Australië draait verbod op DayZ terug na aanpassingen in het spel

Een Australische keuringsinstantie heeft het verbod op de zombiesurvivalgame DayZ teruggedraaid. Dat heeft waarschijnlijk te maken met aanpassingen die Bohemia Interactive heeft doorgevoerd.

De Australische afdeling van Kotaku heeft een screenshot gepubliceerd waarop is te zien dat de keuringsinstantie het spel voorzien heeft van classificatie. Ook is te zien dat het gaat om een aangepaste, gemodificeerde versie van DayZ. Wat er precies is aangepast is niet vermeld, maar eerder bleek al dat de instantie vooral viel over het gebruik van cannabis in het spel.

Wiet zat alleen nog maar in een experimentele versie van het spel, die nog niet live was. De drug kon door spelers gebruikt worden om de gezondheid van hun personage te herstellen en daarmee kwam het spel in de ogen van de keuringsinstantie waarschijnlijk teveel in het vaarwater van het stimuleren van drugsgebruik. Deze toevoeging van wiet zal nu waarschijnlijk van de baan zijn.

De Classification Board heeft DayZ inmiddels van een MA15+-label voorzien. Dat betekent dat er sprake kan zijn van seks of drugsgebruik, waardoor alleen mensen van vijftien jaar of ouder het spel mogen spelen; kinderen onder de vijftien jaar moeten begeleid worden door een volwassene.

Eerder weigerde de instantie een leeftijdsaanduiding toe te kennen aan de fysieke versie van DayZ, wat in feite neerkwam op een weigering om die versie op de Australische markt toe te laten. De digitale versie was overigens al sinds 2013 beschikbaar, ook in Australië. Al snel bleek echter dat de bezwaren ook gevolgen hadden voor de digitale versie, die vervolgens uit de Australische Xbox- en PlayStation-onlinewinkel werd verwijderd. Inmiddels is het spel in de Australische Xbox-winkel weer beschikbaar, maar in de PlayStation Store is de titel nog altijd niet te vinden.

DayZ, PC (Windows)

Door Joris Jansen

Redacteur

21-08-2019 • 10:29

87

Reacties (87)

Sorteer op:

Weergave:

Het vermoorden van andere mensen is totaal geen probleem maar oh wee als er wiet in het spel voorkomt. 8)7
'Het vermoorden van andere mensen is totaal geen probleem maar oh wee als er wiet in het spel voorkomt.'

Doet me denken aan die nieuwe Tarantino film. Daar was veel kritiek dat een vrouw met een vlammenwerper in brand wordt gezet (was vrouwonvriendelijk en dat klopt }> ), terwijl bij een man zijn ballen door een hond worden afgebeten en daar hoor je niemand over.
Van mij mogen ze het er in houden hoor, maar ik zie wel het verschil met schieten/moorden. Als je beschoten wordt ga je dood (= er gebeurt iets slechts met je), als je in deze game wiet gebruikt wordt je geheeld (= er gebeurt iets goeds met je). 'de boodschap' die je krijgt is dus dat schieten slecht is en wiet goed.
Het kan mij allemaal niet veel uitmaken. Maar met jouw retoriek zou je ook kunnen zeggen dat via de game je het gevoel kan krijgen dat schieten goed is. Namelijk; iemand dood schieten en daar door een kick krijgen en loot.
Nou, heb ook liever dat mensen wiet gebruiken dan gaan rondschieten. Het is allemaal gewoon een beetje dubbel dat al dat slachten goedgekeurd word, maar een beetje naaktheid of drugs gelijk voor problemen zorgt bij landen.
Ik zie mensen eerder wiet roken door een spel, dan mensen doodschieten door een spel.
Ik denk dat we allemaal een beetje gevoelig zijn geworden tegenwoordig. Kan zelf niet inbeelden dat als je wiet in een spel tegenkomt, dat je dan denkt, hey laat eens naar de shop gaan.

Zou het niet eerder komen door de muziek(als het dat nog te noemen valt) komen? De rappertjes en djs die niet realizeren dat hun doelgroep kleine kinderen zijn terwijl ze schreeuwen over drank en drugs?

