Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

AMD heeft de AM1-socket voor losse Kabini-apu's officieel aangekondigd. Het gaat om AMD's eerste 'system in socket'-apu en de specificaties zijn nagenoeg gelijk aan die van de Kabini's die gesoldeerd in laptops en andere systemen te vinden zijn.

De AM1-socket is feitelijk de FS1b-socket voor Kabini, maar dan met een pin-grid-array, zodat de gebruiker zelf de apu's kan kiezen of upgraden. Volgens AMD wordt de startprijs van het AM1-platform, bestaande uit moederbord en apu, 60 dollar en het chipbedrijf richt zich op de markt voor goedkope pc-achtige apparaten, die vooral zou groeien in Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en de EMEA-regio, bestaande uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

De moederborden zullen vrij uitgekleed zijn en daarmee goedkoop te produceren, omdat geen chipset nodig is en de meeste i/o op de soc aanwezig is. De apu's zijn te combineren met maximaal twee sata-600-interfaces, twee usb 3.0-poorten, acht usb 2.0-poorten, vier pci-e 2.0-lanes, displayport, hdmi en vga. Verder beschikken de socket-versies van de Kabini-apu's over vier Jaguar-cores en ondersteuning voor ddr3-1600-geheugen.

Op 9 april komen de eerste moederborden beschikbaar en dan zouden er vijftien moederborden van fabrikanten komen, waaronder Asus, MSI, Gigabyte en ASRock. Specificaties van de chips heeft AMD zelf nog niet bekendgemaakt, maar VR-Zone bracht eerder al wel enkele details naar buiten.

AMD AM1 Kabini
  A6-5350 A4-5150 E2-3850 E1-2650
Cores / threads 4/4 4/4 4/4 2/2
Cpu-kloksnelheid 2050MHz 1600MHz 1300MHz 1450MHz
Gpu-model HD 8400 HD 8400 HD 8280 HD 8240
Streamprocessors 128 128 128 128
Gpu-kloksnelheid 600 600 450 400
L2-cache 2MB 2MB 2MB 1MB
Tdp 25W 25W 25W 25W

AMD AM1 Kabini slidesAMD AM1 Kabini slidesAMD AM1 Kabini slidesAMD AM1 Kabini slidesAMD AM1 Kabini slides

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Toch leuk om te zien dat het verschil tussen SoC en de standaard PC steeds dichter bij elkaar groeit. Zeker met de huidige markt maakt het niet zo gek veel uit of je alles nu integreert in je CPU of niet. waar je vroeger nog de keuze had uit veel chipsets, is het nu vrij simpel. Heb je een Intel CPU dan heb je een Intel chipset, heb je een AMD CPU/APU dan heb je een AMD chipset. Via, SiS, Nvidia, Opti en nog wat anderen doen gewoon niet meer mee in deze markt.
Dus waarom dan nog het verschil houden tussen de verschillende chipsets, als je dat ook van de CPU af kan laten hangen. Als je een high-end Intel chip pakt pak je in de regel ook een highend CPU erbij. Ik ken niemand die een flinke Z87 heeft en er vervolgens een dualcore Celeron op draait, maar aan de andere kant zijn er ook niet veel mensen die een H81 pakken om er vervolgens een 4770K in te prakken. Dus daar wat minder keuzevrijheid hebben zou denk ik weinig uitmaken onder de streep.

Ik ben daarom benieuwd hoe deze systemen verder in de markt komen te staan. Of we meer van dit soort apparaten gaan zien in de loop der jaren en of ze ook wat meer highend gaan worden, en mogelijk de bestaande platformen van de markt weten te krijgen (al is daar natuurlijk al flink wat verandert, een groot deel van de chipset zit immers in de CPU, waar je vroeger nog losse geheugencontrollers, SATAcontrollers, PCI(e)controllers en dergelijke had, schuiven die tegenwoordig steeds meer naar de CPU zelf).
Veel te veel uATX borden. Dit soort chips moeten op mITX borden voor HTPC's. Verder grote fout van AMD om XP vet te drukken :'). Op het moment dat deze bordjes eindelijk te koop zijn is de support voor XP afgelopen, behalve dan in China.
Veel te veel uATX borden. Dit soort chips moeten op mITX borden voor HTPC's. Verder grote fout van AMD om XP vet te drukken :'). Op het moment dat deze bordjes eindelijk te koop zijn is de support voor XP afgelopen, behalve dan in China.
Ergens kan ik me goed voorstellen dat ze juist XP support erbij vermelden. Hoewel het volgende maand afgelopen is met de support van XP door Microsoft wil dat natuurlijk niet zeggen dat het dan nergens meer gebruikt wordt. De kans is groot dat je nog tal van systemen tegen gaat komen die XP 'moeten' draaien, omdat ze een of ander stukje software of hardware draaien dat nooit voor WinVista/7/8 is gemaakt, en daardoor enkel draait op 2000 of XP.
En dat soort systemen gaan wel eens stuk, en als die dan net een of ander onmisbaar ding aansturen in een bedrijf, dan wil je een bordje dat fatsoenlijk werkt met XP, zodat je je software of hardware die je verder hebt gewoon kan laten gebruiken.

