Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 149 reacties

World of Warcraft heeft het aantal betalende spelers de afgelopen drie maanden zien dalen van ruim 10 miljoen naar 7,1 miljoen. Aan de andere kant zag Blizzard de totale inkomsten van Destiny en Hearthstone: Heroes of Warcraft tot bijna een miljard dollar toenemen.

Activision BlizzardDat heeft Activision Blizzard bekendgemaakt bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers. De afname van het aantal abonnees van World of Warcraft komt onder meer door de opleving half november na het uitkomen van Warlords of Draenor.

Een nieuwe WoW-uitbreiding zorgt vaak voor een opleving in het aantal abonnees, gevolgd door een daling. Het aantal World of Warcraft-abonnees neemt echter al jaren af.

Toch zijn de inkomsten van WoW volgens het bedrijf zelf niet drastisch afgenomen. Activision Blizzard verhoogde namelijk de prijzen in bepaalde regio's en voegde nieuwe betaalde functies toe aan het spel, zoals WoW-tokens.

Verder gaf de uitgever aan dat Destiny en Hearthstone naast totale inkomsten over de tijd heen van bijna 1 miljard dollar, samen 50 miljoen spelers hebben. Omdat al bekend was dat Hearthstone er 30 miljoen heeft, blijven er 20 miljoen over voor Destiny. Die brengen per dag gemiddeld drie uur met de game door.

De Call of Duty-franchise doet het volgens de resultaten ook goed met een toename van de online community in de percentages in dubbele cijfers, mede door de sterke verkoopaantallen van Call of Duty: Advanced Warfare, al geeft Activision Blizzard geen precieze cijfers. De microtransacties in Call of Duty zorgden ook voor toegenomen spelersbinding en activiteit.

De totale omzet bedroeg het eerste kwartaal 1,3 miljard dollar, ongeveer 1,1 miljard euro, 167 miljoen dollar meer dan vorig jaar. De winst bedroeg dit eerste kwartaal 394 miljoen dollar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (149)

Tijd voor een Free-to-Play versie.
En misschien een port naar de consoles, bijvoorbeeld zoals Neverwinter naar de Xbox One.
Ik hoop al een paar jaar op een free to play versie. Ik heb vier jaar lang veel gespeeld maar na WotLK begon mijn sociale leven wat meer tijd te vragen en ik merkte dat ik gewoon niet meer value for money uit mijn subscription haalde, dus heb ik het stopgezet.

Toen ik vorig jaar een 10 day pass had merkte ik dat ik het toch nog steeds een leuk spel vind, maar feit blijft dat ik er geen 13 euro per maand voor over heb; ik zou liever een F2P model hebben waar ik kleine bedragen moet betalen voor bepaalde leuke dingen maar grotendeels gratis kan spelen wanneer ik wil. Netto zou Blizzard dan meer aan mij verdienen dan nu.
Precies dit, ik vond WoW veruit het leukste spel dat ik ooit gespeeld heb.
in WotLK en Cataclysm echt teveel gespeeld en vooral dat laatste, de heroic raids begonnen teveel tijd te vragen en ik merkte dat ik mensen moest afwijzen die een drankje o.i.d wilde doen omdat ik dan zo nodig moest raiden (tsja afgesproken met je guild is afgesproken, die mensen kon je ook niet laten zitten).

Toen ben ik het maar gaan afbouwen en gaan PvP'en, dat kon namelijk wél met je eigen tijdindeling. Nu al 2 jaar totaal gestopt, ik mis het spel soms nog wel maar 13 euro per maand + 2 nieuwe expansion kopen is het paar uurtjes spelen per week niet waard.

Ik hoop ook op ofwel een F2P maar ik zie liever een WoW 2 o.i.d waar je net als met GW gewoon 60 euro voor betaald en klaar, eventueel expansion wil ik dan nog wel voor betalen maar dat maandelijke bedrag is erg pijnlijk voor je portemonnee.
13 euro per maand, al zou je 10 uur per week zou spelen (vrij weinig voor WoW begrippen), betaal je circa 30 cent per uur. Dat kun je echt niet veel noemen.

Het feit dat het veel tijd opslokt en dat je vaak op vaste tijden gebonden bent, daar kan ik me wel in vinden.
Ik zou zeggen speel League of Legends xD. Ik heb zelf een tijdje WoW ( vroeger en sinds Warlords of Draenor )gespeeld maar heb het laatste tijd nog al druk met een leven te krijgen dus hou ik het nu bij een of 2 potjes League en CoD.
Je kan nu Tokens kopen voor Ingame Gold, dus met veel geld kan het gewoon F2P voor je zijn.

Ik heb vorige week mijn eerste Token gekocht voor 32.500 Gold. En kan er met 1.100.000 Gold nog zat kopen.
En hoe krijg je dat geld? Door veel te spelen, en daar heb ik dus geen tijd voor.

Ik heb het over zo nu en dan een uurtje, een of twee keer in de week. Dat zet geen zoden aan de dijk.
Heb 7 Garrisons met 6 Treasure Hunters, 1000-1750G per Dag per Garrison.

Maja, dat is idd meer dan 2 uur per week omdat op te zetten.
En we zijn allemaal trots op je!

Maar, die tokens, dat had ik moeten weten in mijn studententijd - had ik dan wat gold gefarmed zodat ik ook een paar mil op m'n bank had staan, dan kon ik nu nog spelen!

Ik heb om precies dezelfde reden als de heren boven mij, het abonnement stopgezet.
Een game als WoW kan nooit op consoles goed werken, en het backporten van console-stijl MMO's maakt het juist saai (ESO was voor mij daardoor juist een afknapper). De gemiddelde wow speler heeft vijf actionbars aan abilities/items/cooldowns/etc; en dat maakt het juist leuk en uitdagend; om een goede 'cycle' te hebben die bij je spec past (wat al erg uitgehold is... helaas) je gear er op te laten passen (juiste secondaries) en vervolgens de juiste items/trinkets te gebruiken voor de juiste situatie. Healen/melee/ranged/tanking is zo héél anders en héél rijk. Ik zie dat gewoon niet KUNNEN op consoles.
Moet je even naar FFXIV (final fantasy XIV) kijken. Die hebben een perfecte balance tussen console en PC neer gezet. Het is ook nog is allemaal cross platform dus je speelt met ze alle samen en het gaat echt super. Als ik die MMO voor me haal dan zie ik WoW dat ook neerzetten, alleen zal ze dat teveel tijd gaan kosten en geld dus zullen ze dat ook niet doen neem ik aan.

Maar om te zeggen dat een game als WoW niet op console kan werken is niet waar.
Tijd voor een Free-to-Play versie.
En 7 miljoen betalende abonnees weggooien? Dat zal niet snel gebeuren.
Als je WoW hebt gespeel dan weet je dat het niet mogelijk is dat op de console te spelen tenzij je toetsenbord en muis kan gebruiken.
Free to play? Denk het niet snel, 7,1 miljoen abbonees leveren toch nog redelijk wat stuivers op.
Er is een free to play versie. Maar die is ook erg beperkend. Max level 20 en een aantal zaken zoals de AH zijn niet te gebruiken.
Niet de meest eenvoudige game om over te bouwen naar console. Vooral de talrijke action bars vormen een probleem. Speel zelf met 3 action bars met elk 12 buttons, deze acties worden vaak gebruikt. Plus dan nog een paar extra action bars voor de minder gebruikte functies.

