Door Jurian Ubachs

Redacteur

DayZ Preview

Populaire mod wordt aparte pc-game

05-02-2014 • 08:00

150

Multipage-opmaak

Populaire mod wordt apart spel

In 2012 verscheen er een mod voor het oorlogsspel ArmA II, genaamd DayZ. De mod zette spelers neer in een groot gebied binnen het fictieve post-Sovjetland Chernarus, dat in de greep is van de uitbraak van een zombievirus. De enige opdracht die spelers meekregen is 'zorg dat je overleeft'. Spelers begonnen met niets, en moesten stukje bij beetje een uitrusting bij elkaar verzamelen om zich te kunnen verdedigen tegen zombies en kwaadwillende spelers die in dezelfde wereld rondliepen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

DayZ bleek succesvol. Diverse media, waaronder het toonaangevende Edge Magazine, noemden de content de 'mod van het jaar' en miljoenen spelers besloten hun geluk te beproeven tegenover de zombies. Het bleef echter een mod op basis van een toen al drie jaar oud spel, en de techniek liet inmiddels te wensen over. Bohemia Interactive, de uitgever van de ArmA-serie, zag zijn kans schoon. DayZ-bedenker Dean Hall voegde zich bij de ontwikkelaar en begon met een ontwikkelteam aan een stand-alone versie van het spel te werken, waarin overleven het belangrijkste doel is.

Dat project loopt nog steeds. Hall en zijn mensen zijn nog druk bezig om van de stand-alone versie van DayZ een betere en mooiere game te maken dan de mod ooit is geweest. Tweakers ging echter alvast aan de slag met de versie die nu al te spelen is via Steam, om eens te bekijken hoe het Bohemia Interactive tot nu toe vergaat. Die versie, zo liet Bohemia ons zelf al weten, is verre van af. Kijk er niet vreemd van op als er rare dingen gebeuren of als het spel crasht, zo werden we gewaarschuwd.

Behalve eventuele instabiliteit, ontbreken er nog tal van onderdelen en is nog lang niet alles in het spel gestopt. Wie nu door de spelwereld in DayZ loopt, zal merken dat de wereld eigenlijk te leeg is. Er zijn best al wat zombies en er zijn ook de nodige stadjes en dorpjes gevuld met huizen en andere gebouwen om te verkennen, maar diverse andere zaken ontbreken nog volledig. Zo bleek een legerbasis waar normaal gesproken wapens moeten kunnen worden gevonden volledig leeg, en zijn er nog helemaal geen voertuigen te vinden in deze versie van DayZ.

Verzamelen: rugzak, bijl, eten & drinken

Toch willen we niet zeggen dat het nog helemaal geen zin heeft alvast eens een kijkje te nemen in DayZ. Natuurlijk: voor een completere game kun je beter de mod gaan spelen, maar het is niet alsof er in de stand-alone versie van DayZ nog helemaal niets te doen is. Deze vroege versie geeft namelijk al een heel aardig idee van hoe je de eerste uren van het spel zult doorbrengen. Daarnaast krijg je ook meteen een idee van het audiovisuele niveau van DayZ, al is ook dat nog niet overal even definitief.

Veilig langs de kust

DayZ begint aan de kust. Chernarus kent een oost- en zuidkust en dat zijn, enkele grotere steden daargelaten, over het algemeen de wat veiligere gebieden voor beginners. Als beginner heb je alleen een standaardsetje kleding en een zaklamp, en daar moet je het mee doen. De spelwereld om je heen wordt bevolkt door zombies en andere spelers en zonder wapens moet je vrezen voor beide: je bent immers een makkelijk doelwit. Het is dus zaak om zo snel mogelijk een uitrusting bij elkaar te sprokkelen met wapens, maar ook met de nodige voorraden op het gebied van eten en drinken.

DayZ

DayZ is namelijk niet simpelweg een spelletje waarin je continu zombies moet neerhakken. Het spel vraagt ook van je dat je je personage onderhoudt. Je zult dus af en toe moeten eten en drinken. Mocht je gewond raken, dan verdwijnen je wonden niet automatisch, maar moet je een verbandje aanleggen. Heb je veel bloed verloren, dan moet dat worden aangevuld door een transfusie, of door over een langere periode regelmatig te eten en te drinken, zodat je lichaam het zelf kan aanvullen. Hier laat DayZ zien dat we te maken hebben met een simulatie en niet met zomaar een simpel actiespel.

