Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 121 reacties
Submitter: Squishie

De Lead Systems Designer van World of Warcraft, Greg Street alias Ghostcrawler, gaat Blizzard na zes jaar verlaten. De ontwerper, die erg bekend was bij de community, gaat een nieuwe uitdaging aan.

Greg Street heeft zijn vertrek via Battle.net aangekondigd. De Lead Systems Designer begon zes jaar geleden bij Blizzard en kwam van Ensemble Studio's, waar hij tien jaar lang aan de Age of Empires-titels werkte. Street was vooral bekend onder zijn alias Ghostcrawler, waarmee hij nauw contact onderhield met de WoW-community.

Niet duidelijk is wat Street hierna gaat doen. "Er is een mooie kans op mijn pad gekomen en ik heb de moeilijke beslissing genomen om verder te gaan", schrijft de hoofdontwerper. Street was als hoofdontwerper verantwoordelijk voor de basis van World of Warcraft, zoals de gebruikersinterface. Aangezien hij pas in 2008 begon, was hij niet betrokken bij de beginjaren van WoW: de mmo kwam in 2004 uit. In WoW Cataclysm zat overigens een naar Ghostcrawler vernoemd huisdier: een spectral crab.

Ghostcrawler Blizzard

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (121)

Geen onverstandige keuze denk ik. WoW bestaat nu al een tijd en wordt minder en minder populair. Een echt goede vergelijkbare vervanger heeft Blizzard nog niet. Stoppen op (of in dit geval na?) het hoogtepunt en elders aan iets uitdagends gaan werken lijkt mij niet zo vreemd.

De aankondiging;
You know that part at the end of raid night when the final boss is dead and you’re done handing out loot and everyone kind of goes their separate ways? Yeah, this is one of those times.

We just came off of a great BlizzCon. We had so many different games to talk about, and we were thrilled at the reception of Warlords of Draenor. It was great to meet or reconnect with so many of you. I love BlizzCon dearly, which makes it so hard to tell you that this will be my last one, or at least my last one up on stage. An opportunity has come my way, and I have made the very tough decision to move on from Blizzard.

I wanted to thank all of you for being a part of this grand quest. I have said a hundred times that having passionate gamers, including the angry ones, is a far better place to be than having a community that doesn’t care. You all care. Like us, you want the game to be the best that it can be. So I ask you to keep on providing your feedback. I promise (and I rarely promise!) that the developers care very much about what you have to say.

I’ll be out there, and I can’t imagine it will be that hard to find me.

Hugs,
Ghostcrawler

P.S. No, you can’t have a pony. Or a moose. Or a mantis shrimp. Or a tardigrade. Or a crab. Keep trying though.

P.P.S. I play a Holy Priest.

[Reactie gewijzigd door Bor op 28 november 2013 10:21]

"P.S. No, you can’t have a pony."

;(
Running gag: "Ghost Crawler promised me a pony !"
Vier of vijf jaar geleden.

http://wow.joystiq.com/20...promised-me-a-pony-shirt/
Ze moeten deze game een reboot geven met modernere graphics uitstraling en vooral bij uitbreidingen niet die achterlijke resets zodat je weer achteraan staat nadat je eerst alles hebt vergaard... wat is dat kut. Voor nieuwkomers is dat kennelijk wel makkelijk en leuk, maar voor diegene die het al een tijdje spelen, voelt het aan dat je weer van nul moet beginnen ipv door bouwen met wat je hebt. Niet goed uitgewerkt. Daarom ook op afgeknapt. Ook op het feit dat de volgende uitbreiding meer van hetzelfde bleef, het ontbrak gewoon aan verrassingselementen.

Maar nog steeds heb ik mooie tijd beleeft en zou graag terug willen, maar ook het uitbreidings-concept, je betaald maandelijks en toch moet je die upgrade tegen een premium prijs erbij kopen....

Zou het spel direct weer willen spelen, zou het ook waarderen als dit mogelijk zou worden op een PS4.

Wel, hoop dat er iemand komt waarbij het lampje wel anders brandt.
Ze moeten deze game een reboot geven met modernere graphics uitstraling en vooral bij uitbreidingen niet die achterlijke resets zodat je weer achteraan staat nadat je eerst alles hebt vergaard... wat is dat kut.
Gear resets zijn toch logisch, nieuwe content, nieuwe gear nodig.
Het zou maar wat saai worden als je altijd maar met dezelfde stats en gear rondliep.
LIES!

Wat er eigenlijk had moeten staan is:

"P.P.S. I play a Frost Mage" :+
Leuk om te zien dat mijn nieuwssuggestie geaccepteerd is :)!

Ik moet zeggen dat dit een van de developers is waar ik altijd veel respect voor heb gehad. Hij is tenminste iemand die zowel met de community komt "buurten", meedenkt maar ook zijn mannetje staat tegenover en vanuit een developersperspectief. Het komt naar mijn mening te weinig voor dat Developers ook daadwerkelijk met de community bezig is (niet zoals hem iig).

Hij heeft al veel reacties gehad op het forum en via Twitter beantwoord ook een hoop dingen ook serieus:
Twitter: https://twitter.com/Ghostcrawler
Offciele topic op WoW forum: http://us.battle.net/wow/en/forum/topic/10715261517

En het is wel een goede zet van hem. WoW is op dit moment een cashcow van Blizzard/Activision, maar dit zal het ook niet blijven gezien de dalende cijfers van WoW:
http://wow.joystiq.com/20...100k-subscribers-to-7-6m/
Jammer voor al die warriors ^^
Hopelijk gaat hij niet naar de wildstar developer, dat zou dat spel niet veel goeds doen.

