Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Blizzard wil spelers van verschillende World of Warcraft-servers de optie geven om samen te spelen. De ontwikkelaar hoopt in een komende patch Connected Realms toe te voegen aan de game, waardoor twee of meer servers aan elkaar geknoopt gaan worden.

Blizzard legt in een blogpost uit dat het Connected Realms toe wil voegen aan World of Warcraft. De studio hoopt de optie toe te voegen met patch 5.4, de eerstvolgende content patch die het gepland heeft staan. Een Connected Realm is een set van twee of meer World of Warcraft-servers die met elkaar communiceren. De gekoppelde servers zullen zich gedragen als één grotere server, wat wil zeggen dat spelers lid kunnen worden van dezelfde guilds, toegang hebben tot een en hetzelfde auction house en tot dezelfde raids en dungeons. Spelers kunnen bovendien deelnemen aan dezelfde quests.

Blizzard hoopt zo te bereiken dat spelers op minder dichtbevolkte servers meer opties hebben om samen te spelen. De speluitgever wil ook voorkomen dat bepaalde servers leeglopen omdat grote groepen spelers steeds verhuizen naar een andere, iets dat in het verleden herhaaldelijk voorkwam. De techniek achter de Connected Realm is een doorontwikkeling van de bestaande cross-realm technologie. Daarmee kunnen spelers van verschillende servers dezelfde dungeons bezoeken.

Blizzard heeft nog niet bepaald welke servers het samen gaat voegen tot een Connected Realm, maar het zal enkel servers van hetzelfde type samenvoegen. Een player versus player-server zal dus niet worden samengevoegd met een player versus environment-server of role playing-server. Wanneer patch 5.4 vrijgegeven wordt, is onbekend.

Connected Realms in World of Warcraft

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Dit is niet alleen handig om het probleem van dun/dicht bevolkte servers op te lossen, maar ook om servers waarvan een bepaalde factie de overduidelijke overhand heeft te balanceren.

Als een server voor 90% bestaat uit horde kan deze prima gekoppeld worden aan een server met rond de 90% alliance. Dit helpt ook enorm voor word-pvp (Wintergrasp, Tol Barad).

Tip voor de huidige patch: ga alvast de rares in Pandaria farmen als je op een low population server zit!
In tegenstelling tot wat in dit artikel wordt gesuggereerd wordt "Connected Realms" pas enige tijd na 5.4 geimplementeerd:
Q. When will Connected Realms be available?

A. We haven’t yet determined when we’ll be creating the first Connected Realms, but we expect it will be some time after the launch of Patch 5.4.
http://us.battle.net/wow/...Connected_Realms-8_5_2013

Aangezien trouwens het leeglopen van mijn server 2 jaar geleden de reden was waarom ik stopte met WoW, kan dit nu de reden worden voor mij om weer te gaan spelen. Ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat uitpakken...

[Reactie gewijzigd door Smekken op 6 augustus 2013 23:22]

Kijk ook eens op http://openraid.eu als je wilt cross realm raiden (alleen natuurlijk the laaste patch content niet) is wel een leuke site, kan je wat groepen samenstellen. Maak er veel gebruik van en ze zijn vrij groot geworden in de paar maanden dat ik er nu gebruik van maak.
Met andere woorden door de daling van de hoeveelheid gamers zijn er minder servers nodig, dus willen we ze samenvoegen.
Als ik het goed lees gaan ze dit niet doen en neemt het aantal servers/realms niet af.

Het aantal servers blijft hetzelfde alleen gaan ze de servers aan elkaar koppelen zodat je een grotere realm krijgt. Dus mogelijk zullen drukke servers gekoppeld worden aan servers waar het minder druk is om zo een grotere en drukkere realm te krijgen.

Dus in eerste instantie zal de hoeveelheid servers niet afnemen en zal onderhoud ook niet minder zijn maar mogelijk eerder meer doordat die servers wel goed met elkaar moeten blijven communiceren om zo een goed werkende connected realm te hebben.
Dat is wat ze willen dat je denkt. Maar denk is verder dan dit nieuws bericht. Wat zou het blizzard opleveren door alleen mensen samen te laten spelen? Bar weinig. Alleen wat marketing. In mijn ogen lijkt het waarschijnlijker dat het een optische illusie is voor het migreren van servers en het laten krimpen van het server park.

Blizzard zal ook wel weten dat de ooit 12 miljoen spelers nooit meer tegelijk zullen terugkeren.
Wat zou het blizzard opleveren door alleen mensen samen te laten spelen?
Dat de spelers er meer/weer zin in krijgen? door dat ze makkelijker een raid groep kunnen samenstellen om een World Boss of raid dungeons of HC dungeon of dungeon challenge te doen of HC scenario's of makkelijker via AH spullen kunnen kopen en verkopen en ga maar even door.

