Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Submitter: CriticalHit_NL

IO Interactive brengt nieuwe locaties en andere content die het verhaal uitbreiden zonder verdere kosten in 2016 naar Hitman. Dat heeft de studio bevestigd. De basis van het spel is beperkt bij de release op 8 december.

De topman van IO Interactive,Hannes Seifert, zegt tegen Videogamer dat 8 december wel een compleet spel verschijnt, maar dat dit slechts een startpunt is: "In de loop van 2016 voegen we meer locaties en missies toe en we hebben bijvoorbeeld doelwitten die slechts voor twee dagen verschijnen." Al die content is voor kopers van het spel gratis, bevestigt hij.

Volgens Seifert is niet voor Early Acces gekozen omdat het spel wel gereed is bij release en de studio wil volgens hem ook geen Season Pass, met alle extra kosten voor spelers. Bij release kost Hitman 60 dollar. Een euro-prijs is nog niet bekend. De nieuwe game in de serie, simpelweg Hitman geheten, werd dinsdag tijdens de E3 aangekondigd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Eigenlijk vind ik het meest schokkende van dit alles dat de game-industrie dit als "uniek" beschouwt. Alsof het helemaal nieuw en hip is om gratis content aan te bieden in de vorm van patches / maps.

Het feit dat ze een spel afleveren dat "af" is, is natuurlijk dikke prima, ook ben ik natuurlijk blij dat ze geen "early access, pre-order bonussen en / of season passes" gaan verkopen, maar het is schrikbarend dat er gewoon mee geadverteerd wordt. Alsof je nu in een keer een super hip en vet bedrijf bent dat als je besluit om het niet te doen..

De game-industrie is echt te zot voor woorden geworden, dit artikel bevestigt het beeld enkel dat game bedrijven helemaal de kluts zijn kwijt geraakt. Nu kan ik wel een hele rant gaan plaatsen over hoe het er vroeger ( 6 a 7 jaar geleden nog ) aan toe ging, maar eigenlijk was het toen heel normaal om producten af te leveren die "af" waren. Patches, af en toe nieuwe maps etcetera waren eigenlijk best wel .. sja.. normaal. Dat heette commitment en achter je product staan, iets wat blijkbaar tegenwoordig niet meer zo ontzettend belangrijk is.

8)7 Ik voel me echt oud geworden.
Square Enix (Eidos) is niet een uitgever met bakken geld. Het is gebleken dat "pay upfront" bij veel betrouwbare studios een prima model is. Risico beperk je hierdoor. En die zijn voor studio's/uitgevers zoals Square groot. Ik heb dus liever dat de game zo op de markt komt, dan niet omdat de excel sheets negatieve resultaten geven.
Hitman leent ook voor deze aanpak. De single story van het vorige deel kon mij echt gestolen worden. Hitman Codename 47 werd er alleen maar minder "bad ass". Ben blij dat Hitman terug gaat naar de contracts.
Je hebt helemaal gelijk. Toch vind ik het persoonlijk niet erg verrassend. De games industrie is nou eenmaal in een Hollywood-achtige industrie veranderd de laatste jaren, met winst als primair doel. Persoonlijk heb ik een hekel aan pre-order bonuses en slappe DLC, etc. Echter zijn er blijkbaar genoeg mensen die er voor blijven betalen. Zolang mensen het pikken zullen de meeste bedrijven toch echt het onderste uit de kan proberen te halen. Daarbij is het belangrijk om te onthouden dat de meeste gamers van nu die 'goeie ouwe' tijd niet hebben meegemaakt, voor die mensen is shovelware DLC de norm bij wijze van spreken. En dan is het inderdaad wonderlijk dat er een ontwikkelaar is die daarvan af durft te stappen. Alles is relatief, zou m'n pa zeggen. :)
Vrij schokkend inderdaad, maar dat is wel de werkelijkheid anno 2015 en in deze werkelijkheid is het helaas terecht dat ze het zo promoten. Het hangt er natuurlijk allemaal wel van af hoe goed en volledig de game bij release is, maar wat dat betreft heeft hitman volgens mij geen slechte reputatie. Dan hoop ik dat deze gang van zaken over vijf jaar net zo vanzelfsprekend is als dat een game geluid heeft, of meer dan 256 kleuren. Dingen die je niet eens apart vermeldt...
ehhm, ja zeker nooit van het bedrijf "Nintendo" gehoord?
Nintendo is een internationaal bedrijf dat is opgericht in Kioto, Japan op 23 september 1889 door Fusajiro Yamauchi.

