Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Voormalige Blizzard-ceo richt eigen gamebedrijf en twee ontwikkelstudio's op

Mike Morhaime, een mede-oprichter van Blizzard en een voormalige ceo van het bedrijf, heeft de oprichting van zijn eigen gamebedrijf Dreamhaven aangekondigd. Hier vallen twee ontwikkelstudio's onder, waar ook ex-Blizzard-medewerkers onderdeel van zijn.

Dreamhaven wordt gevestigd in het Californische Irvine. Naar eigen zeggen is het team van Dreamhaven samengekomen met een gezamenlijk doel om makers meer zeggenschap te geven, bij te dragen aan het tot leven brengen van hun ideeën, en creatieve, originele game-ervaringen te creëren die leiden tot betekenisvolle verbindingen tussen spelers.

In een gesprek met GamesBeat laat Morhaime weten dat Dreamhaven als moederbedrijf de taak heeft om begeleiding en financiering te verzorgen, naast andere dienstverlening zoals communicatie en human resources. Dreamhaven zal de projecten zelf financieren.

Het geld om het bedrijf op te richten kwam van Morhaime en zijn vrouw, iets wat hij belangrijk vond om de richting van het bedrijf in de eerste fase te kunnen bepalen. Morhaime verwacht in de toekomst meer geld op te halen, maar zegt daar geen haast mee te hebben, omdat het in zijn ogen belangrijker is dat men controle houdt over de beslissingen die het bedrijf neemt. 'Als we investeerders zoeken, moeten onze visies en waarden hetzelfde zijn', zegt de ex-Blizzard-ceo.

De twee nieuwe studio's die onderdeel zijn van Dreamhaven, zijn Moonshot en Secret Door. Moonshot wordt geleid door Jason Chayes, Ben Thompson en Dustin Browder. Chayes was voorheen een producent bij Blizzard en verantwoordelijk voor Hearthstone. Dat laatste gold ook voor Thompson. Dustin Browder was onder meer verantwoordelijk voor Hearthstone, StarCraft II, Heroes of the Storm en Command & Conquer.

Secret Door wordt geleid door Chris Sigaty, Alan Dabiri en Eric Dodds. Sigaty was als producent verantwoordelijk voor onder meer Hearthstone, StarCraft II, Heroes of the Storm en het originele Warcraft III. Ook de andere twee ontwikkelaars waren betrokken bij meerdere van deze Blizzard-games.

Morhaime benadrukt dat elke studio zijn eigen beslissingen kan nemen over hoe zijn games het beste kunnen worden gemaakt. Er werken nu in totaal 27 mensen bij Dreamhaven en de twee studio's, maar er wordt niets gezegd aan hoeveel en wat voor games zij werken. Morhaime geeft aan dat het moederbedrijf opportunistisch zal zijn ten aanzien van hoeveel studio's worden opgezet. Dat betekent dat er meer studio's kunnen komen dan de huidige twee.

In oktober 2018 vertrok Morhaime als ceo bij Blizzard en behield een adviserende rol, maar begin vorig jaar werd duidelijk dat ook daar per april 2019 een einde aan kwam. Morhaime werd destijds opgevolgd door J. Allen Brack, het voormalige hoofd van het team dat World of Warcraft maakt.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

23-09-2020 • 17:05

87 Linkedin

Reacties (87)

Wijzig sortering
Dit betekend dus dat de oude Blizzard werknemers die nog echt hart hebben voor videogames de bemoeienis van Activision helemaal beu waren. Het zal me niks verbazen als Morhaime de fusie met Activisaion en Sierra/Vivendi (hoewel Sierra al vrij snel Activison werd) de slechtste beslissing van zijn leven vind. Als deze studio's games gaan leveren betekend dat dit dus het ''echte'' Blizzard word terwijl het echte Blizzard waarschijnlijk zal rotten tot een soort EA kloon (of helemaal opgaan in Activision, met Sierra is dat tenslotte ook gebeurd).
Het zal me niks verbazen als Morhaime de fusie met Activisaion en Sierra/Vivendi (hoewel Sierra al vrij snel Activison werd) de slechtste beslissing van zijn leven vind.
Dat was gewoon niet meer zijn beslissing, maar hij had zich neer te leggen bij een beslissing van eigenaren van Blizzard, want hij was al bijna 15 jaar geen eigenaar toen dat gebeurde. In 1994 verkochten ze de boel namelijk al aan Davidson & Associates voor $6.75 miljoen, daarna is Blizzard nog een stuk of vijf keer over genomen voordat het onderdeel was van Vivendi en Vivendi de merger aan ging met Activision.

