Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Gigabyte heeft twee moederborden uitgebracht die van een AMD AM1-socket voorzien zijn. Dat maakt ze geschikt voor losse Kabini-apu's, die naar verluidt in maart beschikbaar zouden komen. Tot nu toe is AMD's Kabini alleen als gesoldeerde apu verschenen.

Gigabytes AM1M-S2P- en AM1M-S2H-moederborden zijn opgetrokken rond de AMD AM1-socket in een micro-atx-formfactor. Beide borden bieden plek aan twee ddr3-geheugenrepen en zijn van pci-e 2.0 x16, pci-e x1, twee usb 2.0-poorten, twee usb 3.0-poorten, gigabit-ethernet en s/pdif. De S2P-versie heeft daarnaast onder andere een parallelle lpt-poort en een seriële com-poort, terwijl de S2H over hdmi en een tweede pci-e x1-interface beschikt.

De borden van Gigabyte behoren tot de eerste met AMD's AM1-socket. Dit is de socket die losse Kabini-apu's ondersteunt en die straks ook plek moet bieden aan de opvolger Beema. Tot nu toe is de zuinige Kabini alleen op de FS1b-socket gesoldeerd verschenen in laptops, moederborden en mini-pc's. Kabini kan gezien worden als AMD's concurrent voor Intels Bay Trail voor deze segmenten. In januari maakte VR-Zone al bekend dat in maart nieuwe losse Kabini-dualcores en -quadcores op basis van Jaguar-cores en met tdp van 25W moeten verschijnen.

Gigabyte GA-AM1M-S2HGigabyte GA-AM1M-S2H

Gigabyte GA-AM1M-S2PGigabyte GA-AM1M-S2P

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

LPT en COM poort? Waar is dat tegenwoordig nog goed voor? Ik weet dat LPT gebruikt werd voor printers en COM voor bijvoorbeeld controllers of joysticks e.d. USB heeft deze twee poorten nagenoeg overbodig gemaakt. Wat LPT en COM poorten kunnen, kan ook via USB (toch?).
LPT en COM poort? Waar is dat tegenwoordig nog goed voor? Ik weet dat LPT gebruikt werd voor printers en COM voor bijvoorbeeld controllers of joysticks e.d. USB heeft deze twee poorten nagenoeg overbodig gemaakt. Wat LPT en COM poorten kunnen, kan ook via USB (toch?).
COM word tegenwoordig nog gebruikt voor oude duure apparaten. Bijvoorbeeld een DXI of een Spectrometer is iets van ¤10,000 + (of gulden) Dus die gaan de meeste bedrijven niet vervangen alleen omdat de COM aansluiting ouderwets is en voor het upgraden van filmware kan het handig zijn.

LPT is het tegenovergestelde van COM een Seriële ipv een Parallel poort. Deze werd meestal gebruikt voor printers maar kunnen ook voor opslagmateriaal gebruikt worden.

Joysticks werden aangesloten op de Game port maar sinds windows Vista is daar geen support meer voor.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 27 februari 2014 20:00]

Waarom dan niet gewoon een USB naar LPT of COM converter/HUB? Of kan dat niet?
Omdat sommige protocollen timing specifiek zijn.
Dan is een extra stap als usb ertussen (met buffertjes) dus onmogelijk.

Denk bijvoorbeeld aan zaken als stappenmotoren die direct aangestuurd worden van de computer, of sensors die geen stap mogen missen. Linuxcnc is bijvoorbeeld heel populair voor het aansturen van stappen en servo gedreven cnc machines, en veel daarvan gebeurt over de paralellepoort.
Waarom dan niet gewoon een USB naar LPT of COM converter/HUB? Of kan dat niet?
Veiligheid. Een DXI bijvoorbeeld is een gevoelig apparaat. Als de converter dat niet goed regelt krijg je een verkeerde uitslag. en dat kan net een verschil zijn tussen een boete of niet

Duurdere converter zullen het waarschijnlijk wel goed afleveren maar bedrijven durven het niet aan. Je zou maar een boete van ¤60.000 moeten betalen alleen omdat je convertertje niet goed is.

Het signaal wat uit de machine komt moet zo min mogelijk aan geknoeid worden. een converter moet je ook weer van een analoog COM signaal naar een digitaal USB signaal zetten en het moederbord moet dan de geconverteerde USB weer naar een COM singaal omzetten omdat je anders driver issues krijgt. Daarbij kan het goed zijn dat het te lang gaat duren omdat de bytes van COM een voor een komen, vervolgens moet je die dan omzetten om vervolgens dat digitale signaal een voor een naar het moederbord te zenden. Daarbij moet je hopen of het überhaupt werkt bij een oudere machine. Een PCI kaartje is een alternatief maar je kan beter de slots vrij houden voor ''future use''

LTP naar USB gaat wat preciezer omdat LTP sneller is. En hoeft volgens mij (maar correct me if I'm wrong) niet in het moederbord weer omgezet te worden naar een analoog signaal. Daarom zie je op bijna elk moederbord nog een aansluiting waar je een COM poort op kan aansluiten met een stekkertje. COM is voor sommige dingen ook nog eens handig zoals het updaten van een filmware.