In de eerste uren van DayZ is dat extra goed voelbaar. Zonder slagwapen ben je namelijk kansloos tegen zombies en dus is het zaak zo snel mogelijk een wapen te vinden. Een bijl is tegenover de zombies ideaal, maar ook een ander slagwapen is al beter dan met blote handen vechten. Meenemen van proviand is ook cruciaal, maar je hebt maar een beperkt aantal zakken in de broek waar je mee begint. Je ogen open houden voor een jas met extra zakken of, nog beter, een rugzak, is dan ook geen overbodige luxe. Hier scoort DayZ overigens ook punten met diepgang. Zo is het eenvoudig om ingeblikt eten te vinden, maar moet je dat nog wel open zien te krijgen. Een blikopener is de beste oplossing, maar ook met een bijl gaat een blik wel open, al verlies je dan altijd ruwweg een kwart van de inhoud.

Vroege uitdaging

De eerste fase van het spel is op de wat legere servers nu het uitdagendste gedeelte. Tijdens onze eerste drie pogingen duurde het steeds vrij lang voor we een bijl vonden, en de ene keer dat dat wel vlotjes lukte, kwamen we een andere speler tegen die ons direct afmaakte met zijn eigen bijl. De vierde poging verliep beter. Nadat we aanvankelijk nabij de vrij grote stad Berezino begonnen waren, verzamelden we in enkele kleinere dorpjes in de buurt al snel wat handige spullen, om uiteindelijk een reis naar het zuiden te maken, waar we zelfs enkele vuurwapens wisten te scoren.

Andere speler: vriend of vijand?

'Berezino' is voor DayZ-veteranen een begrip, net zoals de namen van andere grote steden en van de dorpjes in de begingebieden. Die veteranen zullen weten waar Solnichniy ligt ten opzichte van Berezino, en hoe je daarna via Msta en Staroye bij Elektrozadovsk zou kunnen komen. Weet je dat echter niet, dan is DayZ momenteel nog een beetje tricky. Er is namelijk nog geen in-game map. Het is dan ook raadzaam om deze website open te houden, eventueel op een tweede scherm of een tablet, maar Alt-Tab werkt uiteraard ook. Zodra je weet waar je ongeveer bent, kun je de map in de gaten houden om te kijken welke kant je op moet. Let overigens niet te veel op de indicaties van soorten loot die je volgens de map kunt vinden: zeker als het wapens betreft, kloppen ze lang niet altijd.

Dood is dood

Zeker in de eerste uren is het raadzaam om uit de buurt van interessante plaatsen als vliegvelden te blijven. Dit is op servers waar meer mensen in zitten vaak het domein van spelers met goede wapens of zelfs van samenspelende groepen. Als eenling val je makkelijk ten prooi aan dat soort lui, en vervolgens kom je in aanraking met DayZ's meest onvergeeflijke regel: dood is dood. Is je personage eenmaal echt dood, dan zit er niets anders op dan met een nieuw personage te beginnen. In dat geval ben je alle spullen die je met zoveel moeite had verzameld ook in een klap kwijt ...

DayZ

Op de wat rustigere servers speelt dit uiteraard minder een rol. Wij zouden dan ook aanraden om eerst een betrekkelijk lege server uit te zoeken om een beetje te wennen aan het spel. Zodra je in staat bent jezelf te verdedigen en weet hoe je jezelf moet oplappen als je gewond bent, wordt het leuker om eens rond te kijken op de wat drukkere servers, al is het maar voor de spanning. De wetenschap dat je elk moment een andere speler kunt tegenkomen en dan niet weet of die speler vriendschappelijk of vijandig zal reageren, geeft DayZ een hoop extra spanning.

Waar is de loot?

