Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Personages in World of Warcraft die de level 90-boost die Blizzard aanbiedt gebruiken, krijgen toch een handicap. Ze zullen de vaardigheden die een gewoon personage op level 90 al heeft alsnog moeten ontgrendelen tussen level 90 en level 100.

Een van de problemen met de boost is dat er een wezenlijk verschil zit tussen het ineens krijgen van een level 90-personage in World of Warcraft, en het handmatig naar dat level brengen, waarbij spelers gaandeweg leren. Ion Hazzikostas van Blizzard verklaart tegenover Eurogamer: "Het is natuurlijk niet ideaal als iemand nog nooit bijvoorbeeld als een mage heeft gespeeld en er ineens eentje heeft met 25 vaardigheden. Dat is verre van ideaal. Stel je dus een mage voor van level 90 die alleen fireball, polymorph en frost nova kent. Zo leert de speler alsnog hoe hij moet spelen op een dergelijk hoog niveau."

Onlangs werd bekend dat bij aankoop van Warlords of Draenor spelers niet alleen één personage direct naar level 90 kunnen verheffen, maar dat tegen betaling van omgerekend 44 euro per personage de boost ook gekocht kan worden voor overige personages. Hazzikostas motiveert de beslissing door te stellen dat het 'ontzettend raar en ongemakkelijk' zou zijn als spelers meer dan één personage direct naar level 90 willen brengen en daarvoor een tweede keer de nieuwste uitbreiding moeten kopen. Om het handmatig voortgang boeken in de game niet te devalueren, is de boost met opzet niet goedkoop gemaakt. Er staat nog geen releasedatum vast voor Warlords of Draenor.

World of Warcraft Warlords of Draenor screenshot

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Dit geldt alleen wanneer je nog geen character op max level hebt.

Daarnaast geld de proffesion boost naar 600 alleen voor characters die lvl 60 of hoger zijn.

[Reactie gewijzigd door shoelace op 26 februari 2014 11:08]

Waar heb je dat gelezen?
Op het forum van MMOC & Het werd besproken in de interviews.

Kan het nu even niet vinden @ work :)
Heb je hiervoor een bron? Kan het niet vinden in het artikel dat gelinkt wordt door Tweakers.
Dit staat in blue posts van Blizzard.
Om het handmatig voortgang boeken in de game niet te devalueren, is de boost met opzet niet goedkoop gemaakt. Er staat nog geen releasedatum vast voor Warlords of Draenor.
Dat maakt de meeste rijke noobs niet uit en die zullen het dan ook gebruiken wat weer lekker veel winst opleverd en dat is de echte reden om het niet goedkoop te maken. Ik speel zelf "World Of Tanks" en daar zie je dit ook veelvuldig gebeuren. Mensen die in een Premium tank met Premium ammo spelen en er geen bal van kunnen omdat ze minder dan 1k games hebben gespeeld.

Dus ik kan me wel vinden in de aanpassing voor WoW om niet alles direct te geven aan deze personen, laat ze eerst maar even spelen.
Dat maakt de meeste rijke noobs niet uit en die zullen het dan ook gebruiken wat weer lekker veel winst opleverd en dat is de echte reden om het niet goedkoop te maken.
Je overschat wat het oplevert. Ze kunnen veel meer winst maken door de boost voor 20 euro aan te bieden ipv 60. Het gaat niet om het geld, maar om de level 1-90 gebieden niet te laten uitsterven, terwijl mensen die terugkomen of nieuw zijn in het spel een manier hebben om meteen met hun vrienden mee te kunnen spelen die al level 90 zijn.
En hier is het gewoon de simpele regel: geld is tijd en tijd is geld.

Zeker voor de wat rijkere altoholics is het gewoon niet leuk meer om wéér een 90 te moeten maken vanaf scratch, zeker nu het tussencontent regelmatig gewoon leeg is. Heb je natuurlijk het geluk dat vanuit de guild genoeg boosting te vinden is om links en rechts wat sneller te gaan, maar het blijft de same ol' drag tot 90.

Ik blijf alleen hangen bij het punt dat het gros denkt dat je 90 lvls nodig hebt om een class te leren, welke na lvl60 al amper meer veranderd en het marginaal anders wordt die 30 lvls erna. Goed, ik pak MMO's snel op en geef mij een uurtje en ik heb een class wel door.

Het probleem wat WoW gaat krijgen, de volledige spanne van 0 naar inmiddels 90 (en straks 100) is gewoon te groot geworden. Maple heeft dit al erg lang gehad (die gingen ver over de 100), waar bij bv Rose mobs gewoon voor een enorme lvl-range exp bleven geven (en het zooitje dan maar gaat farmen). Als ik WoW weeer wil oppakken, hoef ik enkel 5 lvls te doen om 90 te doen. Maar ben je een LK of BC speler, is 1x zo'n boost (inclusief 2 max profs) best een interessante stap om weer 'mee te doen'.

Einde van de rit, een ieder moet het voor zichzelf weten. Je kan het leuk vinden of niet, voor elke situatie zijn er voor- en nadelen. En wil je niet met zo'n 'lvl90 gebooste' noob in een team komen.. ik durf rustig te stellen dat er meer 'noobs' zullen zijn die 0-90 hebben gedaan, dan straks insta-90's zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 26 februari 2014 11:42]

Nog aangevuld met feit dat een leveling spec vaak anders is dan de spec die je op level 90 (level 100 na de expansion) gaat hanteren en perfectioneren.
Juist... Dat maakt deze boost gelijk waardeloos voor de ervaren speler.
maar het gaat er om als het je eerst high lvl char is.
zeker handig voor de noobs die toch gelijk de boost gebruiken.

source: http://www.mmo-champion.c...rement-in-WoD-Blue-Tweets

en dan het misc kopje.
Ok cool, dat scheelt weer. Dan is het toch de moeite waard.
want? jij wilde op level 90 blijven met je character?