Een baan bij EA zou wel bij hem passen.
Als hij hoofd verantwoordelijk is voor het "simplifien" van WoW hoop ik inderdaad dat hij niet naar Carbine Studios gaat. Ik ben echt niet op zoek naar het oude WoW, maar wil niet dat Wildstar een "epix plz" game wordt waar mensen puur en alleen dungeons en battlegrounds farmen voor honor/valor of welke currency er tegenwoordig ook is. De community is wat dat betreft aardig doodgebloed.
EErst: ik heb nog nooit een mooiere game ervaring gehad dan in (vanilla) wow. En dit zal waarschijnlijk ook nooit meer gebeuren.
Ik kon echt genieten van de verre uitzichten de nieuwe dingen ontdekken etc.
Er zijn een aantal dingen die ik zo onwijs jammer vind:
* de xrealm looking for group. zoals hierboven ook al aangegeven zorgt dit voor anonimiteit. Mensen praten niet meer en needen op alles. WoW is groot geworden door het community-gevoel. Mensen hielpen elkaar. En vaak/soms zaten ze gewoon te ouwehoeren (barrenchat anyone?) Maar je had wel het gevoel ik doe dit samen! ook al kende je niet alle spelers die je iets zag typen.
* Elke class heeft nu een crowdcontrol ability. zooooo jammer dat ze hebben gezegd bring the player not the class. Als die speler zo goed is en graag mee wil laat hem dan een class levelen die nodig is. (de sheep van de mage was soms broodnodig, nu kan iedere class een cc doen)
*Elite quests... ik vond de Karazhan key-quest op zich een hell. maar toen ik hem had gaf het mij voldoening! Wat mij betreft hadden ze die key account based gemaakt. Zodat iedereen hem toch een keer moet doen. De moeite die men erin moest steken was mooi om te zien.
* Justice points (en de andere points): het werd veel en veel te makkelijk om epic gear te halen. Kom op mensen: EPIC het zegt het al, dar moet je moeite voor doen. Veel moeite!!! Ik weet nog dat toen ik mijn eerste epic ring kreeg op mn hunter ik zat te shaken achter mn pc van opwinding.

Zo zijn er vast nog wel andere dingen hoor maar deze dingen vind ik uiteindelijk gamebreaking voor mij en ben al een hele poos gestopt.

Wat mij nog wel mooi lijkt is om naast de pve/pvp/role-playing servers ook een soort van hardcore server te hebben. Gewoon zoals vanilla was. zonder justice points, 100g voor een mount op lvl 40 etc. Waarbij blues uit de hoogste dungeons goed genoeg waren om een begin raid mee te doen.
Waarbij je weer moet grinden voor resistance-gear.
Een server waarbij effort in hoofdletters staat zeg maar.
Ik ben het totaal niet eens met je stelling dat jij liever bring the class, not the player hebt. Ik heb dik 8 jaar in mijn Warlock zitten en alleen omdat ik een bepaalde spell of ability niet zou hebben vind ik niet dat ik moet worden buiten gesloten van content waar ik evengoed recht op heb en ook voor betaal. Ik heb niet voor niets zoveel tijd en moeite in mijn class gestoken. Dat vond ik aan vanilla het meest slechte (tenminste voor de kleinere raids).

Het crossrealm LFG is er uiteindelijk gekomen om realms met een lage populatie toch binnen een bepaalde tijd een group te kunnen laten vormen. Of je zegt tegen je spelers "stik maar lekker en realmtransfer" of je probeert er als designer een oplossing voor te vinden wat ook je baan is. Dat is ze met LFG goed gelukt, maar wel ten koste van de sfeer en oprechtheid van mensen. Als je een leuke groep wilt waarnee je kunt ouwehoeren kun je altijd nog met je guild gaan of met de mensen die je in friendlist hebt. Guildruns zijn over het algemeen altijd efficienter en het meest betrouwbaar, dat was ook in vanilla zo. Als ik moest kiezen tussen LFG vandaag de dag en het herhaaldelijk spammen in /Trade van "LF2M Tank + Healer for SV hc" en dan maar hopen dat iemand je bericht las n de goesting had om mee te gaan, had je geluk. Ik speel liever de dungeon dan dat ik zit te wachten tot ik iemand aan de haak weet te slaan. Persoonlijk wil ik niet z afhankelijk zijn van andere mensen.

Attunement quests mis ik wel, maar ik hoop dat jij je ook nog kunt herinneren dat het bloedirritant kon zijn als er iemand in de group die bepaalde sleutel of item niet had. Die persoon kon niet mee en zat je dus met een probleem als groep. Attunement quests waren t individueel. Maar ik mis ze wel... het gevoel dat je eindelijk de toegang tot de raid had verdient.

Het verkrijgen van epics... tjah. Hoe moeilijk wil je het iemand maken om minimum toegang en survival in een raid te bieden? Die content was vroeger maar voor een select groupje spelers weggelegd en in princiepe gewoon een grote verspilling van resources, want wie kreeg alles nu te zien? Al die moeite en al dat werk in het ontwerpen van bosses, encounters en raids en dan krijgt 5% van de playerbase het maar te zien. Dat neemt niet weg dat ik het er mee eens ben dat je epics nu veel en veel te makkelijk kunt krijgen. Zelfs met legendaries gaat het nu die kant op. Ik vind dat het gebruik van de professions meer centraal hoort te staan bij het maken van je intro raidgear, dat je lastige (niet onmogelijke) content moet doen om de mats te verzamelen om die gear te maken.

Ik weet nog goed dat ik als lvl 60 night elf priest in Ironforge vaker een human priest zag in full tier 3 gear. Je ging bijna op je knien voor die mensen. Ik was nog bezig met de quest om mijn dungeon set naar tier 0,5 te upgraden. Ik vond de kosten/baten verhouding in vanilla wat overdreven hoog liggen, TBC kwam heel wat beter binnen bereik. Iedereen kon de epics ruiken, maar moest er evengoed hard voor werken en toch voelde elke epic nog behoorlijk epic. Tegenwoordig is het niets meer... "Oh der staat Haste / Crit op... meh, ik moet Hit / Mastery hebben, disenchanten dan maar." Het schijn bij Blizzard nogal vaak te schommelen tussen het ene extreem en het andere.

