Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Bohemia Interactive, de ontwikkelaar achter de populaire Steam Early Access-titel DayZ, heeft de Slowaakse ontwikkelaar Cauldron Studios aangekocht en de 25 werknemers aan het werk gezet voor DayZ.

Dean 'Rocket' Hall, de bedenker van DayZ, maakt het nieuws bekend op gamingbeurs EGX Rezzed in Birmingham, schrijft Eurogamer. De nieuwe studio gaat Bohemia Interactive Slovakia heten. In het verleden is Cauldron onder andere verantwoordelijk geweest voor games als Secret Service, Soldier of Fortune: Payback en Conan. Daarnaast kondigde Hall aan dat DayZ inmiddels 1,7 miljoen keer is verkocht op Steam Early Access. In januari haalde de game de 1 miljoen verkochte exemplaren.

Rocket liet ook het een en ander los over de eerstvolgende update voor de multiplayer zombie-survivalgame. Die moet uiterlijk eind april online zijn, maar verschijnt misschien zelfs al eerder. De voornaamste kenmerken van de update zijn een eerste versie van een loot respawn-systeem, deuren die resetten, en de toevoeging van open haarden en ovens waarmee spelers respectievelijk kunnen koken en bakken. De loot respawns vinden alleen plaats wanneer een gebied voor een bepaalde tijd vrij is geweest van spelers. Hetzelfde geldt voor de deuren.

Voor serverbeheerders wordt er ook het nodige toegevoegd. Die krijgen updates voor onder andere verbeterde communicatie tussen client en server, snellere toekomstige updates, mogelijkheden om de tijd met een factor van maximaal 64 te versnellen, en de optie om het gooien van voorwerpen door spelers toe te staan.

In daaropvolgende updates wil Rocket 64-bitondersteuning, uitgebreidere physics en betere ai toevoegen. Daarnaast sprak hij over zes nieuwe soorten wilde dieren, weereffecten als sneeuw en mist, honden en paarden die met spelers mee kunnen reizen, en meer kleine voertuigen waar ook wapens op gemonteerd kunnen worden. Naast een systeem voor koken en bakken werkt Bohemia aan een systeem voor landbouw. Ook noemde hij ondersteuning voor mods en achievements via Steam.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Voor de mensen die dayz nu te 'makkelijk' vinden, ze zijn bezig met hordes dus i.p.v. 3 zombies 10-15 zombies achter je aan.

De zombies zijn nu al een heel stuk sterker als ze waren. 1 klap kan betekenen dat je al bloed.

over het probleem van collision die nog niet werkt. daar zijn ze ook hard mee bezig dat te fixen. maar ze willen een hele hoop dingen in de game zetten *hunting/cooking/campfires etc.* Dat ze eigenlijk tijd/personeel tekort komen om hun deadlines te halen (voorbeeldje: hunting/cooking zou einde van t eerste kwartaal klaar zijn, dat gaan ze nu NET aan of NET niet halen)

voor elke 'update' die ze doen ookal draaien ze die update op experimental, hebben ze alsnog problemen soms als het naar stable gezet word. (denk aan rubber banding etc.)

met deze 25 extra mensen hebben ze straks wel weer wat meer slag om de arm. dus de tijd zal het leren hoe het gaat lopen in dayz.

nogmaals mensen het is nogsteeds een alpha release, ze willen VOOR de BETA release voertuigen in de game introduceren. maar dat zal voorlopig nog niet zijn.

geduld is een schone zaak, als t niet snel genoeg gaat voor je, ga je tot die tijd toch een andere game spelen. of als je denkt goed genoeg te zijn wat weerhoud je ervan om te solliciteren en ze te helpen ;)
geduld is een schone zaak, als t niet snel genoeg gaat voor je, ga je tot die tijd toch een andere game spelen. of als je denkt goed genoeg te zijn wat weerhoud je ervan om te solliciteren en ze te helpen ;)
Ben ik met je eens, maar nu er een enorme omzet is gedraaid (1,7 miljoen x 24 euro) en er nieuwe mensen zijn aangenomen, vind ik dat we als spelers wel mogen verwachten dat er iets meer tempo in komt. Dat zal dan ook vast wel gebeuren.

