Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties
Submitter: Zeror

Greg Street gaat aan de slag bij Riot Games. Hij treedt bij de studio achter League of Legends in dienst als lead designer. Street, beter bekend onder zijn nickname Ghostcrawler, was bij Blizzard lead systems designer voor World of Warcraft en trad vaak op als spreekbuis.

De overstap van Street valt op te maken uit zijn profiel op LinkedIn. Hij lijkt daarmee de lead designer te worden die Riot Games al geruime tijd zoekt. Het is niet bekend aan welke game Street bij Riot gaat werken. De studio zit sinds 2009 achter het gratis speelbare League of Legends. Riot zoekt echter tientallen nieuwe medewerkers, dus het zou kunnen dat Street aan het hoofd komt te staan van een tweede ontwikkelteam, dat een nieuwe game maakt.

Street heeft zes jaar bij Blizzard Entertainment gewerkt, waar hij als lead systems designer verantwoordelijk was voor de gameplay van de mmog. Onder zijn nickname Ghostcrawler trad Street vaak op als spreekbuis van het ontwikkelteam op de officiële fora van de studio. Street nam in november onverwacht ontslag bij Blizzard. Hij gaf toen al aan dat er 'een mooie kans' op zijn pad was gekomen. Voor hij bij Blizzard in dienst trad, werkte Street voor Ensemble Studio's, waar hij tien jaar lang aan de Age of Empires-titels werkte.

Ghostcrawler Blizzard

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Toch wel een mooie aanwinst voor Riot! Greg heeft wel wat top titels op zijn naam staan.
Erg benieuwd wat deze samenwerking gaat opleveren.
Er is natuurlijk niet verteld dat hij aan LoL gaat werken. Nieuwe game wellicht?
Ik neem aan dat hij naast de andere leads gaat werken aan League. Dat is wat ik tenminste begreep van Morello.

"...GC’s actually some MUCH-needed help on the leadership side – it’s just too much for any one person to handle and make the progress I’d like to see. We’ll be dividing up some of the effort on leading it, but other than making sure more things have support, the teams are pretty unchanged from who’s doing want (Statikk and friends are still doing Game Health, Meddler still heads champ development, we just have more expertise to draw on now)."

Bron: http://www.newsoflegends.com/index.php/new-lead-designer-ghostcrawler-were-showdown-and-one-for-all-popular-morello-on-fighter-balance-no-magma-chamber-latest-rotation-and-more-15135/#ghostcrawler
Ik betwijfel het ten zeerste dat GC niet aan LoL gaat werken. Deze game heeft echt een persoon als GC nodig om spelers te houden.
Want er is leegloop? (als in, duiding graag)
Want, ze krijgen idioot veel concurentie van Dota2. Dota2 blijft enorm groeien (deze maand zaten ze al op 7.000.000 unieke spelers). Tuurlijk heeft league nog steeds veel meer spelers, maar ik denk dat Dota2 op de langer termijn de ondergang word van Lol.
Ja ik denk dat als ze die lijn door kunnen trekken dat ze een geduchte concurrent worden van Riot. Aan de andere kant spreken we over twee bijna identieke games en de huidige playerbase heeft daar vaak veel geld in geinvesteerd. Ik vraag me af of het onderscheid groot genoeg is om spelers aan te trekken die zich al zwaar in LOL hebben gevestigd. Wel kan ik me voorstellen dat nieuwe spelers steeds meer voor DOTA kiezen, maar meer dan 50/50, dat valt te bezien.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 15 januari 2014 13:27]

Als LoL en Dota "bijna identiek" zijn, dan zijn een Seat Cordoba en BMW M3 dezelfde auto.

Ze zien er van buitenaf hetzelfde uit maar zijn sterk verschillend en richten zich op een heel andere doelgroep.

De reden waarom League-spelers geen Dota willen spelen is niet sunk costs of "geen onderscheid" maar het imago van Dota als een ondoordringbaar fort waar met groentjes de vloer wordt aangeveegd. Dit is vooral de schuld van Valve: de combinatie van een slechte tutorial en een matchmaker die je meteen voor de leeuwen gooit zorgt ervoor dat nieuwelingen ingeblikt worden en vervolgens uitgescholden en naar low priority verbannen. Je zou er voor minder niet eens aan beginnen.

Valve kan hier overigens weinig aan doen: vele Dota-veteranen vinden dat het spel zeker niet gemakkelijker mag worden, waardoor alle maatregelen die Valve kan nemen om de leercurve van Dota 2 te verbeteren bij voorbaat op een njet van de community stuiten.
Met alle respect, maar dit is dus precies waar dergelijke discussies altijd de mist in gaan. Ik kan zien dat je loyaliteit ligt bij DOTA. Sterker nog, je verliest jezelf even in sublieme subjectiviteit door alle LOL spelers groentjes te noemen.

Wat ik probeer te doen is even afstand te nemen van het feit dat ik LOL speel/gespeeld heb. Ik kijk daarbij naar de games en neem hun overeenkomsten, niet hun verschillen. LOL IS VEEL BETERDER, NEE DOTA IS VEEL GROTERDER, zijn argumenten waar niemand een fuck om geeft.

Het zijn beiden MOBA waarbij de essentie van het spel hetzelfde is. Welk spel meer vaardigheid of hersenen vereist is voor mij irrelevant. Een buitenstaander zal een keuze maken tusen beiden, maar hoogst waarschijnlijk niet alle twee tegelijkertijd blijven spelen.

Ik weet niet precies wat de doelgroep is waar je aan refereert (ik zou nu grapjes kunnen maken over het lastig vallen van autodealers door 13jarigen), maar ik weet wel dat de pro-league van LOL vele malen volwassener is dan die van DOTA. Daar ligt op het moment nog veel winst te behalen door DOTA.

