Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

World of Warcraft krijgt vossenmensen en cyborgkabouters als nieuwe rassen

World of Warcraft krijgt vermoedelijk ergens volgend jaar twee nieuwe speelbare rassen. Het gaat om de Vulpera, die het best te omschrijven zijn als vossenmensen, en de Mechagnomes. Laatstgenoemde is een nieuw ras van robotische kabouters.

De komst van de nieuwe rassen is onderdeel van update 8.3 voor World of Warcraft: Battle for Azeroth, waarvan de de releasedatum nog onbekend is. Deze update genaamd Visions of N'zoth komt dinsdag wel alvast beschikbaar op de bètaservers. De Vulpera komen beschikbaar voor de Horde, terwijl de Mechagnomes alleen voor leden van de Alliance te spelen zijn. Beide rassen zaten eerder al in het spel, maar waren toen nog niet speelbaar.

Zowel de Vulpera als de Mechagnomes zijn zogeheten Allied Races, wat betekent dat spelers pas een personage van dit ras kunnen beginnen op het moment dat ze de hoogste positieve reputatie hebben bij de desbetreffende factie. Daarnaast moet waarschijnlijk eerst een speciale queeste worden afgerond. Eerdere uitgebrachte Allied Races zijn bijvoorbeeld de Dark Iron Dwarves, Mag'har Orcs, Zandalari Trolls en Kul Tiran Humans.

In Visions of N'zoth betreden spelers de Eldritch-dimensie om het op te nemen tegen de duistere oude god N'zoth, die tijdens de gebeurtenissen uit update 8.2 bevrijd werd. Een belangrijke feature van 8.3 zijn Assaults in twee gebieden: Uldum en de Vale of Eternal Blossoms. De strijdkrachten van N'zoth overspoelen deze gebieden, waarna er tijdelijke queesten en andere beloningen verschijnen.

Daarnaast is er content voor spelers zonder teamgenoten: Horrific Visions, al is dit ook te spelen met een klein groepje vrienden. Hierbij draait het om een potentiële toekomst waarin N'zoth de strijd heeft gewonnen en de steden Stormwind en Ogrimmar heeft veranderd. Om de speler te helpen met overleven in deze visies, is een nieuwe, legendarische cape beschikbaar. Volgens Blizzard geeft deze cape een vorm van verdediging of schild tegen N'zoths aanvallen op de mentale gesteldheid van de personages van de spelers. Door de bescherming van de cape en door deze op te waarderen, kunnen spelers steeds dieper in de visies doordringen om gaandeweg steeds meer te ontdekken over de mysteries rondom N'zoths krachten.

Tot slot komt er volgende week ook een vernieuwe dungeon uit voor World of Warcraft Classic, genaamd Dire Maul. Deze kerker bevindt zich in het Feralas-gebied en is een oude, verwoeste stad van de Night Elves.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

08-10-2019 • 12:04

137 Linkedin Google+

Reacties (137)

Wijzig sortering
Kom op man, vossenmensen...vertaal dat nou niet, wordt er niet duidelijker op (=enige reden om te vertalen?).

Draenei: ruimtegeiten
Undead: nietdoden
Panda: knuffelbeesten
Gnome: minipeuters
Worgen: twilightmensen

Wordt echt heel raar.

[Reactie gewijzigd door eric.1 op 8 oktober 2019 15:39]

Kom op man, vossenmensen...vertaal dat nou niet, wordt er niet duidelijker op (=enige reden om te vertalen?).

Draenei: ruimtegeiten
Undead: nietdoden
Panda: knuffelbeesten
Gnome: minipeuters
Worgen: twilightmensen

Wordt echt heel raar.
Welkom in de wereld van native Engelstaligen. Voor Nederlanders klinken dingen als gnomes en undead natuurlijk wat cooler, we kennen het uit films of games of boeken. Voor Engelstaligen zijn het precies dezelfde woorden als voor ons 'kabouter' of 'ondode' is. Zij groeien al als kinderen op met die woorden uit sprookjesverhalen, het is alleen voor ons en andere niet-Engelstaligen dat 't een beetje mystiek klinkt.
Het zijn feitelijk gewoon "furries" :P
Leuk man, net zo slecht als de NL versie van Black & White vroeger. Hopelijk vertalen ze het hele spel (WoW) dus in het Nederlands met slechte voice acting en geven ze geen optie om het in het Engels te doen.
Je taal instelling gelocked op de taalinstelling van je OS is zo'n fantastische manier om mij super geirriteerd te krijgen.