Een nadeel van rondlopen op een drukkere server is overigens wel dat het risico groter is dat gebieden waarin je rondloopt al geplunderd zijn door andere spelers. Ons werd niet helemaal duidelijk hoe het respawnen van items in DayZ momenteel is geregeld. Officieel is het een van de vele onderdelen waaraan nog gesleuteld zal worden. Hoe dan ook: loop je in een stadje waar vrijwel alle deuren al open staan, dan zul je nog weinig interessante loot tegenkomen. Daarnaast durven we ook niet uit te sluiten dat het loot-systeem gewoon nog niet helemaal lekker werkt. Aanvankelijk vonden we nergens een vuurwapen, tot we ergens onverhoopt een Magnum tegenkwamen, waarna ineens overal wapens leken op te duiken. Het is natuurlijk goed mogelijk dat dit een nog niet helemaal goed werkend deel van DayZ is.

DayZ

Het is trouwens wel handig om te weten dat je personage niet bij een specifieke server hoort. Je kunt dus ook een rustige server bezoeken om loot te vinden, en daarna een drukkere server opzoeken als je al meer spullen hebt. De voortgang van je personage wordt centraal opgeslagen, onafhankelijk van de server waarop je speelt. Dat betekent dus ook, zoals hierboven gezegd, dat er geen redding is als je personage richting de eeuwige jachtvelden is vertrokken.

Later meer ...

Zodra je een mooie uitrusting hebt met wat wapens, handige kleren met veel zakken en een grote rugzak, zit een groot deel van de gameplay die DayZ nu biedt er wel op. Natuurlijk kun je op zoek blijven naar andere wapens, maar het afmaken van zombies en eventueel andere spelers is dan het enige dat nog echt plezier oplevert. Dat blijft echter niet zo. Dit is nog maar een fractie van de game die DayZ uiteindelijk moet worden. De game zal uiteindelijk missies bevatten en de wereld zal nog verder worden ingevuld met allerlei zaken, waaronder dus voertuigen die je kunt gebruiken.

Voorlopige conclusie

Wat is dan een reden om DayZ nu al te willen spelen? Vooral nieuwsgierigheid. De game ziet er een flink stuk beter uit dan de mod-versie, en dat is mooi om te zien. Daarnaast zorgen de eerste uren, waarin je nog geen goede uitrusting hebt, best voor wat uitdaging, en datzelfde geldt voor eventuele confrontaties met spelers. Verder is de spelwereld nog veel te leeg om serieus genomen te worden en maakt het ellenlange lopen van A naar B het spel ook al niet veel leuker. De momenten dat je daadwerkelijke handige spullen weet te scoren maken echter veel goed. Zeker als je je avontuur samen met iemand anders in gaat, is DayZ nu al goed voor de nodige uurtjes spelplezier. Het is echter eerlijker en beter om dit als een leuk voorproefje te beschouwen van wat er later dit jaar nog komen gaat.

Titel DayZ DayZ
Platform PC
Ontwikkelaar Bohemia Interactive
Uitgever Bohemia Interactive
Releasedatum Nog niet bekend
DayZDayZDayZDayZDayZDayZ

Reacties (150)

150
139
66
13
1
61
Wijzig sortering
"Er is namelijk nog geen in-game map"

Dat is niet waar. Je begint inderdaad zonder map, maar deze kun je zelf samenstellen door delen te vinden in, onder andere, auto's.
Zo kun je een map van NW Chernarus met NE samenstellen tot een kaar van het hele noorden, en vervolgens met de overige delen een volledige map maken.

Persoonlijk zou ik ook afraden om in het begin een website met volledige map te gebruiken, mits je het leuk vindt om verrast te worden en/of dingen te ontdekken.
Het neemt namelijk een heel aspect van navigatie en herkenning weg, waar je in DayZ juist veel van kan leren.
Is dat zo? Dat heb ik echt totaal niet meegekregen, en ik heb ook nergens delen van een map gevonden. Interesting. Ik moet zeggen dat ik het juist wel fijn vond om ongeveer te weten waar ik heen ging, maar het avontuurlijke aspect wordt dan minder, dat is waar.
In de laatste update was de loot in auto's opeens verdwenen, vandaar dat je ze waarschijnlijk niet bent tegengekomen, maar daarvoor kon je bijna in elke auto wel een kaart vinden.
Nu kom je ze in huizen e.d. heel af en toe nog wel tegen.
Hopelijk met de volgende patch weer gefixed!

