Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties
Submitter: Diigii

De stand-alone DayZ-game is op Steam early access beschikbaar gekomen. De game, oorspronkelijk een Arma II-mod, wordt gemaakt door ontwikkelaar Bohemia Interactive, onder leiding van Dean 'Rocket' Hal.

Oorspronkelijk wilde Dean Hal een alfaversie van de standalone editie van Dayz al eind 2012 uitbrengen, maar dit bleek onhaalbaar. Ruim een jaar later is nu een testversie beschikbaar gekomen via Steam early access. Omdat het om een alfaversie van de zombiegame gaat, benadrukken de ontwikkelaars dat het spel nog tal van fouten bevat en dat de game alleen gekocht moet worden door personen die mee willen helpen bij de verdere ontwikkeling. De game kost 30 dollar in de early access-sectie van Steam.

DayZ is een survival horrorgame die zich afspeelt in delen van Rusland, waarbij gamers dienen te overleven in een postapocalyptische wereld. Het spel bevat geen savegames of levens, waardoor elke fout direct fataal kan zijn. Per server kunnen tot 40 spelers aan Dayz deelnemen.

DayZ

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Heb de game gister gehaald.

Kreeg op het begin een error, maarja het is alpha, so who cares.
Snel opgelost in elk geval. Goede alpha ondersteuning tot nu toe gekregen. Op reddit en de dayzgame forums staat veel info over de reeds bekende bugs en de oplossingen of dat het gepatched moet worden.

Voor nu is de max players per server 65. Wat ik vooral fijn qua verschil vindt tussen de Dayzmod en Dayzgame is dat het allemaal nu al fijner werkt vindt ik persoonlijk. Het ziet er beter uit, loot is uitgebreider en letterlijk overal te vinden, ben pas een paar gebouwen in cherno/elektro tegen gekomen waar ik niet in kan dus tot zover zijn er genoeg plekken om te schuilen en als we dalijk meer man per server krijgen weet ik dan ook dat dit geen probleem gaat zijn, er is namelijk denk ik bijna 3x zoveel ruimte gecreŽerd in de steden om loot te verkrijgen. Zoiezo is het een stuk moeilijker geworden vindt ik, nu je niet meer kan zien hoeveel "blood" je nog hebt (Dit is je hp, je begint met 12.000 en als je 0 hebt ben je dood), hoeveel dorst je hebt, honger en dergelijke. Ook de kleding is een stuk uitgebreider, vondt een jason voorhees hockey masker. Ziet er bruut uit.

Kwam een item tegen, een zogenoemde "testkit", ff uitgeprobeerd en deze test letterlijk welk type bloed je hebt. Dit is dan weer belangrijk om je "blood" weer op peil te brengen mocht je teveel hebben verloren onderweg. Ook een wapen gevonden met ammo (m4a1 volgens mij was het), eerste persoon die ik tegenkwam die gegeven aangezien ik voor nu de beginsteden wil leren kennen. Hij blij, probeert een zombie neer te schieten, mist, wordt geraakt, begint te bloeden, door het schot komen meer zombies. Voor je het wist hoorde ik een vaag geschreeuw van buitenaf komen en werd hij alweer opgegeten door zombies. Laat een beetje de moeilijkheids graad zien en hoe voorzichtig je moet zijn.

Controller wordt ondersteund maar dit ga ik vanavond even uitproberen hoe dit werkt. (Laat ik nog even weten) Tot nu toe vindt ik het een geweldige game, verbetering tegenover de mod en vooral nu in de alpha geen hackers natuurlijk.

Als er mensen zijn die vragen hebben over dayzgame of twijfels hebben, ik zou zeggen stel je vraag aan mij, dan test ik het ingame zo nodig en dan kom ik bij je terug.

edit: typos

[Reactie gewijzigd door Xinthian op 18 december 2013 09:04]

In euro komt ie blijkbaar op 23.99§ in de Steam store, toch best veel als ARMAII nu nog maar 9.99§ kost en het om een gratis mod daarvoor ging. Ik zie ook niet echt toegevoegde content aan de stand alone versie. Of zie ik dat verkeerd?

