Door , , 159 reacties

In de nieuwe episodische Hitman heb je weer ouderwets veel keuzemogelijkheden. De game is veel minder lineair dan zijn voorganger. Bovendien is het ene level uit de eerste episode veel groter dan je gewend bent. Indrukwekkend is echter vooral de simulatie van de vele personages in dat level. Het maakt dat je heerlijk kunt puzzelen op de ideale manier om je slachtoffers uit te schakelen. Daar zijn tientallen opties voor, die zelden voor de hand liggen. Helaas zijn er ook wel wat minpunten op te sommen. Zo is er redelijk veel clipping en komen de iconen die je nodig hebt om een actie uit te voeren lang niet altijd in beeld. Verder zijn we niet gecharmeerd van de episodische aanpak.

Prijs bij publicatie: € 12,99
Geteste uitvoering: Hitman (2016), PC (Windows)

Een maand geleden keken we al eens uitgebreid naar de nieuwe Hitman. We kregen de kans om het eerste level van de game te spelen en de twee trainingsmissies die daaraan voorafgaan. Dat was niet veel, maar wel precies wat uitgever Square Enix nu als eerste episode van de game heeft uitgebracht. We gaan de inhoud van dit eerste hoofdstuk uiteraard niet opnieuw beschrijven, maar houden het bij ons oordeel over dit nieuwe avontuur van Agent 47.

Gespeeld op: Windows
Ook beschikbaar voor: Xbox One, PlayStation 4

Laten we daarbij beginnen met het uiterlijk. Dat is er uiteraard op vooruitgegaan ten opzichte van Hitman: Absolution uit 2012. Het Deense Io Interactive heeft de eigen Glacier Engine opgevoerd, zodat hij overweg kan met DirectX 12. Onder DirectX 11 ziet de game er echter ook prima uit. Het eerste hoofdstuk van de game speelt zich af in een barok paleis in Parijs, en de pracht, de praal en vooral ook de vele rijke ornamenten in het paleis komen uitstekend uit de verf, net als de vele kleine voorwerpen die overal rond lijken te slingeren. Het aantal polygonen in beeld moet aanzienlijk zijn. Je ziet keurig gedrapeerde gordijnen en mooi gedetailleerde kandelaars en kroonluchters, in een kamer met een rijk gevuld banket vol wild en fruit dat tot in de kleinste details is vormgegeven. Enig nadeel is dat het feest dat je bezoekt 's avonds plaatsvindt en het er dus aan de donkere kant is. Dat maakt dat je al die details niet altijd even goed kunt waarnemen. Dat is hopelijk anders in de vijf missies die later dit jaar uitkomen.

Review Hitman

Beter dan Absolution

Wat gameplay betreft is het vooral goed dat Io Interactive is afgestapt van de gestroomlijnde opzet van voorganger Hitman: Absolution. Je hebt hier veel meer vrijheid en ook veel meer mogelijkheden dan in Absolution. In die game was het aantal opties wat karig. Kwam je een radio tegen, dan was de kans groot dat je het toestel nodig had om wat bewakers om de tuin te leiden. Buiten het gebruik van grof geweld - nooit aan te raden in Hitman - was het in Absolution net iets te vaak de enige manier om enigzins ongezien en ongehoord langs de bewakers te komen. De game was daarin wat te lineair, en dat is nu gelukkig anders.

In deze Hitman vind je nog heerlijk veel hulpmiddelen die je in kunt zetten. Veel meer dan in Absolution, maar het is gelukkig nergens zo dat je een gevonden hulpmiddel in de directe omgeving nodig hebt. Sterker nog; de game geeft regelmatig suggesties. 'Hier is een kraan en als je die met een steeksleutel saboteert, dan kun je het water over laten stromen'. 'Daar is een terrasverwarmer en als je die saboteert met een schroevendraaier, kun je een ongeluk veroorzaken'. 'Als je gif hebt, kun je dit drankje of dat gerecht vergiftigen'. Waar in Absolution het gereedschap dat je nodig had dan iets te vaak net om de hoek op je lag te wachten, is dat hier niet het geval. De benodigde middelen zijn allemaal te vinden, maar zelden in de buurt. Zo hoort het ook in een Hitman-game. Er zijn tal van mogelijkheden, maar nergens opzichtig en voor de hand liggend.

Bekijk de 20 jaar tussen de tutorial en het eerste hoofdstuk.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2