[Reactie gewijzigd door ronald.meijers op 23 juli 2024 08:35]

Er is ook een mod opgezet voor Arma 3, genaamd Arma 3: Breaking point.

Het voordeel van deze mod (die in alpha is), is dat deze een arma 3 mod is. Dus er zijn al vehicles en (volgens mij) meerdere wapens. Het nadeel is dat deze wat bug gevoeliger is (ook aangezien dit een mod is en niet een standalone).

[Reactie gewijzigd door HesRuud op 23 juli 2024 08:35]

Ik denk toch niet dat Arma 3 Breaking Point zo groot gaat worden als DayZ, het is immers al eerder gedaan, vooral als je bekijkt dat de DayZ Alpha meer dan een miljoen keer verkocht in een zeer korte tijd!

Dean "Rocket" Hall, de hoofdontwikkelaar van de mod en de Standalone heeft daar als reactie op gegeven dat hij uitging van 100-150.000 sales in het eerste kwartaal, doordat de game dus 8x zoveel verkocht heeft gaat het ontwikkelproces een boost krijgen.

Ik heb het zelf al helemaal kapot gespeeld; en wat er in het artikel staat over het respawnen van de loot, dat is er nog niet wegens server-performance problemen. De servers restarten minimaal 1x per dag, de meeste servers doen het bijna elke 2 of 4 uur.

Het is leuk om het developmentproces mee te maken. Elke keer dat er een patch is kun je direct kijken in de experimental patch wat er zoal gaat komen.
Klopt, maar het feit dat er in arma 3 breaking point al vehicles, choppers en meerdere wapens zitten doet mij ook veel.

Dayz heeft tot nu toe alleen nog maar een M4, mosin, (sks zag ik laatst iets van in de patch notes), pistol en revolver. Verder zijn er nog geen enkele vehicles en is het loot systeem niet werkende (het respawnen van loot, dat lijkt me niet zo heel moeilijk...)
Klopt,

Het is nog niet zo groot als Dayz is (al weet ik niet hoeveel gebruikers Dayz ongeveer heeft). Bearking point heeft 4/5 europese servers van 55 man max die overdag gemiddeld tussen 45-55 mensen online. Niet super populair nog dus.

De stand alone van Dayz heb ik zelf nog niet gespeeld, wel heb ik veel gameplay filmpjes zitten kijken. Ik ben wel van mening dat tot nu toe Breaking Point er beter uitziet. De Arma 3 engine lijkt op alle fronten een grote vooruitgang ten opzichte van de Enige van Standalone Dayz.
Een leuke game, zeker als je in teamverband speelt met een man of 3/4. Mooie broekpoep momentjes heb je als je door een dorpje of open veld loopt en je hoort ineens een Mosin schot iedereen ligt gelijk het komende kwartier plat op de grond voor cover en proberen te spotten waar het vandaan kwam.

Het mooiste is als je soms na een vuurgevecht van een uur te hebben gehad en je er met 'je party' praktisch heelhuis uit komt en een prisoner hebt. Handboeien om en hij is de sjaak :*) , forcefeed a rotten kiwi moet ook zo nu en dan kunnen }>

Er moet nog wel genoeg gebeuren:
- Performance fixxes
- Interface lag en backpack lag fixxen
- Meer soorten wapens toevoegen
- Ingame map + status van je character uitbreiden/toevoegen
- Party system maken + respawns maken enigszins in de buurt (max 15 min lopen)
- Voertuigen toevoegen.
- Meer zombies en laat ze ook in hordes van plek naar plek schuifelen (en geef ze meer diepgang bijv: headshot is altijd gelijk dood maar in elders moeten er veel meer schoten nodig zijn).
- Een quest/storyline systeem maken die spelers naar elkaar toe drijft om samen te werken evenals je elkaar moet uitroeien.

[Reactie gewijzigd door Axelfoley007 op 23 juli 2024 08:35]

Heel dat prisoners gebeuren intregeerd me vooral aan de game. Waarom laten mensen zich gevangen nemen in zo'n spel? Je weet dat je uiteindelijk toch een kogel door je hoofd krijgt, of een 'rotten banana' gevoerd word. Kun je net zo goed vechtend ten onder gaan toch?
Daarnaast ben ik benieuwd wat er gebeurd als je gevangen genomen bent, en je logged gewoon uit?
Daarnaast ben ik benieuwd wat er gebeurd als je gevangen genomen bent, en je logged gewoon uit?
Dan ben je dood.

