Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties
Submitter: Ins0mniA

Universal Pictures zal eind 2015 een film over WarCraft uitbrengen. De rolprent wordt geproduceerd door Legendary Pictures. Over de verhaallijn van de WarCraft-film is nog vrijwel niets bekendgemaakt.

De Warcraft-film heeft een releasedatum van 18 december 2015 opgeplakt gekregen. Als regisseur heeft Legendary Pictures Duncan Jones aangesteld. Jones is onder andere bekend van de sci-fi's Source Code en Moon. Het script voor de Warcraft-film zou afkomstig zijn van Charles Leavitt, terwijl Chris Metzen van Blizzard de coproductie voor zijn rekening zal nemen.

Naar verwachting krijgt Warcraft een aanzienlijk filmbudget; er gaan geruchten over een bedrag van meer dan 100 miljoen dollar. Onduidelijk is nog welke acteurs mogelijk een rol zullen gaan spelen in de film, of dat de karakters geheel via cgi worden gecreëerd, maar begin volgend jaar moeten de eerste opnames gemaakt worden.

World of Warcraft: The Burning Crusade

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Een film lijkt me prachtig maar iets in me denkt ook van over world of warcraft kun je een mooie serie maken want er is zo enorm veel over te vertellen en verhaal lijnen over te bedenken in mijn ogen.
Maar wie weet als de film aanslaat dat er meerdere gaan komen. Ik heb ook de voorkeur voor een CGI film.
Als ze Warcraft willen verfilmen zal het toch minstens een trilogie of iets dergelijks moeten worden. Zoveel verschillende verhaallijnen die door elkaar lopen en zoveel karakters die geintroduceerd moeten worden. Als alle belangrijke personages even een 5 minuten spotlight krijgen word het zo'n rommeltje.

Of ze volgen 1 of 2 personages, zoals Thrall en Varian Wrynn. Maar dan valt er een super rijke en uitgebreide wereld compleet naar de achtergrond.

En dan nog te bedenken hoeveel mensen een soort emotionele investering hebben in dit spel. Zo niet nu dan wel nostalgisch. Als ze hun eigen Wc3/WoW ervaring er niet in terug zien, heb je in 9 van de 10 reviews een commentaar of ondertoon die zegt "..it just wasn't Warcraft".

Het lijkt me echt een super moeilijk project om iedereen blij mee te maken.
Het is al langer bekend dat het een nog niet bekend verhaal is. Het is geen verfilming van een al bekend verhaal. Universum is die van warcraft, meer niet.

[Reactie gewijzigd door hawker op 2 oktober 2013 19:16]

het speelt zich af tussen wc3 en wow.. zonder arthas. Vanuit alliance POV. En het word live action, met een budget van ruim 100 miljoen, al denk ik dat het budget nog wel wat omhoog gaat,
ik denk dat het eerder het warcraf wordt van voordat het world of warcraft werd. daar heb je al veel duidelijkere verhaal lijnen dan in world of warcraft, maar ben ook zeer beieuwd wat het gaat worden!
Ik begrijp het acteur gebeuren nooit zo goed bij dit soort projecten. De cinematics van blizzard zijn altijd om je vingers bij af te likken! Waarom een of andere vent in de make-up gooien als je alles digitaal kan houden. Het is eerder gedaan (ff advent childeren bv), dus wat is het probleem?
Waarschijnlijk doen ze het ook digitaal. Maar de laatste tijd wordt er steeds meer gebruikt gemaakt van motion capture, waarbij de acteurs ook een grote rol spelen. Kijk maar naar de animatiefilm Rango en hoe ze die scenes naspelen in een ruimte waarbij ze alles motion capturen. Zo krijg je het meest realistiche gevoel!

Alleen ben ik wel benieuwd of het echt een pure animatie film wordt.
Kijk naar de Hobbit. Zit geen seconde echte live action in die film, is 100% green screen. En dat zie je (ik iig)

Maar over 2 jaar, 2015, dan misschien niet meer. Kan dit een technisch meesterwerkje van animatie worden.