Als je level 100 bent dan heb je alsnog alle spells, aangezien je het waardeloos noemt vind je het dus beter om uren (dagen) te stoppen in het slachten van 85 wolven dan om gratis en voor niks op 90 te kunnen beginnen waarmee je een boel tijd bespaard?
In wat voor wereld leven we waar je betaalt om een game te kopen en vervolgens betaalt om het niet te moeten spelen?

Als het spel zo saai is, waarom dan niet gewoon iets anders spelen? :P
Het is zeker niet saai om te spelen, alleen kost het veel tijd en sommige mensen willen het gewoon niet investeren. Vind ik het achterlijk? Sure
De eerste 90 levels zijn erg leuk om te spelen, alleen niet als je dit al 3 keer gedaan hebt. Voor mensen die het spel voor het eerst kopen is een boost naar 90 ook niet aan te raden, zo mis je megaveel supermooie content. Voor de ervaren spelers is het alleen minder leuk om dit 6 keer opnieuw te doen, want de content veranderd niet.
Dat is een onjuiste vooronderstelling. Al die content die je kan skippen is niet saai, maar veel. Het basisspel en dan nog 4 uitbreidingen.

Een nieuwe speler zou dat allemaal moeten doorworstelen vooraleer hij met z'n vrienden die al langer spelen kan aansluiten. Dat hoeft nu dus niet meer, hij kan direct meespelen. Met een tweede character kan dan later alsnog rustig alle oude content worden doorgespeeld, voor het verhaal.

Spelers die al langer spelen en meerdere charachters hebben, hebben al die content inmiddels ook wel gezien en als ze dat willen, kunnen ze die overslaan, om direct op max level een nieuw character te bespelen. Dat scheelt hen dan dus een hoop tijd.
Ik herinner mij een tijd waarbij Blizzard, en spelers, de maandelijkse Fee rechtvaardigden door te stellen dat hierdoor iedereen gelijk was en er nooit voordelen gekocht zouden kunnen worden. Dit wijkt daar wel erg sterk vanaf...

Als ze dit willen doen dan kunnen ze wat mij betreft beter het voorbeeld van Rift volgen... Helemaal gratis speelbaar, zonder verhoogde xp, en dan betaald XP, Token, Reputation, enz boost aanbieden. Daarnaast zijn er wat DLC classes (20 euro voor 4) en wat extra bag slots (5 euro per stuk).
Inderdaad, dat vraag ik mij ook af, ben het ooit beginnen spelen, heb tot lvl 20 gespeeld en dat waren toch wel de meest saaie uren die ik ooit aan een spel verspeelt heb. Ben tot lvl 20 geraakt omdat men bezig bleef dat het later in het spel echt leuk werd. Daar moest je dan wel lvl90 voor halen. Heb uiteindelijk vriendelijk bedankt en ben maar gewoon andere games gaan spelen die gewoon van begin tot einde goed zijn.

Betalen om het grootste en saaiste stuk te kunnen skippen is gewoon belachelijk, waarom zit dat stuk er überhaupt in? 8)7
Het doel van een boost is om gelijk lvl 90 te zijn, daarbij wil je geen irritante handicap die het levelen van 90 tot 100 dezelfde ervaring geeft als het levelen vanaf level 1 waarbij je skills moet unlocken en dergelijken. Leuk voor noobs (wat ook hun argument is hiervoor), bloedirritant voor ervaren spelers.
Ik ben zelf ook een ervaren speler, en ik vind het juist bloedirritant om weer op level 1 te beginnen en dagen moet besteden om eens een keer een andere class te kunnen spelen. ( ik kan niet 8 uur per dag levellen zoals sommigen)

Meestal gaan de eerste paar levels vrij snel, dus ik neem aan dat je binnen de eerste week van release (als je een paar uur per dag speelt) een level 95 character kan hebben met 80% van de spells.

Het is niet alsof je tussen level 90 en 100 dik gaat raiden, het interessantste wat je doet is af en toe een dungeon, en dan maakt het geen ruk uit of ik "super elite" damage doe, of gewoon fireballs spam. ( heb het idee dat 80% van de mensen in dungeon finder toch al niet kan spelen) en om te questen heb ik ook geen 35 spells nodig.

Nee persoonlijk bespaar ik me liever de hel die levellen heet in WoW en koop een een character die zo goed als klaar is om mee te beginnen. Het langzame introduceren van de nieuwe spells juich ik persoonlijk alleen maar toe aangezien ik niet alle spells van alle classes weet, ik heb echter geen 100 levels nodig om die routine een beetje te vinden.