[Reactie gewijzigd door Redney op 23 juli 2024 08:35]

yep dat is wel bij de laatste patch pas zo ingesteld.. maar wel goed.
Ik heb de mod gespeeld sinds zijn prille begin :P Wie nu klaagt heeft echt niets meegemaakt toen...
Om in een server te geraken kon het goedweg 10-30 minuten duren.
Niet omdat ze allemaal vol zaten... Een wirwar aan verschillende patches (voor de ARMA client en voor de mod zelf) zorgden ervoor dat de compatibility op niets meer sloeg :D

Overigens enkele uren na de release van Standalone die alpha access meteen aangeschaft en een 2tal weken gespeeld. Ik vind dat er al veel aanpassingen zijn gebeurd met een positief effect. Maar de game is nog ver weg van zelfs nog maar een beta stadium te bereiken. Er is niet genoeg content op dit moment. (Wie beweert van wel heeft de verschillende mods niet gespeeld).

Enkele bemerkingen op dit artikel:
- Loot spawnde (toen ik speelde) bij iedere server restart. Dit was 4x per dag of om de 4 uur. Ik weet het zelf niet juist meer.
- Army bases hebben wel nog wapens. Als je er geen vond had je ongeluk dat het al geloot was. Kijk vooral onder de bedden, daar ligt vaak een M4.

Wat men wel heeft gedaan is bijvoorbeeld die brandweerkazernes in loot generfed. Je kan daar misschien nog een mosin vinden (vroegere Lee Enfield waar je wat scopes op kan zetten maar een superonnauwkeurige aim heeft) maar geen militaire wapens zoals de M4.

Men wou afstappen van de richting waar de mod in was geslagen, die met een heel arsenaal aan zware militaire wapens. Dit was niet realistisch in een apocalypse volgens Rocket (Lead developer en uitvinder van DayZ). Helaas, want dit was voor mij iets wat de game zo goed maakte. Een 50cal sniper vinden kon goed enkele dagen duren zonder constant te server hoppen. En die neergestortte helikopters met zware wapens rond liggen waren echt een leuke toevoeging aan de ervaring. Er moeten gewoon meer activiteiten zijn die spelers aantrekken om wat spanningen te creëren.

Voor de mensen die klagen dat je wordt afgeslacht door spelers met goede gear. 1 Uur na release van de standalone was ik full geared. Ik heb met een brandblusser 2 kerels met een M4 ge-oneshot door ze op het hoofd te raken :D Toen was de spawn wel nog niet in Berezino en hing iedereen rond aan Balota Airfield :P
Servers rebooten om de 4 uur, of handmatig als je natuurlijk je eigen server hebt. :)
DayZ gaat niet om PvP , maar gaat om survival op een redelijk grote map (die waarschijnlijk nog groter kan/gaat worden).
Op dit moment staat bij een groot gedeelte van de DayZ community survival gelijk aan PvP/Kill-on-Sight en word er vrijwel geen moeite gedaan om met mede spelers te communiceren en dit is zonde, dit zie ik ook in sommige reacties hier: het spel draait niet om full gear te kunnen looten en te PvPen , maar om interactie om wat voor manier dan ook met de wereld en je mede spelers.
Je kan de meeste spelers die op die manier spelen ook redelijk goed en snel herkennen aan de balistic helmet en gasmasks met camo kleding en vaak ook 2 primary wapens bij zich en ik zal eerlijk zijn , mensen die ik met die gear zie rondlopen KoS ik ook.
Om een stukje te quoten uit het artikel "DayZ begint aan de kust. Chernarus kent een oost- en zuidkust en dat zijn, enkele grotere steden daargelaten, over het algemeen de wat veiligere gebieden voor beginners"....nauw, op dit moment is dat echt niet zo, spelers die niets te doen hebben gaan naar de kust om bambi's neer te knallen...dus veilig: Nee
Ik benh et dan ook helemaal eens met wat sfc1971 zegt.
De "PvPers" denken inderdaad dat dit het ultieme spel is om lekker te "PvP"en echter draait het uit op een gank/grief-fest en zeg je er wat van dan ben je "niet hardcore" genoeg.

