Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG en Lumi introduceren smarthomesysteem dat veranderingen in huis detecteert

LG en het Chinese bedrijf Lumi United werken aan smarthomeproducten met sensoren die onder andere temperatuur en luchtvochtigheid meten. De eerste resultaten van de samenwerking zijn begin september te zien op de IFA-beurs in Berlijn.

De samenwerking tussen LG en Lumi United Technology zal zich richten op de ontwikkeling van producten met sensoren die met behulp van kunstmatige intelligentie veranderingen binnenshuis kunnen detecteren. Te denken valt aan wijzigingen in de luchtvochtigheid, temperatuurschommelingen en bewegingen van deuren of ramen.

Verscheidene smarthomeproducten van LG worden uitgerust of zullen nauw samenwerken met de Aqara-sensortechnologie van Lumi. Op die manier willen de fabrikanten de veiligheid en het gebruiksgemak van de slimme woning verhogen, en tegelijk energie besparen. Zo kan een airconditioning van LG automatisch worden bediend via een Aqara-temperatuursensor. Als er een raam wordt geopend terwijl de airconditioning in bedrijf is, zorgt een tweede sensor ervoor dat de gebruiker een melding op zijn smartphone ontvangt.

Tijdens de IFA-technologiebeurs, die van 6 tot en met 11 september in Berlijn wordt gehouden, zullen LG en Lumi voor het eerst een aantal gezamenlijke projecten demonstreren. Zo zal er een LG luchtontvochtiger te zien zijn met technologie van Lumi die kleding in optimale conditie moet houden dankzij een automatische regeling van de luchtvochtigheid. Daarnaast tonen de bedrijven hoe LG’s WK7 smartspeaker een ledlamp met Aqara-technologie kan bedienen via een spraakopdacht als 'cinema mode'.

Een luchtontvochtiger van LG werkt samen met Lumi-technologie om kleding in conditie te houden

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

14-08-2019 • 12:32

16 Linkedin Google+

Reacties (16)

Wijzig sortering
Ideaal. Heb mijn hele huis al volhangen met Aqara spullen! Hoop vooral dat ze gaan inzetten op echt intelligentie i.p.v. spraakopdrachten e.d... Want zoveel makkelijker is een spraakopdracht nu ook weer niet t.o.v. een knopje indrukken. Laat het huis op basis van de sensoren zelf maar bepalen wat de bewoners willen. Dán wordt het echt interessant.
Het ideale slimme huis hoef je bijna niks tegen te zeggen of op knopjes te drukken. Je komt binnen en het licht gaat aan. De verwarming was al aan, want die weet ongeveer wanneer je thuis komt. 's Nachts gaat dat licht ook aan als je een ruimte in wandelt, maar iets minder fel (tenzij je thuis komt). Je kijkt elke avond Netflix, dus zodra jij 's avonds op de bank gaat zitten, gaat de TV aan en op Netflix, misschien al op je favo serie afgestemd.
De koelkast zet alvast producten in je AH- of Jumbo app, die je wekelijks koopt, de rest voer je dan zelf nog in (misschien alleen gerechten en door je geschiedenis weet die koelkast of je app welke ingrediënten daar bij horen).

Etc., etc.. Slimme dingen doen dingen zelf, want ze zijn slim.
Dat is wat ik zeg ;) Helaas is er nog maar bar weinig domotica die daadwerkelijk inzet op intelligentie. Allemaal op spraakgestuurd en apps. Heb je net niks aan. Mijn huis is qua verlichting wel smart - maar dat is omdat ik het zelf gebouwd heb... Helaas daarmee nog steeds niet feitelijk intelligent (AI bouwen gaat mijn pet te boven helaas!) - maar wel aangepast op wat ik wil zodat ik niks meer hoef te doen. Het huis past zich aan aan mij in plaats van andersom.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 14 augustus 2019 12:57]

dat is bij mij ook zo en lijkt me voldoende. Zo hou je er zelf nog de controle over ook :-)
Als je wat afleveringen van Black Mirror hebt gezien besef je dat dit nog de beste optie is ;-)

Verder slaagde de AI van de nest thermostaat er toch ook niet in een perfect schema te maken. Dus we doen het nog altijd zelf.
Het huis past zich aan aan mij in plaats van andersom.
Ik denk dat jij het huis aanpast om zich aan jou aan te passen door handmatig regels op te geven. Gebruiker loopt ruimte in? Licht aan, intensiteit gebaseerd op tijdstip en laatste activiteit gebruiker. Met een (hopelijk persoonlijke en self-hosted) AI zou dat niet expliciet gedefinieerd hoeven te worden, maar zo ver zijn we nog lang niet. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 augustus 2019 15:12]

Exact. Zoals gezegd is mijn huis niet écht intelligent... Het zijn simpele regels. Wel middels een iets intelligente combinatie van parameters om te bepalen wanneer ik er wel/niet daadwerkelijk ben... Maar onder de streep blijft een eenvoudig 'Als dit, Dan dat'... En geen feitelijke AI. Overigens kan het al wel prima, een AI huis... Collega van mij heeft dat ooit eens gebouwd. Werkte perfect. Tot hij een vriendin kreeg. Huis was intelligent genoeg om het licht juist uit te doen als vriendin in huis was. De AI was niet zo gediend van betreffende indringer.... :P

