Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Jay Wilson, game director bij Blizzard, heeft besloten het bedrijf na tien jaar te verlaten. Wilson is bekend van zijn werk aan de game Diablo III en heeft ook gewerkt aan de mmorpg World of Warcraft. Daarvoor werkte hij voor Relic Entertainment.

Jay WilsonOp Twitter laat Wilson weten dat hij 'de tien beste jaren van zijn leven bij Blizzard heeft doorgebracht'. Hij voegt daaraan toe dat hij nu zijn oorspronkelijke passie wil volgen, namelijk schrijven. Daar was hij al mee bezig toen hij aan zijn baan bij Blizzard begon. Hij werkte daar zeven jaar lang aan Diablo III, tot aan januari 2013. Toen werd hij opgevolgd door Josh Mosqueira.

De ontwikkeling en release van Diablo III verliep niet zonder slag of stoot, zo waren fans zeer kritisch nadat de game was uitgekomen. Veel van deze kritiek was direct aan Jay Wilson gericht en ook David Brevik, de bedenker van de Diablo-serie, stelde dat Diablo 3 een heel ander spel was geworden dan hij zelf had gemaakt. Wilson noemde hem vervolgens een 'loser' op Facebook, waarna de nodige verontschuldigingen werden aangeboden.

Blizzard voerde in de loop van de tijd enkele ingrijpende veranderingen in Diablo III, waaronder het aanpassen van het loot-systeem en het verwijderen van het auction house.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Persoonlijk vind ik Diablo 3 best een leuke game. Ook na release al. Het was een goede zaak dat ze uiteindleijk de auction house eruit gehaald hebben, het vernaggelde de balance een beetje, maar toch heb ik er ook wel plezier aan gehad. Daarna ook nog heel veel gespeeld en veel plezier aan beleefd. Graphics zijn mooi, gameplay is smooth en leuk, en de adventure mode verhoogd de herspeelbaarheid flink tov Diablo 2. Ja, het is een compleet andere game dan Diablo 2 maar daar is mijns inziens niets mis mee.
Het verwijderen van de auction house wordt vaak genoemd als de grootste verbetering. Daar ben ik het niet 100% mee eens: wat veel wordt vergeten is dat de loot ook gewoon walgelijk slecht was in het begin. De beste items waren saaie blauwe en gele items, niet eens legendaries dus: die spelen veel leuker omdat ze unieke leuke eigenschappen hadden, maar de rares waren gewoon vele malen beter, dus je moest die gaan gebruiken in de end-game.

Samen met de auction house maakte dat vanilla D3 een pak saaier omdat je puur zocht naar wapens die net 0.5 dps meer deden. De grap wordt vaak gemaakt dat D3 sowieso een number-clicker is, en sure, het draait om net dat extra beetje DPS halen, maar dat wordt een pak saaier wanneer je dat het beste doet dmv saaie items met gewoon een zo hoog mogelijke crit, attack speed, dmg, en crit chance zoekt. Het resultaat was dat per klasse iedereen dezelfde skills en setup gebruikte:de optimale skill-build met zo sterk mogelijke wapens.

Nu is het veel leuker imo: de legendaries, zeker in combinatie met het nieuwe rune-systeem, geven je unieke bonussen die je echt een heel stuk sterker maken, bvb door je een extra passive skill te geven, of door elke keer je een channel-skill gebruikt een random andere skill te casten (gratis!), of door je dmg te boosten wanneer je stil staat, of door je dmg te boosten wanneer je meerdere monsters tegelijk raakt.
Sommigen van die eigenschappen zaten er al in vanilla in, maar omdat de legendaries op zich een pak zwakker waren dan de rares, waren ze niet echt bruikbaar: je moest kiezen tussen een leuke maar in torment onbruikbare build, of een bruikbare maar saaie build.

[Reactie gewijzigd door kiang op 7 juni 2016 12:18]

Dit - Diablo 3 was zo bizar 'dumbed down' dat je eigenlijk maar vijf of zes builds had, en dan niet per class, maar in totaal.

Alles werd cookie cutter en hetzelfde omdat er bijna geen itemization was, alle builds kun je on the fly aanpassen en dus is de enige 'lock in' in je character dat je bepaalde loot wel of niet bewaart. Maar ja, alle builds vroegen om dezelfde stats eigenlijk, de een wat meer dan de ander, dus eigenlijk had je maar één keer echte progressie naar de top, en dat was het dan - oude rommel in je shared stash en het hele riedeltje opnieuw. Je liep afhankelijk van je class vroeg of laat tegen een muur aan, en dat was het dan. "Stuck in progression"

De ene helft van de skills was inwisselbaar en de andere helft essentieel om uberhaupt door de content te komen. De balance van elite packs was belachelijk geschaald en het afkaderen van de combinaties van suffix/affixes op de elites is men pas later gaan doen, net als het aanbieden van itemization zoals de legendary sets die bepaalde skills echt op een nieuw niveau brachten.