Verder geef ik ze alletwee evenveel kans en schat ik in dat door lowbie alts van platinum spelers worden ingemaakt als newbie niet perse veel minder lastig is dan het begin van DOTA, maar daar wil ik verder geen punt van maken.

Objectief artikel voor de geinteresseerden:
http://www.pcgamer.com/20...-2-and-league-of-legends/

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 15 januari 2014 13:50]

>facepalm<

Blijkbaar ben je dus een Dota-fan als je argumenteert dat Dota een slechte new player experience heeft?

Een LoL-speler die aan zijn eerste match in Dota begint, is een groentje. Een Dota-speler die voor het eerst LoL installeert is ook een groentje. Een newbie is geen noob hé en al zeker geen idioot.
Ik reageer op wat je zegt, niet op wat je beoogde te zeggen. LOL spelers zijn bang voor DOTA staat er. Wat wil je dan dat ik er van maak....
Blijkbaar maak je ervan wat je zelf denkt: dat LoL-spelers idioten zijn die bij Dota niet aan de bak komen. Anders zie ik niet in waarom je op mij projecteert dat Dota's ontmoedigende eerste kennismaking een positieve eigenschap zou zijn (probeer dat maar eens te verkondigen in de wereld van commerciële software).

Of anders vind je een Seat Cordoba een slechte auto. Dat is ook mogelijk.
Laatste poging.

Wat staat hier?:
De reden waarom League-spelers geen Dota willen spelen is niet sunk costs of "geen onderscheid" maar het imago van Dota als een ondoordringbaar fort waar met groentjes de vloer wordt aangeveegd.

Ik vraag dus wat er letterlijk staat, niet welke lading jij er in retrospect graag aan had gegeven.
Dit is dus wat de discussie zo krom en tegelijk ook grappig maakt: Dota is nooit anders geweest als het nu is. Dota 2 is eigenlijk nog steeds een vrijwel identieke kopie van Dota Allstars. Het enige grote verschil is dat er veel meer heroes zijn, dat er al een kleine 10 jaar gebalanced wordt op diezelfde hero pool en dat de game dus veel meer diversiteit kan bieden (want alles is uitgekristalliseerd, itt LoL waar nieuwe features belangrijker worden gevonden dan balance - dit staat ook nergens ter discussie denk ik zo).

Verder is er de dynamiek van de lasthit+deny die er in LoL niet is. LoL is een spamfeestje, en is veel vergevingsgezinder. Is het daarom minder?, nee. Maar het is wel zo dat de gameplay van Dota een hogere drempel heeft en 'dieper' is. En dat komt door die fundamentele verschillen in mechanics (deny, bijvoorbeeld) en ook het feit dat spammen in Dota eigenlijk maar met een heel klein groepje heroes echt zin heeft/kan. Het komt ook door de vrijere metagame: elke game kun je een compleet andere strategie volgen, zoals tri-lane, solo top/bot of volledige jungle harass. Je kunt runes campen, je kunt roshan warden, en op al die plekken kun je het spel 'omdraaien' door een goede ambush. In LoL is die dynamiek ver te zoeken omdat gevechten minder explosief zijn - nog een fundamenteel verschil. Dit forceert de speler om veel beter na te denken, en ook veel 'eerder' in de learning curve gedwongen wordt om de juiste keuzes te maken. Maakt de speler die niet, dan wordt ie ongenadig hard afgestraft. Dota is echt niet leuk meer om te spelen als je early game/laning phase slecht loopt. Je bent dan de hele midgame bezig om die fout te herstellen, als het je uberhaupt al lukt. Op dat moment is je enige echte keuze om je te laten dragen door de rest van het team, veel assists mee te pikken of Roshan te solo'en.

Het gaat níet over beter of slechter, maar de discussie 'LoL is moeilijker / Dota is moeilijker' is eigenlijk geen discussie waardig. Dota heeft gewoon een hogere drempel en steilere learning curve, en gaat qua gameplay dieper omdat er veel meer balance is en een metagame die alle kanten op kan.

Als je op de lange termijn de twee vergelijkt, dan zie je nu al dat LoL alleen leuk kan blijven door te blijven 'spelen' met nieuwe content, en Riot laat dit ook zien in zijn patches. Bij Dota 2 is de content 100% beschikbaar, ten alle tijde, ongeacht of je 1 game hebt gespeeld of er vijfhonderd achter de kiezen hebt. Dota 2 HOEFT geen content toe te voegen omdat het 'compleet'is. De variatie in Dota 2 is er sinds de dag dat het spel op de markt was. LoL heeft steeds nieuwe 'carrots' nodig om het spel interessant te houden - en dat komt wederom, door de voorbedachte metagame.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 januari 2014 13:46]

Juist, maar toch een opmerking: een hoge drempel en steile leercurve is geen goede zaak maar een slechte zaak. Het ideaal is "easy to learn, hard to master", een slogan die Blizzard graag rondstrooit (maar nooit bereikt heeft).

Bijvoorbeeld: hoe kom je de vorm te weten van de region die leeg moet zijn opdat een creep camp respawnt? 1/ Installeer Warcraft 3 en kijk in de editor; 2/ Trial and error. En dat terwijl Valve gewoon een rechthoek kon tekenen op de grond of een tutorial voorzien. Waarom is dit niet het geval? Omdat sommigen vinden dat trial and error (of het bezit van Warcraft 3) op een of andere manier "skill" is. Maw Valve maakt het spel expres minder duidelijk (ipv dieper en meer strategiesch) om de veteranen van dienst te zijn.

Verder ben ik het inderdaad eens met het feit dat Dota je je eigen fun laat verdienen terwijl LoL zodanig begaan is met anti-fun dat creativiteit niet langer toegestaan is. Dota is libertair, LoL is socialistisch.
Ja daar heb je wel gelijk in, die creep stack. Het is misschien ook wel een beetje de charme van Dota die men wil behouden. De charme van onvolmaaktheden in een game die eigenlijk heel handig omgezet worden tot een spelelement. Dat is ook wel een beetje, vind ik, de charme van games. En ik denk dat de jongere generatie gamers dit veel minder zien als een stukje charme, maar veel meer als een 'bug' die potentieel 'game breaking' zou zijn. Snel fixen, zouden zij zeggen. Maar dat zeggen ze vooral omdat ze niet weten hoe ze het zelf kunnen 'abusen'.