Nintendo begon als fabrikant van handgemaakte hanafuda-kaarten, voor gebruik in een gelijknamig Japans kaartspel. In de tweede helft van de twintigste eeuw begon het bedrijf te experimenteren met andere producten, waaronder ook speelgoed. Via speelgoed belandde Nintendo bij videogames: in de jaren zeventig van de 20e eeuw begon het bedrijf met het ontwikkelen en produceren van coin-opmachines oftewel speelapparaten. In 1980 bracht Nintendo zijn eerste draagbare console uit: de Nintendo Game & Watch. Dit apparaat was tevens het eerste draagbare videospel met een lcd-scherm en een microprocessor.

Iedereen over een kam scheren noemen wij dat in NL.

[Reactie gewijzigd door Bierbal op 19 juni 2015 16:53]

Een game eerder releasen terwijl deze nog niet af is en dan de rest uitbrengen als "gratis" downloadable content... En sommige mensen zijn nog positief ook. Ik zou liever zien dat ze een spel gewoon uitbrengen als het af is, net als vroeger.
Tsja, wat is "niet af" in een game? Waar trek je de grenzen tussen 'niet af', 'speelbaar', 'compleet' en 'uitgebreid'. Het toevoegen van nieuwe missies hoeft per definitie te betekenen dat de 'basis' een spel is wat 'niet af' is. Wellicht dat de gametime voor de basis Hitman $60 tegen valt, maar ook in jouw idealistische 'vroeger' waren er ook spellen die gewoon niet heel langdurig waren. En dan was de enige oplossing een dure Expansion kopen; nu krijg je extra content gratis.

In mijn ogen is een spel 'niet af' als er fundamentele fouten zitten in de mechanics van een game waar je al vroeg in het spel tegen aan loopt. Als IO een Hitman weet neer te zetten waar mechanics kloppen, logisch en natuurlijk aanvoelen dan kunnen ze het verhaal stapsgewijs uitbereiden zonder ooit het gevoel te geven dat je een game speelt welke eigenlijk teveel bugs heeft.

Een ander belangrijk voordeel voordeel voor de ontwikkelaar is dat het makkelijker is om mensen geinteresseerrd te houden. Ze kunnen als het ware de alom bewezen cliff-hanger tactiek gebruiken om jou als speler steeds weer uit te laten kijken naar een nieuwe, kleine ontwikkeling in het spel. Eerlijk gezegd zie ik dat wel zitten. In plaats van in 1 marathon van 96 uur alles uit te spelen, na een tijdje te moeten stoppen en denken... "Fuck... I want more!" En bij Hitman wt je dat dat komt en dat het redelijk snel komt. Een complete expansion of een sequal duurt jaren...
Is het echt wenselijk om een cliffhanger techniek toe te passen op een interactief product? Ik vind van niet. Je kunt het niet vergelijken met een serie. Gaming gaat voor een groot deel over immersie. Dat lukt een stuk minder goed als je steeds opnieuw de draad moet oppakken, weer even de controls moet herkennen en leren en toch weer steeds opnieuw een stukje leercurve door moet. De games die je cht pakken zijn vaak ook de games waar immersie een grote rol speelt en/of waar je een bepaalt skill level bereikt waardoor de game lekker speelbaar wordt.

