Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties
Submitter: cgers

Blizzard maakt bekend over een week een nieuwe uitbreiding voor World of Warcraft te onthullen. Het bedrijf gaat de nieuwe expansie tijdens een presentatie op de Gamescom in Keulen uit de doeken doen.

Het 'nieuwe hoofdstuk van de World of Warcraft-saga', waarvan de naam nog niet bekend is, wordt donderdag 6 augustus om 18.00 onthuld op de Gamescom in Keulen. Het evenement zal via live streaming te volgen zijn. De aankondiging komt op een opvallend moment: meestal maakt Blizzard WoW-uitbreidingen tijdens zijn eigen Blizzcon-evenement bekend. Dat was het geval bij Wrath of the Lich King, Cataclysm, Mists of Pandaria, en Warlords of Draenor.

De uitbreiding moet het teruglopen van het aantal abonnees, in ieder geval tijdelijk, een halt toeroepen. Na het verschijnen van de vorige uitbreiding,Warlords of Draenor, steeg het aantal spelers naar meer dan 10 miljoen. De groei was echter van korte duur: in de eerste drie maanden van dit jaar verloor WoW alweer 2,9 miljoen abonnees. Op zijn hoogtepunt in 2011 had WoW 12 miljoen betalende spelers.

Blizzard WoW Gamescom 2015

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (126)

Het grootste probleem wat ik heb met de laaste uitbreidingen is dat je binnen 2 dagen lvl 100 (90) enz enz kon/kan zijn, zelf speel ik het nog steeds al wordt het steeds minder. Wod was een leuke uitbreiding maarna 14 dagen spelen kwam hij men neus uit, alleen al het feit omdat ik na 4 dagen lvl 100 was. Gemiste kans. Ik hoop dat de uuitbreiding die komt je minimaal weer een maand of 3 echt bezig moet zijn het volgende max lvl te bereiken. Of misschien moet ik na 10 jaar spelen eens stoppen 😀
3 maanden was de tijd die je nodig had om van 1 naar 60 te gaan toen WoW dus nieuw was, het MMORPG-genre in het algemeen nog in zijn kinderschoenen stond en er vanalles voor de eerste keer te ontdekken viel: questen, levelen, de zones, talents, craften, green/blue/purple/legendary gear, mounts, dungeons, raids, ...

Vandaag is dat alles routine geworden waardoor een uitbreiding nooit nog 3 maand in beslag kan nemen, laat staan dezelfde aandachtsspanne als weleer kan oproepen. Daarbij zijn we allemaal ondertussen 10 jaar ouder geworden en zijn we niet zo snel meer onder de indruk te krijgen.

Maar ik begrijp wat je bedoelt, alleen is het niet realistisch meer om dat van WoW (of MMORPG's in het algemeen) nog te verwachten.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 30 juli 2015 15:07]

Dat is denk ook het grote probleem, toen wow uitkwam was iedereen totaal verrast over dit genre en type van spelen, nu jaren later is het uitbreiding op uitbreiding en we zijn niet meer zo snel verrast als vroeger.
Ook is iedereen in het Guild nu 10 jaar ouder en de drive om met 25 man elke avond online te komen om een endgame te doen is er niet meer.
Neemt niet weg dat ik het nog steeds een goede game vind, ondanks het feit dat het me soms niet meer zo kan boeien als voorheen.

[Reactie gewijzigd door Snarfie op 30 juli 2015 16:51]

Erg knap dat je 10 jaar aan een stuk gespeeld hebt. Ik hou van wow maar ik heb meerdere pauzes genomen (denk 50% van de tijd tijdens de eerste 2 uitbreidingen, cata helemaal niet aangeraakt en alleen de de laatste 2 maanden van MoP.)

Als je je niet meer vermaakt is er geen reden jezelf te dwingen het te spelen. Je kan gewoon weer terugkomen als er iets is dat je intersse gewekt heeft.
ik stop wel vaker tussendoor, na CATA ben ik ongeveer een half jaar gestopt geweest, wat ik er mee bedoel is dat na 10 jaar misschien de tijd is gekomen om gewoonweg te stoppen met het spel. Het kan me gewoonweg niet meer zo boeien als voorheen.
Zelf vond ik de MoP uitbreiding een goede uitbreiding wat mij toendertijd weer overhaalde om een tijd weer te gaan spelen, ondanks dat velen deze versie totaal vergruisd hebben.
ik was al gekapt op lvl 90 hero gear vond wel effe welletjes
Dan zou ik maar weer vanilla gaan spelen die is dan nog chill qua lvlen je gaat niet te snell en je volgt de lor iets beter tot TBC is wow nog best vet te spelen
Dit is wel erg snel, Blizzard maakt goede games en daarnaast brachten ze tot nu toe ongeveer om de 3 jaar een nieuwe WoW uit, dit is amper 1 jaar later.