Een groot verschil met Diablo 3 waar je maar een vijftal actions tegelijk kan uitoefenen, vertaalt veel gemakkelijker naar een console.
Een free2play console port zou juist veel stabiele spelers wegjagen.
Als het FTP word ben ik pleite, hoewel ik nog steeds plezier heb in de game, en er nog genoeg te doen is snap ik niet dat mensen soms klagen. er zijn oneidig veel dingen om te doen. FTP zou ik echt zonde vinden dan ga je van een best goede community naar geen community. wat mij betreft kunne we zo nog wel ff door, wat meer content zou leuk zijn. blizzard moet gewoon doen wat ze zelf t beste vinden en niet naar players luisteren, daarom gaat t nu ff slechter.
Zou inderdaad een super idee zijn :D
Wat mij persoonlijk tegenhoudt om dit spel na jaren spelen weer op te pakken, is het ontbreken van het sociale aspect. Dat is door de jaren heen weggegaan. Vroeger was je nog echt met andere spelers aan het communiceren, tegenwoordig is het dungeon in, dungeon uit.
Volledig mee eens; De nadruk is gaan liggen op de meta-game, ten koste van het sociale en het role play aspect.

Aan de andere kant moet je ook opletten voor het nostalgische effect, leuke dingen van vroeger lijken plots héél leuk, tot je terug begint te spelen...
Aan de andere kant moet je ook opletten voor het nostalgische effect, leuke dingen van vroeger lijken plots héél leuk, tot je terug begint te spelen...
Hoewel ik het helemaal eens ben met de stelling dat WoW veel minder sociaal geworden is door allerlei veranderingen die het spel makkelijker en toegankelijker gemaakt hebben, zijn er in de loop der jaren toch ook veel verbeteringen doorgevoerd die het spel wel degelijk beter gemaakt hebben:
  • Group Finder: pre-WotlK kon je soms een uur moeten leuren in de channels om een groep te vinden (als damage dealer). En dan werd je alsnog niet toegelaten als je niet de juist gearscore had...
  • 25-man raids: ja, 40 was ook vet, maar de mensen die die raids mochten organiseren hadden er een bijna full-time management taak bij om voldoende spelers van de juist class/build te vinden
  • Personal loot systeem: scheelt ook weer een master looter die een extra avond per week bezig was om de DKP scores bij te houden. En hoe vaak ik al gezien heb dat raid guilds uit elkaar vielen vanwege loot rage...
  • Dual spec: je moest wel een heel toegewijde tank of healer zijn, want solo in de wereld kon je helemaal niets met je build. Nu klik je op een knop en je kan ook even solo wat daily quests gaan doen
  • Dailies, battle pets, moestuin, garrison, : ja, ze zijn repetitief en een time-sink, maar in ieder geval heb je wat te doen als je max. level hebt en er even geen raid is
  • Arena: denk ik; ik doe zelf geen PVP
Ik denk met veel nostalgie terug aan de tijd dat ik met een raiding guild Molten Core en Blackwing Lair deed, maar ik ben inmiddels tien jaar ouder en door veranderde levensomstandigheden (vrouw, kind) meer een casual speler geworden. Dan is het toch ook fijn dat ik via LFR ook een uurtje kunt spelen wanneer het mij uitkomt en zonder enig commitment. Vrienden moet ik dan maar elders zoeken...
bjna al je punten geven een perfecte opsomming op waarom het minder sociaal is. GearScore was een ramp! niet alleen als je een lage score had, óók als je een goede score had. GS zorgde ervoor dat er voor raids een hogere GS werd gevraagd dan de loot ook maar ooit kon leveren!
ik was er gauw klaar mee, en met een PUG iedereen die zijn GS linkte kon het vergeten om uitgenodigd te worden. dat was niet hard, het stond duidelijk in tradespam, om dat vooral níét linken.
opeens werd raiden weer leuk, iemand die ondermaats presteerde gaf je tips en zo kwam je verder.
DKP in guilds was ook zo een ramp. stond garant voor elke week weer drama. iemand die het marginaal kon gebruiken of gewoon niet wilde dat iemand anders het kreeg, 'kocht' de boel om, als je geluk had om te DE-en. en altijd weer discussie of iemand zijn DKP score nou wel eigenlijk klopte...

40 man raids zorgde er wel voor dat praktisch iedereen gemotiveerd was tot op het bot om te presteren, omdat anders het weer uren kon duren om eindelijk eens een raid te gaan doen. GF en DF is het ff knallen en weer weg. of niet eens knallen, beetje achter aan meelopen en uit je neus vreten, maar wel de loot op strijken.

dailies ed zijn vooral leuk voor de casual om gold te farmen, of rep.

dual spec, het zorgde ervoor dat je solo kan gaan levelen, maar ook dat je niet meer randoms tegen kwam om eens een paar uur elkaar te helpen met levelen. zorgde er ook voor dat je echt goed kon worden als tank of healer.
Grappig genoeg heb ik dat random samenspelen gisteren nog gehad.
moest een bepaalde elite doden met mijn horde DK (3-man quest), lukte niet in mijn eentje.
Toen ik respawde zal ik een aliance druid die duidelijk hetzelfde probleem had.
even samen gewerkt al kan je elkaar niet verstaan en boss elite verslagen.
Uhm, pre-Wotlk was er nog geen gearscore ;) Dat kwam pas in Wotlk en was hoogst irritant, vanaf toen begon ik het spel ook steeds minder te waarderen. Die hoge spelersaantallen rond die tijd kwam alleen door het fenomeen wat de Lich King heet, die raid was nog aardig maar ook minder in vergelijking met Ulduar helemaal op het begin van die expansion. De rest was gewoon slecht en heeft features als de Group Finder slecht geimplementeerd. Het is geen slechte feature, het is in het spel gezet zonder erbij na te denken wat de gevolgen zijn en ze hebben dit steeds verder doorgevoerd tot zelfs het massaal maken van alle servers en LFR.

Dit lijkt op het eerste oogopslag wel handig voor mensen die niet zo veel tijd hebben zoals jij en ik, maar dat zou dan alleen beperkt moeten worden tot het raiden, dungeons doorlopen en PvP. Nu voelt de ''wereld'' die vroeger echt als een wereld aanvoelde eigenlijk meer aan als een soort van hub waar iedereen op zijn queue wacht. Vroeger kende je als je een beetje veel speelde de goede spelers uit je server, je kende de Alliance (of Horde) waar je tegen speelde in PvP, omdat je telkens tegen dezelfde moest. Dit maakte het zo'n andere game dan wat het nu is, en de Dungeon en Raid finder zijn prima features op zich, alleen Blizzard is blijkbaar niet capabel gebleken dat ze dit alleen tot daar hadden moeten beperken.

Nu is alles één grote massale pot van onbekenden, niemand kent elkaar en iedereen probeert zoveel en zo goed mogelijke gear te krijgen in de jungle. Ninja looters en guild bank plunderaars werden vroeger nog bekend doordat hun namen werden doorgegeven en je ook nog geen name change of server migration had, nu wordt dat allemaal gereguleerd. Alles is een systeem geworden en het maakt een spel saai. Het spel was zo goed omdat elke server een community op zich was en de dingen vaak vanzelf werden opgelost, nu wordt alles gereguleerd en wordt niks meer aan het toeval overgelaten.

Overigens is het deels fixen van de LFR feature door gear slechter te maken en het echt uitsluitend voor mensen interessant te maken die echt geen tijd hebben en heel graag de content willen zien sinds WoD wel een stap in de goede richting. Dit had ik al niet meer van ze verwacht maar ik denk dat ik te voorbarig ben dat ze ooit het licht zullen zien en weer proberen servers op zichzelf staand te maken, met de Dungeon Raid en PvP finder beperkt, dat zou veel goed maken denk ik.
Ja, ik betreur met je de ondergang van de "community". In de tijd van Vanilla hield je ook de realm-forums bij, om bij te blijven wat er gebeurde op je server. Nu heb ik al jaren geen aanleiding gehad om op die forums te kijken (bestaan ze uberhaupt nog?)