[Reactie gewijzigd door Inrage op 17 december 2013 18:09]

De standalone is ten opzichte heel anders dan Arma II.

Het is gebouwd in en nieuw engine, daardoor zijn er veel aanpassingen in de gameplay gekomen zoals zombies die je nu recht volgen ipv met een point to point navigation.

Ook is het GUI volledig vernieuwd, je moet nu items combineren b.v kogels in een magazijn of clip stoppen.

Het netwerk gedeelte voor multiplayer is ook geupdate, voorheen in de Arma 2 engine was alles clientside ( Ammo count, life points etc ) hierdoor waren er veel cheats.
In de standalone is alles server side hierdoor zullen en veel minder cheats zijn.

Dean Hall heeft eerder getweet dat de user maar een beperkt gebied aan info krijgt, stel je bent in een stad krijgt de user alleen de info rond die stad zoals waar de andere spelers zijn, hoeveel zombies er in de buurt zijn en waar alle loot ligt.

[Reactie gewijzigd door ZehDoctoR op 17 december 2013 19:28]

Engine is gewoon hetzelfde maar heeft wat dingen van de arma 3 engine meegekregen.
Verschil tussen de mod is dat Dean Hall nu volledige toegang van de engine heeft gekregen en alles kan aanpassen wat hij wilt. Inplaats van dat hij overal rekening mee moest houden van arma II zelf en er dus veel dingen niet mogelijk waren en nu dus wel.
Je kan voor 24 euro het complete plaatje kopen, terwijl dit voorheen 25 tot 30 euro kostte, waarvoor je arm2+operation arrowhead (aka combined operations) nodig had. Voor de high detailed textures moest je dan de complete collection hebben. De mod was gratis, maar wel wat gedoe om te installeren en is nu allemaal mooi bijelkaar gebracht, getweaked en geoptimaliseerd als standalone. Je kan nu dus investeren in een alpha-state game die als alles goed gaat alleen nog maar beter wordt, maar daarbij waarschijnlijk wel duurder gaat worden.
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met het feit dat ze van plan zijn dit groots te ontwikkelen. Tenminste, dat zou ik als reden kunnen zien.
Het is vooral zo dat er veel meer sprake is van optimalisatie.Een game engine die gebouwd is voor hetgeen de game biedt.De ARMAII engine beschikte bijvoorbeeld niet over codering mbt melee attacks, wat het maken van een zombie mod nogal moeilijk maakt gezien zombies doorgaans niet met m16's rondzwalken. Hetgeen andere comments hier vermelden omtrend de client en serverside zaken. In de mod waren een select aantal gebouwen toegankelijk, in de stand alone zijn volgens de meeste al dan niet alle gebouwen toegankelijk. Dayz was een gigantisch populaire mod maar was geplaagd door een hoop bugs en had een hoop tekortkomingen die aan de enige te danken waren. Na wel 10x achter elkaar in te loggen en opeens alles kwijt te zijn had ik het opgegeven. Was het niet dat deze mod zo buggy was, dan zou ik het spel nu nog spelen. Ik ben nog wat sceptisch over de stand alone, omdat ik wat sceptisch ben over de competenties van de developer, maar ik hoop dat hij het deze game goed aanpakt, want de formule is goud waard.
Ja ik snap het ook niet helemaal. Wat is hier nu anders of beter aan, dan alleen stand alone?
De optimalisatie is nu al stukken beter dan de mod. De ontwikkeling van de mod is volledig gestaakt, er wordt alleen nog nieuwe content gecreŽerd voor de SA. Het is ook volledig gesloten nu, de mod zat vol met hackers en iedere server draaide praktisch een andere versie, waardoor het soms nogal irritant kon zijn gewoon samen met je vrienden te spelen.
Hij is nog niet beter. Het item systeem is cool maar de game is nog buggier dan de mod in sommige opzichten. Ik ben in 4 uur 3 zombies tegen gekomen omdat zombies onder de grond spawnen en vast zitten en dat soort bugs. Ook werken voertuigen nog niet. Het is nu vooral een soort sims, let op je eten, drinken en energie, en verzamel items en customize je kleding, behalve dat er andere spelers rondlopen die je kan helpen of killen voor loot.
Per server kunnen tot 40 spelers aan Dayz deelnemen.
Is dit niet zeer weinig? Of bedoelen ze dat je met 40 mensen per 'spel' kan spelen (als in multiplayer). Anders moet je gigantisch veel servers gaan zetten...
je ken't dayz blijkbaar niet, spelers kunnen survivors of bandits zijn (dit zie je aan hun acties) komen ze met een wapen naar je toe als je aant scavangen bent en je krijgt geen kogel door je kop is hij friendly, krijg je een kogel door je kop....nja das dan duidelijk :P