Ik betwijfel daarnaast of het spel echt stabiel gaat worden. Het spel is nu natuurlijk in alfa-fase, maar de engine komt op mij wel erg problematisch over. Enorm veel physics- en clipping-problemen, crashes, de netcode is op dit moment lomp en buggy, veel framedrops terwijl de graphics niet hoogstaand zijn, en eigenlijk geen enkele feature voelt robuust aan (schieten, het oppakken van items, het openen van deuren, besturing, enz). Nogmaals, voor een alfa-versie is dat niet erg, en te verwachten, maar ik ben er niet zeker van of het ooit in de buurt komt van een stabiele game. Het spel is, zelfs voor een alfa, heel erg beperkt en buggy, wat me niet echt het vertrouwen geeft dat het later wél een complete en robuuste ervaring gaat worden.

Hoe dan ook, velen spelen het spel met plezier, en ik hoop dat we de komende maanden flinke vooruitgang gaan zien.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 29 maart 2014 17:17]

Leuk maar wanneer komen er nou eens meer zombies. Die 3 zombies die op de map lopen en met 2 bijlhakken neer te halen zijn maken het niet bepaald survival.
Moet je eens een fire-axe gebruiken dan kost het je maar 1 klap ;)

Ze mogen het spel welleens optimaliseren!

Soms als ik op het gras loop in the middle of nowhere, heb ik netjes 144fps.
Zodra ik in de stad kom zakt het naar ~25fps...
Het is nu en blijft voorlopig niet voor niets een alpha.
Zou wel handig zijn dat het vanaf het begin al redelijk vloeiend loopt, al ben ik bang dat het weinig gaat worden want het is een aangepaste engine van Take On Helicopters wie weer een aangepaste engine is van Arma volgens mij.
van een alpha mag je NIKS verwachten, dat is juist waarom het een alpha is.
Niet correct, je mag verwachten dat een Alpha versie gratis is! Want de ontwikkelaar wilt juist dat jij bugs vind en deze meld etc.

Als je geld vraagt voor een Alpha versie vind ik dat je als klant mag verwachten dat het wel al enigszins vloeiend draait allemaal. En dat doet het momenteel echt nog niet hoor ;)

Daarnaast doorlopen ze een zeer vreemd ontwikkel traject. Ze willen ook bepaalde dingen pas in de Beta gaan toevoegen las ik... Wil je daar geen alpha tests mee doen dan? Dit is gewoon een game die uitgebracht is om geld te verdienen en ik zie het persoonlijk dan ook als een ultiem slechte final release waar nog alles aan verbeterd moet worden. Beetje EA-Games style. Een Alpha versie is normaliter ook een volledige game, je gaat niet nog dingen toevoegen in een beta!

[Reactie gewijzigd door triflip op 29 maart 2014 08:31]

Iedereen heeft nu geld neergelegd voor een Alpha en kopen ze nu een studio op. Voor de mensen die geld hebben betaald mogen mij betreft wel even met wat goeie shit uitkomen.
Het is natuurlijk wel mede door de mensen die een product hebben gekocht dat nog niet af is en aan alle kanten nog rammelt dat het nu mogelijk is om een studio erbij te nemen.

Maar de hele game komt naar mij nog steeds over als een uit de hand gelopen hobby project. Maar ik vind wel nu ze die studio gekocht hebben dat er binnen aanzienlijke tijd een versie met een stabiele frame rate uit moeten brengen. Op sommige plekken kom je gewoon niet boven de 15 FPS uit en dat heeft echt niet met het detail in de game te maken maar puur met slecht werk van de devs.
Hebben jullie Breaking Point wel eens geprobeerd? alpha en draait echt top!
Zoals Dean zelf al zei 'the engine is fundamentally flawed'. Ik zie het ook niet gebeuren dat de fps problemen met deze engine significant zullen verbeteren. Hoe meer dingen er toe worden gevoegd hoe meer de fps onder druk komt te staan.
Niet helemaal, je hebt al voor de game betaald (vergelijk het met een preorder), waarbij je alvast toegang krijgt tot het spel.
vraag en aanbod heet dat, als mensen bereid zijn om voor een alpha versie te betalen dan zou een ontwikkelaar dom zijn om er geen geld voor te vragen.

en verwachten dat een alpha vloeiend draait... besef je wel goed wat je zegt? het is een ALPHA!

een alpha is, in het geval van een game, een eerste versie die enigszins speelbaar is zodat er getest kan worden, meer is dat niet

en waar haal je die onzin dat er geen dingen worden toegevoegd in een beta?
het is niet omdat jij als speler pas iets te zien krijgt bij een beta versie dat men dat ongetest erin smijt.

ik stel voor dat je je eerst eens verdiept in het proces bij software development en dan pas zo'n uitspraken doet :s

en ook: bis heeft dan niet de beste engine maar van hun customer support kan elke andere game ontwikkelaar nog iets leren, iets of wat actief zijn op hun forums en mss es modje uitbrengen en je hebt al rechtstreeks toegang tot bis werknemers via Skype...

probeer van activision mr al eens gedaan te krijgen dat je game terug werkt nadat ze een patch uitgebracht hebben, en die was gold ipv alpha!
Mensen die Dayz kopen, kopen geen alpha.