De beslissing van Vivendi om te mergen met Activision kwam natuurlijk van CEO Jean-Bernard Lévy en the board of directors waar hij verantwoording af moest leggen en uiteindelijk goedgekeurd door de aandeelhouders...

Waarom denkt iedereen altijd dat de realiteit van nu ook gold voor 25+ jaar geleden? Doe effe wat research voordat je wat roept! Er is geen 'echte Blizzard!' Alle succes titels kwamen uit nadat Morhaime en partners de boel al hadden verkocht aan iemand anders.

D2, WC3, maar ook WoW komen allemaal uit het Vivendi tijdperk en Vivendi had in de merger met Activision de grootste vinger in de pap in die deal omdat het helemaal niet zo goed ging met Activision (ze waren bezig zichzelf uit een diepe put te werken). Effectief is Activision-Blizzard gewoon Vivendi onder een andere naam, dezelfde Vivendi waaronder Blizzard zijn iconische titels uitgaf.
Zeer informatief stuk met dingen die ik nog niet wist, dankt daarvoor :) Echter is de reden niet heel relevant. Rond 2013 begon Blizzard zijn reputatie langzaam te verliezen, een proces wat +/- 6 a 7 jaar heeft geduurd. In deze 6 jaar is Morhaime zijn Blizzard kwijt geraakt en werd geld verdienen boven creativiteit gezet. De druk van Activision/Vivendi/whatever aan het roer stond. De zakenmannen kregen het woord en de gamedeverlopers moesten het afleggen.

Ik denk ook dat het grotendeels komt omdat gaming mainstream is geworden. Vroeger werden gamebedrijven niet serrieus genomen door de ruwe zakenmensen, toen het echt mainstream werd wilde al deze ruwe zakenmensen opeens in zee met deze gamebedrijven, en werd op verschillende manieren geprobeerd om meer geld uit spelers zakken te kloppen.
Ik denk ook dat het grotendeels komt omdat gaming mainstream is geworden.
Volgens mij ligt dat bij Blizzard wel iets gecompliceerder. Volgens mij heeft vooral Starcraft 2 hier last van gehad en de veel meer mainstream MOBA, tov kneiter die hard RTS.

Blizzard heeft altijd een bepaalde filosofie gehad (absurde kwaliteit en "its done, when its done").
Wat in de praktijk soms betekende dat het jaren en jaren duurde voor een game uitkwam. Dat maakt je ook kwetsbaar, als het mis gaat.
Maar ik denk zeker in het begin dat Activision helemaal niks te zeggen had over Blizzard, gezien niemand Blizzard ging uitleggen hoe je zowel succesvol bent in gaming ( want... WoW) of hall of fame level games aflevert.

Starcraft 2 kwam enorm onder druk te staan van de veel eenvoudigere MOBAs. League of Legends om het meteen specifiek te maken. Waar SC1 echt 1 van de grootste (zo niet het grootste) ding in PC gaming was, is SC2 enorm in leven gehouden door Blizzard in e-sports. Vanuit een kwalitatief oogpunt is die overigens niks minder dan een fenomeen.

Diablo 3 had een dramatisch development traject (back to the drawing board situatie) en, ondanks best goed ontvangen, kreeg deze game van fans veel kritiek.
Project Titan werd geannuleerd, maar..... toen was er wel ineens Overwatch. Dat heeft Blizzard met gigantische veel lawaai opnieuw op de kaart gezet.

Daarna zijn er allemaal van die ongelukkige en zeer domme dingen gebeurd, die eigenlijk de complete disconnect met hun doelgroep blootstellen. Om maar even 2 voorbeelden aan te halen
- Diablo op mobile!! Can I have a hell yeah!! (fans: wait whut now?! Aprils fools? Nooo? for real? f*ck you Blizzard)
- Blitzchung. Heeft geen uitleg nodig.