Kortom ik word niet heel happy van deze manier van releasen. Waar gaat het uiteindelijk om; wat mij betreft gaat het erom dat een developer/publisher een product aflevert dat AF IS. Nu DLC een beetje uit de gratie raken, pre-orders kritiek te verduren krijgen, en games rushen allemaal niet echt lekker werkt, doen ze het dus maar zo. Want reken maar dat hier puur financiele motieven achter zitten. Gaan de verkopen klote, dan kan IO Interactive op elk gewenst moment de stekker uit toekomstplannen trekken. Lekker op safe spelen over de rug van de consument, heet dat, hoe je het ook wendt of keert. Ondertussen blijft die consument de volle mep betalen namelijk.

De andere kant van de medaille is dat je natuurlijk ook kan wachten totdat Hitman volledig gereleased is, zoals met veel games heb je dan een betere game n scheelt het ook nog wat geld. Maar dat lijkt mij niet het motief van de developer, en dat is toch wel wat uiteindelijk telt.

Dit valt in elk geval op geen enkele manier onder 'best practices' zoals hierboven wordt geschetst - verre van zelfs.

Er worden meer games in delen gereleased, maar dan is het wel zo dat je een heel hoofdstuk te spelen krijgt en dat je de game zelf ook in delen betaalt. Dat is eerlijk zakendoen, de 'Hitman approach' is een grote ongrijpbare bende waar je geen idee hebt wat je nou krijgt voor je 60 piek.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 juni 2015 09:50]

Goed punt. Het zal dus heel erg belangrijk zijn hoe ze invulling gaan geven aan deze strategie. Hoe veel tijd zit er tussen de releases, hoe groot zijn de releases, borduren ze voort op main storyline of zijn het losse aanhangselen? En in hoeverre is de content die je al hebt nog leuk om te blijven spelen terwijl je wacht op de nieuwe 'uitbreiding'? In hoe verre kunnen ze die gap in immersion overbruggen en aandacht vast houden. Kan dat uberhaupt?

Ik ben er zelf echt niet perse een groot voorstander van maar ik ben niet per definitie tegen; ik zou het gaaf vinden als er nieuwe structuren bedacht kunnen worden die werken. Je geeft zelf heel goede argumenten waarom het niet zou werken en juist daarom ben ik benieuwd of ze het toch waar kunnen maken. Aan de andere kant ligt dit model zo dicht tegen de bekende betaalde DLC modellen aan dat dat het me sterk lijkt dat dit echt iets nieuws wordt. De uitbereidingen zijn dan wel gratis maar iedereen weet dat er maar 1 partij is die geld bij IO binnenbrengt en dat zijn wij; de gamers.... One way or another, wij betalen voor de ontwikkeling, of zij het nou 'gratis' beschikbaar stellen of niet.

Steeds meer mixed feelings ;)
Je moet toch onderhand beseft hebben dat dit gewoon een omgedraaide marketing is? Je krijgt nog steeds hetzelfde voor je 60 euro, maar nu met de verborgen disclaimer dat je niet alles krijgt op het moment dat je die 60 euro neerlegt (waarom betaal je niet per gereleased gedeelte, waarom weet je niet wat er in elke release zit, wat is het eindstation? Nul info hierover...) en met de verborgen disclaimer dat de developer op elk moment een eind aan het verhaaltje kan breien.

Dit is vele malen slechter dan een game met DLC, of een pre-order, of een early access. IO Interactive maakt zich hier vanaf met een leuk stukje marketing en geen enkele belofte over het eindproduct.
Het hele systeem zou werken als de prijs erna was. Als je voor de basis van Hitman bijv. 20 euro neertelt, dan mogen ze van mij best de content verspreid uitgeven, en dat je daar dan gewoon voor betaald.

Nu zorgen ze er gewoon voor dat ze je geld alvast hebben.
De basis van het spel is beperkt bij de release op 8 december.
Deze tekst suggereert duidelijk: 'niet af'. --_-- zijn conclusie is om die reden logisch en ik ben het met hem eens: een spel enkel van de main quest + een beperkt aantal side-missies voorzien, kan geen compleet spel worden genoemd.