Dan is de vraag of dit kwalitatief en qua content wel goed is, hopelijk gaan ze qua dat niet richting EA en Ubisoft.
het is een aankondiging. er zat ook 1 jaar tussen de aankondiging van WoD en de release date. dus ze hebben nog even. tevens is een grote groep mensen van titan weer terug gezet naar WoW om sneller content te maken.
Ik vraag me nog steeds af wat titan was
Dat zullen we nooit weten. Het enige wat we weten is er overwatch uit voort komt.
Er zal ooit wel eens een (ex)-blizzard employee uit de biecht praten, hopelijk
ja maar het moment dat dat komt zeggen wel allemaal titan? huh nog nooit van gehoord :)
Een MMO versie van Overwatch
Er staat mij bij dat Blizzard bij de release van WOD heeft aangekondigd elk jaar een nieuwe expansion uit te willen gaan brengen. Dit zou betekenen dat de volgende expansion er eind dit jaar zal zijn, dit is ook de meest verstandige periode om een spel uit te brengen ivm de feestdagen.
Valt wel mee met de snelheid hoor. Verwacht maar dat je nog minstens 1 jaar (release dus na de zomer 2016) met de huidige expansion moet doen voordat deze nieuwe expansion op de markt verschijnt. Friend and family Alpha tests moeten nog gedaan worden en dan de closed en open beta tests nog. Dat zal waarschijnlijk niet eerder starten dan eind dit jaar begin volgend jaar.
Plus we krijgen waarschijnlijk nog wel een 6.3 contentpatch, al heb ik voor het eerst absoluut geen idee wat we daarin zouden krijgen. Alweer een "tijdloos" eiland? Een raid zal wel niet, tenzij mss met één boss, à la Onyxia.

EDIT: uiteraard Fahralon vergeten :p

[Reactie gewijzigd door Erycius op 30 juli 2015 13:06]

Verwacht die patch 6.3 maar niet. 6.2 zou de content laatste patch zijn geweest. ;)
Ze hebben zelfs voor PvPers al de feats of strengths voor het 'Warlords Season 3' paraat staan. Een pvp season duurt meestal een half jaar en de vorige is net begonnen. Ze zullen dus niet van plan zijn om tussendoor nog een update uit te brengen.
Dit is wel erg snel, Blizzard maakt goede games en daarnaast brachten ze tot nu toe ongeveer om de 3 jaar een nieuwe WoW uit, dit is amper 1 jaar later.

Dan is de vraag of dit kwalitatief en qua content wel goed is, hopelijk gaan ze qua dat niet richting EA en Ubisoft.
Aankondigen of uitbrengen is nogal een verschil.
Dit is wel erg snel, Blizzard maakt goede games en daarnaast brachten ze tot nu toe ongeveer om de 3 jaar een nieuwe WoW uit, dit is amper 1 jaar later.
Om de 22 tot 24 maanden. En nu wordt het 19-21 maanden. Wel anders dan anders, maar toch weer niet zo heel verschillend.
Blizzard heeft tot nu ongeveer elke 2 jaar een uitbreding uitgebracht. Dit is slechts de aankondiging en waarschijnlijk komt de zesde uitbreiding dan volgende zomer uit na ongeveer 1,5 jaar WoD.
Ze hebben dit ook aangekondigd dat ze vlugger updates willen doorvoeren. Waarschijnlijk zal dit meer in de richting van Hearthstone gaan.

Vluggere patches met kleinere content zodat spelers niet het gevoel hebben "New content for 1 week". Meeste hardcore spelers proberen zo snel mogelijk door alle content heen te rushen om de rewards zo vlug mogelijk te krijgen. Maar Blizzard heeft al getoond dat ze tegenwoordig liever werken met "Gather X items / day for Y days."

Blizzard zal heus niet de richting van EA uitgaan. Kwaliteit staat op nummer één bij Blizzard. Het is niet omdat er vlug content wordt gegeven dat het daarom slecht is. Bij expansions die meestal 2 jaar ontwikkeltijd vereisten wegen de bugs/ergernissen niet zo zwaar door omdat er genoeg andere content is. Terwijl bij kleinere updates ze dit niet kunnen permitteren.

Ik ben al een grote Blizzard fan voor jaren en geloof nog altijd dat zij één van de beste games ontwikkelaars zijn ter wereld.
Blizzard wil toe naar een snellere release cyclus, daar zal dit het resultaat van zijn.
Eindelijk. WoD vind ik erg mooi gemaakt maar overdreven saai.

Ik hoop dat ze in de nieuwe expansion het toch over een hele andere boeg gooien.

Ik ben benieuwd!

Edit: Ik denk ook dat de snelle terugloop van abonnees ervoor gezorgd heeft dat Blizzard tot dit besluit komt. Ik denk eerlijk gezegd dat het heel anders zal zijn. 30% verlies in een paar maanden doet vast pijn.

[Reactie gewijzigd door Azerox op 29 juli 2015 21:01]

Het is in mijn ogen logisch. De meeste mensen zijn uitgekeken.
Als er dan een nieuwe Expansion komt spelen ze die even uit en stoppen ze na een maand weer.