LTP zie je vaak niet meer op elk moederborden omdat het niet dezelfde eigenschappen heeft als COM.

PS/2 (vergeten te schrijven) is iets sneller dan USB (2.0) omdat deze hun eigen protocollen hebben en niet via drivers werken. Een muis en toetsenbord PS/2 is precies dezelfde aansluiting, maar hebben een eigen protocol ingebakken gekregen. Daarbij is het voor een DOS omgeving beter ivm drivers. Wat ook nog het geval is, is da legacy usb ook niet altijd vlekkeloos werkt.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 26 februari 2014 13:32]

Omdat een 'echte' seriele poort tussen +12V en -12V zit, terwijl zo'n USB ding vaak tussen 0 en 5 zit, soms tussen -5 en 5. Nou moet ik zeggen dat al de spullen die ik zelf in ons datacenter heb hangen (switches, fibrebridges, storage) hiermee prima werken, maar ik heb eens een wat oudere maar verder perfect werkende (en dure!) Fluke scopemeter moeten installeren op een nieuwe laptop. No-go, dat ding verwachtte gewoon de 'echte' spanningen.

Kortom, het is oud, 100% mee eens, maar daarom niet perse afgeschreven. Mijn ouwe trouwe Dell D600 blijft alleen voor zn 'echte' seriele poort bewaard, dat heeft me al vaak geholpen.

Op een bepaalde manier kan ik juist wel rijmen dat op zulke relatief lichte hardware dit juist nog te vinden is; een zware gamer-rig zal niet gauw ergens een PLC moeten besturen / uitlezen. Een klein industrieel pctje op een ITX bordje wellicht wel.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 26 februari 2014 14:10]

De signaalnivo's van de rs-232 verbindingen vallen buiten de spanningen van de USB aansluiting. 0V is zelfs een niet gedefinieerde status !

http://nl.wikipedia.org/wiki/RS-232#Signaalniveaus
wat is het voordeel daarvan? dan moet je dus het protocol van de originele port gaan encapsuleren in USB!
Zie mijn andere reactie :)

Vaak werkt dat niet met oude hardware.
het kost hooguit 1 of 2 euro om die poorten er op te solderen. ondersteuning zit waarschijnlijk toch wel standaard in het chipset. dus de vraag is eerder waarom zou je ze er niet op zetten.
Meetapparaten, legacy printers, aansturing van machines, ...
Er zijn nog genoeg toepassingen hiervoor. Een machine van pakweg enkele 100.000en euros ga je niet vervangen zolang het nog werkt.
Dat soort apparatuur ga je niet aansluiten op een kabini bordje
Pardon? Dat soort apparaten zitten op een P3 aangesloten met Win98 "want het werkt". Echter is die meuk totaal niet te beheren en ga je inderdaad kijken naar nieuwe mogelijkheden.
Maar als het werkt op een P3, waarom zou je dan overstappen naar een kabini systeem? Ik denk dat de markt die een kabini moederbord koopt om deze aan te sluiten op legacy com apperatuur redelijk beperkt is, zeker omdat het hier gaat over retail bordjes bedoeld voor de consumenten markt. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is en dat er geen vraag naar bestaat, maar we spreken hier toch over een kleine groep.
Daarbij zijn deze apperatuur meestal aangesloten op een win 98 systeem met een reden, vaak werkt de ondersteunende software niet op nieuwere versies van windows...
omdat p3 meuk niet meer te koop is, omdat het zolangzaamaan wel eens kapot kan gaan, omdat deze systeempjes misschien zelfs wel zuiniger zijn

persoonlijk ben ik iig een groot voorstander van het vervangen van legacy systemen door mordernere ... betere en stabielere hardware, nieuwe security features etc ... ergens moet je dingen toch een keer bij de hoorns vattem
COM poort word nog veel gebruikt in datacenter omgeving.
voor bijvoorbeeld managed switched.

maar ook voor het programeren van klijne chip.
"Wat LPT en COM poorten kunnen, kan ook via USB (toch?). "

Vaak wel, maar bijvoorbeeld een Siemens S5 PLC uitlezen met een usb-Serial Dongle gaat vaker niet goed dan wel.
Dan ben je blij dat je een pc hebt met COM-Poort