Gelukkig blijft het uiteindelijk voor ieder wat wils, en is levellen ook nog goed mogelijk.
Het is gewoon vervelend dat je betaald voor een boost naar lvl 90 en dan niet een lvl 90 character daarvoor krijgt, je hebt immers niet alle skills tot je beschikking.
zoals al eerder aangegeven als je al een high lvl char op je account hebt geld de handicap niet. en zal mijn niets verbasen als het om een soort tutorial mode gaat. netzoals de dk startingzone.gewoon in 2/3 uur alles unlocked. hoe ga je iets killen met alleen je talen skills en fireball?
Je kan gewoon later die skills unlocken...
Klopt maar als ik een boost krijg tot lvl 90 verwacht ik ook dat ik een volwaardig lvl 90 karakter krijg.

Gelukkig heeft iemand al aangetoond dat ervoor mensen die al een max lvl karakter hebben geen handicap op een geboost karakter gezet wordt.
Ik vind het vrij normaal om wat te doen voor je character. Kom op he, is 90 levels al niet genoeg? >>
Je doet ook wat voor je character. In dit geval koop je de expansion of betaal je 44 euro voor de boost.
Ja voor de boost, niet voor de skills.
De boost tot lvl90, een lvl 90 character hoort de skills te hebben die daarbij horen.

Gelukkig is het al bevestigd dat deze noob-regeling alleen voor mensen geldt die niet al over een max level character beschikken.
alleen voor mensen geldt die niet al over een max level character beschikken.
Dus je kan maar één keer de boost gebruiken? Of kan je hem alleen meerdere keren gebruiken op een nieuwe account?
Je kan hem zo vaak gebruiken als je wilt maar als je al over een max lvl character beschikt krijg je dus geen gehandicapt lvl 90 maar een volwaardige.
Ah zo lol. Wat een vage regeling maar zal wel. Blizzard met hun stomme grappen imo.
Technisch gezien gaat de reactie in het artikel volgens mij over de gratis level 90 die je krijgt bij het aankopen van WoD. Daarvoor betaal je dus niet. Het is een leuk extraatje. Had graag gezien dat de vraagsteller expliciet had gevraagd of dit ook van toepassing is op de lvl 90 die je vermoedelijk los kan gaan kopen voor de genoemde 60 dollar/44 euro.
Het geldt dan ook alleen als je nog geen max level char hebt. En het is beter te vergelijken met het death knight start gebied dan met vanaf level 1 beginnen.
Heb je daar een bron van? Ik kan dat niet vinden.
Hoeveel ervaren spelers hebben 2x dezelfde class op max level? Waarom zou je? Denk dat zelf de ervaren spelers een kleine reminder niet erg vinden. En als je als ervaren speler nu nog niet een character op lvl 90 hebt wat je echt leuk vind om te spelen, ligt dat toch echt aan jezelf.
Speel jij maar op 1 realm? Ik niet.
Waarom zou ik in godsnaam op meerdere realms spelen? :P Ik heb momenteel maar één character op één server. Dat neemt al meer dan genoeg tijd in beslag, zou niet weten waar ik de tijd voor alts ( laat staan op andere servers ) vandaan haal ;)

Ik zou bijv. best eens een priest op lvl90 willen hebben. De class nooit gespeeld omdat ik niet verder dan lvl10 kwam, zo saai vond ik het. Persoonlijk vind ik het wel prettig om te weten dat ik zelfs na een boost de class basics wel nog kan leren en geleidelijk aan bekend kan worden met de skills. Alle skills en talents in één keer op je actionbar gedumpt krijgen is verre van ideaal en nogal in de trend van "door de bomen het bos niet meer zien".

Wellicht ook prettig voor end-game, anders krijg je weer van die eBay spelers in PVP/PVE ;)
het lijkt mij ook wel handig om rustig aan de skills te wennen.
beetje net zoals het ging met de death knight. daar kreeg je ook niet ineens volle actions bars, maar kreeg je, in toch redelijk vlot tempo, er steeds wat skills bij zodat je kon wennen aan spelen met die class.

ik zou er geen problemen mee hebben als ik even kan wennen aan de skills van een lvl 90 class waar ik nog nooit mee heb gespeeld.
Ik ben 1 realm waar ip op speel met mijn Alliance characters en 1 met mijn Horde characters.

Dit was op zich niet nodig geweest als Blizzard het limiet van 11 zou veranderen naar de 50 die je op 1 account kan hebben, dan had ik ze waarschijnlijk allemaal op dezelfde realm gehad.
Omdat vrienden, familie en kennissen soms op verschillende realms spelen? Omdat realms soms uitsterven?

Het zou leuk zijn als Blizzard je gewoon de keuze geeft, "I'm a noob, introduce the skills slowly" of "I know what I'm doing, give me everything at once".
Dan kun je toch ook een realm transfer doen?

Begrijp me niet verkeerd, maar je kunt ook proberen om iedereen maar tevreden te houden. Ik speel al een tijd niet meer (gelukkig) maar om steeds te switchen pfff nee dank je..

Wij hebben toen met een groep besloten om te verhuizen naar een andere server te gaan ivm vrienden en dat ging perfect. Geen gezeur meer met Alt. Enige wat wel zou kunnen zijn, is een Horde/All verschil. Dat zou ik nog begrijpen :)
je kun tegenwoordig toch ook wisselen van faction? als je dus een horde heb op khadgar en je wil naar een andere server als ally om met vrienden verder te spelen is dat volgens mij gewoon mogelijk, helaas wel tegen betaling. en dat is iets wat ik jammer vind, Bij rift kun je gewoon (tenminste toen het p2p was) gratis wisselen van shard en dat per 7 dagen.
Ik vind het ook belachelijk dat je er voor moet betalen maar ze bieden het idd wel aan.