Je hoort iedereen wel roepen dat XP verleden tijd is, maar ook na april '14 ga je het nog zat tegenkomen op de meest gekke plekken denk ik. En daar springt AMD hier leuk op in, door ook legacy support aan te bieden voor dit soort spul. En dat kan voor sommige markten heel belangrijk zijn.
XP op legacy hardware is er nog genoeg idd, maar er gaat zo goed als niemand meer XP op nieuwe systemen installeren.
XP op legacy hardware is er nog genoeg idd, maar er gaat zo goed als niemand meer XP op nieuwe systemen installeren.
Dat durf ik nog wel te betwijfelen.
Als jij een XPsysteem hebt dat werkt met een specifiek stuk hardware of software, en die gaat stuk dan heb je toch iets als vervanger nodig.
En dat zal de insteek van AMD zijn om nog expliciet te vermelden dat deze borden nog prima XP kunnen draaien.
Geweldig; krachtige en zuinige HTPC's ! En ook nog eens goedkoop.

[Reactie gewijzigd door Neus op 4 maart 2014 15:23]

Zuinig valt op zich wel mee, vergeleken met de Intel processoren (nieuws: Intel introduceert drie nieuwe Bay Trail-processors)
Kopers van deze dingen zal het vooral gaan om de AMD gpu die erin zit (en de prijs), niet zozeer de zuinigheid.
Ga uit van Idle sub 10 Watt. Stroomkosten per jaar 24 uur / 365 dagen: max. 2 tientjes.
Intel variant stroomkosten 24/365: 12,50 oftewel 7,5euro minder per jaar, mits altijd aan.
Extra aanschafkosten voor een Intel variant met identieke I/O: + 50 euro
50 / 7,5 = 6,5 jaar terugverdientijd voor de extra Intel kosten......
N.B. dat is alleen voor systemen die ALTIJD aan staan !
Staat een systeem slechts 15 uur per week aan dan ligt het breakeven punt op 70 jaar.
Extra aanschafkosten voor een Intel variant met identieke I/O: + 50 euro
Je hebt helemaal gelijk dat met dit soort super lage verbruiken die paar watt niet echt uitmaken, maarre - dit soort bordjes met Intel chips zijn er al voor rond de 60 euro.
Klopt op zich wel maar dan heb je een setje met heel erg beperkte IO.
Wil je vergelijkbare IO dan zul bij Intel varianten flink moeten bijlappen.
Vandaar mijn opmerking: "met identieke IO".

Een vervelend voorbeeld daarvan zijn ook Intels NUC's. De goedkope varianten hebben geen fatsoenlijke IO. Neem je een Intel/AMD Zotac variant dan krijg je een heel rijke IO.

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 5 maart 2014 12:42]

Ja, appels en peren vergelijken: de AMD oplossing (CPU en moederbord) kost $ 60. Een Intel CPU vanaf $ 100 + los moederbord.
bestaande uit moederbord en apu: 60 dollar
Celeron N2930 7.5W $107
Die Intel prijslijsten zijn puur catalogusprijzen, exclusief kortingen - in de praktijk kosten bordjes met die Celerons ook rond de 60-70 dollar. Maar dan nog zijn de AMD's voor veel mensen toch interessant vanwege hun snellere GPU.
Valt wel mee de Bay trail van Gigabyte is 61 Euro in de prijswatch. De AMD oplossing zijn zo ongeveer hetzelfde als ze op de markt komen. Beide zijn leuke oplossingen waarbij je met AMD waarschijnlijk wel wat modernere aansluitingen aan zal treffen.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 4 maart 2014 15:55]

Ja, appels en peren vergelijken: de AMD oplossing (CPU en moederbord) kost $ 60. Een Intel CPU vanaf $ 100 + los moederbord.
Dat geldt alleen voor die drie, bay trail platform bestaat uit 27 cpu's. ;)

Beginnen bij 32 dollar en eindigen bij 161 dollar.

