Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rise of the Necromancer-dlc voor Diablo III komt op 27 juni uit

Door , 122 reacties, submitter: ReCreator

Blizzard heeft bekendgemaakt dat het Rise of the Necromancer Pack voor Diablo III op dinsdag 27 juni uitkomt. De uitbreiding die Necromancer-klasse toevoegt kost 14,99 euro en zal beschikbaar zijn voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

De uitbreiding zorgt ervoor dat Diablo III-spelers zowel in de Campaign- als Adventure-modus voor de Necromancer-klasse kunnen kiezen. Ook voegt de dlc verschillende items toe, waaronder een in-game huisdier en cosmetische vleugels. Ook krijgen spelers twee extra slots voor personages en ook twee extra slots voor items, maar dat laatste geldt alleen voor de pc-versie.

Samen met de uitbreiding brengt Blizzard patch 2.6.0 uit voor Diablo III. Die nieuwste update is nodig om de dlc te kunnen spelen. Deze update brengt ook Challenge Rifts en een aantal nieuwe zones naar het spel. Diablo III-spelers die de Reaper of Souls-uitbreiding al bezitten, krijgen deze gratis.

De Necromancer-uitbreiding zal op de pc te koop zijn via een nieuwe in-gamewinkel, of via de Blizzard Shop. Spelers van de consoleversies moeten de dlc kopen in de downloadwinkels van Microsoft of Sony. Consolegamers die voor het eerst Diablo III spelen, kunnen de nieuwe Diablo III: Eternal Collection aanschaffen voor 39,99 euro. Dit pakket bevat alles uit de Ultimate Evil Edition en bevat de nieuwe dlc.

Reacties (122)

Wijzig sortering
Ik snap dat veel mensen het idee hebben dat ¤15,- duur is voor alleen maar een nieuwe class en wat bonusmeuk. Wat die mensen echter NIET snappen, is dat er al vijf jaar volop wordt gesleuteld aan Diablo 3. Regelmatige updates, die vaak ook nieuwe content toevoegen (content die in andere games gewoon kneiterhard afgetikt mag worden, trouwens....) maar ook zorgen dat de game veelzijdiger gespeeld kan worden.

Ik noem introductie van seasons, van rifts, greater rifts en leaderboards, nieuwe zones, nieuwe items, nieuwe quests en bounties, een zooi cosmetische meuk (waar je natuurlijk van mag vinden wat je wil ;) ), die game is momenteel gewoon heel anders dan ooit tijdens de release en totaal niet meer vergelijkbaar met de game die je oorspronkelijk hebt gekocht. Onthoud wel dat AL het bovenstaande gewoon iedere keer gratis is gepusht naar alle spelers, die het allemaal als zoete koek accepteren, maar oh wee als je eens geld durft te vragen...

Ik heb de game bij release gekocht en me er flink wat uren kostelijk mee vermaakt. Vervolgens RoS ook bij release gekocht en me er nog steeds enorm mee vermaakt. Na de introductie van seasons op een enkel seizoen na ALLES gespeeld (de teller staat momenteel op 4000+ uur...) en ik ga dit character pack (Character pack ja, het is geen expansion, zoals veel mensen lijken te denken) sowieso ook gewoon kopen, al was het maar om een signaal naar de devs af te geven dat het werk dat er in wordt gestoken door sommige spelers ook gewoon gewaardeerd wordt.
Ik heb dit gevoel helemaal niet. Ter info ik heb het spel uitgebreid gespeeld voor en na AH. Ik heb zowel van beide versies de collectors editions. (base + RoS).

Mocht er een volwaardige expansie zoals RoS geïntroduceerd worden dan zou ik misschien nog geïnteresseerd zijn. Maar D3 slaat de bal naar mijn menig echt volledig mis. Zeggen dat er vijf jaar hard gesleuteld is aan deze game. Nouja dat noem ik echt relatief. Het enige lichtpunt in die vijf jaar is voor RoS, al de rest is maar meh. De problemen die de game op release had zitten er voor mij nog altijd in:

- Het ontbreken van het bouwen van je character. Ik vind de skill-system echt veel te oppervlakkig en ik heb ook niet echt 'bonding' met mijn characters ook al spendeer ik er x aantal uur mee. Ik vind het allemaal zo arcade-simplified dat het gewoon een afknapper is. Skill-sets lock-in is voor mij absoluut geen alternatief voor een zwakke skill-system. Los hiervan is een al iets beter zet paragon-levels, echter maakt dat het spel dan weer unfair voor newbies. Hence seasons. Juij season ... rip seasons als je weet dat je op één, twee, drie naar 70 kan geboost worden.

-> TL;DR Een veel complexere skills en character development voor een A-RPG is een must. Nuja sommige mensen zijn al blij met de skill-system uit GW2 -> het hangt dus volledig af van waar je de lat legt.

- End-game heeft blijft voor mij te 'lackluster'. In dit doet PoE (en zelfs GW2) wel goed. Het is niet meer of minder dan hogere nummertjes pushen en dat steekt naar mijn menig heel snel tegen. Hoewel ik de grind op PoE helemaal geen problemen heb en dat hangt natuurlijk samen met de character development. Als je op lv 70 al zegt hallo dit was het dan veel plezier met set-items te zoeken in rifts ... Er zijn geen unieke bosses zoals Shaper, Guardians, Atziri, ... (in GW2 de verschillende world events, rifts (ookwel tiered en vooral gear-gated), dungeons, raids, wvw,...). Pseudo-random instantie spelen keer op keer is geen end-game. Wat is het doel?