Je kunt alles omzetten als je PERSE samen wilt spelen. Ieder zijn ding natuurlijk. Heb beide factions gespeeld omdat het voor het verhaal gewoon leuk is en je beide werelden beter kent en de gebieden beter leert kennen en vanuit een ander punt. Sommige delen kom je gewoon weg niet (vrijwillig)
Als ik een realm transfer doe verlies ik het character op de ene realm.

Het is een paid service, ze zouden gewoon een keuze kunnen inbouwen.
Ik.
Ik had meerdere warriors, eentje ( mijn favoriete) was puur tank. de andere was DPS. op een andere server had ik ook nog een warr die ik gebruikte voor PVP. zo heel gek om dezelfde class dubbel te hebben is dat niet. zeker niet als je op meerdere servers speelde.
Waarom geen dual spec? Is toch veel makkelijker?
uiteindelijk niet, eigenlijk. geen gedoe meer met dubbele gear die je mee moest sjouwen, scheelde een boel ruimte in de tassen. en de dual spec kon ik dan ook gebruiken voor een tanktree, alleen dan weer net wat anders.
ook voor PVP heb je een net weer andere setup nodig, nog afgezien van gear.
toen ik mijn tweede warr levelde merkte ik al hoe relaxed het was.
Ja PvP is wel duidelijk ja. Ach als je tijd hebt er voor, zeker doen. Ik was echt een casual speler. Altijd Fire mage gehad, nooit PvP en gewoon lol hebben met vrienden ook buiten WoW samenkomen enz. Maar nu niks meer. Qua game mis ik het wel soms, maar ik weet dat ik er niet aan moet beginnen haha

Hebben ze niet tzt een wardrobe ingebouwd om te switchen? En de bags zijn toch al belachelijk groot? Maarja als Mage was je snel terug in de stad. Miste ik idd bij mij eigen Warrior :p
Als je dezelfde basis gebruikt voor alle classes, kan je het makkelijk invullen van de posities op je bar, ze hebben bijna allemaal een fear, een silence, een stun, paar buffs, paar defense, basis attacks. Ik kon een nieuwe character altijd zo invullen wat waar moest dus ja, ook als jeandere classes zou kiezen is het onzin om niet gelijk alle spells tot je beschikking te hebben.

BTW, ik had 3 level 90 warriors 8-)
En tijd te veel :Y)

Begrijp je punt. Heb het tot 1x lv 90 mage gespeeld en daarna gestopt. Toen was het goed geweest :p

Wellicht dat ik het nog eens op pak.
Waarmee je dus karakters creëert die nergens aan mee mogen doen omdat ze tussen level 90 en 100 nog niet alles kunnen. Die mensen zullen pas, met een beetje geluk, rond level 100 dan daadwerkelijk het spel kunnen spelen.
Levelen = niet het spel spelen? Huh?

(genoeg te doen hoor, van 90 t/m 100)

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 26 februari 2014 11:04]

Ik snap die shortcuts sowieso niet helemaal. Je koopt een spel, en dan geef je nog meer geld uit om het niet te hoeven spelen. 44 euro per character, op steam koop ik daar een compleet nieuw spel voor.

Zelfde met Battlefield, voor 10 euro kun je wapens unlocken.
En zo te horen een WoW een structureel probleem. 25 skills die je neem ik aan tegenlijk kunt gebruiken is gewoon te veel.

Een aantal mensen lacht zich dood terwijl het geld binnen stroomt. Eerst lopen mensen te klagen over DLC, nu zijn er blijkbaar mensen die content kopen DIE IN HET SPEL zit wat ze al gekocht hebben, zo dat ze het spel niet hoeven te spelen. Priceless.

@Appollyon
Ik speel Guild Wars 2, en je argument dat het een heel nieuw spel is haalt de rest van je pleidooi nogal onderuit.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 26 februari 2014 11:43]

Weet je, je hebt eigenlijk gewoon gelijk en jouw comment hierzo getuigt van een veel beter begrip van gaming dan de meesten hier die de boost verwelkomen. Het argument 'dan heb je nooit een MMO gespeeld'... onbegrijpelijk. De 'grind' in een MMO is onderdeel van het spel, het leerproces en dat WoW deze shortcut introduceert is niets minder dan Blizzard die van zijn eigen game zegt dat het levellen niet leuk genoeg (meer) is. Dát is de kern van dit verhaal!

Het is eigenlijk van de zotten dat een game zo repetitief is, dat je content wil skippen, en dat je vervolgens bereid bent daarvoor te betalen. Waarom speel je dan nog? Om snel te minmaxen en weer te doen wat je daarvoor elke dag al deed met een andere class?

Persoonlijk denk ik, dat als je werkelijk geld neerlegt voor deze boost, de tijd eigenlijk is gekomen om WoW vaarwel te zeggen en een nieuwe ervaring op te doen.
Voor jou geld hetzelfde, zeker nooit een MMO gespeeld .. of al lange tijd gestopt (sinds vanilla of TBC) Er is gewoon geen ruk aan om alle content die in de afgelopen 5 iteraties van de game is uitgebracht elke keer te doorlopen omdat ik dat al eerder gedaan heb.

Als een uitbreiding uitkomt dan zit daar voor zeker honderd uur aan nieuwe levelling content in als het niet meer is, en bij elke nieuwe expansion heb ik die tijd dus ook besteed aan het spelen van die content.