Het leukste speelt het als je met een groep spelers speelt die je kent , zoals ik doe met een aantal mede tweakers.
Pvp komt van twee kanten. De meeste mensen plaatsen zich niet in de situatie die het mogelijk maakt om een vriendelijke interactie aan te gaan. Blijf je in de bosrand liggen, bang om te worden neergeschoten, dan maak je jezelf het onmogelijk een dialoog aan te gaan.

Probeer (niet specifiek aan jou gericht) als je nog niet veel te verliezen hebt eens iemand aan te spreken die je net een gebouw in hebt zien gaan. Kans is dat er een situatie ontstaat die veel leuker en spannender is dan een vuurgevecht op afstand.
Geloof me, doe ik vaak genoeg, en vaak loopt het uit op gewoon een goed dialoog , ik zorg echter wel altijd dat ik de "overhand" heb voordat ik een dialoog aanga en met bepaald geklede mensen ga ik 9 van de 10 ook geen dialoog aan en laat ik ze links liggen of val ze aan.
Vaak ligt het ook aan de manier van dialoog/communicate.
Situatie uit een game sessie: ik zie iemand een fire station binnen gaan bij elektro powerplant en de deuren achter zich sluiten.
Ik ga langs de rand zitten en open direct comms en doe verschillende stemmen na alsof SWAT een huis binnen gaat vallen en we met meerdere zijn, ik zit vlak bij de deur en roep via direct comms "breaching large door" en gooi hem open en doe 2 stappen terug en trek mijn fnx.
Begint het kereltje dat binnen was (hij was gelukkig niet gecombat logt) een double mag uit zijn M4 te legen richting die deur...en op den duur hoor je kkllik klik.
Ik loop naar binnen en zeg drop your weapon, hij legt het neer, handen op hoofd en gehandcuffed.
Heb even gekeken wat hij in zijn tas had: niet veel , dus heb een aantal mods die ik nog had aan zijn m4 geattached en terug gelegd , zijn kogels en bijl afgenomen en deze boven in fire station gelegd en daarna kort gesprek gehad, waarin hij aangaf dat hij het wel spannend en hilaries vond, waarna hij zijn spullen weer ging pakken en ik weer verder ging op mijn weg.
helemaal mee eens maar er zullen altijd mensen zijn die je gewoon random neerslaan met een Axe als jij ze eten probeert te geven..

Ook vind ik dat je eigenlijk de MOD voor arma 2 had moeten spelen.. dan snap je dat je geen map hebt en hoe je moet spelen om te overleven.

Tuurlijk, er zullen genoeg zijn die het wel snappen en de standalone spelen zoals hij hoort gespeeld te worden :)
Heeft de stand alone ook de verschrikkelijke "feel" van de Arma engine? Alsof je een trein bestuurt in plaatst van een mannetje?

En nee dat gaat me niet om realisme, maar het speelt gewoon afschuwelijk. Vooral mouse / input lag, rare FOV etc.
Een hoop is aan te passen met de juist configs, natuurlijk zou een spel uitzichzelf de juiste settings moeten tonen maar neem eens een kijk in je documenten map . Daar staat een mapje Dayz, daarin staat dayz.cfg en <username>.DayZProfile

Hier kun je een hoop settings terug vinden waaronder mouse smoothing (wat voor input lag en soms ook doorschieters zorgt als je t niet gewend bent) Voor een juiste config is google je beste vriend.

Daarnaast is het misschien handig te melden dat Object Detail settings een van de grootste fps drops zorgt in Dayz naast ambient occlussion, door deze zo laag mogelijk te zetten of te dissablen krijg je aardig wat fps terug, vooral in steden. Aan de performance is nog zeker wat te sleutelen! Ik kom onder de 30fps in steden (dit terwijl de gevechten juist daar zijn (elektro)) terwijl mijn cpu 40% gebruikt word (4770k@4.4ghz) en mijn GPU 50% (660Ti). Dan zit ik toch echt te vragen of mijn computer gewoon "lui" is?
marco282 in zulke gevallen is het ongetwijfeld een multithreading probleem (locking) of een geheugen I/O bottleneck. Neig persoonlijk eerder naar locking, geheugen zou echt geen bottleneck moeten zijn gezien de omvang van gemiddeld video&systeem ram in hedendaagse PC's I.E: enige programmeur die z'n titel waard is benut gewoon juist het beschikbare geheugen bij het programmeren van games voor prefetching, da's helemaal niet moeilijk. Locking issues in multi-threaded applicaties zoals games zijn echter niet zo makkelijk te voorspellen en voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 23 juli 2024 08:35]

