Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties
Submitter: iSonic

World of Warcraft heeft in haar tienjarig bestaan het record van 100 miljoen accounts bereikt. Daarmee heeft WoW nu tweemaal zoveel accounts als er mensen wonen in Zuid-Korea, zoals Blizzard het zelf stelt. Over de jaren is er ingelogd vanuit onder andere Antarctica.

World of Warcraft infographic snippet (200px breed)Honderd miljoen accounts betekent niet dat World of Warcraft ook 100 miljoen spelers heeft, zoals bovenaan de infographic gemeld wordt. Veel spelers hebben meerdere accounts van de mmorpg en bovendien wordt iedere aanmelding met de trial-versie van de game ook als een account geteld.

Die honderd miljoen accounts zijn gebruikt om in totaal 500 miljoen personages te creëren. Net iets meer dan de helft van die personages heeft zich bij de Alliance gevoegd: 52 procent versus 47 procent voor de Horde. Die laatste één procent is neutraal. Oftewel, dat zijn personages die het eerste gebied nooit uit zijn gekomen. Van alle pets die op sleeptouw genomen kunnen worden in de wereld wordt het vaakst gekozen voor de eekhoorn. De diertjes worden dagelijks ingezet in 3,6 miljoen verschillende pet battles. Daarnaast vinden er in Azeroth iedere dag 900.000 PvE-evenementen en 670.000 PvP-evenementen plaats.

Blizzard brengt deze informatie naar buiten nadat Riot Games, de ontwikkelstudio achter League of Legends, bekend heeft gemaakt dat er iedere dag 27 miljoen mensen zijn die hun game spelen, die overigens gratis is. Vorig jaar, toen Blizzard voor het laatst de hoeveelheid WoW-abonnees bekend maakte, telde de het spel nog 7,7 miljoen betalende spelers. In de hoogtijdagen van de mmorpg waren dat er 12 miljoen. Of deze neerwaartse trend zich door gaat zetten valt niet met zekerheid te zeggen. Blizzard heeft in ieder geval nog een uitbreiding voor zijn game aangekondigd: Warlords of Draenor. Wanneer die uitgebracht wordt is niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Jammer om te horen dat het 1 miljoen mensen niet gelukt is de beginzone uit te komen.
Briljant, dank je voor dit inzicht. Echter weet ik niet of de uitleg van Tweakers helemaal klopt, je kiest toch altijd meteen een kant, of zijn er tegenwoordig ook neutrale facties in WoW?

[Reactie gewijzigd door Jefrey Lijffijt op 30 januari 2014 12:40]

Ja, de Pandaren zijn een nieuw ras die neutraal beginnen en rond lvl....15? een faction moeten kiezen.
En dat verklaart ook meteen waarom het maar een miljoen accounts zijn (1 van de 100). Het gaat dus alleen om recente accounts, en dan ook nog eens alleen om recente accounts van 1 bepaald ras. Als je gaat kijken hoeveel accounts niet uit de beginzone zijn weggekomen, dan zal dat percentage uiteraard veel hoger zijn. Genoeg mensen die het een uurtje hebben geprobeerd, sinds dat gratis mogelijk is.
Dit houdt niet in dat die ene procent neutrals ook allemaal enkele accounts zijn. Het kunnen ook heel goed losse characters zijn die gemaakt zijn om alleen de beginzone en de quests van Pandaren te bekijken, maar nooit de intentie hebben gehad om een Monk/Pandaren verder te levelen.
Gefeliciteerd Blizzard!

Aan de ene kant snap ik wel dat ze spelers kwijt raken. Stel je begint het spel nu als leek. Dan moet je nog wel wat uitbreidingen kopen, en nu is de prijs al gedaald, het blijft verwarrend.

De huidige spelers klagen ook steeds meer, de een wil dit de ander wil dat. Maar wat vaak naar voren komt is dat het spel steeds "makkelijker" wordt.