Als Blizzard dit later gebruikt om het server park in te laten krimpen wat maakt dat uit? Als ze dat op deze manier voor elkaar kunnen krijgen alleen maar beter. Om nu servers 1 voor 1 leeg te krijgen door spelers een free char transfer te laten naar een andere server gaat ook niet werken en levert alleen maar meer frustratie op en nog meer spelers die stoppen.

Dan kan je beter in fases het op deze manier doen waardoor je er als speler geen last van hebt en toch op een volle server zit in plaats van een verlaten server. Waar op een gegeven moment iedereen gestopt is omdat er nooit meer iemand aanwezig is.

Laat dit maar komen, beter als helemaal niets doen aan het terug lopende spelers aantal.

[Reactie gewijzigd door Pasquald op 6 augustus 2013 21:05]

Maakt het voor jou als speler uit of twee realms gelinkt of samengevoegd zijn? Als je het verschil niet kan zien, maakt het ook niet uit hoe Blizzard dat "onder de motorkap" geimplementeerd heeft.

Eenmaal gelinkt kunnen realms nooit meer ontkoppeld worden, want dan zouden ze opeens hele guilds doormidden snijden.

Ik denk dus dat je wel gelijk hebt: achter de schermen worden de realms gewoon samengevoegd, maar naar de buitenkant zul je ze onder de beide namen van de oude realms kunnen benaderen. Dit betekent dat de flexibiliteit beperkt is: als een gelinkt realm nog steeds geen gezonde populatie heeft, kunnen ze er alleen nog een ander realm mee gaan linken.
Met andere woorden door de daling van de hoeveelheid gamers zijn er minder servers nodig, dus willen we ze samenvoegen.
Hoewel er wel een kern van waarheid in je verhaal zit moet ik wel zeggen dat toen ik 4 jaar geleden op Agamaggan heb gespeeld en daar de alliance kant zo goed als dood was, terwijl de horde kant 5x meer bevolkt was. En zo waren er meerdere servers.

Het zal nu inderdaad wel ook als reden hebben dat het qua onderhoud minder zal kosten door servers samen te voegen. En dat ze, zeker nu in "barre" tijdens alle kosten zullen proberen te beperken.
plus dat speler dan niet het gevoel hebben dat de wereld leeg loopt,
als iedereen weg is waarom zou je zelf dan nog blijven? dus als je die legere servers weer aanvult met andere spelers, dan hebben die spelers nooit dat gevoel, en lopen de servers dus niet nog verder/sneller leeg.
Ik zou inderdaad liever zien dat ze veel realms samenvoegen tot 1 echte server ipv dat crossrealm gedoe. Vroeger had je een echte community per server. Mensen kenden de ander bij naam of omdat ze juist goed gear hadden. Tegenwoordig kom je willekeurige trolls tegen in dungeons die je nooit meer zal zien.

Als ze bij Blizzard zouden kunnen regelen dat crossrealm weggaat en dat ze minder grotere/drukkere servers maken, dan zal ik nog overwegen om terug te komen.
Dat is juist deels wat ze hier gaan doen, alleen dan op een elegantere manier dan het sluiten van servers en fysiek mergen waarbij mensen bijvoorbeeld hun character naam zouden kunnen verliezen (uniek per server).

Alle gelinkte servers krijgen een AH, een spelwereld, en vooral belangrijk crosrealm guilds. Je zal dus ook straks ook waar mogelijk in LFD/LFR/Battlegrouns wanneer mogelijk aan spelers gekoppeld worden van je eigen connected realm. Hier is enkele maanden geleden al een blue post over geweest.

Enkel wanneer het niet mogelijk is om queue tijden laag te houden zullen je straks nog mensen tegen komen in LFD/LFR/Battlegrouds die niet op jouw eigen connect realm zitten en de kans dus ook groter is dat je ze minder of niet tegenkomt verder in het spel. Daar tegenover staat uiteraard dat je met connected realms de kans hebt om met een veel grotere groep spelers guilds en groepen te vormen waardoor de kans groot is dat je in veel gevallen alle activiteiten met guildies e.d. kan doen, zodat je de cross realm queue tools mogelijk minder nodig hebt.
Off topic: de leegloop is duidelijk... ik kom na 1.5 jaar een terug kijken op mijn oude server... totaal leeg... voor ik stopte hadden we last van queues, nu is er niets meer te vinden... maar goed ik snap het wel. De game is dusdanig afgezwakt dat ik een heroic dungeon kan healen met earthshield en een totem... Dat heeft niets meer met gamen te maken... Wordt tijd dat ik mijn gear op orde krijg en kan kijken hoe erg het gesteld is met heroic raid content..