Cataslysm had in het begin toch pittige heroics waar je ook CC moest gebruiken en priority kills had, helaas is dat heel snel generfd omdat iedereen begon te zeuren dat het te moeilijk was. Een beetje opletten is alles wat je moest doen. Het toppunt van WoW's de-evolutie is de beerput genaamd Looking For Raid. Gemaakt zodat je de content kunt zien en de bazen kunt killen zonder de noodzaak van communicatie. Het niveau is zo erbarmelijk laag dat het geen eens epics hoort te belonen. Heroic dungeon gear is voldoende naar mijn mening, daarmee kun je al raiden (de raids zijn er ook niet op gemaakt dat je noodgedwongen LFR moet doen om iets te kunnen verslaan). Je hebt alleen skill nodig, maar dat is zelfs tegenwoordig te veel gevraagd. Voor de moeilijkere content hoor je ook beter je best te doen en beter op te letten, dat is zo met alles. Er zijn altijd mensen die niet de tijd hebben voor een (normal/heroic) raid, accepteer dan ook dat je niet de beloningen krijgt die erbij horen. Voor wat hoort wat, simpel. Dat is gewoon eerlijk, steek je er meer tijd in, krijg je meer/betere rewards. Heb je die tijd niet, too bad that's life. Ik zit zelf ook niet te janken dat de guilds die SoO hc in 1-2 dagen volledig uitspelen gewoon oneerlijk zijn omdat zij veel beter gear als mij krijgen. Het heeft te maken met persoonlijke inzet en toewijding, net zoals met elke game die meerdere moeilijkheden aanbied. Natuurlijk als je tijdschema het niet toelaat de raidcontent te doen, shame, dan moet je iets zoeken wat je wel kunt doen of gewoon een andere game gaan spelen. Het spel is zoals het is en je krijgt dezelfde mogelijkheden en kansen als iedereen, daarin is het heel eerlijk. Maar gelukkig voor die mensen komt WoD nu met flexible normal en flexible heroic.

Ik vind het zeker niet allemaal gamebreaking, niet voor mij tenminste want mij doet het niets dat Karel die pas 6 maanden speelt al volledig paars gegeared is met zijn LFR uitrusting. Je ziet aan iemands manier van spelen en de kennis van zijn class/encounter al goed wie er thuis hoort in Raidfinder en wie het verder kan schoppen. Ik raid met 2 guilds, eentje semi-hardcore met een relaxte sfeer en genoeg geouwehoer tijdens elke raid en een guild die amper de eerste baas in SoO flex weet te killen. Het contrast tussen beiden is enorm, maar wel erg duidelijk waaraan het schort: toewijding. Het heeft niks met niet kunnen te maken maar alleen met niet willen. Je hoeft geen doorgewinterde speler te zijn om te leren hoe je class en spec het meest efficiente werkt en welke gear je het beste weet te bieden, alles is te vinden met Google. Tactics voor bosses zijn op Youtube in overmaat te vinden. Het is een kwestie van teamplay en jou plaats binnen de groep kennen. Je hebt tegenwoordig te veel mensen die verwachten dat de rest van de groep hen draagt ipv dat ze hun steentje bijdragen.

[Reactie gewijzigd door Thyrius op 29 november 2013 02:33]

Toen cataclysm uitkwam is het voor mij een beetje over gegaan WOW, werd het mij te langdradig en ben ik er mee gestopt.
Dan heb je gelukkig nooit tot MoP gespeeld, daar werd het voor mij zelfs te langdradig. En ik was dan nog de hardcore grinder van onze topguild :P Met een Insane title voor de nerf, altijd eerste om fishing te maxxen na een expansie enzo :P

Ik moet wel zeggen dat onder het toedoen van Greg alleszinds de indruk werd gewekt dat Blizzard echt naar de fans luisterde. Vooral die open-beta-tijden waren best wel leuk te noemen. Het is dat ik ondertussen ruim een jaar gekapt ben met WoW, anders zou ik hem echt gaan missen. Hoewel ik nu natuurlijk zeer benieuwd ben wat hij hierna gaat doen ;)
Luisterde naar de Fans?

Ik kreeg altijd de indruk dat er lang niet voldoende geluisterd werd. Maar dat is misschien mijn idee. Of ik had een andere mening.

Vooral Naxx 40 was gewoon super. Om daarna een slap aftreksel te maken tja euh....

Deze spellen worden (net als D3 en andere soort spellen) steeds verder ver"domt" waardoor je bijna geen fouten meer kan maken. Je hoeft niks van je class te weten en het kan toch bijna niet fout.

Ik heb het spel met heel veel plezier gespeeld. En de potion beslissing was een goede. (maar n potion defense en offence actief) maar toch hebben ze het als grind fest gemaakt.

Ik vond het gewoon leuk om met een groep "bekende" te spelen. Veel plezier gehad maar al weer zo'n 5 jaar geleden gestopt denk ik.

Ik krijg juist het gevoel dat deze man net steeds de verkeerde beslissingen nam.
Het TBC systeem kwa potions vond ik verruit superieur.Tegenwoordig zijn ze ook daarin tever doorgeschoten (Zoals alles inderdaad dumbed-down is) 2 Elixirs n een flask zoals na de potion nerf in TBC zorgde ervoor dat je nog wel eens iets moest farmen e.d ipv enkel alleen een flask, wat een van de eerste slechte veranderingen was onder Mijnheer Ghostcrawler.

Omdat hij met mensen communiceerde over twitter betekent het niet meteen dat hij daarom maar als een held moet worden beschouwd die zo goed met de fans omging. Veelal denigrerende opmerkingen als iemand een gegronde 'klacht' over iets had en het vaak ontkennen van problemen (Zoals Chakra, waarover 99% van alle Holy Priests het wel eens is dat dat gewoon niet werkt) zorgden er toch voor dat hij bijvoorbeeld bij mij niet hoog in het vaandel stond.