De game kosteloos van de missende content voorzien, ligt dan in het logische verlengde daarvan.

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 19 juni 2015 09:47]

Splatoon werkt ook op deze manier. Er komen regelmatig nieuwe wapens en maps beschikbaar. Het enige verschil is dat Splatoon al volledig (goed) werkte, alleen dat er weinig verschillende content was. Nu er in een maand meerdere maps zijn bijgekomen, lijkt de diversiteit dat wanneer in het begin alles was gereleased denk ik. Het is dus wel positief, als er in het begin al een goede game is.
Ja want vroeger was alles perfect en moest je 30/40 gulden/euro betalen voor een uitbreiding waar je maar 20% van gebruikt. Dat was niet heel veel beter.
MAAR. Als je kijkt naar Halo 5 guardians vind ik niet dat de game an sich erop is vooruitgegaan. Eerder achteruit. Ik zou liever wat extra betalen voor bijvoorbeeld een uitbreiding voor Halo 2 of 3 dan het gratis te krijgen bij Halo 5. Ik weet niet hoe dit bij hitman zit maar als de game goed wordt is het natuurlijk helemaal mooi.
Ja inderaad, er zitten bijvoorbeeld nu ook microtransactions in Halo 5. En ze doen alsof daar alle kosten voor latere uitgebrachte DLC mee word betaalt. Wat uiteraard kinkklare onzin is. Maar nu mag je voor content betalen wat al lang in de game zit onder de motto; mixing things up and sponsoring DLC 8)7

[Reactie gewijzigd door 291608 op 19 juni 2015 12:57]

Helemaal met je eens, waarschijnlijk doen ze dit om de ontwikkelkosten te drukken en de eventueele opbrengst te verhogen. Zo kun je alle doelen lekker bijstellen. Verkoopt de game niet goed dan weinig doorontwikkelen. Etc, excellente marketingtruuk en ook goed gezien van de accountants.
Niet "all in" maar eerst 10 euro op rood.

En voor het geven van je mening verdien je geen -1 lijkt me. Ik zie liever ook een complete game dan een game die na de release nog vele patches krijgt omdat het anders niet goed werkt. Of je na twee uur wel uitgespeeld bent.

Maar goed, andere tijden he?
Oke, geen koffie meer voor Gimbal :+

Jongens en meisjes, dit is een site voor delen van meningen over voornamelijk tech.
Niet de juiste plek voor de Spaanse Inquisitie... :Y) :Y) :Y) :X :X :X

edit:

Tjonge jonge, het regent -1 , adem in adem uit.

[Reactie gewijzigd door gubyan op 19 juni 2015 10:58]

Dit is een andere situatie vind ik. Als een spel helemaal vol met content zit dan zul je mij niet horen dat downloadable content per se slecht is. Je hebt immers de vrije keuze. Dit klinkt als een spel eerder op de markt brengen en daarna pas afmaken. Dat vind ik een slechte zaak, als dat mag van jou. Maar ik ga iig geen 60 euro betalen voor een spel dat ze later wel een keer "gratis" afmaken.
Goh. Het kan dus toch!
Benieuwd wat dan het verdienmodel is voor de ontwikkeling van alle extra content. Of willen ze dit puur uit de verkoop van de games halen?
Hitman is een behoorlijke naam. Ik vermoed dat ze meer dan genoeg zullen verdienen aan de verkoop van de game op zich. Dit is altijd afwachten natuurlijk, maar persoonlijk vermoed ik wel goede verkoop cijfers. Het zal wellicht geen all-time record worden, maar toch.