In de productie industrie komt het helaas (Te)vaak voor dat er hardware staat wat 10-15 jaar oud is en niet vervangen kan worden.
Gelukkig zijn er nog fabrikanten zoals bv Dell en HP die nog laptops hebben met COM-poorten.
Al is het vaak zoeken naar het juiste model.
"Wat LPT en COM poorten kunnen, kan ook via USB (toch?). "

Vaak wel, maar bijvoorbeeld een Siemens S5 PLC uitlezen met een usb-Serial Dongle gaat vaker niet goed dan wel.
Dan ben je blij dat je een pc hebt met COM-Poort

In de productie industrie komt het helaas (Te)vaak voor dat er hardware staat wat 10-15 jaar oud is en niet vervangen kan worden.
Gelukkig zijn er nog fabrikanten zoals bv Dell en HP die nog laptops hebben met COM-poorten.
Al is het vaak zoeken naar het juiste model.
Klopt, je hebt ook nog industiële moederborden Waar bijvoorbeeld nog ISA opzit omdat sommige bedrijven hun eigen ISA kaarten hebben.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 26 februari 2014 13:32]

Voor Joysticks en Gamepads/controllers werd voordat USB gangbaar werd ook vaak de GamePort gebruikt. Ooit was dat een losse insteekkaart (ISA tijdperk, ik heb er nog een), daarna waren ze op vrijwel elke geluidskaart aanwezig en nog later zag je ze op moederborden met ingebouwde AC97 sound.

COM kan nog wel nuttig zijn, er is nog (al is het vaak oudere) apparatuur die via een COM-poort wordt aangesloten. Denk ook aan serial consoles e.d.
Meest bekende gebruik voor consumenten van deze poort zijn denk ik oude modems en null-modem "netwerk". Er waren nog veel meer apparaten die middels de COM poort verbonden werden.

LPT is volgens mij ook vrijwel verdwenen. Ik ben het al lang niet meer tegengekomen in ieder geval. Maar er heeft vanalles aan gehangen ooit. Je noemde zelf al printers, maar zeker ook scanners, externe CD-ROM drives, ZIP drives, en zo gaat de lijst nog wel even door.

Ik vind het wel mooi dat er op veel borden nog steeds ondersteuning voor is. Al is het maar een header op het moederbord zoals dat vroeger bij veel 486 en Pentium systemen ook het geval was. Ik heb de brackets nog, dus kan ze er altijd nog aan knopen :)
LPT en COM poort? Waar is dat tegenwoordig nog goed voor? Ik weet dat LPT gebruikt werd voor printers en COM voor bijvoorbeeld controllers of joysticks e.d. USB heeft deze twee poorten nagenoeg overbodig gemaakt. Wat LPT en COM poorten kunnen, kan ook via USB (toch?).
Wat denk je van routers, switches, firewalls?
Het kan inderdaad ook via een USB convertor. Maar via een kabel is het gemakkelijker, daar heb je er meestal veel meer van. Vaak is de USB convertor net weg of in gebruik.
Voor thuisgebruik zijn deze poorten misschien uit de tijd, maar voor industriële toepassingen (nog) niet. Daar worden andere eisen gesteld, vooral betrouwbaarheid.

Als voorbeeld: om te zorgen dat kabels niet losraken door trillingen moeten deze op één of andere manier vast gemaakt kunnen worden aan de apparatuur.
Bij LPT, COM, D-SUB en DVI is dat dus de schroefverbinding, bij de RJ het weerhaakje.
De HDMI en USB poorten kunnen of mogen voor sommige toepassingen niet gebruikt worden.
Beide borden bieden plek aan twee ddr3-geheugenrepen en zijn van pci-e 2.0 x16, pci-e x1, twee usb 2.0-poorten, twee usb 3.0-poorten, gigabit-ethernet en s/pdif.
Zo te zien is de aansluiting wel PCIe x16, maar is het elektrisch niet meer dan PCIe x4. De tekst boven het slot op het bord bevestigt dit.
PS/2, D-SUB, COM, LPT... Er valt zoveel ruimte te besparen door dit soort bejaarde poorten niet meer aan te bieden.
Ik kom nog genoeg mensen tegen die een PS/2 toetsenbord en/of PS/2 muis gebruiken. Die apparatuur doet het nog goed en het enige wat ik dan vervang is de tower.
Nieuw spul kost de kop niet. Zo nu en dan adviseer ik wel eens om toch een nieuw toetsenbord/muis aan te schaffen, bijvoorbeeld als ik nog een muis met een balletje tegenkom :X , maar het is lang niet altijd nodig :)

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 26 februari 2014 16:29]

Kijk maar naar de Steelseries G6V2, ik gebruik deze nog steeds met PS/2 omdat het toestaat dat ik meer knoppeln simultaan kan indrukken.