Het werkt dat er ingestoken wordt door de devs is gewoon ondermaats voor mij en dat is niet noodzakelijk hun fout, het spel gaat een richting uit die ik zelf niet kan appreciëren. De enige reden dat ik hier post is omdat ik vind dat wanneer bepaalde mensen de lat collectief laag gaan leggen, iedereen er last van gaat hebben ... en dat is voor D3 zeker het geval.
No offense, maar het klinkt naar aanleiding van je verhaal alsof Diablo 3 eigenlijk gewoon geen spel voor jou is. Persoonlijk ervaar ik de relatieve vrijheid in het herindelen van skills, zeker ten opzichte van Diablo 2, als een verademing. Het nodigt uit om verschillende builds uit te proberen. Tuurlijk blijft de grind voor gear, maar goed, dat is ook wel een beetje waar de franchise (dare i say het type spel...?) om bekend is komen te staan, nietwaar?

Diablo is in de basis een Action RPG. Hack&slash in de meest pure vorm. Als je op zoek bent naar diepgaandere characterontwikkeling en het ontwikkelen van een band met je character, dan kun je beter kijken bij de 'echte' RPG's. Diablo 3 beoordelen aan de hand van de criteria van een volwaardige RPG is, nou ja, appels met peren vergelijken.

End game content is feitelijk in ieder spel niets anders dan een variatie op het pushen van hogere nummertjes. De manier waarop het verpakt wordt verschilt, dat wel, maar de basis blijft voor ieder spel hetzelfde. Persoonlijk vind ik het een uitdaging om ieder seizoen te kijken hoe ver ik kan komen in een seizoen. Zeker de introductie van leaderboards heeft hier voor mij (en, getuige het grote aantal actieve spelers, voor vele anderen) een mooie uitdaging in gecreëerd.

Dat het spel een richting op gaat die je zelf niet kunt appreciëren is niet iets dat je de devs kwalijk kunt nemen, lijkt me, dat is simpelweg een kwestie van smaak. Misschien leggen de mensen die het wel leuk vinden en het er ook voor over hebben de lat niet collectief laag, maar leg jij de lat zelf te hoog?
Dus een A-RPG kan geen 'echte' characterontwikkeling hebben? Zelf titan quest heeft meer complexere skill development dan D3. End-game content is enkel nummertjes pushen? really? Het is niet omdat het zo is in D3 dat je dat even moet veralgemenen. D3 beoordelen aan de basis elementen van RPG, tuurlijk waarom niet? Het is namelijk een a-RPG.

Op het aantal actieve spelers ga ik zelf niet commenten, want daarvoor zijn tot zover ik weet geen cijfers over bekend.

Tuurlijk een groot deel draait hier rond smaak en als iemand die veel A-RPG's speelt ( Grim Dawn, Victor Vran, Van Helsing en voornamelijk PoE ) kan ik alleen maar zeggen dat ik enorm teleurgesteld ben in de richting die D3 uitgegaan is en uitgaat. Ik kan de devs niet kwalijk nemen dat de mensen boven hun vragen om een paid character van 15¤ te maken.

Het enige waar D3 echt beter is, dan bovengenoemde spelletjes, is de polish. Het werkt en ziet er allemaal goed uit en daarmee is voor mij dan ook alles gezegd.
Bij Diablo 3 ligt de nadruk niet zozeer op de skills die je kunt kiezen, maar meer op de combinatie van die skills met je gear. In dat opzicht is er inderdaad op het gebied van character development an sich niet zoveel te beleven, juist omdat het niet alleen maar om je character draait. Uitrusting speelt gewoon een enorme rol bij het bouwen van je character. Daarbij, in een A-RPG is er inderdaad veel minder ruimte om je character net zo ver te ontwikkelen als in een reguliere RPG (Baldur's Gate, Icewind: Dale, hell, zelfs The Elder Scrolls serie, die ik overigens ook gewoon allemaal gespeeld heb, dus ik denk graag van mezelf dat ik redelijk in staat ben om die vergelijking te trekken) omdat de nadruk van de gameplay daar niet op ligt. Of je het nou leuk vindt of niet, een A-RPG is nou eenmaal een ander beestje dan een reguliere RPG en die twee met elkaar vergelijken werkt daarom ook niet, iedere vergelijking gaat gewoon mank.

Ik heb zelf Path of Exile ook een tijdje geprobeerd, maar ik kon er echt niet in komen. De skill tree in die game is behoorlijk indrukwekkend, je kunt er alle kanten mee op, maar het is totaal onoverzichtelijk voor nieuwe spelers. Ik vind PoE in dat opzicht dan ook meer van een reguliere RPG weg hebben dan van een A-RPG. Endgame content van PoE heb ik dan ook nooit geprobeerd, omdat die game me niet zo wist te 'pakken' als Diablo 3, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het iets anders is dan een variatie op, inderdaad, nummertjes pushen. Er is namelijk niet zo heel veel keuze en dat zie je inderdaad in iedere game terug.

Overigens ben ik wel van mening dat D3 het beste tot zijn recht komt als je met drie vrienden aan een season begint en samen probeert om zo ver mogelijk te komen. Dan kun je namelijk allemaal een character bouwen dat de zwakheden van je teamgenoten aanvult, als je dat alleen doet, haal je er veel minder uit.
Over smaak valt niet te twisten, daarin heb je gelijk. Punt is dat het merendeel van de fans van Diablo 2 zware issues heeft met de gameplay (bijv. het 'verdommen' van de core mechanics en design keuzes rondom character building) van Diablo 3. Dus ze hebben eigenlijk een game gemaakt voor een andere doelgroep dan hun oude fans. Op basis van jouw bericht denk ik dat Diablo 2 dan weer niet voor jou is (of i.i.g de endgame / post-Nightmare)

Een andere doelgroep targetten staat ze vrij om te doen natuurlijk. Maar, hoe moeilijk het ook is, het zou mooi zijn als ze Diablo 4 gaan ontwikkelen met zowel de casual gamer (daar gaan ze niet meer van afstappen) als de hardcore fan (/datgene wat D2 zo goed maakte) in het oog.