Om maar weer terug te grijpen naar mijn Battlefield 4 analogie, het zou hetzelfde zijn als jij van class wil verwisselen en je eerst Battlefield 1, 2 en 3 opnieuw uit zou moeten spelen om een keer een andere class te kunnen spelen met je vrienden. Als je dat niet begrijpt dan is dat prima, maar wil niet zeggen dat je dan 'het spel niet speelt' Levellen is voor mij niet 'het spel spelen' dat is voor mij raiden .. wat je doet op max level dus de rest van het levellen interesseert me gewoon niks.
Toch is het niet helemaal waar wat je zegt. Misschien was het juist veel beter geweest wanneer Blizzard ervoor gekozen had om de spelwereld weer interessant te maken; ook het levellen, en niet alleen de endgame. Een potentiele keuze die zeker te verdedigen valt aangezien ze ook de veelvoud aan buttons willen aanpakken. Dat kunnen ze zeer grondig doen en twee vliegen in 1 klap slaan.

Maar: dat kost Blizzard bizar veel geld (want: veel content). Dus nu mag je zélf lappen om de saaie content over te kunnen slaan. En de reden daarvoor? Blizzard focust zich volledig op de end game. Ook dat is niet jouw keuze geweest, maar die van Blizzard.

Wat wij zeggen verschilt niet zoveel, maar jij vindt het normaal en zelfs 'prettig' dat je mag betalen om een game die je reeds gekocht hebt, waarbij je voor elke grote content update ook nog eens betaalt en waarvoor je een maandelijks abo betaalt, te spelen op de manier waarop je die wil spelen. En dat klinkt je niet een heel klein beetje apart in de oren? Blizzard heeft gewoon een perfecte cash cow gevonden om de WoW-verslaafden opnieuw te laten betalen.

'Zeker nooit een MMO gespeeld'... jongen ik was hier al sinds Ultima Online. WoW is met afstand de duurste MMO tenzij je de hele cash shop van een F2P wil leegkopen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 februari 2014 13:38]

De spelwereld is voor mij niet interessant te maken, want ik hou van Raiden. Ik kan daar ook niet zoveel aan doen maar geen enkele hoeveelheid van wolven neersabelen of "leuke" escort quests kan mij in vuur en vlam doen staan terwijl ik speel.

De echte adrenaline komt voor mij van het moment wanneer je op een baas zit die je al 20 keer hebt geprobeert, en deze try iedereen maximaal gebuffed, enchant en op 100% focus is. Dan opeens alle puzzelstukjes in elkaar vallen, iedereen perfect zijn taak uitvoert en er op Teamspeak wordt geschreeuwd en gejuiched. DAT is wow voor mij, en niet die zoetsappige lul verhaaltjes van een oud vrouwtje die haar bosbessen is verloren in een veldje 10 meter verderop, en of ik die even kan halen.

Dan ben ik volgens jou maar een WoW verslaafde of een sukkel dat ik betaal voor mijn entertainment, maar ik vind 44 voor één character waar ik me weer uren mee kan VERMAKEN (dus niet plichtmatig moet levellen) niet veel. Ik betaal ook jaarlijks 350 e aan mijn plaatselijke Hockeyclub om wekelijks eenmalig te trainen en een wedstrijd te spelen. Zo kost elke hobby geld, en als je iets leuk vind dan is dat geld mij de moeite waard. Als jij ergens anders van geniet wat niks, of minder kost dan is dat heel mooi voor je .. maar dat maakt mij verder niet zoveel uit.
Het is ook je goed recht, maar de verhouding is wel compleet weg en heel sec bekeken ben je dus gewoon verslaafd gemaakt door Blizzard, namelijk aan de kick van het raiden, en Blizzard heeft een nieuwe manier gevonden om jou en vele anderen, BUITEN de running costs van het spelen zelf en buiten de bijna jaarlijkse meerprijs van content updates, alsnog een stukje verder leeg te melken.

Ik zeg ook niet dat je het niet mag of moet spelen, ik zeg alleen dat de verhouding zoek is en dat als je de dingen in perspectief zet, dit helemaal nergens meer over gaat :) En geloof me, ik ben bekend met die kick waar je het over hebt, en heb alle content doorlopen t/m Black Temple incl full T6. Het is geweldig. Maar ook gevaarlijk verblindend; ik speel niet voor niets geen WoW meer.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 februari 2014 14:06]

Ik heb al vaker discussies gevoerd met mensen over wanneer je nu verslaafd bent of wanneer je nu iets gewoon heel erg leuk vind. Ik weet niet of je daar echt uit gaat komen maar laat ik zeggen dat je niet verslaafd bent als andere aspecten van je leven er niet onder laat lijden.

Ik acht mezelf totaal niet verslaafd, maar heb wel 44 euro daar voor over. Zo zijn er ook mensen die meer dan honderd euro betalen voor een kaartje naar een concert of mensen die een Xbox kopen voor een paar honderd euro, extra controller, xbox live abbo en nog 15 spellen. Tegelijkertijd vermaak ik me al meerdere jaren met 1 spel wat mij 12,99 per maand kost, aanschaf van de expansions en dan evt een keer een char level ;-) vind ik netto nog wel meevallen :) zo heeft ieder zijn ding!

[Reactie gewijzigd door Apollyon op 26 februari 2014 14:11]

"Misschien was het juist veel beter geweest wanneer Blizzard ervoor gekozen had om de spelwereld weer interessant te maken; ook het levellen, en niet alleen de endgame."