Het is toch best aardig als een game een aantal van die verborgen trucjes kent die, laten we eerlijk zijn, een marginaal voordeel opleveren.

Wat betreft Blizzard, het easy to learn/hard to master principe hebben ze toch wel aardig benaderd. Kijk naar World of Warcraft, Diablo, Starcraft, iedereen met basiskennis kan het spelen, maar de gameplay gaat ongelofelijk ver, tot eSports niveau. Dota is daarin precies hetzelfde: iedereen kan het zo spelen, maar om er echt goed in te worden moet je de fijne kneepjes kennen. Dat is toch precies waar dat principe juist voor staat? Inzicht in een game krijgen kost altijd moeite, als dat niet zo is, is de game oppervlakkig en snel saai.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 januari 2014 11:08]

Dat denk ik dus echt niet. Dota2 is leuk, maar LoL is veel verfijnder. De echte competities etc zullen nog lang aan de kant van LoL zijn.
LoL verfijnder dan Dota2? Dan ken je Dota2 niet goed genoeg.

Zelfs de 'aftreksels' uit Starcraft 2 hebben eigen competities gehad, en Dota2 heeft nu constant competities lopen met geldprijzen, er zijn bijna dagelijks livestreams van toernooien, etc.

LoL heeft zijn hype allang gehad. Het zal best blijven bestaan, maar het gaat echt niet meer groeien.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 januari 2014 13:07]

Niet helemaal mee eens,

LoL groeit nog steeds drastisch. Ik speel het spel sinds 2009/2010 en ik zie sinds die tijd elk jaar weer enorme groei in dit spel. Zo veel zelfs dat het bedrijf problemen krijgt zoals o.a. (lange) downtime onder bepaalde servers (waar overigens het hele platform last van had). Nu komen er nieuwe servers aan in Amsterdam met een nieuwe infrastructuur, die volgens Riot alles zou moeten verbeteren/verhelpen.

Ik ben het met je eens dat LoL zijn grootste hype al heeft gehad, maar groeien zal het nog zeker.
Dat is dus het verschil, dota2 fans vinden dota weer veel verfijnder, en heeft ook giga competities.
Op termijn wordt Riot de ondergang van LoL. Riot verplicht de spelers een bepaalde strategie te volgen en nerft alle andere mogelijkheden - ipv blij verrast te zijn met de creativiteit van de spelers en moeite te doen om deze mogelijkheden officieel in te bouwen zoals in Dota.

Dit is overigens een trend die je wel vaker ziet, cfr Hearthstone. Het idee van "anti fun" leidt ertoe dat alle strategieën en tactieken die niet aan hun eigen visie voldoen eruit vliegen. Onlangs heeft Blizzard de "one turn kill" warrior build uit Hearthstone weggenerft omdat Blizzard wil dat het spel over board control gaat en niet over combo's omdat combo's minder leuk zijn voor de tegenstander etc blah blah. (En omdat combo's minder pay2win legendaries vereisen)

Dota is ontwikkeld door Icefrog, een modmaker die zich niet in de business bevond en daarom dus geen boodschap had aan dat soort psychologische zever. Voor Icefrog was het belangrijkste dat Dota veel mogelijkheden en counterplay biedt en dat de speler verantwoordelijk is voor zijn eigen fun. (Chronosphere op je kop en je bent dood alvorens je iets kunt doen? Eigen schuld, had je void maar niet moeten laten farmen)

League heeft het potentieel om nog jaren lang de grootste PC-game te blijven, maar dan moet Riot ophouden met het afdwingen van de meta en inzien dat "meer keuze" vaak beter is dan "elke keuze moet zo prettig mogelijk zijn voor alle partijen".

Of dan moet Valve opnieuw de community wortel laten schieten zoals ze dit tussen de release en Halloween gedaan hebben. Uiteindelijk heeft de community ze wakker geschud via een campagne die dreigde het imago van Valve door het toilet te spoelen (GIVE DIRETIDE op de Facebook-pagina's van Volvo en Obama en massale downvotes op Metacritic). Van Riot weet je tenminste dat ze hun game blijven ondersteunen terwijl elke patch bij Valve zomaar eens de laatste kan zijn.
Ja die reacties van de spelers waren echt klasse. Ik kwam er achter omdat Tim Buckley (CAD Comic) er wat aandacht aan schonk, omdat het echt veel te ver ging. Ik hoop niet dat je denkt dat het een positieve gedraging is. Ik zou het persoonlijk treurig willen noemen.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 15 januari 2014 13:22]

Ze hadden inderdaad niet Volvo moeten belagen (gelukkig kon die kerel ermee lachen). Het bestoken van willekeurige doelwitten met spam is niet goed te praten.

Maar hun acties tegen Valve steun ik. Valve had op dat moment meerdere malen in hun gezicht gelogen (Legion Commander bij release, meer heroes na TI3, ranked ladder, "het reportsysteem zoekt naar patronen van ongewent gedrag over een langere tijd" en toen bleek dat het systeem je gewoon in low priority zette na 2 reports...) en vervolgens alle afspraken aan de laars gelapt. Een bedrijf dat zijn klanten niet respecteert, krijgt het disrespect dat het verdient.

つ ◕_◕ ༽つ Give DIRETIDE
"...maar ik denk dat Dota2 op de langer termijn de ondergang word van Lol."

Ik heb daar mijn twijfels over. Als je het op een iets dieper niveau gaat bekijken zijn DotA2 en LoL 2 hele verschillende spellen. Zowel qua mechanics als champions/heroes.