Zelf speel ik het nog en ben ook nog wel van plan door te gaan! Vooral met de release van Warlords of Draenor! Welke overigens in mijn oren erg goed klinkt!
Stel je begint het spel nu als leek. Dan moet je nog wel wat uitbreidingen kopen, en nu is de prijs al gedaald, het blijft verwarrend.
Nee hoor, je hoeft alleen de laatste uitbreiding (Mists of Pandaria) te kopen. TBC, WotLK en Cataclysm zitten er al bij in.
Van een trail kan je voor 7,50 upgraden naar de rest (behalve mist of pandaria) dit kan alleen ingame voordat je een poppetje kiest. doe je dit niet ingame betaal je 15 euro. upgraden van trail naar mist of pandaria is 30 euro en los is die 20 euro
Dat het steeds 'makkelijker' wordt ben ik het mee eens. Ook dat je al die uitbreidingen moet kopen wil je met een panda kunnen spelen. Vroeger hadden ze de battle chest (zo ben ik begonnen met WoW), wat ik een geweldig idee vond. Snap niet waarom ze zo iets niet bij iedere uitbreiding uitbrengen.

verder (off-topic)... Bij iedere expansion ga ik weer even WoW spelen; de nieuwe questlines volgen tot max lvl, wat dungeons doen en vervolgens begin ik het saai te vinden. De dailies volgen is wel lachen, maar begint te vervelen (goed dat ze hier variatie in hebben aangebracht bij bepaalde factions! ookal mocht deze variatie nog meer zijn IMO).
De gameplay is IMO te noob-proof gemaakt. Iedereen heeft achterlijk veel hp, alle spell rotations zijn zo logisch als maar kan en DBM is standaard.
Die Battle Chest is er nog steeds, alleen nu uitgebreid tot en met Cata. Je zult de laatste expansion dus apart moeten kopen. Maar 19,99 voor de eerste 4 is een koopje.

De stats worden in de volgende Xpack aangepakt en weer wat genormaliseerd. Enerzijds is het fijn dat de game wat makkelijker speelbaar is voor meerdere niveaus. Dat verkort de queue tijden aanzienlijk en zorgt er ook voor dat de raids/dungeons wat makkelijker gedaan kunnen worden. Meer spelers = kortere queue tijd.
Overigens zijn er nog genoeg spelers die echt niet weten wat ze doen, ondanks de vele beschikbare addons. Noobproof is het wel, moronproof niet.
De hoge nummers zoals o.a. hp gaan ze aanpassen. Als iemand bijv 490k hp heeft dan wordt dat 30k hp in warlords of draenor.
http://wowpedia.org/Item_squish
Er zal altijd van het max in zulke marketing uit worden gegaan, zo zal ook mijn account er tussen staan terwijl ik een keer de trial heb geprobeerd en daarna nooit meer heb gespeeld. Het is namelijk niet alsof mijn account zomaar wordt verwijderd. :)
Het aantal abonnees is inderdaad inclusief trials, maar dat vermelden ze er dan ook duidelijk bij.

Hoe dan ook indrukwekkende cijfers. Het spel heeft een flinke stempel op de gamehistorie gedrukt, als een veel gespeeld, en veel gehaten, spel. Het staat Blizzard hoe dan ook te prijzen dat ze het spel zo actief ondersteunen over zo'n lange tijd. Op zowat elke vraag van de community wordt uitgebreid geantwoord en de game wordt continu verder verfijnd en uitgebreid. Natuurlijk is er ook van alles op- en aan te merken over het proces door de jaren heen, maar persoonlijk vind ik het nog altijd een mooi succesverhaal. Rond de release van de nieuwe expansion verwacht ik ook weer eventjes te gaan spelen (nu zo'n 3 jaar geen actief lid meer, de 6 jaar daarvoor wel grotendeels).
Het "Verfijnen" is dus ook een van deproblemen. Het is zo gestroomlijnd dat een INstance tegenwoordig maar 15 minuten duurt. Er zit geen Dungeon Crawlen meer aan. Ik had liever een betere save function gezien.

OOk hun focus op endgame heeft een hele generatie MMO's verkloot! Mensen rushen naar end level om zo maar te kunnen grinden voor items. Het samenwerken en exploren is volledig in het verval geraakt. Natuurlijk begrijp ik dat dit niet voor iedereen leuk is, maar ook mensen die dat leuk vinden moeten toch een spel kunnen krijgen dat hun hier op wat tegemoet komt.

