Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Zombiesurvivalgame DayZ is vier miljoen keer verkocht

Terwijl het spel op Steam nog in de bètafase zit is de pc-versie van zombiesurvivalgame DayZ al vier miljoen keer verkocht. Ontwikkelaar Bohemia Interactive laat verder weten dat op Black Friday, 23 november, een nieuwe previewversie voor de Xbox One verschijnt.

De vier miljoenste survivor in de post-apocalyptische wereld van Chernarus volgt één week na een belangrijke update van de bèta van DayZ. De engine ging flink op de schop en ondersteunt nu functies als base building en modding. Ook is er realistischer simulatie van voertuigen. Volgens Bohemia Interactive ligt de game dan ook op koers voor een release later dit jaar.

Alle nieuwigheden van de jongste pc-bèta, met uitzondering van de ondersteuning voor modding, komen volgende week ook beschikbaar op de Xbox One. Het gaat daarbij nog niet om een echte bètaversie, maar het is volgens de ontwikkelaar wel de belangrijkste update sinds DayZ in augustus verscheen in de Xbox Game Preview-catalogus. De finale versie voor Microsofts console staat gepland voor begin 2019, die voor de Playstation 4 volgt later in het jaar.

"Het is altijd mooi om te zien hoe nieuwe spelers met DayZ aan de slag gaan, maar wat ik minstens zo belangrijk vind is dat onze bestaande community, na een pauze, de draad ook weer oppakt", vertelt hoofdprogrammeur Eugen Harton. "Tientallen communityservers zijn opnieuw toegankelijk en er wordt volop geëxperimenteerd met vroege mods. Het aantal actieve spelers is verdubbeld sinds de pc-bèta en dat terwijl er nog heel wat sleutelwerk aan de game is."

De pc-versie van DayZ op Steam kost 27,99 euro. Op de previewversie voor Xbox One is er tot 26 november 15 procent korting, waarmee de prijs op 33,99 euro komt.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

16-11-2018 • 12:33

57 Linkedin Google+

Reacties (57)

Wijzig sortering
Tóch maar weer eens aanslingeren dan, ben na elke "grote update" wel weer benieuwd.
Ooit eens aangeschaft op aanraden van een "kennis" in mijn game omgeving om samen te spelen.
Voor mij was het battle royale geheel nieuw, samen gestart, puntje bij paaltje ging hij zijn eigen weg en hielp hij mij totaal niet.

Had het dan ook al snel gezien met het spel. Lijkt me toch leuker als je zoiets samen speelt. |:(
Miss dat ik hem ook weer eens uit ga proberen nu ik lees dat het een volwaardig spel is geworden en een hoop dingen gefixed zijn.
Ik vond het ook een leuk spel om samen te spelen. Probleem, je begint soms zo ver van elkaar vandaan. Dan was je al 30 minuten bezig op elkaar op te zoeken. Het is lang geleden dat ik DayZ gespeeld heb, maar ik hoop dat de transport mogelijkheden wat verder uitgebreid zijn dan alleen een paar auto's die met moeite bestuurbaar te maken zijn.
Daar zou ik niet op rekenen. Het spel speelt zich af in een postapocalyptische wereld waar veel kapot is. Aan de meeste voertuigen zul je moeten sleutelen denk ik. Maar goed, het zou wel leuk zijn als er wat meer auto's en andere voertuigen te vinden zouden zijn. Een auto hebben is idd wel heel handig, zeker als je met anderen speelt.
Maar dit is toch helemaal geen battle royale geheel?
Het originele concept van DayZ als BR mod voor ARMA stamt nog uit de tijd dat Battle Royal meer om het lijf had dan potjes van 15-20 minuten à la Fortnite of CoD.
Het concept is ook wel erg anders, ik zou DayZ niet als BR bestempelen. Het lijkt namelijk veel meer op een survival game, je bent ook niet verplicht om andere spelers uit te roeien. En ik weet ook niet eens meer zeker of er überhaupt een manier was om de game te winnen, ik dacht dat het gewoon permanent door ging.
Klopt, het was geen battle royale, omdat er nooit 1 speler overbleef, je kon gewoon respawnen. Maar je moest wel helemaal opnieuw beginnen elke keer.

Maar voor mij is DayZ echt iets van een jaar of 4 geleden. Destijds wel leuk om samen te spelen op de hackerspace... Maar ik was er toen al snel op uitgekeken. Zeker omdat de verbeteringen gewoon zo enorm langzaam kwamen.

Dit soort spellen blijven gewoon veel te lang in de early betafase hangen. Tegen de tijd dat ze echt klaar zijn (als dat al ooit gebeurt) is de lol er allang af. Ik vind dat hele early beta gebeuren net zo'n mislukte hype als de episodic gaming destijds.