Dat had de game nodig. En het heeft tot RoS geduurd voordat Diablo 3 echt een beetje was wat het had moeten zijn vanaf de release. Een casual speler heeft dat misschien allemaal niet zo ervaren, maar voor elke andere ervaren ARPG speler was D3 bij release een kale, platte, saaie en vooral heel repetitieve game. En de RMAH zorgde er dan ook nog voor dat je alle geneugten van online gaming voor je kiezen kreeg, inclusief fraude, hacks, bots en allerlei scams omdat het om geld ging. Leuk! Bovendien was de droprate zo ingesteld dat je wel naar de RMAH móest om verder te komen, en ik geloof er heilig in dat Blizzard dat ook heel goed wist - dit is namelijk hetzelfde bedrijf als hetgeen achter de voorgangers en met name WoW, waar loot net zo'n grote rol speelt.

En dat hebben we allemaal aan de beste Jay te danken, want het ligt echt niet aan hem dat die RMAH eruit werd gehaald. Dat ligt aan de community. Zonder de community was D3 nooit geweest wat het nu is - en zelfs nu is het een van de minst diepgaande ARPG's op de markt. Dat is niet erg, maar het spreekt boekdelen over de slechte game die het was op release. En dan laat ik de brakke servers en downtime nog buiten beschouwing.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 juni 2016 16:38]

De loot was ruk vanwege de auction house. Je moet niet vetgeten dat de rmah omzet was voor blizzard (een euro per item) en door slechte loot gingen meer mensen wat kopen.

Met het weghalen van de rmah had blizzard geen baat meer bij slechte loot.
De loot was ruk vanwege de auction house.
Niet mee eens: de auction house maakte het 'saaie wapens' effect gewoon sterker: het beste wapen was gewoon een rare die de perfecte roll had, en die stonden dan ook in de auction house voor het hoogste bedrag (veel meer dan perfect roll legendaries).

Wel of geen auction house veranderde niet veel aan het feit dat je in de end-game gedwongen werd saaie wapens te gebruiken. Wat het auction house wel deed, was spelen ontmoedigen: waarom eindeloos grinden met je witch doctor voor die betere demon head, als je ook gewoon eentje kan overkopen van iemand die hem verkoopt omdat hij toch geen WD speelt? Het spel met saaie wapens werd dus nog saaier: niet spelen, maar in het auction house zitten turen naar goede aanbiedingen werd de snelste manier om je loot te verbeteren.
Loot 2.0 kwam niet voor niets pas toen ze de auction house verwijderde.
Saaie items = sneller nieuwe items nodig (je hebt toch geen setbonus).

Saaie loot en de auction house laten samen de design filosofie van jay wilson zien: geld verdienen met een rukproduct door er een grote naam op te plakken.
Diablo 3 werd pas goed toen jay wilson werd vervangen.

[Reactie gewijzigd door daegranos op 7 juni 2016 14:03]

Je vergeet hierbij dat de loot bar slecht was juist om mensen naar het auction house te dirigeren. Dit was dé reden dat Diablo 3 a) online only is en b) er RMT in het auction house gepland was.

Dit was echter niet het enige wat Wilson slecht heeft overzien. De muziek werd een klassiek, nou ja, klassieke soundtrack, in plaats van de grungy gothic/folk rock uit de eerdere games die juist zoveel bijdroeg aan de atmosfeer. De kleurenkeuze ging teveel richting WoW met de pastelkleuren en geen harde overgangen, waardoor meer atmosfeer verloren ging.

De story was teveel aanwezig, en teveel gefocused op een karakter wat niet eens aanwezig was in de eerste games, maar waarvan het spel zeg 'jawel hoor, duuuuuuh'.

Wilson was hiervoor grotendeels te danken. Hij wilde richting een moneymaker, en een game waar WoW fans zich snel mee konden vinden. Een Diablo opvolger was niet de overheersende gedachte, en dat is te zien (en te horen) in vrijwel elk aspect van het spel.

Ik wacht nog steeds op de echte opvolger van Diablo 2.
Volgens sommigen is dat Path of Exile (free to play).
Dacht ik zelf inderdaad ook, maar het is toch iets anders. Ik mis wel een beetje Cain bijvoorbeeld, of gewoon good old Tristram :)

Hij is wel erg close. Vreemd genoeg zie ik in Marvel Heroes ook een game die best dichtbij komt, alleen in een andere setting.
Grim Dawn al geprobeerd?