Maar dit is maar wat ik denk.
Je krijgt wel een -1 maar ik vind dat je inderdaad gelijk hebt wat betreft muziek, artiesten hebben een veel grotere impact op de jeugd. Artiesten die telkens cool doen over hun criminele verleden en "stoer" gedrag. Kinderen gaan eerder iemand die "echt" is na doen dan iets uit een game.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 25 juli 2024 23:31]

Ik vind het een groter probleem dat Australie zijn interne morele standaard op die manier aan de hele wereld opdringt. Daarna komt de rest pas.
Van mij mogen games nog wel harder hoor.
Van mij ook, zoveel zogenaamde heilige huisjes tegenwoordig. Men is algauw op hun teentjes getrapt hedendaags, tijd om een beetje eelt aan te brengen kan geen kwaad
Als je een beetje gezond verstand hebt, is er niks aan de hand.
Klopt, maar die personen zijn tegenwoordig vrij weinig te vinden. Of ze moeten niet op social media actief zijn :)
Uhm, je eigen theorie klopt niet helemaal:

"Als je beschoten wordt ga je dood (= er gebeurt iets slechts met je)"

Maar eigenlijk is het:

"Als je iemand dood schiet blijf jij leven en heb je positieve voortgang in het spel (= er gebeurd iets goeds met je)"

De boodschap die je dan krijgt is dus dat je mensen dood moet schieten.

[Reactie gewijzigd door TweakTom92 op 25 juli 2024 23:31]

als je in deze game wiet gebruikt wordt je geheeld (= er gebeurt iets goeds met je). 'de boodschap' die je krijgt is dus dat schieten slecht is en wiet goed.
Als je überhaupt boodschappen uit games haalt in die orde van grootte dan moet je geen games spelen.
Als je wiet gaat roken omdat je poppetje in je game daar beter van wordt ben je volgens mij ook wel iemand die er een motivator in ziet in een winkelcentrum te gaan staan met een M16.

Bovendien is er met wiet ook feitelijk niets mis, dat negatieve stigma is vooral overheid en deugmensen die dat in ondergronds houden.
Terwijl ze gewoon met hun lip aan de wijn/rosé/bier zitten alle dagen van de week.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 23:31]

En wiet is slecht voor je.
Er is nog nergens op de wereld iemand dood gegaan door het gebruiken van wiet.
Voor heel veel medische s aandoeningen word wiet voor geschreven door artsen.
Dat men wiet als iets slechts aan duiden komt door de Germaanse cultuur(Waar vooral alcohol wordt geconsumeerd) waarvan meeste westerlingen afstammen.
En waarom zou je niet mogen zeggen dat wiet goed is? Het is medicinaal breed inzetbaar. Kijk dat je er misbruik van kunt maken weten we allemaal, maar moet je dan ook pijnstillers verbannen uit een game?

Wapens worden maar met één doel gemaakt, het uitschakelen van een levend wezen.
Moorden weet iedereen dat, dat niet goed is. Maar cannabis kan interessen opwekken bij de jongere gebruikers.

Anyways, Ben er niet echt op tegen om wiet toe te staan.
Vandaag de dag is er genoeg informatie in de wereld, maar ook uitleg op scholen of door ouders waarbij kinderen van tegenwoordig echt wel weten, of door hier voor beschreven of hoe de samenlevening hier op reageert dat het ook niet gedoogd is.

Met deze retoriek zou je ook kunnen stellen dan zomaar allemaal kistjes openen ergens dat dat goed is, en loot van krijgt, dit zou dus ook iemand kunnen aandringen dat iets in een winkel daar "zomaar "ligt en mee gepakt kan worden zonder voor betaald te worden.

het is onzinnig.
Klopt, maar als iemand dingen gaat stelen heeft dat een gevolg dat ze een boete krijgen, gevangenis in moeten. Maar dit is niet het geval met cannabis; vooral omdat je dit overal kan krijgen, en stelen is niet addictive zoals drugs.