Hoe dat in de realiteit er uit moet zien? (PoE is bijv. totaal niet toegankelijk voor nieuwe spelers), Geen idee.

(PS: ik ben het wel oneens met je stelling over end game content. Jij ziet het als speedrun, anderen zien seizoenen de mogelijkheid om nieuwe builds (na balancing patches) uit te proberen / te ontwerpen. Daar biedt diablo3 echt weinig variëteit in.)
Ik heb Diablo 2, net als 3 trouwens, bij release gekocht, net als LoD, en geloof me, daar heb ik enorm veel uurtjes in gestoken (absoluut ook in de endgame content). Alleen, toen ik de game recentelijk nog eens startte, bleek dat de mechanics van die game inderdaad enorm anders zijn dan die van D3. Is natuurlijk een kwestie van smaak en daarover valt inderdaad niet te twisten, maar persoonlijk vind ik juist dat je weinig vrijheid hebt in D2 vergeleken met D3. (Voor mijn gevoel heeft D2 de tand des tijds sowieso niet zo heel best doorstaan, dus als er een remake van mocht komen ben ik erg benieuwd naar eventuele aanpassingen!)

Wat ik Blizzard maar moeilijk kan vergeven aangaande D2, is dat ze na een tijdje characters lieten vervallen als je een tijdje niet had gespeeld, dat vond ik echt te bizar voor woorden! Zal wel te maken hebben gehad met beperkingen van het toenmalige Battle.net, maar die beslissing heeft ze enorm veel actieve spelers gekost!

Voor mij sluit D3 beter aan bij wat ik graag in een A-RPG zie.

[Reactie gewijzigd door michaelvink op 22 juni 2017 11:26]

Ieder zijn ding natuurlijk :)
Toevallig vorig jaar nog de hele campaign (3x) doorgelopen van D2 en ik vond juist dat het de tand des tijds wel goed doorstaan had. Ja, veel dingen zijn clunky (zoals dat het aantal mogelijke aanvallen per seconden echt gelinkt is aan hoeveel aanvallen het kan tonen op basis van de frames) maar het stukje verbeelding dat de game oproept zorgt er voor dat het er in mijn hoofd beter uit ziet dan op het scherm :)

Qua vrijheid.. tsja, juist de beperking dat keuzes eerder in het spel een effect hebben op je character (skill points, gear specialisatie etc.) zorgen ervoor dat het 'mijn' character is. Als ik het ergens mee moet vergelijken dan zou ik zeggen dat iets als Skyrim (of zelfs gta) ook ineens een ander spel wordt als je cheat codes aanzet. Ook vermakelijk, maar anders.

Maar leuk om te lezen dat we hier dus beiden dus gewoon verschillen terwijl we wel allebei het maximale (merendeel) uit beide games hebben gehaald en van hebben genoten!
Volkomen mee eens. Bij mij wordtie ook direct aangeschaft!

Daarnaast is het natuurlijk ook vette character pack, die necromancer is wel vet.
Wat een azijnpissers hier. Geef blizzard drie jaar naar de release nog een update. Is het weer niet goed . Class is totaal optioneel je kan prima zonder spelen. Als je RoS hebt kun kun je meeste dingen ook gratis spelen. In andere games games, zoals Dota en csgo, gaan er cosmetische setjes weg voor dit bedrag. Nu krijg je er een compleet nieuwe Hero voor. Een Hero kan de hele game een totaal andere belevenis geven.
Als het gaat om A-RPG dan kan je niet meer rond PoE.
En als je dan twee seconde vergelijkt wat PoE gratis geeft dan kan je enkel maar teleurgesteld zijn in deze prijs.
PoE heeft een compleet ander verdienmodel. Zij bieden veel gratis content om mensen aan het spelen te krijgen en te houden, zodat ze meer van die optionele dingen blijven kopen. Uiteindelijk gaat het ook daar gewoon om geld verdienen hoor...
Blizzard heeft met D3 niet zo'n verdienmodel, dus de investering die zij extra doen met het ontwikkelen van deze class moet volledig uit het aankoopbedrag van die class komen. Bovendien biedt Blizzard een heleboel dingen wél gewoon gratis aan (oftewel dat komt al uit wat je oorspronkelijk betaald hebt bij aanschaf van de game). Dus ja, waarom zou je hier nou om moeten zeuren? Koop het niet dan, je krijgt nog altijd een heleboel nieuwe updates weer van Blizzard voor dit jaren oude spel...
Of blijf lekker bij PoE, ook goed, maar waarom moeten er toch altijd PoE fans constant staan te zeiken bij elk nieuwsbericht over Diablo 3. Als die game zo goed is, dan ga hem spelen in plaats van mensen te vervelen.
Waar een groot deel van de frustratie weg komt is dat ze toentertijds een vrij grote 'fuck you' naar de Diablo 1 cq 2 fans gedaan hebben door het oude ontwikkelteam weg te pesten en er een team op te zetten dat vanuit WoW kwam, welke niet snapten wat Diablo 1 en 2 zo vet maakte.
Onderscheid tussen jouw personage en die van anderen (builds, items, gear, style), het idee hebben dat jij jouw personage opgebouwd hebt (en niet in 2 seconden compleet om kan gooien). Het geweldige drop systeem en de diversiteit aan gear... allemaal missend.

Zonder dat gerommel waren mensen die verantwoordelijk waren voor D2 mogelijk niet overgestapt naar Grinding Gear Games.
Er is gewoon nog steeds een grote hoop naar een nieuwe Diablo game.. en daarom is iedereen nog steeds zuur, en weet ondertussen zowel Blizzard als de fanbase zelf niet meer wat het wil.

Interessant interview
https://www.youtube.com/watch?v=SVN3FfrCe70

Verhaal vertellen, cinematics, geluid, sfeer, artwork etc. is iets wat Blizzard als geen ander kan. En dat ontbreekt nou zo enorm hard an PoE. Mensen willen een game met diepgang qua gameplay, en uniekheid van builds van Diablo2/poe maar dan met de sfeer van Diablo/Blizzard. En dan in de oude, gritty style en manier van verhalen vertellen.

