Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Io-Interactive gaat door als zelfstandige studio en houdt Hitman-rechten

Door , 26 reacties

De Deense ontwikkelstudio Io-Interactive heeft bekendgemaakt door te gaan als onafhankelijke studio. In mei maakte de toenmalige eigenaar Square Enix bekend een koper te zoeken voor het bedrijf. Io-Interactive blijft eigenaar van de rechten voor de Hitman-games.

Ceo Hakan Abrak legt in een verklaring uit dat het bedrijf onafhankelijk is geworden door een zogenaamde managementbuy-out. Daarbij koopt het zittende management een bedrijf. Hij schrijft: "Vanaf vandaag hebben wij volledige controle over de richting van onze studio en van de Hitman-serie." Verder heeft hij het over mogelijkheden voor samenwerking met andere partners. Abrak maakt nog geen verdere stappen bekend en zegt dat nadere details in de komende weken volgen.

De Japanse uitgever Square Enix maakte in mei bekend op zoek te zijn naar een koper voor Io-Interactive, waarvan hij de volledige eigenaar was. De motivering voor de beslissing was dat het Japanse bedrijf een verlies van 39,4 miljoen euro had geleden in het afgelopen boekjaar. Dat zou de onderneming ertoe hebben gedwongen zich te richten op haar belangrijkste series en studio's. Bij de bekendmaking stelde directeur Yosuke Matsuda dat de Deense studio wellicht gesloten zou worden als er geen koper opdook.

Io-Interactive is vooral bekend van de Hitman-games, maar maakte ook Mini Ninjas en twee Kane & Lynch-games. Op de laatste game van de studio, het episodische Hitman uit 2016, kwam de nodige kritiek, juist doordat de studio besloot de game in episodes op de markt te brengen.

Reacties (26)

Wijzig sortering
Vanaf vandaag hebben wij volledige controle over de richting van onze studio en van de Hitman-serie.
Hier word ik heel blij van. Ik weet niet hoe strak de teugels aangetrokken waren bij Square, maar ik hoop dat ze weer een beetje terug gaan naar de roots (Hitman 1 & 2), of gewoon wat nieuws ontwikkelen in de stijl van Hitman. Bij nader inzien lijkt me dat niet eens zo'n verkeerde optie. Nieuw begin, nieuwe IP.
Inderdaad. Wat ik vooral bij de laatste 2 hitman's merkte is dat deze voor het grote publiek werden uitgebracht. Bij de eerdere delen uit de reeks redde je het niet met alleen grof geweld. De latere games kun je uitspelen met alleen maar grof geweld.

Voor mij voelen daardoor de laatste hitman games niet als 'echte hitman games'. Het móeten sluipen etc is er uit door het optioneel te maken. En het door muren kijken maakte het allemaal wel heel erg gemakkelijk.

Mijn persoonlijke favoriet blijft nog wel Blood Money. Heb die episodic Hitman niet meer gespeeld gehad omdat Absolution me ook al niet kon bekoren. (Niet slecht, maar ook niet echt hitman gevoel)
Hitman (2016) was stukken beter dan Absolution. Absolution was een bar slechte, zeer lineaire third person shooter en had weinig met Hitman te maken. Hitman (2016) zat qua gameplay weer een stuk dichter bij Blood Money. De grote misser was inderdaad om het als episodes uit te brengen maar als ze dat niet hadden gedaan, dan was het een stuk succesvoller geweest denk ik.
Ja!!! Hitman (2016) lijkt gelukkig in geen velden of wegen meer op het waardeloze Absolution. Blood Money is ook de game waar ik het mee zou willen vergelijken ja.

Wilde nog wel even kwijt dat ik het echt onzin vind dat er zoveel mensen zware kritiek hebben op de episodes. Als je geen losse episodes wil, dan wacht je toch lekker en koop je alle episodes als er een seizoen klaar is? Ik snap dat echt niet, die klachten.
Ik had er persoonlijk ook minder moeite mee maar ik kan me goed voorstellen dat veel mensen dat wel hebben. De hype is het grootst als het spel net uit is en wanneer je dan maar één of twee (inclusief tutorial) levels kan spelen, kan de houding "ik koop 'm later wel" er gemakkelijk voor zorgen dat iemand hem uiteindelijk niet koopt.
Is volgens mij ook meer iets van "eek we zijn niet bekend met dit concept dus papegaaien we maar een beetje het internet na!" of mensen die de "base-game" als een volwaardige 40-50 euro-game zagen (terwijl die maar 20 oid was?) en dan heel hard roepen "OOOH NEE, DLC!"