Ik ken aardig wat mensen die het op die manier doen.
Zelf speel ik al niet meer sinds WOTLK maar na vanilla vond ik het spel eigenlijk niet zo leuk meer. De vanilla feel was er van af (het spel werd heel anders na de eerste uitbreiding) wat het werd meer casual.
Een van de redenen waarom ikzelf niet meer speel is toch wel de maandelijkse kosten die ook nog weer bovenop de kosten van een expansion komen.
Het is leuk om even te spelen,. maar je account eindeloos open houden als je het meeste inmiddels wel weer gezien hebt is financieel gezien gewoon niet verstandig.

Je kan ondertussen genoeg lol hebben in zat andere spellen.
Neem nu guild wars 2 - die heeft geen maandelijkse kosten, en lijkt in een aantal aspecten op WoW.
Het probleem is dat alles lijkt op WoW maar niets het werkelijk is. Iedereen zoekt die magische vanilla WoW feel die gewoon niet meer bestaat. Het is lastig om een leuke mmo te vinden die echt de moeite waard is om te blijven spelen. Elke andere Mmo dan WoW houdt het niet langer vol dan een jaartje. Daarna keldert de fanbase. Ik denk dat subscriptions helemaal niet erg zijn en dat mensen die zonder problemen betalen mits de content veelzijdig is en goed onderhouden. De falende verkoopcijfers van blizzard bewijzen dat iedere expansion een stapje verder naar beneden gaat.
"Elke andere MMO dan WoW houdt het niet langer vol dan een jaartje", er zijn genoeg voorbeelden die het langer volhouden - desondanks de lagere fanbase. Maar goed, ik ga wel met je mee. In zoverre dat ik zelf denk dat de gamer eigenlijk het hele MMO-gebeuren wel "een beetje gezien" heeft en op zoek is naar games die replay-value op een andere manier presenteren. De oudere gamer heeft nu eenmaal minder tijd, uitzonderingen buiten beschouwing gelaten, en wil gewoon lekker casual spelen. Casual met een beetje moeite doen om die extra's te krijgen, wat niet maanden duurt eer je het hebt. Die tijd lijkt mij gewoon voorbij.
was jarenlang op zoek naar het magische vanilla WoW, en al paar maanden kronos op staan, maar toch blijkt het niet het magische gevoel te geven wat ik gehoopt had :-( tot nu toe niet verder gekomen dan lvl 10 met mn priest.
Wat is het dat je mist op Kronos nog? Persoonlijk vind ik heteen tikkeltje leeg, maar de fanbase groeit voor alsnog nog steeds
Tjah, je kan niet eeuwig een spel op een relatief oude engine uitmelken.

Overigens denk ik dat mensen die Medieval/Midde-age themed een beetje beu worden, het is allemaal een pot nat.

Ik heb er nooit een gespeeld maar ik kan er zo al 10 opnoemen (en dit zijn alleen nog maar de MMO's)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 30 juli 2015 00:56]

Dat is het probleem niet, veel fans willen gewoon de nieuwe content uit proberen en dan vinden ze het wel weer okay, en gaan ze verder met hun leven of andere games.

Plus de Vanilla liefhebbers willen of Vanilla weer terug of zijn ouder geworden en hebben andere verandwoordelijkheden. Dus die kun je niet meer zo lang vast houden.

Dan moet je inspelen op nieuwe spelers die nog niet zo bekend zijn met WoW behalve dat het de Grootste MMO is/was. En alle toebehorende Mijlpalen.
Edit: Ik denk ook dat de snelle terugloop van abonnees ervoor gezorgd heeft dat Blizzard tot dit besluit komt. Ik denk eerlijk gezegd dat het heel anders zal zijn. 30% verlies in een paar maanden doet vast pijn.
Ze hebben bij het uitbrengen van WoD al gezegd dat ze niet meer hetzelfde willen als met ICC en SoO waar de tijd tussen de laatste raid en de nieuwe uitbreiding grofweg een jaar was. Dit keer willen ze daar veel minder tijd tussen hebben zitten.
Ik vond zelf ook al oer saai WOD na HFC had ik geen zin meer om te spelen.
Ze kopiëren SWTOR met de hele garrison gedoe maar helaas erg slecht ik moest steeds commando's geven in mijn eigen garrison of dingen verzamelen en elke dag minen, bloemen en vissen.

Het hele raiden vond het op geven moment erg makkelijk iedereen kon mythic om 2 weken krijgen zonder daar iets voor te doen bijna.
Ik vond het ook erg vervelend dat er teveel guilds waren en je kon mythic niet via een LFR vinden omdat er een server lock op zat en er bestond nog geen LFR voor NM en HC was

En het hele vliegen gedoe vond ik ook al erg vervelend of je geeft of helemaal niet.
Het kan me geen reed schelen op exploration, lore of wat dan ook.
Had dan maar beetje wildstar gekopieerd daar kon je extra rewards krijgen aan de hand hoe je wou gaan op levelen

Veder vind ik dat Beta testers niet mogen lekken of een reviews maken aan de hand van een Beta's.
Als je leest en hoort wat voor dingen waren verwijderd en kreeg al gevoel dat dingen af waren of miste. Zoals rassen als een Blood elf wil niet een orc based garrison hebt of een SW basis garrison als een Dreanei, Night elf bent
Hahaha WOD, HFC, SWTOR, LFR, NM, HC, SW _O-

En nu in t Nederlands? 8)7

;)
Ik denk dat jij geen World of warcraft hebt gespeeld anders zou moeten weten dat WOD Warlord of Dreanor is of LFR Looking for Raid is.
Wel grappig dat er elke keer weer gezegt word bij een WoW expansion, men proberen Abbonees terug te krijgen.