Blizzard heeft echt, echt heel hard zijn best gedaan om na de launch de gameplay recht te trekken. Daar verdienen ze lof voor, maar dit zie ik na al die jaren nog steeds als rechttrekken van fouten.
Ze hebben echt enorm veel geld verdient met de titel, maar de naam Diablo is besmet geraakt.
Ondanks alle verbeteringen staat zowel de gameplay als de hoeveelheid nieuwe content echt in schraal contrast met Path of Exile.

De community van D3 is inderdaad echt rot, ik kan alleen maar hopen dat ze weer terug gaan naar de essentie van diablo 1 en 2, en dan met de Blizzard magie (en de juitse mensen) met diablo 4 op de proppen komen.
Zou het ook niet zo zijn dat Blizzard met de initiële release van D3 de plank behoorlijk misgeslagen heeft en zich daardoor (terecht) verplicht voelt om al die gratis updates te doen? D3 was in het begin het geld eigenlijk niet waard en dat hebben ze gelukkig in de loop der tijd enigzins goed gemaakt. Het feit dat ze zoveel veranderd hebben aan het spel geeft aan dat het in het begin niet goed was.

Ik heb ook D3 en RoS gespeeld. Was eerst erg teleurgesteld, toen wat minder. Heb me best wat uurtjes vermaakt met de rifts en Grifts maar toch mist D3 voor mij iets wat me aan t spelen houdt. Als je eenmaal je gear (set) op een bepaald niveau hebt dan is het echt grinden voor kleine verbeteringen en naar mijn gevoel zit er dan te weinig progressie in t.o.v. het her-spelen van de content om het interessant te houden. Dit heb ik bij PoE dus wel. Ik speel elke temp league opnieuw en tussen de leagues krijg ik altijd weer zin om aan de slag te gaan. De wil om te blijven spelen gaat bij PoE gewoon veel langer door dan ik ooit bij D3 gehad heb.

Als er een D4 komt die alle goede dingen van beide spellen combineert dan sta ik vooraan om het te kopen en te spelen. Tot die tijd biedt PoE de verslaving die ik in D3 mis. Het feit dat de ontwikkelaars genoeg verdienen aan een gratis spel om een enorm development team op de been te houden moet ook wat betekenen.
Het probleem is dat Blizzard een horde D2 fans teleurgesteld heeft. Bij sommige zit dat nog diep. Overigens komt er mogelijk een D2 remaster...

Los van de alternatieven is 15 euro voor een class die ook nog eens flink later opgeleverd wordt gewoon veel geld. En ja er zijn duurder bullshit dlcs, maar men heeft toch nog steeds het oude Blizzard in gedachte ipv Activision Blizzard.
Dus met andere woorden, het maakt niks uit wat Blizzard doet. Tenzij het exact is was het Diablo 2 leger wilt, zal het altijd verkeerd zijn.

Sorry dat ik het zeg maar Blizzard heeft (naar mijn mening) onterecht uit het verleden een naam opgebouwd waar ze noooit meer vanaf zullen komen.
verre van, maar ik vind 14,99 alleen om 1 extra poppetje te krijgen niet de moeite waard.
De expansie van Diablo 1 bood nog meer dan dit, de expansie van Diablo 2 "LoD" bood twee nieuwe karakters en een volledig nieuw hoofdstuk in het spel met nieuwe vijanden en nieuwe gebieden te verkennen.
Het is voor het eerst dat ik het ga zeggen maar zelf Activision met zijn 14,99 map packs is niet zo duur voor 4 nieuwe levels.
Ik zal echt niet beweren dat wat je krijgt extreem veel is, maar alleen een extra class is niet waar.

Extra class
2 extra stash tabs (Kan ik zelf heel goed gebruiken)
2 extra characters slots (PC only)

Cosmetic:
In-game Pet
Wings
Portrait frame
Banner Sigil

Er is natuurlijk wat over te zeggen of je compleet nieuwe content verwacht, en of je natuurlijk waarde hecht aan cosmetics, maar ik vind dit zeker niet al te karig voor 15 euro.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door lagonas op 21 juni 2017 12:07]

Kleine edit, de extra stash is PC only, de character slots zijn voor alle platformen maar voor mij het probleem niet speel alleen HC en heb nog genoeg slots over, speel op de xbox en extra inventory had ik wel kunnen gebruiken echter geld dat dus niet voor mij.
Excuus. Had ze inderdaad verkeerd om. In dat geval snap ik dat je dit het geld niet waard vind. Snap sowieso niet helemaal waarom dit pc only is (om wat voor reden dan ook) en dan toch dezelfde prijs vragen.
Waar je in het vergelijk met D2 dan even overheen kijkt is het feit dat er met de patches over de jaren in D3 al meer areas / nieuwe monsters / items zijn bijgekomen dan met heel LoD. Destijds val LoD trouwens bijna full-price, als je dat prijspeil met nu zou vergelijken, wasl LoD gewoon ¤40-50 geweest.

Als ik kijk naar wat er aan gratis content geleverd is sinds RoS, is ¤15 voor de Necro echt een fooitje.
De reden is simpelweg omdat PoE zo'n beetje de enige concurrentie is die D3 toen de tijd en nu nog steeds te dulden heeft. Kwa aantrekkelijkheid slingeren beide games heen en weer, maar hoe dan ook, PoE staat volgens de absolute meerderheid wat dichter bij D2 dan D3 dat doet. Zegt verder helemaal niets over de kwaliteit van de games hoor. Het is gewoon een ander karakter, PoE is ook bijzonder ver van perfect.