Misschien dan niet WOW, maar het aantal clones is toch een goede indicatie van hoeveel ze het voor dat soort mensen verknald hebben.

Maar goed ieder zijn eigen, en ook al speel iks traks al weer tien jaar, kan ik moeilijk me nog in het verhaal (dat wel heel erg is afgeknot) en gameplay vinden. Ik heb elke keer nog wat hoop, en hoop dat ze me nog eens een keer verassen... maar het lijkt er op dat ik gewoon de doelgroep niet meer ben ;).
Op de huidige staat van het spel kan ik niet reageren; ik ben momenteel geen actieve speler. Persoonlijk vond ik de toenemende toegankelijkheid tot in Cata helemaal niet zo problematisch als de vanilla-puristen me wilden doen geloven; veel hiervan zie ik als een verbetering qua game-ervaring. Maar dit is aan een ieder om zelf te bepalen, en ik heb het de laatste 2-3 jaar niet echt gevolgd.

Maar zeggen dat WoW iets heeft verknald voor andere MMO's is onzin. WoW heeft gewoon het grootste deel van de MMO-markt opgeslokt omdat het populair was en is. Andere ontwikkelaars hebben grote moeite om een stukje van de taart te pakken, maar dat kun je Blizzard moeilijk verwijten. WoW heeft voldoende zwaktes die door andere ontwikkelaars zouden kunnen worden uitgebuit en overtroffen, zoals de herhalende en eenvoudige levelling content (kill, fetch, escort, repeat), en het vrij statische vechtsysteem (hotkeys + de tank-healer-dps driedeling). Toch blijken andere MMO-bouwers vooral te kopiëren, of slechts één onderdeel te vernieuwen / verbeteren, ten koste van andere onderdelen. Zo kom je er simpelweg niet. WoW is door haar populariteit wel een groot obstakel voor andere MMO's, maar geen onoverkomelijke.

Het probleem is vooral dat een MMO heel veel content moet hebben om mensen maanden / jaren aan het spelen te houden zodat ze inkomsten genereren. Die hoge eis qua kwantiteit zorgt ervoor dat er niet voldoende tijd en geld is om ook nog eens de kwaliteit van elke quest hoog te houden. Dungeons en raids zijn vaak nog best bijzondere, goede ervaringen, maar het levellen is herhalend. Zeker in vergelijking met het verloop van een goede singleplayer-RPG als The Witcher of Skyrim. Om een MMO te maken met de juiste hoeveelheid content, en dan ook nog eens met de diepgang en afwisseling die wij eigenlijk willen zien, is bijna onmogelijk door geld- en tijdsproblemen bij ontwikkelaars. MMO's kosten nu al honderden miljoenen dollars. Zouden ze dan ook nog 's een flinke stap vooruit willen maken qua gameplay, inleving en algehele ervaring, dan wordt het bijna onbetaalbaar.

Het wachten is op een ontwikkelteam die deze impasse doorbreekt. Want het is niet alleen een geld- en tijdsprobleem, maar ook zeker eentje van inspiratie, lef en inzicht. De nieuwe toetreders in 2014 (TESO, Wildstar, EverQuest Next) zullen dit volgens mij niet echt gaan bewerkstelligen, omdat ze nog altijd erg dicht bij de huidige standaard blijven. Misschien dat we de komende jaren weer eens verrast gaan worden in het MMO-genre.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 29 januari 2014 16:56]

Dat is zeker geen onzin, zij hebben inderect de MMO scene verknald. Een game zo open als Star Wars Galaxies was kan gewoon niet meer gemaakt worden. Dat heeft niet te maken met content, maar met geschapen cultuur. Mensen gaan dan lopen jammerren dat er geen end game isntances zijn waar bij je bij het handje word gehouden.

Ik weet dat BLizzard Fanboys dit niet graag horen, als BLizzard Fan word ik vaak genoeg door het slijk gehaald door blinde fanboys, maar het is gewoon een punt dat Galaxies verknalt werd toen ze NXE gingen invoeren. Ik ken een paar mensen die het jaren lang hadden gespeeld en ineens moest het spel op WOW lijken.