Ik kan best zeggen dat het evengoed, zo niet beter in elkaar zit dan D2. Heerlijke ARPG zonder dat je er 300 uur in moet steken voor een beetje fun, en enorm veel diepgang, builds en itemization.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 juni 2016 16:39]

Ik denk dat kiang met "in het begin" doelde op toen Diablo 3 nog niet lang uit was.
En slecht slaat dan niet op slechte stats, maar dat de itimization niet klopte.

Hij onderbouwt dat ook, door aan tegeven dat legendaries en set items slechter waren in het gebruik dan gele en blauwe items.
Duidelijk nooit Diablo 3 gespeeld maar toch een mening willen ventileren.
Jij wil dus het spel direct beginnen met de beste wapens
...Nee? Waar haal je dat achterlijke idee? :P

In het begin, VOOR ALLE UPDATES, waren de wapens kut, de end-game was daardoor saai.
Diablo 3 is de ondergang van Diablo...

Diablo 2 moest je echt spelen met andere online players.
Items waren rare en je moest traden voor de items die jij wilde.
Bij het maken van een character moest je al kiezen voor een build, 1 fout is opnieuw beginnen.
Hierdoor kreeg je veel unieke builds die je nooit eerder zag.

Diablo 3 is een solo RPG geworden.
Je kan niet eens items traden met friends...
Unique items zijn helemaal niet uniek en op level 100 paragon regent het zelfs set items.
Nu kun je op level 100 paragon alsnog kiezen voor een totaal ander build, wat resulteerd in heel veel dezelfde builds..

Toegankelijk voor iedereen maakt het spel gewoon saai en je voelt je niet bijzonder als iedereen dezelfde items heeft.

Dus om Diablo 3 beter te maken moeten ze de items weer rare maken en traden mogelijk maken. En het liefst de tree van PoE (Path of Exile) toevoegen ipv het huidige systeem.
De build diversiteit is juist veel groter. Die unieke builds door 1 fout die je in D2 schetst bestonden volgens mij niet voor 99% van de spelers. Ik speelde legit SP community (want bnet was een groot dupe- en hackfest) en het kostte mij een uurtje of 6 om van lvl 1 naar de 80-85 te komen. Een foutje was dus irritant, maar geen reden om een nooit eerder geziene build te gaan spelen. Gewoon delete en next, maar dan als gepland.

Doordat je in D3 skills kan switchen is experimenteren en variëren juist mogelijk geworden, wat de build diversiteit alleen maar ten goede komt.

Dat er veel gelijke builds zijn is niet nieuws. Ook in D2 (en vele andere games binnen het genre) worden "de juiste builds" door de streamers bepaald...zij posten, de kudde volgt. Dat heeft niets met het spel te maken maar met het gedrag van de spelers. Als je de guides negeert, kun je met D3 veel meer variëren dan met D2 kon, zeker als we kijken naar LoD waarbij je de passive bonus kreeg; feitelijk een skill-tax voor het maximaliseren van de skill die je wilde gebruiken (= minder diversiteit).

Daarnaast zien we nog elk seizoen wijzigingen waardoor de builds die bovendrijven weer anders zijn dan de seasons ervoor. Elke 3-4 maanden dus weer iets anders en soms duikt er tijdens een seizoen iets nieuws op. Dit is iets dat D2 nooit gekend heeft.

Persoonlijk vind ik dat D3 momenteel op best een goed punt zit in de solo vs party balans. Ik speel veel solo (om snel AFK te kunnen) en nu is dat geen enorme achterstand t.o.v. party meer (dat was het voor drops en XP wel). Neemt niet weg dat er genoeg incentive is om in een party te spelen als het wel uitkomt.

De tree van PoE is best aardig (goed geleend van Final Fantasy, het leent zich goed voor dit genre) maar waarom zou die in D3 moeten? Als je dat systeem het best vind, speel PoE. Het GD / TQ systeem is ook een prima alternatief. Vind je dat systeem beter, speel dat. Er is weinig mis met het D3 skill systeem zoals het nu is (behalve dat hier en daar wat skills / runes wat geboost moeten worden) en het is één van de opties binnen het genre. Lekker zo laten.
De laatste keer dat ik het speelde kon je wel gewoon ruilen met vrienden, dit kon geloof ik alleen met spullen die niet aangepast waren of zelf gemaakt waren.
Item zijn niet te traden behalve met party members als ze bij je waren op het moment van vinden. En alleen voor 1 uur lang. Dan zijn er nog een hoop items die helemaal niet te traden zijn.

Ik vind Diablo 3 op het moment 1 van de saaiste action rpg's. Goede items worden rond geslingerd als of het niks is. En met 10 uur spelen heb je alles als wat je moet hebben.

Wanneer je level cap word krijg je meteen een set naar je hoofd geslingerd en alle moeilijkheidsgraden onder torment 6 zitten er voor niks. Met die set kan je namelijk meteen in torment 6 grinden.