Maar goed hetzelfde geld voor bier; als dit bier was geweest, dan was er geen issue :?
Nog steeds is jou voorbeeld niet van toepassing, ondanks dat je het overal kan krijgen, betekend nog niet dat je dit dan ook moet of mag doen, je kan van alles op straat krijgen als het er op neer komt op een illegale manier, het punt is dat de maatschappij er veel aan doet om mensen kenbaar te maken dat drugs, geweld, en criminele activiteiten gewoon niet mogen niet slim zijn of tegen de wet zijn, en dat dit niet door de keel gedrukt moet worden op dit soort manieren is gewoon onzin

Ken weinig ouders die dit nooit doorgegeven aan hun kinderen hebben of scholen die geen informatie avonden of lessen gehouden heeft met de kinderen, er wordt voldoende aandacht aangegeven.

Waarom gebeurd dit dan alsnog? geen idee... sommige mensen willen dit gewoon, of kicken er op, of groepsdruk, en het onzin dat een spel je het idee gaat geven dat het "goed" is wanneer je van je ouders of school of van kinds af aan al hoort dat dit slecht is... kun je wel nagaan dat het niet zo is, want anders zou je ook denken dat moorden goed is.
Ooit van kleptomanie gehoord. Het wordt dan niet direct aangemerkt als een verslaving maar het deelt wel veel componenten met een verslaving.

Daarnaast liggen er in de meeste gevallen psychosociale problemen ten grondslag aan een verslaving. Dus een simplistische kijk dat wanneer mensen bepaalde drugs gaan gebruiken er daardoor een verslaving is echt te kort door de bocht. En zolang we onze jeugd maar goed en eerlijk blijven voorlichten zal het risico dat ze drugs gaan gebruiken door een spel of rapper niet zo heel hoog zijn.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ze het "medicinale kruiden" gaan noemen.
hehe, noem het 5 vinger kruid ;)
Misschien moet men dan ook eens naar spellen zoals "Mario" kijken, want ik vind dat toch wel pure dieren mishandeling... op schildpadden springen!... Dat kan toch niet! 8)7
Om nog maar van het gebruik van paddenstoelen te zwijgen. ;-)
Australië is redelijk (religieus) conservatief, dus het is niet zo verbazingwekkend.
Das ook de hele grap achter de wapen lobby..

Het specifieke doel om wapens te maken is om mensen die verwonden/doden. Wiet en andere drugs juist om een lekker gevoel te krijgen, waar een verbod op ligt in vele landen, zelfs de doodstraf. :X

Miljarden worden gestoken in ruimtevaart maar we krijgen het hier op aarde niet eens goed voor elkaar, ook zo raar.. O-)

Rare wereld waar wij in leven :9

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 25 juli 2024 23:31]

Het blijft sowieso achterlijk dat een overheid volwassenen wel even gaat vertellen wat goed of fout is in een game. Kom op het is geen jaren '90 Mortal Kombat op de SNES meer.
Dat gejank de hele tijd. Het is maar een plantje mensen, tabak of alcohol is vele malen verslavender maar dat wordt gewoon geaccepteerd. Te dom voor woorden dit soort dingen.
Tabak is ook gewoon een plantje en alcohol komt ook in de natuur voor. Arsenicum is ook plantaardig, en als je de bloemen van een aardappelplant eet ga je keihard uit je naad. "Het is maar een plantje" is wel het allergrootste onzinargument dat er bestaat over drugs.
Als mensen het recreatief op een normale wijze gebruiken (en dan niet achter het stuur klimmen of iets) lijkt het mij niets meer dan onschuldig. Dat is meer de manier die ik wou uitdrukken.

Maar goed, de hoeveelheid longkanker en families die uit elkaar gedrukt worden door volledig geaccepteerde middelen lijkt hierbij compleet uit de context gehaald te worden.

Iets met appelzaadjes en cyanide, of moeten we dat ook in ons dagelijkse routine nemen?
In het spel waar het hier over gaat wordt cannabis gebruikt als een soort wondermiddel/antibiotica om je gezondheid te herstellen, die associatie moet je niet in een spel hebben. Dat staat volledig los van of het een acceptabele vorm is van recreatief gebruik in het echte leven.
Maar de assoiatie dat je mensen moet neer schieten om zelf in leven te blijven is niks mis mee?
Nou, zoals jij het zegt heet dat zelfverdediging... De meeste schietspellen zijn overigens oorlogssimulaties. Ik ken weinig spellen waar je onder enige reden anderen neerschiet.