Mensen verwachten gewoon dat een MMO een race naar end level is en dan grinden voor items via X Realm LFG tools. Een LFG Tool, hoe handig ook, brengt ook met zich mee dat een server haar sociale cultuur volledig weg is. Mensen praten niet meer met elkaar, mensen zijn niet meer netjes tegen elkaar want je hebt zo weer een nieuwe groep.

Maar omdat mensen dat nu verwachten is het het eerste waar ze om schreeuwen in een nieuwe MMO. PVP is ook helemaal naar 2 sides systemen, waar alle vrijheid is weggehaald. Okay, TESO gaat voorzicht aan een drie zijdig systeem proberen... maar ik denk niet dat dat spel wat word. Te veel verschillende dingen tegelijk willen. Mensen blijven wel in WOW dan.

WOW heeft, niet met opzet, gewoon de MMO cultuur verziekt. Ook omdat investeerders niet meer warmlopen voor iets als SW:Galaxies waar de RPG fan hun hart in op kan halen. Want zeg nu eerlijk, WOW is toch eigenlijk geen RPG meer zoals het gestroomlijnd is. 15 minute instances, PVP dat meer om 2 zijden gaat dan echt allianties vormen zoals in een RPG hoort (waar beslissingen je ook in de kont kunnen bijten) en mensen komen de hoofdsteden niet meer uit. De skill tree is ook weg.

Dat betekent niet dat dat allemaal slechte dingen zijn hoor, is gewoon anders ;). Maar in een genre waar RPG vroeger de boventoon voerde, is het nu meer action en MOBA achtig spelen. een echte MMORPG word gewoon niet meer gemaakt. Ook omdat investeerders dat gewoon niks in zien.

Dat laatste is niet BLizzard haar schuld hoor. Maar ik kan ook jouw verjaardag feestje verstieren zonder dat het echt mijn schuld is ;).
Tja, dit is wel heel erg Kip-Ei verhaal. Heeft Blizzard die functies erin gestopt omdat de meerderheid van de spelers het wilde, of is de meerderheid eraan gewend geraakt omdat Blizzard ze geimplenteerd heeft.

Ik denk zelf het eerste, als ik terugkijk naar vanilla en ook TBC waren er altijd een paar punten waarover vaak klachten waren op de diverse forums.

Een daarvan was zeker in TBC maar ook in vanilla de lengte/moeilijkheid van de (heroic)instances. In een wat onervaren groep kon je zo een paar uur bezig zijn (met een hooop wipes, shadowlabs, botanica, alcatraz, shattered halls in tbc, maar ook bijv. Strat 5 man, scholo 5 man, ubrs 10 man in vanilla). En een andere was dat het groepen maken lang duurde (spelers wilden enkel bepaalde classes met CC, bepaalde classes als tanks/healers bij het vormen van random groepen). Hier is blizzard op ingesprongen met de groepfinder, dit heeft echter wel weer als nadeel gehad (vind ik) dat alles makkelijker moest worden omdat je echt met 4 randoms kon komen te zitten.

Daarnaast zie je ook gewoon een mentaliteits change bij de spelers, ik heb dit zelf ook na het spelen sinds release. "vroeger" studeerde ik en had ik alle tijd van de wereld om te grinden voor alles wat maar los of vast zat, characters te levelen en te testen. Te raiden, te pvpen en wat ik ook maar wilde doen. Dit is nu wel even anders, Ik werk fulltime, heb ook nog andere zaken te doen in mijn beperktere vrije tijd en dit zie ik ook bij veel guildies met wie ik al speel sinds vanilla/TBC en wrath. Wat dat betreft zijn het juist de hapklare, kleinere blokken content (even een heroic doen in 5 min (ja zo lang duren ze bij ons op de huidige moeilijkheidsgraad), even een battle ground/arena hier en daar) die mij en veel oudgedienden aan het spelen houden naast de end game raiding. Voor degenen die zoals ik ook nog van lastige content houden zijn er gelukkig zaken als Challenge modes toegevoegd.

