Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

DayZ wordt aangepast na Australisch verbod wegens wiet in onuitgebrachte versie

Bohemia gaat de game DayZ wereldwijd aanpassen om te ontkomen aan een verbod door een Australische keuringsinstantie. Er komt dus geen speciale versie voor Australië. Het verbod hangt samen met de aanwezigheid van wiet in een nog onuitgebrachte versie van het spel.

Bohemia Interactive zegt de zombiesurvivalgame wereldwijd aan te passen, omdat het 'niet wil dat Australische spelers worden gescheiden van de rest van de wereld'. De ontwikkelaar zegt tegen Kotaku dat het 'regionale lag' in het spel wil voorkomen en het spel wil behouden als een plek om vrienden te ontmoeten. Daartoe wordt de wereldwijd uitgebrachte versie van het spel momenteel aangepast met als doel om de gameplay zo authentiek mogelijk te houden, zodat spelers geen last krijgen van de veranderingen.

Welke veranderingen precies worden doorgevoerd, heeft Bohemia niet gezegd, en de Australische distributeur Five Star Games wilde ook geen nadere informatie verschaffen. Volgens de Australische afdeling van Kotaku heeft de Classification Board aangegeven dat zijn negatieve oordeel over het toelaten van de fysieke versie van DayZ alleen kan worden ingezien na een verzoek op grond van de Australische wetgeving voor openbaarheid van bestuur.

Kotaku Australia citeerde eerder echter al uit het oordeel van de Classification Board, waaruit blijkt dat de commissie valt over het feit dat het gebruik van cannabis als beloning in de game zit. Merkwaardig genoeg zit deze drug echter nog niet in de liveversie van het spel en is het daardoor nog onduidelijk of en op welke manier wiet onderdeel van de spelwereld wordt. Cannabis zou alleen nog maar in een experimentele versie van DayZ voorkomen.

Een week geleden werd bekend dat de Australische keuringscommissie weigerde om een leeftijdsaanduiding toe te kennen aan de fysieke versie van DayZ. Dat is in feite een weigering om het spel toe te laten op de markt. De digitale versie was echter al sinds 2013 beschikbaar als Early Access-titel en dat gold ook voor Australië. Vijf dagen geleden liet Bohemia aan PCGamer weten dat de kwestie escaleerde; inmiddels is in Australië naast de fysieke versie ook de digitale versie van DayZ uit de Xbox- en PlayStation-onlinewinkel verwijderd.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

14-08-2019 • 12:04

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Noem ‘weed’ gewoon ‘herbs’ en implementeren die hap.

Geneuzel.
Grote kans dat de aanpassing inderdaad zo simpel is als jouw voorbeeld, en dat ze hierom geen aparte versie gaan bijhouden voor Australië.
Hopelijk, bij een ander zombie-survival spel had je ook "berries" met verschillende effecten, in de 'roleplay' werd dat gebruikt als drugs, wat best grappige scenario's oplevert.

Het zou zonde zijn om deze hele gameplay functionaliteit te schrappen omdat een land er op tegen is.
Het zou zonde zijn om deze hele gameplay functionaliteit te schrappen omdat een land er op tegen is.
Australië is al jaren een wespennest aan allerhande regeltjes en weet ik het allemaal, maar ze zijn niet de enige. In India hoef je ook niet te proberen een koe met een geit te gaan kruisen, om over de hakenkruizen in Duitsland nog maar te zwijgen. Ik zou eerder geneigd zijn om de game dan maar niet in Australië of een ander land met ditto dingetjes . . .
Zo zielig dit zeg, of mensen opeens wiet gaan gebruiken omdat het in de spel zit, wat een onzin zeg.
Hakenkruizen mogen weer (onder voorwaarden) in Duitse games.
nieuws: Games mogen in Duitsland na goedkeuring nazisymboliek weergeven

[Reactie gewijzigd door puntje013 op 14 augustus 2019 20:51]

het craften van potions in de "far cry's" kan/mag toch ook met planten
Dat is wel erg triest en ook een beetje eng. Wel grappig dat je blijkbaar spelletjes mag hebben waar je hele volksstammen uitmoordt, maar owee als er een onschuldig jointje wordt gerookt hehe...
Ja, zo rolt Australie al jaren. Totaal van de pot gerukt daar.