Dat hebben ze gedaan met de vorige expansie Cataclysm. Heel de vanilla content was omgegooid en geupdate naar nieuwe tech en modellen. Veel interesantere quests, gestroomlijnde verhalen door de zones, phasing om spelers het idee te geven dat ze echt een impact hadden op de wereld, meer humor en memorabele karaters.

Playerbase reactie: Cataclysm was de expansie die veruit als het dieptepunt van WoW werd gezien met te weinig endgame content. De verfrissing van de vanilla content werd gewoon totaal niet gewaardeerd.

Of het gerechtvaardigd was of niet of dat in jouw opinie Bliz mensen zit uit te melken, de 7 mil spelers stellen de huidige acties wel op prijs.
Ik heb zelf nog nooit voor een additionele service betaald, maar ik stel het wel op prijs dat het niet gratis of goedkoop is. Het geeft meer waarde aan de tijd die je er zelf in hebt gestoken.
Waarom begin je steeds een nieuwe character als er een expension komt? Sure, een nieuw ras is leuk om te hebben, maar het starter gebied is juist waarom je een nieuw ras kiest. Worgens waren leuk in elkaar gezet maar je wilde ook een Goblin proberen, maar om die PERSE op max level te hebben? Ieder zijn ding natuurlijk.
Panda + Monk is/was een compleet nieuw iets, dat zou ik dan wel snappen.
Waar zeg ik dat ? ik heb het niet over nieuwe characters maken.

Als ik op level 60 zit heb ik daarna toch toegang tot de nieuwe CONTENT van die expansion, daarmee bedoelde ik nog niet eens de nieuwe characters, classes of rassen. Maar puur de nieuwe omgevingen , questlines en dungeons. Toen The Burning Crusade uitkwam heb ik uiteraard veel tijd doorgebracht in The Outlands, maar heb nu 4 jaar later niet de behoefte mee om deze exact dezelfde content WEER te doorlopen maar dan toevallig met een priest in plaats van een warlock.
Ik neem aan dat je dezelfde content niet nog een keer hoeft te doen met het zelfde character? Dus als je het niet over een nieuw character had waarom heb je het dan over oude content opnieuw spelen?
Als je bijvoorbeeld 2 characters hebt (zoals ik) heb je al twee keer alle content moeten doorlopen (waar ik al een hekel aan had), en mocht ik nu een keer een 3e character willen hebben dan moet ik dus NOGMAALS alle content doorkruisen ..
... is niets minder dan Blizzard die van zijn eigen game zegt dat het levellen niet leuk genoeg (meer) is. Dát is de kern van dit verhaal!
DIt is iets te kort door de bocht. WoW is intussen al negen jaar oud, dus het levellen heeft iedere speler die wat langer mee gaat nu al vaker gedaan. De klasse spelers die het voor het end-game doen, zitten niet te wachten op weer een hoop uren levellen.
Ook is vanwege de uitbreidingen het aantal levels dat er geleveld moet worden gestegen van ooit 60 naar nu 90 (hoewel er ook weer zoveel generfd is dat je nu sneller naar 90 kan levellen dan vlak na de launch naar 60).
Boosts zijn heel normaal in MMORPG land. Ik kan me herinneren dat Ultima online (eerst MMORPG ooit) ook dit soort boosts had geïmplementeerd, om repetitief grinden deels uit te schakelen voor ervaren spelers, zodat je sneller je character kon opwaarderen voor het eindspel.

Bij ervaren spelers is de learning curve heel anders dan bij beginnende spelers. En zij spelen het spel ook anders dan beginnende spelers, die hun eerste character aan het opbouwen zijn. Die learning curve zit hem niet meer in de basis handelingen, die je leert bij grinden, het leren van de waarde van items, het ontdekken van de map. Zij spelen het spel nog steeds voor het eind spel, raids etc, maar willen een extra character met andere skills, om meer diversiteit bij het spelen aan te brengen.
Uit je reacties blijkt dat je nooit een MMO hebt gespeelt, of in ieder geval niet langer dan een paar dagen.

Je zou het kunnen vergelijken met Battlefield, dat zo gauw je een keer een andere class zou willen spelen je eerst de tutorial weer opnieuw moet doen en die tutorial kost ongeveer 2-8 weken(afhankelijk van heoveel je speelt) voordat je een keer weer met je vrienden samen kan spelen.

Persoonlijk is mij dat 44 euro wel waarom zodat ik niet 2 weken content opnieuw hoef te doen die ik al heb gedaan. En wat dat betreft is WoW ook een heel 'nieuw' spel als je het speelt als een andere class met een andere role.

[Reactie gewijzigd door Apollyon op 26 februari 2014 11:24]

Dan is het spel slecht ontworpen.

De beste implementatie van powerlevelling voor alts die ik ooit gezien heb, zat in Diablo 1 (!!). Als je in een rechte lijn van begin tot einde liep, was je in ongeveer tien minuten bij de eindbaas en werd je vervolgens tot appelmoes herleid. De bedoeling was dat je onderweg stopte om te levellen totdat je de eindbaas aankon. Omdat je gemakkelijk overal kon geraken, had je de vrije keuze tussen low level areas met minder experience en high level area's met meer risico (en risico betekende niet enkel een corpse run maar vooral "al je items liggen op de grond").

Naarmate je een betere speler werd, kon je grotere uitdagingen aan zonder dood te gaan en zo kon je je alts steeds maar sneller levellen.