Volgens kunnen ze gewoon beter op Ervaring en andere content toebehoren concentreren, daarnaast lijkt het me dat ze nog steeds flink wat inkomen hebt met de plus/minus 8 miljoen spelers.
zoals het nu voor me is vind ik het leuk om 2 maand per jaar deze game te spelen, niet langer en eerder korter.

Hoewel ik dat ook al niet meer doe de laatste 2 jaar, eigenlijks wil ik wel weer een Warcraft RTS remake/reboot van de eerdere delen desnoods (voornamelijk Deel 1)

Plus kan me nog heugen in pre-release trailers van WoW bepaalde effecten hebben die nu nog niet zijn ge-implemeerd. Word nu toch wel eens tijd zou ik zeggen. Meeste systemen moeten dat nu wel aan kunnen voor 10 plus jaar oude game.

Blizz doet het verder goed.
WoW doet het inderdaad nog steeds goed. Vergeleken met andere MMOs hebben ze nog steeds erg veel abonnees. Het spel heeft voor mij zijn magie verloren maar dat neemt natuurlijk niet weg dat nog erg veel mensen dagelijks plezier aan beleven.

De lore van wotlk en voorgaande delen vond ik het sterkste punt aan de game. Dat was eigenlijk ook wat ik miste aan de nieuwe delen. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik de oude warcraft games veel speelde.
WoW doet het helemaal niet meer zo goed.

De getallen die je van Blizzard krijgt zijn weinig-zeggend. Ze gooien alle soort abonnement van alle continenten op een hoop. En dan zeggen ze: "kijk, we hebben veel betalende klanten". In Azie gebruiken ze een heel ander business-model. Dat kun je niet vergelijken. Daardoor lijken de spelers-aantallen veel hoger dan ze in werkelijkheid zijn.

Een heel belangrijke indicatie is wat MMO-champion een paar maanden geleden gezegd heeft. Ik kan zo 123 geen link vinden.

Op de MMO-champion forums werden de laatste officiele cijfers van Blizzard besproken. In Mei. Toen kwam er een van de medewerkers van MMO-champion. Die vertelde dat ze alle accounts in NA en Europa tracken via de armory. Ze kennen niet alle accounts, maar wel bijna alle accounts. Alleen als je nog nooit met 1 character in een guild hebt gezeten, heb je een kans dat ze je niet tracken.

Die medewerker vertelde dat ze 3.1 miljoen unieke accounts in NA en Europa tracken ! En van die 3.1 miljoen accounts had 1/3de niet meer ingelogd had sinds 1 Maart. Als mensen al 5-6 weken niet meer hebben ingelogd, dan kun je bijna wel aannemen dat ze niet meer spelen. Misschien loopt hun subscription nog wel, maar ze spelen niet.

3.1 Miljoen minus een derde. Blijven er over: 2 miljoen actieve spelers in NA en EU. In Maart ! Dat zijn de werkelijke getallen, niet Blizzards propaganda. Ik denk dat de getallen nog veel verder gezakt zijn in de vakantie.

De schatting was dat in November 2014, toen WoD uitkwam, er weer net zo veel spelers waren als tijdens WLK. Toen waren er 1.2 miljoen spelers wereldwijd. Waarvan waarschijnlijk 5 miljoen in NA en EU waren. De schatting is dus dat in November 2014 er ook weer 5 miljoen westerse spelers waren. De drop is dus van 5 miljoen naar 2 miljoen in 5 maanden.

[Reactie gewijzigd door gryz op 29 juli 2015 23:31]

Ik heb WoW veel gespeeld als lonewolfer of casualspots in een guild. Er is op zich veel te beleven, maar je merkt ook op een gegeven moment dat je tijd korter wordt. En je geen zin meer hebt om dagen en dagen en dagen en dagen en uren en uren en uren te grinden voor een bepaald dingetje. WoW wordt te traag, saai in mijn mening. Je hebt het ook snel allemaal wel gezien. Het is gewoon tijd voor een ommegooi. Abo geld wat omlaag en dan wellicht even meer richting Guild Wars gaan qua mats, outfits, etc.
Rond 100.000.000 euro per maand dus aan inkomsten, maar daar tel ik de kosten die Blizzard maakt niet, dus het is GEEN pure winst wat ik zeg.
Uhm hoef niet per se.

Tegenwoordig kan je een WoW token kopen met ingame goud om die vervolgens in te wisselen voor gametime.