Wat ik echter realistischer acht is dat deze regisseur het een jaartje probeert en dan de handdoek in de ring gooit. Van games zijn geen films te maken, en de lore van het Warcraft-universe is SUPERstandaard, dus om het plot zul je t ook niet te hoeven doen.

Wel grappig dat deze kerel source code en Moon heeft geregisseerd. Moon was geweldig, de koude condescensie van de robot, die smiley-face, de beelden van de koude dooie maan.

Source Code was een generieke Hollywoodfilm. Van voordat Gyllenhaal leerde acteren. Leuk, een (soort van) tijdreisplot, maar als je niet van kaliber Primer bent kun je in dat genre beter thuis blijven.
Kijk naar de Hobbit. Zit geen seconde echte live action in die film, is 100% green screen. En dat zie je (ik iig)
Sorry hoor, maar overdrijven is ook een vak. Als er een film is die zoveel mogelijk met fysieke gebouwen wilt werken is het de filmregisseur Peter Jackson wel. Bekijk maar eens de special editions van Lord of the rings maar eens, dan zie je hoeveel er wordt gebouwd (de shire als voorbeeld ).

Zelf verwacht ik ook veel van de warcraft film! De korte filmpjes die ze maakte voor World of Wacraft waren het altijd waard om te bekijken.
Je zal er makkelijk een goede film van maken dan bv de hobbit (100 bladzijdes over 9 uur aan film ofzo? ) bij warcraft heeft elk karacter een vibe , een persoonlijkheid , trekjes noem maar op. in tegenstelling tot bv de hobbit waar je niet eens de dwergennamen kent behalve oin / gloin / thorin.
Als ze dat in de film hadden gestopt had hij waarschijnlijk nog langer geduurd, lees eerst het boek en dan kan je zien dat je opmerking kant nog wal slaat.

Zover ik aan fantasy films heb gezien is er nog geen een die kan tippen aan lotr en the hobbit qua diepgang en verhaal uit een boek in de film. Als Blizzard dit kan overtreffen zou dat alleen maar mooi zijn :)

[Reactie gewijzigd door vali op 2 oktober 2013 21:43]

Die opmerking slaat wel ergens op want the hobbit is veel minder verhaal dan de complete lore van warcraft, er zijn tientallen dingen waar je een hele film van kunt maken.
Natuurlijk want the hobbit is ook een dun kinderboekje, als je kijkt hoeveel verhaal er in totaal is geschreven door Tolkien mag Blizzard blij zijn dat ze qua diepgang in de buurt kunnen komen. En dan heb ik het nog niet over de talen die hij ontwikkeld heeft.

Wil hiermee Wacraft genre niet zwart maken, maar krijg het idee dat sommige onder ons alleen de films hebben gekeken en niet de moeite hebben genomen om de boeken te lezen voordat ze comments hier maken.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 oktober 2013 22:42]

Sorry hoor, maar er zijn echt veel en dan ook echt veeeeeel meer boeken over het Warcraft universum dan Tolkien boeken.

En de diepgang gaat in elk van die boeken echt een enorm stuk verder als in de meeste Tolkien boeken. Je moet alleen wel goed de boeken lezen.. meestal dus meerdere keren om alles goed te begrijpen.

Zie ook; http://wowpedia.org/Novel_guide

[Reactie gewijzigd door Grvy op 2 oktober 2013 23:14]

De Hobbit is een kinderboek, en er is een kinderfilm van gemaakt. Kalibertje Harry Potter. Vind het een beetje te kinderachtig voor volwassenen.
Super standaard? wait what? Warcraft heeft zo ontzettend veel rijke lore, zoveel boeken zijn er al geschreven. De 9 jaar aan World of Warcraft tonen maar een fractie van de Warcraft lore. Alleen het verhaal van Arthas en de opkomst van de Lich King is al een trilogie van te maken.. en dan heb je het pas over n karakter en alleen nog maar vanuit het perspectief van de Alliance.