Vind het toch interessant dat nu aangetoond is dat beide verdienmodellen wel werken kunnen. Maar persoonlijk zie ik liever een Diablo 4 inmiddels dan zo'n verdwaalde update voor D3. Alles is welkom maar dit voelt wel magertjes?
De mensen pissen geen azijn over de update, het gaat ze om de prijs voor een nieuwe klasse. Het is niet dat je voor die 15 piek nu zoveel krijgt.
En dat zijn vaak dezelfde mensen die wel 15,- besteden aan een skin voor een wapen in CSGO. Weetje, ik snap je wel, maar het is inmiddels wel degelijk azijnpissen.
Ach, het is een hele nieuwe class met een hele nieuwe skill tree. Het kleine beetje variatie in gameplay wat Diablo 3 heeft stamt nu juist uit de diverse classes en skills. Het is nog steeds meer waard als een nieuw "hoofdstuk" met een zwak verhaal, slechte voice acting en een oninteressante boss.

Ik snap hem wel eigenlijk.
Mwa, als je kijkt naar het verleden van D3, dan is dit wel een duur grapje voor de toevoeging van 1 Hero. Bij RoS betaalde je 25/30 euro voor een complete expansion!
Drie? Diablo 3 was in 2012 gereleased, dus het draait al 5 jaar mee.
De update is prima, 15 euro voor een nieuwe klasse is minder prima. Voor minder dan 15 euro kun je het spel zelf kopen.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 20 juni 2017 20:38]

Alle gratis updates worden ook betaald van die 15 euro. En niet alleen de gratis dingen die nu toegevoegd worden maar ook in de toekomst.

15 vind ik nog wel acceptabel voor een game die verder geen inkomsten er naast heeft.
In de toekomst? Als je de updates rond D3 de afgelopen 2 jaar gevolgt hebt is dat bar weinig. Zelfs het 25 jarig jubileum feestje heeft blizzard d3 de minste aandacht gegeven.
Dan zou ik aanraden om even beter naar de updates te kijken, zeker van afgelopen tijd.
En vergelijk dat met WoW HOTS en HS. En je komt er achter dat deze DLC puur als lapmiddel is om d4 nog te lang duurt.
Euh.
Alle gratis updates worden ook betaaldt van die 15 euro.
Je hebt gelijk, maar gratis updates die betaalt moeten worden klinkt wel tegenstrijdig. ;)

Ik heb DLC nooit erg gevonden, zolang het optioneel is - in de trend dat het niet iets 'afmaakt' in 't spel - en als de prijs ernaar is. Horse Armour - om een dwarse zijstraat te noemen - zou ik voor ¤.1,99 best willen aftikken, maar meer dan dat en dan laat ik het waarschijnlijk vliegen.

¤15 voor een class vind ik iets aan de hoge kant, ik weet niet of ik dat meteen ga aftikken. Ik denk dat ik het eerst even rustig afwacht wat anderen ervan vinden. Ik heb zelf nooit D2 gespeeld dus ik heb niet meteen een 'band' met deze class die sommige oudgedienden wel hebben.

Ik kijk even de kat uit de boom voordat ik een besluit maak.
Ik kan anders nog steeds niet couch-coopen op pc. Terwijl ik jaren geleden Diablo 3 heb gecouch-coopt op Gamescom moet ik nog steeds wachten op deze feature op PC.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 21 juni 2017 12:00]

Het klinkt duur voor een enkele class, maar je moet niet vergeten dat je sinds de RoS expansion geen cent hebt uitgegeven aan dit spel. Een spel zoals dit van elke andere uitgever had al lang vol met microtransacties gezeten, of had al 3 jaar geen enkele update meer gehad.

Ik denk wel dat dit 2 jaar te laat is. Mijn interesse in D3 is vrijwel weg. Ik heb niets anders dan goede herinneringen maar ik weet niet of ik dit nu zou gaan spelen. De kosten van deze dlc staan daar los van.
Inderdaad hier ben ik het wel mee eens. D3 is inmiddels toch weer zo oud dat er flinke rimpels zichtbaar worden.

Het was leuk, maar voor mij is dit ook wat te laat en iets aan de lichte kant voor een expansion om nog mijn interesse opnieuw aan te wakkeren. De prijs vind ik idd nog wel meevallen.

Toch vind ik het ook jammer wat we de laatste tijd zien van de Blizzard kant van dit bedrijf. Ze hebben nu enkele goed lopende cash cows, en Overwatch als nieuwe IP uitgebracht de laatste jaren.
Maar als je echt gaat kijken naar wat ze produceren aan nieuwe zooi, is het niet echt vooruitstrevend meer. Niet zoals het bedrijf tien jaar geleden was. Overwatch is nota bene de overblijfselen van een veel groter en ambitieuzer project. Hoe leuk en succesvol het ook is, het is niet echt het monster project wat je van de oude Blizzard gewend was. Ze lijken zich vooral te hebben gestort op het monetizen en up to date houden van hun goedlopende IPs. Maar dat houdt een keer op... en ik ben bang dat het dan wel eens snel bergafwaarts kan gaan als ze niet met grof geschut weten aan te komen.
De vraag is of ze het talent nog wel in huis hebben om met grof geschut te komen in gamesland. De meeste mensen van de zeer getalenteerde oude Warcraft teams zijn iig weg.

[Reactie gewijzigd door Kooshans op 20 juni 2017 21:10]

Overwatch is een van de tekstboek voorbeelden van nieuwe IP's die in korte tijd een enorm succes worden. Daarnaast hebben ze hun vingers nog in de pap van moba's en collectible card games. Twee hele lucratieve 'genres'.

Starcraft en Warcraft zijn games met een 'ouderwetse' gameplay (rts, aint nobody got time for that), gelukkig hebben ze de Warcraft franchise uit de modder getrokken door andere gameplay (WoW en Hearthstone) er aan te hangen. Ik denk dat ze het zelfde gaan doen met Starcraft: Een looter shooter (destiny, division, straks anthem) in de Starcraft franchise.