Vraag me af wat 'regionale lag' is.
Iets met ping?
..van de pot gerukt..
I get it.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 14 augustus 2019 12:30]

Ik denk dat ze met regionale lag bedoelen dat ze "Lag" van items\opties ervaren omdat de game in een andere regio (in dit geval Australië) gespeeld word.
Ik vermoed omdat er dan servers zijn welke alleen Australië kunnen bedienen ipv dat je op een grote pool van internationale servers uit komt.
En waarom ook?
Cannabis is a plant used in Australia for recreational and medicinal use, with a reported one-third of all Australians aged 22 or older (33.5%, about 5.8 million) having tried cannabis and 1 million using it in the past year. It is estimated that 750,000 Australians use cannabis every week, and approximately 300,000 use it on a daily basis.

Australia has one of the highest cannabis prevalence rates in the world, and Australia's indigenous population has higher levels of cannabis use. Although recreational cannabis use is currently illegal in Australia, the country has largely avoided a punitive drug policy focusing on harm-minimisation strategies and a treatment framework embedded in a law-enforcement. In recent years politicians have lent increasing support towards the legalisation of marijuana, with senators and representatives from both majority sides of the cabinet "throwing their support behind the legalisation of medical cannabis"
Het is nou niet alsof niemand daar aan de wiet zit ofzo.
Tja, voor de tijd van de cannabis zaten heel veel Aboriginals daar zwaar aan de drank.. Je zag ze altijd aan de straatkant zitten met zo'n fles in een bruine papieren zak (een 'blote' fles mag je daar niet op straat hebben).

Ik denk dat ze genetisch wat makkelijker verslaafd raken en ook zal de sociale/economische situatie die meestal niet al te best is ook een hoop bijdragen. Gaat het enige zin hebben om virtuele plantjes in games te verbieden? Nope. Dit is weer pure moraliteitspolitie, puur PR voor de buhne van de conservatieven.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 augustus 2019 14:02]

Hoezo is dit eng? En het gaat om de regels in australie. Daar zullen de spellen waar je volksstammen uitmoordt ook wel wat moeilijker in de winkels komen.
Ik denk dat volkstammen in deze context niet letterlijk genomen moet worden.
Je doelt op de genocide en het uitwissen van de geschiedenis en cultuur van de oorspronkelijke bewoners van Australië?
Zou vreemd zijn. Dat zou betekenen dat Duitsland nooit iets mag verbannen omdat ze ooit joden hebben vergast dus al het andere is maar tam in vergelijking.
Edit:
Reactie was niet voor Parrotmaster bedoelt.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 14 augustus 2019 14:17]

Ik heb geen idee wat deze reactie betekent.
Ik denk eerder op het feit dat je in het gemiddelde actie-spel aan de lopende band mensen over de kling jaagt, in flink wat games zelfs op een zo grotesk en overdreven mogelijke wijze (voor bonus-punten, extra XP of zelfs achievements).
Dat instanties dan lopen miepen over de schadelijke invloed van het opsteken van een jointje getuigt dan toch wel van een bijzonder lachwekkende hypocrisie. Al begrijp ik dat Australie binnen de Westerse wereld wel een wat aparte (als in meer stringente) positie inneemt als het gaat over het censureren van games.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 14 augustus 2019 16:42]

Heeft Australië intussen al een volwassenen rating dan voor spelletjes?

Dat was/is namelijk het probleem waardoor er veel spellen niet of aangepast uitgegeven worden in dat land.
(Lees dat er gewoon een kunstgreep wordt toegepast door moraal ridders.)
Grand Theft Auto wordt ook in Australië aangepast. Zo is in de australische GTA III de mogelijkheid om met prostituees je levens punten op te krikken verwijderd.
Of bedoelde jij Civilization IV waarbij je als leider andere landen aanvalt omdat ze net het verkeerde geloof aanhouden. Raar spel, je kan ook Stalin of Mao als leider kiezen. 8)7

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 14 augustus 2019 12:38]

Dat verandert verder niks aan het feit dat er in GTA genoeg onschuldige burgers door hun kop geschoten worden.