Legendarische en set items worden om je hoofd geslingerd alsof het niks is. Vaak vind je meer legendarische items dan dat je witte en blauwe vind.

Ik vind path of exile een stuk leuker. Het is niet onmogelijk om redelijke gear te vinden. Maar de goede gear zal je veel geluk mee moeten hebben of je moet traden met andere. Het geeft een gevoel van community die in de game zit.
Deels heb je natuurlijk gelijk, na een uurtje of 10 spelen kun je er inderdaad goed voor staan. Maar laten we ook eerlijk zijn, de tijd dat torment 6 end-game was ligt natuurlijk ook al weer een redelijke tijd achter ons. Voordat je een set bij elkaar hebt voor Grift 80+ solo ben je wel een (stuk) langer bezig en om aan het eind van een season op de leaderboards te staan valt ook niet direct mee in de meeste gevallen.

Als ik kijk vind ik het het wel meevallen hoeveel "goede" items je krijgt, in mijn ervaring is de verdeling eerder dat 95+% van legs / sets die droppen direct gesalvaged worden, een klein aandeel goed is na wat reforgen en een nog kleiner aandeel een directe upgrade.
Het gaat er niet zo zeer om dat torment 6 end game is. Maar er is op geen 1 moment van spelen een reden om in torment 1 t/m 5 te zitten. Omdat je meteen een set krijgt kunnen alle classes direct aan de slag in torment 6 en sommige classes kunnen zelfs hoger beginnen. Met 1 uur spelen na level cap zit je wel in torment 10. Enige reden dat normale rifts nog gedaan worden is om greater rift keystones te grinden.

Elke season word het weer makkelijker gemaakt. Toen greater rifts uit kwamen moest je niet denken aan greater rift 120 met 4 man. Sit seizoen gaan ze daar zeker over heen want 117 is al gecleared.

enige wat er ieder seizoen gebeurt is dat de power creep weer een sprong neemt en iedereen weer een stuk sterker is. Grootste veranderingen wat er nog gebeurt is met Diablo 3 sinds get toevoegen van greater rifts is een nieuwe legendarische item hier en daar. Developement van dat spel staat helemaal stil. Lead level desingner was al van het Diablo team af gehaald en naar WoW legion gezet.
klopt klopt, dit viel ons ook op in 1 uur werden de stats van de gear vaak meerdere malen verdubbeld en waren de bosses in minder dan 20 seconden gekilt. Op een gegeven moment werd het vinden van betere gear na een paar dagen al onmogelijk, toen zijn we ook gestopt.
Ik begrijp niet dat mensen PoE met Diablo 3 blijven vergelijken. Als je er van een grote afstand naar kijkt lijken ze op elkaar, maar als je er beter naar kijkt zijn het compleet andere games.

PoE gaat vooral om complexiteit en heeft daardoor een vrij hoge instap drempel. Diablo 3 is meer een casual game, met Greater Rifts als toevoeging voor de die-hard spelers. De seasons vind ik een zeer goede toevoeging, die zorgen ervoor dat er elk seizoen weer nieuwe 'OP' builds komen.

Diablo 3 was in het begin idd een vreemd, slecht uitgewerkt spel. Maar de wijzigingen van de afgelopen jaren hebben veel gecorrigeerd. Blijft uiteraard te laat :)
Weet je wel dat Path of Exile is gemaakt door Diablo 2 modders die Diablo 3 heel slecht vonden? Ze wilden een betere game dat op Diablo 2 leek en dus maakten ze PoE.

Path of Exile began when a small group of action role-playing game enthusiasts became frustrated by the lack of new releases in the genre and decided to develop their own game.

Dus ja, Diablo en PoE zijn heel goed vergelijkbaar.

The game borrows heavily from the Diablo series, particularly Diablo II.

Source 1
Source 2
Je quote spreekt je eerste statement tegen. Ze zijn de ontwikkelingen niet begonnen omdat ze Diablo 3 slecht vonden, maar omdat ze vonden dat er te weinig spellen uitkwamen in het genre. De ontwikkeling van PoE is aangekondigd in 2010 en toen waren ze al een tijdje aan het ontwikkelen. Diablo 3 is pas uitgekomen in 2012.
De ontwikkeling van Diablo 3 was al in 2001 begonnen en de modders kregen hier inzicht in rond 2006. Een jaar eerder dan PoE begon met de ontwikkeling..
PoE is inderdaad niet echt vergelijkbaar met Diablo 3. Maar mijn inziens lijkt PoE meer op D2 dan dat D3 dat doet, al was het alleen maar qua sfeer.
Ik begrijp niet dat mensen PoE met Diablo 3 blijven vergelijken. Als je er van een grote afstand naar kijkt lijken ze op elkaar, maar als je er beter naar kijkt zijn het compleet andere games.