Ik kan nu mijn account ook weer activeren met gold als ik zou willen.

http://www.lioreblog.com/wp-content/uploads/wow_token-500x214.png?a5b806
Per Token pakt Blizzard echter wel meer omzet dan dat jij een normale sub afgesloten zou hebben. Dat jij met een token gametime kan kopen voor gold betekent eigenlijk niet minder dan dat iemand anders jouw sub voor een maand betaald heeft tegen een tarief dat hoger is dan dat Blizzard anders gekregen zou hebben
Omzet noemen ze dat.
2 Miljoen spelers in het westen, waarschijnlijk al veel minder. Die betalen zo'n $10 of 11 euro gemiddeld per maand (schatting: de spelers die over zijn, zijn hardcore, en zullen dus eerder langere abonnementen hebben). Dat is dus een totaal van <$25miljoen.

Dat is nog steeds geen peanuts. Maar wel veel minder dan die 100k euro die jij ziet. Er komt nog geld uit Azie bij. Maar niemand weet hoeveel dat is. (Chinezen bv betalen per uur dat ze spelen. En reken maar dat dat niet meer is dan een paar cent. Veel minder dan wij in NA/EU betalen. Bovendien is het veel aantrekkelijker voor ze om maar af en toe te spelen. En dus minder geld binnen te brengen).
Er is team bezig om warcraft 3 te te remaken. https://youtube.com/watch?v=YcioVsilAdw
leuk, maar ik zou liever een remake van WC of WC2 hebben
die vond ik leuker
Ben ik nou de enigste die zich afvraagt wat blizzard dan op zijn eigen Blizzcon in november aankondigt?
Ben even niet compleet op de hoogte maar op Overwatch/Wow uitbreiding na wat heeft blizzard nog in ontwikkeling?

Zelf ook een (ex)WoW speler die toch elke uitbreiding toch even 2/3 maand moet uitproberen,
mijn grootste "ergenis" in wow is de beetje houterige (wellicht verouderde) combat in mijn ogen.
Maargoed om dat aan te pakken zullen wel wat grote wijzigingen nodig zijn.
Starcraft 2 expansion, misschien een diablo 3 expansion. En wie weet nog meer.
Starcraft 2 expansion is al bijna klaar en dat is de laatste in de trilogie. Daar komt in ieder geval geen nieuwe van.

D3 expansion lijkt me inderdaad zeer redelijk, maar ik denk dat Blizzcon voornamelijk zal draaien om Overwatch.
Met d3 wachten ze nog wel even denk ik, ze hebben net een nieuwe "map" geïntroduceerd om de fans nog even zoet te houden
Dat is mijns inziens het hele probleem met de grote Blizzard titels momenteel. Expansions duren zo 3 jaar voor ze uitkomen.

Neem Hearthstone, waar je iedere paar maanden weer iets nieuws voorgeschoteld krijgt. Dat concept werkt anno nu een stuk beter.

Betwijfel in ieder geval of Blizzard nog gaat investeren in grote AAA-titles met ellenlange life cycles. Gezien de huidige trend naar F2P games met hele korte life cycles zoals met Hearthstone en Overwatch, denk ik dat we het eerder in die richting moeten zoeken.
heartstone is ook veel simpeler om te maken. Kaartjes maken en uitbalanceren en klaar. Eventueel snel even enkele quests/missies maken, that's it.
Ze zouden prima een zelfde strategie met Diablo kunnen volgen. Ipv jarenlang aan een mega expansion te werken, kunnen ze ook iedere paar maanden een nieuwe map/game mode/items/etc toevoegen.

Nu begint het daar zelfs in Diablo 3 al een beetje op te lijken met 2.3, en laten we hopen dat ze dat zo doorzetten.
Zou me niks verbazen dat na Legacy of the Void nog wel meerdere expansions komen, misschien niet zo groot als WoL/HotS/LotV.

En daar zal vast ook wel wat tijd overheen gaan. Maar hangt natuurlijk er ook vanaf wat Blizz zelf wil met de Starcraft. Ze hebben wel veel passie voor de E-sports scene. En hopelijk is het ook belangrijk voor hun om relevant te blijven daar.

Tsja wat kan Blizz verder nog doen? Rock N Roll Racing, Black Thorne (of heette die game anders?)

Persoonlijk hoop ik dat ze nog steeds Starcraft Ghost uit brengen misschien wel via de SCII engine, gezien die best wel veel kan. D3 zal uiteindelijk nog wel een 2de Expansie krijgen. Gezien dat de playerbase nog wel redelijk is.

En er waren geruchten dat ze een reboot/remake wouden maken van WC1 en ik hoop dat ze dat nog wel eens doen.
Ben ik nou de enigste die zich afvraagt wat blizzard dan op zijn eigen Blizzcon in november aankondigt?
Ben even niet compleet op de hoogte maar op Overwatch/Wow uitbreiding na wat heeft blizzard nog in ontwikkeling?

Zelf ook een (ex)WoW speler die toch elke uitbreiding toch even 2/3 maand moet uitproberen,
mijn grootste "ergenis" in wow is de beetje houterige (wellicht verouderde) combat in mijn ogen.
Maargoed om dat aan te pakken zullen wel wat grote wijzigingen nodig zijn.
Overwatch en Starcraft 2 zal het grootste gedeelte van Blizzcon innemen. Daarnaast word er beweerd dat er nog een nieuwe game in development is (sommige zeggen een nieuwe Lost Viking game voor de causual gamer) En natuurlijk zal er ook weer een nieuwe Casualstone uitbreiding aangekondigd worden.