On Topic:
Ik vraag me dan wel af hoe ze dat op gaan lossen met dubbele namen.
Het is een ding om iemands naam weer te geven met een * erachter... maar als ze 3 servers samenvoegen en op iedere server een char rondrend genaamd "bstpldk" dan ben ik benieuwd hoe je die gaat bereiken in whispers.

Moet je de realm naam erbij gaan vermelden?? dat wordt nog lachen dan
Daar zijn ze voor mijn dus twee jaar te laat mee. Gelukkig maar nu heb ik eindelijk vrije tijd :')
Het zou er indirect iets mee te maken kunnen hebben. Aangezien er minder spelers zijn op realms en bepaalde realms dus minder spelers hebben. Dit komt echter om te zorgen dat er een betere balans is tussen realms.

Blizzard zet hiermee toch weer een stap in de goede richting. Een voorbeeld van dit systeem zou kunnen wezen:

Low Realm + Low Realm + Low Realm = High Realm, voordeel hiervan is dat er drie realms samen komen en dit zorgt er voor dat er mee spelers zijn op "1 realm".

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld om de A / H ratio gezonder te maken. Bijvoorbeeld: Low Alliance / High Horde + High Alliance / Low Horde = A / H Ratio: 1.

Interessant dat Blizzard dit toe weet te voegen, hoop alleen nu nog steeds dat Blizzard is komt met de mogelijkheid om Account-Bound items te versturen naar ALLE realms, heel leuk z'n idee (Account Bound) alleen het is tot heden meer 'Realm-Bound'.
Het is idd realm bound. Echter neem contact op met een Game Master op je realm en die regelen het. Laatste keer hebben ze voor mij ook de Accountbound items overgezet. Sterker nog; was van een horde fraction naar alliance.

Ik had mij voorbereid op een lange strijd echter; hij deed het echter gelijk :)
Het is idd realm bound. Echter neem contact op met een Game Master op je realm en die regelen het. Laatste keer hebben ze voor mij ook de Accountbound items overgezet. Sterker nog; was van een horde fraction naar alliance.

Ik had mij voorbereid op een lange strijd echter; hij deed het echter gelijk :)
Horde naar Alliance en vv kun je gewoon mailen. Alleen BOA items maar dat gaat dan ook zonder enig probleem.

Server naar server is zelfs voor een GM niet mogelijk. Ik heb het laatst gevraagd maar er is geen enkele optie.

Over de loop van de tijd zijn BOA items al een stuk meer BOA geworden. Voorheen was het Bind on WoW account, nu is het al Bind on Battle.net account (meerdere WoW accounts op 1 B.net account kunnen onderling gewoon BOA items mailen). Voorheen was het faction-based, nu is het al cross-faction. Cross-realm zal ook nog wel gaan gebeuren (heeft Blizzard al aangekondigd) maar dit is een stuk lastiger.
Je kunt natuurlijk wel de items aan een karakter geven en dat karakter transferren naar een ander realm.
Eindelijk en das goed nieuws. Ik vraag me wel af hoe ze het probleem van bestaande namen gaan oplossen. Normaal kun je geen naam gebruiken die reeds om de server bezet is. Of twee quilds met dezelfde naam? Minder kans natuurlijk maar er zijn wel gelijknamige quilds.
Nu, het is een mooie verbetering.
iets als Server.Playername?
Net als nu met LFR/LFR en CRZ verwacht ik. Ik zie nu in CRZ of LFD bijv iemand van Mazigros als <playername-Maz> en iemand anders zal mij zien als <playername-Bro> daar ik van Bronzebeard kom.
Spelers krijgen momenteel • achter hun naam als ze van een andere realm komen in het geval van LFR/LFG/BG/CRZ. Bij connected servers waar ook de AH/Guilds/Trade zoals hierboven gedeeld wordt krijgen spelen [#] achter hun naam.
EINDELIJK! Waarom was dit er nog niet veel eerder.... ik ben benieuwd of het goed gaat werken in de praktijk want het is wel erg handig :)
Ja vooral dat eerste woord... Dit heeft veels te lang geduurt, in vanilla en TBC waren er al ghost servers en nu komt men pas met de oplossing. Ik vermoedde altijd dat Blizzard niet actief servers migreerde omwille van de Paid Character Transfer, waar ze voor zo ver ik weet nog altijd geen package deals voor hebben. Mensen met meerdere characters zullen dus eerder vanaf level 1 starten op een andere server dan een half dozijn characters migreren.
De technologie in WoW was nog lang niet zo ver in vanilla en tbc. Ben zelf pas begonnen met spelen in tbc en daar is volgens mij de eerste stap gezet met het connecten van servers dmv de battlegroups voor de pvp random battlegrounds.
In wotlk is gestart met de lfd voor pve content waarna in cata werd gestart met x-realm. Connected Realms is nu een stapje verder door het koppelen van complete servers/realms.
OEhhh en servers worden nog niet jaren in 100 tallen gelinkt? :P
Het is vrij simpel, blizzard ziet iedereen weglopen bij hun melkkoe, en gaat nu cross realm volledig supporten zodat niet iedereen er mee kapt omdat de servers veel te leeg zijn.
Hadden ze eerder moeten doen!
Kennelijk geen speler en al zeker de rest van de comments niet gelezen.