PoE gaat vooral om complexiteit en heeft daardoor een vrij hoge instap drempel. Diablo 3 is meer een casual game, met Greater Rifts als toevoeging voor de die-hard spelers. De seasons vind ik een zeer goede toevoeging, die zorgen ervoor dat er elk seizoen weer nieuwe 'OP' builds komen.

Diablo 3 was in het begin idd een vreemd, slecht uitgewerkt spel. Maar de wijzigingen van de afgelopen jaren hebben veel gecorrigeerd. Blijft uiteraard te laat :)
Dan moet je er wel heel erg inzitten want het valt beiden onder hetzelfde genre van action-rpg. Daar kan ik ook gerust Torchlight II en Van Helsing aan toevoegen.

Voor mij was Diablo 3 in de essentie te simpel. Je had weinig spells en deze kon je alleen buiten combat wisselen. Het behalen van een hogere difficulty had dan ook weinig te maken met of je een goede speler bent, maar meer met of je gear goed genoeg is. Immers hoe onderscheidend kun je nu echt zijn met 4 buttons +2 muisknoppen? Zelfs Van Helsing voegde daar in ieder geval nog wat complexiteit toe in de vorm van een powerbar met combo's die bepaalde spells sterker maakten en de mogelijkheid tijdens combat te wisselen tussen 2 sets.

Een goede RPG, wat mij betreft, vereist zowel gear als skill.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 7 juni 2016 15:08]

Ik ken PoE alleen van een paar uurtjes spelen en af en toeeen Twitch stream kijken, maar ik kan niet veel 'skill-based' gameplay vinden. Het draait toch allemaal om gear, abilities en builds volgens mij.
Ik vind de gameplay van Diablo 3 wat dat betreft leuker en het voelt alsof je 'gaming-skills' meer impact hebben.
True, je hebt geen gigantische skill-tree in Diablo 3 waardoor de builds beperkt zijn en je vaak maar 2 echt goede builds per class hebt, dat is jammer.
Het deel over Path of Exile ging over dat het binnen hetzelfde genre valt. Zelf ben ik ook geen fan van Path of Exile. Voor mij was het te houterig en oudbollig (iig tijdens de beta), dan speel ik liever Dungeon Siege 2 via LAN.

Verandert overigens niets aan mijn commentaar mbt diablo 3. Met 4 abilities kun je gewoon niet zo veel anders doen dan je buurman. Tel daar bij op dat iedereen dezelfde cookie cutter build gebruikt en je hebt niet het soort gameplay dat ik bij een goede rpg verwacht.

Ik noemde specifiek Van Helsing omdat ik dat toch een beetje als budget RPG zag maar achteraf was hij wat mij betreft beter geslaagd dan Diablo 3. Er zat een leuk verhaal in, inclusief goede voiceovers. Bovendien zit er dus een laag complexiteit in (naast dat je 2 sets hebt). Het spel is volledig speelbaar zonder effectief je rage te gebruiken, maar op de hogere difficulties is het redelijk essentieel. https://youtu.be/hATKbbDgyw8?list=PL1A28860BDAF00876

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 7 juni 2016 15:42]

Dat je veel dingen niet kan traden vind ik inderdaad wel jammer, na het afschaffen van de AH is het de andere kant op doorgeslagen.

Echter, voor de rest ben ik het niet met je eens. Het is een compleet andere game dan Diablo 2, daar moet je het m.i. ook niet mee vergelijken. De setting en de lore komen overeen, maar het spel speelt gewoon compleet anders.

Ik heb er véle uren inzitten met een paar vrienden, en dat is hartstikke vermakelijk. Legendaries kun je wel gewoon traden met je medespelers op het moment van vinden, dus er is voldoende mogelijkheid om elkaar verder te helpen. Nooit helemaal de top gehaald, rond GR50 blijven steken, maar wel met bizarre builds en abilities.
Vraag me toch af waar je een hoop van je informatie vandaan haalt.. je kunt wel degelijk items traden, group play zit er ook zeker in en kan heel leuk zijn, door de 4 spelers op elkaar af te stemmen, Je kunt niet zeggen dat het vanaf paragon 100 set items regent, want het is RNG. Paragon heeft dan ook vrij weinig te maken met build keuze. Als er èèn rpg is waar je veel build keuze hebt is het D3, echter, de meeste mensen willen dit niet omdat ze zo hoog mogelijk in hun greater rifts willen zitten, en dat werkt nu eenmaal niet met de wat meer non-mainstream builds. Ben je een fun speler die graag gekke builds doet, dan kan dat uitstekend in D3. er zijn legio opties.
Eens.