Grootste punt echter is dat onder Ghostcrawler, WoW is veranderd van een social game, met het maken van groups, een echte realmcommunity, groups maken voor elite quests etc etc, naar een individualiste queue-game. WoW is zeer onpersoonlijk geworden door het vernietigen van de realmcommunities d.m.v crossrealm queues en ook het verwijderen van elite quests tijdens het levelen.

Nou zou je kunnen zeggen de mensen zijn verandered in de loop van de jaren. Maar dit is simpelweg enkel het gevolg van de richting die WoW is opgegaan. Ik heb dit jaar voor de gein (en omdat hopen op Blizzard tevergeefs is) maar eens gespeeld op de bekendste vanilla Private Realm. En wat bleek? Net zo'n hechte community als vanilla, na een maand spelen kende ik iedereen, had ik 30man op mijn friendlist en maakten we iedere dag groups voor instances, chatten we met zijn allen in Orgrimmar en /saluten we naar de Alliance die we tegenkwamen in WSG die we ook al kenden. Dit alles bestaat nog amper in WoW, waar iedereen nu anoniem in de main city staat, geminimaliseerd aan het wachten tot het queue geluidje popt, waarna je wordt getransporteerd in een instance, waar je in principe speelt met 4 random bots , namelijk mensen die je niet kent, mensen die niets typen, die needen op alles want je ziet ze toch nooit meer, het is alsof je met bots speelt. Het is nog amper een MMO RPG en dit mag GC heus aangerekend worden.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 28 november 2013 13:02]

Zoals in mijn reactie hierboven al staat toch helemaal mee eens.

Ik kan me in WOTLK nog herinneren dat ik iets van Boss 2 moest hebben, maar vele iets van Boss 1. Dus vaak na een random groep stopte ze na de eerste boss. Ben je dus weer de lul. Of rollen ze op iets wat je als Tank wil hebben, maar ze graag voor hun "tank specc" wilde hebben. Leuk en aardig, maar ga dan als Tank mee (zie waren(zijn?) er niet voldoende.

In mijn ogen de grootste fout zijn Horde Paladins en Alilance Shaman's. Er mocht geen verschil meer zijn, er zou eens iemand een voordeel hebben.

Ook het loot systeem is te makkelijk. In vanilla was een epic echt iets waar je gevoel bij had dat je goed bezig was. In TBC ook nog wel. Maar daarna helemaal niet meer.

Nu snap ik vele dingen wel hoor. Zeker dat flask ding met potions dat vond ik wel goed, dat oneindig farmen hoeft van mij niet. Maar het maakte het wel speciaal.

Ik heb in Vanilla TF gecraft. En dat koste nogal wat uren. Maar als je zag wat je van de guild kreeg (arcane crystals kwamen overal vandaan). Nu is het gewoon niks speciaals meer.
inderdaad, ik heb ook na jaren geen wow te spelen weer eens wow gespeeld van de week. Maar in een dungeon zeggen mensen niet eens hoi meer, t is gewoon een eindeloze, ongezellige grind geworden.

waar vroeger de trade chat, en ook LFG voor gezelligheid zorgde (ook wel tijd koste, maar je speelde toch voor de gezelligheid dus boeiend) Zijn deze nu gewoon stil

>.< dus ik was er na 2 dagen ook wel weer mee klaar.
Het spel is helemaal niet zo anders , het zijn de mensen die zo zijn (geworden), als je het niet leuk vind dan ben je zelf de enige die het kan veranderen, ik kom nauwelijks in lfd/lfr: dat heb je zelf in de hand.
Je kunt nog precies zo spelen zoals vroeger, ok, het urenlang lopen leuren voor een groep in trade is er niet meer maar dat mis ik absoluut niet (jij wel dus?), als je niet wilt spelen met "bots" waarom dan gebruik maken van lfd or lfr.
De uitwassen vergroten en de verbeteringen bagatelliseren vind ik wat zwak, je hebt het zelf in de hand.

Het tbc systeem kwa potions was ruk overigens, ik had alleen maar manapotions/injectors in mn bags als healer, verplicht skillless grinden voor mats: saai.

Het zijn juist die vanilla dingen in WoD die me voor de eerste keer weer doen twijfelen of ik de expansie wel ga halen, het verwijderen van reforging, het versimpelen van stats en gems...volledig moeten gaan vertrouwen op blizzard als het gaat om itembudgets op tiers...brr

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 28 november 2013 16:58]

Deze spellen worden (net als D3 en andere soort spellen) steeds verder ver"domt" waardoor je bijna geen fouten meer kan maken. Je hoeft niks van je class te weten en het kan toch bijna niet fout.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, maar dat vinden veel mensen blijkbaar moeilijk om voor te stellen: wat ze bij WoW geprobeerd hebben is om ervoor te zorgen dat de eerste drempel lager is zodat iedereen het kan spelen, maar dat er nog evenveel diepte in het spel zit voor de spelers die wel 'goed genoeg' zijn om echt te laten zien dat ze veel beter zijn en om deze spelers een goeie uitdaging te bieden. Misschien zie je het anders, maar voor zover ik kan beoordelen is dit best wel goed gelukt, de high-end raiding guilds hebben in Heroic hun uitdaging terwijl de wat mindere goden op Normal hun ding kunnen doen. Wil je gewoon tof raiden met wat vrienden en kan niet iedereen commiten aan het raiden? Dan kan je je uitleven in Flex. Heb je weinig tijd, dan kan je LFR doen en op die manier de content toch ook een beetje meemaken. De mechanics van de classes zijn ondertussen nog steeds even uitdagend, alleen zaken die niets toevoegen en alleen maar voor extra problemen zorgen worden eruit gehaald, zoals binnenkort hit en expertise.