Dus Ps/2 is zelfs nog niet obsolete en met de juiste doeleinden dus noodzakelijk.
Grappig dat je met je betoog om meer knoppen tegelijk in te drukken dan knoppen verkeert typt.. Met een verkeerde knop;) die tegelijk kon..
ik gebruik nog dagelijks ps2 toesenborden want het werkt gewoon.
en het zelfde voor d-sub ik gebruik het nog zo veel voor mijn server en tweede en derde scherm niets bejaards aan
http://www.amazon.co.uk/U...r=8-1&keywords=usb+to+ps2

2 euro, daarvoor kan je toch niet sukelen?

EDIT: eerste link was een foute adapter

[Reactie gewijzigd door maevian op 26 februari 2014 16:55]

D-Sub wordt nog ontzettend vaak gebruikt, die is nog niet bejaard dus.
D sub wordt nog enkel gebruikt voor specifieke doeleinden en voegt niets toe bovenop displayport, en voor een desktop systeem is een verloop kabeltje ook geen probleem...
En het is niet omdat het nog gebruikt wordt dat het niet bejaard is. D sub zit al tegen zijn limiet met 1080p resolutie (geeft een minder goed beeld als HDMI op 1080p)
D sub wordt nog enkel gebruikt voor specifieke doeleinden en voegt niets toe bovenop displayport, en voor een desktop systeem is een verloop kabeltje ook geen probleem...
Je haalt wat zaken door elkaar. DisplayPort kan alleen een digitaal signaal uitzenden. Alleen met een actieve adapter kan je VGA eruit krijgen. DVI-I (waar DVI-A in zit) kan direct een analoog VGA signaal uitsturen.
En het is niet omdat het nog gebruikt wordt dat het niet bejaard is. D sub zit al tegen zijn limiet met 1080p resolutie (geeft een minder goed beeld als HDMI op 1080p)
VGA is niet gebonden aan limieten zoals digitale verbindingen. Het kan met hogere resoluties werken dan 1080p. Wikipedia noemt 2048x1536.

Een dagelijks scenario voor VGA zie ik nog steeds in professionele laptops. Hoe vaak kom je wel niet ergens voor een presentatie waarbij de videoprojector alleen om kan gaan met VGA?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 februari 2014 14:45]

Voor professionele laptops geef ik je 100 procent gelijk! Maar hier hebben we het over een desktop moederbord, waar een dedicated VGA aansluiting weinig toevoegt in mijn ogen. En je hebt inderdaad gelijk dat VGA hogere resoluties aankan, het ziet er gewoon niet meer uit als je het gebruikt voor resoluties hoger dan 1680x1050, veel hangt wel af van de kwaliteit van de poort en de kabel, maar over het algemeen is de ervaring met VGA niet optimaal op hogere resoluties.
VGA wordt door mij standaard dagelijks gebruikt, zelfs op moderne videokaarten (verloopstekkertje). Persoonlijk zie ik geen verschil tussen VGA en HDMI op mijn G245HQ Acer.

VGA op desktops tegenwoordig voegt inderdaad nauwelijks nog wat toe, maar op deze moederborden denk ik van wel. Een koper van deze moederborden zal een energiezuinig, goedkoop systeem willen aanschaffen (als ik logisch denk) en dan hoort daar geen 300 euro of duurder superdeluxe scherm bij. Bovendien, als ik naar het moederbord met de COM poort kijk, dan is het voor de meetindustrie al helemaal weinig van belang dat er een geweldige monitor op aangesloten wordt.

Wat heb je aan een goedkoop moederbord als je een dure monitor wilt kopen? Op goedkopere monitoren (zie die van mij) heeft HDMI geen enkel toegevoegde waarde, behalve de connectiviteit.
Waarom zou je bij een goedkoop systeem geen degelijk scherm willen?
Mischien heb je geen behoefte aan de performance, maar wil je wel graag een mooi beeld, snap je redenering niet helemaal.
Daarbij heb je al een 1080p monitor met dvi-d aansluiting voor 91 euro
pricewatch: BenQ DL2215 Zwart
niet echt duur in mijn ogen.

en voor 120 euro heb je zelfs al een 1080p ips scherm met dvi-d en HDMI
pricewatch: LG 22EA53VQ-P Zwart
past nog perfect in een budget build en je moet niet meer kijken naar een crappy tn schermpje

Persoonlijk vind ik het veel interesanter om wat extra in je scherm te investeren en wat minder aan performance

[Reactie gewijzigd door maevian op 26 februari 2014 16:49]

Dat is voor iedereen verschillend. Echter denk ik ook dat een beter en mooier scherm (correct me if I'm wrong) ook niet geweldig energiezuinig zal zijn, iets wat met een dergelijk systeem als deze wel erg belangrijk is.