(en waarom ik nu een engelse windows draai)
Is world of Warcraft dan geen ridicuul spel? Ik vind vossenmensen, en ook jouw, vertalingen behoorlijk geestig.
De titel van dit artikel (vossenmensen en cyborgkabouters) is de reden waarom WoW in het nederlands een slecht idee is :+

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 8 oktober 2019 12:15]

Dat waag ik te betwijfelen, ik heb destijds bij vlagen krom gelegen om de Duitse vertalingen van sommige Epic/Legendary items. Kan best hilarisch zijn in het Nederlands, althans, voor even ;)
De rassen vossenmensen en cyborgkabouters komen naar de Wereld van Oorlogsvoering-uitbreiding Visioenen van N'Zoth. Er komt ook een nieuwe kerker genaamd Verschrikkelijke Beukhamer.
:X

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 8 oktober 2019 14:49]

Haha lijkt alsof ik naar nickelodeon serie aan het kijken ben....
Dat lijkt me dan ook de doelgroep van WoW in het Nederlands. De rest van de Nederlandse spelers kent immers Engels.
:D

cyborgkabouters is dan overigens ook nog bionische kabouters ;)
Dit is voor mij dus echt de hoofdreden dat games en bij uitbreiding ook films enkel in het engels echt goed zijn :), leuk voor een keer maar nl klinkt echt gewoon niet vind ik voor zoeen dingen. Zelfde reden waarom ik me ook erger aan sommige ondertiteling. Ik gebruik de nl ondertiteling eerder om "mentaal" te dubbelchecken dat ik het engels goed gehoord heb, maar engels zit zoveel meer diepgang in als het in de bron engels is. Conclusie, iets moet gewoon in de taal staan waar het oorspronkelijk in gemaakt was :)

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 8 oktober 2019 21:13]

Klopt, dit is dan ook de reden dat ik steam in het Nederlands heb staan :+
persoonlijk ben ik daar geen fan van want dan gaan automatisch alle spellen met nederlands vertaling ook naar nederlands daarom zal ik altijd mijn steam lekker in het engels houd
Dit is de hoofdreden waarom ik de steam app ongelooflijk irritant vind, die heeft de taal gelocked op de taal van je telefoon, en dat is het enige platform waar ik de nederlandse taal wel redelijk vind, maar niet voor de apps die ik erop installeer...
Precies. Het is even leuk, maar dat is nu wel voorbij. Dus zet de rasnamen in het engels maar neer nu :P
Het probleem opzich qua vertalingen zouden het probleem niet zijn als er ook een soort van QA op zou zitten behalve google translate.

Er zou vast een deel van de spelers zijn die het kunnen waarderen en het ook gaan gebruiken. Voor mij persoonlijk zou ik hem gewoon in het engels houden en als ik slechte vertalingen wil zien dan zet ik de taal wel naar nederlands. :)
Nog een memorabele vertaling :

“It’s time to take out the trash”
“Het is tijd om de bloemetjes buiten te zetten”

( Jagged Alliance 2)

(Typo correctie)

[Reactie gewijzigd door Henry_X op 9 oktober 2019 12:40]

"It's time to take out the trash!" en ik heb nooit een vertaalde versie van ja2 gezien?
Heb de cd’s nog liggen. Zat in de ondertiteling en het was zeker niet de enige twijfelachtige vertaling .
Nice! Collectors item

Ik heb nooit een fysieke kopie gezien/gehad voor de Nederlandse markt maar dat was vroegah ook niet echt iets waar ik naar keek. :+
*facepalm* Een Nederlandse vertaling zou dan ook namen gewoon met rust moeten laten. Wie herinnert zich de slechte vertalingen van het oude HeroQuest en Ridderstrijd? Specifiek de vertaling van bv. de 'Ogre' (welke Google nu trouwens aangeeft als 'boeman')...