Wat verder vaak nog als argument wordt gebruikt is dat content nu veel sneller gecleared wordt...ook dat is geen verrassing. Het gemiddelde niveau van de spelers is over de jaren heen gewoon stevig omhoog gegaan en van de high-end raiders zijn er maar weinig die niet al jaren meedraaien. Daar komt nog bij dat ze kunnen oefenen op de PTR wanneer de bazen daar getest worden, dus om ze vervolgens op Normal te clearen op de Live omgeving is niet heel ingewikkeld. Dan hoeven ze alleen nog maar de aanpassing te doen voor de heroic mechanics en ze zijn klaar. Tegen zo veel ervaring en voorbereiding is gewoon niet op te ontwikkelen zonder dat je de gevechten artificieel moeilijk gaat lopen maken middels one-shot mechanics en dergelijke zaken. Zolang je als developer rekening moet houden met een bepaalde hoeveelheid lag moet je gewoon heel voorzichtig met one-shot mechanics omspringen.
Het is maar net wat je er van maakt. Ik ben blij dat Blizzard inziet dat de enorme daily grinds in MoP geen succes waren. Aan de andere kant, ik heb deze domweg nooit gedaan. Ik speel voor mijn plezier en dat plezier heb ik in raiden. Gelukkig zit ik in een redelijk relaxte guild en verwacht men wel dat je je best doet, maar niet dat je je hele leven wijd aan de grind.

Met andere woorden, niemand werd start van de expansion gedwongen om rep gear te halen voor de raids en niemand moet LFR doen om een plaats in de normal raids te krijgen. (Niemand houdt je tegen als je het wel doet) Enige vereiste was dat je je een beetje had verdiept in tactics, je class beheerst en redelijke gear had om te raiden. Heroic dungeons ontkom je dan niet aan natuurlijk. Wij gingen dan ook MSV in met voornamelijk heroic dungeon gear en hier en daar wat groen, dat gaat prima. (En zelfs mensen met nog 2pc bonus uit DS heroic)

Ik erger mij eerlijk gezegd een beetje aan mensen die doen alsof de grind verplicht is. Het is een keuze die je maakt en als je guild het verplicht: je guild is ook een keuze
Ik ben onlangs na een jaar of 6 pauze weer begonnen met Vanilla (Emerald Dream). Volgens mij ben ik niet de enige want tot nu toe kom ik tijdens het levelen elk uur wel een man of 20 tegen. Wat mij betreft zou het een goede zet zijn van Blizzard als ze weer officile Vanilla servers zouden gaan draaien. Ik ben toen ter tijd gestopt vanwege de uitbreidingen, die maken keer op keer al je "investeringen" ongedaan en breken guilds op. Daarnaast is het World PVP'en in Vanilla ook nog super lachen.
Geen dual-spec, geen group find tools, geen cross realm, geen flying mounts. Pijnlijke overstap.

De hunkering naar het oude wint misschien over de ratio, maar ik vraag me ernstig af hoe lang het leuk zou blijven als je echt terug zou gaan naar een uur lang roepen in /LFG naar een healer voor je 10 man UBRS...
Ik vraag me af wat zijn rol is geweest in het "vergemakkelijken" van WoW? Na de eerste expansion, Outlands, werd WoW steeds makkelijker.
Vanilla en TBC waren in mijn mening toch erg epic en dat wow gevoel heb ik met geen enkele andere expansion ooit terug gekregen, zelfs geen enkele andere game. Die 40 man raids, en de moeilijkheidsgraad (ook van TBC) waren zo uniek. Je kreeg ook echt een gevoel van succes als je het lukte.
Je kan eens kijken naar Wildstar: www.wildstar-online.com/. Deze MMO zit momenteel nog in de beta fase en komt waarschijnlijk voorjaar 2014 uit. De stijl van de graphics is cartoonig net zoals WoW.

Daarnaast zullen er 40- en 20-man raids in komen die behoorlijk hardcore zullen worden. Wildstar biedt daarnaast nog 5-man dungeons en adventures, arena's, battle grounds en war plots (40 vs 40 PVP). Ook zijn er uiteraard systemen om te craften en te traden en er is een heel uitgebreid 'player housing' systeem.

Grote verschil met WoW is de combat; de combat van Wildstar is veel actiever. Je moet jezelf goed positioneren en aanvallen ontwijken door weg te duiken. Daarnaast moet je veel van je spells richten op je vijanden.
Grote verschil met WoW is de combat; de combat van Wildstar is veel actiever. Je moet jezelf goed positioneren en aanvallen ontwijken door weg te duiken. Daarnaast moet je veel van je spells richten op je vijanden.
Hoe is dit anders dan bij Wow? Bij wow moet je ook goed positioneren, anders ga je kapot (dont stand in fire enz). Aanvallen ontwijken.. idem.. (bijvoorbeld Lord Marrogar.. met die ice shit van hem in ICC :p).

Ik zou toch dan liever Tera willen noemen dat compleet anders is dan Wow.
Laat me niet lachen, de moeilijkheidsgraad van vanilla hoog? Alleen als je bij de kleine groep zat die AQ40 clearde en Naxx, maar MC, Onyxia en BWL kon je gerust met 30 goede spelers met goede gear, uit dungeons of de voorgaande raid, doen. Probeer nu maar eens een bos met 25% minder mensen dan waar hij voor getuned is te doen in vergelijkbare gear.

Vanilla was moeilijk omdat mensen nog niet zo goed waren in het spel, er minder guides te vinden waren en iedereen de taktiek dus zelf moest uitvinden door trial en error en omdat er buiten ennkele topguilds domweg altijd een paar slackers bij de 40 man zaten.