Ze pre-orderen een volwaardige game en in plaats van er niks mee te kunnen tot release krijgen ze nu de kans om aan de alpha deel te nemen en te helpen bij de ontwikkeling en ze krijgen er zelfs korting op de game voor.

Als jij niet aan de alpha wilt deelnemen hoeft dat niet, dan laat je hem lekker in je library zitten tot de volwaardige game uit is.
Vertrouw je het niet en wil je de game pas kopen als die af is en de reviews uit zijn? geen probleem, dan betaal je de volledige prijs.

Ik vind dit een prachtige ontwikkeling tov de waardeloze pre-order campagnes die grote studios hanteren met nutteloze prullen als incentive.
Mensen die nu een alpha versie kopen, moeten weten dat een alpha versie een versie is die nog lang niet klaar is. De ontwikkelaar heeft geld nodig voor de ontwikkeling van DayZ en de spelers zijn simpelweg te ongeduldig om te wachten en zijn bereid om voor een alpha-versie te betalen. Ontwikkelaars die hun alpha te koop zetten spelen hier gewoon slim op in. Een win-win situatie dus, met het voordeel voor de ontwikkelaar.
Het is als speler zijnde gewoon dom om voor een alpha-versie te betalen, omdat je eigenlijk al moet weten, bij het lezen van alpha, dat het spel niet af is en er dus nog een hoop fouten in kunnen zitten. Het is dus oneerlijk als speler om dus te klagen over bugs en onvolledigheid enzo. Dat wist je namelijk van te voren al dat dit erin zou kunnen zitten.
Heb je hem na de laatste update wel eens gespeeld? Moet je voor de lol eens in een stad je geweer afvuren. Wedden dat je gaat rennen? :p https://www.youtube.com/watch?v=Zuz7iwtXX0A
Dan heb je resent zeker niet gespeeld, er zijn nu een hoop zombies! het is als survivor nu erg moeilijk om in leven te blijven de eerste uren. ik hoop dat ze dat ook aanpakken, in iedergeval dat die f#ckers niet meer door muren en dichte deuren kunnen glitchen! :)
Vorige week nog even, maar had nog steeds geen zombie gezien het eerste half uur, en toen kwam ik er eindelijk een tegen hakte ik die met 2 bijlhakken neer. Toen vond ik nog een grote backpack een paar knuppels en weer 2 bijlen en toen had ik het wel weer gezien.
Er komen niet meer zombies, doel van het spel zit hem meer in overleven na de zombie uitbraak. Het probleem zijn dus eerder andere spelers, dan zombies.
Dat zou wel jammer zijn, want nu is het meer een loot zoek spelletje dan dat het ooit echt spannend wordt. Ik kom vaak andere spelers tegen, maar 9 van de 10 keer resulteerd dat niet echt in spannende situaties.
Bohemia Interactive, de ontwikkelaar achter de populaire Steam Early Access-titel DayZ
En niet te vergeten de ontwikkelaar van Arma
Daar is toch DayZ uit ontstaan, dus ja dat is mischien wel een opmerking waard


Edit; Zombies respawnen nu terouwens, het ergste probleem is niet eens dat ze zo easy te killen zijn maar het clippen door muren is veel irritanter, ben jij lekker een verbandje aan het aanleggen komt er ineens een zombie door de muur.

[Reactie gewijzigd door ZehDoctoR op 28 maart 2014 19:30]

Ik heb momenteel het probleem dat zombies met tien tegelijk rond mij heen spawnen, en dan op een meter of 5 afstand.