Dit is altijd een hekel punt geweest bij Nederlandse vertalingen, wat vertaal je wel en wat vertaal je niet.

@Caedus Het initieel wel grappig en het heeft zeker wel wat charmants, maar als je het 200x in een uur leest gaat dat irriteren. Nederlands is nu eenmaal geen wereldtaal, we zitten tussen drie powerblokken in, Engels, Duits en Frans. Vandaar dat veel woorden daaruit ook de Nederlandse taal insluipen en dat gebeurt al heel wat langer dan de laatste paar decennia 'uberhaupt' is daar een goed voorbeeld van. Waarom zouden we dergelijke Engelse termen 'verkrachten' door ze letterlijk te vertalen? Of uberhaupt te vertalen? ;-)

De reden waarom we zaken vertalen naar het Nederlands is omdat de doelgroep de andere taal niet beheerst. Maar het verstandige voor een Nederlander is om die taal te leren, door alles maar in het Nederlands uit te geven helpt dat niet. Engelse termen gebruiken maakt de overstap naar het Engels makkelijker. Meestal wordt dit gebruikt voor jongere kinderen of oudere mensen. Bij die laatste zal het niet snel gebeuren dat ze een taal nog meester worden, bij het eerste hopelijk wel.

@108rogar Er was wel een Ogre expansie, maar niet in het Nederlands: https://boardgamegeek.com...oquest-against-ogre-horde
Maar je begrijpt direct wat ik bedoel ;-)

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 8 oktober 2019 19:25]

Ik ben met name engelse software gewend.
Ik kan echt geen hol vinden in een Nederlandse Photoshop bijvoorbeeld, zoiets simpels als Crop heet dan Bijsnijden. Ik zoek me verloren.
Altijd als ik iemand help met welk ICT probleem dan ook, raak ik volkomen in de war zodra ik er achter kom dat hun taalinstellingen op Nederlands staan.

Een voordeel van de zoekbalken die tegenwoordig vrijwel overal ingebakken zitten is dat je vaak gewoon de engelse naam in kan voeren en dat hij dat meestal wel snapt, ook al is het systeem nederlands ingesteld.
Ik zit ook in de IT en loop regelmatig te vloeken wanneer er een Nederlandse versie is geïnstalleerd ipv. Engels. Probeer zo een vage foutmelding maar eens te vinden in het Nederlands. Op werkstations kan ik de noodzaak daarvan nog begrijpen, maar als administrator op een server is dat absoluut onzinnig. Het is dan ook niet de eerste keer dat ik naar project medewerkers ben gelopen met de opmerking waarom ze onder de administrator accounts niet standaard Engels inschakelen ivm. troubleshooting. "Maar dat doen we ook!", zijn zeker spoken die al die servers in het Nederlands installeren...
Andersom ook. Mijn Windows heb ik op Engels staan, maar als ik "reken" intyp bij zoeken, krijg ik calculator :+
Niks is erger dan Excel wat dat betreft.
Beetje kip/ei-verhaal: als je nooit vertaalt en gebruikt dan normaliseren de woorden natuurlijk ook niet. Vind de titel wel iets charmants hebben. Al zou ik zelf misschien eerder gekozen hebben voor 'mechabouters': dat loopt vanwege het klankenspel zelfs nog beter dan het Engelse 'mechagnomes'.
Nederlands is de kleinste wereldtaal en wordt (in variaties, dialecten en aanverwante talen, net zoals Engels, Duits, Frans en Spaans) gesproken in o.a. Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Suriname, de (voormalige) Nederlandse Antillen, Zuid-Afrika en Indonesië. En dan tel ik grote groepen immigranten in de VS, Canada en Australië niet eens mee.
Ik heb het over de voertaal. Zuid-Afrikaans klinkt bekend, maar is in veel gevallen gewoon niet te verstaan door een doorsnee Nederlander. Immigranten zijn slechts een hele kleine selectie mensen over de hele wereld (wat betreft Nederlands van origine) en wordt makkelijk gecompenseerd door de immigraten die hier rondlopen.
Afrikaans, Vlaams, Plat-Duits, de taal rond Duinkerken, het Nederlands op de Antillen, in Suriname en Indonesië; zijn allen nauw verwant aan het Nederlands. Daarmee is Nederlands echt een wereldtaal, danwel supra-regionale taal, met heel veel moedertaal- en tweedetaalsprekers.
Afrikaans is heeltemal verstaanbaar, jy moet net luister of goed lees. :+