Tenzij Riot iets zo ongelooflijk verkloot met League, zie ik de ondergang nog lang niet aankomen.
Volgens mij heeft Riot een aantal keer geprobeerd een nieuwe game mode of map te lanceren en vooral bij de maps lijkt het niet te lukken om iets nieuws te doen wat ook leuk is. Ik denk dus dat hij één of meerdere nieuwe game modes gaat maken binnen LoL.
Omdat ze nul en generlei moeite in die modes steken. Geen ranked, geen balancing, niets.
Dan moet riot wel opschieten, valve heeft zijn custom modes al langere tijd in ontwikkeling en er zitten er zelfs al twee in de test client.

1 daarvan: http://i5.minus.com/i09QnLped9PuL.PNG

ook wel bekend als pudge wars in dota 1.

[Reactie gewijzigd door jessy100 op 15 januari 2014 14:26]

Die hadden ze in LoL voor twee weken en vervolgens werd de mode er weer uitgehaald.

Het was dan ook erg slecht geïmplementeerd: om te beginnen kregen beide teams niet dezelfde champion maar mocht elk team stemmen welke champion ze zelf wilden spelen. Het duurde niet lang alvorens men uitvogelde welke champions de beste waren in deze mode en als je niet stemde voor één van deze 3-4 champions dan was je een troll en werd je het leven zuur gemaakt. Bovendien werd de mode gehost op de gewone map en niet op Howling Abyss (ARAM).
Ben wel nieuwsgierig welke richting WoW nu opgaat nu hij weg gaat. Al denk ik dat de komende uitbreiding nog veel van zijn werk inzit. Persoonlijk zou ik graag zien dat het meer richting de vanilla WoW en Outlands gaat, het spel is nu wel erg eenvouding zonder echte uitdagingen. Daarbij is het echt doodzonde dat er zoveel content is en dat het betekenisloos is geworden..
Ik snap het hele 'zonder echte uitdagingen' niet goed.

Momenteel zitten er net echt veel uitdagingen in het spel:
makkelijk/casual: normal & heroic dungeons, scenarios, Looking for Raid
medium moeilijkheid: proving grounds bronze/silver, heroic scenarios, flex raiding, begin-brawlers guild
moeilijk(er): normal raids, proving grounds gold+, laatste ronden brawlers guild, challenge dungeons
moeilijk: heroic raids. proving grounds endless 30+

en dit is dan nog enkel PVE. Daarbovenop nog arena PVP waarbij de moeilijkheid aangepast zal zijn aan je eigen skill/commitment, en rated BGs (zelfde principe).

het aantal uitdagingen is net omhoog gegaan, en tegelijkertijd is er meer te doen voor casual players om hen bezig te houden en de content ook te zien. Misschien eerder vandaar dat het een vertekend beeld geeft?
Nagel op de kop, mensen die het 'geen uitdaging'-argument bovenhalen hebben duidelijk (en hier is geen discussie over) nog nooit Arena/RBG geprobeerd en zijn duidelijk nooit verder geraakt dan LFR (waar mechanics die op normal/HC voor een wipe zorgen nauwelijks nog iets voorstellen, als je in LFR al van mechanics kan spreken..).

De grootste klacht van casuals was het feit dat zoveel end-game content (waar Blizzard massa's tijd en geld in stak) niet bereikbaar was voor hen vanwege tijdsgebrek. Hier hebben ze meer dan goed naar geluisterd en kwamen ze op de proppen met LFR en Flex, een PUG-versie van de 85- en 90-raids, naar mijn mening nog steeds een fantastische toevoeging aan het spel..

Spijtig dat dit voor onervaren spelers aankomt als 'been there, done that' nadat ze zo'n LFR gecleared hebben. In normal/HC raids kom je met die mindset de trash nog niet eens voorbij..

Voor ervaren spelers zijn LFR en Flex net de perfecte manier om een alt klaar te stomen voor eventuele raiding/PvP, het spelen met andere classes vergroot je kennis van het spel enorm! Het feit dat dit allemaal mogelijk is ben ik Blizzard enorm dankbaar voor, keeps me playing at least. :)

Tenzij je met 'uitdagingen' Kael'Thas de 'guildkiller' bedoelt. Denk je dat een unkillable boss goed is voor het ecosysteem van een spel, dan? In MoP is er (zoals de man boven mij zei) een difficulty naargelang iedereen zijn commitment, iedereen tevreden. Spijtig dat sommige mensen ook hier over moeten klagen.
Persoonlijk heb ik erg veel moeite met het hele cross-realm en LFR systeem. Ikzelf heb in Vanilla Molten core geraid en in burning crusade brutallus (pre-nerf) gekilt in Sunwell plateau als een van de beste guilds op de server. Iedereen heeft nu een baas wel gezien of gekilt, of het nou heroic is of LFR, "goede" guilds zijn een stuk minder uniek dan ze tot en met Burning crusade waren. Het enige dat je als heroic raider onderscheidt van andere spelers is de naam "Heroic" Bij je achievement of gear.

Als je als sunwell plateau raider in gear liep dat 95% van de server niet had was dat tof. Je kreeg toen als guild een soort status op je server naar hetgeen dat je gepresteerd hebt.

Ander voorbeeld: In vanille was het een flinke prestatie om een level 60 mount te krijgen. Idem voor de 280% mount in Burning crusade. Tegenwoordig wordt je doodgegooid met die dingen, denk je uniek te zijn, heeft een ander hem ook al. ( Even ashes of al'ar etc. buiten gelaten).

Daar naast zijn classes ook niet meer uniek met overlappende buffs bijvoorbeeld.

Iedereen kan nu mounts krijgen, armor sets compleet maken, iedere boss killen, iedere rep op Exalted krijgen, noem het maar op. Dingen zoals transmogryph, het LFG systeem ( Vroeger moest je nog zelf naar je dungeon lopen) etc. hoeven van mij ook niet.

