Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Io-Interactive maakt eerste episode van Hitman gratis

De Deense ontwikkelaar Io-Interactive heeft het eerste deel van zijn episodische game Hitman gratis gemaakt. Het is de eerste actie van het bedrijf, dat sinds vorige week weer zelfstandig opereert nadat het zich uitkocht bij uitgever Square Enix.

Voor het eerste deel van de episodische game moest bij de release 12,99 euro betaald worden. Vanaf nu is deze eerste episode gratis. Dat geldt zowel voor de versie op Steam als voor de versies voor de PlayStation 4 en Xbox One, die in de downloadwinkels van Sony en Microsoft zijn te vinden.

De eerste episode bevat twee verhaalmissies, twee Escalations Contracts en meer dan veertig uitdagingen. Ook zijn er 17 achievements of trophies te verdienen. Wie verder wil spelen kan de resterende episodes per stuk aanschaffen, of een complete bundel kopen. Op het moment van schrijven is die bundel met een korting te koop.

In een aankondiging op Steam zegt Hakan Abrak, de ceo van Io-Interactive, dat hij hoopt dat meer gamers de Hitman-games zullen waarderen, door in aanraking te komen met het gratis gedeelte. Io-Interactive kocht zichzelf vorige week uit bij Square Enix, dat al langer afstand wilde doen van de studio. De Deense ontwikkelaar behield daarbij de Hitman-rechten en kan dus zelf een opvolger maken.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-06-2017 • 19:41

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Op steam kan je de eerste episode (vooralsnog) niet gratis downloaden via steam zelf, bij prijs staat er N/A. Maar je kan wel de demo gratis downloaden met Windows + R >> steam://install/649780
Inmiddels kun je op de Steam Store pagina voor HITMAN op "Download Demo" klikken aan de rechterkant en hem zo ook binnenhalen.

[Reactie gewijzigd door TwOne op 20 juni 2017 23:12]

Kun je dat verduidelijken? De eerste episode is natuurlijk niet het hele spel. Bedoel je dat de "first location" slechts een (klein?) deel van de eerste episode is?
Op de PlayStation store staat episode 1 nog voor §9,99 of zit ik verkeerd te kijken?
https://store.playstation...eapp&psappver=4.20.9:home

Volgens mij gaat t om de prologue en niet episode 1?

[Reactie gewijzigd door ray1618 op 20 juni 2017 19:56]

Volgens mij heb je gelijk. Het gaat om 2 missies in de ICA Facility. En dat is volgens mij de Prologue en dus niet Paris. Ook leuk, maar niet de volledige eerste episode.
Steam geeft op de Mac overigens aan dat het spel momenteel alleen werkt op Mac(Book) Pro's met een AMD GPU.

Maar het is altijd handig om dit soort dingen alvast in je Library op te slaan. :)
net zo goed als elke andere vergelijkbare laptop
Nou, met alle respect, no offense. Maar hier is niets van waar en is een belachelijk statement. Een Macbook beschikt over Intel HD graphics en geen dedicated gpu. Het is absoluut niet waar dat een Macbook, uit dezelfde prijs klasse het haalt bij een MSI notebook of Asus, Acer noem maar op. Macbooks zijn goed voor veel dingen, maar voor gamen? Nee, verre van. Je kunt het misschien wel spelen, maar dan moet je genoegen nemen met lage instellingen, afhankelijk van de game zelf.
hij heeft het over de macbook pro's met amd gpu, en dus wel dedicated. je zult het niet kunnen vergelijken met high end gaming laptops, maar games zullen dus wel net zo goed draaien als op vergelijkbare laptops. en dan heb ik het niet over de prijs, want het gaat om de hardware.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 21 juni 2017 09:26]

Dacht dat hij sprak over een Amd cpu, mijn fout
net zo goed als elke andere vergelijkbare laptop
Echt een onvervalst appelflappen antwoord, elke andere laptop van vergelijkbare prijs laat geen spaan heel van de radeon "pro". Wil je gamen? Koop een PC/Laptop met Windows, kwestie van het juiste gereedschap voor de juiste taak gebruiken.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 21 juni 2017 20:27]

beetje jammer om mij dan appelflap te noemen, aangezien ik nooit een macbook zou gebruiken omdat het os voor mij voor geen meter werkt.
en ik heb het dus niet over een vergelijkbare prijs maar over een vergelijkbare laptop.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 22 juni 2017 10:22]

