Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Asus heeft zijn nieuwe TUF Sabertooth Z170 Mark 1-moederbord aangekondigd. Het moederbord is bedoeld voor Skylake-S-processors, is bijna volledig in heatsinks bedekt en ondersteunt type-a en type-c van usb 3.1 gen 2.

De heatsinks op het moederbord moeten helpen bij het voorkomen van schade door onder meer statische elektriciteit. Vooral in de buurt van het pci-express-slot zou dat moeten helpen. In het 'thermal armor' zijn ook twee ventilators verwerkt, die de warmte van de verschillende componenten verder moeten wegwerken. Aan de achterkant zit een backplate in dezelfde stijl. Die moet ervoor zorgen dat gebruikers alle componenten in het moederbord kunnen steken die ze willen; Asus beweert dat het moederbord dankzij de backplate tot 10 kilo aan apparatuur kan dragen.

Aan boord is één usb 3.1 gen 2 type-c-aansluiting en één type-a aansluiting, die een bandbreedte van maximaal 10Gbit/s hebben. Daarnaast zijn er zes usb 3.1 gen 1-aansluitingen en acht usb 2.0-aansluitingen. Het moederbord ondersteunt maximaal 64GB ddr4-geheugen met een snelheid van 2400MHz. Aan de grafische kant is er de mogelijkheid voor zowel quad-sli- en quad-gpu-AMD CrossfireX. De cpu-socket is lga1151.

De in- en uitgangen op het moederbord zijn bovendien beschermd tegen stof doordat ze af te sluiten zijn. Asus biedt vijf jaar garantie op zijn extra sterke moederbord. De Sabertooth Z170 Mark 1 is ook uitgerust met sensors die temperaturen en ventilatorsnelheden meten en regelen. Over prijs en beschikbaarheid is nog niets bekend.

Asus TUF Sabertooth Z170 Mark 1Asus TUF Sabertooth Z170 Mark 1Asus TUF Sabertooth Z170 Mark 1

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Aan de grafische kant er de mogelijkheid voor zowel quad-sli and quad-gpu amd CrossfireX.
Ik vraag me af hoe dat mogelijk is. Het moederbord biedt maar plaats voor 3 PCIe x16 kaarten.
2x een Dual-GPU kaart (2x een 6990 of een GTX690) wordt ook wel 'Quad SLI/Crossfire' genoemd omdat je 4 GPU's hebt (2 per kaart). Je hebt maar 1 SLI/crossfire bridge nodig, maar wel 4 GPU's :Y

Edit:
Van de specificaties lijst van de ASUS site:
Multi-GPU support Quad-GPU NVIDIA® SLI™ and quad-GPU AMD® CrossFireX™.

ASUS heeft het zelf dus nergens over 4 kaarten, alleen over opstellingen met 4 GPU's wat dus 2x een dual GPU videokaart inhoudt, zoals ik al zei :).

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 28 augustus 2015 11:30]

Klopt, niet meer gedacht aan die Dual-GPU kaarten :p
Laatste dual-GPU kaarten waren geloof ik ook de GTX690 van het groene kamp (Nvidia) en de HD6990 R9 295X2 van het rode kamp (AMD). Respectievelijk ondertussen alweer 2 generaties en 1 generatie (en dus zo goed als 2/1 jaar) oud. Het is je vergeven :D :Y :9

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 28 augustus 2015 11:35]

Is de Titan Z niet de laatste dubbel gpu kaart van Nvidia? Er zijn ondertussen zoveel Titans uitgekomen dat ik het waarschijnlijk fout heb. Het helpt ook niet echt omdat ze er allemaal hetzelfde uitzien en allemaal 12 GB ram hebben (per gpu)
Daar zeg je zoiets :)
Deze mag ook aan bovengenoemd rijtje worden toegevoegd.
Haha, de Titan kaarten hebben we inderdaad nog van het groene kamp! Met de Titan kaarten ben ik de volgorde ook volledig kwijt :D Afgezien van de 'Titan' dan, dat was geloof ik de eerste. :+
Ik zie maar 2 pci x16 sloten hoor :+

Maar zal wel gaan om dual gpu kaarten.