Wat er bij Blizzard precies gaande is.... Kan zoveel dingen zijn. Creatief een beetje zoekende, interne organisatie niet op orde (ontevreden en ongelukkige mensen), marketing en communicatie gewoon onhandig of moeite met een veranderende gaming industrie? Het is niet zo dat Diablo 4, Starcraft 3 en een volgende Warcraft per definitie weer mijpalen van de industrie worden en dat is.... echt wel jammer.

Ik heb persoonlijk wel de indruk dat met vertrek van mensen bij Blizzard naast de creativiteit ook een beetje de ziel verdwenen is.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 24 september 2020 09:02]

Bwa de nieuwe shadowlands ziet er momenteel uit als een beetje back to the roots expansie, zelfs veel kritische mensen komen terug.

Diablo3 voor de eerste expansie was inderdaad echt een ramp, met seizoenen waar ze naar het einde toe gewoon nummers veranderden zodat de builds van het seizoen even veranderden, heb het zelf wel veel gespeeld het heeft ook een heel goede periode gehad.

Het leukste voor mij aan de Blizzard games is de humor die overal in verborgen zit en hoe ze bepaalde karakters tot leven kunnen brengen die iedereen kent.
Bwa de nieuwe shadowlands ziet er momenteel uit als een beetje back to the roots expansie, zelfs veel kritische mensen komen terug.
Ja sorry, het was ook de bedoeling te suggereren dat alles wat Blizzard doet ineens slecht is. D3 heeft ook een zeer sterke turnaround gehad, zonder twijfel. En wat ik al zei, in de basis kwam die game al ergens rond de 9 uit. Alleen de verwachtingen waren natuurlijk absurd hoog.

Ik denk dat het sentiment rondom Diablo 4's eerste in game beelden ook is dat ze meer terug gaan naar D2. De modellen, kleurtonen en zelfs wat gameplay elementen.
En toch.... Als ik de story trailer van Diablo 4 bekijk, waar velen zeer positief over waren, staat dit voor mij toch weer wat verder weg. Het is belachelijk mooi gemaakt, super gedetailleerd, etc. Maar ik mis een beetje eeb geeky/obscuur randje. Zeker bij D2 vond ik de storytelling erg gaaf gedaan. Met onder andere dat gevecht tussen Baal en Tyrael. Misschien is het nostalgie, maar ik vond het vooral erg strak geregiseerd.

En ook de bijna love story in Starcraft 2 tov SC1, wat veel grootser voelde. Meer vragen, mysterie en veel meer karakters vooral. Deel 2 draait (naar mijn smaak) veel teveel om 1 persoon.

Maar ik zal nog steeds alles omtrent D4 eerst volgen om later tot een final verdict te komen :)

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 24 september 2020 13:52]

Vond je punt niet slecht je hebt gelijk voor het grootste deel, ik heb gewoon wat plus puntjes voor mij belicht.

D4 gaat voor console en pc gelijk zijn wat ik persoonlijk geen goede evolutie vind, d3 op pc en console hebben een serieus verschillende pace.

Ik ben vooral een d2 fan en die vibe en gameplay blijft voor mij persoonlijk enkel bij die game, poe komt dicht.

Over het algemeen kan ik wel verstaan als mensen zeggen het is het oude Blizzard niet meer, terwijl ze zelf ook 10-15 jaar ouder geworden zijn🤔
Ja eens, eens, eens en eens.
Wilde PoE nog noemen vanwege de artstyle, muziek en ambiance, maar.... sommigen vind dat die game eigenlijk niet vergeleken kan worden met Diablo.

Ayway, vooral punt 2 is zo cruciaal. Je merkt gewoon aan D3 (op PC gespeeld), dat die game terug naar de tekentafel is gegaan voor console. En waarom D3 het voor mij niet zo deed. Ik mistte de uitdaging, die ik juist bij Souls games vond. D3 was ik van begin af aan zo overpowered, terwijl in Diablo 1 ik met angst het hoekje omging om niet tegen 2 geitenkoppen met pijl en boog aan te lopen. Wat bijna een instakill was.