Ik kwam er pas achter dat er ook karakters van andere servers in mijn guild zitten. Dat kan blijkbaar dus ook al.

Het gevolg is dat iedereen eigenlijk volstrekt anoniem is en het spel qua vrijheden dichtgetimmerd is, zodat men daar maar beperkt misbruik van kan maken.

Van de andere kant snap ik wel dat Blizzard deze veranderingen gemaakt heeft: (half-)lege servers zijn ook geen feest en kunnen een sneeuwbaleffect in gang zetten waarin iedereen vertrekt van de server of helemaal uit het spel.
leuke dingen van vroeger lijken plots héél leuk, tot je terug begint te spelen..
Yep, ik denk met plezier terug aan de mooie wereld van Warcraft. Ironforge is magisch, Thunderbluff is prachtig, de meeste dungeons heb ik leuke herinneringen van en het volgen van quests terwijl je je poppetje levelt gaf het gevoel dat je voortgang boekte.

Maar waar ik absoluut niet meer aan wil beginnen of uberhaupt over nadenk zijn de vele avonden met wipes, slechte quests, wachten op raids of gedoe om loot.

Daarnaast zag je, ná de komst van Quel'danas, een verschuiving van de moeilijkheidsgraad - opeens was het niet meer nodig om in een dungeon je "crowdcontrol" te coordineren en werd alles gewoon makkelijker, dit alles om de "normale" speler geinteresseerd te houden.
Dat is onzin. Alsof je aspecten in het spel nodig hebben om iemand een whipser te sturen. De reden dat jij geen sociale contacten hebt in WoW is omdat je deze zelf niet aangaat of niet onderhoud.

Als jij in een guild zit met genoeg active players die graag dungeons/raids/pvp of wat dan ook doen dan kan WoW behoorlijk sociaal zijn, maar dat ligt voor 80% aan jezelf.
Dan moet je eerst een leuke guild vinden die je ligt qua mensen en speelstijl. En wanneer je in een PuG zit, en je zegt wat krijg je 9/10x niets terug. Vroeger was dat anders, iedereen besprak nog tactieken, of waar je in kunt verbeteren. Ook omdat je op dezelfde server zat was het makkelijker contact onderhouden, zodat je wellicht nog een keer met iemand ene dungeon in gaat.
Je betoog mag wel wat genuanceerder.

Vroeger was er gewoon meer reden om sociale contacten op te bouwen, of je het wilde of niet.

Nu kun je bijna alles halen zonder sociaal te zijn. Het is algemeen bekend dat WoW meer singleplayer oriented is geworden.

Neem nou de garrison als voorbeeld... Toen ik het nog speelde ging ik alleen nog maar de de stad waar je andere spelers kunt vinden als ik naar ashran moest.

Het moet van 2 kanten komen, je kunt wel willen zoveel je wilt maar als het meerendeel van de spelers geen behoefte heeft aan sociaal contact door de opzet van het spel dan gaat de opbouw van sociale contacten gewoon minder makkelijk.

[Reactie gewijzigd door lordMocro op 8 mei 2015 10:43]

Je zult ook wat moeten investeren voor zo'n situatie, het sociale aspect maak je zelf en wordt je niet op een presenteer blaadje aangereikt.
Zoals aangegeven heb ik jaren gespeeld, maar naarmate het spel verder werd ontwikkelt vervaagde het sociale aspect naar mijn mening.

Vlak na de introductie van de Dungeon Finder was het nog gezellig, maar hoe simpeler de dungeons werden en hoe meer mensen van verschillende servers bij elkaar werden geplaatst, hoe minder sociaal het werd. Tot het punt dat je bijna hersendood een dungeon in ging en je gewoon 0 response krijgt als je praat.
Misschien een keer een goede guild zoeken? Ik snap dat veel mensen graag solo spelen maar als je investeert in een guild dan hoef je niet continue de LFR of LFD tool te gebruiken om een groep te vinden.
Klopt helemaal. Ik heb een paar maanden terug gebruik gemaakt van een 10 day free pass na het spel sinds de release van WotLK niet meer gespeeld te hebben. Instances waren altijd een van mijn favoriete onderdelen van het spel, maar als ik in een PuG kwam kreeg ik van de rest van de groep niet eens de tijd om de tekst van de quests te lezen die ik wilde oppikken. Laat staan dat er wat werd gebabbeld.

ik weet niet waarom dit is gebeurd, ik nam eerst aan dat het was omdat iedereen die dungeons al tig keer had gedaan, maar vijf jaar terug zat je ook vaak zat in groups met mensen die het spel al van voren naar achteren kenden.

Erg jammer. Het blijft qua mechanics, immersion en design een prachtig spel.
Hele simpele oplossing hiervoor, ga vanilla wow spelen!
Er zijn 2 hele goede private servers voor atm, een met 6k mensen online peak en een met 2k mensen online peak. Vanilla wow heeft wel dat sociale aspect, je bent constant aan het groupen om wpvp, elite quests en dungeons. Heb meer vrienden gemaakt in een paar maanden dan in de afgelopen jaren op retail.
En welke servers zijn dat dan? Ben wel benieuwd!
http://www.kronos-wow.com/
https://en.nostalrius.org/

Ik speel zelf op nostalrius, de server is wel echt heel vol. Betekend veel wpvp en soms moeten wachten op respawns van mobs en objects. Maar de manier waarop de content gated is zoals op retail het geval was is wel heel vet. Mc en ony nu uit, Dire maul komt binnekort en BWL daarna. Gear is nu nog in pre 1.4(giga gear buff) staat.

Hoe de moderatie battle om deze post is vrij veelzeggend, mensen zijn behoorlijk uitgesproken over private servers

[Reactie gewijzigd door Flaat op 7 mei 2015 13:21]

Ik heb een tijdje op "Rising-Gods.de" gespeeld, die gaat tot Wotlk met bijna alle instances open. (op 1 raid instance na). Maar dit is dan wel duits en zijn er niet zo veel spelers meer als een paar jaar terug.
ik ga ook eens een kijkje nemen binnenkort.... zijn de Shamans hier nog OP?
Ik speel op Kronos en vind het een hele goede server. Maar stiekem wacht ik nog steeds op Corecraft. TBC vind ik nog steeds de beste expansion van WoW.
private servers als iligaal versie waar je geen maandelijks woord betaald en dus blizard niks aan verdiend?
ja, de vraag is echter nog maar of het illigaal is. De server code zelf is 100% custom want er is nooit een server programma van blizzard geleaked oid. De client waar je mee inlogged is van jouw want die heb je zeer waarschijnlijk ooit gekocht. Er wordt geen geld gevraagd voor het spelen erop en de servers waar ik het over heb zijn niet pay to win.
De software zal nooit jouw eigendom worden, het is een gebruikerslicentie die jij betaald. De software zal altijd eigendom van Blizzard blijven, dus daar kan en mag jij niet mee doen en laten wat jij wilt.
de wow-client heeft letterlijk een text file waar je de login-server kunt aanpassen, je kunt moeilijk zeggen dat blizzard moeite doet om private servers te blokkeren
Zo illegaal als de pest. De hele wereld van Warcraft is door Blizzard gemaakt, en elke server die de gamewereld implementeert is dus ook (mede) copyright van Blizzard. Dat de servercode een rewrite is, is niet voldoende. Je zou de hele wereld moeten redesignen, die dan niet meer overeenkomt met de officiele Warcraft client. Gevolg is dus dat je oook een eigen client moet gaan maken, kortom je moet alle Blizzard werk overdoen om Blizzard copyrights te vermijden. Eigenlijk best logisch.
Hoe zit het dan met Swgemu ?
gebruiken de sony client,wereld is hetzelfde etc.
De worldserver bevat fixes voor de content(klassen, facties, rassen, spells, skills) en is door het gebruik van die content, ook al is het maar voor een fix van de script library of de content database, illegaal.
Helaas kan je niet meer Vanilla spelen iets wat de meeste spelers wel graag zouden willen. Dan ben je vaak genoodzaakt dit soort dingen te moeten helaas. Ik zou er graag voor betalen maar Blizzard biedt deze optie niet meer.
Emulators vallen in hetzelfde bootje.
Ongeveer dan. :Y)
Emulators zijn niet illegaal, de software die er op draait in veel gevallen wel. Ansich is de server code niet illegaal, wel de content die er op draait.
Dankje, maar ik houd me liever onwetend of ik iets illegaals doe of niet met oude dingen zoals de gameboy. Waar ik meer dan zat zakgeld aan uitgegeven heb toen.
Het overgrote probleem bij MMORPGS zoals WoW is dat het telkens meer van hetzelfde is.