Nederlands heeft best wel wat invloed op andere talen hoor ;)
Ik heb weinig issues met Engelse dialecten te verstaan, Welsch, Scottish, etc. (lang leven de BBC! ;-)

Maar ik had tijdens mijn HTS tijd een Zuid Afrikaanse leraar voor technisch Engels (vliegtuigbouwkunde), als die lekker op dreef was in het Zuid Afrikaans was het giswerk waar hij het over had... Misschien (realiseer ik me nu) zat hij ook in een zwaar Zuid Afrikaans dialect te babbelen om met ons een geintje uit te halen...
Meningen verschillen. Ik woon liever in een land dat respectvol omgaat met zijn culturele erfgoed en probeert een eigen identiteit te behouden.

Doe mij dan Nederlandstalig België maar, die verzinnen tenminste zelf nog woorden in plaats van alles klakkeloos uit het buitenlands over te nemen.

Ik heb liever dat buitenlandse talen "verkracht" worden dan onze Nederlandse taal, ook al is die idd gebaseerd op wat we nu Duits en Frans noemen.
Meningen verschillen. Ik woon liever in een land dat respectvol omgaat met zijn culturele erfgoed en probeert een eigen identiteit te behouden.
Welk culturele erfgoed? Klompen?
Doe mij dan Nederlandstalig België maar, die verzinnen tenminste zelf nog woorden in plaats van alles klakkeloos uit het buitenlands over te nemen.
Je bedoeld het België waarbij de helft alleen maar Frans spreekt? Pick & Choose regels mogen volgens jou niet...
*facepalm* Een Nederlandse vertaling zou dan ook namen gewoon met rust moeten laten. Wie herinnert zich de slechte vertalingen van het oude HeroQuest en Ridderstrijd? Specifiek de vertaling van bv. de 'Ogre' (welke Google nu trouwens aangeeft als 'boeman')...
Het Gedrocht! Althans, ik neem aan dat je die bedoelt. IIRC zaten er geen ogres in HeroQuest maar de vertaling van die Khorne Bloodthirster was voor mij het meest memorabel.
Fox people klinkt even idioot. O-)
Alles even gelezen en ik heb er veel zin in!
Blizzard: We willen via Classic oude spelers overhalen om current Gen te gaan spelen.

Ook Blizzard: Hier speel als Furry Robot en koop 20€ mounts.
Dan mag ik hopen dat je ook weer extra characters per realm krijgt. Ik zat toen ik stopte met wow (cataclysm) al aan mijn max.
Ze hebben de max losgelaten per realm. Het is nog wel 50 per account.
Die titel... Waarom niet gewoon de class-names? Of is het een grap ;-)

[Reactie gewijzigd door UTADDICT op 8 oktober 2019 12:22]

Omdat 'Mechagnomes' nog wel herkenbaar is, want de Gnomes zijn al een ras natuurlijk en bij 'mecha' denk je al snel aan robots. Maar bij Vulpera gaat er voor de niet doorgewinterde WoW-kenners niet direct een belletje rinkelen lijkt me, dus heb ik gekozen voor omschrijvingen in plaats van de namen. In de lead en de verdere tekst worden de namen uiteraard wel genoemd.