Maar het wordt lastig voor Blizzard. Diablo 3 begint aardig dood te raken, Starcraft 2 zal alles in LotV ook goed moeten maken (aangezien die game op E-sport niveau een zinkend schip is) of die game is ook dood, WoW begint te krimpen. Ik denk dat Blizzard het nog wel eens moeilijk gaat krijgen als ze niks anders vinden. Heartstone en Overwatch zal niet genoeg zijn om Blizzard overeind te houden.
D3 aardig dood? Heb jij een source waar je die mening op baseert? Want ik denk dat d3 vere van dood is. Zeker met 2.3 om de hoek. En een mogelijke expansion.
Omdat voor mij persoonlijk, er geen echt verhaal in zit als je de main story hebt doorlopen. Nadat ik ook de expansion had "uitgespeeld", heb ik D3 niet meer aangeraakt.
Diablo 3 is nooit om de story mode geweest. Tuurlijk er zit iets van verhaal in. Maar het gaat in d3 altijd om grinden grinden grinden.
Dat is natuurlijk je persoonlijke mening :) Ja, grinden is zeker onderdeel. Maar ik kocht juist D3 vanwege het avontuur en verhaal! :)
Dat kan ook. En inderdaad er komt weinig extra content in de vorm van maps/mobs/verhaallijn.

Rift/grift is leuk. En maar er zit inderdaad 0,0 verhaal lijn in.
Ja maar... Wat wil je dan? Diablo is gemaakt om meerdere malen de verschillende hoofdstukken te doorlopen, de verhaallijn dient alleen maar voor diegene die het spel nooit hebben gespeeld. Na de eerste keer druk je gewoon op escape wanneer je een hoofdstuk af hebt en ga je verder. Je kunt slechts verwachten dat Blizzard continu het verhaal uitbreiden - dit spel is gemaakt om simpel monstertjes neer te meppen.
Dit merk je wel aan de aandacht die een game krijgt, hoeveel vrienden nog spelen (bij mij 0), en ook aan Twitch heb je over het algemeen een redelijke graadmeter. Daar is de game ook zo goed als dood.

Met 2.3 om de hoek en een expansion kan het misschien weer wat nieuw leven krijgen, maar op dit moment is het simpelweg niet veel meer.
Ik vind twitch als graadmeter meter gebruiken. Nooit gebregen. Want wat gebeurt er als een paar grote twitchers naar d3 gaan? Ja dan gaan ze ineens massaal diablo3 bekijken. Genoeg vrienden spelen het nog. En komen iedere keer terug voor een season. Alleen blizzard laat de seasons net iets te lang door gaan. 3 maanden was beter geweest. En als je bv hier op het forum krijgt is het 1 van de meest besproken games.
Twitch is goed als graadmeter omdat het de interesse in een game weergeeft. Ooit was Diablo 3 een van de meest bekeken games, nu kijkt er bijna niemand meer.

Is het een exacte wetenschap? Nee, maar het geeft goed genoeg de populariteit van een game weer mijns inziens.

Overigens was ik zelf ook een fanatieke D3 speler in het begin (de eerste 2 jaar ofzo), maar er gebeurt gewoon veel te weinig met de game om mijn aandacht vast te houden. Het D3 topic hier op GoT is ook lang niet zo actief meer als in die tijd.
maar er zijn ook genoeg gevallen waarin twitch mega populair was maar eigenlijk weinig mensen het speelde. maar ook anders om. zolang we geen cijfers hebben kan je niet zeggen dat game dood gaat. dit zijden ze ook al tijdens cata over WoW het gaat dood bla bla bla bla. maar gaat nog steeds sterk. tuurlijk verliezen ze subs. maar dat vind ik wat anders als dood gaan.
D3 aardig dood? Heb jij een source waar je die mening op baseert? Want ik denk dat d3 vere van dood is. Zeker met 2.3 om de hoek. En een mogelijke expansion.
Dood raken en dood zijn is een verscheel. Er zijn nog steeds miljoenen spelers online in Diablo maar wel echt veel en veel minder dan in het begin. Hetzelfde liedje met Starcraft 2. In het begin hadden ze nog 5 miljoen spelers online op de ladder in de WoL dagen terwijl dat er nu 2 miljoen zijn waarmee 30% alleen maar custom games speelt.

Diablo hetzelfde. Ik hou het minder bij dan bij Starcraft 2 maar wat ik heb meegekregen is dat er wel degelijk een playerdrop zit en dat ontkennen zou naïef zijn.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 30 juli 2015 11:19]

Diablo 3 is echt niet 'aardig dood' hoor.

Zeker als je alle informatie omtrent de nieuwe patch leest.
Hier onder andere iets waar ik super enthousiast van wordt:
Kanai's Cube de Horadric Cube, terug in een nieuw jasje! :D
En hier nog de PTR patch notes, genoeg om te zien dat Diablo 3 echt nog niet dood raakt.