In Diablo 2 drukte Blizzard een lineaire progressie door, waardoor je een week nodig had om max level te bereiken en men al snel exploits opzocht en beroep deed op levellingservices. WoW was van hetzelfde laken een pak, dan Diablo 3. Alhoewel: de difficulty settings in Reaper of Souls zijn gebaseerd op ongeveer hetzelfde idee. Blizzard begint het eindelijk in te zien!
Daar moet ik je inderdaad gelijk in geven. Het probleem met WoW in tegenstelling tot andere mmo's zoals Runescape is dat het spel vrij dood is als je low level bent. Als ervaren speler is er totaal geen uitdaging aan omdat je over dat heirloom armor beschikt en onervaren spelers maken geen schijn van kans (in pvp) omdat meer ervaren spelers over armor beschikken waar jij niet over kunt beschikken (heirloom).

Verder is WoW is zo aangepast dat spelers die een tweede character maken met allerlei boosts en hulp van vrienden door de eerste 70-80 levels kunnen racen zonder echt aandachtig te moeten spelen. Waarom zouden ze spelers dan niet de mogelijkheid geven om te beginnen op het moment dat het spel wat uitdagender begint te worden?

Persoonlijk vind ik 44 euro erg veel voor een boost en zou het er nooit aan geven (WoW kost maandelijks al genoeg). Maar ik ben er zeker van dat velen dit wel gaan gebruiken en dat neem ik hen niet kwalijk. Je speelt een spel uiteindelijk om plezier te hebben en niet om je door doodsaaie momenten te worstelen.
Je gaat er wel aan voorbij dat WoW een MMO is die voor 90% draait over het spelen op max level de laatste 6-7 jaar. Levelen was in vanilla een significant deel van het spel, nu niet echt meer ter vergelijking in vanilla lag de tijd om een eerste character op 60 te krijgen voor de meeste spelers op 15-20 dagen /played, en een 2de char op zo'n 8-10 dagen aflopend tot zo'n 4 dagen voor de allersnelsten na redelijk wat oefening of het gebruik van betaalde guides.

Heden ten dage gaat dit in 2-3 dagen van 1 tot 90, waarbij dit zeker voor "veteranen" soms erg repetitief wordt omdat ze het of al heel vaak gedaan hebben, of niet van levelen houden. Dit zijn dan ook de spelers, samen met terugkerende spelers die direct weer met hun vrienden willen spelers die de doelgroep zijn van deze service.

Spelers die houden van het levelen gaan natuurlijk nooit betalen voor deze dienst.
Voor 44 euro koop je een character op level 90.

Minimaal leveltijd: 1-1,5 dag (met rare acties).
Normaal met veel ervaring: 2-3 dagen
Noob: 6+ dagen

Als je uitrekent wat je met die uren misschien andere productieve dingen had kunnen doen (en je bent het levelen heel erg beu) kan het inderdaad heel makkelijk je geld waard zijn.
Wat ik bedoel is dat een MMORPG toch voornamelijk draait om het samen spelen van instances. Ik denk toch dat een groep spelers veel liever een karakter heeft wat alles kan dan eentje die hierdoor minder goed kan tanken, een veel lagere DPS heeft of met tanken niet heel makkelijk de agro kan houden.
Ik snap alle ophef hierover niet echt...

Je krijgt een level 90... woeptiedo... endgame begint pas op 100.. dus in dit geval is het niet Pay-To-Win.

Blizzard heeft veel last van powerlevelers. Die voor bedragen (over de 100 euro) een char voor je levelen. Deze powerlevelers worden hierdoor buitenspel gezet.. wat de game weer ten goede komt (bv. minder spam in trade.. minder accounts gehacked worden omdat mensen hun pass niet veranderen nadat een char is gepowerleveled)

Mensen die graag levelen, blijven gewoon levelen.. Mensen die weinig tijd hebben, maar toch endcontent willen doen.. kunnen een shortcut nemen. Echter moeten ze het laatste gedeelte (90 - 100) gewoon zelf doen. Hiervoor krijgen ze nog een tutorial, dus nieuwe spelers zullen wel iets van hun class weten.

En van de andere kant.. ik zie spelers in LFR gear.. die alsnog niet weten wat ze aan het doen zijn.. Hierin zie ik dus ook geen probleem.

Mensen die een boost kopen.. krijgen het echt niet in hun schoot geworden.. het scheelt gewoon 2 - 3 weken aan levelen.

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 26 februari 2014 11:22]

2-3 weken aan levelen. :/

In een weekje met minimale gametime kan je al lv 90 zijn met de guildperks, heirlooms en eventueel RAF. De laatste methode gaat al helemaal idioot snel, in een weekend zit je al op 85 en de laatste 5 levels aan exp zijn gedurende de release van MoP al kapot generfed.

Maar voor de mensen die liever lui dan moe zijn of een andere valide reden hebben om maar snel naar lv90 te levelen, is het een uitkomst.

Voor mij maakt het geen reet meer uit. De meeste classes heb ik al op lv90 en na ruim 7 jaar ben ik er wel zo'n beetje klaar mee. Ik speel het al ruim 3 maanden niet meer in ieder geval.
Dat jij en ik dat sneller doen, wil nog niet zeggen dat 'de rest' dat net zo snel doen :p.

ik denk ik hou 2 - 3 weken wel aan voor de gemiddelde wower ;)
De ophef, in mijn ogen in ieder geval, is dat Blizzard zelf door hebben dat een groot deel van het spel (levels 1-90) gewoon te saai voor woorden zijn, maar vervolgens dat probleem niet oplossen, maar in plaats daarvan de klant $60 laten betalen om het saaie gedeelte te skippen.