Volgens bestond het hele idee van resistance in de eerste playthrough van D3 niet. En een hogere moeilijkheidsgraad.... moest je unlocken |:( Volgens mij is dit later veranderd, maar toen was ik er al klaar mee. Oke.. nu wordt het wel erg into D3 details :P
De moeilijkheid zit er toch in met de greater rifts? Wij hebben nog top 1000 van Europa gestaan op de leaderboards maar ern weekje of een paar dagen. Ja d3 daar is gwn veel over te vertellen.

Overwatch was leuk voor even, hearthstone ook, dan kwam slay the spire uit bye heartstone. Hun moba was ook niet zo interessant en van rts ben ik niet de grootste fan hehe.
Ja Overwatch was wel sensatie. Alleen de community heeft het daar een beetje verpest volgens mij.
De RTS was ik altijd giga fan van, maar net als bij een Street Fighter IV..... je moet dat echt trainen zo ongeveer. Nou, dat gaat in de huidige lifestyle niet meer :P
Denk dat Blizzard ook wat te groot is geworden door het WoW en teveel werkers aan nam mogelijk wel nodig om het gaande te houden. Maar sinds die game piekte en het helaas niet meer nodig is achteraf.

En toen het succes naar beneden ging dat de Shareholders/Activision kant meer invloed kreeg op de Blizzard kant.

Denk dat ze daar door meer vast geroest raakten.

Any Dreamhaven is goed nieuws en hoop dat het alle goeie Blizzard DNA heeft en juist weet uit te voeren.
Ben benieuwd!! Zelfs een beetje hyped vreemd genoeg.
Jij denkt dat een kwart eeuw aan opgebouwde IP zo even is nagemaakt? Kijk naar de MMO van Amazon, vast technisch een leuk spel maar enorm zielloos. Warcraft, Starcraft, Diablo, dat zijn zulke enorme begrippen geworden los van de games, dat zal moeilijk te overtreffen zijn voor nieuwe studio's.
Alles is begonnen met één game.
Ze braken echt door met Warcraft natuurlijk.
Je moet ergens beginnen he, kijk eens waar Doom begonnen is en hoe de game zich ontwikkelend heeft.

Warcraft is zo uitgemolken, hetzelfde geldt voor Diablo. Die games hebben hun ziel al lang verloren en ze bestaan alleen nog maar voor een snelle cash grab. In plaats van de echte fans tegemoet te komen omdat men al jaren lang met plezier hun games speelt vragen ze voor een remastered versie van Warcraft 3 de volle mep. Bij een kwaliteit wat bij lange na niet dat is wat men beloofd heeft.

Nee wat mij betreft zijn die mooie opgebouwde IP's al lang dood. Men hoeft echt niet elk jaar een nieuwe game uit te brengen, maar een studio als Blizzard moet zich kapot schamen voor wat men uitbrengt en liever kwaliteit over kwantiteit, maar hun hebben beide niet.

Alles voor het geld, en zo zie je maar dat het niet uit maakt hoeveel geld je hebt. Een goede game hangt af van de mensen die de game ontwikkelen en niet van de hoeveelheid geld die je er tegenaan gooit. Ik heb Indie ontwikkelaars gezien die betere kwaliteit leveren dan bepaalde grote game studio's.
Om het een klein beetje te nuanceren, Starcraft classic hebben we wel gratis gekregen en de eerste sc2

Het game landschap is allang verandert na 2000, aandeelhouders hebben het bij de meeste sectoren voor het zeggen

Geen dividend, hogere winstuitkering? Ontslaan die hap en vervangen door betere tubeknijpers
In mijn reactie zie je ook geen opmerkingen over Starcraf, dus ik weet niet wat ik exact moet nuanceren.
Kijk naar Wildstar, dat was een game van ex-Blizzard medewerkers. Die in feite bestempelt werd als de World of Warcraft-killer.

Werd na een jaar free-to-play in 2015 en in 2018 is het bedrijf en de game gesloten. Volgens mij zijn er dus niet eens meer (private) servers voor.