Volgens deze logica is een jointje roken dus slechter dan iemand vermoorden. Immers is de ene wel toegestaan in een game op de Australische markt, en de ander niet.
Zo is in de australische GTA III de mogelijkheid om met prostituees je levens punten op te krikken verwijderd.
I see what you did there :)

Ook daar vind ik het inderdaad raar dat je er geen sex mee mag hebben maar dat het dan weer wel prima is om ze te vermoorden :/ In het echte leven is het daar precies andersom.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 augustus 2019 14:06]

Ja, fak vrijheid! Laten we alles bureaucratiseren! Dat zal ze leren! Maakt niet uit dat studies aantonen dat geweld en games spelen niet gelinkt zijn met elkaar, gewoon lekker alles volgens onderbuikgevoelens verbieden!
Hebben die minderjarigen geen ouders ofzo? Waarom moet een ander altijd de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van jouw kind op zich nemen? Laat die rare regels lekker buiten Nederland en laat ouders zich gewoon wat meer inspannen om te weten wat hun kind allemaal doet achter de computer. Het is nou niet zo dat ouders die niets van computers weten niet doorhebben dat er mensen dood worden geschoten in GTA. Als je 5 minuten mee kijkt weet je voldoende.
Maar gaat deze discussie wel over een leeftijdsgrens? Is het niet meer dat in Australie verwijzingen naar drugsgebruik in games, in tegenstelling tot expliciet en gratuit geweld, gewoon pertinent verboden zijn, ongeacht de leeftijd van de speler? Ik neem aan dat, vanwege het geweld dat in DayZ voorkomt, het spel sowieso al een 18+ 15+* titel is aldaar?

* edit: las net in een reactie wat verder naar beneden dat de leeftijdsgrens 15 is, niet 18.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 14 augustus 2019 16:49]

Belachelijk. Zijn films zoals Pineapple Express dan ook verboden in Australië? Die gaat namelijk alleen maar over wiet. Volgens Wikipedia is die film gewoon wel uitgekomen daar, dus schijnbaar mag dat dan weer wel. Vind het altijd zo'n onzin als games moeten bukken voor dit soort censuur terwijl films en TV-series dat niet hoeven.
Een film & game hebben wel iets verschillende. Bij een game heb je ook echt het controle gevoel. Voelt dus niet persee aan dat je het zelf bent, maar psychisch toch iets.

Dat word ik ook uitgelicht
waaruit blijkt dat de commissie valt over het feit dat het gebruik van cannabis als beloning in de game zit.
In Dayz zit een health systeem, waarschijnlijk geeft het gebruik van cannabis hier op een effect, bijvoorbeeld pijnstilling etc.

De kans dat je hiermee gaat experimenteren is een stuks groter als je DayZ speelt, dan 1x de Pineapple Express kijkt.

Ik snap jou punt, en ben ook niet mee eens dat het er uit gehaald zou moeten worden, uiteindelijk groeit het ook in de natuur, en dayZ is dan weer een survival game.

Mijn punt is dat je in dit geval, films & games niet 100% met elkaar kan vergelijken. Qua controle gevoel zijn er grote verschillen
Zou je mij dan kunnen uitleggen waarom het wel mogelijk is om een andere speler dood te schieten? Ik zie het verschil niet, als de ene actie illegaal is daar en een tweede ook. Waarom wordt er dan maar 1 actie uit het spel gehaald? Degene zelfs waarbij je geen anderen kwaad doet, maar je brengt alleen eigen gezondheid in "gevaar".

Experimenteren met wapens is ook niet hoger als je veel schietspellen speelt dus dat vind ik een beetje een rare beredenering.

Mijn punt is dat games en het echte leven niet vergelijkbaar zijn.