En trouwe fans krijgen dan nu natuurlijk het aankoopbedrag van de eerste episode terug, toch? Altijd vreemd gevonden dan de trouwe fans van een serie eigenlijk het meest benadeeld worden... Ik snap best dat je meer fans probeert te binden aan je serie en dat je nog meer nieuwe klanten wilt aanwenden, maar toch voelt het wrang.

edit: lekker weer meningmodden mensen! Kom op zeg! Je mag het niet eens zijn met mijn reactie, maar reageer dan daar gewoon op, bestempel het niet als flamebait of belediging.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 20 juni 2017 19:58]

Waarom zou dat moeten? Het is toch de keuze van de trouwe fan om als eerste te kopen? Dit is gewoon een promotie die nu beter betaalbaar is geworden omdat er al inkomsten gegenereerd zijn, in principe ook een sigaar uit eigen doos want veel nieuw werk hebben ze er niet aan.
Hoe wordt je benadeeld dan? Je hebt toch veel eerder kunnen spelen? Dit is een demo, komt vaker voor dat mensen op deze manier kennis kunnen maken met een game.

[Reactie gewijzigd door badros86 op 20 juni 2017 19:48]

Voel jij je ook benadeeld wanneer de game met 50% korting op steam wordt gekocht omdat je de volle pot hebt betaald? Kom zeg, niet zo aanstellen dit is om mensen een voorproefje van het spel te geven. Als trouwe fan zou je dat juist moeten waarderen.

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 20 juni 2017 19:50]

De trouwe fans hebben al een jaar kunnen spelen, ik zie niet hoe je benadeeld wordt.
Je hebt een jaar geleden een (deel van een) spel gekocht voor een prijs die jij accepteerde, dat (deel van een) spel is nu gratis geworden zodat er meer mensen de rest ook gaan kopen.

Het is niet alsof IO-interactive nu die 12,99 van je afpakt ofzo.
Je bedoelt dat je het spel niet voor je plezier maar vanwege je loyaliteit gekocht hebt? Voor jou was EUR 12.99 klaarblijkelijk voldoende aantrekkelijk geprijsd, ik ben benieuwd of EUR 0,- mij ook nog over de drempel gaat trekken....
Had je maar moeten wachten. Of wil je ook het aankoopbedrag terug als de game goedkoper is geworden? Dan heb ik nog wel wat te claimen.

Je bent gewoon besmet met instant gratification en daar betaal je ook naar. Wil je dat niet? Dan moet je naar /r/patientgamers zo simpel kan het zijn.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 20 juni 2017 20:25]

Ik zie net zoals de rest niet in wat de maker verkeerd doet.

Ik zie het: maker wil meer fanbase = meer inkomen = meer ontwikkelgeld = nog mooier (mogelijk) vervolg. Zo zou je als fan denken, niet shit ik ben 5 biertjes verloren...

Een goede marketingstap is dan je intro gratis maken.
ik ben het volstrekt met je eens!!
Ik vind het eigenlijk wel goed. De levels die gratis worden zijn eigenlijk de tutorials. Ik zie het meer als het maken van een ouderwetse demo om mensen een lage drempel te geven het te proberen en naderhand te beslissen of ze verder willen en dus een aankoop te doen.

Toen ik geen verwaarloosbaar inkomen had waren demo's op de Xbox 360 en dergelijke mijn grootste urenvreters. Toen het financieel beter ging heb ik vrijwel alle games van demo's die ik grijs heb gespeeld aangeschaft. Je ziet het amper nog, althans op PC. Alhoewel sommige beta's tegenwoordig verdomd weinig aangepast worden voor release en in mijn ogen praktisch hetzelfde zijn als een demo.