Ik kan het gebrek aan innovatie in gameplay makkelijk vergeven, zeker als er zulke kwaliteit aan hangt zoals we van Blizzard gewend zijn.
Ik geloof ook zo dat een evt. Diablo 4 dezelfde formule gaat volgen - loot boxes die je kunt kopen, etc. Ik gun het ze, de loot boxes zijn optioneel en als het betekent dat Blizzard content updates kan uit blijven pompen, kom maar op.

De RMAH was, aan de andere kant, een vieze cash cow, een pay 2 win / progress ding (je kon niet verder komen in het spel omdat de drop rates slecht en niet relevant waren), en iets waar botters heel erg blij van werden (er staat wel een verhaal online van een auction house botter die honderdduizenden euro's verdiend heeft door gewoon continu te scannen voor items die te goedkoop aangeboden waren en voor de echte prijs te verkopen. Om de zoveel tijd was er weer een ban wave, maar boeie, 50 nieuwe accounts + games maken en verder. Blizzard heeft daar ook flink van geprofiteerd, 1 euro per transactie + 15% van het hele bedrag als het uit het systeem gehaald werd)
14,99 euro? Echt?
Jup, compleet bizarre prijs!

Als dit nou een jaar ofzo geleden was, meh, misschien. Ik vind het echt bijzonder laat voor deze DLC. Daarnaast heb ik niet het idee dat er meer content bij komt? Ik heb ondertussen de mobs / omgevingen en meeste gear / build opties wel een beetje gezien in D3.

Kan me niet voorstellen dat mensen die deze game continue gespeeld hebben dat niet hebben?!

Ja; de Crusader in de vorige Expansion was top. Leuk iets nieuws te spelen. Maar ik denk dat echt werkelijk IEDERE speler in het eerstvolgende Season Necro gaat spelen. Loop je dan met je 4 man team waarvan iedereen 2-3 builds gebruikt.

Nee, bedankt Blizz.
Jup, compleet bizarre prijs!
Inderdaad. De concurrentie vraagt grif ¤30 of meer voor zo'n expansion.
Daarnaast heb ik niet het idee dat er meer content bij komt?
Nieuwe items, nieuwe cosmetische zaken, nieuwe banktabs, nieuwe character slots.
En dan ook nog nieuwe zones, nieuwe playmodes, maar die kun je ook gratis krijgen.

We praten hier over een spel wat ondertussen een dikke 5 jaar oud is en nogsteeds door miljoenen mensen gespeeld wordt én nogsteeds regelmatig *gratis* updates krijgt. Deze DLC gaat gegarandeert weer een jaar, mischien wel twee, aan de levensduur van dit kunstwerk toevoegen.

Voor mij is het nogsteeds de go-to als ik de MMOs weer eens zat ben; een spel wat qua playability nogsteeds met de besten mee kan en qua replayability ook behoorlijk hoog staat. Ik zeg; vooral zo door gaan Blizzard. De enige studio die nogsteeds op mijn "Buy unseen" lijst staat.
Inderdaad. De concurrentie vraagt grif ¤30 of meer voor zo'n expansion.

Welke expansion heb je het over? Je krijgt alleen een extra klasse, meer niet en naar mijn mening zou het hoogstens een tientje hebben mogen kosten. De rest wat er bij komt zit in de gratis patch. Goed van Blizzard dat ze de game nog steeds ondersteunen en zaken toe blijven voegen maar ik geloof niet dat deze patch nog twee jaar toe gaat voegen aan Diablo 3 want met de Necromancer ga je voor de 5 miljoenste keer de gebieden in waar je met de andere klasses al zo vaak geweest bent.
Inderdaad. De concurrentie vraagt grif ¤30 of meer voor zo'n expansion.
Goed van Blizzard dat ze de game nog steeds ondersteunen en zaken toe blijven voegen maar ik geloof niet dat deze patch nog twee jaar toe gaat voegen aan Diablo 3 want met de Necromancer ga je voor de 5 miljoenste keer de gebieden in waar je met de andere klasses al zo vaak geweest bent.
Tja, dat is, in mijn ogen, juist de kracht: met 3/4 man de juiste map treffen en zo hoog mogelijke rifts doen. Maps an sich doen er in het geheel niet meer toe, al moet ik toegeven dat er een aantal ellendelingen maps tussen zitten...
Sterker nog: met de nieuwe challenge rifts ga je werkelijk iedere keer hetzelfde doen :+

Zolang ze sets finetunen/veranderen zal het aantrekkelijk blijven denk ik..
Daar kies je de concurrentie wel mooi op uit.
Ten tijden dat deze nieuwe class werd aangekondigd kondigde de grootste concurrent van Diablo 3 op dit moment, Path of Exile, 6 nieuwe acts.
En dat voor ¤0.
Die 6 acts lijken allemaal erg op elkaar en net zoals alle vorige acts komen die niet in de buurt van wat D3 al jaren eerder presenteerde op grafisch gebied en kwam algemeen design, kwam verhaal is het ook helemaal prut .... en toch, POE is zeker ook een knappe game maar het trekt toch een andere speler aan. Het is meer voor de die hard number crunchers met veel tijd. Van D3 kunnen meer mensen genieten denk ik, het is zeker toegankelijker. Ieder zn ding maar stop aub met een winnaar tussen de 2 uit te roepen.

15eur lijkt veel maar is niks voor de mensen die het gaan kopen en vaak al honderden of duizenden uren in de game hebben gestoken. Al die jaren support en updates, Blizzard is ook geen liefdadigheidsinstelling hé... Faire prijs imo, ook als je er 1 season mee speelt dan heb je er meer speeltijd in dan je in sommige recente AAA games steekt...