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 8 oktober 2019 12:11]

Van de andere kant: is een nieuwsbericht als deze niet juist bedoeld voor de WoW-fans? Nu pas je de titel aan voor de mensen die er waarschijnlijk geen bal om geven. Daarbij kan het gebruiken van de daadwerkelijke namen voor iedereen mogelijk de nieuwsgierigheid triggeren onder het mom van 'oh, ik ben benieuwd hoe Vulpera er uit ziet'.
Met die namen erin had ook gekund, dan kun je inderdaad de nieuwsgierigheid wekken bij WoW-fans. Maar dan schrijf je echt voor de kenners en dat is imo wel iets teveel in-depth zeg maar. Op een WoW-fansite had dat uiteraard prima gekund en wellicht ook nog wel op een pure gamesite. Maar hier leek me een beschrijving handiger, zodat je in één oogopslag snapt om wat voor nieuwe figuren het gaat.
Juist door deze titel ging ik klikken, dus top gedaan!
Doet me wel denken aan een Pokémon van vroeger de naam vulpera, was dat niet een vossen soort vulpix?
Misschien hebben ze hun inspiratie daar vandaan?

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 8 oktober 2019 12:12]

Vulpes is Latijn voor de vossenfamilie...
Afgezien van bij biologen is dat niet echt parate kennis ben ik bang...
Vergeet de gymnasiasten niet ;) eenmaal latijn gehad vergeet je het niet heel snel.

Edit,, spelIing

[Reactie gewijzigd door Unsocial Pixel op 8 oktober 2019 16:23]

Al die beoefenaars van de atletiek die latijn kunnen :P

Gymnasiast vs gymnast :+
Nu je het zegt :+, maakt mijn andere reactie overbodig..
Als niet-WoW speler vind ik deze titel juist duidelijk omdat deze goed beschrijvend is.
Of inderdaad gewoon '2 nieuwe rassen'.
Zoals het nu leest zie je de mening van de auteur er wel aan (of zo lijkt het in ieder geval), duidelijk geen positieve mening.
duidelijk geen positieve mening.
Geen flauw idee waar je dat vandaan haalt, maar dat haal ik er dus totaal niet uit
Dat is een beetje de vibe die ik krijg van hoe het geschreven is, dat is waar ik het vandaan haal, uit mijn gevoel bij de tekst.
Dus hebben we een andere mening over de schrijfstijl, prima toch, dat jij het er niet uit haalt snap ik dan weer niet.
:+
Games zijn per definitie niet serieus zolang je er geen geld mee verdient.

[Reactie gewijzigd door shades op 8 oktober 2019 12:45]

Vossenmensen? Dat ras lijkt meer geïnspireerd door een Fennec, een subras van de vos. Overigens eens met wat andere reacties hier. Het gebruik van zo'n vertaling in de titel staat nogal raar.
Fennec, oftewel een woestijnvos. :)
Een fennec is inderdaad een soort vos, maar wijkt qua uiterlijk wel behoorlijk af van de vos zoals wij die kennen.
Vallen allemaal onder vulpes oftewel vos. En hij ziet er gewoon uit als kleine vos naar mij toe 😋

https://en.m.wikipedia.or/wiki/Vulpes
Een soort vos inderdaad, geen "subras" (die term is uberhaupt niet in gebruik bij wilde dieren, daarbij is een ras niet hetzelfde als een soort). Net zoals onze rode vos een soort vos is. Een prima beschrijving dus, en zeker geen (foutieve) correctie behoevend.

[Reactie gewijzigd door dikkechaap op 8 oktober 2019 13:05]

Wat weer past, want de Vulpera leven in een woestijn.
Zo jammer dit. De Horde krijgt een heel nieuw ras en de Alliance krijgt gerecyclede gnomes... Creatieve armoede.
Kul Tiran Humans zijn ook compleet anders vergeleken met de Zandalari trolls en normale humans.
Dus wat dat betreft maakt harige goblins dan niet veel uit.
Ach, de Alliance kreeg de Bee mount en toen hoorde je de Horde weer klagen. En morgen is het weer iets nieuws...
Zit nogal een verschil tussen een mountje en een ras vind ik. Er valt altijd wat te klagen maar dit vind ik gewoon jammer.