De grote IP's van Blizzard worden echt niet zomaar opzij gezet. Het is lastig om tegenwoordig ook nog met iets origineels te komen wat niet al eens is gedaan.
Tsja, maar die grote begrippen zijn ook ooit ergens klein begonnen. Ik kocht Diablo ooit in een V&D omdat ik me verveelde op een zaterdag. Ik had Warcraft wel eens gespeeld en volgens mij ook Vikings voorbij zien komen, maar had de link naar de studie niet gelegd. Gewoon een goed spel vanaf het begin. Volgens mij is dat de crux en basis voor een grote legacy.
Hoe meer Activision Blizzard in negatief nieuws komt, hoe groter de opening voor nieuwe IP's
Hoor veel Blizzard fans waaronder ik zelf veel dingen beu zijn van het huidige Blizzard.

Enige echte nadeel is dat Acti blizzy to big to fail is atm.
Deze medewerkers hebben wel ingestemd met de fusie van Activision, Mike Morhaime had ook nee kunnen zeggen...
Iedereen die zoiets heeft meegemaakt kan niet ontkennen dat bepaalde zaken vooraf heel logisch en natuurlijk aanvoelen maar dat deze naar verloop van tijd toch anders uitpakken. Heb zelf nooit een eigen bedrijf gehad maar wel als werknemer zoiets meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 september 2020 18:12]

Daar heeft hij waarschijnlijk zo goed aan verdiend dat hij nu zijn eigen game studios kan oprichten zonder externe financiering (muv zijn vrouw) 🙂
Deze medewerkers hebben wel ingestemd met de fusie van Activision, Mike Morhaime had ook nee kunnen zeggen...
Het zag er destijds voor Blizzard dan ook gewoon uit als de beste optie. Maar het werd al vrij snel duidelijk dat Blizzard gewoon door Activision en haar advocaten genaaid waren, en ze hebben vziw moeten knokken om hun vrijheden te behouden dan wel af te kopen.

Trouwens; was Morhaime op dat moment eigenlijk nog effectief wel CEO? Volgens mij waren ze op dat moment al ingelijfd door Vivendi en was het Vivendi die de merger met Activision aan Blizzard oplegde...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 september 2020 22:07]

Mike Morhaime was CEO destijds (2007) dus hij heeft ermee ingestemd....
Er is ook zoiets als spijt. Soms klinkt alles op papier heel erg mooi, en denk je de goede beslissing te hebben gemaakt. Maar achteraf gezien heb je de meest domme beslissing ooit gemaakt.

Bungie had precies hetzelfde. Hier is een stukje van een interview met Martin Marty O''Donnal hoe de deal met Bungie en Activision ging. En achteraf gezien had Marty ook veel spijt met de Activision deal. Gelukkig kon Bungie na 10 jaar ontsnappen van de klauwen van Activision. Die luxe heeft Blizzard helaas niet.

Nu moet jij je in de schoenen van Morhaime plaatsen. Je hebt een prachtig bedrijf waarbij creativiteit en kwaliteit altijd op de eerste plaats stonden. Activision bemoeid zich steeds en steeds meer met de gang van zaken, en jij verliest steeds meer support van ''the old gang'' die langzaam vervangen word door mensen die direct van Activision komen. Morhaime zag hoe Blizzard langzaam aan het veranderen was tot een studio waar geld belangrijker was dan creativiteit. En dus was voor Morhaime de enige oplossing om het schip te verlaten.
Een CEO is een directeur, iemand die namens de eigenaren een bedrijf leidt. De eigenaren bepalen wat er gebeurt.
Ik snap dat Stockholders winst willen maken, maar een bedrijf zou stockholders moeten hebben met dezelfde waarden en normen.

Blizzard is van een debacle in sndere gevallen, met vrij recent nog het bannen van spelers en het tegengaan van vrije menings uitting.

Vergelijk dat met het bedrijf waarbij een speler een karakter werd in WoW omdat hij een lore vraag stelde op Blizzcon.