Wat ook mag worden gezegd is dat het een van de beste couch-coop games is die er op de XBox te krijgen is.
een van de grote nadelen van de AH was dat ik en vele anderen meer tijd in de auction house zaten om te buyen en sellen dan daadwerkelijk de game aan het spelen waren om items te vinden. eigelijk vrij kansloos dus op dat moment.

hierdoor was de game niet wat het zou moeten zijn.

echter nu zonder auction house is het een stuk leuker. af en toe een seasonal hardcore char maken is best grappig.
Klinkt alsof veel mensen hem niet moesten. Ik moet bekennen dat hij voor mij een no-name, no-face was.

Maar als iemand die wat Diablo 3 heeft kan ik zeggen dat het geen geweldig spel was. Als je het voor elkaar krijgt dat ik tot Diablo kom en dan vervolgens het niet direct ga uitspelen omdat ik serieus niet kan worden lastig gevallen om mijn tijd te spenderen aan de bossfight dan is er iets mis met je spel. Uiteindelijk wel nog 'uitgespeeld' en vervolgens wat gepowerlevelled puur omdat wat mensen op een Lan het samen wilde spelen en daarna eigenlijk nooit meer aangeraakt.

That said weet ik niet wat de man precies allemaal heeft gedaan, hij zal vast ook wel positieve bijdragen hebben geleverd.

Betreffende Blizzard zelf, ze zijn in het proces zich om te vormen. Ze hebben heel lang op de troon van WoW kunnen zitten met relatief veelgemak. Starcraft II (waarvan ik twee van de drie thuis heb liggen) was een redelijk succes in de esport markt maar commercieel mss wat minder omdat veel mensen de hardcopies uit de budgetbak vissen voor een tientje. Dat samen met Diablo 3 wat pas na de expension echt een succes wordt hebben aangetoont dat er wat moest veranderen. Met de komst van Overwatch en Hero's of the Storm (waarvan de laatste niet echt groot kan worden genoemd) lijkt het erop dat ze meer richting Valve zijn gegaan qua gamestijl.

Zou Warcraft 4 het nog kunnen rechttrekken?
We shall see.
Klinkt alsof veel mensen hem niet moesten. [snip]
Mijn ervaring is dat het juist dit soort zonderlingen zijn die de gaafste dingen doen. Over Jeff Bezos heb ik gelezen dat hij ook geen lievertje was, en Steve Jobs was ook niet bepaald het toonbeeld van vriendelijkheid.

De oude Diablo spellen en WoW vond ik zelf fantastisch.

Vwb. Diablo 3... er was inderdaad heel veel kritiek op het spel en het Auction House was denk ik niet de beste strategie. That said weet ik ook dat ik er enorm veel uren in heb gestopt, veel meer dan in de meeste spellen. Nee, het was niet de topper die Diablo 2 was, maar zeker niet een slecht spel imho.
Klinkt alsof veel mensen hem niet moesten. Ik moet bekennen dat hij voor mij een no-name, no-face was.
Waar baseer je dat op... omdat hij een fall out heeft gehad met David Brevik? Dan lees je volgens mij wel erg veel tussen de regels door. Plus dat het bewuste conflict juist erom ging dat hij het opnam voor zijn team vanwege de kritiek geuit door Brevik. Dat hij voor jou een no-name was, tja... hij was de leading man in de ontwikkeling van D3.
Starcraft II (waarvan ik twee van de drie thuis heb liggen) was een redelijk succes in de esport markt maar commercieel mss wat minder omdat veel mensen de hardcopies uit de budgetbak vissen voor een tientje.
Met de orginele release van StarCraft 2 was het het snelst verkopende RTS game ooit, daarnaast werden beide expansions in de eerste twee dagen meer dan 1 miljoen keer verkocht wat ze ook in het lijstje zetten van snelst verkopende expansiosn.

Ja, in totale aantallen zijn er geen tientallen miljoenen exemplaren verkocht, maar dat geld voor alle RTS games. Ik denk dat je makkelijk kan stellen dat wat RTS games betreft, StarCraft 2 commercieel gezien de meest succesvolle ooit is.
Dat samen met Diablo 3 wat pas na de expension echt een succes wordt hebben aangetoont dat er wat moest veranderen
Voor de expansion waren er zeker problemen, maar heb me er, na de launch issues, zeer mee vermaakt. Maar zelfs toen was het spel al (commercieel) succesvol, als een van de snelst verkopende spellen ooit, met 3.5 miljoen exemplaren verkocht in de eerste 24 uur. Daarnaast heeft het spel over het algemeen goede review scores gehaald.
Jay Wilson is voor mij de persoon die spellen als WoW en Diablo 3 heeft "versimpeld" onder het mom dat het toegankelijk moest zijn. Dit resulteerde in een exodus van hardcore WoW en Diablo spelers wat op de lange termijn dodelijk is! Ze hadden een enorme grote groep trouwe, hardcore, spelers die nu grotendeels zijn overgestapt naar andere games..
Dan ben ik benieuwd waar deze mensen heen zijn gegaan. Welke games hebben dan nu dan nu een grote schare van enthousiaste mensen?