Zelf hoop ik stiekem dat ze naar een uitbreiding van Diablo 3 gaan hinten... maar dat zal er niet in zitten gok ik.
denk dat je dan tot blizzcon moet wachten:P
Verrassend, ik had stiekem gehoopt op een nieuwe Diablo-uitbreiding. Zelf was ik ook een speler die gestopt was tijdens Mist of Pandaria en terugkeerde tijdens Warlords of Dreanor. Het was een leuke uitbreiding met interessante lore, sluit zeker goed aan bij de Warcraft movie van Legendary.

Echter als je niet hardcore raid voor progress (vroeger veel gedaan), dan slaat de verveling op een gegeven moment toch toe. Want dan moet je wachten op de volgende update of meer van hetzelfde doen. Ondanks dit, ben ik toch nieuwsgierig waar de nieuwe uitbreiding over gaat. Misschien de Naga? Queen Azshara? Sagaris? :)
Niet verrassend.
Blizzard zegt na ieder expansie: "we gaan nu proberen om binnen een jaar een volgende expansie uit te brengen. Meer content. Echt waar !" Maar iedere keer falen ze weer. En duurt het 2 jaar.

Volgend jaar komt de WoW-speelfilm uit.
Ik denk dat ze daar een klapper van verwachten. En natuurlijk willen ze dat een hoop mensen weer WoW gaan spelen, naar aanleiding van de film. Het zal zeker helpen als ze rond dezelfde tijd een nieuwe expansie hebben.

Dus ik verwacht de volgende expansie net voor of net na de film. Dus of in Juni 2016, of in Agustus 2016. Blizzard kondigde altijd hun expansie een jaar van de voren aan. Als ze dat nu weer willen, dan is het nu de tijd om dat te doen. Niet zo verrassend dus.
Diablo 3 uitbreiding wordt hoogstwaarschijnlijk de grote aankondiging op Blizzcon. Een paar jaar terug was het andersom, de aankondiging van Diablo Reapers of Souls op Gamescom en de aankondiging van WoD op Blizzcon.
Heb wel het idee dat deze expansion veel vroeger aangekondigd wordt dan de vorige expansions.
Ik heb op zich genoten van WoD, maar als je niet aan raiden doen, is er op een gegeven moment niet veel meer te doen. En het spel kost toch altijd meer tijd dan dat je van tevoren denkt. :)
Ik vermoed dat Blizzard deze aankondiging nu doet ipv te wachten tot Blizzcon omdat ze zelf liever jaarlijks xpacs willen uitbrengen. Tot op heden zijn ze nog niet geslaagd in dat opzet, en moeten spelers dus (bijna) een jaar blijven hangen in de laatst toegevoegde raid omgeving.

Bij de vorige xpac kwam de laatste raid (Siege of Orgrimmar) uit op 10 september 2013 en volgde de lancering van de huidige xpac op 13 november 2014.
Met het oog op het dalend aantal spelers zou dat nu niet zo'n gek idee zijn.
Ik heb al meerdere mensen gehoord die zich vervelen in het spel, ook al is er recent nieuwe content toegevoegd.
We gaan zien hoe lang WoW het nog gaat volhouden. Ik heb in ieder geval net mijn subscription weer stopgezet na 6 maanden spelen.
Er komt volgend jaar Juli een speelfilm. Ik denk dat ze die (ongeveer) tegelijk willen uitbrengen met een nieuwe expansie. Dat is (imho) de reden dat ze nu iets eerder zijn dan anders (slecht een paar maanden (19-21) eerder dan normaal (22-24).
Had eigenlijk verwacht dat Blizzard met de release date van Overwatch zou komen tijdens Gamescom, maar de focus zal dus op deze uitbreiding gaan liggen. We wachten het af :)
Een releasedatum voor Overwatch lijkt me nog wat te vroeg. Ik verwacht dat Blizzard eerst kijkt hoe de closed beta gaat lopen (die komt deze herfst), dan hebben ze een beter beeld van de staat van het spel en of het aansluit bij verwachtingen van de doelgroep. Een releasedatum voor Starcraft II: Legacy of the Void verwacht ik wel overigens.
Vind het raar dar overwatch toch zolang duurt. Vorig jaar op Blizzcon was het nog "It's closer then you think."
Mee eens; de indruk werd gewekt dat het spel bijna af was. Voor Blizzard-begrippen is het traject wel iets korter dan zij vaak doen, maar snel gaat het alsnog niet. Maar goed, de Blizzard-aanpak van bovengemiddeld lang afwerken en itereren levert vaak wel goed resultaat op, dus van mij mogen ze blijven bijschaven tot het het beste spel is dat het kan worden. Overwatch moet straks concurreren met in principe alles van Team Fortress tot Call of Duty en de MOBA's, om een goede plek te veroveren bij de online competitieve gamer-doelgroep. Daarbij is een goede afwerking en balans enorm belangrijk.
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat ze het terugloop van het aantal abonnees aan hun eigen te danken hebben. Je moet abbonement kosten betalen en dan ook nog eens het basis spel + uitbreidingen apart aanschaffen. Als basis spel + uitbreidingen gratis waren hadden ze veel meer spelers kunnen hebben.
Je weet dat je tot nu toe om de 3 jaar een uitbreiding kocht? Dat valt mee.