Lage populatie servers is al een probleem sinds vanilla dus voor de hype van wotlk waar een record aantal (13m) subs waren.

Daarnaast, servers linken is het probleem niet, de software moet ook werken zodat de servers met elkaar kunnen praten.
dit is niet enkel de paid character transfer maar ze deden dit eerst niet op AH niet naar de maan te helpen wat nu wel zal gebeuren op low pop servers die linked staan.
het andere probleem was de namen er kunnen geen 2 dezelfde namen op 1 realm online zijn dit hebben ze dan opgelost in CRZ met de servernaam achter de naam te plakken en nu we wat verder zijn server merges
deze mensen kunnen cross realm in en guild en op AH benieuwd hoe leuk de gold sellers dit gaan vinden
Dit was al heel lang bekend... sinds de aankondiging van 5.4(paar maanden terug).
Waarom dit nu pas gepost word op tweakers vind ik maar vaag.
Edit: Toen heette het nog Virtual Realms..

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 8 augustus 2013 04:43]

Guild Wars 2 heeft dit al van bij de release :D 1 trading post voor heel de wereld, guild of party/dungeon joinen kan vanop alle europese servers, en je kan per dag twee keer voor een onbeperkte tijd guesten op een andere server om daar te spelen.
Ik denk dat het eigenlijk handiger is als ze de veilingshuizen aan elkaar koppelen. Dat is een reden dat mensen migreren. Als hun zooi niet meer verkoopt.
Die 'zooi' verkoopt niet als de populatie spelers te laag is. Met connected realms krijg je dus een permanente groep realms die aan elkaar gekoppeld zijn tot 1 groot realm. Ttechnologisch gezien dus niet echt 1 realm, maar voor de spelers lijkt het wel zo. Meer zielen, meer vreugd (hoewel daar de meningen over verdeeld zijn).
Correct.. maar op een te vol realm heb je weer dat er te veel mensen zijn die dingen lopen te farmen. En met zooi bedoel ik natuurlijk materialen en fabriceersels.
Ik vraag me af of dit ook per faction kan, want op sommige servers is er relatief teveel Alliance of Horde. Terwijl ik me dit af vraag denk ik terug aan toen ik nog speelde en besef me dat er meer voor nodig is dan Connected Realms om WoW weer boeiend te maken.
Ik denk dat het voor veel mensen gewoon niet meer interessant is als ze het eenmaal kennen, het is voor mmo's extreem moeilijk mensen te behouden nadat ze eenmaal gelevelled zijn, zeker in deze tijd van instant gratification en casual gaming is een mmo simpelweg teveel werk voor veel gamers.
Als je even geluk hebt hoef je die belachelijke tarieven voor een character transfer ook niet meer te betalen om met je (nieuwe) vrienden samen te kunnen spelen ;)
free transfers is ook niet alles. in rift zie je dat mensen heel makkelijk even naar een andere server verhuizen voor een aantal dagen omdat REX (rift ingame exchange voor credits) op sommige servers goedkoper zijn als op eigen server. en daarmee zie je dat de prijzen op die servers nog verder dalen, en dat de hele markt op die manier naar de klote gaat. betaalde transfers gaat dat probleem wel tegen, en dat vind ik toch ook wel een positief punt van betaalde transfer tov free transfer.
Ik vind ook niet dat het gratis zou moeten worden, maar goedkoper. Kost volgens mij 20,- per character? Gaat het niet..? 5,- zou redelijker zijn. Je geeft prima argumenten waarom het inderdaad niet gratis zou moeten worden ;)
Het werd tijd, alleen snap ik niet waarom ze niet gewoon de fysieke servers samenvoegen. Buiten dan het probleem met characternamen zou dit een veel betere oplossing zijn. Er zijn vl te veel low population servers, die zouden ze er gewoon uit moeten flikkeren.
Waarom is dat beter? Nu doen ze exact hetzelfde (qua ingame mogelijkheden), echter spelers zijn geen namen kwijt die je misschien al sinds release hebben. Voor de spelers is dit een veel betere oplossing dan realms fysiek mergen. Ze hebben wel alle voordelen van een full pop server doormiddel van de connected realms, maar niet de nadelen van een merge dat je mogelijk namen kwijt raakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True