Grappig genoeg ziet mijn Syncmaster 710V er via VGA vele malen beter uit dan mijn Acer.
Het verbuik hangt vooral af de gebruikte backlight methode (en in mindere mate de resolutie), zo zal een ccfl scherm meer verbruiken als een led scherm. Het is zelf zo dat schermen uit een iets duurdere categorie vaak wat minder verbruiken.

Dat je syncmaster er beter uitziet via VGA zal vooral te maken hebben met het feit dat je een goede grafische kaart hebt met een sterke VGA output en dat Acer een andere calibratie gebruikt voor VGA als voor HDMI
Dat zal het wel zijn, althans, met andere desktop kaarten is dit het zelfde verhaal. Maar verder, het zal verschillen van scherm tot scherm, al is HDMI niet per definitie beter naar mijn mening.
DSub is nog altijd makkelijker te solderen en steviger dan displayport connectoren.

Voor bijvoorbeeld reclamedoeleinden, of beeldschermen met informatie op bijvoorbeeld evenementen, hoef je lang niet altijd een HDMI resolutie te gebruiken.

Voor de aansturing en installatie van dit soort systemen is juist een DSub connector die aan een lange kabel gesoldeerd word via een pijp door de muur veel handiger dan bijvoorbeeld een HDMI of DVI of Displayport kabel.

Kortom, DSub kan nog jaren en jaren mee!
Voor sommige doeleinden juist een ideaal bordje... Bv in de meet industrie waar weegschalen worden aangesloten via COM.
Dan koop je toch een USB to serial adapter.
Dat functioneert helaas in lang alle gevallen niet. Deze adapters kunnen vaak niet goed genoeg de oude seriële poort simuleren maar komen nog veelvuldig voor, veel meer dan velen denken, daarom krijg je van dergelijke opmerkingen als "bejaarde poorten" en "oude troep". Dergelijke uitspraken worden veelal gedaan door personen die niet weten waar zij over praten of alleen maar in hun eigen kleine wereldje kijken. :)

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 26 februari 2014 22:13]

Dsub is nog steeds zeer gewild door emulatie fanatici die graag hun CRT TV of arcade monitor aansluiten. Van mij mag Dsub nog 30 jaar ondersteund blijven! Emulatie op een plat scherm is gewoon niet hetzelfde om nog maar niet te spreken van de input lag van platte schermen.
omg werkelijk, je gebruikt crt schermen die ongeveer 100x zoveel stroom kosten, voor de feel of it??

dit vind ik dus ECHT ongelofelijke energie-verspilling, en dat is net alleen een ecomische weerslag maar ook een ecologische,
Heb jij een auto? Of ga je overal met de fiets heen?
Het is goed bewust te zijn van bv energieverbruik maar een mens mag ook een lolletje hebben. Gloeilampen worden ook niet massaal vervangen door ledlampen 'omdat ze 100x zoveel stroom kosten'. Er zijn altijd toepassingen waarbij je juist de ouwe 'zooi' wilt gebruiken. Een NES op een Full HD TFT lijkt nergens op, veel te scherp :)
Gloeilampen worden juist wel massaal vervangen en mogen niet eens meer geproduceerd worden, gezien de relatief korte levensduur van gloeilampen kan ik mij niet voorstellen dat er nog veel in gebruik zijn. Totaal off topic trouwens ;-)
"gezien de relatief korte levensduur"

Niet allemaal, deze brandt al 114 jaar.

http://www.dichtbij.nl/ei...p-brandt-al-110-jaar.aspx
de uitzondering die de regel bevestigd zou ik zo zeggen...
Het was ook meer een grappig feitje tussendoor ;)

Natuurlijk gaat een gloeilamp gemiddeld veel minder lang mee dan een spaar-/LED lamp.

Alhoewel halogeen e.d. het op duurzaamheid niet veel beter doet.
Het verbruik van een paar gloeilampen in huis is verwaarloosbaar vergeleken bij het verbruik van je wasdroger, strijkijzer, wasmachine, koelkast, vriezer en stofzuiger. Kortom, die hele regelgeving is spijkers op laag water zoeken.

De gloeilampen worden meestal vervangen door de zogenaamde spaarlamp, ofwel een PL-lamp of in moderne vorm CFL-lamp. Deze bevatten kwik (milieubelastend) al zijn fabrikanten bezig dat te vervangen door Xenon (maar of je daar blij mee moet zijn is de vraag). Daarbij geven ze in tegenstelling tot gloeilampen en halogeenlampen geen licht met een continue spectrum zodat veel mensen het licht niet mooi vinden. Verder klagen veel mensen omdat ze last hebben van het geflikker ervan.