Mijn persoonlijke ervaring met 20 mans raids: De eerste ZG kills, in onze dungeon gear, deden we met 7 man! Ook in AQ20 bosses met een halve raid gedaan. Dat zie ik ons nu echt niet meer doen.
Yup ik zat bij die groep, en ik had het juist specifiek over AQ40 en NAXX. Dat moment is iets wat ik nooit weer terug gevonden heb bij een andere game.
Amen. Het grinden van mats voor flasks, het wekenlang wipen op bosses om ze dan ein-de-lijk te killen, dat waren voor mij mooie dingen in het spel. Het gevoel wat ik ervoer na het killen van Ragnaros in Vanilla heb ik daarna nooit meer meegemaakt, in welk spel dan ook. Nu kan dat komen door de nieuwigheid van het spel destijds. Ik was 14/15, had nog nooit een MMO gedaan en derhalve was het allemaal een fantastische ervaring.

Maar dan nog heb ik het idee dat WoW op een verkeerde manier is veranderd de laatste jaren. Van een game gericht op het sociale aspect, merk ik dat tegenwoordig het individuele iets te vaak benadrukt wordt. ''Ikke-ikke en de rest kan stikken'', zolang jij je epics maar krijgt, that's all that matters.

De community was voor mij een doorn in het oog, en is dan ook de hoofdreden geweest dat ik WoW langzaam heb afgebouwd. Mind you, ik heb in ruim 8 jaar tijd meer dan 10.000 uur en ruim 2500 euro in het spel gestoken, en heb dus wel degelijk gezien wat er allemaal voor positieve en negatieve veranderingen zijn doorgevoerd.

Wellicht dat ik ook wel de verkeerde mensen trof, op de verkeerde server speelde of in de verkeerde guild zat, maar de laatste jaren (vanaf Cataclysm eigenlijk) heb ik mij minder en minder vermaakt. Misschien ben je iets ook gewoon wel zat na 8 jaar (ik hoop maar dat ik nooit ga trouwen dan :+), maar ik merkte dat het casualizen van het spel i.c.m. een community die meer en meer bedorven raakte er toch wel voor zorgde dat ik er in ieder geval steeds meer op uitgekeken raakte.

Verder even los van Greg Street, want ik weet echt niet waar hij allemaal wel, en niet voor gezorgd heeft. Maar wou in ieder geval zeker even kwijt wat vanilla voor mij betekend heeft en in hoeverre WoW voor mij in negatieve zin veranderd is.
Grappig dat het ikke ikke en de rest kan stikke ook erg leeft bij de zogenaamde hardcore spelers. Alleen wij die weken lang wipen op heroic bosses verdienen epics, de rest zou blue items moeten krijgen. Hoezo egoistisch. Terecht dat Blizzard daar niet op ingaat.

Je krijgt als beloning hoger ilevel en de voldoening van het verslaan van een moeilijke boss (en een achievement), maar dat is niet voldoende, want anderen krijgen ook paarse item namen te zien.

Hoezo zielig?

En van LFR, oftewel ego-central voor de idioten verwacht ik niet meer dan wat je krijgt. Ze hebben niet voor niets de personal loot ingevoerd . En ik vermijd het gewoon zo veel mogelijk.
Als je het hebt over de raidcontent moet ik je tegenspreken. Gevechten als Lei Shen, Ragnaros, Lich King, etc. Veel moeilijker dan de bazen in vanilla/tbc met een standaard skill setje
Nee echt niet.. tijdje geleden las ik een artikel over de raid statistieken. Outland raiding was verreweg het meest "moeilijk" (moeilijk is een subjectief begrip vandaar tussen quotes). Ik kan me de namen niet meer herinneren maar ik geloof dat Blizz een raid instances had gentroduceerd waarbij de 1e boss pas na 2 weken werd gekilled (wereldwijd voor de 1e keer!). Blizz heeft tijdens Outlands ook een nieuwe raid instances gereleased terwijl de vorige raid instance geen guild het was gelukt om de laatste boss te killen...

Ik laat in het midden wat de term "moeilijk" is, maar afgaande op de statistieken was Outland de meeste uitdaging voor raiding.
Meer bugs, ik heb alles in TBC gecleared maar de raids van nu zijn een stuk moeilijker/complexer, in TBC had je geen ptr tests bovendien en veel content was gated/kunstmatig afgesloten.
Nee, kwa raiding is het nu een stuk pittiger en meer gebalanceerd dan destijds.
Als we het over Black Temple en Sunwell Plateau hebben: Dat waren instances met ingebouwde gear checks. Die speelden ook een grote rol in Serpentshrine Caverns en Mount Hyjal.

In Black Temple had je Mother Shahraz waar je hele raid uitgerust moest worden met Shadow Resistance gear (met een minimale resistance rating in totaal). Die kon je alleen maken met items die je in high level raids kon vinden. Kortom: je had alleen voor die gear al meerdere weken (resets) nodig om voorbij die boss te komen.

Sunwell Plateau had als eerste patrols al een harde cap op de minimale hoeveelheid health. Anders 1-shotten simpele NPC's je al voor je de eerste hoek om was. En die grote hond boss daar vereiste eenzelfde minimum aan health, in ieder geval van je tanks, maar zeker van je healers.

De gevechten waren niet bijster complex, behalve Illidan misschien, maar die viel in het niet bij de Lich King en andere raids uit opvolgende expansions.

Moet wel zeggen dat ik met in de Outland raids het meest heb vermaakt :)
En nu loop je solo in 20 minuten door deze raids :)

(damn legendary farm runs)
Yep mensen roepen snel dat vanilla content moeilijker was. Vanilla was moeilijk omdat je 40 man moest hebben en er veel gear checks waren. Resistance bijvoorbeeld.