ga naar je documenten > Dayz Other profiles > Nickname > Doe open met kladblok > Ctrl+F en zoek mouseSmoothing=1; zet dat op 0 mouseSmoothing=0; en is het gefixed. ook voer je dit in

sceneComplexity=100000; zorgt er voor dat je dinges zoals bomen iets minder stel renderd en krijg je meer FPS
shadowZDistance=50;
viewDistance=1600;

en dan heb je nog ene mapje dat gewoon Dayz noemt daar ga je in en open je Dayz.cfg ook met kladblad en onderaan zie je dit staan en verander je het zelfde als ik nu zeg.

GPU_MaxFramesAhead=1;
GPU_DetectedFramesAhead=1;

Veel plezier :)
Vooral mouse / input lag, rare FOV etc.
Voor zover ik kan herinneren van Arma II, ligt dit aan de instellingen
ik had hier ook altijd last van, totdat ik het eens ging opzoeken op google of er een oplossing voor was
FPS lag fix:
Step 1: Go into your "My Documents" folder.
Step 2: Open "ArmA 2" folder.
Step 3: Look for the following lines in ArmA2.cfg, ArmA2OA.cfg, and any other ArmA versions you have.
GPU_MaxFramesAhead=1000;
GPU_DetectedFramesAhead=3;
Step 4: Change them to:
GPU_MaxFramesAhead=1;
GPU_DetectedFramesAhead=1;
Step 5: ? ? ?
Step 6: Profit. This should dramatically help your FPS lag. Now for the mouse lag.


Mouse lag fix:
Step 1: Open ArmA 2.
Step 2: Open your control settings for whatever profile you use.
Step 3: Drag mouse smoothing to zero.
Step 4: ? ? ?
Step 5: Profit
Dit is inderdaad nog een probleem.

Blijkbaar zijn ze de besturing en lag van de muis bewegingen aan het her schrijven.

Denk wel dat ze voor het realisme voor deze engine gekozen hebben.

Denk wel dat als het de besturing van battlefield had dat het ook beter zou spelen.

Maar dat zou ten koste gaan van de realisme
Ik heb de mod enorm veel gespeeld (wellicht te veel ;)) en kan zeggen dat SA beter is, maar dat er nog steeds ruimte voor verbetering is.
Toevallig eergisteren voor het eerst ARMA III gespeeld. De lag was echt bizar. Muis 2cm naar links. Muist stoppen. En daarna pas beeld zien verplaatsen,

Met mijn standaard hoge settings voor muis DPI van mijn Razer muis deed ARMA het voor geen meter. Wat het denk ik was is dat je je in ARMA niet te snel mag omdraaien want dat is niet natuurlijk(!?). Met hoge DPI's dacht hij dat denk ik al als ik normaal probeerde te bewegen, toen had ik ook die verschrikkelijke lag. Maar na de DPI normaal te zetten werkte het besturen beter.
Zelf speel ik Quakelive en dan is ARMA net of je 'poppetje' voor dat je begint een fles wodka heeft gedronken en twee keer in zijn knie is geschoten. Ik vond het echt onspeelbaar maar misschien werkte het nog niet helemaal optimaal.