Edit: 32 lanes? 8 voor elke "gpu" ?

[Reactie gewijzigd door Ultimo op 28 augustus 2015 11:22]

Helemaal onderaan zit de 3de :)
Er zijn 3 sloten waar 16x kaarten in kunnen, dat is wat MK1998NL zegt, dat deze sloten op 8x werken zodra er meerdere videokaarten in het systeem worden gebruikt staat er los van. Maargoed quad SLI of crossfire is nogsteeds mogelijk met dual GPU kaarten.
Vraag me alleen af waar die schuif knop voor bedoeld is links van de socket?
Heel simpel: met die schuifjes open of sluit je de gleufjes die je er naast ziet. Omdat je onder de TUF-logo's op het moederbord een fan kan plaatsen, kan je er zo voor zorgen dat je óf lucht circuleert onder de armor en deze via de I/O plate eruit laat gaan (voor zover dit wil) óf dat de lucht via de gleufen naar buiten gaat. Persoonlijk zou ik echt niet weten waarom je ze dicht zou doen als je er een fan in plaatst (dan wil je toch dat die warme lucht ergens heen kan?), maar dat terzijde.

Zo is er op dit moederbord dus plaats voor twee kleine fans: linksboven links van de CPU socket en net boven de bovenste PCI x16 lane. Extra 'koeling'! :D
Dus, even voor mijn beeld, Asus dekt t moedebord af met iets wat ze thermal armor noemen en vervolgens zijn er ventilatoren nodig om onder de afdekplaat te koelen? Is het dan niet makkelijker om die plaat er af te laten (oprechte vraag)?
Het Thermal Armor heeft meerdere redenen, zoals ik aan gaf in een andere reactie en zoals ASUS zelf ook zegt: het moet ook voorkomen dat er stof in bepaalde delen komt. (Hoe groot de kans is, is maar de vraag, deels zal het pure marketing zijn).

Maar ook de temperatuur speelt mee. Het moederbord zélf produceert nauwelijks warmte, in vergelijking met het gebied ronde de CPU socket (waar ook altijd een heatsink op zit) en de videokaarten. Om te voorkomen dat dit op de andere stukken van het moederbord doorstraalt is er dus de Thermal Armor. Hierbij heb je geen fans nodig.
Echter produceert het moederbord dus wel een (zeer) kleine hoeveelheid warmte omdat er elektriciteit door loopt, met de armor erop kan deze warmte nergens heen. De warme lucht wordt vastgehouden, wat er dus voor zorgt dat je kleine fans nodig hebt.
Ja ik las het later inderdaad. Bedankt voor de toelichting. :)
Daar kun je 'm mee temp-stressen. :+

OT:

Edit 01:

Het wordt genoemd het in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=wAixaCwH8iM#t=62


Edit 02:
Ik vond er nog iets over:

"The two sliver slide switches seen at this board, open and close ventilation channels in the Thermal Armor cladding"

Uit deze review:
http://benchmarkreviews.c...ark-1-motherboard-review/

[Reactie gewijzigd door r3solution op 28 augustus 2015 14:37]

Als het goed is kan je daar ook een kleine Fan in stoppen (vandaar dat het daar zo dik / bol staat).

Edit: Dat is bij de Z77 TUF Sabertooth iig wel het geval.

[Reactie gewijzigd door Ting87 op 28 augustus 2015 11:44]

Klopt waarschijnlijk.
Boven bovenste PCIe 3.0 x16 slot kan het plaatje met logo en 'the ultimate force' logo worden verwijdert. Er staat ook een heel klein ventilator logo langs.
Grote foto
Ontgrendelen van de koelbehuizing lijkt mij.
Lekker makkelijk als je een dichte kast hebt.
Naast dat het dus helemaal niet voor het ontgrendelen blijkt te zijn, lijkt het mij ook niet iets dat je iedere dag zou doen. Dus, lekker belangrijk.
De enige echte plus punt die ik zie om een Z170 te nemen in plaats van de Z97, is dat de Z170 DDR4 hebben, verders zie ik niks echt meerwaarde tegenover mijn ASRock Fatal1ty Z97M Killer MB, want mijn MB heeft ook 2x PCIe 3.0 x16 poorten, alleen een is er 16x, en een is er 8x.