Vind je het teveel, koop het dan niet... De meeste mensen die er over zeuren spelen het spel volgens mij al lang niet meer...
Ik probeer ook niet per sé een winnaar uit te roepen, maar ik wilde wel even opmerken dat de opmerking dat ¤15 een schijntje is voor een dergelijke uitbreiding en dat de concurrentie veel meer vraagt geen hout snijdt.
Mee eens, al zou een 4K texture pack wel welkom zijn :) Maar ik speel D3 nog steeds met erg veel plezier... En aangezien ik Reaper of Souls al heb, gaat deze me weer vele uurtjes (gratis) extra plezier bezorgen :D
Nieuwe area's? Goed nieuws daar had ik werkelijk nog niets van meegekregen. Dito met de nieuwe playmodes, hoop dat het substantieel wat toevoegt. Dat verhoogt m'n motivatie Blizz weer meer geld te geven. (HotS is waar ik de afgelopen tijd meer speeluren en euro's in heb gestoken)

Is het alweer 5 jaar? Wow. Ik heb in die tijd denk ik 6 seasons meegepakt, maar de ene wat fanatieker dan de andere.

De cosmetische toevoegingen zijn leuk een aardig, maar trekken mij niet zo. Heb misschien 6 van de 30 nieuwe pets ofzo. Uiteindelijk voegen voor mij die nieuwe transmutations ook niet zoveel toe, inmiddels ook omdat de playermodels toch wel erg potato-niveau aan het worden zijn.

Kwa gameplay is D3 na RoS expo inderdaad zeker in orde. Daarvoor, meh, een stukje minder. Maar inderdaad, er zijn zeker genoeg gratis updates geweest voor eigenaren van de Expansion.

Maar je geeft aan dat er dus nu wéér nieuwe content komt voor iedereen? Top! Hulde. Maar dan nog, ¤15 voor alleen de Necro? Een Hero die er eigenlijk al vanaf het begin, of Expo in had moeten zitten? (ja ja niet dezelfde game, maar D2 kreeg ook 2 chars in LoD?)

Hoe dan ook, juist een "kleine" expansion na zoveel jaar vind ik persoonlijk wat vreemd. En de prijs vind ik nog steeds vrij hoog.

Vraag me af welke game je naar refereert met de ¤30 voor een single-char expansion? Borderlands 2 vroeg er veelal ¤5-10 voor. Daar was de expansion bundle ¤30, voor 4 korte campaings en één hero. (Of later 2 chars, een arena & 1 langere story)

Of neem Dark Souls, daar krijg je voor ¤30 (of 25?) twee story driven expansions erbij met legio nieuwe tegenstanders, bazen en nieuwe items met nieuwe moves. En daarbij voelde sommigen zich ook al een beetje bekocht.

Witcher 3, krijg je voor ¤35 expansions die zo'n beetje even lang zijn als de hele originele basis game. En volgens sommigen nog beter ook.

Blizz levert kwaliteit, maar is ook echt gewoon duur. Net als dat ze ¤7,50 vragen voor HotS heroes. Ja je kan ze prima gratis verkrijgen, maar ze vragen altijd veel ¤¤¤
Op dit moment is Grim Dawn 12,50. Dat is een heel spel...
Grim Dawn is ook wel aardig...ik heb er iets meer voor betaald destijds, maar het heeft bij lange na niet de levensduur van D3. Als ik naar gespeelde uren kijk, heb ik vele malen meer value for money uit D3 (+ Necro expansie straks) dan uit Grim Dawn en dat zou bij een prijs van ¤12,50 niet anders zijn.

De betere games in dit genre zijn goed voor honderden, zo niet duizenden uren speeltijd. De prijs is dan nauwelijks relevant; een heel spel van ¤10 dat 'maar' 100 uur meegaat, is dan nog steeds relatief duur. Grim Dawn zit bij mij in die hoek; vermakelijk, best een paar tientjes waard, maar geen honderden uren interessant.
Ik ga het volgende season juist lekker een Monk spelen. Lekker supporten en ondertussen Necro gear krijgen wat gemist kan worden! :)

Maar ik denk inderdaad dat er heel veel Necro's zullen zijn...
Voor 4.99 zou ik het nog overwegen,. maar een DLC, alleen een extra karakter voor 15 is van de zotten,. - ja en stash space en wat andere zooi,. maar voor 15 euro verwacht je meer dan alleen een speelbare class toch zeker?
Je krijgt nog een speelbare class. In Hearthstone vragen ze 10 euro voor een PLAATJE van een class.
ja dus ze hebben een class achter een paywall in plaats van een cosmetical ding...
Ik vind dat dus wel erger inderdaad. Hearthstone class kan je gewoon spelen.
Alleen is HS een F2P game. En d3 een B2P.
Stelletje negatievelingen...

Ik ga de DLC kopen. Deze nieuwe character zal me minimaal 100 uur fun geven.
+100 uur gameplay voor 15 euro? Toe maar!

Ik gok dat we nog een character pack zullen krijgen over een jaartje.
Welkom op tweakers, waar het momenteel mode is om te haten op developers.

Ik ga hem wel halen, weet alleen niet of ik nog veel tijd heb om diablo te spelen. Momenteel erg druk en eind van het jaar komen er weer hele goeie games uit. Ben het overigens volledig met je eens. +- 100 uur gameplay voor 15 euro, ik heb mensen gekkere dingen zien kopen :+ Pokéballs in Pokemon Go bv :D
Hmm blijkbaar ben ik niet "in b4 ¤15 is belachelijk!" :)

Yippie!! De necromancer is terug!! Ik ga dit weer he-le-maal kapot spelen. Komen weer heel wat uurtjes D3 bij voor mij, dus die prijs vind ik rechtvaardig.