Dergelijke AI kan inderdaad prima zelf gehost. Enige nut om dat centraal te hosten is delen van rekenkracht, maar zo duur zijn computers niet meer - dus daar zie ik geen heel groot voordeel in (wel de nodige nadelen!). En dat is misschien ook waarom de grote tech bedrijven er niet op inspringen. Met spraakgestuurde aansturing is voor hen meer winst te behalen (in de vorm van big data analyse). Ik blijf hopen dat er een keer een bedrijf komt die wel echte AI gaat inzetten voor domotica. En momenteel heb ik daarvoor de meeste hoop toch wel op Lumi / Xiaomi.
'Slim'.... De verwarming gaat aan omdat de app op de telefoon registreert dat jij de route rijdt die je ooit eens hebt aangegeven als zijnde 'dan rij ik naar huis' (al dan niet omdat google weet waar je huis woont en als je daar een paar maanden zit ook weet waar je werkt), netflix start standaard op omdat je na 3x kijken de televisie zodanig hebt geprogrammeerd dat die standaard naar netflix gaat (ook als je dat op dat moment niet wilt & omdat de code 'IF $user (watched_this_channel => 3) { Start_with = This_channel } in de software zit).
En die boodschappen die je elke week doet en daardoor standaard in je digitale winkelmand verschijnen staan daar dus om de zelfde reden als dat de TV gelijk naar netflix springt.
Waarbij dan nog maar de vraag is of die producten uit het 'bovenste schap' van de AH pakt, of het 'onderste schap' bij de ALDI. Ik verwacht de AH, want die appbouwer heeft dan weer een dealtje met de supermarkten.

Ik vind daar helemaal niks slims aan, omdat op de momenten dat je daar dus niet op zit te wachten geïrriteerd raakt. En tegen die tijd zitten we met zijn allen weer op onze kleinkinderen te mopperen dat fysieke knopjes en gewoon weer een ouderwets boodschappenlijstje schrijven toch wel een 'goeie ouwe tijd was'...

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 14 augustus 2019 21:41]

Dus wat gebruikers met bijv. Home-Assistant of Homey al tijden kunnen, met nog eens veel meer merken?

Ik heb momenteel een Xiaomi Aqara-sensor in m'n terrarium hangen. Wordt het te warm, gaat de warmtelamp (die op een Osram Smartplug zit) een tijdje uit. Komt de temperatuur onder de 36°, gaat ie weer aan. Werkt prima en meer natuurlijk voor m'n hagedis :D

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 14 augustus 2019 12:45]

Hopelijk wel zo ingesteld dat hij niet bij 36 graden ook uit gaat? Anders gaat de lamp knipperen rond die temperatuur? Bij mij gaat hij boven de 36 graden uit, en als het daarna onder de 34 graden wordt weer aan: Mijn Smart Home: Smart Terrarium ;)

Belangrijke toevoeging is dat Aqara werkt met sensoren waar de meester andere fabrikanten rondom domotica vertrouwen op apps en/of spraakgestuurd. Het gebruik van sensoren maakt verschrikkelijk veel meer mogelijk en het is tof dat daar nu een grote club als LG bij aan boord springt. Misschien gaat domotica dan eindelijk echt eens richting daadwerkelijke smart homes ipv huizen waar lichtknopjes vervangen zijn door software-knopjes.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 14 augustus 2019 12:51]

Nee, hij gaat uit bij 40, aan bij 36 :) Had die sensor gekocht, nadat ik jouw blogpost tegenkwam online en werkt tot nu toe perfect! Mocht ik in de toekomst nog een baardagaam krijgen (die ik nu heb is nu 11 en ik verwacht na zijn dood voorlopig geen nieuwe te nemen), dan ga ik het wel anders aanpakken qua warmtebron. Nu gaat de warmtelamp uit, waardoor alleen de UV-lamp licht geeft en daardoor dus de andere helft van het terrarium donker is.

Dus mocht ik ooit een nieuw terrarium kopen (of iets zelf maken), wordt het een andere warmtebron (waarschijnlijk zo'n infrarood-peer) en dan licht van een LEDstrip + een UV-lamp, zodat niet de helft van het terrarium donker wordt.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 14 augustus 2019 12:55]

Tof! :)
Bij mij gaat de warmtelamp praktisch nooit daadwerkelijk uit., de temperatuur komt zelden zo hoog... Maar als dat wel vaker zou gebeuren zou ik kiezen voor een tweede LED-lamp/strip die inschakelt wanneer de warmtelamp als gevolg van warmte uitschakelt en vice versa. In de toekomst wil ik ook nog een nachtlamp toevoegen zodat het niet direct donker is wanneer de warmtelamp en UV-lamp uitgaan... Maar goed - financieel nu even andere prioriteiten!
Bij mij geen probleem om die temperatuur te behalen, maar ik heb er misschien wel een te grote peer inzitten :P
Dit is toch allang te koop? Zelfs op de foto zie je het: Aqara, wat onder Xiaomi valt is deze al bijna een half jaar op de markt, naam: Xiaomi Mr Bond Smart Clothes Dryer M1 Bron: https://www.youtube.com/watch?v=yMWoHPuY40E
Dat is niet dezelfde en die maakt ook geen gebruik van LG technologie.... En dat is wat er hier nieuw is: de samenwerking tussen Aqara producten/technologie en LG producten/technologie.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 14 augustus 2019 13:03]

Met een vrouw in huis - wordt zo'n toepassing een ramp.
Ach ja, die domme vrouwtjes ....


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.