Sylvanas, Thrall, Illidan, Old gods, Titans, Emerald dream, Rise of the horde, the shattering, Lord of the Clans. Paar karakters en boeken waar wel een film over te maken valt. Heb je de boeken van Christie Golden gelezen? Die zijn niet bepaald 'superstandaard' :o

[Reactie gewijzigd door quintox op 2 oktober 2013 22:51]

Ja, een hoop boeken, maar geen goede. Van Star Wars zijn ook boeken geschreven. Betekent niet dat ze goed zijn.

Toen ik 12 was en Warcraft 3 speelde, was de lore van Warcraft goed. Voor mensen boven de 16 is het wat te simpel, in mijn ogen. Weinig diepgang of world building, eendimensionale karakters, en elfjes en dwergen. Altijd ******* elfjes en dwergen.
Tja, dat krijg je met fantasy gebaseerd op Tolkien boeken. Sommige mensen ( zoals ik ) houden van lore in een wereld met elfjes, orcs, trolls, undeads etc. Ik zou graag meer films zoals Lord of the Rings willen zien, er zijn er niet zoveel die het goed doen. De enorme achtergrond van Warcraft biedt voldoende basis voor filmschrijvers om met een goed plot te komen.

En zo eendimensionaal vind ik de karakters niet, sommige karakters hebben behoorlijk wat diepgang ( neem Arthas ). Star Wars spreekt mij dan weer totaal niet aan, een van de mindere sci-fantasy films, Star Trek vind ik dan weer veel meer diepgang bieden.

Ik noemde ook Christie Golden omdat zij de beste boeken heeft geschreven naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door quintox op 4 oktober 2013 16:49]

Het probleem is dat er al een hele hoop fantasie zoals Tolkien is, maar niemand kan Tolkien beter dan hij zelf. Andere schrijvers, of het nu voor films of boeken of games is, zouden wat meer hun eigen ding moeten doen. Ik wil fantasy zien die totaal niet zoals LOTR is, maar op een andere manier net zo goed.
super standaard?

als er 1 ding goed was in warcraft was het de lore wel, het spel terzijde is 3x bagger nu maar de lore en de boeken waren gewoon goed en zeker vol met spanning en avontuur. Je zal er makkelijk een goede film van maken dan bv de hobbit (100 bladzijdes over 9 uur aan film ofzo? ) bij warcraft heeft elk karacter een vibe , een persoonlijkheid , trekjes noem maar op. in tegenstelling tot bv de hobbit waar je niet eens de dwergennamen kent behalve oin / gloin / thorin.

nee , qua lore leent warcraft zich erg goed, of er een topper uitkomt das maar de grote vraag , ze hebben wow al verpest dmv vage changes , hierdoor hou ik mijn hart vast, als ze het goed lukt dan heb je echt een juweeltje.
Spreek voor jezelf. Tolkien was de grootmeester van de "lore". Dat jij de namen of karaktertrekken van de andere dwergen niet kent, zegt iets over jou, niet over Tolkien of de verfilming door Peter Jackson ervan.
Als je het mij vraagt had de Hobbit vooral last van oversaturatie. De kleuren waren net iets te kleurig om realistisch genoeg te ogen. Natuurlijk is het een fantasy, maar of dat betekent dat het zo kleurig moet. Overigens is lang niet alles CGI en green screen. Kijk maar eens naar de making of. Ze hebben de hele Shire nagebouwd voor de film, een jaar van te voren. Of ze hebben dat gedaan voor de making of om ons voor te kunnen liegen dat ze het hebben gedaan voor de film.

