Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

De ontwikkelaar van Rust, de populaire Early Access-game op Steam, maakt zijn game compleet vrij van zombies. De menselijke zombies zijn bij een update vervangen door zombie-beren en -wolven, maar ook die zijn tijdelijk. Rust moet zich zo onderscheiden van tegenhanger DayZ.

Garry Newman, van ontwikkelaar Facepunch Studios en de man achter de bekende Garry's Mod, liet in juni van 2013 op zijn blog al weten dat hij "het zombies bevechten zat is" en met de patch voegt hij de daad bij het woord. "Hoe langer we wachten met het verwijderen van de zombies, hoe meer klachten we krijgen wanneer we het uiteindelijk doen", stelt Maurino Berry van Facepunch op de officiële Rust-website, "Het is nu dus geen zombie-survival-game meer." Wat er in de plaats van de zombies, wolven en beren komt, moet nog duidelijk worden. Plannen voor een nieuwe vijand die gamers in het wild tegen kunnen komen, liggen er al wel. "Jullie hebben een hekel aan de beren en de wolven, dat weten we. Te zijner tijd wordt alles onthuld," stelt Berry.

De update doet het spel een stuk minder lijken op een DayZ-kloon, terwijl de game ooit wel met die insteek opgezet is. Wat Rust en DayZ nog wel met elkaar gemeen hebben, is dat de verloop van de gameplay volledig onvoorspelbaar is. Spelers lopen in dezelfde spelwereld rond en zijn vrij om samen te werken of elkaar te lijf te gaan. Daarnaast heeft Rust elementen van Minecraft overgenomen. Zo is er een uitgebreid systeem van eten, kleding, wapens, gereedschap en bouwmaterialen waarmee gewerkt kan worden om een beschaving te creëren. Rust is in de eerste twee weken na de alfa-release meer dan 150.000 keer gedownload. De game zit nog steeds in de alfa-fase en is beschikbaar via Steam Early Access voor 18,99 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Voor de mensen die het spel niet kennen, Je bent hooguit 0.1% van de tijd met zombies bezig. Het is iets waar je omheen loop in het begin omdat je er geen zin meer in hebt, of iets waar je geen omkijken naar hebt omdat ze te makkelijk zijn.

De grootste vijand in dit spel, dat zijn je medespelers. Om hier meer de nadruk op te leggen zijn de zombies verwijderd (Die tevens ook geen echte toevoeging waren aan de gehele gameplay)
De grootste vijand in dit spel, dat zijn je medespelers. Om hier meer de nadruk op te leggen zijn de zombies verwijderd (Die tevens ook geen echte toevoeging waren aan de gehele gameplay)
Uhm ik ga soms hele dagen enkel op zombies hunten, ze spawnen veel sneller dan de loot in de dorpjes. En je krijgt er vaak hele goede loot uit...

De bekende dorpjes zijn altijd leeg in een drukke server dus je bent voor loot al snel juist op zombies aangewezen...
De grootste vijand in dit spel, dat zijn je medespelers
Tegenspelers bedoel je dan :D Anyway dat klopt wel (vooral in drukke servers), maar om die te killen heb je een gun nodig en die dingen krijg je onder andere uit zombies :)
Een beetje zoals de film the hunger games ?
Ik zie de vergelijking niet zo 1 2 3. In rust proberen de meeste mensen zich een beetje te settelen. Een basis bouwen ect. In the hunger games gaat het voornamelijk over het zijn van de enige overlever in een korte periode.
Ah ok nu begrijp ik het :) :)
Vind ik wel jammer. Want bij een drukke server zijn er in radtowns meestal alle boxes vrijwel altijd geloot dus ben ik altijd op zombies gaan jagen met een bow.

Items worden hier alleen maar schaarser van. Ik denk niet dat het een goed idee is als je 150 naakte mannen in een wereld ziet die alleen maar zitten te yolo'en met een steen, schiet je nergens mee op.
De zombies zijn vervangen door rode wolven en beren. Op dezelfde plekken waar je de zombies vond, zul je deze rode beesten vinden. Deze droppen dezelfde loot als de zombies deden.

En dit is ook enkel een tijdelijke oplossing: zie bericht.
Klopt ik jaag liever op zombies dan op de beren / wolven.
Ik snap aan de ene kant ook deze beslissing wel, er zijn genoeg zombie themed games.


edit:

Ik denk als Gary het spel geen kloon van DayZ etc wil laten worden moet hij iets vinden op het PVP gedeelte, in de meeste zombie multi-player games komt dit bijna altijd over een; meestal Kill on Sight, dat maakt het voor sommige minder goede spelers niet leuk om te spelen.