Door het spel toegankelijk te maken voor iedereen, hebben ze het uniek kunnen zijn als character of guild vrijwel onmogelijk gemaakt.

Het raiden zelf is niet minder "hardcore" geworden. De complete game is minder "hardcore" geworden.

[Reactie gewijzigd door hawker op 15 januari 2014 13:22]

Sorry, ga ik niet volledig mee akkoord.

Ik raid 25H op een medium ally realm (EU-Turalyon) waar slechts een handvol 25man guilds actief heroic raiden, voor de rest is alles 10man/normal. Alle guilds zijn wel min of meer met elkaar bekend, dus de status die je verwerft als je plots 1 of 2 bosses voorloopt is er weldegelijk nog steeds, dat is in al die jaren helemaal nog niet veranderd. Non-raiders zijn van deze zaken toch niet op de hoogte, die kennen de scene toch niet.. :)

Je zegt dat alles minder uniek is geworden, maar in mijn ogen is het net andersom. Vanwege het feit dat het elemental damage/resistance systeem is weggevallen zijn de raid compositions véél diverser geworden. (fire mages zijn nu wél viable tegen fire bosses, bv.) Het feit dat er voldoende buff overlap is om alle bufftypes te dekken zorgt ervoor dat 10man raiding mogelijk is, anders zouden die groepen altijd uit dezelfde class composition moeten bestaan, da's ook maar niks, daar heeft niemand wat aan.. Verplicht moeten re-rollen omdat je class nutteloos is doorheen een bepaalde patch zal je dus nooit meer hoeven doen, gelukkig maar.

En geloof me, in T16 is de beste gear (>570 ilvl) ook enkel weggelegd voor minder dan 5% van de playerbase, casual spelers komen daar nog niet eens in de buurt. Op vlak van contributie naar de raid (heal of DPS check) spreken we gauw van 2-3x zoveel DPS (sustained) dat je uit kan spuwen met heroic gear tov. LFR/Flex. Timeless gear is al helemaal waardeloos, want die gear is bijna volledig ontdaan van alle secondary stats. Wil je consistent top 150 ranks halen, bereid je dan maar voor op een raid schedule van 4 avonden per week, want anders haal je het gewoon niet.

De MoP-vertaling van de lvl60 of 280% mount is dan wel de legendary cloak, een ilvl 608 item waarvoor je toch (van begin tot einde) een tweetal maanden mee bezig bent. Die moet je al bij al gewoon bij mekaar grinden, net zoals dat het geval was voor rep en attunement, mount runs, transmog runs, etc. Er is vandaag nog héél wat Firelands gear dat je solo onmogelijk kan bemachtigen, daarvoor ben je nog steeds aangewezen op trade/LFG chat. :) Normal/HC raids moet je natuurlijk ook nog steeds gewoon binnenlopen, maar het LFG-systeem is een exponentiële verbetering tov. de eindeloze trade spam, of mensen die mid-raid een pug verlaten etc.

Ben het 100% eens dat het spel veel toegankelijker is. Met LFR heeft het raiden misschien wat van zijn magie verloren, maar om gear te bemachtigen waardoor mensen je komen inspecten in town moet je nog steeds committen aan een draak van een raiding schedule, op dat vlak is niks veranderd. De grind is nog steeds aanwezig, al hebben ze die wel sterk verminderd, gelukkig maar..

PS: Begrijp niet dat je transmog niet uniek vindt. ;) Zonder transmog zouden alle casters in dezelfde gear rondlopen. Hier en daar kom je echt pareltjes van transmog sets tegen, is erg mooi om te zien!
Ik ben het ermee eens dat het zijn magie een beetje verloren is met de laatste expansions. Ik koop ze nog wel om de questlines door te spelen maar raiden is op Turalyon-EU was voor mij in TBC op zijn hoogtepunt .

On Topic: Ik hoop dat hij aan een nieuw spel gaat werken bij Riot, LoL leent al genoeg van het Warcraft universum^_^.
Helemaal mee eens, zelf heb ik tijdens vanilla-wow alles gehaald en dat kost echt zeer veel tijd, hoewel ik niet eens een van de meest spelende spelers was in het begin had ik in 3 jaar tijd 1 jaar played time.

Voor AQ40/NX40 werd er gewoon verwacht dat je 5 dagen per week beschikbaar was van 19:00 tot 24:00 met flasks/pots en alles wat je kan bedenken om dan de instance in te gaan. Week na week proberen en proberen :)

Order of the Hammer was m'n guild en nu nog steeds :)
http://www.wowwiki.com/Se..._Europe/Guild_Progression
En moet wel zeggen wanneer er een boss neer gaat is dat EPISCH!
http://www.youtube.com/watch?v=hlqt_YIQ37g (vooral de laatste! :D)
iets wat ik helaas denk ik nooit meer ga meemaken.

Owh over gear gesproken dat endgame spelers hadden, op onze server alliance side hadden maar ong 4 hunters met 4 T3 pieces of meer aan het eind van Vanilla.

[Reactie gewijzigd door Acers2k op 15 januari 2014 15:44]

Ik heb de raid gesoloed met mijn Warlock waarbij bij de 1e run de ashes of al'ar al dropte.. Niemand geloofde me dat ik de laatste encounter solo kon doen, maar Warlock pets zijn redelijk sterk :)
Ik vond WoW heel snel achteruit gaan vanaf het moment dat Wrath of the Lich King werd gereleased, maar ze hebben uiteindelijk de boel toch best aardig op orde weten te krijgen en heel goed geluisterd naar de playerbase, vind ik.

We moeten niet vergeten dat WoW er al heel, héél lang is en dat maakt dat de verhoudingen van vroeger, en de schaal waarop spelers vroeger toegang hadden tot bepaalde content, gewoon verschuiven. We kunnen niet eeuwig verwachten dat die Epic speciaal blijft als de hele playerbase eroverheen loopt te kwijlen en het ook wil hebben.

