Voormalig Xbox-topman Mike Ybarra krijgt topfunctie bij Blizzard

Mike Ybarra gaat bij Blizzard Entertainment werken. Hij krijgt daar de rol van executive vice president en general manager. Ybarra maakte eerder deze maand bekend Microsoft te verlaten. Hij werkte daar bijna twintig jaar en was topman van de Xbox-divisie.

Mike YbarraYbarra begint zijn werkzaamheden voor Blizzard op 4 november, meldt hij zelf op Twitter. Inhoudelijke details over zijn nieuwe rol geeft hij niet, maar hij zegt al wel aanwezig te zullen zijn op BlizzCon. Die conferentie van Blizzard vindt dit jaar plaats van 1 tot en met 3 november.

Begin oktober maakte Ybarra bekend dat hij vertrekt bij Microsoft. Hij was daar corporate vice president van de Xbox-divisie. Zijn loopbaan bij Microsoft begin in 2000, toen hij als system engineer aan de slag ging. Hij werkte zich daarna op naar verschillende hoge functies in het bedrijf.

De aanstelling van Ybarra bij Blizzard volgt nadat er dit jaar twee medeoprichters het bedrijf verlieten. Mike Morhaine kondigde zijn vertrek aan in april, hij had zijn werk als directeur vorig jaar al ingeruild voor een rol als adviseur. In juli vertrok Frank Pearce, hij ging met pensioen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-10-2019 • 08:42

81

Reacties (81)

81
69
22
4
0
33
Wijzig sortering
Ik ben benieuwd of we hem al op het podium gaan zien bij Blizzcon. Ben wel benieuwd wat ie te vertellen/betekenen heeft voor Blizzard.
Lijkt mij sterk dat hij binnen 5 werkdagen al meteen op blizzcon gaat vertellen hoe het allemaal in elkaar zit bij blizzard.
Misschien een kennismaking/introductie.
ah en mss een open Q&A, ah neen juist ... :+
misschien zoeken z iemand om een mobilegame aan te kondigen :+
Aankondiging voor Diablo 4 welke dan ook op de consoles (PS4 / XBOX) beschikbaar komt :)
*wishfull thinking* (dus geen officiële bron, maar mijn eigen vermoeden..)
Anoniem: 564633 @nextware24 oktober 2019 10:12
Nee joh, waarschijnlijk een nieuwe diablo alleen voor mobile ;)
Ja kom, heb je nou nog steeds geen smartphone? :+
Die een jaar na dato nog steeds niet beschikbaar is (in de westerse wereld)
Ik ben benieuwd of dat nog gaat gebeuren na Blizzcon vorig jaar :p
Een Diablo 4 is al genoemd op een poster voor een Diablo artbook, hoe officieel wil je het hebben?

Maar natuurlijk geen enkel gerucht voor welk platform het uitkomt... Na de aankondiging van Diablo Immortal zou D4 natuurlijk wel eens een exclusieve mobile game kunnen worden of wordt Diablo Immortal hernoemt naar Diablo 4... O-)
zoals ze in Amerika zouden zeggen "failing upwards i see!"
Hoe heeft deze man gefaald? (Ken hem niet dus echt geen idee hoe of wat?)
Kan jij je nog herinneren dat volgens deze kerel je altijd [...]?
Volgens mij was dat Don Mattrick die zulke uitspraken deed, niet Ybarra? ;)
Je moet dan wel je feiten op een rijtje hebben. Dat was niet Mike Ybarra, maar Don Mattrick.

https://youtu.be/J_JVVUnCWnY
Je hebt gelijk. Omdat ze een visie hadden voor een korte periode die uiteindelijk niet matchde heeft deze man een bedrijf compleet de grond in geboord. Je hebt vast alle medewerkers gesproken over hoe ontevreden ze met deze persoon zijn en ze worden uitgebuit?

Of basis van een voor een korte periode aangehoude BHAG beoordeel jij een persoon zijn functioneren over 19 jaar. Chapeau!
Laten we niet vergeten dat we in de tussentijd ook gamepass hebben gekregen, nieuwe gamestudios erbij zijn gekomen en de focus duidelijk veranderd is vergeleken met de launch van de console.