Tegenwoordig is het moeilijk door de hoeveelheid mechanics die tegelijkertijd spelen.
Vergemakkelijken in welke zin van het woord? Zoals ProtoXide al zegt is de raidcontent niet makkelijker geworden. Het levelen en reizen door Azeroth en Outlands is makkelijker, maar dat is niet meer dan logisch. Stel je voor dat je als nieuwe speler de eeuwige grind naar level 90 en binnenkort 100 moet aangaan. Dat is niet erg uitnodigend.
Na TBC nam hij het stokje over van Tigole en co, en ik moet zeggen dat de game er na TBC niet beter op is geworden. Veel te veel dumbed down, de hele leveling experience naar zijn grootje geholpen, veel teveel gehomonizeerd tussen classes en idioot rare beslissingen gemaakt op PvE gebied (zoals 10man, na WotLK, on par te zetten met 25man kwa difficulty terwijl het WotLK systeem een prima systeem was; waar 10man een altraid/pugraid was om wat te chillen). Overall denk ik dat dit het beste is dat op dit moment kon gebeuren voor WoW, aangezien Tigole en co zeer waarschijnlijk terugkomen van het gefaalde Titan project en hopelijk in de WoW serie, die op dit moment aan het kwakkelen is kwa immersie en uitdaging, de oude tijden een beetje zal doen herleven.
At long last, no king rules forever my son :)

6 jaar is een mooie tijd om verder te gaan kijken, hij zal best bij een ander groot bedrijf een leuk aanbod hebben gekregen, laatste tijd zie je wel meer van zulke grote overstappen. Slecht voor WoW? Neuh, ze hebben een behoorlijk sterk team en genoeg andere mensen met dezelfde visie.
"sterk team en genoeg andere mensen met dezelfde visie. "
Dat is het probleem een beetje.
Dezelfde visie is niet wat wow nodig heeft. imo juist een frisse wind met even een andere kijk op dingen.
Sterk team ja.
Zelfde visie nee.
Makkelijker gezegt dan gedaan, een frisse wind kan heel snel een smogalert worden.
Windstil blijft het smog. en zal de smog nooit verdwijnen.
Het wordt ook wel een beetje tijd dat WoW een opvolger krijgt vanuit Blizzard zelf... De game mag dan nog steeds veel gespeeld worden.. Het begint eentonig te worden en dat vind ik persoonlijk erg jammer.

Blizzard maakt super spellen en WoW speelt gewoon erg lekker weg. Hoop dat toch een keer wat meer informatie van Titan naar buiten gaat komen. Het is er nu toch wel een beetje tijd voor zeg maar.
Chris Roberts kan hem vast goed gebruiken :)
EA Games heeft een man als deze nodig en wel aan het roer
Ik had EA eigenlijk al lang opgegeven. Als Greg daar naartoe gaat dan doet 'ie echt een grote stap terug...

Vervelend voor Blizz dat ze nu iemand kwijtraken die vreselijk veel banden met de community onderhoud.

Maar goed als ik zijn posts lees over veranderingen de afgelopen jaren n het is voor een groot deel zijn verdienste dan is het niet erg dat hij gaat. Als voorbeeld (mijn mening uiteraard) zijn de talent trees. Ze wilde spelers meer keuze geven. En dat doen ze dan door 90% te scrappen... |:( Dit was een van de designkeuzes die ik echt, echt slecht vondt.
Een vraagje, voor de talent tree design: Heb je ooit een keuze gehad anders dan welke van de trees je in ging? Ik raid al vanaf vanilla en ik heb voor het eerst een keuze moeten maken voor talents in MoP. Daarvoor had ik heel veel punten, maar de optimale verdeling (en dus de enige die je als raider gebruikt) liet voor sommige classes geen enkele optionele punt over.

mensen zien het nieuwe talent systeem als vervanging voor dit systeem, maar feitelijk is dat niet waar. Het hele punten systeem is vervangen door een simpele keuze van 1 van de drie specs. Als je nu als mage frost kiest, krijg je met die ene keuze hetzelfde als vroeger met 41 punten in een cookie cutter build. Net zoveel keuze dus. Daarbovenop krijg je de nieuwe talents als een keuze. En het mooie van die talents is dat een grootdeel inderdaad speelstijl en situatie afhankelijk is en dat je dus van talent kan wisselen zonder je character te gimpen.

Talent systeem is een van de beste wijzigingen sinds vanilla. Als er iets te klagen is, dan is het de focus van een groot deel van het spel op dailies. En dat de verschillende specs bij sommige classes te veel op elkaar zijn gaan lijken. Maar met alle healing classes op level 85+ kan ik in ieder geval wel zeggen er tussen de classes genoeg verschillen zitten om die wel uniek te maken.
Een vraagje, voor de talent tree design: Heb je ooit een keuze gehad anders dan welke van de trees je in ging?
Ja.

De meeste mensen kijken alleen naar efficientie tijdens het raiden. Met welke spec is mijn dps zo hoog mogelijk. Maar dat is maar een beperkte manier om naar specs te kijken.

Ik speelde een rogue. Soms kon je je eigen survivability flink verhogen door slechts een paar talentpunten in te leveren voor een weinig dps. Ik deed dat dan. Resultaat: ik stond vaker nog overeind aan het einde van een gevecht. En mijn total damage was veel hoger dan andere rogues (of dps) die dood waren. Ook keuzes als weg/geen "enhanced sap" waren belangrijk als je 5-man heroics deed in TBC.

Maar het belangrijkste voor mij was wel de spec tijdens het soloen van oude group-content. In TBC deed ik graag vanilla 5-mans, voor goud en oude T0-sets. In WLK begon ik raids te soloen. Ik heb heel ZG gedaan op level 80. Speciale gear (agility, dodge), speciale enchants (life stealing), speciale talent spec (mix met survival talents van combat en subtlety trees). De helft van de bosses in MC gesoloed. Niet moeilijk voor sommige classes, maar voor een rogue toch wel een uitdaging. Nog nooit zo veel schik gehad in WoW (na vanilla) als tijdens dat soloen.

Dat kan nu niet meer. Talent trees (en abilities) zijn veel minder flexibel. Alle gear heeft dezelfde verdeling tussen agility/stamina/secondary stats. De simplicifactie van WoW zorgt er niet alleen meer voor dat een slimme speler het beter kan doen dan een domme speler. Nee, het zorgt er ook voor dat je veel minder aan kunt rommelen en experimenteren.
Zoals ze dat in de guild zeiden waar ik in vanilla en TBC in speelde: Niet je dps/healing gimpen om fouten te overleven, maar leren de fouten niet te maken. En voor tanks andersom, niet proberen hoog op de dps te komen, maar gewoon speccen om agro te houden en damage te beperken en de gevechten leren.