En de Z170 heeft ook niet 2x PCIe 3.0 x16 poorten die ook echt 16x zijn, daarvan is er ook een 16x en een 8x.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 29 augustus 2015 02:30]

Er staat iets naast van 'Flow Valve'.
Misschien een schakelaar voor het in en uit schakelen van die fans onder het armor?
En er zitten zo te zien geen fans meer onder de armor (anders had je ze wel gezien). Er zijn wel sabertooth mobo's met fan erin/erop. Deze werken automatisch en zijn gemonteerd in push/pull setup.
Met die schuif kan je het shield afsluiten zodat de lucht erin niet meer kan ontsnappen. Hadden alle oude sabertooths ook.
Daarmee kan je de hoeveelheid lucht naar de mini ventilatortjes instellen, heb ook zo'n schuifje op mijn Sabertooth Z77.
Hiermee kan je de richting bepalen van de air flow.
Als je opstelling is gebouwd om lucht naar achteren te ventileren zet je de bovenste port dicht.
Als je opstelling is gebouwd om lucht naar boven te ventileren zet je de linker port dicht.
Of het werkt of überhaupt nodig is geen idee maar wel leuk bedacht.
Hiermee kun je kiezen of de meegeleverde fan (grote gat bij io poorten) lucht langs je mosfets naar de processor koeler moet duwen (of andersom zuigend) of als je het afsluit via de bovenkant met een omweg naar je ram toe

Heb zelf de z77 variant


edit: typo

[Reactie gewijzigd door ignition_mp op 28 augustus 2015 12:05]

Dat is een bijzonder mooi bordje, weet iemand wat voor formfactor het heeft? ziet eruit als matx
Volg de link uit het artikel naar de persinformatie en vindt (vrijwel onderaan de pagina):
Dimensions / form factor ATX 12-inch x 9.6-inch (30.5cm x 24.4cm)
.
Het ziet er voor mij toch gewoon ATX uit.

Ook hier zie je in de specs dat het ATX is. :)
Smaken verschillen! Ik ga niks slechts zeggen de kwaliteit over ASUS, die met de laatste 3 generaties Intel-chipsets consequent technische wondertjes uitbrengen. De snelheid is altijd bovengemiddeld, het stroomverbruik is meestal bovengemiddeld door alle extra features en BIOS-updates zijn er genoeg. Ik verwacht van dit bord niets minder!

De looks daarentegen... plastic overkappingen vond ik op de eerste P67 TUF al niet mooi, en daarna vind ik ze er niet beter op geworden. Laat staan de kinderachtige naam, wat is er mis met ASUS Z170 Toughboard (Mk. 1), dat vind ik een stuk stoerder. Wat ik domweg achterlijk vind is dat die plastic overkappingen warmte vasthouden en dat er 2 kleine ventilatoren toegevoegd moeten worden. Ik dacht dat met de ondergang van de heethoofden in de southbridge (X58 met PLX-chips bijvoorbeeld) ook die kleine, irritant zoemende ventilatortjes weg waren. Dit is gewoon technische achteruitgang, niet vooruitgang. De backplate is dan wel een prima idee, maar wordt steeds minder relevant naarmate meer mensen voor AIO-waterkoeling kiezen. Overigens heb ik zelf nog nooit een bord weten door te buigen met zware luchtkoelers: kwestie van goed vastzetten!

Wat is er mis met borden in matzwart met smaakvolle heatsinks, zoals Gigabyte ze bijvoorbeeld ooit maakte? Veel fabrikanten doen dit ook gewoon, en dat vind ik het mooist. Heatsinks hoeven niet uit te zien als een kogel, als een draak of als een drol die netjes rond je processor is gedrapeerd. Hier zijn de heatsinks zelfs onzichtbaar en vervangen door een klomp plastic. Niet een vooruitgang.

