DayZ Preview

Populaire mod wordt aparte pc-game

Populaire mod wordt apart spel

In 2012 verscheen er een mod voor het oorlogsspel ArmA II, genaamd DayZ. De mod zette spelers neer in een groot gebied binnen het fictieve post-Sovjetland Chernarus, dat in de greep is van de uitbraak van een zombievirus. De enige opdracht die spelers meekregen is 'zorg dat je overleeft'. Spelers begonnen met niets, en moesten stukje bij beetje een uitrusting bij elkaar verzamelen om zich te kunnen verdedigen tegen zombies en kwaadwillende spelers die in dezelfde wereld rondliepen.

DayZ bleek succesvol. Diverse media, waaronder het toonaangevende Edge Magazine, noemden de content de 'mod van het jaar' en miljoenen spelers besloten hun geluk te beproeven tegenover de zombies. Het bleef echter een mod op basis van een toen al drie jaar oud spel, en de techniek liet inmiddels te wensen over. Bohemia Interactive, de uitgever van de ArmA-serie, zag zijn kans schoon. DayZ-bedenker Dean Hall voegde zich bij de ontwikkelaar en begon met een ontwikkelteam aan een stand-alone versie van het spel te werken, waarin overleven het belangrijkste doel is.

Dat project loopt nog steeds. Hall en zijn mensen zijn nog druk bezig om van de stand-alone versie van DayZ een betere en mooiere game te maken dan de mod ooit is geweest. Tweakers ging echter alvast aan de slag met de versie die nu al te spelen is via Steam, om eens te bekijken hoe het Bohemia Interactive tot nu toe vergaat. Die versie, zo liet Bohemia ons zelf al weten, is verre van af. Kijk er niet vreemd van op als er rare dingen gebeuren of als het spel crasht, zo werden we gewaarschuwd.

Behalve eventuele instabiliteit, ontbreken er nog tal van onderdelen en is nog lang niet alles in het spel gestopt. Wie nu door de spelwereld in DayZ loopt, zal merken dat de wereld eigenlijk te leeg is. Er zijn best al wat zombies en er zijn ook de nodige stadjes en dorpjes gevuld met huizen en andere gebouwen om te verkennen, maar diverse andere zaken ontbreken nog volledig. Zo bleek een legerbasis waar normaal gesproken wapens moeten kunnen worden gevonden volledig leeg, en zijn er nog helemaal geen voertuigen te vinden in deze versie van DayZ.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018