Ik vond de opzet anders niet slecht, heel persoonlijk dan. Liever zo, dat je weet wat je gaat krijgen, dan een verkapte game aan volle prijs waar je dan 50% van de content nog aangeboden krijgt in het DLC-lijstje, opgedeeld in 3 pakketjes van 10-15 euro elk.
Hmm, had destijds begrepen dat ze dezelfde lijn wilde doorzetten. Zal me eens inlezen in de laatste, thnx voor de tip.
Om de 3 meter containers om lijken te hiden voelde ook echt ontzettend nep aan in Absolution. Ik ben na die game inderdaad ook afgehaakt.

Kreeg hetzelfde gevoel als met Splinter Cell, die serie heeft Ubi totaal verkloot door het sneaken veel te onbelangrijk te maken. Alles moet tegenwoordig zo te zien snel, het marken van enemies en met één knop iedereen uitschakelen is zo verschrikkelijk saai. In de eerste paar delen van Hitman en Splinter Cell was je enorm underpowered waardoor je het liefst elk vuurgevecht uit de weg ging, nu ben je meer een navy seal of Jack Bauer.

Ik miste in Absolution echt de 10+ mogelijkheden een contract te volbrengen uit de oude Hitmans, na een uurtje alles maar te hebben neergeknald zoals in een normale FPS had ik geen zin meer.

Hopelijk terug naar hun roots nu.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 16 juni 2017 18:34]

Heb je HITMAN (2016) wel gespeeld?
Je hebt echt een myriade aan opties om je doel te bewerkstelligen. Accidentje dmv een luchter? Van een richeltje afduwen? Gif? Afschieten? In welke kamer doe je het? Wacht je tot hij/zij naar toilet gaat? Wat te eten gaat halen? Net na zijn telefoongesprekje als die alleen in zijn kantoor is?
Dat het ook met geweld mogelijk is, vind ik niet zo erg. Mits je dan een belabberde score haalt. Ik hoop op een duidelijk score systeem en dat een hoop denkwerk nodig is om silent assassin te halen. Maar wel dezelfde mechanics als de oudere games. Alsjeblieft ook weer eens een spel voor mensen die graag nadenken.

Van mij mogen ze een nieuwe verhaallijn beginnen zonder de kronkels van klonen. Doe mij maar een mooie meid, een pittig opaatje of een kind van 14 in de hoofdrol. Als het maar een spel wordt waar je flink moet puzzelen voor een hoge score.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 18 juni 2017 08:22]

Of die terugblikkend nou zo goed waren weet ik zo net nog niet. Was het niet Hitman: Contracts waarin die oudere levels pas echt goed tot hun recht kwamen?

Ik geef gerust toe dat ik al een jaar of 10 geen Hitman games gespeeld heb. Maar Hitman: Codename 47 was volgens mij vooral leuk qua idee, niet zozeer qua uitvoering.
Imho was de eerste game op technologisch vlak enorm vooruitstrevend. De game had als een van de eerste games de bekende 'ragdoll physics' waarbij lichamen en andere objecten reageeren op externe invloeden als kogels en explosies. Ook werd er gebruik gemaakt van stof en foiliage physics. Gameplay is inderdaad een stuk beter geworden in de latere games, maar voor die tijd was het toch best een solide game en soms te komisch als de physics niet helemaal meewerkte :D Maar dat is in alle Hitman games daarna ook zo gebleven gelukkig.