Kijk zelf wel uit naar deze game, al ben ik wel even benieuwd naar wat meer nieuws en gameplay voordat ik zeker weet of het iets gaat zijn. De eerste drie Hitman games heb ik grijs gespeeld op de PC. Vond ze geweldig!
Kijk dit is nu eens een goeie actie!. Het irriteer me behoorlijk dat veel games met erg weinig content gereleased worden en er bij wijze van een week later al bergen DLC te koop voor is.
Neigt erg naar geld klopperij.

Evolve is hier een "goed" voorbeeld van.
De reden is dan ook dat voor veel game ontwikkelingen bepaalde afdelingen vrijwel al hen werk hebben voltooid voor het core project, terwijl de game ontwikkeling in zijn geheel nog niet klaar is voor release, en vervolgens aan DLC gaan werken om toch bezig te blijven. De baas is er tevreden mee, want het heeft geen stilstaand talent dat toch moet worden betaald, maar genereert toch een verkoopbaar product(en). Day-One DLC is op zich niet slecht, zo lang het de kern van een game niet aantast.
Kan er met je een komen. Maar dit is voornamelijk voor kleine studio's. Er is immers altijd wel een nieuw project. Vroeger hadden ze het ook niet.
Ik heb de game 2 uur gespeeld en vond het niets aan. Gelukkig gekocht via wat ruilen met steam items. Koste me een paar euro :P.
Het is niet alleen daardoor ten onder gegaan. Het spel wordt heel snel saai eigenlijk. De meeste spelers wilden niet als bepaalde classes spelen en als hunters is het spel zeer repetitief.
Je realiseert je wel dat dit veel meer naar geldklopperij neigt dan een game met betaalde DLC?

Men kan nu op elk moment bepalen dat de kosten niet meer opwegen tegen de baten, ze lullen er een puntje aan en opeens is Hitman 'klaar'. Maar je betaalt wel de volle prijs bij aankoop. Je betaalt dus eigenlijk voor een product waarvan je bij release zelfs nog niet weet wat je voor content gaat krijgen, en zlfs wanneer je de dan beschikbare content hebt uitgespeeld weet je niet hoeveel er nog gaat komen - en OF er nog wat komt. Bij een game die als skelet gereleased wordt en waar DLC's het boeltje compleet maken, weet je in elk geval zeker dat die DLC's er komen en weet je ook meteen of die 60 euro goed besteed is geweest.

Even nadenken aub. Dit is gewoon een Early Access 'in disguise' zonder enige belofte over wat het eindproduct zal zijn. Volgens mij heeft nog geen enkele dev het eerder z bont gemaakt. De marketing die ze in het artikel laten zien werkt in elk geval goed, getuige deze reacties... Wakker worden.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 juni 2015 10:17]

Mwoah, ik vind dit veel meer geldklopperij. Je betaalt de volle prijs voor een titel en je hebt geen idee wat je precies koopt. Dit is een veel gehoorde kritiek op bijvoorbeeld de Kickstarter-winkel.

Ik noem het bewust een winkel, want zo werkt het in de praktijk. Elke mogelijke extra missie/locatie/target is een stretch goal. Geen stretchgoals, geen nieuwe missies/locaties/targets.

Zet daar tegen af dat Hitman: Absolution de target sales niet gehaald heeft, dan is het vrij duidelijk wat hier aan de hand is. Verkoop er zo veel mogelijk voor zo min mogelijk effort. De vraag is hoeveel gamers er zitten te wachten op een "half" spel voor de volle mep. En als er weinig gamers in trappen, dan verwacht ik dat er weinig doorontwikkeld wordt.

M.a.w. ik wacht voor deze reboot wel op de complete edition in n of andere summer sale. Dat gezegd hebbende, ik vind de Hitman-serie echt geweldig, maar ik kan prima een jaartje wachten om in de tussentijd de rest van mijn backlog weg te werken.

[Reactie gewijzigd door Ozzy op 19 juni 2015 10:30]

Als echte Hitman fan zou je deze editie gewoon blind moeten kopen. Hiermee steun je de ontwikkelaars en blijft deze geweldige serie in leven. Mij heeft geen enkele Hitman me ooit teleurgesteld. Ook Absolution vind ik een top game, al is t wat minder Hitman.