Het was nog beter geweest als de Vulpera gewoon aan beide kanten konden spelen zoals de panda's.
Alsof een Mag'Har Orc zoveel verschillend is van een 'normale' Orc. Net zoals @grimlock al zegt, morgen is het weer iets nieuws.
Heel nieuw ras maar wel op de physics van de goblins dus niet heel nieuw
Het skelet is misschien van de Goblins maar de rest is uniek.

Hopelijk krijgt de Alliance er ooit katachtigen bij.
Ik vind het vooral jammer dat ze dergelijke onzin toevoegen. Classic ftw ;-).
Classic kun je gewoon spelen, het is juist goed dat ze content toevoegen aan het spel.
Brengen ze nou nieuwe content uit voor WoW Classic? Wat is daar de gedachte achter? Rewriting history? Gaan ze geleidelijk aan alle expansions weer opnieuw uitbrengen voor WoW Classic? Hebben we over een paar jaar WoW Classic Classic?

Een verademing overigens, WoW classic. Ik speel het weer met veel plezier, veel socialer dan het "moderne WoW" en dat belachelijk snelle levellen is er gelukkig weer uit.
Misschien is het een idee om het artikel zelf even te lezen?
Misschien zelf lezen?
Tot slot komt er volgende week ook een vernieuwe dungeon uit voor World of Warcraft Classic, genaamd Dire Maul. Deze kerker bevindt zich in het Feralas-gebied en is een oude, verwoeste stad van de Night Elves.
Classic wordt in fases uitgerold. Dire Maul kwam in vanilla ook pas in een latere patch uit.
Later gaan we voor classig ook nog een keer de Zul Gurub, Ahn'Qiraj en Naxxramas patches krijgen.
Dit is WoW 8.3, niet Classic. De ‘nieuwe’ content voor Classic, Dire Maul, is niet nieuw, het is een vervroegde uitrol van phase 2 content. Dire Maul zou je als WoW speler toch wel moeten kennen.

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 8 oktober 2019 12:53]

Ik had het over deze paragraaf:
Tot slot komt er volgende week ook een vernieuwe dungeon uit voor World of Warcraft Classic, genaamd Dire Maul. Deze kerker bevindt zich in het Feralas-gebied en is een oude, verwoeste stad van de Night Elves.
Ik ben het met je eens dat het inderdaad verwarrend is, als je niet bekend bent met WoW / WoW classic. Het lijkt nu alsof er een volledig, nog nooit verschenen dungeon genaamd Dire Maul uitkomt. Maar dat is niet zo. Dire Maul wordt nu pas vrijgegeven. Net als vroeger. Toen kon je Dire Maul ook pas na een aantal patches spelen.
Ja, dat weet ik. Ik ben wel bekend met WoW, en ook met WoW Classic - ik speel het nu. Maar ik was er niet van op de hoogte dat er een voorop gezet plan was om oude content patches geleidelijk aan uit te brengen voor WoW Classic. Wat me ook een beetje de vraag oproept: waarom hebben ze deze content niet gelijk toegevoegd? Ik neem niet aan dat ze handmatig elk stukje oude content aan het oppoetsen / afstoffen zijn voor WoW?
Dit doen ze omdat bepaalde dungeons en raids die in latere patches zijn toegevoegd bepaalde gear in eerder raids overtreft. Als ze alles bij release zouden uitbrengen dan zou het grinden van de eerste raids voor gear geen nut hebben, omdat er al betere gear bestaat in de latere raids.

En natuurlijk om zodoende de levensspanne van Classic een beetje op te rekken, maar dat is meer een business beslissing.
Vziw omdat het dan meer op de release van vroeger lijkt. En zodat ze wat meer de tijd hebben om inderdaad dingen op te poetsen.
Veel mensen kenden dire maul toen niet.