Natuurlijk krijg je niet die vogels, honden of vechtende rotsen voor elkaar zonder een goede dosis green screen en CGI, er zit niet weinig van dat soort technieken in de film.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 2 oktober 2013 18:04]

Ik lees een heleboel subjectiviteit in je post.
Wat je dan wel even vergeet is dat het jaren geduurd heeft met Advent Children. En zelfs toen hebben ze maar even een release gedaan voordat ze klaar waren. Nu had dat geloof ik ook met het feit te maken dat het niet volledig op de DVD kon, maarja.

Al ben ik het ermee eens dat ze niet live-action moeten gebruiken. Wat JTKKR dan weer zegt is wel weer een goed idee. De animaties heb ik bij Blizzard altijd wat.. Onrealistisch gevonden.
AC heeft ongeveer drie jaar gekost qua ontwikkelingstijd als ik het me goed herinner, en een tijd later hebben ze een 'HD' versie uitgebracht met extra scenes - dit was net rond het omslagpunt tussen DVD en Blu-Ray, vandaar. De 'oude' scenes waren helaas niet opnieuw gerendered, maar geupscaled.

iig, daarvoor had Square een poging gedaan met The Spirits Within, wat hun een half miljard (oid) en het bedrijf gekost heeft; volgens mij was AC slechts een tiende daarvan.
Omdat bij die cinematics ook vaak "acteurs" betrokken zijn.
Het is gewoon veel sneller om een virtueel karakter te animeren met motion capture. Bovendien is het resultaat realistischer dan zonder. En gezichtsuitdrukkingen zijn nog moeilijker zonder motion capture, puur omdat het bestaat uit snelle maar kleine subtiele veranderingen.
En make-up is doorgaans niet echt nodig bij motion capture.
Het kunnen natuurlijk ook voice-actors zijn, dat wordt er hier niet bijgezegt.

Vraag mij wel af wat voor verhaal we krijgen, het lijkt mij appart als ze bijvoorbeeld een campaign uit Warcraft 3 zouden doen. Misschien dat ze ook dingen uit WOW gaan gebruiken, alleen ken ik die lore niet :P.
AC was wel ok maar FF TSW was nou niet bepaald een kassucces waar men uiteindelijk op gehoopt had. Hopelijk blijft dit WC bespaard...digitaal is niet altijd beter imho.
Een moderne all-CG westerse film was Beowulf van een paar jaar geleden, waar ze een CG sausje over de acteurs deden; volgens mij was dat niet bepaald een kaskraker, ook omdat ze probeerden een realistische CG film neer te zetten. Als ze dat doen val je op het moment nog net in de 'uncanny valley', waarbij de karakters gewoon eng lijken. De CGI scenes van Blizzard daarentegen zijn realistisch, maar toch nog steeds cartoonesk en 'animatie', waardoor je dat waarschijnlijk minder hebt. Sowieso is het een andere atmosfeer.

iig, ik geloof zelf niet dat het volledig CGI wordt, dat heeft Legendary volgens mij nog nooit gedaan en ik geloof niet dat ze dat willen gaan doen. Als dat wel zo was zou ik liever zien dat ze het in-house bij Blizzard doen.
Helemaal mee eens. Ik vind het erg jammer dat al die technieken bijna alleen op kinderfilms toegepast worden.
Ik hoop dat Blizzard er gewoon een CGI film van maakt, op hetzelfde niveau als hun CGI trailers. Een film met echte acteurs zou vreemd zijn volgens mij.
dit lijkt mij bij elke game beter. een verfilming van een game doe je niet met echte acteurs
Ligt helemaal aan de game lijkt mij.

Warcraft heeft veel elementen die inderdaad vreemd kunnen uitpakken met acteurs.