Ik laat dit exemplaar aan me voorbijgaan, en ik kies liever voor een ASUS Z170-PRO, die identieke features heeft maar die ik wel echt heel mooi vind.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 28 augustus 2015 10:36]

[...]
Wat is er mis met borden in matzwart met smaakvolle heatsinks, zoals Gigabyte ze bijvoorbeeld ooit maakte? Veel fabrikanten doen dit ook gewoon, en dat vind ik het mooist. Heatsinks hoeven niet uit te zien als een kogel, als een draak of als een drol die netjes rond je processor is gedrapeerd. Hier zijn de heatsinks zelfs onzichtbaar en vervangen door een klomp plastic. Niet een vooruitgang.
[...]
Ik snap eerlijk gezegd niet goed waarom je aan het zeuren bent over dit moederbord. Zoals je zelf al aan geeft is er de Z170-PRO, nagenoeg evenveel features of in ieder geval genoeg features die je wél gaat gebruiken. Als je de Sabertooth versie niet mooi vind, ga dan gewoon voor die, maar ga niet een ander moederbord af kraken simpelweg omdat je het niet mooi vind, smaken verschillen en er is keuze zat ;).

Daarnaast: bij vorige versies van de TUF Sabertooth moederborden was het geloof ik mogelijk om het Thermal Armour los te halen van het moederbord, deze kon je los schroeven. Als je goed kijkt zit de 'armor' van dit moederbord ook met een aantal schroeven vast, en zou het in theorie mogelijk moeten zijn om deze ook los te halen (met de juiste schroevendraaiers e.d.).

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 28 augustus 2015 10:46]

Ik kan bevestigen dat het armor van onder meer de TUF en FORMULA series gewoon eenvoudig te verwijderen is. Ik ben zelf in het bezit van een Asus Maximus VII Formula moederbord en het armor is zónder exotisch gereedschap eenvoudig los te halen.

Verder heb ik een tijd geleden contact gehad met Asus en het verwijderen van het thermal armor mag gewoon zonder dat je zaken als garantie verspeelt. Daarnaast is het zelfs toegestaan om het armor te plastidippen of zelfs te spuiten in een andere kleur, zónder dat de garantie vervalt :) Asus weet namelijk dat het een niche markt bediend waar dergelijk dure moederborden vaak door casemodders/enthousiastelingen onder handen worden genomen.
Kijk, dat is nog eens goed om te horen! :) Ook bedankt voor de bevestiging! :Y

Ook dat je de garantie niet kwijt raakt doet mij erg goed om te horen. Enige ervaring met temperaturen met en zonder Armor?
Nee helaas geen ervaring met temperatuur metingen met/zonder armor. Ik heb helaas niet echt de meetapparatuur om goed de omgevingstemperatuur en dergelijken te meten, aangezien het verschil zeer zeer klein gaat zijn met/zonder armor. Ik meen echter ooit in een review van Guru te hebben gelezen dat het maar weinig verschil gaf, iets van 2 graden of iets dergelijks. Heb ook weinig zin om het armor eraf te halen van m'n Formula, m'n VRMs worden tevens watergekoeld door een custom loop :)
Achja, er zijn wel reviews over te vinden. Zoals door TheGreatAtuin genoemd hieronder. Het scheelt inderdaad maar een paar graden dus is het niet per se de moeite waard. (Afgezien van de USB 3.0 (2) en de Vccsa waar het 10+ graden scheelt :/)
Nog steeds binnen de grenzen, dus het is te doen en scheelt je een gigantisch lawaaiige fan :D

Waterkoeling scheelt in ieder geval sowieso al! Zeker met de Formula borden is dat ook goed te doen.
De looks vind ik inderdaad niet mooi, daar ben ik eerlijk over. Wat ik afkraak is dat dit Thermal Armor precies het tegenovergestelde doet dan wat het hoort te doen. In deze review van Techreport zie je dat de temperaturen zonder plastic cover lager zijn dan die mét, en dat de ventilator het verschil moet maken. In situaties met wat airflow, zoals in de meeste behuizingen, zal dit armor echt meer warmte vasthouden dan kwijtraken. Tenzij je de bijgeleverde ventilatortjes gaat gebruiken, maar dat vind ik eigenlijk een noodgreep die vermomd is als feature.

Wat ik dus bekritiseer is een technische achteruitgang. Ik vind dat de mensen die de looks mooi vinden dat wel mogen weten.