En inderdaad die random spawnlocatie is gewoon echt shit als je in een grote groep speelt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 november 2018 01:28]

Moet je ook niet doen, had ook zoiets. Had zelf een gezin en hij niet, tja wordt al moeilijk.
15 jaar verder! Mijn gezin het huis uit, hij jong gezin! hahaha.
opzich wel; maar na iedere update kom steeds tot dezelfde conclusie, game is niet leuk zonder admin te zijn :+ want praktisch iedere server waar kom, zitten de admin aan de knoppen in voordeel van hemzelf of zijn groep; waardoor de niet-admin-friendly spelers altijd benadeeld worden. concept blijf ik tof vinden, maar resulteerd altijd in rage-quit :+
Man wat heb ik hier uren plezier in gehad. Mosin met scope en bambi's jagen.
Toen kwamen de hackers het spel kapotmaken. Wapens afpakken, teleporteren, items zien over de hele map... Doodzonde dat daarna eerst de ontwikkeling achteruit is gegaan. Items weggehaald, het spel bloedde gewoon dood.

Ik heb een paar streams gezien van mensen die de nieuwe patch spelen, het is zo jammer mijn inziens te laat. Het ziet er outdated uit, en dat is het natuurlijk ook, en volgens mij zat betere en leukere spellen te koop.
Vroeger in de mod versie ook een gedoe om een ander outfit aan te trekken omdat Battleye je er dan uit kon schoppen.
Wel echt goede tijd gehad met dat spel.
In de dayZ mod waren ze vaak goed vervelend inderdaad. Private hives en whitelisted servers waren wel een must voor de laagste kans om er een tegen te komen. Maar items zien op de hele map? Volgens mij werd loot altijd in een straal om alle players heen gespawned en niet over de hele map constant. Vaak gehad dat ik met een snel voertuig naar een hotspot ging voor loot en moest wachten op itemspawns.
Ik heb het spel gekocht ten tijde van de originele early acces release. De ontwikkeling die dit spel heeft doorgemaakt op 5(?) jaar is werkelijk enorm. Het spel is jaren echt een puinhoop geweest, maar ik heb het de afgelopen dagen weer gespeeld en het is nu gewoon een volwaardig spel dat goed loopt en meer dan genoeg content heeft. Er zit een nieuwe engine in waardoor het geheel mooi uit ziet en ook niet meer zo bagger loopt als de oude Arma 2/3 engine. Er kunnen meer mensen in servers en zaken als desync (jij schiet raak en de ander heeft geen schrammetje) is enkele dagen geleden nog opgelost dus dat jarenlange probleem is ook de wereld uit.

Het heeft lang geduurd, maar ik raad het spel niet langer af. Goed werk van Bohemia Interactive, ze hadden het ook kunnen laten zoals het was.
Reacties als die van jou zorgen er voor dat ik het elke keer weer probeer. Ben vaker positief verrast dan negatief!
Toch maar ff proberen ja ... in 2014 een keer geocht en uren gespeeld :o
Okee, in dat geval zal ik het toch nog maar eens een laatste kans geven...

Maar het is inderdaad echt een puinhoop geweest in het begin.
Ik heb zo'n 700-800 uur played time (enkel in de Alpha). Ondanks alle haat heb ik me er toch uuuuuren in vermaakt. Het had veel meer kunnen zijn, wat wel jammer is.
Ik heb ook een kleine 500 uur in de game zitten maar jammer genoeg als je het nu gaat spelen is het niet meer hetzelfde, het survival genre is gewoon minder populair geworden nadat battleroyale is geintroduceerd.
Voor mij heeft het Battle Royale genre een game als DayZ gewoon minder interessant gemaakt. Natuurlijk is DayZ super spannend omdat er zoveel van een death afhangt, maar ik heb het er gewoon niet voor over om urenlang te looten met de kans dat ik dan zonder een kill dood ga en weer opnieuw kan beginnen.

Een potje PUBG is dan gewoon veel toegankelijker, ongeveer dezelfde gameplay maar in een korter tijdsbestek.
De game kan gewoon simpelweg geen voldoende meer krijgen. Outdated is een understatement... Jammer
Ik ben vrijwel direct gestopt nadat ze onderkoeling en oververhitting hadden geïntroduceerd. Eén buitje regen en na 10 minuten ben je dood als je geen droge kleren vindt of vuur. Beetje overdreven imo.

Misschien nu maar weer eens een keer binnenharken en kijken wat ervan geworden is.
Onderkoeling en oververhitting lijken te zijn gebalanced. Ik persoonlijk vind het idee van een staminabalk daarentegen helemaal niks
Stamina is natuurlijk wel een belangrijk element in een simulator maar daar tegenover moet natuurlijk wel staan dat je genoeg manieren hebt om je anders dan te voet te verplaatsen. Ik pleit voor een ruime beschikbaarheid van auto's, fietsen en motors. Misschien 95% daarvan kapot of incompleet, dan is het leuk om geschikte onderdelen bij elkaar te gaan zoeken uit voertuigen in de nabije omgeving. Half december heb ik lekker 2 weken vrij en dan ga ik er eens uitgebreid voor zitten.
Natuurlijk is dit een belangrijk deel van een simulator, alleen verpest het soms de pret voor mij. Een tiental fietsen in elke dorp zou inderdaad al een hele verbetering zijn.