Zelf ben ik eigenlijk grotendeels gestopt met gamen, zoals ik dat vroeger deed. (vanilla wow en d2ladder) ik weet gewoon niet welk spel nu leuk is om echt in te verdiepen, zonder dat het p2w is, of overgesimplificeerd is.
Ik zou zeggen kijk naar Path of Exile of naar Grim Dawn. Met name PoE is een grote in de markt waar veel D2/3 Spelers naar zijn overgestapt. GD is iets meer Singleplayer gericht, maar daarom niet minder vermakelijk.
Inderdaad, de kleine onbekende PoE is enorm gegroeid sinds Diablo III steeds simpeler werd. En sinds ze bij PoE het ook simpeler maken (in negatieve zin, steeds minder opties die echt viable zijn en steeds afhankelijker van de super-rare uniques om niet 1-shot te worden) zijn weer nieuwe games als Grim Dawn in opkomst.

Mensen willen een uitdaging, en dat betekend dat je game player skill-based moet zijn en niet voor de volle 100% afhankelijk van je gear. En bij beide games gaat het voornamelijk om het hebben van specifieke items en gear, net wat de echte gamers NIET willen.

Bij de leagues van PoE zie je dit heel mooi. De 'beste' spelers in leagues zijn goed, dat is skill. Echter degene die de meeste sponsoring ontvangen (currency, drops) winnen uiteindelijk - met als gevolg dat zo'n beetje de hele top 10/20 uit streamers bestaat. Het is niet ongewoon voor die spelers om donaties te ontvangen met een waarde die soms weken duurt om te farmen, met als gevolg dat ze de gear krijgen/betalen die nodig is om het spel te verslaan.


Als je terugkijkt naar bijvoorbeeld WoW vanilla, een roep die nog altijd sterker wordt, was het verschil in gear eigenlijk minimaal. Het ging om de spelers, niet het karakter, die de echte potentie bepaalden (balance problemen buiten beeld gelaten).
Een spel als GuildWars was daarom ook zeer bekend - iedereen met gemak dezelfde high-end gear, waardoor het om de spelers ging. Om skill.


Het is wachten tot er weer een nieuwe developer opstaat die bereid is om een spel te maken dat gewoon moeilijk is om te spelen an sich (op basis van skill/mechanics) en niet opgedrongen (gear-based).
Beetje generaliserend om te bepalen wat "echte gamers NIET willen"...volgens mij heb je het nu over een bepaalde groep gamers en of alleen die groep echte gamers zijn, dat is een / jou mening.

Bottom line is dat het hier over games in het itemization genre gaat. Daar draait het dus wel in eerste instantie om de items! Als jij als speler een meer skill-based spel zoekt, moet je niet bij D3 / PoE / GD, etc. zijn.
de geen die aan top staat meestal neemt nix aan van de community ( wel van de spelers waar hij mee samen speelt )
Grim Dawn ken ik nog niet, die moet ik maar eens proberen.

Ik speel dit soort spellen vooral voor het maken van toffe builds om de single player mee door te komen. Dat is gelijk de reden dat Diablo III me wat tegen viel. Alleen de stats van je gear waren belangrijk. Je hoefde nergens keuzes te maken.
str dex intel < alles wat belangrijk was in diablo 3
de itemization heeft zowel de rmah verneukt als de game als je het mij vraagt.
Maar jha ik heb winst gemaakt op diablo 3 het spel was ruk maar mij hoor je niet klagen :)

[Reactie gewijzigd door dragnar12 op 7 juni 2016 12:34]

Dark souls series wellicht ? Heeft een beetje dezelfde sfeer als de spellen van blizzard naar mijn mening. Je word in het diepe gegooid en zoek het maar uit! ;)
Dit ! die wilson had al lang bij t oud vuil gemoeten
http://static.fjcdn.com/p...ror+37_a81ea3_5176705.jpg
Dat was wat er over het algemeen gebeurde end-game (Mocht je voorbij Error 37 komen). Het was over het algemeen zo unbalanced (een champion pack was door een combinatie van abilities heel zwak, en een ander juist extreem sterk) dat je monsters oversloeg en alleen voor de "easy kills" ging.

Het is heel jammer om te zien dat ze iemand als Jay Wilson hebben ingezet om deze game te overzien. Zowel de game mechanics als de story waren echt matig. Hoe ze konden denken dat "Het is wel goed dat legendaries niet sterker zijn dan rare items" en dan vervolgens legendaries zo rare maken dat je er 2 vindt per week als je erg veel speelt en snel kan grinden.

Het resultaat was gewoon dat je bijna nooit legendaries tegen kwam, en als je ze tegenkwam was de kans enorm groot dat ze slechter waren dan de rares die je al 2 maanden aan hebt.