NB: Er zijn ook win 8.1 + mouse input lag problemen bekend, misschien hebben die er ook iets mee te maken. Gelukkig heeft QL er geen last van anders maar van bijvoorbeeld Sauerbraten weet ik dat die er wel problemen mee heeft. Misschien Arma ook.
Nieuwe patch uit, zie :

http://pastebin.com/vX6te0KG

[Reactie gewijzigd door XRayXI op 23 juli 2024 08:35]

De ArmA mod heb ik wel gespeeld, na een paar uur met plezier gespeeld te hebben weer gedeinstalleerd. Het idee is echt goed, alleen de uitvoering van games zoals DayZ, 'survivalgames' (er zijn er echt veel) vind ik altijd ronduit.... Saai en doelloos? Zelfs een maatje vinden is een irritant gebeuren.
Het werkt gewoon niet, als de Apocalyps echt komt en iedereen gedraagt zich zoals in deze games is er geen hoop voor de mensheid, er is geen gevoel van 'we gaan samen overleven', het is een gevoel van 'hopelijk kom ik niemand tegen', en dan '!@^$&&^%&^%, en weer opnieuw.

Er is geen doel; overleven is geen doel op zich, er is niks om voor te overleven. Er zit geen gevoel van vooruitgang in. Als je eenmaal een lekker wapen hebt (want daar draait het tenslotte om, KOS enzo) en wat voer zodat je blijft leven is de lol eraf.

Iedereen is langzamerhand ingesteld op Kill on Sight, simpelweg omdat je dat vanzelf leert te doen. Als je dat niet doet als je iemand tegenkomt is de kans dat je je gear aan de ander mag overhandigen 99,99%.
Wanneer je spawned heb je NIKS, een zombie of speler en bye bye, je begint weer met NIKS. Op zich is dat niet erg, maar de imbalanceness (ja ja) is gewoon veel te groot.
Ik kan mezelf maar beperkt entertainen met het vinden van gear, en als ik het dan heb is het klaar, ofzo. In Nether heb je nog de packages die je van punt naar punt kunt brengen, maar dat is ook niet alles.

Survivallen is prima, alleen er moet meer zijn dan alleen dat, maak zones die je kunt cappen, maak clans maken ingame mogelijk, geef mensen plekken van hunzelf, geef ze iets om voor te vechten/spelen, zorg ervoor dat de zombies een véél prominentere rol spelen, die zijn tenslotte de echt vijand, ga zo maar door.

Op zich denk ik dat ik mezelf weer een paar uurtjes entertain, maar het spel alweer snel links laat liggen.

Vind ik.
ben ik het grote deels mee eens. en dat het vrij lang duurt voordat je iets hebt komt er dan nog bij.
je speelt dus of altijd met niks. of je hebt het "uitgespeeld", er zit vrij weinig tussen
Het hele spel is de journey, om met beperkte middelen toch te blijven overleven en naar de status toe te komen dat je kunt zeggen van hehe, wat ga ik nu eens doen.
Grappig hoe die afbeelding op de tweakers.net hoofdpagina vaker wordt hergebruikt.

Hier is hij bijvoorbeeld voor Mass Effect 3:
ME3 marketing

Hier die van DayZ op tweakers:
DayZ

[Reactie gewijzigd door Diavire op 23 juli 2024 08:35]

DayZ, Rust, Nether, 7 Days To Die. Allemaal mooie ideeen die helaas zo vroeg beschikbaar gemaakt zijn dat het nu lijkt alsof ze eeuwen stil staan qua development en "leeg" blijven.

Early Access - ik blijf er met mijn handjes vanaf. Je raakt al uitgekeken op games voordat ze uberhaupt de status "game" bereiken. En dan mag je vaak nog de retail prijs voor zo'n game neertellen ook, met het risico dat een dergelijke game bij release free to play wordt.

[Reactie gewijzigd door gimbal op 23 juli 2024 08:35]

Ik spreek dan over Dayz SA

Voordat je het koopt staat er met enorme koeienletters aangegeven dat je het niet moet kopen omdat het nog ver van af is.

Als je de developer BIS wat kent weet je dat hun niet enorme resources hebben zoals bijv EA
Daarom kunnen ze het eigenlijks ook niet een andere manier doen. Er moet toch ergens geld vandaan komen om een team dedicated aan Dayz SA te laten werken.

Wat hun ook niet verwacht hadden is om in de eerste maand al dik een miljoen sales te bereiken
En in tegenstelling tot die miljoen kopers luister ik WEL ;) Die waarschuwing staat bij de meeste zo niet alle games die ik sommeerde, volgens mij is het ook een soort van verplichte disclaimer als het om een EA game gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.