[Reactie gewijzigd door ZehDoctoR op 7 februari 2014 15:47]

Vind ik wel jammer. Want bij een drukke server zijn er in radtowns meestal alle boxes vrijwel altijd geloot dus ben ik altijd op zombies gaan jagen met een bow.
Volgens mij is alleen de skin veranderd maar het onderliggende idee niet, je zal dus nog steeds loot uit die dingen krijgen...
Er zijn nu al te veel zombie-themed games in omloop: DayZ, The Walking Dead, Plants vs Zombies etc... Vind het wel goed van garry dat hij iets anders probeert te maken, maar daar staat hij dan ook bekend om.
ik wacht nog steeds op een open world zombie game, met mad max/walking dead saus.

vind een gebouw, winkel centrum, gevangenis, claim en hou het veilig, alles kunnen barricaderen, tank bauwen A-team stijl, mcguyveren etc.
op de anteworld/outerra engine

The dead linger komt overigens aardig in de buurt, maar het is helaas niet multiplayer

[Reactie gewijzigd door dakka op 7 februari 2014 16:42]

Ik vind ze alleen totaal niet te vergelijken eigenlijk?

Ik zie het probleem denk ik niet zo zolang de gameplay anders is.
Eens. Je hebt ook nog Minecraft, Nether en Left4dead. Er komen zelfs meer zombie-achtige spellen uit dit jaar.

Bekijk het zo, je hebt zoveel FPS spellen en doen zombies onder AI, ik denk van niet. Of je nou een Alien schiet(Crysis) of een militaire lookalike AI.
sorry voor de off-topic, maar het moet gezegd worden.
Left4Dead is niet met zombies, maar met infected.
uiteraard blijft het uitgangspunt hetzelfde, ik vind namelijk ook dat er teveel zombie/infected games zijn. heb bvb de zombie-modes uit COD nooit gespeeld, en ik verstond ook niet waarom die erin zit.
Ik zie het probleem wel. Het is een beetje als de WO2 obsessie ten tijde van Medal of Honor en de eerste Call of Duties. De zombie-survival game (wat voor elementen daar ook aan hangen) is gewoon de laatste tijd alles wat je ziet. Zelfs CoD heeft zombies, elke derde indie-titel heeft zombies, alle survival gaat over fucking zombies, en dan hebben we de echte survivalhorror nog niet eens genoemd (oa. Outlast), want ook daar: zombies.

Het is gewoon een hype op dit moment, zie ook The Walking Dead en andere zombie varianten van series en films (World War Z)... het krijgt een erg hoog melkkoe gehalte en ik denk dat binnen afzienbare tijd de gemiddelde consument kotsneigingen gaat krijgen bij wťťr een zombie titel.

Goeie keus van Garry. Kom maar met die Predator variant, zou ik zeggen, of een neutrale faction die bijvoorbeeld groepen spelers het leven zuur komt maken. Veel toffer dan die trage stukken rottend vlees.
Hopelijk weten ze een leuke vijand te verzinnen, al die zombie games komen mij ook wel behoorlijk de neus uit.

Beetje predator achtig iets kan wel leuk zijn, iets wat echt jacht op je maakt.
Ja gewoon een nieuw soort monsterachtig wezen die het spannend maakt. Deze game ziet er op zich wel leuk uit, ga hem denk ik wel spelen.
Misschien dat die niet eens nodig is, als de game eenmaal af is en door veel mensen gespeeld wordt. Ik heb het spel zelf niet gespeeld, maar als je een beschaving kunt opzetten waarbij je je met vrienden of anderen aan regels houdt, krijg je vanzelf wel beschavingen/facties/struikrovers die het op jou gemunt hebben. Dat vind ik zelf wel geweldig klinken en dan heb je ook geen computergestuurde vijand nodig. De dieren zoals beren en wolven kan je wel in de natuur laten lopen. Dan kan je nooit zonder zorgen door de bossen lopen, je zult altijd moeten blijven opletten.

Ik ga de game in ieder geval in de gaten houden. Het klinkt allemaal wel erg mooi.
1 zin : Dinosauriers die je met een groep moet downen.
just sayin'

/ontopic
Wel een hoop zombie survival games out there inderdaad .
Blij dat ze wat aan variatie doen, al zijn de heavy pvp games niet voor mij.
Liever meer coop zoals bv 7 Days to Die.
Ik heb nooit begrepen wat mensen in Rust zien. Toen ik Rust voor het eerst speelde (dat was in een vroege closed alpha vorig jaar), voelde het en speelde het verschikkelijk. Garry Newman had destijds geen ervaring met Unity3D (de game-engine die ze gebruiken).

Een paar weken geleden heb ik het spel opnieuw geÔnstalleerd omdat ik een gratis key had gekregen als bedankje voor het alpha testen van het spel. Wat mij opviel:
  • De community is verschrikkelijk. Waar het in het begin developers waren die een beetje hielpen met het vinden van bugs, heeft de mainstream gamer de community rondom dit spel echt kapot gemaakt.
  • Het speelt nog steeds niet lekker. Grafisch gezien zijn ze flink vooruit gegaan, maar er zijn nog steeds rare bugs die in het begin al aanwezig zijn. Denk aan: door muren en bomen heenkijken
Gelukkig was mijn key gratis, maar ik zal niemand aanraden 20 euro aan dit spel uit te geven. Vooral nu het nog niet zeker is welke kant ze opgaan met het genre. DayZ Standalone ziet er naar mijn mening een stuk veelbelovender uit.
Rust is mijn miskoop van 2013... Zelfs FIFA14 heeft me niet zo teleurgesteld. Ik baal ook dat ik niet voor DayZ heb gekozen.