Ik snap niet dat het negatieve mantra nog steeds heerst, zeker bij tweakers. In de tussentijd is er veel veranderd.
Niet helemaal waar. De Xbox is begonnen als Project Manhattan, een beetje ongepaste naam, met het idee om tegenwicht te bieden tegen de japanse console markt. Het idee is uiteindelijk doorgegroeid tot het xbox concept met de gedachte om meer developers aan DirectX te binden, vervolgens is er met Xbox Live een geniale zet is geweest om de console op de markt te zetten, 1 van de eerste grote product service platforms voor consumenten.
Je hebt hierin gelijk en bevestigd mijn inzet. Xbox Live is geniale zet. Het is een technisch eigenlijk niets anders dan een Azure abonnement. Met Xcloud als opvolger welke nog verder verweven is met Azure. En Azure is op dit moment het enige wat er bij Microsoft echt toe doet omdat daar het geld van de toekomst in zit.
De stategie van Microsoft is simpel. Heel veel projecten opzetten en kijken wat de waarde is. Meeste projecten worden op een bepaald moment beëindigd tenzij ze een verschil kunnen maken in de microsoft bedrijfsvoering of als ze onderdeel zijn van een groter goed zoals Azure. Als de xbox niet zo'n belangrijke tool richting Azure was geweest, dan had Microsoft het gehele Xbox project al een hele tijd geleden stop gezet.
Replace microsoft door google, en het hele verhaal gaat nog steeds op qua strategie
Dat kwam van Don Mattrick af en niet van Mike Ybarra ;)
Blijft toch apart dat iemand een bedrijf de grond in kan runnen en daarna een hogere rol krijgt toegewezen dan mensen die al jarenlang bij Blizzard werken. Zo blijkt keer op keer maar weer, "it's not what you know, it's who you know".
Gezie de recente controverses met Blizzard en Hong Kong, is het maar de vraag of upwards hier wel van toepassing zal zijn.
Anoniem: 1248170 24 oktober 2019 08:44
Al die functies en lagen bij een Amerikaans bedrijf. 8 jaar gewerkt bij eentje en kreeg er de kriebels van.
Dat is nog eens een moment om in te stappen.
executive vice president en general manager ... zo zo wat een mond vol :/
Blizzard gaat toegevoegd worden aan Microsoft Studio's mark my words.
Het is handig dat je dan een insider aan boord hebt.
We weten allemaal wat er met Nokia Mobiele divisie gebeurd is.
Dus Bobby Kotick wordt z'n baas?
Nog verdere aftakeling van blizzard...
Anoniem: 181786 24 oktober 2019 09:01
Niet echt een gelukkige overstap volgens mij. Blizzard gaat hard naar beneden terwijl Xbox in aanzien wint bij de gamers.
waarom? wat doet xbox nu opeens anders?

gewoon een vraag hoor :)
De toekomst van de Xbox lijkt nu wat zonniger door al die studios die ze opgekocht hebben (voor het gebrek van exclusives die ze nu hebben), Xbox Game Pass (Ultimate), de beste console hebben (sneller/stiller dan concurrent) en Xbox Game Streaming.

Dat wil niet zeggen dat ze momenteel boven de Playstation staan, maar ze zijn een goede weg aan het bewandelen lijkt het. :)
Pff, net of exclusives nog steeds een selling point zijn. Sony gebruikt dat alleen als selling point omdat ze dan al die wacky Japanse dingen als 'exclusive' kunnen uitbrengen. Een game zoals Persona zou het ook prima doen op een Xbox, maar die Japanners willen niet aan de niet-Japanse consoles.
Volgens mij zijn de Sony exclusives juist een USP voor de Playstation. Spellen zoals Horizon, Spider-man en God of War hebben volgens mij de verkopen van de Playstation behoorlijk doen stijgen.
Weet niet waar jij je info vandaan hebt, maar exlusives zijn nog zeker voor sommige gamers een selling point ja. En daar zitten genoeg niet wacky Japanse games tussen. Xbox heeft de strijd mede hierdoor verloren dit keer. We zullen zien wie de volgende gaat winnen
Denk dat de consoles van de komende generatie, en dan vooral de richting waarin deze gaan heel belangrijk gaat zijn voor xbox. Denk dat ze wat dat betreft toch nog een volgende rol hebben tov playstation
en zo zie je maar weer dat betere hardware (sneller / stiller) niks zegt bij een console. Het gaat nog altijd om de games waarbij Sony met vlag en wimpel wint van die betere console.
Misschien juist omdát Blizzard wat onhandige beslissingen heeft gemaakt is het een goeie zet. Ybarra trekt ze wellicht juist uit het slop.
Waarom is het dan een ongelukkige overstap? Even los van of je gelijk hebt met je twee stellingen, laten we aannemen dat het waar is. Het salaris van Mike Ybarra zal er niet minder om zijn en hij zou er een leuke uitdaging aan hebben om Blizzard weer omhoog te krijgen.

Je opmerking zou relevanter zijn als er stond dat Mike Ybarra aandelen van XBox had verkocht en van de opbrengsten aandelen Blizzard had gekocht - dan zou het een ongelukkige overstap kunnen zijn.
En wat voor impact heeft dat op Mike Ybarra als nieuwe topman?