Cannabis is nu eenmaal geen medicijn, ondanks dat de min-stemmers blijkbaar vinden van wel |:(
Je zegt het zelf al, het is een spel en het is niet realistisch, niet echt een argument. In Mario eet je ook paddestoelen om sterker te worden.
Het neerschieten van mensen is in geen enkel land toegestaan, er zijn echter wel een aantal landen waar het gebruik van cannabis is toegestaan, en ook in landen waar het niet is toegestaan wordt het verbouwd en gebruikt. Niets mis mee, maar niet het idee creëren dat het een medicinale werking heeft...
Neerschieten van mensen is zeker toegestaan in meerdere landen, nooit gehoord van zelfverdediging? :+
Bedankt voor de tip, mijn aardappelplanten staan vol in bloei :+ :+
Hahaha oops, ok laat maar dan!
alcohol komt niet in dodelijke concentraties voor in de natuur. de gistcellen sterven door hun eigen afvalstoffen bij lage concentraties.
Das om te beginnen al niet volledig en daardoor incorrect. Dat geldt alleen maar op gistcelniveau, maar niet voor hogere organismen. Niet anders dan bijvoorbeeld dioxinen.

Valfruit gaat gisten en ik heb wel eens een olifant gezien die zo zat was dat ie over zn slurf struikelde...weet je hoeveel alcohol je nodig hebt om een olifant zat te krijgen? overigens: na veel moeite opstaan en gewoon dooreten, dus t deed em weinig. Hij zorgde dus voor zn eigen hoge concentratie.
Das om te beginnen al niet volledig en daardoor incorrect. Dat geldt alleen maar op gistcelniveau, maar niet voor hogere organismen. Niet anders dan bijvoorbeeld dioxinen.

Valfruit gaat gisten en ik heb wel eens een olifant gezien die zo zat was dat ie over zn slurf struikelde...weet je hoeveel alcohol je nodig hebt om een olifant zat te krijgen? overigens: na veel moeite opstaan en gewoon dooreten, dus t deed em weinig. Hij zorgde dus voor zn eigen hoge concentratie.
broodje aap, of in dit geval ....olifant :Y)
https://www.smithsonianma...he-animal-world-81007700/
Das wel een beetje kort door de bocht?

Ik heb toch echt een olifant gezien op film. Die echt duidelijk gevallen fruit(?) at. En duidelijk wankel op zijn poten stond. En duidelijk soort van op zijn slurf ging staan en daardoor neerstruikelplofte.

Het zou kunnen dat dat een olifant want met epiletische problemen die toevallig net op valfuit lijkende kaarsen aan het eten was....maar dat lijkt me dan toch niet zo waarschijnlijk.

En als ik dan dat stuk er even bij pak.
"Local lore says that elephants get intoxicated from the fermented fruit of the marula tree."
niet honderd procent overtuigend, maar ook niet zomaar naast je neer te leggen. Locals zijn niet achterlijk en first hand. (Een witrus iets vragen over fietsendiefstal in grote steden en die geloven over de ervaring van lokale nederlanders...hoeft niet fout te zijn, maar de NL locals dismissen klinkt niet logisch)

Elephants do have a taste for alcohol,
tja wat moet ik daar aan toevoegen. Lijkt me duidelijk

Tja rottend fruit niet eten - klinkt niet zo aantrekkelijk, maar veel producten worden lekker nadat ze 'rijpen' wat gewoon de eerste stadia van rotten inhoudt en fermentatie ligt maar net iets verder (ben geen bioloog of chemicus). En geen idee wat olifanten doen als ze eenmaal doorhebben dat alcohol lekker is en dat vinden ze kennelijk - maar ff naar de slijter is er niet bij.