Het is fijn om te zien dat er een respawnsysteem komt voor zowel loot als zombies. Ik vind het al enorm goed speelbaar en vooral leuk, en kan deze overname met 25 extra krachten alleen maar toejuichen. Iedere update brengt wel iets nieuws, dat is ook wel een grote reden dat ik het early access gebeuren op Steam echt super gaaf vind. Ik hoop dat DayZ nog veel verder doorgroeit! Je moet immers maar geloven op het woord van de devs.
De besturing van de mod is echt vreselijk. Moet je eens een ladder proberen te gebruiken, tergend.
Is de alpha veel beter? Het is niet dat ik het concept niets vind, maar zelfs quake en wolfenstein zijn niet zo houterig, traag en buggy. Moet realistisch zijn geloof ik, weet niet wat voor een soldaten ze als voorbeeld hadden genomen, gepensioneerde bankhangers?
Ik denk gewoon de standaard moderne soldaat die meestal tientallen kilo's aan uitrusting draagt... Je moet dat op een manier simuleren. Het is niet perfect in ArmA maar het is tenminste realistischer dan meeste militaire shooters.

En trouwens als er nou een shooter is die niet traag en houterig is Quake het wel.
Ik vind de besturing van DayZ SA echt waardeloos. Lijkt wel of je verdorie op een schip zit met al dat geschommel.

En die zombies zijn ook idioot, door muren heen en springen als een sprinkhaan.

Wacht nog wel eventjes.
'En die zombies zijn ook idioot, door muren heen en springen als een sprinkhaan'

hugo, je had mijn post even moeten lezen, dan was jou post niet nodig geweest, want het enige wat je uit is negatieve dingen. het is een alpha build.. er word zowat dag en nacht gewerkt aan dayz door de ontwikkelaars, ja het werkt nu nog niet optimaal LOGISCH, voorbeeldje nodig? EA maakt een spel.. meer als 100 mensen die er aan werken.. JA dan red ik t ook wel om in 1 jaar een revamp van COD of MW te scheppen. gezien je toch met 100+ designers/programmeurs in een kantoor zit.

die collision zijn ze mee bezig zodat de zombies niet meer door muren heen lopen etc.
maar dat doen ze met MAX 40 mensen. daarmee maken ze het COMPLETE spel. dus alles wat je daar nu ziet, is allemaal vanaf scrap geprogrammeerd en bedacht/geschreven.

ga er maar aanstaan met je studenten budgetje even iets in elkaar flansen wat na 2 jaar hard werken 1.7 miljoen kopietjes verkoopt.

P.S. @Hugo Lijnema ga naar options, player controls en daar 'headbob/rotation blur uitzetten. scheelt je 3-4 frames en tis niet meer alsof je op een schip zit! tadaa!

voor de rest van de mensen die zich afvragen waar deze 'kut' game naartoe gaat (om maar even in de woordschat te treden van de 'ik speel dayz net 1 week en ik vind t een ruk spel' mensen) kijk/LUISTER en leer

http://www.youtube.com/watch?v=jylWS8QiMks

[Reactie gewijzigd door tigermonk op 29 maart 2014 10:53]

Je gaat toch wel vrij kort door de bocht tigermonk. Je bent overduidelijk groot fan van het spel en dat is je goed recht, maar er zijn heel veel games, gebouwd door 4-5 mensen, die een stuk stabieler draaien. DayZ SA is gewoon heel erg vroeg uitgebracht als alfa, zonder dat ook maar een enkele feature compleet aanvoelt en van stabiliteit eigenlijk totaal niet te spreken valt. Dus dat er enige kritiek is op het spel, vind ik niet verwonderlijk. Zelfs al is het alfa.

Zelf heb ik een beetje mijn twijfels of met deze engine / opzet uiteindelijk überhaupt wel een stabiel spel te bouwen is. De ontwikkelaars voegen ook nieuwe dingen toe, zoals een kruisboog en het koken van voedsel, terwijl de hele basis (physics, collision, besturing, enz) nog totaal onaf is. Dat doet mij vermoeden dat de ontwikkelaars geen hoge productiewaarden voor ogen hebben, of misschien niet het talent hebben om uiteindelijk een robuuste ervaring neer te zetten. Ik ben het met je eens dat een alfa-versie niet als release-versie moet worden beoordeeld, maar dat wil niet zeggen dat niemand kritiek mag uiten op de standalone. Ik kijk meer naar de potentie, naar waar het spel heen wil, en dan nog ben ik niet bijzonder positief. Just my 2 cents.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 29 maart 2014 17:30]

' dat wil niet zeggen dat niemand kritiek mag uiten op de standalone' dat heb ik ook nooit gezegt maargoed ;) iedergeval heb je wel een aantal punten.. en die heb ik volgensmij ook benoemd anders doe ik t nu wel even: ik ben het met je eens dat ze veel features erin zetten maar dingen zoals collision enzo vergeten/achterlaten etc. dat vind ik ook beetje wazig.