Hij maakt de overstap ofwel omdat hij daar goed kan verdienen en dat het belangrijkst vindt, ofwel omdat hij een leuke uitdaging ziet aan iets bereiken binnen Blizzard. Of om onbekende andere redenen die het om de een of andere reden een aantrekkelijke optie maken voor Mike. Dat hij het doet omdat hij gedwongen wordt lijkt me in ieder geval uitgesloten, dus hij gaat er op de een of andere manier op vooruit.
met waardering betaal je je vaste lasten niet, al zou deze man daar weinig problemen mee hebben.

voor een grote groep mensen telt toch echt wat er maandelijks binnenkomt.
tuurlijk kan je meer waarde hechten aan waardering.

Maar als jij een lekker loon vangt en die waardering is er niet dan kan je daar me leven,
als ik nou veel waardering kreeg maar mijn loon is ruk dan zou ik eerder dikke doei zeggen.

Maar ik begrijp wel dat bij een onderzoek uitkomt dat ze meer verlangen naar meer waardering aangezien dat loon er toch al is.
Helemaal met je eens, blizzard is netzoals BioWare magie verloren door het grote geld :)
Het lijkt me licht voorbarig om te zeggen dat Blizzard nooit meer gaat worden zoals het was (of nooit meer verbetert). Als je alleen al kijkt naar de Xbox divisie dan is die al een aantal keer het zwarte schaap geweest en ook al een aantal keer weer opgeklommen.
Toch geef ik je een punt, sinds spencer aan het roer staat zijn de verkopen van de xbone er nauwelijks op vooruit gegaan.

Met next gen moet Phil echt presteren na al die investeringen die hij heeft gekregen van MS.
Phil Spencer... ja. Dat is ook één en al PR-stunt van voor tot achter. 'Hij is zelf ook fervent gamer'... mag ik een teiltje?

Grappig trouwens, al die minnetjes :?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 22:56]

Anoniem: 310408 @Vayra24 oktober 2019 10:47
Phil Spencer... ja. Dat is ook één en al PR-stunt van voor tot achter.
Wel dat was een van zijn taken en zal wel een van zijn taken blijven. Maar je vergeet dat hij binnen Microsoft van een relatief lage positie naar een van de topposities is geklommen. Nu denk ik niet dat jij goed weet hoe dingen binnen Microsoft werken maar dat lukt je alleen als je een absolute topper bent in wat je doet. De competitie is absoluut moordend en fouten worden keihard afgestraft. Dat hij dus wel wat kan lijkt me niet te ontkennen. En dat hij zelf een gamer is weet ik 100% zeker, heb zelfs wel eens met hem geraced.

Vele succes met je teiltje.
Het is inderdaad alles maar volpraten, maar tegelijk wordt er op elke verkochte xbox in europa, er meer dan 3 ps4’s verkocht.

Ook gamepass draaid alleen maar op die 1 euro deals.
Alsof bedrijven bakken winst maken op consoles. Ondertussen verkoopt MS al zijn games ook op de pc en beginnen ze ook games uit te brengen op de Switch (potentieel dus een veel groter bereik met exclusives).

Ben helemaal geen Xbox fan (heb er niet eens meer een), maar ik denk dat MS er best goed voor staat met de gamedivisie. Zeker niet nu ze een paar studio's hebben opgekocht.
Microsoft verdient geld aan gamepass subs, xbox live gold en de xbox store. 2 van de 3 kan je alleen gebruiken met een xbox. Het succes van gamepass zal ook afhankelijk zijn van het aantal verkochte next gen xbox’en.
Oh vreemd. Ik kan gewoon Gamepass en de Microsoft store gebruiken op de pc. Xbox live krijgen ze inderdaad niet verkocht aan het pc publiek.
Ik claimde dat ook niet echt, dus ik snap deze reactie niet helemaal. Mijn reactie ging er voornamelijk om dat termen als nooit en altijd in geval van Blizzard nu extreem voorbarig en pessimistisch zijn. Ik weet dat gamecommunity-percepties gebaseerd zijn op emotie, maar zo'n oordeel slaat alles.
Zie laatste paragraaf. En wat je zegt over voorbarig in de game industrie? Het aantal publisher/devs dat weer 'terugkomt' nadat het mainstream troep is geworden is zo ongeveer... nul.

Wat er veel vaker gebeurt is dat een stel devs vertrekken bij het bedrijf en zelf een nieuwe studio opstarten. Grote verandering in deze kolossen komt niet van bovenaf. Dat is Xbox niet gelukt en gaat ook bij Blizzard niet gebeuren. Er wordt op safe gespeeld en dat sloopt de creativiteit, langzaam maar zeker, uit deze bedrijven.

Maar goed, wie weet worden we verrast ;)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 22:56]

Zoals als ik al zei, dit is puur emotie en daar valt niet erg over te discussiëren. Wat is 'terugkomen'? Wat is 'mainstream worden'? Wat doet Blizzard anders dan vroeger? Ze onderhouden nog steeds games voor vele jaren zoals vroeger. Ze doen nog steeds heel lang over het ontwikkelen van nieuwe games, net als vroeger.