- Pluk bloem A zodat je skill omhoog gaat zodat je bloem B kan plukken zodat je skill omhoog gaat zodat je bloem C kan plukken zodat..
- Craft potion A zodat je skill omhoog gaat zodat je potion B kan craften...
- Versla boss A zodat je betere gear krijgt zodat je boss B kan verslaan zodat je betere gear krijgt zodat je boss C kan verslaan zodat..

Je krijgt wel nieuwe gebieden maar zelfs de skills blijven grotendeels hetzelfde, die je als core gebruikt. Er komt niet echt vernieuwing maar er komt meer van hetzelfde.

Tera is dan bijvoorbeeld qua fight systeem erg innovatief en verfrissend. Maar WoW achtige MMORPGS zijn hetzelfde, en wanneer je op zulke MMOs bent uitgekeken, ben je op alle MMOs uitgekeken. :-(

Je kan maar zo veel doen voordat je telkens in herhaling valt.
Wat ik altijd erg jammer vond van WoW (ik heb de eerste vier jaar vrij intensief meegemaakt, daarna niet meer) is dat het hele crafting system volledig broken was. Het kostte je klauwen vol geld om je skill te levellen en vervolgens kon je er geen ruk mee omdat alles wat je craft minder goed is dan drops of quest rewards. Je moest het echt doen omdat je het wilde doen, want voor de gear hoefde het niet.

Ik heb in Vanilla zowel tailoring als blacksmithing naar 300 gelevelled maar wat een geld ging daarin zitten.... vooral blacksmithing was totally useless, tailoring was een stuk goedkoper om te levellen en daar zaten hier en daar nog wel wat leuke dingen bij.

De economie in WoW heeft voor zover ik weet nooit een goede implementatie van crafting toegestaan en dat is erg jammer.

For the record: de cost of levelling voor mij was de waarde van de mats die ik eraan verknoeide t.o.v. de AH waarde.

Edit: Ik heb nooit wat verdiend aan tassen; Runecloth bags gingen voor 2g op mijn server en de mats leverden me zo 5g op.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 7 mei 2015 14:03]

dan heb je het niet goed gedaan, want zeker met tailoring was een fortuin te verdienen aan het maken van tassen!
dat je initieel wat moest investeren, dat zal best als je de boel niet wilde farmen. alleen dat maakte je later weer ruimschoots goed!
Veel hangt af op welke server je zit, doorgaans bepaald door de populatie => hoe meer volk hoe meer mensen zitten te zoeken naar een manier om geld te verdienen waardoor er minder manieren overblijven.

Blacksmithing was mijn primary money making skill. De fout die vele maken is kijken naar het beste gear dat je kan craften. Echter dit is helemaal niet intressant, je hebt er materials voor nodig die niet kan traden en heel lastig te krijgen zijn. De matererials die je kan traden kosten je bergen geld en de verkoop prijs is hoog maar dat maakt het ook lastiger om het te verkopen. Het kost moeite om het te maken, grote investering en duurt een eeuwigheid om het verkocht te krijgen => niet intressant

Veel beter maak je gear dat opzich niet zo intressant is maar wel gemakkelijk te maken als in alle materials die je nodig hebt kan je kopen. Een voorbeeld is basis PVP gear.
Mensen die hun character net tot max level gebracht hebben en willen dan wat PVP spelen=> die kopen hele PVP gear basis sets met gold dat ze hebben overgezet van een ander character

Vervolgens met het AH wat te bespelen had ik een monopolie op dat PVP begin gear. Nee ik werd niet rijk van 1 zo een setje te verkopen maar ik verkocht ze dan ook met hopen. (hoe meer volume je kan verhandelen hoe beter)
Vervolgens kan je ook aan de materials kant werken, gezien ik een constante verkoop had kon ik materials massaal inslaan als ze goedkoper waren. Zo had ik 1 material nodig per item dat redelijk duur was, ik vond iemand die er 400 van had en verbaasd was dat ik ze allemaal wou kopen (buiten AH om), uiteraard ingekocht aan een heel voordelige prijs waardoor ik meer marge per item kon nemen. Af en toe als ik toch al geld genoeg had investeerde ik eens in een meer high end item maar die waren een bijzaak.

Punt is dat het wat zoekwerk en tijd vergt maar eenmaal je een strategie te pakken hebt komt het geld vanzelf binnen.

Edit: ik spreek wel van een hele tijd geleden, laatste uitbreiding nog niet aangeraakt en speel het al even niet meer

[Reactie gewijzigd door sprankel op 7 mei 2015 15:07]

Sterker nog :
end-game items die je kan maken (630+) kan je er maar 3 van equipen ipv de hele set |:( |:(
Terwijl ik als tank speel en dus zit te springen om hogere stamina en armor.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 7 mei 2015 13:15]

Dat is in de huidige uitbreiding het geval ja, niet in de vorige uitbreidingen. Ware het niet dat de items die je kan craften (initiëel item level 640 en volledig upgradable naar 670 geloof ik) al vanaf level 91 (max level 100) te gebruiken zijn. Dit functioneert als mechanisme om je alt characters een gearboost te geven die nuttig is vanaf het moment dat ze level 91 zijn, denk ik. Voor je main character is dit natuurlijk minder handig op het moment dat alle crafted items een upgrade zijn. Maar zoals ze in het Engels ook wel zeggen: you can't have your cake and eat it :) Of in goed Nederlands: het is kiezen of delen.

[Reactie gewijzigd door bluser86 op 7 mei 2015 13:21]

Het irriteerd me vooral dat je er maar 3 kan equipen.
Waarom je niet de hele set mag gebruiken als je zo maf bent de resources ervoor te verzamelen.
Voor BS duurt het zelfs met level 3 mine en level 3 force een week voor je de spullen bij elkaar hebt voor 1 item.
World of Warcraft heeft erg veel content, maar door de opzet door Blizzard sla je eigenlijk ook een hoop content gewoon over. Komt ook doordat Blizzard soms gewoon iets teveel luistert naar spelers. Blizzard's opzet voor World of Warcraft zorgt er gewoon voor dat vrijwel direct nadat je max level bent al aan endgame content kan gaan beginnen.