LED's zijn beter als PL/CFL omdat ze niet flikkeren. Ook LEDs hebben geen continu kleurenspectrum, maar dat kan redelijk worden ondervangen door verschillende typen leds te plaatsen. Verdere nadelen zijn dat er een tokort zou zijn aan europium, yttrium, gallium en indium als LED net zo massaal zou worden toegepast als gloeilampen, halogeenlampen en 'spaarlampen' nu. Verder bevatten ze arsenicum. De theoretische levensduur van 50 jaar wordt zelden gehaald omdat met name de voorschakelelectronica het al na een paar jaar begeeft. Is de voorschakelelectronica goed dan is 20 tot 40 jaar haalbaar.

Kortom, waar energiezuinigheid belangerijk is (batterijverlichting, auto) is LED goed. Waar bereikbaarheid slecht is, is LED goed, een lampje éénmaal in de 20 jaar moeten vervangen is prima. Waar ruimteproblemen LED opportuun maken, prima. Voor het overige geldt dat halogeen en gloeilamp nog best de beste keus kunnen zijn. Soms komt het mooiste licht zelfs van een kooldraad-lamp, uiteraard met helder glas.
edit: Als in de toekomst electriciteit duurzaam wordt opgewekt is dit beetje extra verbruik geen enkel probleem.

Voor mij persoonlijk geld dat ik geen conventionele spaarlampen (PL, CFL) meer zal kopen, uitgezonderd de armaturen waar niets anders in past ( 1 PL-bureaulamp, 2 staande 1½m hoge TL-lampen en het lampje boven de wastafel in de badkamer) Alles waar nu een PL/CFL-lamp in zit met E27 of E14 krijgt een halogeenlamp of een helder-glas-gloeilamp zodra mijn huidige voorraad op is. Ik realiseer me dat ik op moet schieten om nog zulke lampen te kopen voor het helemaal voorbij is. Daarna, zal ik waarschijnlijk over moeten stappen op olielamp, kaars of gaslamp.

edit:@maevian
Ook wij hebben ledlampen, in twee armaturen met elk 4× GU10 en een plafondventilator met 3× GU10, van oorsprong 50W halogeen. Eerst daarvoor één CFL-lamp gekocht maar die geeft lelijk en diffuus licht en veel minder dan 50W halogeen. Dan een 1W LED, die bleek geel-oranje te zijn ipv geel/warmwit. (Daar een groene en een blauwe bij gekocht, geeft wat kleur op de overloop) Toen voor de woonkamer witte 1-watters gekocht (uiteindelijk 4) maar die waren koudwit, en gaven te weinig licht. Met de komst van 3 warmwitte 1,2W LED's zijn de koudwitte LED's verhuisd naar de hal. Deze 1,2W LED's geven dubbel zoveel licht als de 1W LED's maar het is nog te weinig, en de lichtverdeling is nog steeds niet mooi. Bij de eerstvolgende aanpassing gaat heel dat armatuur naar de slaapkamer. De rest van onze verlichting is nu allemaal CFL op één nachtkastlampje (gloei), een nachtlampje op de kinderkamer (1W LED), twee vitrinekasten (halogeen en gloei) en 1 van de drie lampen boven de eetkamertafel (halogeen).

Alles opgeteld zal het zeker meetbaar zijn, maar vergeleken met het verbruik van de afvoerdroger (C-klasse) en de andere genoemde apparatuur echt peanuts.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 27 februari 2014 18:53]

lol, was eigenlijk totaal niet mijn bedoeling om hier een discussie over gloeilampen te houden,daarom zei ok ook op het einde van mijn post dat ik totaal off topic aan het gaan was, waarom ik dan een +2 rating krijg is mij ook een raadsel, zegt meer over het moderatie systeem als iets anders in mijn ogen :p.

Om toch nog even iets aan juw post toe te voegen, persoonlijk hebben wij in ons huis geen enkele gloeilamp meer, 90% van onze verlichting zijn LED lampen ( je hebt tegenwoordig zelfs dimbare LED lampen) en de overige 10% zijn nog enkele conventionele spaarlampen en de enkele halogeen. En verwaarloosbaar kan je het verschil moeilijk noemen, ons verbruik is toch sterk gedaald...
Via zowel DVI-I als Displayport is het heel makkelijk om adapters te maken. Zels HDMI kan nu omgezet worden naar VGA met een relatief simpele adapter.

Nu nog een VGA poort leveren voor consumenten is absoluut nodeloos.
Denk eens aan de business kant, daar staan nog legeo schermen, allemaal met VGA aansluitingen. Ondersteunen ze het niet, zullen de kosten gigantisch veel hoger uitvallen omdat overall een DVI/Display kabeltje of -nog duurder- adapter tussen moet.

Overigens vermoed ik dat een adapter evenveel kwaliteitsverlies geeft als direct uit de grafische kaart.