En ja je betaald 12,50 per maand, maar er zijn wel duurdere dingen dan dat, meeste WoW spelers spelen in een soort gaten kaas, ene maand wel, de ander niet.
Om de twee jaar is er een nieuwe expansie.
Dit is voor het eerst dat het er op lijkt dat een expansie maar 18 of 19 maanden mee gaat, ipv de gebruikelijke 22-24 maanden.

Abonnement is 13 euro.
Tenzij je direct 3 of 6 maanden koopt. Wat niet slim is, want als je heel af en toe een maand eerder stopt dan je had gepland, dan ben je je voordeel van een langer abonnement al weer kwijt.

[Reactie gewijzigd door gryz op 29 juli 2015 23:14]

Ik speel het nu zelf al 3 maanden F2P met ingame Gold.

Echt prima te doen aangezien ik 25K in de week bij elkaar heb.
Er zijn altijd pakketten te koop waarbij alles inzit...

bvb https://www.g2a.com/world...ml?___store=great_britain

[Reactie gewijzigd door jerrixbe op 29 juli 2015 20:58]

uitbreidingen? je koopt het basis spel en dan 1 expension. de overige zitten gewoon in de basis game.
Je hoeft tegenwoordig alleen het basis spel "World of Warcraft" en de laatst uitgebrachte expansion aan te schaffen. Alle vorige expansions zitten inbegrepen in het basis spel. Een subscription is er nog steeds maar je kan nu ook gametime kopen met in-game gold.

En teruglopende subscribers is deels te danken aan het spel zelf maar voornamelijk aan het feit dat een MMO ten tijde van the Burning Crusade en Wrath of the Lich King iets totaal nieuws was en "Free to Play" toen vrijwel nog niet bestond. Daarnaast is de overgrote meerderheid van alle subscribers mensen die het spel al langere tijd spelen en veel minder tijd hebben als vroeger.

Er is niks wat Blizzard kan doen waardoor de subscribers weer omhoog schieten naar het niveau van Wrath of the Lich King. Zelfs niet als het een expansion is die beter is als TBC+WotLK samen.
en dan nog de Aziatische markt.(heel groot deel van WoW's oude populatie) die veel meer hardcore is dan de eu/us. en laten we eerlijk zij sinds TBC/WOTLK is alles makkelijker gemaakt, en zat er weinig uitdaging(op heroic raiding na. zelfs challenge mode is een AOE fest.
En teruglopende subscribers is deels te danken aan het spel zelf maar voornamelijk aan het feit dat een MMO ten tijde van the Burning Crusade en Wrath of the Lich King iets totaal nieuws was en "Free to Play" toen vrijwel nog niet bestond. Daarnaast is de overgrote meerderheid van alle subscribers mensen die het spel al langere tijd spelen en veel minder tijd hebben als vroeger.
[Natuurlijk heeft de concurrentie ook een impact op de spelers. Echter is de concurrentie dusdanig, dat het alleen daaraan te wijten is. Ook dat de meeste spelers ouder zijn geworden en daardoor andere dingen hebben en doen, is een ander deel.
Ik denk dat het meeste toch door uitmelken van de game komt, dit is alweer de vijfde uitbreiding, waar je nog altijd voor moet betalen + maandelijks geld of in-game gold voor betaald. Dat maakt het toch aardig prijzig, terwijl de meesten de uitbreiding gaan (uit)spelen en daarna weer stoppen. De kosten kunnen dan dus niet echt meer opboksen tegen de baten en dus gaan mensen weg.
jawel goed koper maken 26/29 euro voor 60 dagen belachelijk!!!!
en tuurlijk zijn er site's die het goed koper maken maar toch blijft het duur.

en ook dat jojo effect eerst hoop HP nu weer noppes....steeds minder combo's ...minder spells...alles word te simpel en ga zo maar door kan er uren over typen wat ze te vaak wijzigen!!!
Voor het abonnement betaal al rond de 150 euro per jaar. Die 25-30 euro voor een uitbreiding iedere twee jaar is dus ongeveer 10% van je kosten. Voor terugkerende spelers is het moeten kopen van de nieuwste uitbreiding wel een drempel (even twee maanden spelen kost je ineens 50 euro), maar miljoenen spelers komen juist iedere keer weer terug voor de nieuwe content. Voor Blizzard is het dus goed zaken doen.

[Reactie gewijzigd door evEndzhar op 29 juli 2015 22:10]

Het was al gelekt dat de 7.0 er aan te komen zat, dus ze zullen het snel snel aankondigen. Raar dat ze neit wachten op blizzcon.
Blizzcon zullen ze eerder een nieuwe Diablo expansion of Overwatch content willen hypen denk ik?

WoW is al lang niet meer hun enigste top game.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True