Voorbeeld - Twee situaties:
Situatie 1: Je character bereikt max level aan het begin van een expansion. Je verzameld gear om de eerste raid dungeon te kunnen doen (je hebt een fictieve gearlevel van 630). Bij een nieuwe patch welke een nieuwe raid dungeon brengt, kun je na het verzamelen van de gear uit de eerste raid dungeon voor de tweede raid dungeon gaan (je hebt nu een fictieve gearlevel van 670). Aan het einde van de expansion heb je voor de laatste raid dungeon een fictieve gearlevel van 730.

Situatie 2: Je character bereikt max level ergens halverwege een expansion. Door patches is er een mogelijkheid in het spel gekomen om gear te verzamelen om direct de een-na-laatste of laatste raid dungeon in te kunnen (je hebt een fictieve gearlevel van 700). De eerste raid dungeon, die er op dat moment al niet toe doet, want je hebt al een veel hoger gearlevel.

Dat is de manier waarop Blizzard content min of meer sloopt.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 7 mei 2015 18:33]

Dat is precies de reden dat ik ooit ben afgehaakt in WoW (gedurende Wotlk met trial of the crusade). Blizzard vond het weer eens nodig om te behaalde gear uit ulduar te devalueren door in een dungeon betere gear te laten droppen. Dat grapje hadden ze al eerder uitgehaald.

Ik ben toen overgestapt naar Rift. Die game lijkt veel op WoW maar kijkt 100% anders tegen bepaalde zaken aan. Zo kon je daar direct meerdere specs (stuk of 6) terwijl dat bij WoW in het begin afgrijselijk duur was en pas op level 45 kon. Resetten in Rift was ook vijwel gratis. Daarnaast was de hele endgame getiered. De originele content had normal, tier 1 en tier 2 en master dungeons. Daarna kon je aan tier 1 raids beginnen. Pas daarna kon je aan de tier 2 raids beginnen. In de eerste expansion is dit iets versimpeld door het systeem te vervangen door 1 soort expert dungeons. Raids bleven echer in 2 tiers bestaan.

Het voodeel van dit systeem is dat moeilijkere content ook echt moeilijker mag zijn. Het gevolg is dat circa 75% van alle guilds in tier 1 blijven steken. Dit zorgt ervoor dat iedereen wordt uitgedaagd op zijn of haar niveau en dan blijft het dus langer leuk.
Mwah trial of the crusader was een tussenpatch , blizzard had niet gepland dat icc zo lang zou duren dus het was een zoethoudertje tot ze icc in grande konden afleveren.

Het hoofdprobleem wat wow heeft is dat je nu verplicht word om elke dag maar dan ook elke dag online te zijn anders lig je zo te ver achter.

Ja je kan zoals hierboven word aangegeven wel roepen ja het is makkelijk je gaat gelijk endgame in. Nou dat is niet echt zo hoor.

Ik ben gestopt na Faalpandaria. Al was de game al aan het afbraken sinds the molten front uit kwam in cataclysm.

de reputatie requirements etc zitten op caps per week en je moest je dailys dag in dag uit doen om op revered + uit te komen om ervoor te zorgen dat je 1-2-3 starter items kreeg.

Daarna was het elke keer hetzelfde , Na reset : Looking for retard doen wat compleet geen uitdaging is voor gear , dat dan x10 (als je tien raid chars had zoals ik destijds). Nou nee dank je.

Vroeger toen wow nog goed was kon je zelf alles op je eigen tempo doen , als je 60 of 70 was kon je endgame doen maar eerst was je een paar weken heroic dungeons aan het runnen voor gear, dan deed je ogrila voor fun of netherwing voor drake.

Tegenwoordig is het een flut aftreksel van wat het was. Aangezien ze pandaria's trend hebben doorgezet in dreanor (mbt dailys en andere meuk) is het in mijn ogen niet anders logisch dat mensen het nu wel beetje zat zijn.

Je word begeleid van A naar Z , de game mist daardoor echt zijn uitdaging.

Raid wise is er ook geen donder meer aan . er waren leuke heroic fights die uniek waren in het verleden (lich king heroic , putricide heroic, sinestra , throne of the 4 winds, ragnaros heroic etc). Tegenwoordig zijn de bazen opgebouwd in dit principe :

Looking for retard variant -> doet niets behalve tijd verspillen tot hij dood is.
Normal -> looking for raid variant met 1-2 dingen waar je op moet letten
Heroic -> normal mode boss maar dan met een paar "oneshot" wipe triggers.

Dreanor gaf natuurlijk voor een hoop spelers de illusie dat we teruggingen naar het gouden tijdperk (vanilla/tbc/wotlk) maar helaas.

Desondanks blijft wow de beste in zijn "genre" , waarom ?

-het heeft een mega lore . zeer sterke voorgangers (wc1 tot 3tft)
-De combat is en blijft vloeiend en voelt veel "natuurlijker" aan als je aan het spelen bent in responsiveness dan elke andere mmo.
-De community is en blijft relatief sterk. (al is het lang niet meer zo nice als vroeger toen guilds echt allemaal hun eigen insteek hadden).
Het gaat er niet om dat ToTC een tussenpatch was (want dat na Ulduar die raid best wel schandalig was lijkt me duidelijk). Het gaat erom dat WoW altijd hetzelfde truukje uit haalt.

Als ik me niet vergis dropte Nax10 tier 7 gear en Nax20 tier 7.5. Toen Ulduar uitkwam veranderde de dungeon marks zodat iedereen tier 7.5 gear kon krijgen. De honderden uren Nax progressie werden dus vanuit gear perspectief waardeloos.

De Ulduar raid dropte Tier 8 gear. Vervolgens kwam ToTC en dropte na enkele maanden de nieuwe 5 speler dungeon tier 8.5 gear. Opnieuw was de gear die verdient was met honderden uren "progressie" waardeloos.

Het probleem zit hem dus in de dungeon gear die wordt geupgrade zodat iedereen de nieuwste raid in kan. Bij Rift blijven gear verschillen bestaan. Een tier 2 tank heeft gewoon significant meer health dan een tier 1 tank of een expert dungeon tank. Je hebt dus nooit het gevoel dat er iets wordt afgenomen. Sterker nog de oude content wordt steeds makkelijker en dat worden dan "fun" raids waar dan weer ruimte is voor de spelers die wat minder ver zijn.
-het heeft een mega lore . zeer sterke voorgangers (wc1 tot 3tft)
-De combat is en blijft vloeiend en voelt veel "natuurlijker" aan als je aan het spelen bent in responsiveness dan elke andere mmo.
-De community is en blijft relatief sterk. (al is het lang niet meer zo nice als vroeger toen guilds echt allemaal hun eigen insteek hadden).
Tja ieder zijn ding maar ik de lore in WoW nooit gevolgd... Kwestie van de quest aannemen, niet lezen, questhelper addon volgen en zo snel mogelijk naar max level om de dungeons en raids te doen...

Verder heb je weinig aan de community als je server uitsterft en het 25 euro kost om te transferen (gratis bij rift, 1x per 7 dagen per char). In Rift is het opgelost door iedereen met elkaar te laten spelen, ook voor questing. Alleen handel en auction is per server beperkt. Zelfs raiden kan "cross-shard".

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 7 mei 2015 16:56]

Het Rift model van gear / tier progressie heeft WoW ook gehad tijdens Vanilla en TBC. Dit zorgde echter weer voor andere problemen, want zonder catch-up mechanisme moest je als guild of mensen poachen van andere guilds, of teruggaan naar oude content om nieuwe recruits te gearen. Een situatie die voor veel spelers en guilds een stuk minder wenselijk was dan het wel hebben van catch up mechanismen.