Ik kan me niet voorstellen dat de game dermate beperkt wordt gereleased, dat t bijvoorbeeld maar zes uur ganeplay heeft of 2 missies. Dan krijgt t super lage cijfers en daarmee slechte pr
Ik hoop dat meer grote game-ontwikkelaars hier een voorbeeld aan nemen. Neem nou Call of Duty, voor zo'n spel moet je eigenlijk 150,- op zij leggen als je alle uitbreidingen wil, dat ga ik natuurlijk niet doen, dus ben ik na een half jaar altijd zo'n beetje de enige die niet de nieuwe levels kan spelen.
Goh, heeft The Witcher 3 toch nog het een en ander in beweging gebracht en zijn mensen toch bewust van het feit dat schaamteloze geldklopperij not done is.

Goeie actie! Alleen daarom al intressant om in de gaten te houden. :)
De Witcher 3 geeft wat skins en items weg, maar komt straks gewoon met betaalde DLC. Bij GTA V gaven ze een jaar geleden ook gratis items weg dus ik weet niet echt wat de Witcher 3 dan echt in werking gezet moet hebben, ze waren niet de eerste en zullen ook niet de laatste zijn, met deze tactiek.
Euro-prijs is wel bekend want hij is al te pre-orderen op Steam ;) 49,99 Euro
En op verschillende 'key only' sites is die al voor 29,99 Euro

[Reactie gewijzigd door s0kkie op 19 juni 2015 10:04]

Ik ben erg sceptisch na de vorige game die ze uitgebracht hebben. Ik heb elke Hitman game gespeeld, level design, interactie, de hoeveelheid items en de graphics werden met elke versie steeds beter, met behoud van een flinke uitdaging. Met de laatste versie leek het dat men vooral gefocussed heeft op graphics en 'sociale interactie', de contracts mode.

Ik heb de levels altijd perfect willen uitvoeren, maar met de laatste versie was dit niet mogelijk. De eerdere games hadden altijd levels waarin alles tegelijk gebeurde, de laatste game scheen opgedeeld te zijn in 'action bubbles', bepaalde delen van de maps waarin mensen zich verplaatsen en dingen gebeuren. Deze action bubbles schenen in actie te worden gezet zodra je een onzichtbare grens overging. Ik denk dat door alle grafische updates het simpelweg te zwaar was voor de engine om alle delen van de map tegelijkertijd te updaten, hierdoor viel voor mij de lol weg en werd het 'ontdekken' van de levels een kwestie van het vinden van deze onzichtbare triggers. Ook was de contracts mode voor mij een nutteloze toevoeging, waar waarschijnlijk veel tijd in heeft gezeten die naar mijn idee beter in de singleplayer mode had kunnen zitten.

Als duidelijk is dat deze nieuwe game net zo dynamisch is als de oude games, dan zal ik deze zeker kopen. Mocht het toch weer een scriptfest zijn als de laatste uit de serie, dan denk ik dat ik klaar ben met de Hitman reeks.
Vrij schokkend inderdaad, maar dat is wel de werkelijkheid anno 2015 en in deze werkelijkheid is het natuurlijk terecht dat ze het zo promoten. Het hangt er natuurlijk allemaal wel van af hoe goed en volledig de game bij release is, maar wat dat betreft heeft hitman volgens mij geen slechte reputatie. Dan hoop ik dat deze gang van zaken over vijf jaar net zo vanzelfsprekend is als dat een game geluid heeft, of meer dan 256 kleuren. Dingen die je niet eens apart vermeldt...
Hitman is n van de beste gameseries, met Absolution als uitzondering. Goed dat ze terug gaan naar de basis en dit ondersteunen met steeds nieuwe missies. Wordt voor mij zeker een day one aankoop!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True