1400 stuks fruit....ja exact. Ik zeg ook niet dat ze 200 dagen per jaar lopen te zatten. Maar een olifant eet een hoop. Of ie 1400 stuks marula fruit op kan...geen idee. Maar gemiddeld 200 kilo voer is echt veel.(en ik eet meer dan gewoonlijk als ik alcohol op heb....)

zal ik ook nog even de moeite doen even een paar minuten echt op zoek te gaan. Kon zo snel niks vinden over alcohol uit gegist fruit, maar wel deze https://link.springer.com/content/pdf/10.3758/BF03333758.pdf
Ik ga niet iets meteen smithsonian suppurted dingen wegzetten als tabloid rommel, maar het is niet een 'wetenschappelijk' journal.

Dan linkt mijn vondst met een paar minuten zoeken qua bron, detail en verklaring net iets geloofwaardiger dan de door jou aangehaalde stukjesschrijver.

Ofwel: debunk dmv simpele broodje aap opmerking niet op zijn plaats.

Mocht je nou echte bronnen hebben die het tegenspreken ben ik geïnteresseerd.

[Reactie gewijzigd door BuZZem op 25 juli 2024 23:31]

ook uit uw bron ....

Despite the abundance of these reports, there are no studies on the self-administration of alcohol or fermented fruit or grain by elephants. The apparent ease with which these animals will self-administer alcohol, in contrast to the reluctance of most other species to do so without extensive manipulations (Mello, 1973), prompts an investigation of the phenomena heretofore only anecdotally reported.

Lijkt me leuke studie voor een biologiestudent :*)
Inderdaad, zou interessant zijn om daar een safari-student een nauwkeurig onderzoek naar te laten doen.
Maar het valt wel op dat olifanten dus kennelijk alcohol lusten en zoeken terwijl de meeste dieren er letterlijk bij weg lopen (persoonlijke ervaring. cavia, kat en 50/50 hond :"P)

Of een soort mythbustresachtige maar dan zonder machinerie en explosies :P
For example, in 1974 a herd of
150 elephants broke into an illegal still and drank
copious quantities of "moonshine" liquor
8-) :9
Solanine. Dat is de glycoalkaloide die in bepaalde delen van de aardappelplant zitten. Zoals de bovengrondse delen.

Sterk af te raden als hallucinogeen. Naast eventuele hallucinaties krijg je er ook een branderig en scherp gevoel in de keel, diarree, misselijkheid, versuftheid, angstgevoelens, uitbreken van zweet, ademnood, bewusteloosheid en krampen bij en bij een te grote dosis de dood.

Overigens zijn de tabaksplant en de cocaplant familie van de aardappel, het zijn allemaal leden van de nachtschadefamilie. De alkaloide die de tabaksplant aanmaakt is nicotine. De alkaloide die de cocaplant aanmaakt is cocaïne. Wellicht ken je ook de atropine uit de belladonna/wolfskers, een beruchte giftige plant.

Het is maar een plantje? Tja... toen ik door de Andes wandelde kauwde ik net als de Peruanen gewoon cocabladeren en dronk ik thee met cocabladeren. Raak je niet van verslaafd, gaat ook niet om een euforie gevoel want het effect is vergelijkbaar met een kop sterke koffie, meer niet.

Het is maar een plantje is dus quatsch. Het gaat om dosis en effect.
Zo jij hebt weer even lekker gedeugd. Kom op man, laat volwassenen zelf uitmaken wat ze doen. Ik ben niet tegen voorlichting, maar dat moet het ook blijven. We leven niet in een communistisch regime waar de overheid wel even kan bepalen wat een onderdaan met zijn of haar leven doet.
Huh, hoe sluit dit aan op mijn bericht? :') Ik zeg toch niet dat de overheid maar moet bepalen wat wel en niet mag aangaande drugs in games of televisie? Ik zeg dat "het is maar een plantje" een behoorlijk onzinargument is aangaande drugs als wiet. Dat is net zo dom als "het is maar poeder" zeggen over heroine. Het feit dat het "maar" een plantje is doet niks af aan het effect van dat plantje.