Jouw mening 'Blizzard en Xbox zijn niet meer wat het was, dat gaat nooit meer veranderen' is uberhaupt al gebaseerd op een mening. Elk groot gamebedrijf is 'mainstream' of 'commercieel', dat is waarom ze groot zijn geworden!
Dit is een voorspelling, doe ermee wat je wilt. Het is duidelijk dat Blizzard een bepaald publiek al jaren niet meer goed bedient en dat er wel een vraag is. Mike Ybarra is niet het type dat daar direct aan wil of gaat beantwoorden, en dat wordt pijnlijk duidelijk als je zijn beslissingen voor Xbox bekijkt. Het gaat hem niet om games.

En ja, het klopt dat het een mening is. Daar kun je prima over discussieren, of gewoon kennis van nemen. Misschien kom je tot een inzicht, misschien niet. Ik verbind gewoon de puntjes van de afgelopen tien jaar Blizzard en Xbox met elkaar.

Enne... wat doet Blizzard anders dan vroeger? MTX, lootboxes, vreemde commerciele bewegingen (de RMAH in D3 was het begin van die capriolen) die niet in beginsel zijn gebaseerd op goede gameplay maar op een goed verdienmodel. En vaak staan die op gespannen voet met elkaar.

Dat is niet waar Blizzard jarenlang voor heeft gestaan. Waar ze voor stonden was dat je een volle instapprijs betaalde, ook jaren na release, en dat je dan goed zat, en support bleef krijgen, en dat de game qua mechanics leidend was in de industrie.

Doen ze dat nog? Ik zie het niet. Alle franchises zijn allang niet meer leidend.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 22:56]

Anoniem: 384423 @Vayra24 oktober 2019 10:21
Ja kijk naar sony met hun geweldige quality control op mega hits zoals Life of Black Tiger en Skylight Freerange 2: Gachduine.

Deze hebben zeker wat te bieden al ben ik niet zo zeker van wat 8)7
Dat geloof ik graag, maar dat zijn dingen die men makkelijker zegt als het (hun? :+) verdiende loon ruim voldoende is. Als je je geen zorgen hoeft te maken om de financien, kan je je inderdaad richten op andere zaken. Voor heel veel mensen is dit echter een luxe die men zich niet kan permitteren. Men zal toch eerst de rekeningen moeten betalen.
Je bericht lezende had jij het anders niet specifiek over dit geval... ;)
Er zijn zoveel meer exclusives dan het standaard lijstje dat altijd genoemd wordt. Bovendien is de indie scene op Xbox erg goed vanwege de ondersteuning van MS.
Xbox is zoveel meer dan enkele gametitels. Iemand anders heeft al een korte opsomming gemaakt.
Dat is mijn probleem ook, mede daardoor erg blij te zijn overgestapt naar de ps4 deze generatie. Xbox heeft best gave exclusives hoor. Maar dingen als gears zijn niet echt mijn type unieke game. Waar games als the last of us of uncharted dat wel zijn, dit zijn naar mijn idee meer unieke soort games dan gewoon een variant op een shooter.
Xbox Microsoft heeft best gave exclusives hoor.
Meeste spellen van MS die het spelen waard zijn, zijn inmiddels crossplay, dus ook op PC beschikbaar. Alleen daarom al is het als PC gamer een stuk oninteressanter om een Xbox in huis te hebben. Ik heb om exact die reden vorig jaar ook een PS4 Pro aangeschaft ipv een Xbox One X :)
Helemaal mee eens. Al heb ik ook geen PS4 :+
Ik ben dan weer erg blij van PS3 naar X1 te zijn overgestapt. GamePass is daarvan de hoofdreden.
Maar wat is die gamepass waard als de games die je echt wil spelen op een ander platform gespeeld worden? Gamepass is een perfect voorbeeld van het willen trekken van klanten op een andere manier dan met de games die je levert
GamePass staat vol met games. Dus hoezo je laatste zin? Voor een tientje per maand heb ik een gigantische collectie oude en splinternieuwe games tot mijn beschikking zonder lag omdat ik ze lokaal kan opslaan.

PS; De enige Sony exclusive waar ik interesse in had en waar ik dus de PS3 initieel voor gekocht had was M.A.G. die ontwikkelaar heeft Sony vakkundig de nek omgedraaid.
GamePass is geweldig, maar verandert niets aan het hebben van te weinig goede exclusives. Games zijn natuurlijk enorm smaakafhankelijk
Voor mij is een goede game een goede game onafhankelijk of het een exclusieve is. GamePass biedt mij meer dan genoeg goede games voor een laag bedrag per maand. Meer dan dat ik tijd heb.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.