je ben't geen rambo tis based op arma een simulatie spel ook de zombie's meppen je snel K.O. dus je moet op passen tis echt survival.

er zijn geen savegames maar je character word wel opgeslagen, je kun't verder spelen maar dood is dood. al je gear is weg en er is geen xp of zoiets zover ik weet.

het werkt het beste als je gewoon met een groep vrienden op een server springt en mekaar dan zoekt en een basis gaat opzetten, het spel draaid hoofdzakelijk om loot verzamelen en overleven (eten/drinken zoeken, morfiene, pleisters en bloedzaken voor eventuele verwondingen te verhelpen, ebipen's voor als je een bot breekt en jezelf van de grond af wil halen zonder dat eerst te fixen) als dat allemaal gedekt is gaan de meeste gewoon zeldzame dingen jagen of worden ze bandits of gaan ze newbies helpen.

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 17 december 2013 18:24]

Mooie samenvatting ;)
Maar hoe je de game speelt is natuurlijk relatief!
Persoonlijk vind ik het veel leuker om de bossen in te gaan en mensen te stalken in m'n eentje, misschien met z'n tweeŽn.
Met meer mensen samen gaan werken heeft meestal een chaotische uitwerking is mijn bevindingen en teamkills zijn snel gemaakt!
Maar juist dat maakt het allemaal wat DayZ is, hardcore gaming.
Geen teamlid markers, friendly fire uit, 1 kogel is genoeg om alles kwijt te raken en zoek het maar uit op 230 vierkante kilometer.

Wie geen idee heeft hoe vet deze game is, ga je schamen.
Haal voor een paar euro Arma 2 en Arma 2: operation arrowhead op steam en gaan!
Meeste fun die ik heb gehad voor 10 euro in de laatste jaren.
Die fun werd anders aardig verpest door alle hackers, wat voor mij een reden was om ermee te stoppen. Ik hoop dat ze dat met de standalone versie wel onder controle zullen hebben.
Ben ik met je eens, ik speel vooral alleen. Dit omdat het makkelijk is om enemies voor friendlies te zien en anders om. Nadeel natuurlijk is dat ik het moeilijker heb als ik gewond ben maar ik raak minder snel gewond omdat ik alleen ben.

Met de nieuwe outfits en kleren vinden heb je redelijk snel een redelijk gecamoufleerde kleur op je waar je lekker in de bosjes mee kan schuilen.

Brede keuze in uiterlijk als je eenmaal bezig bent en ook veel te vinden. Kom in de huidige alpha versie redelijk veel kleding tegen. Motorhelmen, handschoenen, schoenen, broeken, truien en van die kevlar vesten etc. Maar ook allerlei verschillende maskers die er echt bruut uitzien. (moet je wel je motorhelm afdoen want in de alpha gaat je motorhelm gewoon over je masker heen en als iemand de serie Arrow toevallig heeft gezien, en het masker kent van het eiland, dat geel zwarte. Die heb ik ook een keer gevonden).
Zo werken wel meer shooters, toch? Aangezien er niet gesaved wordt lijkt het me dat potjes dan ook relatief kort duren.
De wereld is wel gigantisch groot dus de kans dat je elkaar tegenkomt met slechts 40 spelers in een server lijkt me best klein..
iedereen hangt toch alleen maar in de steden rond, dus de kans is relatief groot
Hier is de trailer: DayZ - Alpha Launch Trailer