De E3845 quad core Atom(bay trail) kost 52 dollar(tray prijs), 10w TDP.
Intel® Atom™ Processor E3845 (2M Cache, 1.91 GHz) , qaud core, 22nm bay trail.

Bron: http://ark.intel.com/products/codename/55844/Bay-Trail

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 4 maart 2014 16:45]

Er is net nog een Intel bordje voor 60 euro op tweakers langsgekomen...
Dat is wel waar maar vergeleken met mijn homeserver waar een oude A6 in zit is dit wel een flinke besparing. Ook is de prijs zeker het overwegen waard. Waarschijnlijk zal AMD hier ook wel weer een niche vinden waarbij de prijs, verbruik en prestatie samen een aantrekkelijk aanbod vormen. Ja, het is niet het snelste. Ja het is niet het zuinigste. Maar in veel gevallen is een goedkope middenmoter veel beter dan een supersnel of super-zuinig systeem.
Meer keus is nooit verkeerd natuurlijk, aan de verkoopaantallen van de RPi is te zien dat de markt voor dit soort low-end hobby bordjes toch aardig groot is. Al vraag ik me af of losse sockets bij zulke low-end bordjes nog zinnig zijn - in dat segment zijn losse SoC's net zo duur zijn als een compleet bord met vastgesoldeerde SoC.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 maart 2014 15:27]

Dit is nou niet echt een concurent van/voor de raspberry pi, dit is een volledige x86 CPU met, voor een onboard, zeer krachtige GPU erin gebakken.
Meer dan genoeg om op te internetten en simpele videogames te spelen, en daarin is het zeer fijn van CPU (en daarmee GPU) te kunnen wisselen, zo kan je over een paar jaar gewoon naar de winkel gaan en een betere kopen.
Ik denk als eerste aan modulaire smartphones... doordat je de cpu kunt vervangen kan het systeempje als geheel wel langer mee en is een stuk toekomstbestendiger. Vraag is dan natuurlijk wel of, zoals hieronder gezegd, de socket een tijdje hetzelfde blijft voor komende SoC's en of men tijdens de levensduur van het bordje behoefte heeft aan een snellere soc in dit segment...
Is het zo dat je met deze GPU's al out of the box DTS-MA en True-HD kan forwarden naar je receiver als je gebruik maakt van bv XBMC of MPC-HC :?

Of heb je dan alsnog een losse HD6450 oid nodig om dit te doen?
Gok dat je geen losse kaart nodig hebt. Ik maakte gebruik van DTS-MA passthrough en andere formaten al met de MSI E350IA-E45 met de onboard HDMI poort.
Ik gebruik XBMC trouwens.

[Reactie gewijzigd door Hoover op 4 maart 2014 16:20]

En als AMD geschiedenisgetrouw blijft, ga je met dezelfde socket/mobo enkele upgrades kunnen meemaken zonder het hele mobo te vervangen.
Ben benieuwd of het zo zal zijn!
Eigenlijk jammer dat ze nog Jaguar CPUs uitbrengen, Puma+ staat al om de hoek.

Deze zullen een stuk zuiniger zijn dan de Jaguars.
Valt me wel op dat AMD altijd zo krachtig aanvalt op de concurrent. Dat terwijl Intel en NVidia dat toch niet zo doen, heb ik het idee.
Wel grappig dat ze XP zo belangrijk vinden aangezien dat niet meer supported is binnenkort :/
Interessant om te zien dat Kabini ook als los chipje verkocht gaat worden, hoewel ik me afvraag of we hier in het westen de chips ooit ook los kunnen gaan kopen.

Overigens vind ik het jammer om te zien dat de GPU van deze chips zo verschrikkelijk onderbemeten is, uiteindelijk zijn de jaguar cores die je in deze chips ziet gelijk aan die in de xbox one en PS4, dus met een beetje degelijke GPU aan boord zou je nog best wel eens een leuk platformpje voor een low-end steambox kunnen maken, maar ik denk dat je dat met slechts 128 shaders op 600 mhz wel kan vergeten.
Ze zijn een stukje vergeten zwart te painte op plaatje 3. Nu lijkt het net of er nog een land legt in de Oostzee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True