Hierdoor konden veel guilds niet goed progressen omdat hun best gegearde spelers weggerecruit werden (en ja ook mijn guild destijds maakte zich daar schuldig aan). En de gemiddelde spelers die later begonnen / wat langzamer progress haalden hadden nooit een kans om zich echt op te werken, omdat ze gewoon te ver achter liepen.

In dat opzicht is de situatie vanaf Wrath een stuk beter, nu helemaal na wat finetunen van het systeem. Iemand die halverwege een expansion terugkomt van een break kan na een korte periode (week of 2) van farmen zo aanschuiven in de End game content, in plaats van de hele rest van de expansion achter de feiten aan te moeten lopen.

Wel moet ik zeggen dat in WoW het nooit geweest is dat over de breedte gezien Dungeon gear beter is geweest dan de hoogste raid gear uit de tier ervoor, op het begin van een nieuwe expansion of 1 of 2 echt goede items na. Als jij in Heroic Totgc gear rondliep, dan hadden ze ICC 5 mans je weinig te beiden., net zoals wanneer je in 25 man Ulduar gear rond liep (+ hardmodes) de Totc 5 mans je weinig te bieden hadden. Enkel als je in dungeon gear / 10 man raid gear rond liep dan konden deze dungeons je redelijk wat tot enkele upgrades geven waardoor je sneller kon aansluiten bij een 25 man (Heroic) guild als dat je wens was.

Iets wat nu ook nog steeds zo is, loop je in de beste gear van de huidige tier, dan zal je de volgende tier, de laagste (of laagste 2) difficulties niet aan te hoeven raken om te progressen, loop je niet in de beste gear van de huidige tier (omdat je bijv. een break gehad hebt, of omdat je gewoon even niet geraid hebt), dan kan je dadelijk in de nieuwe tier juist op LFR en Normal redelijk snel gearen, waardoor je snel weer op het niveau mee kan wat je graag wil spelen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 7 mei 2015 18:50]

Je moet het spel ook niet voor de gear spelen, dan is iedere mmo met progressie al gauw saai.
Klopt ook Wow is gewoon ballon dat langzaam leeg loopt zelfde beetje met pandaria.
Omdat de meeste beloften blizzard niet waar kon maken en PvP buiten de Esports fetish die ze haastig erin hebben gestopt en ashran niks is vergelijken met guild wars 2 WvW

Ik ben zelf ook gestopt hiervoor rekruteerde ik mensen.
Het probleem met pve de 10m guilds disbanden of mergen veel mensen konden niet voldoen aan hun DKP systemen. i.m.v. werk, school en andere dingen.

Of je hebt van die spelers die gewoon beetje weten hoe ze moeten spelen heel arrogant zijn wat gear melken en vervolgens naar een andere guild gaan.
Of beginnende mythic tier guilds gewoon te klein zijn en niet investeren mensen en veel te klein zijn heel afhankelijke van andere mensen zijn.

Buiten slecht kopieerde SWTOR garrison followers, mission.
ben ik steeds verplicht om naar me garrison te gaan missies spullen te pakken en elke nieuw dingen moet aanvinken en dat gewoon niet buiten dat.

Of als je followers in de mijn of tuin stop plukken ze niet de planten die groeien of ze geven je de spullen niet aan buiten de garrison.

Buiten mmo zoals Tera zie niet echt innovaties om te spelen of pay to play

[Reactie gewijzigd door DarklordLelouch op 7 mei 2015 14:53]

De hype rondom Warlords Of Dreanor was enorm, iedereen die ik ken die ooit wow gespeeld had kocht en ging spelen. Moet zeggen dat ik het levelen enorm tof vond en eigenlijk het beste ooit. De end-game is helaas een stuk minder leuk. Ben zelf een PvPer maar door class homogenization is het een stuk minder leuk naar mijn mening.

Jammer genoeg is er nog geen MMO die ik net zo goed vind als WoW ooit was :(

[Reactie gewijzigd door Zenety op 7 mei 2015 11:47]

Wat bedoel je met class homogenization? Ik speel al een tijdje niet meer.
Alle classes beginnen op elkaar te lijken en er zijn veel classes die meerdere rollen uit kunnen voeren. Hierdoor heb je niet echt meer het gevoel dat je een 'speciaal' character bent. Vroeger als Rogue was je puur DPS en als Priest was je aan het healen. Tegenwoordig kunnen priests net zo goed een DPS rol vervullen als een Rogue .. of dat iets goed is of niet laat ik verder in het midden maar het vele gewhine en toevoegingen van skills door de expansions heen heeft er voor gezord dat er niet veel karateristieke eigenschappen voor de classes zijn overgebleven.
mwah priests konden met de shadow tree al sinds vanilla DPS'en.
Echter je was net als een mage een glass canon. Heel sterk, maar defence was slecht.
Tevens vrat het mana waardoor je vrij snel oom ging.
Voor priests was het absoluut verboden om te DPS'en in vanilla zo gauw je in een enigsinds serieuze raid guild speelde.

Daarnaast was de vanilla itemization totaal niet gericht op DPS priests. Om maar een voorbeeld te noemen, er waren er geen tier sets voor priests beschikbaar met DPS stats. De enig manier om jezelf een beetje te gearen was om af en toe non class bound cloth items te verzamelen en zo een enigsinds redelijk setje bij elkaar te vinden. Dan nog kon je qua DPS niet meekomen met de andere DPS classes (mits door goede spelers gespeeld) omdat hun abilities en gear in die tijd veel beter op de DPS taak gericht was. Dit goldt tevens niet alleen voor priests. Maar was waar voor:

Warriors -> puur tank
Druid -> puur healen
Priest-> Puur healen
Paladin -> Puur healen
Shaman -> Puur healen

Uiteraard hadden deze classes de mogelijkheid tot DPS, tank of andere specs .. maar deze waren nooit zo efficient als de pure DPS classes. Er was dus ook geen reden om bijvoorbeeld een sub par preseterende Feral Druid in je raid te hebben in plaats van een extra Rogue.
True,
Ik gebruikte de DPS kant ook meer om te kunnen questen dan dungeons.
Zelfs toen dual specialisation kwam werd ik 99% van de tijd als healer ingedeeld.

Zelfs nu in dreanor is het van questen => shadow. Dungeons => holy

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 7 mei 2015 14:19]

Zelfs nu in dreanor is het van questen => shadow. Dungeons => holy
Maar nu is het je eigen keuze. Want je kunt nu prima als priest als damage dealer een dungeon of raid doen.

Maar waarschijnlijk kies je ervoor om als healer te gaan, zodat je minder lang in de queue hoeft te wachten. De optie om zelfs als healer dps-gear te kunnen verzamelen maakt dat aantrekkelijk, zolang je niet te beroerd bent te healen.

Je kunt zeggen dat Blizzard het spel zo makkelijker (te makkelijk?) maakt, maar als dit betekent dat uiteindelijk iedereen (ook de dps'ers) minder lang hoeven te wachten in de dungeon-queue, dan vind ik dit toch een goede verandering t.o.v. Vanilla.
mwah ik enroll op beide specs.
Er zijn nu eenmaal meer DPS'en dan healers, vandaar dat ik bijna altijd de healer-rol krijg.