Als ik denk aan een game die rond die tijd uitkwam (GTA3) dan valt het gewoon op dat daar iedereen gewoon spontaan neervalt op dezelfde plek omdat ragdoll physics toen nog niet gebruikelijk waren in games. Tegenwoordig is het een integraal onderdeel van veel games omdat het gewoon een zekere mate van realisme toevoegt. En dat de Hitman serie daar voor een (klein) deel aan geholpen heeft, mag ook wat waard zijn :)
Ik dacht meer aan bv. de manier waarop sommige missies zijn opgezet, dat je van sommige lui hun kleren niet kunt aantrekken, allemaal dingen die ik echt totaal niet mis. Ook wanneer je als verdacht wordt beschouwd. In Hitman 2 was er iirc een soort globale verdachtheid die ook nog eens direct gemaximaliseerd werd als je per ongeluk de verkeerde hoek omging. In Hitman 1 had je dan weer bv. ergens iets van een zwembad waar je iemand om zeep helpt en dan zijn ze op zoek naar een kale in een zwembroek. Trek snel je pak aan en die kale in dat pak bij het zwembad is totaal niet verdacht ofzo… :P Daarom zal dat bij Hitman 2 wel in de andere richting zijn overdreven.

SoF is eigenlijk het enige spel dat ik me qua "physics" herinner (26 hitzones, zomg :P). Zijn die ragdoll physics in Hitman meer realisme of meer Hollywood?

tl;dr Sorry Hitman devs, de ragdoll physics zijn me destijds nooit in goede of slechte zin opgevallen. xD
Super Bunnyhop heeft een prachtige video gemaakt over Hitman:
https://www.youtube.com/watch?v=yqAF2j_X-_c
En zijn review: https://www.youtube.com/watch?v=mBaZUtRiIAM
De game is gewoon slecht in de markt gezet en opgeknipt in verkeerde delen zodat het tempo slecht is.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 16 juni 2017 16:51]

Je wordt blij van iets waarvan je niks af weet.

Hakan abrak gaf een interview (in het Turks) over SEnix en gaf aan dat ze JUIST heel veel steunden. En dan ze heel tevreden zijn met SEnix

Misschien hebben je juist te weinig druk uitgeoefend
Is te hopen. Echter om dat ze nu ook wel geld terug willen verdienen ben ik bang voor meer episodische praktijken, en micro-transacties.
Heb je de huidige Hitman überhaupt wel gespeeld? Veel meer terug naar de roots dan dat kan eigenlijk niet.
Ik weet niet of je daar bij van wordt eigenlijk.
Het zittende management heeft square Enix eruit gekocht. .. klinkt leuk maar tenzij ze een goede investeerder of eigen assets hebben is het nu wel een studio met weinig kapitaal. Nu hebben ze wellicht wel de vrijheid enzo die ze eerder niet hadden maar dat betekend nog niet gelijk dat er nu ineens een geweldige game vanaf (kan) komen.
Opvallend dat er geen koper is gevonden. Had toch wel verwacht dat ze zouden worden opgekocht door 1 van de grote andere studio's. Want de games (en reviewcijfers) van deze studio waren altijd wel prima. Mooi om te zien dat ze de licentie mogen behouden. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht (het is nogal makkelijk om te blijven cashen met de huidige beschikbare games).
Jep wat Konami dus momenteel doet met Metal Gear Solid ;(

Maar zelfstandig blijven is nog altijd beter dan in handen komen van een grote uitgeverij die de franchise helemaal uitmelkt! *kuch* Activision of Ubisoft *kuch*

[Reactie gewijzigd door s0kkie op 16 juni 2017 16:47]

Ik kan mij we voorstellen dat een uitgever niet zit te haperen op een studio die verliesgevend is. Wel netjes van square dat ze de hitman ip gratis meegeven (ga ik van uit tenminste).
Het is een management buy-out. Dus de studio heeft zichzelf (en de Hitman licentie) uitgekocht.
De meeste grote uitgevers hebben waarschijnlijk al een soort shooter in hun assortiment.
Ben benieuwd hoe ze hun nieuwe game gaan financieren dan, kickstarter lijkt een logische beslissing.
Geweldige franchise en de laatste Hitman was echt weer een hele grote stap in de goede richting. Blij dat de franchise blijft bestaan!

Een Hitman VR zou mij wel enorm gaaf lijken.
Goed nieuws. Hopelijk gaan ze in de toekomst ook eigen servers aanschaffen want de hosting van Square Enix is zo ontzettend slecht. Al meerdere keren saves verloren of vastlopers gehad bij Hitman maar ook Deus Ex.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*