Juist zonder de quality of life elementen (waarvan jij zegt dat ze het genre verknallen) waren denk ik vele malen meer mensen al gequit. Kijk ook bijv. naar SW:TOR, een game die mij deed denken bij release aan het feature level van WoW tijdens TBC en wat voor succes dat geworden is.

Dat WoW het genre veranderd heeft klopt zeker, maar naar mijn mening is blizzard hierin niet de grote boosdoener, maar juist de community (ik zie blizzard qua bovengenoemde functies namelijk grotendeels reactief reageren op de spelers/community en maar weinig proactief. Nu zijn er zeker zaken die van mij minder makkeliijk zouden mogen worden (rushen naar endgame en moeilijkheid van bepaalde features), echter ik denk dat de meerderheid van de spelers zal uitbarsten in een boel QQ inplaats van gejuich.
Ik snap je punt. WoW heeft zeker effect gehad op de verwachtingen van spelers, en daarmee op de ontwikkeling van andere MMO's. Toch hoeft dit niet zo'n enorm groot probleem te zijn. Alles wat nodig is, is een ontwikkelaar die eigenzinnig is en een andere gameplay-stijl introduceert op een kwalitatief goede manier. Spelers als jij, die zich eigenlijk best wel storen aan de oppervlakkigheid van de pretpark-MMO's als WoW, hebben dan toch de vrijheid om over te stappen? En als daar dan geen 10 miljoen mensen op af komen, dan is er blijkbaar minder markt voor een diepe MMORPG dan voor een pretpark-MMO. Dat zij dan zo. Dat Blizzard een bepaalde kant op is gegaan met WoW, verplicht andere ontwikkelaars helemaal nergens toe. Toegegeven, er zal druk zijn vanuit de spelers en vanuit de investeerders, maar er zijn manieren om hen tevreden te stellen zonder een exacte kloon van WoW te bouwen. Het is een erg moeilijk genre met grote budgeteisen en risico's, maar het is niet onmogelijk om iets te bouwen dat socialer, diepgaander en algeheel beter is dan WoW. Onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 29 januari 2014 17:17]

Het staat Blizzard hoe dan ook te prijzen dat ze het spel zo actief ondersteunen over zo'n lange tijd.
Ze vangen er maandelijks geld voor. Hoe zou toch wat zijn als je mocht blijven betalen en geen ondersteuning meer zou krijgen.

[Reactie gewijzigd door kalikatief op 29 januari 2014 17:24]

Daar zit wat in natuurlijk, maar er zijn genoeg bedrijven die veel geld vangen en er zo weinig mogelijk voor terug geven. Nieuwe content uitbrengen is natuurlijk belangrijk voor Blizzard, om de betalende klanten binnen te houden. Maar het feit dat zo bezig zijn met hun community, en dat ze naast nieuwe content ook hun systemen blijven verbeteren en uitbreiden, staat ze naar mijn mening alsnog zeker te prijzen.
Ik denk dat het maar deels met de community te maken heeft. Tuurlijk, het aantal klanten loopt terug. Maar ze hebben nog steeds een naamsbekendheid en een hoeveelheid spelers waar de meeste MMORPGs flink jaloers van worden. Ze hoeven maar een nieuwe expansion uit te brengen die 'goed genoeg' is en ze ontvangen niet alleen geld van de mensen die het aankopen, maar er zullen ook weer spelers zijn die terugkomen naar het spel en de aantallen weer doen opleven.

De zaken die ze verbeteren zijn minimale investeringen in vergelijking met wat ze er voor terug verdienen... als het er grafisch niet iets beter uit zou zien zou het gewoon slechter verkopen. Ook negeer ik nog even dat ze heel leuk de Warcraft IP levend houden met deze expansions, wat waarschijnlijk Hearthstone wel weer een beetje zal helpen. In plaats van een gemiddeld kaartspel met een simpel verhaaltje kunnen ze meteen een heleboel Warcraft geschiedenis benutten zonder dat het aanvoelt als misbruik van een franchise die 5 jaar geleden voor het laatst relevant was.