Grafisch vind ik het spel trouwens verschrikkelijk. Zowel qua performance als hoe het er uit ziet.

Ik begrijp dat het een alpha is, maar waarom zijn al die game bloggers zo lovend over dit spel?
DayZ kampt in ieder geval kwa community met hetzelfde probleem, de insteek van beide spellen maakt allerhande interessante interactie tussen spelers mogelijk, maar de meeste spelers lijkt het echter niet te boeien, en ze spelen het spel gewoon als shooter.
Jouw mening. Voor mij is dit het eerste spel sinds Minecraft en Skyrim, waarbij ik weer sneller naar huis wil om verder te kunnen spelen. Ondertussen erg veel nieuwe en leuke spelers leren kennen en al erg veel grappige en speciale momenten meegemaakt.

Het spel is nog alpha, dus je moet uiteraard door een paar bugs of rare dingen heen kunnen kijken, maar voor een alpha vind ik het spel erg goed draaien en zelfs al vrij compleet overkomen. En dan nog het idee dat er nog heel veel content en features zullen worden toegevoegd, voordat het beta en final wordt.
Idd. Veel mensen bijten niet door de eerste uurtjes heen. Als je het spel eenmaal doorhebt is het rete vet veel dikke lol.
Het concept staat als een huis.

@Eli3l
Day-z alpha is echt niets op het moment. Leeg.
Het concept van rust daarin tegen is veel minder content afhankelijk. Die maken de spelers voor een groot deel zelf.
Als solo speler die begint. Zou ik een bijna lege server uitzoeken waar je een starter kitje krijgt.
Als je de game door hebt zoek je de vollere of zelfs officiŽle servers op. Plekje tussen de rotsen die alleen jij terug vind. Verzamelen en dus nu wolven en beren killen voor blueprints en research kits. Binnen no time loop je in kevlar en m4's. En kun je wraak nemen, zelfs in je eentje tegen groepen. Als je stash maar goed verstopt ligt.
zombie-survivalgame Rust verwijdert zombies
Right. :+

EDIT: Voor alle duidelijkheid: vond het dus gewoon grappig klinken. :P Geen troll oid.

[Reactie gewijzigd door S_Chief op 7 februari 2014 15:35]

"Het is nu dus geen zombie-survival-game meer."
Yep.

Ik ben overigens benieuwd of ze in het (redelijk) realistisch beeld biljven of dat er aliens o.i.d. zullen komen.
Nee, zombies zijn lekker realistisch....
Ooit wel eens bij de doldwaze dagen van de Bijenkorf geweest? :P
Ik zie ze bij dergelijke winkelbezigheden elkaar iig niet in de nek bijten....
Je hebt toch ook alcoholvrij bier en wijn.
Nee. Waarom? :'(
Hoop niet dat de zombie beren en wolven net zo sterk zijn als de normale beren en wolven. Een pickaxe hit op een human zombie was genoeg voor een kill, maar beren zijn veel sterker.
Bovendien hebben ze een veel grotere aggro range.
Heb je tenminste een uitdaging :)
Is het dan niet een soort Second Life geworden? :p
Kom er maar in, Ralph!
The beren hebben 3 hits nodig en wolven 2 hits. Dan komt er een rugzakje uit, net zoals bij de zombies.
hieronder een reactie op het spel van een speler , ik heb me werkelijk kapot gelachen toen ik het las :D :D

Imagine waking up to the sound of gunfire in the dead of night. With nothing but pants, a rock, some bandaids and a torch you run aimlessly through the wilderness. Your torch runs out; you hear crunching behind you. You whip around only to see a dimly lit half naked man weilding an axe who then yells "DO YOU LIKE ROCKS?" through the mic and smashes your face in to death. You then respawn. You are lucky this time, you have been alive for 3.5 minutes! You make it to a road-THE road. You then see a man in full kevlar body armor running at you. Natrually, you turn the other way and begin sprinting. To little suprise you hear him laugh "LOL NEWBBBB" through the mic as he unloads his sub-machinegun on you. Fast forward 3 hours of this. You respawned for the 50th time. After every wild animal, naked man, clothed man, zombie, and feild of radiation has ♥♥♥♥♥ you of your soul; you grow cold inside. You and your rock bitterly smash away at trees until you see another man in full armour come up to you. He gives you a handful of valuable resources that you were never able to get on your own. You prance around like a kid on christmas with your new axe. You also find your two friends who you have been looking for for the past few hours. Things are great-maybe you can actually enjoy this game now! JUST KIDDING YOU GET SHOT TO DEATH WITH A BOW AND ARROW BY SOME COCKY 8 YEAR OLD WITH AIM BOTS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True