Net als mijn DK bijna altijd de tank-rol krijgt.
Warriors -> puur tank
Druid -> Rejuv mana batterij voor priests
Priest-> Puur healen
Paladin -> Blessing bot
Shaman -> Totem raid buffer
Dit zier er iets realistischer uit ;)
Ja, als Shaman was je alleen nuttig voor je totems :)

"Place your totems and stand aside please"
Mss overdreven, maar zo voelde het soms. Maar je moest toen echt nog zaken bespreken met de andere Shamans. Wie doet welke totem in welke group voor maximaal effect.
Nu overlapt alles en iedereen elkaar. Niet alleen Shamans, maar alle classes geven dezelfde buffs en niets stacked meer.

Heb het vroeger graag gespeelt, maar de lol van vroeger is er af door alle "verbeteringen".
Speel nu zelfs lekker op een oude TBC private server, om heerlijk de oude wereld en de regels van toen weer eens te ervaren.

Vroeger was alles beter, al voel ik me dan opeens erg oud :P

[Reactie gewijzigd door Slider82 op 7 mei 2015 16:13]

Het is natuurlijk wel door de homogenisatie dat elke class ook viable geworden is in raid omgevingen, maar ik ben het wel met je eens dat het soms teveel op elkaar lijkt.

Ik heb thuis een Alpha en Vanilla server draaiend waar ik af en toe mee loop te rotzooien, maar ik veel opzichten ben ik wel blij dat het niet meer is zoals toen.

Ik vind het gewoon jammer dat wat Blizzard ook doet, het nooit het gevoel zal teruggeven van toen alles nog nieuw was :(
Voordeel van de toen nog heel sociale raiding guilds (en vooral de gene met DKP) was dan ook dat die gear ook binnen je bereik lag. (alhoewel je toch wel veel tijd moest spenderen om in die guilds te zitten, dus zo toegankelijk was het wellicht niet)

Vond niets leuker dan een holy dmg buildje te maken op mijn pally.
Niet dat ik mensen kon killen, maar in pvp met Warsung Gulch was het super.
In je eentje een flag verdedigen tegen 4 man. Niet gedood kunnen worden door je extreme overlevingskansen als holy pally, maar wel constant kunnen zorgen dat ze die flag niet konden cappen.
Heb dat 1x 10 min volgehouden tot eindelijk eens hulp kwam en (lang leve de ironie) toen ze eindelijk er waren ik de finale klap tegen me kreeg.

Ook al werkte het dus niet voor de normale doelen (pvp kills maken) je kon het wel. Je combineerde de spullen op een dusdanige manier dat je je doel bereikte.
Nu kan je het wel vergeten om af te wijken van de uitgestippelde route van Blizzard. Je hebt de mogelijkheid simpelweg niet meer.
Dat abilities van verschillende klassen steeds meer op elkaar gaan lijken. Ze hebben een andere naam. Maar doen net zo veel dmg, net zo'n lange cast-time, net zo'n lange cooldown, etc.

Of dat een ability die ooit uniek was voor een klasse (shaman's bloodlust) nu ook aan een andere klasse (mage's time-warp) wordt gegeven. Of dat vroeger alleen rogues en druids stealth hadden. En nu hunters en mages ook. Of dat alle klassen self-heals hebben, in een of andere vorm (rogues hebben een poison die self-healt). Enz.
Tja, het alternatief gedurende TBC was dat elke raid minimum 5 shamans moest hebben in hun raid omdat die ability zodanig goed was. Of in vanilla moest je wel een warrior hebben om te tanken omdat de andere klasses niet goed genoeg waren.

Nu kan je tenminste 10 a 25 willekeurige klasses kiezen en je zal een heel eind geraken.
Het probleem in TBC was dat bloodlust een ability was die 1) alleen per group werkte, en 2) de cooldown op de caster was, en de receivers hadden geen enkele cooldown.

Je kon dus 10 shamans hebben, stop eentje in party3 met dps, cast bloodlust, haal de shaman uit de groep, stop er een andere shaman in, cast na 30 seconden een nieuwe bloodlust, etc, etc. Je kon dus een 5-man group in je raid back-to-back bloodlusts laten hebben, zo veel je wilde. Inderdaad, dat was broken. Maar dat kwam niet omdat de klassen niet genoeg gehomogenizated waren.

Dat je voor een optimaal resultaat een precieze klasse-indeling voor je raid moet hebben geld nu nog veel en veel meer dan in vanilla/TBC. Omdat raids nu getuned zijn voor een veel strakkere hoge dps dan toendertijd. De meerderheid van raidleaders (hardcore en casual) wil zowiezo een verhouding 2:1 van ranged en melee dps hebben. Mooi klote als je melee speelt.
Dat is inderdaad heel jammer.
Ook heel jammer dat dat ranged slot weg is. Ik had altijd een verassende combi voor mijn tank-chars (tank met boog) en mijn hunter.
In eerdere expansions waren bepaalde composities in bijvoorbeeld 3v3 goed omdat je een bepaalde class meenam voor bijvoorbeeld een interrupt of blanked silence. Nu heeft iedere class een interrupt, hybrid healing en sterke defensive cooldowns.
Oh? Welke is dat dan?
Heb geen zin meer om WoW weer op te pakken, maar een nieuwe uitproberen is (even) leuk :)
P.S. Toch geen Rift hoop ik?


Edit: ah, van één naar geen. Er is wat mij betreft ook geen alternatief voor de oudere WoW. Wel jammer!

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 7 mei 2015 11:55]

Typo :+ Fixed

Heb nog even GW2 geprobeerd, maar dit was het ook niet ;(
Probeer ArcheAge eens.

Deze heeft in plaats alleen gevechten op land ook gevechten op zee, waar je dus bijv. met een piratenschip naar andere continenten kan varen bijv.
Ik vind het erg knap hoe lang WoW al mee gaat. Toch zijn er meer en meer spellen die dezelfde itch scratchen en dus logisch dat die wat afsnoepen. Op een gegeven moment ben je waarschijnlijk ook wel weer een keertje klaar met WoW.
Het probleem is denk ik dat WoW nog altijd de beste in zijn genre is. Er is geen game die daar aan kan tippen. Er waren er een paar die dicht in de buurt kwamen zoals Wildstar, maar ook die game sloeg de plank op belangrijke aspecten mis, waardoor dat nooit echt van de grond is gekomen.

Dan waren er nog een aantal MMO's die zichzelf profileerden als 'WoW killer', zoals The Elder Scrolls Online en Star Wars: The Old Republic maar die moesten ook al na enkele maanden hun meerdere erkennen in WoW.

Ja, er zal een moment komen dat het gros ook klaar is met WoW, maar ondanks de schaarste aan content in de laatste uitbreiding van WoW zie ik dat de komende jaren nog niet gebeuren.
Het is niet zozeer dat WoW de beste is, het is meer dat WoW gewoon oud en nog relatief groot is. En inderdaad veel die er op zouden lijken sloegen de plank mis en hebben geen kans gehad voor re-balancing doordat ze de game op/door de hype te vroeg releasen.

WoW killers...ESO sloeg de plank hard en stuiterde er zo vanaf in het diepe om te verzuipen. Over de Star Wars titel kan ik niks zeggen, heb hem niet gespeeld. De succesvolste WoW killer tot heden is dan toch guild wars.

Er zal een moment komen waar WoW afsterft inderdaad, maar warcraft 3 leeft ook nog steeds met in mijn observatie nog zo'n 6k average spelers, 10% minder spelers per jaar, maar met wiskunde zie ik dat het nog jaren door gaat (asymptoot). 8)7
Het komt niet enkel doordat het oud en groot is, WoW heeft zelfs nu nog de meest vloeiende en opgepoetste gameplay. Grafisch misschien niet het beste en ook de combat is outdated, maar de controls/movement/animaties voelen gewoon héél smooth en kloppen gewoon goed. Het is een game die al sinds 2004 heel erg gefocussed is op details, daar waar andere MMO's steken laten vallen.