-edit- excuus, ik zie dat je het over consumentenspul hebt. al is hier ook iets voor te zeggen, mensen die 'het scherm' nog prima vinden, zullen minder snel nadenken over een kabeltje, en achteraf balen dat ze dit niet verteld is / ze hier zelf niet aan gedacht hebben.

[Reactie gewijzigd door Janssuh! op 26 februari 2014 14:59]

Aan de businesskant zijn ook legio-situaties waarin één scherm niet genoeg is. Dan zou je wat dat betreft ook kritiek moeten leveren op het moederbord met maar één aansluiting.

Het verbaast mij juist ten zeerste dat veel businesslaptops tegenwoordig enkel en alleen zijn aangerust met één externe D-Sub-aansluiting. Lekker ouderwets. De output is hooguit matig, zo'n aansluiting neemt veel ruimte in beslag en twéé schermen aansluiten is niet mogelijk, waardoor je (voor dualhead) altijd aan het scherm van de laptop zelf vast zit.

Als je het mij vraagt wordt een goede beeldschermaansluiting gewoon misbruikt om voor een laptop of moederbord die wél HDMI of DVI aan boord heeft meer te kunnen vragen.

Voorbeeld: Voor een HTPC moest ik heel hard zoeken naar een moederbord met ondersteuning voor HDMI en DVI onboard, die zijn allemaal vrij duur. Inmiddels zit die erin, de rest van de build is wel degelijk budget (64GB SSD, wat DDR3 geheugen, Celeron G1620 processor en that's it). De meeste HTPC's in Nederland zijn niet enorm snel, de vraag naar budgetborden met in ieder geval (of zelfs alléén) een HDMI-aansluiting is er dus wel degelijk.
Ik zie (en snap) je punt en ook de term budgetborden. Anderzijds, de informatie die af en toe ontbreekt op een webshop, zorgt er ook wel eens voor dat een bordje welke prima geschikt is, onopgemerkt blijft en mensen uitwijken naar duurdere producten.

persoonlijk geef ik liever wat meer uit zodat het goed is, maar goed, dat is persoonlijk :)
Wat is "wat meer" en kan je "goed" ook definiëren? Ik ben in deze namelijk bewust gegaan voor een zo kaal mogelijk moederbord, om het stroomverbruik zo ver mogelijk te drukken zonder echt op vermogen in te leveren (zo'n G1620 is nog behoorlijk rap).
Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de wensen natuurlijk. zo doe ik veel in audio bewerking, dus een grafische kaart heeft voor mij minder eisen. en Multi-monitor gebruik ik enkel zakelijk (2 extra schermen vanaf mijn laptop, 3 inclusief het ingebouwd\ scherm zelf)

Verder heb ik overal een i5 of hoger in zitten, kost wat, maar kan je er wel even tegen. maar nogmaals, dit is mijn persoonlijke voorkeur.
PS/2 zie ik graag, twee liever voor toetsenbord en muis, dat houdt mijn USB poorten vrij voor andere dingen die niets anders dan USB kunnen hebben.
Er zijn nog zat bedrijven die legacy apparatuur hebben, waarbij vervanging van die apparatuur verschrikkelijk duur is.

Met zo'n bordje heb je nu eenmaal wel de mogelijkheid om een klein systeem te bouwen
aah jammer van de nieuwe socket... voordeel van amd: hoge upgrade waarde, ik denk wel een factor 6 ivm intel.
Maar die tijd lijkt voorbij, tuurlijk kan je niet altijd bij 1 socket blijven, but it doesnt hurt my bank!
Ach ja zo interessant is deze serie ook weer niet.... voor enthousiastelingen dan he.!
Wordt maar weer bevestigd door de pcie2.0
Voor deze chips hebben ze wel een nieuw socket nodig, omdat de FCH bij Kabini op de chip zelf zit. Met andere woorden, het moederbord hoeft niet veel meer te zijn dan de I/O poorten, traces en caps plus VRM. Zoals in het artikel aangegeven staat, zou de opvolger van Kabini, Beema, ook op dit bord moeten werken.

Voordeel van weinig rotzooi op het bord is dan weer dat ze goedkoop moeten kunnen blijven. Heb je nu al FM2+ bordjes van ~40 euro, dan moeten deze bordjes daar nog weer onder moeten kunnen zitten.
deze socket is voor een andere market als am3 en fm2(+), en is dus geen concurrentie, vervanging of alternatief daarvoor.

veruit de meeste mensen gaat hier dus niks van merken, en het doet niks af aan je upgrade potentie.
Bestond er niet al een AM1 socket? just asking :)
Nee, wel AM2, AM2+, AM3 en AM3+ ;)
ahh dankje wist ik niet, wel onlogisch dan dat ze dat zo doen naar mijn mening.
Dat heb ik dus ook. Een prequel van een of andere populaire film is nog wel uitlegbaar, maar AM1... terug nummeren?......... Mijn eerste gedachte was ook van "pakken ze nu hiervoor een hele oude socket, en waarom?"