Met dat betreft heeft Blizzard wel erg veel goed gedaan nu met Diablo 3 sinds Wilson er niet meer aan werkt. Er moet nog best veel gebeuren voordat je kunt zeggen dat "Diablo 3 right now is better than Diablo 2 was back then", maar het is nu wel vermakelijk en je kijkt echt uit naar de volgende patch. Dat kon je bij release nauwelijks zeggen.
helemaal mee eens. Ik was een week vrij en had al snel 2x level 60 chars. Daarna werd de gameplay gewoon debiel. Verreweg het beste wat je kon doen was met zijn 4 defensive characters 'chestruns' maken... Wat zoveel inhield als met 4 man tegelijk random games maken totdat je obv de map kon voorspellen dat er een 'chest' aanwezig was en dan je vriendjes erbij roepen. Want rennen voor je leven naar een chest was je beste kans op gear die je nodig had om verder te komen. 8)7

Vlak daarna had je bepaalde spelers (streamers) die obv donaties de beste gear van AH kochten en het spel uitspeelde. Niet ver daarna werd bepaalde set gear ook nog generfde zonder de bestaande items aan te passen! Pure pay-2-win met oude items in de AH voor $50+

Voor mij het moment voor een insta-quit.

Daarna nog 1x keer opnieuw begonnen tijdens de expansion maar ook die kwam ruim voor de huidige gebalanceerde en repeatable gameplay. Want extra geld verdienen op een exp. is natuurlijk belangrijker dan eerst je reeds betaalde game fixen.

[Reactie gewijzigd door Thundy op 7 juni 2016 10:06]

Zijn passie schrijven? Vond diablo 3 wel aardig maar het verhaal was nou niet bepaald het sterkste punt.
Hij was dan ook geen echte schrijver van het spel... 8)7 Hij gaf leiding aan het team en was designer... ja hij heeft credits als writer, maar niet als een belangrijke.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 7 juni 2016 09:27]

Vanilla Diablo 3 blijft mijn favorite. Sinds RoS vind ik het niet meer zo boeiend.
Wtf. Volgns mij hebben jij en ik 2 verdchillende d3 vanilla gespeelt :P
Master betty
In het begin met de auction house kocht je je items, want je vond ze toch niet. Dat was vervelend. Zonder AH en met een verbeterde drop rate en ancient items vond je eindelijk zelf items die je wilde houden, terwijl uber items zeldzaam bleven en iets waren om naar uit te kijken of om een build te maken om dat ene item dat je vond... Helaas blijven er skillrunes minder speelbaar waardoor er beperkt te combineren valt.
Ik speel inmiddels Path of Exile. Het extreem aantal skill combinaties maakt leuk puzzelen. Ook al is een deel van de skills echt onbruikbaar (cast on death?).
D3 voelt echter veel soepeler aan dan PoE als ik het speel. Daar kan PoE nog wat verbeteren.
Het verhaal achter Diablo 1, 2 en 3 vind ik geweldig.

De graphics van D3 zijn prima, het van bovenaf kijken hoort bij de Diablo-serie vind ik. Het verhaal in de "act's" had wel wat langer gemogen. Act IV was erg kort.

Tegenwoordig zijn veel games gebasseerd is op multiplayer en dat hoeft van mij niet. Kijk maar naar Fallout of TES, dat zijn supergave singleplayer games.Mij lijkt het leuker als deze games eerder een COOP-mode krijgen dan een PvP-systeem.

De herspeelbare waarde zit naar mijn mening bij de gamers zelf. Waarom kon Diablo 2 wel zo lang doorgespeeld worden zonder dat er seasons nodig waren? Ik snap dat tijden verranderen en ik weet het antwoord zelf niet maar het is duidelijk dat er iets mist bij veel spellen tegenwoordig.

Een van de problemen die ik wel indentificeer is het halen van een deadline die is opgelegd door een uitgever waardoor beloofde features geschrapt worden of later als DLC aangeboden worden. Misschien leggen ze de lat te hoog? Zo vond ik de multiplayer van Sim City erg gebroken en meer een paralelle COOP-mode waarbij alleen geld sturen nut had.
Als ik de naam Jay Wilson hoor moet ik denken aan : Top 5 Most Controversial Games of 2012
http://www.youtube.com/watch?v=PMeXeSZ0XrY&t=9m0s
Ik vond juist de AH wel een leuke toevoeging ipv het in game traden. Na een paar runs ging ik er meestal even voor zitten om hier en daar je gear wat te tweaken.
EINDELIJK, hij is pleite. Ze hebben een hele uitbreiding en een hele zooi patches nodig gehad om zijn puinhoop van een game te fixen. En nog steeds is het niet wat het ooit geweest is. Cookie-cutter galore.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True