Ziet er geinig uit.
Er zijn nu al servers met 50 en 65 players.. dus verwacht meer
Meer wil je echt niet!
Geloof me, spreek uit ervaring..
Dit is slechts tijdelijk. Dit is de alpha, uiteindelijk willen ze naar 150 mensen per server zodra ze hebben geoptimaliseerd
150 lijkt me een beetje gekkenwerk, dit trekt het hele idee van DayZ uiteen.
70 is al veel, meer wil je echt niet op een server hebben!
Het is ook niet een spel waar je elke 5 minuten iemand wil tegenkomen.
Ja er kunnen 40 mensen in een spel.
ondertussen alweer 65:)
Haha, het wordt alleen maar beter :D
Vergeet niet dat dit een Alpha is. Ik had vernomen, al kan ik er gruwelijk naast zitten, dat DayZ servers uiteindelijk 1.000 spelers aan moeten kunnen tegelijk in een van Rocket's Devblogs.

Een post van gamer.nl van 11 november stond:
"We denken dat we een minimum van 15 frames per seconde nodig hebben met 50 spelers, 2000 zombies en 25000 items (die aanwezig zijn in de spelwereld)." (zie http://www.gamer.nl/nieuw...anwege-prestatieproblemen)

Ik denk dat de 40 die nu ondersteund worden vele malen grote zullen worden met de tijd.
Kan je dit nou ook kiezen als je alleen Arma 3 hebt?
De Dayzgame staat op zichzelf. Je hebt geen Arma3 nodig om deze game te spelen.

Bij de Dayzmod was het zo dat je Arma2 nodig had en Arma2:OA. Dit was omdat dayz toen een mod was op Arma2. Nu met de standalone release is het geen mod meer maar een eigen game op zich.

Je hebt dus ook geen enkele eerdere of huidige verdie van Arma nodig om Dayzgame te kunnen spelen.
Als je daarmee wilt vragen: "Moet ik Arma hebben om DayZ SA te spelen?"

Nee. Het is een Standalone versie.
Dat bedoelde ik ook niet. Kan je DAYZ spelen met alleen Arma3 . Zoals bij Arma 2.
Je hebt zelfs helemaal geen Arma*nummer* nodig. Dit spel bestaat op zijn eigen.
Lijkt me een best wel leuk spel:) kan iemand mij misschien uitleggen wat je precies moet doen?
De basis van de game is simpel.

Overleven tegen alle kosten.

3 soorten players
- Bandits (PVP)
- Survivors (Group players)
- Bambi's (Newly spawns, dus geen gear)

Je begint met niks, op het strand waarschijnlijk en je eerste taak is spullen vinden om je mee te verdedigen.
Dit kun je doen door door huizen heen te gaan en dingen te looten die je kan gebruiken. (Denk aan medische supplementen, water & voedsel, wapens.

Naarmate je dingen vindt kom je uiteindelijk voor een keuze te staan. Wil ik alleen spelen? Of wil ik het risico nemen om andere mensen te vertrouwen en met hun samen te spelen? Hoelang vertrouw ik die mensen, we hebben nu alletwee geen wapen maar zodra hij er een sneller vindt als mij kan het zijn dat hij me neerschiet omdat ik andere dingen wel heb die hij kan gebruiken..

Uiteindelijk ga je leren hoe je tegenover andere players moet staan, okť ik laat je leven maar ik hou je in de gaten (dit is belangerijk, ik zeg het maar vast)

Voor nu kiezen mensen in de alpha vooral om samen te spelen als survivors heb ik gemerkt. Uiteindelijk als mensen de uitgebreidere steden beter leren kennen gaan er weer bandits komen maar die ben ik tot op heden nog niet tegen gekomen.