Het is ook niet speciaal meer om open world PvP te gaan doen zoals dat vroeger was, want dat deed je vooral 'bij gebrek aan beter' en omdat het kon. Nu zijn er allerlei PvP-related activities waar ook een echte beloning aan hangt. Dus ja, waarom nog doelloos met een groepje mensen rondhangen en PK's halen op nietsvermoedende spelertjes? Dat hebben we wel gezien onderhand.

Zo is het met alle MMO's. 'They evolve'. Kijk naar EVE. Ook dat is niet stil blijven zitten en heeft gaandeweg de content verdiept en uitgebreid, terwijl tegelijkertijd meer spelers toegang kregen tot meer content die eerst exclusiever was. Ook zij hebben met bepaalde releases de drempel verlaagd terwijl de veterans nog steeds een plek hadden.

De slechte MMO's zien deze ontwikkeling niet, of te laat (Guild Wars 2) en zijn vanaf dat moment overgeleverd aan een 'actie-reactie' spelletje waarbij de playerbase met de voeten gaat stemmen en alleen nog terugkomt bij leuke content updates. WoW heeft hier ook last van gehad, maar heeft het initiatief terug kunnen nemen door een goed doordacht systeem neer te zetten waar iedereen aan zijn trekken komt.

Edit: we zijn weer lekker aan het modden vandaag, of niet?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 januari 2014 13:13]

Ik moet het met Maniak eens zijn. Als je in Vanilla WoW een Epic wapen had was dat bijzonder, en moest je echt moeite doen om die te bemachtigen. Je werd dan geïnspecteerd om te kijken wat voor epic je had. Je moest eerst de Dungeon set halen van je class daarna upgraden met de Tier 0.5 quest en dan kon je mee gaan met de makkelijke raids. En je had alleen nog maar Blauwe gear.
Vandaag de dag ga je naar de Timeless Isle en je bent vol met epics die je gewoon vind in kisten.
Met TBC werd het al makkelijker om Epics te halen, maar je moest er nog wel moeite voor doen. Nu worden ze weg gegeven bij een Mage table.

Wat mij betreft mag het weer terug naar Vanilla WoW waar het hebben van Epics een WOW! Effect heeft. Als dat gebeurd, dan denk ik dat veel mensen terug komen naar WoW.
Ze maken wow weer simpeler... wil niet zeggen dat ze terug gaan naar Vanilla, maar toch wel wat indrukwekkende veranderingen:
  • item squish
  • parry dodge gaan weg
  • reforging gaat weg
Wat centraal stond in hun presentatie op blizzcon, is dat ze wow weer Epic willen maken. Die focus staat mij persoonlijk wel aan :).

Blizzcon 2013
Het begint een beetje op de modewereld te lijken. Constant teruggrijpen op eerdere succesformules, dan weer wat nieuws introduceren.

Omdat WoW er al zo lang is begint het toch wel echt op recycling te lijken ondanks dat er dingen toegevoegd worden. The endless balancing trick...
Niet alleen de mode wereld..

Design (simplistisch design begint weer hip te raken)
Muziek (Jaren 60 / 70 muziek word door hedendaagse artiesten gemaakt)
En de autowereld ook (remakes van oude modellen omdat die zo succesvol waren).

Ik denk dat die trend overal wel terug te vinden is :)
Zoveel zal er niet veranderen. Hij was nog steeds onderdeel van een team. 't Is niet zo dat het hele team nu in ene een andere richting op gaat.
Zoveel uitdagingen waren er niet in vanilla en BC, het spel was in veel opzichten juist makkelijker, het grote verschil was dat er veel meer (skilloos) grinden in voorkwam, veel pve content is veel uitdagender dan het ooit was.
Het spel is gewoon een stuk beter dan het destijds was, natuurlijk zijn er ook zaken minder goed geworden (5 mans zijn over het algemeen wat makkelijker dan vroeger, maar toen waren 5 mans voor veel mensen ook end-game, terwijl dat nu niet meer het geval is) en ik ben ook nog niet overtuigd van het verwijderen van rerforging (ik geloof niet dat blizzard instaat zal zijn om itembudget balancing te fixen in WoD).

Nee, ik zou zelfs stoppen als het spel weer zou afzakken naar grinden en kunstmatige gates voor content.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 15 januari 2014 13:07]

Offtopic:
die nieuwe uitbreiding >na mists, gaat over outlands (of het verleden ervan). in zekere zin klopt het dan met je wens :D
Ja, bent het wel eens met je. Wat ik ook graag zou zien is een nieuwe warcraft, maar helaas zal dat er niet in zitten terwijl zoveel mensen dat willen.
Ik heb begrepen dat dat is wat ze met de volgende expansion willen doen.

Overigens is het toch juist leuk dat een game zich blijft door ontwikkelen voor jaren. Zelf zou ik graag zien dat meer games zich blijven door ontwikkelen in plaats van het stop te zetten en dan met een nieuw deel te komen.
Jullie hebben het over zijn vertrek bij Blizzard, dat nieuws is van November vorig jaar. Niet zo verrassend dat het hier dan niet meer relevant is. Ook alle WoW replies hieronder zijn dan ineens ook irrelevant. (we hoeven niet voor de 1000e keer te horen dat vroeger alles beter was... gaap...)


Zelf ben ik benieuwd welke weg Riot Games gaat inslaan met de mogelijke "nieuwe game". Een totaal andere Moba, een competitieve RTS of misschien een MMO met LoL invloeden? LoL 2 lijkt me wel weinig waarschijnlijk, die game speel je ook niet voor de graphics ofzo, eerder voor de competitiviteit en game balans.

En aan alle Greg Street bashers, denk er wel aan dat deze persoon meegewerkt heeft aan enkele van de meest succesvolle games ooit, dat gebeurt niet zomaar hé...