En voor iedereen die 'zeurt' dat je ¤15 voor een nieuwe class betaald, je krijgt niet alleen een nieuwe class maar ook andere dingen:

Q. What is included in the Rise of the Necromancer pack?
A. In addition to full access to the Necromancer class in both Campaign and Adventure modes, the Rise of the Necromancer pack includes additional exclusive digital items:

Non-combat pet
A pair of cosmetic wings
New Necromancer-themed Banner Shape, Sigil, and Accent
Necromancer Portrait Frame
Pennant
Two additional character slots
Two additional stash tabs*
*This item not available on console

Anyway, ik ga hem ZEKER kopen!
Non-combats pets hebben ze bij de vleet geintroduceerd de afgelopen seizoenen. Leuk maar geen gameplay waarde... Maar goed, ik ben te oud om van de Pokemon generatie te zijn. ;)

Wings... Mja. Dito. Totaal geen meerwaarde voor mij. Ik heb er wel een paar geloof ik, net als Penants, maar ik equip ze eigenlijk nooit.

Nieuwe banners. Mja, ik heb juist al 4 jaar ofzo dezelfde. Dat ding voelt vertrouwd aan, het is echt "mijn" sigil. Maar goed, extra textures, ok.

Frames, en Penants... Ja, leuk, maar die dingen kosten een artist amper 20 min om te maken?

Char en Stash slots. Ja jongens, dat zijn jullie eigen arbitraire limitaties. Natuurlijk wel wat waard, maar die zijn gewoon 1:1 nodig om de twee nieuwe necro-build chars te maken met de twee sets die viable zijn. En je zal dus weer extra gear moeten hoarden, dus wat Stash tabs. Prima.

Maar ik blijf erbij, dit is het breed uitschrijven van dat je één char met alles erop en eraan krijgt.

Beetje zoals als je een nieuwe auto koopt:

Auto Model X, uitvoering Y, Z-special edition.
5 deurs, centrale vergrendeling voor, achter, electrische ramen, Start stop knop met sleutel backup optie, driedubbel luxe uitgevoerde snelheids en toerenteller met brandstof informatie in 8 verschillende layouts.

Cool verhaal, maar loze fluff.
Je speelt duidelijk al even niet meer.. je kan nu makkelijk builds en gear switchen op 1 character met 1 drop op de knop...

Maar toch de tijd nemen om je kritisch uit te laten... time well spend zou ik zeggen...

[Reactie gewijzigd door Inrage op 21 juni 2017 09:11]

En voor iedereen die 'zeurt' dat je ¤15 voor een nieuwe class betaald, je krijgt niet alleen een nieuwe class maar ook andere dingen:

Daar heb je wel gelijk in natuurlijk, want die wings hadden we er nog niet zoveel van, best origineel. En banner items zijn geweldig, daar kijkt iedereen naar uit. Pets hadden we ook nauwelijks, dus dat is wel leuk.

Ieder zijn ding maar ik vind die 15 euro teveel om weer hetzelfde te gaan doen maar nu met een andere klasse. Had er dan een exclusief gebied aan toegevoegd of zo.
Tja, zeker weten heb je gelijk dat ze niets 'nieuws' doen en ook zeker niet 'uniek', maar ook voor al die extra skins bij bijvoorbeeld HotS vragen ze ook veel geld en ik vind dat je hier voor ¤15 redelijk wat terug krijgt. Ik kijk zelf voornamelijk naar het aantal extra uur dat ik ga spelen en dat zal heel wat zijn, mezelf kennende.

Die nieuwe gebieden waar je het over hebt geven ze dus weer gratis weg aan iedereen:

Q. What about all the other features coming in Patch 2.6.0?
A. Challenge Rifts, The Shrouded Moors zone, Temple of the Firstborn zone, and the Realms of Fate are all free content—if you own the Reaper of Souls expansion pack, they are available for play without any additional purchases.

Kortom, ik blijf er bij dat ik die ¤15 niet teveel vind.
Probleem is dat ze in die gratis patch onderhand meer weggeven dan in die betaalde uitbreiding.
En dat is al die tijd betaald van de inkomsten uit de base game/RoS expansion. Ik kan begrijpen na 3 jaar graaien uit het RoS potje dat het leeg begint te raken en dat zwangere manieren zoeken om inkomsten te maken om ook die gratis updates van nu en in de toekomst mee te betalen. Een nieuwe class is een goede manier.
Ik had liever een echte uitbreiding gehad i.p.v. gewoon een class erbij, of Diablo 4 (!).

En dan kost enkel deze class 15 euro, waarmee je vervolgens hetzelfde Diablo 3-verhaal (dat al niet bijster boeiend was) nóg eens kan doorlopen. Weinig aanlokkelijk.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 20 juni 2017 19:34]

Er stond eigenlijk geen uitbreiding meer op het programma, maar een jaar geleden besloot Bliz dat ze toch nog iets voor D3 wouden maken. Een echte expansion zou echter te veel tijd gekost hebben, dan zou het nu nog een hele tijd in ontwikkeling zijn en zou het echt te laat komen. In plaats daarvan hebben ze besloten een extra karakter te maken omdat ze dat in een jaar tijd voor elkaar konden krijgen.

Wat betreft dat verhaal, ik betwijfel dat er veel mensen zijn die D3 nog spelen die de campaign doorspelen hoor... Sterker nog, ik heb de campaign op PC nog nooit gespeeld (wel op console), dat hoeft niet, je kunt gewoon meteen naar adventure mode.

Overigens zijn er ook sterke aanwijzingen dat Blizzard aan het werken is aan D4, maar het zal nog wel wat jaren duren voordat die uitkomt of zelfs officieel aangekondigd wordt. Zie bv: https://www.youtube.com/watch?v=TVMVvtxkRAo
D4 is uitgesteld vanwege tegenvallende projecties van D3. En zal nu nog langer duren nu er waarschijnlijk een remaster komt van D2.
Diablo 2 HD pls
Heerlijk spel, speelt ook lekker weg..
Dinsdag direct 2x kopen zodra het kan! (de vrouw speelt 't ook) Weer heel wat uren plezier voor een paar eurootjes :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*