[Reactie gewijzigd door Xinthian op 18 december 2013 10:00]

Wat een uitleg:p bedankt! Denk dat ik binnenkort dayz ga kopen. Klink en ziet er uit als een erg mooi spel
Geen dank, als je nog twijfels hebt of vragen stel ze gerust;)
Blijven leven in een wereld vol met zombies en slechteriken die jou willen mollen voor je uitrusting.
dat iedereen je nu zomaar neer knalt is minder, aangezien de gear kapot geschoten kan worden
het is een survival spel, er lopen echte players rond en zombies dus. Probleem is het is een free for all pvp spel dus loop je tegen iemand anders op maken ze je af.
Dan ben je alles kwijt en moet op nieuwe beginnen. Ik heb al zoiets gespeeld WarZ geloof ik maar toen was er veel forum chat over oplichterij bij het software house.
Toen als je dood ging moet je 24 uur wachten om te loggen met hetzelfde character.
google warz v's dayz en vindt je WarZ is a ripoff of DayZ and is an inferior game to DayZ
Eindelijk iets tastbaars ook al is het alpha, als ex dayz mod player heb ik me gruwelijk geiriteerd aan de eindeloze lijst bugs. Uren je gear bij elkaar looten om daarna dood te gaan omdat je uit een voertuig stapt dat half in een boom geparkeerd staat en je been dan breekt met als gevolg doodbloeden.
Je tent met gear zo goed verstopt in een struik dat na het opnieuw inloggen niet meer in de tent kan etc. etc.

Het doel van de makers van de standalone is juist om deze bugs te vermijden danwel op te lossen, ik kijk er dan ook zeker naar uit om Taviana zonder bugs te kunnen spelen.

En even voor de mensen die zeggen dat het wel duur is omdat het meer kost als bv arma begrijpen het niet.
Het is een standalone waar geen grote gameontwikkelaars achter staan met een hoog budget, het word ontwikkeld door liefhebbers die oa afhankelijk zijn van donaties, deze alpa geeft wel een cashboost. Je betaald en krijgt er iets voor terug.
Het is een standalone waar geen grote gameontwikkelaars achter staan met een hoog budget, het word ontwikkeld door liefhebbers die oa afhankelijk zijn van donaties, deze alpa geeft wel een cashboost. Je betaald en krijgt er iets voor terug.
Uh, nee. Dit was vroeger zo. Inmiddels staat er toch echt een studio achter...
Misschien een naam, het budget is echter niet toereikend genoeg, waarom is het dan nu na jaren pas in alpha?
Wanneer beta, wanneer een echte release?

Ik wacht in spanning af, ik ga het zeker spelen!
Je bedoelt een naam van de ontwikkelaar?

"De game, oorspronkelijk een Arma II-mod, wordt gemaakt door ontwikkelaar Bohemia Interactive, onder leiding van Dean 'Rocket' Hal."

Staat in het artikel :).
Ik lees hier maar 1 of 2 juiste bevindingen of belevenissen van deze game (voorheen mod gebouwd om Arma 2: Operation Arowhead)
Zou zeggen, ga vooral youtube even op en zoek naar gameplays van b.v.:
FrankieOnPcOn1080p
JackFrags
DevilDogGamer
PsiSyndicate enz...
Hoe kan je Puddn, thexiiamphilosophy (NL), Sacriel en OmniKai vergeten. En Lirik.
Zoveel namen :) Zowel ook op twitch.
Hahaha, dat waren de enz...
Maar idd Sacriel vergeten is schandalig..
Xsmak (Smakills) zit ook dagelijks op Twitch, nu vooral met "Battle Royale" streams, heel tof!
Ik ga het zeker steunen maar na het zien van het laatste filmpje met Dean werd ik wel redelijk sceptisch. Hij klonk zwaar overspannen en noemde wel 30 dingen die door fans aangedragen waren waar nog aan gewerkt moet worden. Er zit dus een enorme fanbase achter die constant kritiek aan het uiten is en grootse verwachtingen heeft van de standalone. Ik vermoed ook dat Dean zich enorm verkeken heeft op de grootte van deze klus. Zeker omdat het een jaar na de initiele release datum nu eindelijk als alpha er is.