Maar de Tomb Raider films waren best geslaagd dacht ik zo :)
De Tomb Raider films zijn het minst hard gefaald, maar waren alsnog tenenkrommend slecht.
Och de tenen werden krom, andere dingen weer recht bij die film ;)
Ligt een beetje aan het spel. Prince of Persia vond ik zowaar een leuke verfilming. Hitman weer minder. Als ze ooit Mass Effect verfilmen, hoop ik ook op CGI, echte acteurs zouden het verknallen. En bij Warcraft kan ik me dus ook geen echte acteurs voorstellen.
ja was prince of persia vergeten,
was een super film.
Ze doen maanden over 4 minuten CGI trailer. Een hele film in die kwaliteit is onmogelijk.
Niet met hun in-house cinematcs team, nee. Maar deze hele flm gaan ze ook niet in de gamestudio zitten maken, denk ik. Veel waarschijnlijker dat het compleet 3rde partij is in hollywood die dan losjes samenwerken met een paar writers, art directors en producers van Blizzard zelf.
Wordt deze film live-action met CGI zoals LOTR of volledig geanimeerd?
Als ik van de omschrijving van de teaser die op Comic-Con vertoond is uit moet gaan wordt dit inderdaad live-action, maar ik ga er vanuit dat we genog green-screening tegen gaan komen met dus de nodige CGI.

Als ik uit mag gaan hoe Blizzard om gaat met hun cinematics, dan denk ik dat er bij een film als deze ook weinig kosten gespaard gaan worden op dit vlak :)
Ik kan me herinneren dat er gesproken werd over een warcraft film, ergens in 2009? Sam Raimi zou regisseren. Is dit alsnog dezelfde film?
Ja, maar nu geregisseerd door Duncan Jones.
Nee gaat een film worden ala LotR. Dus wel veel CGI waar hopelijk de Blizz artiesten aan gaan meewerken.
Het leuke aan LOTR was juist dat er helemaal niet zoveel CGI inzat. Ja, de hobbits zijn verkleind en de aswolken uit de vulkaan getekend, maar het grootste deel van de films lopen ze gewoon over echt grasland. Contrasteer de Hobbit, waar elke 5 minuten een nieuw CGI-monster in je snufferd wordt geduwd.

Ook in animatie geldt soms dat less is more. Hoe meer live action je gebruikt en hoe subtieler je animeert, hoe meer het publiek in staat is te vergeten dat het geanimeerd is.
Eindelijk een release datum! Zo lang dat de 'geruchten' al rond gaan, ik kijk hier echt naar uit. Heb het spel een aantal jaar, als casual, met veel plezier gespeeld. Hoop dat de film net zo goed in elkaar steekt als het spel en de cinematics etc. zelf.

Voor de rumours etc: IMDB
En zo niet dan kunnen ze het altijd nog patchen, toch? ;)
Die patch krijg je waarschijnlijk als bonus materiaal op de blu-ray ;)
Denk, gezien de rassen e.d., dat CGI de beste keuze zou zijn. Maar live action kan best goed uitpakken ALS het goed gedaan wordt en cosmetics van hoge kwaliteit zijn.

Hoop alleen dat het verhaal wel goed is en niet mega-simpel gehouden wordt voor de massa die niet bekend is met WoW. Wat dat betreft zijn de boeken erg vermakelijk en daar kan je vast een leuke film van maken. Oeh.... heel de oorlog tussen de humans/orcs :Y)
Ik ben eerder bang dat ze het juist simpel houden om snel op WoW fans te cashen dan op mensen die niet bekend zijn met de serie. Van WoW fans zullen ze we verwachten dat die gegarandeerd klant worden, die hebben bij voorbaat al interesse bij zo'n film. Ik ben juist geen fan en zolang er op IMDB geen fikse score staat heb ik geen interesse. Ik moet nog overtuigd worden.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 2 oktober 2013 18:08]

Toen ik vroeger WoW speelde hoopte ik altijd al op een film! Ben benieuwd hoe dit gaat worden, wil hem zeker wel kijken. Hoop op animaties om de vingers bij af te likken :9
De introductie-filmpjes van WoW zelf zien er altijd erg goed uit. Als het die stijl aan kan houden zou dat zeker niet verkeerd zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=vlVSJ0AvZe0
Linkje naar IMDB waar al een aantal acteurs staan als rumor. Ben zeer benieuwd wat dit gaat worden.