maarja als deze engine niet 'geschikt' is om dayz op te bouwen. zou ik zeggen 'tell rocket all about it and give him something more stable' je weet dat ze deze engine speciaal voor dayz geschreven hebben? afgeleid (enigzins) van de arma 3 engine? ik bedoel maar.

als mensen dit als alpha release niet goed vinden functioneren.. heb ik heel simpel advies genoemt in mijn post 'koop/speel t niet'

ik snap je punten maar alsnog ga dr maar aan staan ff met 5-6 man nieuwe engine schrijven en de boel vanaf NIKS ontwikkelen. ik doe t ze niet na ;)

cheers

Tigermonk
Tja de Arma2 mod DAYZ waren ook zombies die door muren/via de zee de kade op liepen via de grond ???
Sry hoor maar als je als fixatie zombies neerzet dan graag na 3 jaar wel enige verbetering (dus als nog door muren/trappen lopen in SA)
En dat argument EA heeft , die Bogoos bij Rockstar(GtA-5) hebben toch redelijk aan lopen kloten in het begin
Net als EA die dan een Fifa-2014 neer kwakt met fysiek onmogelijkheden
(op volle snelheid een omhaal doen met bal op de voet??? en nog steeds niet verholpen)
je weet dat ze een compleet nieuwe engine hebben geschreven? en alles wat ze in de SA doen invloed heeft op die engine dus ook als ze t verkeerd doen? het word heus wel verholpen die collision errors maar nu op t moment nog niet.

als je een stabiel spel wil hebben? begin 2015 denken ze klaar te zijn met dayz (main concept) en dat de zombies ook in de mod muren nergeerde. vind ik ook niet echt heel gek.. de mod is gemaakt als test door dean hall en misschien 1-2 andere en die hebben ze half afgemaakt en toen zegt tegen de community: hier heb je de bron code ongeveer leef je uit ;)

waarom werken de honden niet/half in de dayz mod? omdat dean hall die erin wilde zetten, maar ze niet heeft afgemaakt omdat hij aan de standalone begon voordat hij het script van de honden 100% had uitgewerkt.

over t EA principe wat je benoemt: dat had ik als voorbeeld voor ontwikkel snelheid. meer mensen is meer mankracht meer mankracht is snellere productie is sneller games uitbrengen. simpel

dat EA t dan 'afraffeld' tja daarvoor moet je bij EA zijn ;) welkom bij de grote game industrie ;)
Eindelijk een team met een 'redelijk' formaat. Dayz mod en standalone so far zijn in een erg klein team gerealiseerd. Vaak ook met freelancers wat naar mijn idee niet super bevorderlijk is voor de kwaliteit aangezien ze er maar kort per persoon aan kunnen werken.
64Bit, mjam, dat zou betekenen dat we eindelijk eens van die 2GB ram limiet af zijn, want dit is echt een groot probleem.

Ook zou ik graag fatsoenlijke multicore support willen zien, want zoals jullie weten draait het spel vaak als stront door een trechter op high-end systemen.

Ik moet wel zeggen dat de performance echt stukken is verbeterd, want ik haal nu buiten Cherno of Electro makkelijk 60FPS, en in het flat-gedeelte boven Cherno haal ik nu 25-35 FPS i.p.v. 5-15 FPS.

Ik hoop dat met deze toevoeging het project in het geheel kan worden versneld, en ik kan niet wachten tot we voertuigen en hunten hebben.
Wat me een mooie functie lijkt is als je veel wapens en melee wapens hebt dat je dan vaker wordt aangevallen dan wanneer je een fresh spawn bent.
Deze game zit zo goed inelkaar, wij spelen wel de Arma II mod variant het meeste, vooral de Epoch versie waar al heel veel inzit wat in de Standalone nog moet komen. Vooral op de Nederlandse Dayz of Darkness servers (www.dayzofdarkness.com) met landgenoten is het erg gaaf om te doen. Kan niet wachten op de volgende update.
Ik vind dat ze al eerst die mega irritante mouse acceleration moeten fixen, kan bijna niet spelen ermee... Hele boel vrienden van me ook niet.
Kan je gewoon aanpassen in het menu.
Dean Hall zegt (in deze presentatie bij 12:50) dat de mouse acceleration optie in het menu momenteel niet werkt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True