Als je het wil testen; vreet maar eens een handje boterbloemetjes op.
Hoewel ik het enigszins met je eens ben, vind ik je argument niet erg sterk. Uranium is ook maar een stukje metaal mensen, who cares dat sommige landen daarmee lopen te spelen?
Wiet draagt niet bepaald bij aan de potentiele ondergang van de mensheid.. of misschien wel in de zin dat sommige gebruikers er door grootgebruik bij lopen als DayZ zombies?
Om over suiker nog maar niet te spreken..
Coca is ook maar een plantje hoor 😋
En dat kauwen gaat ook zonder problemen.
snuif je dan die blaadjes of hoe zit dat juist?
Wat dacht je van de accijns die geheven wordt op tabak en alcohol ?? Op wiet zit dat niet, dus verdienen ze er niets aan. Zie hier je criteria . . . :/ :/
Zet je er toch gewoon accijns op...
Belasting is diefstal. Maar ff serieus het zou een stuk beter zijn als het gelegaliseerd zou worden dan het gedoogbeleid dat we nu hebben.
Iedereen hier gaat voorbij aan het gegeven dat in het spel cannabis je gezondheid hersteld. In werkelijkheid tast het enkel je gezondheid aan. Het wordt veel medisch gebruikt, maar het hersteld niets. Ik kan me heel goed voorstellen dat overheden daar problemen mee hebben.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 25 juli 2024 23:31]

De LD van alcohol is ongeveer 5 to 8g/kg (adult).
Kent u die van cannabis toevallig?
Er zijn meer gradaties dan niet of wel dodelijk. Cannabis tast de werking van de hersennen aan. Wat de gevolgen zijn van die aantasting is nog niet uitgebreid onderzocht. Maar dat het de werking van je hersenen aantast is uitvoerig onderzocht en een feit. Zo is bijvoorbeeld al aangetoond dat er een verband is tussen het hoge aantal mensen met psychoses en Cannabis gebruik. Persoonlijk hoef ik die onderzoeken niet af te wachten om tot het besluit te komen, geen drugs te gebruiken die me lichaamelijk en of geestelijk ziek maken.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 25 juli 2024 23:31]

Als je die statistieken wilt aanhalen moet je het wel correct doen. Verband tussen psychose en wietgebruik wordt gemodereerd door leeftijd. In andere woorden, de correlatie tussen psychose en wietgebruik is niet stabiel, maar verandert door de leeftijd. Iemand die vanaf 15+ intensief wiet rookt, heeft in deze zin de grootste kans, iemand die vanaf 18+ intensief rookt, ook nog kans. Echter, een volwassen persoon kan prima een joint roken zonder ook maar enig risico loopt een psychose te krijgen (zolang hij niet vanaf zijn 15de zit te roken). Daarom zijn er ook leeftijds restricties en dergelijken, omdat een jong persoon kwetsbaar en ontwikkelend is. Daarnaast zijn er nog veel meer factoren, of iemand al bijvoorbeeld psychologisch kwetsbaar is, er zijn tenslotte ook talloze mensen die een psychose krijgen zonder wiet. Er wordt vanuit gezondheiszorg dan ook gehamerd op het gevaar voor kwetsbare jongeren. Niet op volwassenen die het lekker vind om een jointje te roken.

Vanuit onderzoekers blijkt dan ook dat zij vinden dat er gefocused moet worden op het verlaten van het begin van cannabis gebruik. Gezien wanneer je als een volwassenen begint, en zelfs dan heftig gaat roken, er amper risico is.

Prima dat je geen wiet wilt gebruiken, is voor velen ook helemaal niet leuk, of nodig, maar jouw beeld ervan is niet bepaald correct.

edit: verduidelijking, tussen haakjes

[Reactie gewijzigd door Tikkels op 25 juli 2024 23:31]