Alles wat EA en Activision aanraken is vaker poep dan wat anders.
Dit betekend dus dat de oude Blizzard werknemers die nog echt hart hebben voor videogames de bemoeienis van Activision helemaal beu waren. Het zal me niks verbazen als Morhaime de fusie met Activisaion en Sierra/Vivendi (hoewel Sierra al vrij snel Activison werd) de slechtste beslissing van zijn leven vind. Als deze studio's games gaan leveren betekend dat dit dus het ''echte'' Blizzard word terwijl het echte Blizzard waarschijnlijk zal rotten tot een soort EA kloon (of helemaal opgaan in Activision, met Sierra is dat tenslotte ook gebeurd).
Precies, hoop dat dit zal zorgen voor eindelijk weer steen goede games, en dat er absoluut niet meer geluisterd woord wat China zegt en of die ontzettend kleine groep die zo hard schreeuwen en zelf noot spellen spelen.
en dat er absoluut niet meer geluisterd woord wat China
Daar zit het grootste geld, China heeft een andere cultuur dus dat sommige games aangepast moeten worden is vrij logisch.
[...]


Daar zit het grootste geld, China heeft een andere cultuur dus dat sommige games aangepast moeten worden is vrij logisch.
Sorry maar miljoenen mensen woorden in kampen gestopt omdat ze geloven, noem ik niet een andere cultuur, maar ach blijkbaar is dat niet erg, zolang je maar je spullen goedkoop uit China kunt krijgen toch?!
Je koppelt het in het bezit hebben van goedkope Chinese troep aan het medeplichtig zijn voor misstanden van de Chinese regering -- op een in China geproduceerd apparaat.
Exact, ik heb David Brevik meermaals gesproken en het is ongelovelijk hoeveel hij nog weet over diablo 2, wat hij 20(!) jaar geleden gemaakt heeft. Net als de Diablo 3 variant van Blizzard North die geannuleerd is.

Je voelt aan alles dat dat spel zijn persoonlijke project was, en heel zijn ziel er in zat er in.

Oud blizzard zijn de echte gamers. Activision is een zielloze tent zonder passie voor spellen.
en dat merk je dus aan de afwerking van de laatste paar jaren tegenover in hun groei jaren.
Ik ben wel benieuw naar wat er met deze nieuwe studio's gaat gerealiseerd worden, opboksen tegen een IP als Warcraft/Diablo is praktisch ondoenbaar ... maar als het echt de weg op gaat van het oude blizzard (creatieve vrijheid van de devs) dan kijk ik wel uit naar wat zij zullen realiseren.
Net als dat Bungy zei: wij gaan weer solo.. doei. Het ruikt er allemaal naar inderdaad.
Dit is allemaal leuk en aardig maar de IP van Warcraft ligt nog steeds bij Blizz/Acti dus we zullen nooit een WC4 krijgen of iets dergelijks :(
Euh, het zijn de makers van deze goede spellen.
Waarom zou je er aan twijfelen of ze dat geintje niet nog een keer zouden kunnen doen met andere karakters?
Dit zijn een stel aan hele grote voormalige Blizzard namen die weer samen komen. Ik hoop dat ze met DreamHeaven de glorietijden van Blizzard kunnen herleven, want daar is bij Blizzard zelf weinig van over.
Het uit elkaar vallen van Blizzard en EA is het beste wat de gameindustie kan overkomen.. de echte goede game developers & artists komen wel weer bij de beste studios aan de bak, en de rotte appels gaan maar IT doen voor de lokale Wallmart of auto verkoper ofzo..
Een zwaluw maakt geen zomer zeggen ze. Juist de optelsom van meerdere personen maakt een game fantastisch. Eerst maar eens een goede game afleveren.
Juist de optelsom van meerdere personen maakt een game fantastisch.
In een bepaalde markt, in een bepaalde fase van hun leven, in bepaalde financiële omstandigheden. Of denk je dat een Lost Vikings nu nog aan zou slaan? Een onveranderde Warcraft? Starcraft? Hell, zelfs Starcraft II bloed dood omdat de markt nu zo is veranderd.
Beter dan de HEL die EA of Blizzard anno 2020 heet.. daar komt alleen maar winstgemaximaliseerde risicoloze games vandaan.. maar gelukkig floppen er genoeg van om flink in hun winst te snijden.. Ik persoonlijk hoop dat ze snel kapot gaan en dat er veel moois uit hun as voortkomt!
Vooral je subtiele taalgebruik :P
Maar EA en Blizzard zijn inderdaad niet fijn bezig al jaren. Met microtransacties en uitmelken.
Toch hoop ik dat daar ook eens een kentering in komt.