Ik zeg hier trouwens niet mee dat Blizzard de community verwaarloost; ze doen echt wel aardige dingen die andere bedrijven niet doen. Maar wat ze hier doen is gewoon Economie 101: uitmelken die hap. :)

[Reactie gewijzigd door kalikatief op 30 januari 2014 05:10]

desalniettemin is het een indrukwekkende aantal, al was het maar de helft. :P
Minder dan 8 miljoen actieve spelers, dus die 100 miljoen accounts zegt niets.

Het zegt eigenlijk enkel dat er kennelijk 92+ miljoen accounts met persoonsgegevens op hun servers staan van niet langer actieve spelers ...
heb je een linkje met het artikel, waar in dit staat, anders nodig ik je niet uit voor mn verjaardag.;-)
Klinkt indrukwekkend allemaal, maar de rek is er toch wel een beetje uit wat mij betreft. Ik denk niet dat de nieuwe uitbreiding voor een ommekeer gaat zorgen. Het blijft meer van hetzelfde. Het ontdekken van de nieuwe gebieden is altijd leuk maar de vorm van de endgame veranderd niet. Ik denk dat de dalende trend zich blijft doorzetten.
Er is maar een bepaalde hoeveelheid vernieuwing mogelijk binnen WoW. Bepaalde dingen kun je niet aanpassen omdat dan je bestaande spelers weglopen. Andere kun je niet aanpassen omdat het budget er niet voor is. Zo zou een hele nieuwe graphics engine of een heel nieuw vechtsysteem bijvoorbeeld nooit gebeuren. Dus inderdaad, je blijft met dezelfde gameplay zitten en dus met dezelfde beperkingen. Binnen het bestaande doet Blizzard naar mijn mening wel veel om het leuk te houden. Dat het spel voor bijna niemand 10 jaar continu interessant blijft, vind ik niet meer dan logisch. Ik ben al verbijsterd dat ik het 6 jaar heb gespeeld met enkele pauzes.

Dat de dalende trend zich voort gaat zetten lijkt me vanzelfsprekend. Hoef je niet helderziend voor te zijn. Het is een oude game, en hoe goed de systemen ook in elkaar zitten, je wordt er zat van. Ook voor nieuwe spelers daalt de aantrekkingskracht hoe langer hoe meer, omdat de gameplay ietsje ouderwets wordt en de graphics (technisch gezien) verouderd zijn. Elke expansion zorgt voor een iets kleinere opleving dan de vorige deed. Op dit tempo verwacht ik dat er na Warlords nog wel enkele uitbreidingen gaan volgen, en dat het aantal actieve abonnees nog best een aantal jaartjes boven de 1-2 miljoen blijft. De daling gaat vele malen trager dan elke andere MMO, laten we eerlijk zijn. Dat laat wel zien dat Blizzard iets goed doet al die jaren.

Echte vernieuwing komt met nieuwe games. De volgende MMO van Blizzard is in de maak (ik verwacht een aankondiging in oktober tijdens Blizzcon, of misschien pas een editie later) en vroeg of laat volgt er misschien ook wel een WoW 2.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 29 januari 2014 16:07]

Wow blijft nog steeds de koning van de MMO's!
Zelf ruim een jaar gestopt nu, toch geprobeerd een alternatief te vinden aangezien ik het genre ging missen. Na een hele reeks F2P mmo's geprobeerd te hebben (Tera, Rift, Neverwinter, LOTRO, D&D, C9, SWTOR, Secret World etc.) ben ik er toch achter gekomen dat er eigenlijk niks beters en completers is dan Wow, tis et allemaal net niet (Hoewel LOTRO wel de allermooiste F2P is). Oja ook GW2 gespeeld maar dat vindt ik persoonlijk maar een saai klotespel met een hele belabberde engine.
Ik heb mijn account toevallig afgelopen nacht weer geactiveerd en moet zeggen, voelt toch wel weer vertrouwd en goed... maar speel het nu heel casual. Heb ook wel een beter gevoel bij de nieuwe expansion als bij de pandaran (haakte daar ook snel bij af) Nieuwe/geupgrade character models ook nice.

ps. ESO zie ik na een jaar net als SWTOR F2P worden, heb de beta gespeeld en viel behoorlijk tegen, teminste tis wat anders maar niet om maandelijks voor te gaan dokken.
Wildstar idemdito, leuk voor de jonkies.