[Reactie gewijzigd door Jasper11 op 18 december 2013 10:03]

off-topic: aphla, hoe vaak ik dat wel niet fout type:) mooi om te zien dat ik niet de enigste ben.

on-topic: Je moet het anders zien, de mensen die hem nu kopen uiten vooral kritiek op elementen die verbeterd moeten worden en de game is in alpha dus je moet bugs verwachten. Als je de game op steam koopt wordt erbij vermeld dat je de game nog niet moet kopen als je niet bereid bent om veel bugs tegen te komen. Ook ingame wordt dit nogmaals vermeld.

Naar de mensen die hierop haten heb ik dus ook maar 1 ding te zeggen, eigen schuld dikke bult. Het is vaak genoeg vermeld al dat het een alpha is en je veel bugs moet verwachten.

Aan de andere kant is het wel zo dat die kritiek verholpen kan worden voor de beta release en de uiteindelijke volledige release. Ik heb hem bewust nu gekocht omdat ik dit een uitzonderlijk goede game vindt en gewoon niet wou wachten. Ik ben dan ook actief op het forum aanwezig om dingen aan te geven die niet goed werken. Hier is wel veel over te vinden meteen op de forums van dayzgame dus ondersteuning van de fanbase uit met troubleshoots is al aanwezig.
Dat er nog steeds bugs in zitten vind ik niet meer dan vanzelfsprekend en ik zal hem ook aankomend weekend kopen. Alleen al omdat ik dayz nog steeds helemaal grijs speel en dit project op de voet volg. Het is inderdaad alleen maar goed als je iets kan bijdragen. Dus misschien binnenkort een keer teamen en gaan bughunten :)?. Maar wat ik probeer te zeggen is dat de kritiek die hij krijgt niet zozeer negatief is maar zich steeds meer opstapelt. Er is gewoon ontzettend veel aan de 'orginele' wat verbeterd zou kunnen worden. Hierdoor word hij al een jaar lang overspoelt met verzoekjes en op en aanmerkingen en klonk daardoor redelijk overspannen. Alleen al dit allemaal doorspitten lijkt me al een megaklus laat staan het dusdanig kunnen filteren op wat haalbaar en belangrijk is en wat niet en het vervolgens implementeren ervan met een relatief klein team.

[Reactie gewijzigd door Jasper11 op 18 december 2013 10:16]

Ik zou zeggen stuur me een DM, dan voeg ik je toe op steam.

Het klopt wat je zegt over de kritiek punten, dat filteren is en zal een mega klus blijven ook omdat ze nog steeds blijven binnenkomen. De fanbase zelf helpt hier wel enorm bij voor wat ik merk. Als er iets voorgesteld wordt wat niet haalbaar zou zijn wordt het door de fanbase al opgemerkt en aangegeven aan de betreffende persoon.

Had zelf namelijk ook een idee met extra wildlife die jou als player ook herkent en aanvalt enzo maar dat is me meteen uitgelegd hoe dit zit en waarom dit niet haalbaar is.
Toch wel jammer dat het een jaar over datum nog steeds een alpha versie is. Als de ontwikkeling zo langzaam gaat dan vraag ik me af of hij ooit echt afkomt. Vind 30 dollar dan ook wel erg veel geld voor een on-af spel.
Laat ik je dit vragen:

Wil je liever een spel die te spelen is en later uit komt? Of een spel dat niet te spelen valt en nu uitkomt?
ik denk dat je je doel een beetje mist met deze zin :)
Je betaalt dan ook niet voor een on-af spel. Je betaalt voor het uiteindelijke produkt. Zie het als een pre-order met vervroegde toegang tot de alpha/beta. Met dan nog de kans dat het uiteindelijke produkt duurder zal zijn dan die 30 dollar die je nu betaalt.
Er zijn intussen al servers die 64 slots tot hun beschikking hebben en vergeet het niet het is nog een Alpha!

[Reactie gewijzigd door Dutch Stylez op 17 december 2013 20:39]

Neen, het is geen Beta. Het heeft nog altijd de Alpha status.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True