[Reactie gewijzigd door mhnl1979 op 23 september 2020 19:19]

Niet fijn bezig?

Een EA is eng bezig:

https://youtu.be/vYAyCHvhYOQ
Nope, maar het intereseert me wel wat anderen ervan vinden. Ze hoeven t niet met me eens te zijn maar vind het meestal wel van belang wat men ervan denkt.
Jij wil volgens jezelf alleen maar je mening verkondigen en geeft niets om wat anderen vinden.
Mag ook, maar zie het nut niet.
Een groot deel van het succes van Blizzard is het warcraft universum. Ze mogen dan de skills hebben, maar dat betekend niet dat ze ook succesvolle en interessante games gaan maken.
Games Workshop kan eens bij die studios gaan aankloppen om eens een nieuwe RTS te maken in het 40K universum.
Ik zie dat niet snel gebeuren. Allereerst zijn dit soort ervaring developers waarschijnlijk meer geïnteresseerd in nieuwe interessante dingen doen. En ten tweede hoef je bij Games Workshop alleen maar aan te kloppen en je krijgt zowat toestemming om hun IP's te gebruiken.
Mits je een stevige lading royalties afstaat...

Sega doet het nu bijzonder goed met hun Total War serie voor WFB. Maar gezien wat Dawn of War 3 teweeg bracht en eigenlijk al Dawn of War 2 (een hoop mensen vonden of #1 super goed, of #2), verwacht ik niet dat iemand momenteel snel zijn vingers brand aan een effectief DoW4 (ook al mogen ze die naam niet gebruiken). Ik zie het eerder gebeuren dat we met een aantal jaar, wanneer TW:Warhammer 3 met al zijn uitbreidingen is uitgemolken dat we uiteindelijk ook een TW:40,000 zullen zien, maar dat gaat nog jaren duren voordat zoiets uitkomt.

En vergeet niet ze hebben nooit een licentie gekregen van GW voor het spel wat ooit Warcraft werd en wellicht is GW nog pissig dat ze de Zerg (Tyranids) hebben gejat... ;-)
De TW games zijn wel leuk maar ik zie een RTS zoals Starcraft 2 met meer dan 3 facties wel succes hebben. Als ze wat focussen op goeie balance en speelbaarheid voor iedereen ipv op Pro-gaming denk ik dat er wel wat volk op af kan komen. Als ze inderdaad alleen maar nieuwere dingen willen proberen zal het wel bij wishfull thinking blijven.
Hoop dat ze terug gaan naar hun roots, wat Blizzard in eerste instantie zo uniek maakte.
2x een bedrijf oprichten, laten we hopen naar oude roots!
En dan nu 8 jaar wachten op de eerste game. It’s done when it’s done :)
Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen. Ik ga Dreamhaven in ieder geval in de gaten houden. Een vergelijkbaar bedrijf wat ik kan opnoemen is Artcraft entertainment, maar die zijn nog altijd met hun eerste game bezig. En zo heel goed is de game nog geen eens jammergenoeg (idee was wel goed). Hopelijk weet Mike wat ie doet en kan ie over een jaar of 2 een of meerdere mooie games aankondigen.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 23 september 2020 18:07]

Artcraft entertainment, maar die zijn nog altijd met hun eerste game bezig.
Al 7 jaar... En is Crowfall niet nog steeds in Pre-Alpha?
Goed nieuws! Speel nog steeds veel warcraft 3 en het huidige blizzard heeft dat met reforged zo ongeveer de kop omgedraaid. Gelukkig wordt warcraft 3 nu in leven gehouden door de w3champions community, maar verder heeft de game weinig toekomst bij blizzard. Hopelijk komt er wel iets moois van deze nieuwe studio's als spirituele opvolger ervan. Zou eens tijd worden ;)
Ik zeg doen, haal de oude jongens binnen en leer de nieuwe generatie hoe je games maakt voor gebruikers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True