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden waarom niet een nieuwe lijn is gestart. Misschien is er echt een ontwerp van de AM serie van stal gehaald en willen ze de relatie hiermee benadrukken. Misschien heeft de AM1 wel degelijk bestaan, maar alleen als ontwikkelversie.

Het roept alleen wel vragen op.
Dit soort plankjes zijn leuk, maar de CPU's worden meestal OEM verkocht in apparatuur zelf, dus nauwelijks te krijgen. De bordjes met een vaste Kabini-cpu zijn nog niet eens verkrijgbaar in NL, dus WTF met een losse socket? :/ Je kunt als consument dan beter inzetten op een Kaveri-core icm FM2+, dan kun je ook zuinig draaien, met een stuk meer power en voor zunigheid een Intel Celeron1037-bordje halen oid, want als je moet wachten op Kabini dan ben bejaard eer je er eentje hebt… :')
Zijn die losse Kabini's zo slecht leverbaar dan? Ik had begrepen dat die elk moment nu bij de leveranciers moeten opduiken.

Of ze commercieel een hit worden is een andere vraag. Formeel is Kabini een concurrent voor de (veel zuiniger) Bay Trail chips, maar die worden door Intel voornamelijk in tablets gepositioneerd. In de praktijk zijn de concurrenten die NUC bordjes met Haswell Celerons en die zijn een heel stuk rapper. Maar je hebt altijd degenen die graag een AMD gpu hebben (bv vanwege games die er voor geoptimaliseerd zijn) dus een niche is er wel voor.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 februari 2014 18:05]

Nou ja, volgens mij zou dit platform eind 2012 al uit moeten zijn en vanaf maart 2013 leverbaar, nu zitten wij in feb/mrt 2014, dus tja...echt leverbaar kan ik Kabini niet noemen :')
er zal blijkbaar voldoende vraag zijn naar die poorten anders zullen ze die er niet op zetten. zelf gebruik ik ze op me werk ook nog dagelijks.
Leuk dat ze de losse sockets uitbrengen maar... De gesoldeerde kabini bordjes zijn nog steeds niet beschikbaar. Slechts 1 in de pricewatch die nu (7 maand later) nog steeds niet beschikbaar is...

Als ze nu plots beschikbaar komen (ideaal voor een HTPC, toch?) leuk maar krijg ik toch het gevoel reeds halverwege de volgende APU te zijn...

Offtopic: toch handig dat ze Kabini en Kaveri in dezelfde generatie plaatsten. Totáál niet verwarrend.
Heb je ook de reacties gelezen op wat die mensen zeggen? Dit is een bordje met een specifieke doelgroep. Als jij daar niet toe behoort, prima, dan koop je hem niet, maar klagen dat ze het niet zouden moeten uitbrengen is stompzinnig; denk je nou echt dat jij beter in staat bent dan Gigabyte om in te schatten of er een markt voor is...?
Al moet ik toegeven dat LPT vlak naast USB3 er inderdaad apart uitziet. :p
Als je de LPT en COM poort niet wilt, dan ga je toch gewoon voor die variant zonder. Er zijn waarschijnlijk zat mensen die die poorten wel willen, en die kunnen dan de variant met kopen.
Wat iedereen hierboven zegt, dump de LPT en COM port en zet er een extra netwerk poort op en/of coax/ optical audio uitgangen, of extra usb poorten.. dit is een beetje jammer
Wat robvanwijk ook zegt. Dit is geen HTPC moederbordje, maar bedoelt voor meet industrieel gebruik. Waarom zou je er een optical audio opzetten terwijl de geluidskaart van dit moederbord brak is :? Extra USB poorten kan altijd met een goedkoop pci kaartje, COM en LPT PCI kaartjes zijn duurder en minder betrouwbaar, maar had inderdaad wel gekund. Een andere lan zou ook kunnen maar Gigabyte heeft daar andere modelletjes voor.

Maar heb je wel gekeken waar AM1 voor bedoeld is ? Ik zal wel quoten van hun site
GIGABYTE AM1 motherboards are the latest range of next-generation desktop motherboards based on socket FS1b, supporting a new generation and high graphics efficiency of AM1 Athlon/Sempron-series APU, and also feature the latest specifications of native PCI Express gen 2.0, SATA 6Gb/s, USB3.0, etc. Not only delivering AMD's industry-leading performance and advanced graphics capabilities, GIGABYTE Ultra Durable motherboards are equipped with a comprehensive range of high quality components and unique features that offer mainstream PC users the most compelling platform on the market today.