Hitman Preview

Agent 47 komt in delen

In zes losse delen

Uitgever Square Enix en ontwikkelaar Io Interactive zijn samen op zoek naar een nieuwe manier om games uit te brengen. Die zoektocht hebben we de afgelopen maanden live meegekregen. Square Enix heeft een aantal malen kenbaar gemaakt dat het weer een nieuwe manier had verzonnen om Hitman aan de man te brengen. Op 11 maart kun je niet naar de winkel om een doosje te kopen waar de volledige game in zit. Dat doosje komt wel, maar pas aan het eind van het jaar, als alle episodes van de game op de markt zijn verschenen. Dat is de huidige stand: de game verschijnt in een aantal episodes, waarvan de eerste dus op 11 maart uitkomt. In april en mei verschijnen nieuwe episodes en de maanden daarna verschijnen nog drie grotere - en wat kleinere - uitbreidingen.

In maart koop je dus de eerste episode van wat er in totaal zes moeten worden. Die eerste episode speelt zich af in Parijs en bevat ook een tutorial waarin je via een aantal kortere trainingsmissies de game leert kennen. Daarna verschijnen er vijf episodes die zich steeds in een andere land afspelen. Op volgorde: je kunt later dit jaar op avontuur in Italië, Marokko, Thailand, de VS en Japan. De eerste episode kost je 15 euro, en alle latere episodes 10 euro. Samen gaat Square Enix het geheel voor 60 euro aanbieden, al kun het geheel vooraf bestellen voor 10 euro minder. Als we Io Interactive moeten geloven, bevat elke episode een uitgebreide missie met een bijbehorend verhaaltje, en is er een overkoepelende verhaallijn die de zes episodes met elkaar verbindt.

Bugs en crashes

Van Square Enix kregen we de kans om alvast een paar uur te stoeien met de eerste episode van de game. Daarbij ging het zelfs om de Windows-versie. Vreemd genoeg werd spelen met muis en toetsenbord daarin nog niet ondersteund. Verder bevatte de versie die we mochten spelen nog behoorlijk wat bugs en onvolkomenheden. Zo crashte de game regelmatig, wat als gevolg had dat we de missie een aantal keer opnieuw moesten starten. Gelukkig is dat in deze fase nog geen probleem. Het fixen van bugs is typisch iets dat pas in de laatste weken van het ontwikkeltraject de volle aandacht krijgt. De Deense studio heeft nog een paar weken om de fouten uit de software te halen. Wie een game in deze fase van ontwikkeling speelt, moet over een bug meer of minder niet moeilijk doen.

Hitman bezoekt Sapienza.