Op de server waar ik speelde was ik zowat de best gearde paladin. Wij waren ook de enige op onze server om 4h te killen bijvoorbeeld. Als je bekeek hoeveel spelers er toen waren die gewoon met moeite MC konden doen of BWL ... De meeste mensen hebben die raids pas later gezien 1 of 2 expansions verder. Wij deden ten tijde van AQ alle andere raids los op vrijdagavond. Ten tijde van Naxx, deden wij AQ op vrijdagavond, dan nog even MC met 25 man ofzo en dan nog BWL me 20 ... Op het einde verkochten wij MC/BWL runs, dan hadden we 10-15 betalende raid spots ... En dan gingen die mensen bieden op items ... Die bedragen die er werden gegeven was belachelijk hoog. Hoeveel pick up groups die er niet gewoon faalden in scholo/strat ... Dire Maul ging gewoon met moeite iemand naartoe omdat het in Feralas was en toch net iets moeilijker was. Voor ons was Dire Maul een "piece of cake" maar voor velen was dit "serieuze business" en Wow was toen oftewel was je een "raider" oftewel ging je pvp spelen, of was er gewoon rep grinden voor winterspring saber om het zo te zeggen. Dire Maul runnen bracht je echt niks op qua gear en "status". Net hetzelfde voor Zul Gurub, voor velen was dit extreem moeilijk. Zelfs Onyxia was moeilijk toen. Uiteraard is het nu gemakkelijker omdat je toch de mechanics zou moeten kennen. Maar PUG groups wipen nog wel eens, gewoon omdat ze denken van "lets nuke it", maar vroeger was het eerder crowd control dat je moest doen. Zonder crowd control = wipe.
TLDR: Ik (en mijn vrienden) was vroeger geweldig en de rest was crap. Want wij konden..............en de rest kon dit niet. En dan komt ook nog ergens de naam "Dire Maul" voorbij.

Buiten dat je eigenlijk alleen maar een veer in je eigen achterbips stopt is dit ook nog eens onzin. Vroeger deed ik geen AQ, MC 25man en BWL 20man op een avond maar wist met vele andere verrekte goed wat Dire Maul was.
Het is niet nieuwe content. het is Content die later in de levenscyclus van vanilla was gekomen, hierdoor komt het ook later in het huidige classic.
Je kan precies weten wanneer het ophoudt, want dit was allemaal gepland en aangekondigd ver voor de launch. Er zijn 4 fases. Elke fase representeer een grote update van vanilla.

Bijvoorbeeld AQ20 en AQ40, zitten in een van de latere fases.

Dit is precies zoals zij wow classic hebben aangekondigd. we beginnen zoals wow begon en gaan door de patches heen naar hoe vanilla eindigde.

En dit is perfect als je het mij vraagt. En ik denk dat aangezien het succes van classic dat ze ooit BC en WOTLK servers zullen maken.
Ok, dat wist ik niet, bedankt voor de info. Ik heb meegekregen dat er wat gesteggel was welk patch level ze zouden gebruiken en daar uiteindelijk uitgekomen waren. Maar niet dat de bedoeling was om daar nog weer content aan toe te voegen.

BC of WOTLK toevoegen, tja. Gezien het succes misschien logisch maar ik vraag me af wat de praktische invulling dan is. Het lijkt me niet rendabel om van elke expansion aparte servers te gaan draaien en blijven draaien aangezien je daar je populatie steeds verder mee uitsmeert. Bovendien wordt de systeembeheerlast veel hoger natuurlijk.

Extra content heb ik geen bezwaar tegen, zolang ze maar niet quests / gebieden overhoop gaan gooien zoals met Cataclysm. Of de basis veranderen, zoals snelheid van levellen en het LFG-matchmaking-gebeuren.
Kleine correctie: dat Dire Maul binnenkort uitkomt, is juist niet helemaal zoals gepland. DM zou oorspronkelijk deel zijn van Phase 2 zoals aangekondigd, maar is nu "los" naar voren getrokken. Daarom is het nieuwswaardig.