[Reactie gewijzigd door Inrage op 15 januari 2014 13:15]

Volgens mij is offtopic nog steeds geen flamebait?
En aan alle Greg Street bashers, denk er wel aan dat deze persoon meegewerkt heeft aan enkele van de meest succesvolle games ooit, dat gebeurt niet zomaar hé...
Geef ik je deels gelijk in, bedoel Blizzard had gewoon een goed team dat een goed spel wist te maken, het is niet enkel door dit persoon dat WOW een success is dat is door het hele Blizzard team dat er aan werkte. Tuurlijk zullen bepaalde personen wel een grote rol hebben gespeeld in het success maar die jongens alleen hadden het nooit zelf voor elkaar gekregen.
Hahah even tegenwerken door er een +1 op te gooien.

WoW is inderdaad makkelijk geworden. Je kunt heel simpel levelen, tijdje terug een maandje gespeeld en was er vrij snel op uitgekeken.

Ben echter ook geinteresseerd wat dit gaat betekenen voor Riot games.
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik hier blij mee moet zijn. Ik weet het, er zijn voor en tegenstanders. Persoonlijk vond ik GC de grootste troll die er rond liep en erger, hij loog frequent. Vooral dat laatste zie ik niet zo zitten. Hij heeft meerdere keren iets gezegd, om nog geen drie dagen later het tegenovergestelde te beweren. Als boegbeeld en gezicht van Blizzard (WoW) sloeg hij dus menig flater, maar is nooit afgestraft.

Hij liegt, is grof in de mond en staat er om bekend reacties uit te lokken. Allemaal characteristieken die je niet in een persoon wil hebben bij een bedrijf dat zoveel goodwill heeft als Riot. Waar ook echt op professioneel niveau wordt gecommuniceerd met de community op de forums.

LoL is op het moment een van de games waar ik echt honderden euro´s in heb zitten en ik investeer nog steeds, maar ik speel al maanden niet meer. Ik betaal zo nu en dan voor o.a. skins, puur omdat ik de championship streams echt fantastisch vind om te kijken. Ik zou het doodzonde vinden als zo'n mafkees daar nu 50% van de inbreng heeft.
Het probleem is dat mensen in tweets en anders zaken graag lezen wat ze willen horen, en dat als de werkelijkheid anders is dan in hun hoofd ze een zondebok nodig hebben.
Een zondebok is iemand die niet schuldig is aan de genoemde feiten. Ik heb nog nooit rechtstreeks op het wowforum een argument met hem gehad, maar gewoon stilletjes geobserveerd.

Hij loog, schold, flamebaite en deed alles waarvoor een gemiddelde CM voor hoort te worden ontslagen.

Daar hebben we geen zondebok voor nodig.
Kun je een voorbeeld geven? Zijn tweets waren altijd van redelijk niveau en ondanks al het gescheld van gebruikers bleef hij altijd alles onderbouwen, hij was gewoon een zondebok voor alle veranderingen die mensen niet aanstonden.
Ugh, je weet net zo goed als ik dat het zoeken naar een dergelijk voorbeeld niet perse zo gedaan is. Ik ga voor je zoeken, ik edit ´m dan iets later hier in.

Ik ben zojuist door grofweg honderden blue posts heen gestruind. Ik heb kunnen achterhalen dat enkele topics niet meer bestaan en hetgeen ik heb kunnen vinden daarin is GC inderdaad erg positief en pakt het onderwerp en niet de persoon, dus misschien heeft het negatieve mijn mening iets te veel beinvloed.

Ik heb letterlijk zelf enkele zwaar onbeschofte reacties van hem gezien, maar aangezien ik deze niet kan terugvinden en ik bij het doorzoeken van the internetz tot de conclusie ben gekomen dat het gemiddelde toch positief is, is het misschien beter om flamebaiter/troll uit mijn comments te halen.

Helaas heb ik zelf diverse wijzigingen aan verschillende classes meegemaakt, waarbij op een gegeven moment bans werden uitgedeeld voor het noemen van het onderwerp, door GC, dat ik die mening niet bijstel. De man riep de ene week dat ze naar links gingen en de patch was vervolgens compleet rechts. Dat is meerdere malen gebeurd en ik zie mezelf als belangrijke getuige.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 15 januari 2014 15:37]

Offtopic: Ik zou een nier verkopen om een volgende Age Of Empires te kunnen spelen. Ik snap echt niet waarom Microsoft deze studio ooit heeft kunnen sluiten. Deze studie verkocht miljoenen exemplaren van elke spel dat ze uitbrachten. Waarschijnlijk was de XBOX de dooddoener van Ensemble Studios.
Spijtige zaak....
Ensembles laatste werk is dacht ik Halo Wars op de Box
De LoL-community wil vooral iets nieuws zien, en wellicht is Riot daarom nieuwe verantwoordelijken aan het inhuren. Vooral nadat Magma Chamber geannuleerd is.

Waarschijnlijk is Riot gewoon lekker aan het doorwerken aan Supremacy (hun gelekte TCG) en is dit de reden waarom Riot mensen inhuurt en er ondertussen zowat mee is gestopt om updates uit te brengen voor LoL.
Lead Systems Designer is niet het zelfde als Lead Designer. Hij is verantwoordelijk voor dingen zoals character progression en het feats systeem. Misschien dat hij verantwoordelijk was voor de versimpeling van het feat systeem maar om nou te zeggen dat hij de topman is? Dat is toch echt de Creative Director met net daar onder de Lead Designer.
Zou het dan toch.. een MMO gebasseerd op de Lore van League of Legends..
Welke lore? :+

OT: Ik vraag me af wat dit gaat betekenen voor WoW. Hij was blijkbaar een grote developer binnen het WoW team. Misschien dat er nu echt een hele andere wind gaat waaien.

[Reactie gewijzigd door Belecthor op 15 januari 2014 11:48]

Als je blizzcon 2013 gekeken had zou je weten dat men heeft gemeld dat er nog een hele rits expansions gepland staan voor WoW.