Ook voor het solo-en van content waren er cookie cutter builds en als ik nu naar mijn monk kijk, dan zijn er ook keuzes die beter zijn voor solo-en dan groepscontent. Alleen zijn ze veel gebalanceerder en kan je veel vaker kiezen.

Je hebt nu 6 keuzes, waarvan een aantal ook echt keuzes zijn. Als je voreger 5 punten vrije keuze had was dat vaak ook maar 1 of twee talents waar je al die punten in moest stoppen.

Wat je vroeger ook deed, er was een cookiecutter build voor en als je die niet gebruikte maakte je het jezelf moeilijk. Nu kan je alle content met alle keuzes doen, alleen is soms 'e'en keuze beter dan de andere door specifieke mechanics of zelfs bepaald door de groep waar je mee speelt. Meer variatie dus bij het doen van hetzelfde.

Dat je totaal verschillende builds had voor solo oude raids doen, pvp, raiden en dungeons was niet interessant als je alleen raide. Dan was er geen keuze meer en die is er nu wel.
Een vraagje, voor de talent tree design: Heb je ooit een keuze gehad anders dan welke van de trees je in ging?
Mijn vrouw en ik zijn beide fan van WoW, maar zeer casual spelers. Mijn vrouw vind dungeons wel leuk, maar raiding helemaal niet.

Zij wilde bijvoorbeeld een aantal abilities uit de ene tree en een aantal uit de andere tree. Dit kan nu niet echt meer. De meeste abilities die zij koos en erg leuk vondt zitten nu 'in 1 lijn' zodat je er maar 1 van kan kiezen en de rest links met laten liggen.

Ik ben het met je eens dat er een cookie cutter build was, maar is dat nu niet zo dan? Alleen zijn er heel veel keuzes nu weg. Dus dezelfde cutter build, minder knopjes/opties.
Er is nu geen enkel gevecht die je een cookie cutter build oplegt voor al je talents. Er zijn natuurlijk wel gevechten waar in sommige toers een beste keuz is. Maar dat verschilt per gevecht en varieert je class. In vanilla en TBC was 1 en dezelfde build optimaal voor alle gevechten.

Nou ja bijna dan, ik kan me 2 gevechte herinneren op mijn lock waar ik een andere spec nam: Leotharas waar je de punten in extra threath voor searing pain en geen threathreduction talent. En Lady vashj met de slow en extra threath op de striders.

Leuke extra gimmicks die met 10 man niet meer konden en we hopelijk straks met Mythic 20 man weer terug gaan zien. (Oh wacht daar was Greg nog bij betrokken, Yay Greg!)
Ik was ook eerst sceptisch over de talent revamp maar het is er toch wel beter op geworden, nu kan ik tenminste nog eens van talents veranderen, voorheen zat je vast aan een cookiecutter build (of eentje die een paar puntjes afweek).

Eigenlijk het enige wat ik een verslechtering vond was de te grote homogenisering die ze hebben moeten doen naar aanleiding van hun eigen idee om alles 10 man te maken door de resets gelijk te trekken (waardoor effectief de meeste 25 man guilds omvielen).
Is er al een new funding goal waar ze Ghost gaan in huren voor een gigiantische space grind area?
Was ook het eerste waar ik aan dacht.
WOW bevind zich in de neerwaartse spiraal, ze kunnen alleen afremmen door goeie content uit te brengen. Maar daar krijgen ze geen vaste gebruikers voor terug, hoogstens wat mensen die voor een maand terugkeren, en wat mensen die hun vertrek uitstellen.

Dit zul je ook zien in het personeelbestand, mensen gaan langzaam weg of naar andere projecten binnen blizzard/ activision.
WOW bevind zich in de neerwaartse spiraal, ze kunnen alleen afremmen door goeie content uit te brengen.
Het grote probleem is echter dat "goeie content" voor de een, niet hetzelfde is als voor een ander.
Er zijn teveel verschillende soorten mensen die WoW spelen.

Wat de een helemaal geweldig vindt, is voor een ander een enorme afknapper.

Ik denk dat wat WoW nu vooral de das om aan het doen is, is dat steeds meer mensen het wel hebben gezien. Er is zijn op dit moment veel verschillende dingen om te doen (ook/vooral op max level) maar die dingen spreekt niet iedereen aan. En als je lang genoeg hebt gespeeld lijkt het toch weer net teveel op iets wat je eerder al lang hebt gedaan.

On topic:
Jammer dat GC weggaat, hij was zover ik weet altijd open in zijn communicatie naar de community.

[Reactie gewijzigd door _Peter2_ op 28 november 2013 10:59]

waar Ik zeker benieuwd naar ben is of het impact gaat hebben op de toekomstige expansion van WoW.
Ik speel zelf pas vanaf Cata namelijk maar in MoP werdt het mij ook af en toe even te veel. een pauze hier een daar is altijd goed :)
Ik denk dat het vertrek van Greg Street zal best gevolgen hebben voor WoW. Hij heeft erg goed werk geleverd. Het hangt er een beetje van af hoe de nieuwe Lead developer zijn taak uitvoert. Maar ik vertrouw Blizzard er wel op dat dit wel goed komt.

Geruchten gaan overigens dat Jay Wilson, was Game Director van Diablo III, het stokje van Greg Street over gaat nemen. :)
Laat ik hopen van niet zeg... Jay Wilson heeft met Diablo net zo'n ingrijpende veranderingen doorgevoerd als Greg bij WoW deed. Onderandere het beruchte 'dumbing down'. Jay is gestopt als lead designer van Diablo juist vanwege de community, ik denk echt niet dat hij erop zit te wachten om nu voor de WoW community te gaan zitten... die laten niets heel van die man.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True