Er zijn meer gradaties dan niet of wel dodelijk. Cannabis tast de werking van de hersennen aan. Wat de gevolgen zijn van die aantasting is nog niet uitgebreid onderzocht. Maar dat het de werking van je hersenen aantast is uitvoerig onderzocht en een feit. Zo is bijvoorbeeld al aangetoond dat er een verband is tussen het hoge aantal mensen met psychoses en Cannabis gebruik. Persoonlijk hoef ik die onderzoeken niet af te wachten om tot het besluit te komen, geen drugs te gebruiken die me lichaamelijk en of geestelijk ziek maken.
U kent het verschil tussen correlatie en causatie(oorzakelijk verband)?
U drinkt dan ook geen alcohol?
Zout en suiker tasten ook de werking van je hersenen aan.
Net zoals een dagelijks patatje mét je gezondheid aantast? Of 3 shots tequila?
Tegenwoordig is bijna alles slecht voor je, ook ongefundeerd roepen dat, in jou geval, cannabis slecht is voor je.
Het ergste is nog dat dit vaak door mensen wordt geroepen die zelf nooit in de klei hebben gestaan en vooral naroepen wat anderen zeggen. |:(
Mocht er een Popeye game worden uitgebracht daar, zou men het dan ook blokkeren omdat spinazie jou eigenlijk geen sterkere spieren geeft ? ( spinazie is natuurlijk legaal en gezond, maar de link met extra spierkracht slaat ook nergens op :) )
Ik ben echt geen voorstander van het gebruik van cannabis voor de fun, maar ik vindt de betutteling van overheden echt de spuigaten uit lopen. Laat mensen zelf hun mening vormen. Hoe meer de overheid voor de burger denkt, hoe dommer deze wordt. Het gaat de laatste tientallen jaren heel hard op dat gebied.
Wiet lijkt me relatief onschuldig, in een wereld waar de gemiddelde gamer meer doden op zijn kerfstok heeft dan Stalin.
Een digitale dode lijkt me relatief onschuldiger dan veranderingen in je hersenen door wiet.
Een digitale dode lijkt mij even onschuldig als wiet in je digitale hersenen.
gaming verslaving is anders ook booming.
dus als we dingen toch in negatief daglicht moeten zetten gaat het nog aardig gelijkwaardig op.
(zegt een niet blowende gamer trouwens :P)

maar inderdaad waar houd deze betutteling op. net alsof alles voorgekauwd moet worden tot een licht verteerbaar papje omdat we ons anders wel eens kunnen verslikken.
Verslaving is idd een groter probleem dan het tonen van wietgebruik in een game.
Heb je wel eens meerdere Farcry spellen gespeeld? Daar wordt met grote regelmaat naar drugs gerefereerd.
Voorbeeld: https://farcry.fandom.com/wiki/Yogi_%26_Reggie

Je moest telkens sterkere drugs gebruiken voor hallucinaties en dan de missies voltooien .

Je zou bijna zeggen dat de ontwikkelaars het promoten. Zelden is daar ophef over geweest.

Waarom nu dan met Day-Z wel?

[Reactie gewijzigd door aliberto op 25 juli 2024 23:31]

Klinkt als selectief winkelen!
Het doden van een mens in een spel is oké, maar wiet gebruiken in een spel....foei!
Ik begrijp niet hoe een politicus hier toe komt.
Waarschijnlijk neemt die politicus het te persoonlijk op...
Zelfde verhaal met Gothic waar ook wiet in voorkomt, alsmede gebruikt en gedeald wordt (swamp herb and its special properties). Je hebt zelfs verschillende soorten: Northern Dark, Dreamcall en Green Novice. :)
Leuk he al die online aankopen met DRM. Heb vroeger met fysieke discs nog wel wat games hier in NL gekocht voor mensen in DE omdat die het zat waren om door de Duitste overheid als klein kind behandeld te worden en geen bloed in games te mogen zien.
Ah ja, die alombekende Duitse versie van Carmageddon...

"In Duitsland en Engeland werden de voetgangers in het spel op last van de overheid vervangen door zombies met groen bloed."
Vind het altijd Ironisch om te zien hoe een gevangenen kolonie nu zn stricte regels heeft.

Ik wil dolgraag x naar Australie, maar ben bang dat ik onbewust iets overtreed 😋
Neem maar geen stroopwafels mee Bjorn.. Manmanman, dit wordt een jaartje gevangenisstraf en de sleutel wordt weggegooid...
Je doet wel sarcastisch maar ze zijn daar echt vrij streng hoor 🤔😜
Wat een onzin. Lmao :) :) :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.