Ze zouden wel gek zijn, ze hebben nog steeds een van de meest gevarieerde en grootste playerbases in MMO-land, en zijn de enige met een sub fee waar je niet omheen kan (niet te compenseren met ingame microtransacties zoals in EVE bijvoorbeeld kan met PLEX).

Die cash cow gaan ze echt nog wel een jaartje of twee-drie melken hoor. Als het niet langer is. De game kan prima blijven bestaan naast een tweede MMO van Blizzard, ze hoeven er bijna niets meer aan te doen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 januari 2014 13:12]

vayra als ik mij niet vergis vraagt ffxiv arr ook gewoon een sub fee net als wow. maar dat zijn bijna de enige die nog leven van een sub fee.
Klopt ja. Verrassend genoeg gaat ook Elder Scrolls Online voor 13 euro per maand. Ik ben erg benieuwd hoeveel animo er is, eerlijk gezegd denk ik dat er verrassend veel mensen bereid zullen zijn ook daar een sub voor neer te leggen.

F2P en B2P+Store is ook niet alles, daar zijn de meesten nu wel achter gekomen :)
blizzard allstars(is heroes of the storm geworden) is een moba game en geen MMO.
project titan heeft recent een reboot gehad en zijn veel devs weer terug naar wow. denk niet dat WoD de laatse wow exp zal zijn
Zolang er nog nauwelijks concurrentie is in de markt waarin WoW zich beweegt zal wow wel blijven, voor veel spelers is er immers weinig anders op de markt.
Blizzard All Stars is geen MMO maar een MOBA en heet geen Blizzard All Stars. De nieuwe MMO is Titan en die is onlangs geschrapt en herstart omdat Blizzard inziet dat MMO's uit de tijd zijn en meer resources in tabletgames als Hearthstone en casual games als Heroes of the Storm wil steken.

Weet waarover je spreekt.
Persoonlijk mis ik zaken zoals het moeten bezoeken van weaponmasters om te skills te kunnen trainen voor de verscheidene wapens. Het moeten maken van een tocht over de halve wereld om die ene boek te kopen om je bandaging te kunnen upgraden. Of een gevaarlijke reis maken (lopend of op een gewone mount) om voor een hogere skilltraining bij de juiste NPC te komen. De iets moeilijker classquests die je moest doen, zoals die Poisonquests voor een Rogue, vóórdat je eindelijk gif kon gaan toepassen op de wapens. Je moest tenminste een beetje moeite doen. Ik vind het tegenwoordig beperkend dat men heeft vastgelegd welke wapens een hunter moet gebruiken...etc etc... Hoe cool was het toendertijd om een hunter te zien pronken met zijn zwaar verdiende bijlen, één in elke hand.

Ik zat vanaf dag 1 in WOW en heb tergend spannende momenten beleefd door in Stone Talon mountains te lopen, omdat je voor een quest daar naar toe moest. De tocht op zich, het tegenkomen van vijanden in contested gebieden, noem maar op.... dat waren spannende dingen, die ik sinds de introductie van flying mounts weinig meer heb beleefd. Ik ben blij dat de meeste andere MMO's dat niet hebben gedaan. Perssonlijk vind ik die flying mounts een doodsteek voor de spelervaring. Je wist toen elke stad te vinden, elke weg moest je bewandelen, elke area moest je lopend door.... duurde lang, maar de ervaring was subliem!

Peace!!
Laten we hopen dat wow wat losser word en niet zo houterig om een handje vol hardcore players tevreden te houden.
inds mop zijn alts gewoon niet leuk meer doordat valor te schaars is en je gewoon alts niet meer kan gearen zonder er evenveel tijd in te stoppen als een main.
Ik had alles max lvl en sinds mop was het gewoon niet leuk meer om alts te pelen omdat je niet verder komt dan wat blues waar je voorheen de vorige tier Bij elkaar kon farmen.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 15 januari 2014 18:56]

ik hoor het iedereen zeggen. maar kost bg's/lfr echt zoveel tijd dat je het niet iedere week met 1 a 2 alts kan doen? en vergeet heroic scenarios niet.
Ten eerste gaat oude valor gear niet meer naar justive.
Ten tweede is de hoeveelheid valor die je krijgt drastisch terug gebracht.

En heroic scenarios zijn niet voor alts op de meeste servers maar voor guilds.
er zijn zeker wel momenten geweest van vp items naar jp is gegaan.
http://www.wowhead.com/npc=69060.

het is alleen niet iedere tier geweest. en ik heb nooit problemen gevonden om heroic scenarios te doen. en wat doe je in wow als je geen guild/friends heb om mee te spelen? en waarom moeten alle 10/11 chars BiS pre raiding zijn? gewoon crappic geared? het zijn alts geen kijk mij mijn epeen showen chars.
Dus als het niet iedere tier geweest is kan ik niet fatsoenlijk continu mijn alts gearen en dus zijn ze nutteloos.
En de Gains van jp en VP blijven laag.

En omdat ik geen zin heb in guilds ben ik ineens niet belangerijk meer en kunnen mijn wensen maar ineens uit de game geschapt worden?
Mmeer dan de helft van wow players is cashual vriend als die allemaal gennegeerd worden en stoppen met netalen en hes spel aan zn laatste levensjaar begonnen...
En het hele punt van dit spel is gearen zonder gearen zijn er alleen RPers....
En wat is er zo verkeers dat als tier 15 uitkomt in 2 weken ik op mijn alts net tier 13 heb? je loopt altijd meer als een tier achter met alts en daar is niks mis mee maar gewoon in bleus blijven hangen omdat het simpelweg teveel tijd kost is niet acceptabel.
En dit heeft dus ook niks met Epeen te maken WTF dat ook is aangezien ik dat nog steeds geen normaal woord vind maar gewoon met het te lage sleelplezier zonder het farmen van oude tiers op alts.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True