Verder helemaal met je eens; ik merk dat ik uitkijk naar de "nieuwe" patches :)
En toen was het dus geen "vanilla" meer.
Volgens mij was vanilla tot het begin van The Burning Crusade gewoon vanilla. Er is een plan opgezet door blizzard in fases. Ze release geleidelijk content, zoals dat in vanilla gebeurde met patches.
https://www.wowclassiccou...content_plan_pve_and_pvp/

En kom op zeg, je kan toch niet van een spel dat 2 jaar lang content updates heeft gehad roepen dat er maar 1 versie is.
[...]
En kom op zeg, je kan toch niet van een spel dat 2 jaar lang content updates heeft gehad roepen dat er maar 1 versie is.
Bedankt voor de link. Nee, niet één versie. Maar ik was onder de indruk dat ze wel één versie hadden gekozen waar ze Classic van zouden maken. Blijkbaaar was het plan dus om die wel weer verder te uit te bouwen. Weer wat geleerd :)
Ze hebben 1.12 gekozen als patch, maar deze is 2 jaar ná de release date van WoW pas uitgekomen ( 1.12 Aug 2006 ), met die logica zouden we Dire Maul, Blackwing Lair, Zul'gurub etc. al lang moeten hebben.

Je kunt niet spreken van een échte vanilla versie van WoW, zeker niet als je een patch nummer kiest ( in dit geval dus 1.12 ) wat betekent dat sommige dungeons en gameplay mechanics aangepast zijn ( anders/makkelijker) t.o.v. de originele 1.0 versie.

Echter wordt 1.12 globaal gezien als dé Vanilla versie en is het logisch dat ze (2 jaar aan) content in fases uitrollen zodat ook iedereen ruim de tijd krijgt om op een normale manier door de content te gaan (zeker gezien de meeste spelers nu 30+ met verantwoordelijkheden zijn :P). In 2004 hadden we deze content ook nog niet meteen beschikbaar.
Nouja... normaal? ;) Ik ben 30+ en heb verantwoordelijkheden dus ik speel vrij casual, maar wel sinds WoW Classic uitgekomen is. Ik ben niet in de buurt van geschikt om DM te doen. OTOH, als ik zie hoeveel lvl 60 characters al rondlopen zijn er genoeg mensen met minder verantwoordelijkheden ;)
DM is dan ook slechts een lower-lvl dungeon ( lvl 44-54 ) en geen raid content ;) Wss releasen ze DM nu al omdat de content uit fase 1 ( o.a. Molten Core en Onyxia ) sneller gecleared werden dan verwacht. En DM bijv. nodig is voor o.a. Warlocks om hun epic mount quests te completen.. redelijk essentieel dus :P

Er zijn altijd genoeg mensen met minder verantwoordelijkheden, maar ga er maar vanuit dat de meerderheid nog halverwege lvl60 zit ;) en als het per phase +/- 3 maanden duurt, dan duurt het 18 maanden voordat alle 6 uitgebracht zijn. Zelfs voor filthy casuals zoals jij en ik moet dat voldoende zijn :P
Classic is gebaseerd op de laatste 1.x patch, ofwel alle content tot vlak voor de pre-release van Burning Crusade. Ik verwacht dan ook niet anders dan dat langzaam alles in Classic komt wat er ook in zat vlak voordat BC gereleased werd. Blizzard heeft aanvankelijk gewoon een slag om de arm gehouden voor het geval Classic niet het publiek zou trekken wat door de vocale classic fans voorspeld werd. Dit was allemaal al bekend.

Overigens hoeft "uitbreidingen op Classic" niet per se een herhaling van de geschiedenis te betekenen; Er zijn genoeg fans van BC en WotLK, dus het zou zo maar kunnen gebeuren dat Blizzard later een volledig gescheiden Classic van BC of WotLK uit brengt. Dan kun je in de huidige Classic blijven spelen tot level 60 of een nieuw personage beginnen op een WotLK Classic server waarbij je dan tot level 80 kan gaan. Zolang Blizzard er winst in ziet, zou het zo maar kunnen gebeuren na het succes van vanilla Classic.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True