[Reactie gewijzigd door Bontes op 29 januari 2014 16:51]

Gevalletje 'in het land van de blinden' imo. Het spannende en nieuwe is er al lang vanaf.
dat klopt... maar et blijft zo nu en dan leuk.
Ieder zijn mening. Ik vind WoW niets. Lotro spreekt mij toch meer aan. En ik heb ook meerdere MMO's gespeelt maar Lotro vind ik persoonlijk de betere.
Ik heb lotro gek genoeg veels te laat ondekt en denk ook dat er niet heel veel spelers meer zijn.. wat ik al aangaf ziet deze mmo er schitterend uit. Het nadeel vondt ik de microtransacties met de TP, zelfs als vip moest je nog gaan betalen voor questpacks en content...of er moet een slimme manier zijn om dat te omzeilen?
Questpacks zijn gewoon uitbreidingen, die koop je gewoon in de winkel.
Die moet ik ook gewoon kopen.
Voor de rest heb ik geen last van gezien ik lifetime heb.
Ooit van Maplestory gehoord?
Jammer dat de daling van het aantal Subscribers er niet tussen staat :9

Ik hoop dat de nieuwe uitbreiding het spel weer interessant en leuk maakt. Op dit moment vind ik MoP helemaal niks meer aan.
Het enige wat ik kan zeggen. Gefeliciteerd en chapeau om een game zo ontzettend lang lucratief, interessant en innoverend te houden. Ik ben na Cataclysm afgehaakt (gespeeld vanaf eind 2006 tot 2011/12) vanwege gebrek interesse en wat saaiere expansions. Het feit dat een computergame zo lang zoveel mensen kan aanhouden is revolutionair en ik denk dat dit zo goed als de enigste mmo is die dit op zijn CV kan schrijven. Alle andere mmorpg's die sindsdien zijn uitgebracht hebben allemaal hun inspiratie op World of Warcraft gebaseerd (zie ook wildstar en vele anderen) en die komen uiteindelijk niet eens in de buurt van dit spektakel.

Ondanks dat ik het niet meer speel blijf ik onder de indruk van deze geweldige game met unieke omgevingen, muziek en leuke grafische interfaces (en mogelijkheden tot custom addons)
Ik en mijn omgeving zoals mn vrienden zijn wat ouder geworden, dus kan niet precies zeggen hoe t nu is bij 20 jarige, wat ik 10 jaar terug was. Maar weet wel dat er in 2004/begin 2005 veel van mijn vrienden verslaafd waren aan dit spel. Sommige zag ik daarvan een stuk minder door dit spel. En las daar ook weleens over op fora. Maar nu hoor ik daar niet zoveel meer over. Dus vraag me af hoeveel er van die 100 miljoen nog echt serieuze spelers zijn. De leukigheid is wel vanaf. Maar wie ben ik om dat te zeggen, heb t spel namelijk nooit leuk gevonden.

Of zijn er nu 18~20 die kunnen beamen dat WOW nog steeds een verslaving is die men veel ziet in zijn of haar vriendenkring. Toen was dat best een big issue haha.
7,7 miljoen betalende spelers
Nou ik denk dat het zelfs nog moeilijker is om betalende actieve spelers te behouden dan 27 M niet betalende gebruikers.

Hoedanook duidelijk, beide spelen doen het uitstekend goed. Petje af voor Riot en Blizzard! :*)
Ergen snap ik ook wel dat WoW minder actieve spelers heeft, de markt is een keer verzadigd en mensen zijn altijd nieuwsgierig naar nieuwe dingen (games in dit geval) om uit te proberen.

Ik zie LoL op dit moment nog groeien, maar ook daar zal naar verloop van tijd de rek uit zijn. mensen willen wat nieuws en als de Blizzard of wie dan ook daar geen gehoor aan geeft, zullen ze klanten blijven verliezen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True