Het is voor mij wel een verrassing. Zo las ik laatst dat ze de episodes, althans op steam, niet meer los zouden gaan aanbieden maar alleen als bundel. Dat maakt het voor IO mogelijk goedkoper. 1 listing op de steam market zal goedkoper uitpakken dan een paar losse, maar deze actie daar vrij vlug achteraan toont wel een duidelijke move in de marketing. Ik verwacht dat ze mogelijk af gaan stappen van de episodische releases in de toekomst.
Als echt trouwe fan interesseer je je eerder in dat dit een influx van nieuwe challenge-participators en -creators kan opleveren; betaalt zichzelf dus terug.
Nee hoor, je hebt het toch eerder kunnen spelen? Verwacht je ook je geld terug als je een game op launch koopt en het een halfjaar later in een sale staat?
Eigenlijk heb je gelijk.
Erger me mateloos aan bijvoorbeeld bv muziek CD's "collectors edition" 3 maanden na de officiŽle release wordt je als fan afgestraft door de niet fans een versie aan te bieden voor het zelfde geld met meer tracks etc..

En de trouwe fan kan weer in de buidel tasten!
Eigenlijk heeft hij compleet ongelijk.
Je kiest er toch helemaal zelf voor om te kopen?

Als trouwe fan heb je gewoon de keuze om te wachten. Het is niet dat je gedwongen wordt om te kopen.

Ik erger me mateloos aan die verwende houding.
Als trouwe fan heb je gewoon de keuze om te wachten.
Toch, als uitgever riskeer je dat mensen dus gaan wachten. Wat dat betreft is het niet slim. Ik betrap mezelf er op dat dit voor mij standaard geworden is. Even wachten tot de price drop na release.

Uitzondering hierop is Nintendo. Die houdt zijn prijzen behoorlijk constant over de jaren. Meestal alleen een bundel korting.
Vanaf het moment dat de verkopen beginnen terug te lopen kan het interessant zijn om de prijs van het product te verlagen om een groep nieuwe klanten aan te boren. Potentiele klanten die het eerst niet konden of wilden kopen maar je nu wel over de streep kan trekken.
Dat is het spelletje dat de uitgever speelt, de prijs zo afstemmen dat je maximale opbrengsten krijgt.

Dat er een groep gaat zijn die daarop wacht is heel normaal, die vinden het niet of minder belangrijk om het product direct te hebben. Daar is helemaal niets mis mee.

Er is wel iets mis met de houding van sommigen hier, dat omdat de prijzen verlaagd worden na verloop van tijd ze recht hebben op compensatie, of van mening zijn dat ze teveel betaald hebben.
Dan had je in eerste instantie niet moeten kopen, maar moeten wachten.
Er is wel iets mis met de houding van sommigen hier
Waarom? Verschillende mensen verschillende meningen. Bovendien hoor ik niemand zeggen dat hij zijn geld terug wil. Dat maak jij er van. Hij zegt dat deze strategie early adopters benadeelt, en dat is feitelijk gewoon waar.

Er zijn duidelijk verschillende prijsstrategien met elk hun eigen voor en nadelen. Een progressief dalende prijs heeft als nadeel dat early adopters zich benadeeld kunnen voelen. Apple en Nintendo zijn voorbeelden van bedrijven die hun prijzen vrijwel vlak houden en toch succesvol zijn. Daartegenover staat bijv. Samsung die haar prijzen sneller laat zakken. Ook die strategie werkt.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 21 juni 2017 08:23]

hoeveel mensen hebben de eerste episode gekocht? en hoeveel verlies zullen ze daarmee draaien? doordat meer mensen de game nu gaan spelen is er kans dat die spelers de andere episodes ook gaan kopen, waardoor io weer meer winst draait waardoor ze weer nieuwe games kunnen ontwikkelen.
Dat is de prijs die je betaalt als 'early adopter'. IO heeft je nooit gedwongen de game aan te schaffen voor de volle prijs, niets heeft je in de weg gezeten te wachten tot de prijs daalde. Maar dat wilden we niet, we wilden de nieuwe hitman spelen het moment dat ie uitkwam, en daar hebben we voor betaald.
Verwacht je ook geld terug als de prijs daalt van een product?

Bijv Ik heb bijna 80 euro uitgegeven aan Arma3 + Apex beide rond launchdatum aangeschaft.
Nu met steam sales kost het pak en beet 30,- totaal
*Grijpt gelijk zijn hooivork en fakel eist geld terug*
Maar nee, ik ben blij dat het goedkoper is! Nu kan ik wat vrienden overhalen om het aan te schaffen