Van een vriend hoorde ik vandaag (die de afgelopen week al veel heeft gespeeld) dat de er servers zijn waar helikopters bijna soepel vliegen in de server, dan moeten fietsen en de reeds bestaande voertuigen toch geen probleem zijn om er in te gooien in een community server, waar tevens de stamina- en lootvalues zijn aangepast (dus bijvoorbeeld 70% minder staminaverbruik en 150% loot) welke het spel een behoorlijk stuk leuker maken.
Elke dag nog met plezier gespeeld kijk uit naar de "beta" en de volledige release _/-\o_

ook al zijn er zoveel kloons van survival games de beste verhalen en ervaringen zijn toch echt in DayZ geweest :)
Het niet hebben van saves schrikt me wel wat af...
En hoe wilde je een exclusief multiplayer game dan saven?
Goh, dat tenminste je progress zou geautosaved worden zodat je na je dood terug spawnt in je base ofzo, met je inventory en je laatst behaalde level, ik zeg maar iets.

Ik snap natuurlijk dat het ontbreken van die optie het spel extra spannend maakt... Maar ook extra ehm... rage-quit gevoelig...

Ik zie dat base-building een ding geworden is na deze update, dus stel dat je het lang uithoudt en een mooie, of meerdere mooie, bases hebt gebouwd... ben je deze na een kleine domme misstap waarbij je sterft dus ook allemaal kwijt. Dat bedoelde ik, niet dat je effe kan pauzeren om je game te saven ofzo.

Gegarandeerd bestaat daar een publiek voor... maar ik kijk de zombie toch even uit de boom.

[Reactie gewijzigd door YourMom op 16 november 2018 13:31]

Tja, het is een survival-spel. Omdat je alles kwijt kunt raken is het juist spannend.
Ik was in de veronderstelling dat dit zo ongeveer de essentie van de hele game is.
Heb er alleen van gehoord in een gaming podcast destijds. Lijkt echt zo lang geleden.

Anyway, zonder die stakes die op het spel staan veranderd een spel fundamenteel.
Dit is een van de sterkste elementen in de 'souls serie' en de reden dat ik soms met zwetende klauwtjes Dark Souls speelde. Beste survival set up die ik me voor kan stellen.

Zoiets zou een Last of Us ook wel kunnen gebruiken. Het daadwerkelijke spelen van die game vond ik nauwelijks spannend. Puur omdat er niks op het spel stond. Gemiste kans.
De bases, tonnen, kisten, etc. blijven gewoon bestaan als je dood gaat, alleen je karakter is weg met alles wat je bij je had (tenzij een vriend je lijk kan leegtrekken voordat het verdwijnt). Als je al wekenlang leeft en diverse bases hebt dan is het waarschijnlijk niet zo heel moeilijk om jezelf weer een beetje aan te kleden incl. wapens. Die spullen heb je immers op reserve in je bases of in tonnen. Kortom, het is niet zo dat je alles kwijt bent. Zeker als je met anderen speelt en dus ook je bases en voorraden deelt, komt het wel snel goed als je onverhoopt toch dood gaat,
Okay, thanx 4 the info! Valt dus nog mee...
er is een save als je met vrienden speelt die je loot voor je bewaken tot je terug bent. dat lukte ons vrij regelmatig. veruit het leukst met iemand te spelen, superspannend. en juist omdat er zoveel van afhangt zijn er ook spelers die 2 keer nadenken voor ze je aanvallen of liever iets met je ruilen.
De dood geeft waarde aan het leven! :p
Haha ja, ik heb mijn WoW ook nooit afgesloten tijdens het levelen omdat ik anders al mijn progress kwijt was... 8)7
Deze game is na bijna 5 jaar nog steeds in alpha stage. Misschien wordt het eens tijd om de game eerst af te maken, alvorens hij op consoles wordt gereleased en verkocht.
Hij wordt in januari uit bèta gehaald en ge-released.
Ben heel benieuwd, aangezien ze dat de afgelopen jaren al meerdere keren beloofd hebben.
Ontzettend veel plezier gehad in de DayZ mod tijd van Arma 2. Keek ontzettend uit naar de early access in 2013, maar werd ontzettend teleurgesteld. Waar ik honderden uren in Arma 2 had gestoken, kwam ik met DayZ niet verder dan 10 uur. De afgelopen jaren een paar keer geprobeerd het te gaan spelen, maar zelfs de mod van 6 jaar geleden voelde nog beter aan.

Kan iemand mij vertellen of de nieuwe update wel de moeite waard is?
Ik zou je adviseren wat YT videos te kijken van de nieuwste versie. Dan kan je het zelf goed beoordelen of het het waard is om weer te installeren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Gamescom 2019

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True