Als ze echt een hart voor het spel hadden, zouden ze wel een andere manier vinden. Bijvoorbeeld het aantal levels halveren, de hoeveelheid experience verdubbelen, of boosts introduceren die je kan verdienen door het spel te spelen.

Deze stappen van Blizzard tonen aan dat het enige nut van World of Warcraft nog is om geld op te leveren, en de uiteindelijke gameplay geen zier meer boeit.
Mwah, Blizzard heeft niet echt last van powerlevellers, ze verdienen er niets aan en zie hier de oplossing voor dat 'probleem'.
Nee, dit duurt niet van level 90 tot 100. Het is een vrij korte introductie die je krijgt, ala death knight startgebied. Zou me verbazen als je op level 91 al niet al je skills hebt die je hoort te hebben op dat level.
Dan level je toch gewoon zelf een character?Het is niet alsof dat niet meer kan.

Persoonlijk speel ik liever met een 'beperkt' character en spaar ik tientallen dagen uit, jammer dat er dan MISSCHIEN af en toe iemand zeurt dat ik niet meekan in een dungeon, maar gelukkig vind ik dan binnen 10 seconden een andere groep d.m.v. de dungeon finder.
Komt goed uit, want uberhaupt moet men nog levelen van 90 naar 100.

Het idee is dus enkel dat je alle pre-WoD content kunt skippen.
Het voordeel van de boost is nu dat het aantrekkelijk wordt voor & nieuwe spelers, & Oude terugkerende.
Ik vraag me wel af hoe ze het dps (damage per second) probleem gaan oplossen. Bepaalde spells, en zeker op hoog level, heb je echt wel nodig om damage te genereren.
Hoe ziet bijvoorbeeld een dungeon run eruit als hier één speler tussenzit die net level 90 is door die boost en nog nauwlijks spells heeft. Die zal van veel mindere waarde zijn dan een zelfde class die alle leveltjes eerlijk gehaald heeft zonder de boost, want die heeft veel meer spells tot zijn beschikking.

Ik las ook iets over dat ze dungeon toegang willen laten bepalen door middel van je score in Proving Grounds (test'dungeon' om skills te leren). Wellicht dat dit bovengenoemde problemen moet oplossen. Ik ben benieuwd.
Ik las ook iets over dat ze dungeon toegang willen laten bepalen door middel van je score in Proving Grounds (test'dungeon' om skills te leren). Wellicht dat dit bovengenoemde problemen moet oplossen. Ik ben benieuwd.
Dit geldt alleen voor Mystic (oude Heroic) raid's.

ik dacht dat je het hier kan vinden (maar @ work.. en wowhead = blocked -,- ) : www.wowhead.com/zone=6852/proving-grounds‎
Volgens mij zijn het niet de Mythic raids, maar Heroic dungeons (5 mans) die gaan vereisen dat je Proving Grounds Silver hebt wil je het met een random groep doen (Guild group kan zonder silver medal).
Ik kan het persoonlijk wel snappen. Ik heb zelf 8 chars, allemaal verschillende types. Als ik een tijdje met een niet gespeeld is het al van "welke aanvallen had deze nog eens?"

Als ik bijvoorbeeld een shadow priest (mijn main) als voorbeeld neem : Als je niet door hebt dat je in een instance/raid je agro moet doseren leg je heel snel het loodje omdat je de tegenstanders van de tank af trekt!
Als bijvoorbeeld een warior of een paladin kan je door je armor zo'n fout nog wel opvangen, maar een priest of mage is er dan geweest. Zelfs ik (heel ervaren daarmee) hou dat maar een paar seconden vol.
o0 25 vaardigheden dat past toch niet op een toetsenbord of moet je soms toets combinatie gebruiken?
met tera heb je een handje vol skills 8 gemiddeld dacht ik en als je bijvoorbeeld een skill hebt gebruikt kan je met spatie een andere gebruiken.

ontopic: dit is wel zo eerlijk maar ook beter voor die mensen, van lvl 90 naar 100 is een soort training dan.
Ze gaan all de button bloat aanpakken, ongeveer 20% van bestaande skills zullen of een passive, of geblend worden, of verwijdert.
Is hier al meer informatie over? Is het al live? Sommigen screenshots en beta gameplay zie ik nog steeds dezelfde aantal buttons.
Blues van blizzard die ook op MMOC staan
Er zijn genoeg mensen die die button "bloat" wel prima vinden, als ik zo door mn skills heen kijk dan kan er weinig verwijderd worden zonder dat mn class minder leuk wordt.
Is nou het echt nodig om constant denigrerende opmerkingen te maken over gamers die iets anders prefereren als WoW?
Helemaal met je eens, mits dat ook andersom geldt :)

Dus spelers die om wat reden gestopt zijn (of het zelfs nog nooit gespeeld hebben omdat ze niet van mmorpg houden) ook stoppen met denigrerende opmerkingen over spelers die wel wow leuk vinden.
Niet om te flamen maar ik hoorde gisteren in FFXIV: ARR nog van een groepje mensen dat ze juist overgestapt waren van WoW naar FF vanwege dit soort onzin in de laatste expansions.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True