SWTOR vond ik kwa gameplay en smoothness het dichtst in de buurt komen, was ook écht een uitstekende mmo met veel potentie. Helaas sloegen ze de plank volledig mis met de end-game content waardoor de community binnen enkele maanden ontzettend was uitgedund. ESO was nooit een WoW killer, maar is naar mijn mening dan ook een ander soort MMORPG en heeft zijn eigen doelgroep ( ook veel plezier aan gehad overigens ).

GuildWars2 zal ongetwijfeld veel goed doen, maar is voor PvE'ers nooit echt een vervanger geweest ( GW1 was hier ook al niet sterk in ).

Totdat er een game komt die net zo soepel speelt als WoW én iets nieuws weet toe te voegen zie ik mensen niet snel overstappen ( vaak keer je binnen enkele maanden terug naar WoW ). Het werkt zoals met Facebook, waarom overstappen als de concurrent niet meer te bieden heeft terwijl al je tijd/vrienden bij FB zitten ( of WoW in dit geval ).

[Reactie gewijzigd door quintox op 7 mei 2015 12:22]

Je mag ook niet vergeten dat elke MMO direct vergeleken wordt met WoW (killer). Een gloed nieuw iets vergelijken met iets dat al jaar en dag opgepoetst en uitgebreid is, dat is moeilijk.

Anderzijds zijn het ook publishers/share holders die na de eerste maand al WoW uitspattingen verwachten, dat is volgens mij ook niet realistisch te noemen.

Voor WoW spelers zal het ook moeilijk zijn om hun character(s) achter te laten. Uiteindelijk is de investering in een MMO tijd. Dat is tijd die ze opnieuw moeten investeren in een ander spel willen ze dat bepaald niveau terug behalen.
vaak ook door de uitgevers zelf die het een WoWKiller noemen...
waar het ook (en misschien wel vooral) fout ging met SWTOR was de dramatische release. het spel zat nog met zoveel fouten en bugs dat men er (terecht) gauw klaar mee was en nog weigerde te betalen. zelfs maanden ná de release dat was het huilen met de pet op. je een patch om een patch te patchen die de vorige patch al moest patchen.
en dat alles ging gepaard met downtime die uren (zoniet dagen) kon duren. Je werd dan wel weer gecompenseerd, alleen iedereen was er al lang klaar mee.

en dat was zonde, want als je het spel eindelijk kon spelen, was het heel, heel erg goed!
Guildwars had de laatste keer dat ik het bekeek niet eens echte pve endgame, dus wat dat betreft absoluut geen concurrent.
Persoonlijk denk ik dat wildstar er het dichtste bij de buurt kwam, alleen kwamen ze daar met onzin zoals attunements voor raids: iets wat logischerwijs veel mensen wegjaagt en volgens mij vooral aanwezig was om het gebrek aan content te maskeren (wat dezelfde reden is voor het niet kunnen vliegen in de laatste wow expansie).
Het gaat er voor mij natuurlijk niet om of het er dicht bij in de buurt kwam, maar wie stelt zich op tegen WoW en word vergeleken met WoW en boekt succes.
Guild wars was veel vergeleken met WoW, ondanks dat de games heel verschillend zijn.
En je kan veel zeggen over guild wars, maar niet dat ie geflopt is.

Nou kan je natuurlijk komen met de (over)hyped WoW clones, maar als je het wilt maken moet je het toch iets anders doen. Want tegen een 10+ jaar lang ontwikkeld/gefinetuned programma kan je niet op als clone.
Lijkt me moeilijk om een game van 10 jaar ontwikkeling te overmeesteren. Veel van die games die je noemt missen hun end-game content en sterven af nadat de hype enzo voorbij is. WoW had dit ook maar toen werd dat nog simpelweg geaccepteerd. Het is niet alleen 10 jaar ontwikkeling maar ook 10 jaar finetunen. Als een MMO nu uitkomt krijgen ze vaak niet eens de kans om dingen te verbeteren want dan is iedereen al weer weg en heeft het een slechte naam. Als je nu WoW uit de markt wilt zetten moet je een game zo compleet maken wat waarschijnlijk te veel kost om acceptabel te zijn voor investeerders etc voordat het gereleased word. Andere genre games hebben dit niet op dit niveau
Dit is precies wat is gebeurd met wildstar. Een game die erg goed ontvangen was en werd geprezen om zijn uitdagende gameplay en humor van de developers. Helaas zaten er tijdens de release nog veel bugs in het spel. Daarnaast ''miste" de game een aantal features die in WoW wel aanwezig zijn. Hierdoor hebben een boel mensen het spel verlaten. Het probleem is dat elke nieuwe MMO wordt vergeleken met WoW. Een spel dat 10 jaar de tijd heeft gehad om te verbeteren.

Wildstar bestaat nu bijna een jaar en er zijn een aantal hele goede stappen voorwaarts gemaakt. Als het spel in de huidige staat gereleased zou worden zou het een hele grootte concurrent voor blizzard kunnen worden. Ik zou elke MMO fan willen oproepen om wildstar een (nieuwe) kans te geven. Naar mijn mening heeft wildstar de beste pve end-game ooit. Als pvp meer je ding is kan je beter nog even wachten, carbine heeft hier nog weinig aandacht aan besteed.

ps. kies wel voor de pve server. De pvp server is helaas dood.
10 jaar de tijd om te verbeteren, true. .maar dat zal toch geen een developer tegenhouden om te kijken wat er nu is en om dat tevens in een of andere vorm te implementeren?
Dingen kosten nou eenmaal tijd om te implementeren en een publisher/baas pushd je om je project te releasen ondanks dat de nieuwe features waardevolle (bug/alpha)test tijd opvreten.
Tenzij het een hobby project is zal je naar de publisher/baas moeten luisteren.

En ik zie echt geen gigantische gefinetunede MMO komen uit een hobby project.

[Reactie gewijzigd door SirJMO op 7 mei 2015 13:08]

Bij het uitbrengen van een nieuwe MMO wil je graag features hebben die vernieuwend zijn. Een kopie van een bestaan MMO zal niet veel spelers trekken. Bij wildstar is dit het interactieve combat systeem, de uitgebreide housing en de custom costumes.

De speler verwacht naast de vernieuwende features ook de features die in andere games al aanwezig zijn. Dit betekend dat de developer een zeer groot aantal features direct bij de release geïmplementeerd moet hebben. Dit is simpelweg niet haalbaar met een beperkt tijd en budget.

[Reactie gewijzigd door Rammzor op 7 mei 2015 13:10]

Men zou kunnen stellen dat dit te verwachten valt naar zo veel jaren success.

De huidige versie van WoW is enorm lang door ontwikkeld en uitgebreid maar er zijn ook al weer heel wat andere spellen op de markt en grafisch of anders is wow er niet op vooruit gegaan in die tijd terwijl nieuwe titels blijven verschijnen met prachtige nieuwe dingen.

Ook denk ik persoonlijk dat de community weer kleinschaliger gamed (back to friends/Steam) en dat MMORPG's de hype voorbij zjin.
totdat we vMMORPG's krijgen met de OR en andere VR-omgevingen.
I mean: SAO - NerveGear kom maar op !
Dan wel aub met een logout functie en dat je niet IRL sterft.
hahahah ja idd. AmuSphere dan :D
Ik ben wel benieuwd wat Blizzard in al die jaren in totaal verdiend heeft aan WoW, bizar hoe lang dat spel het al volhoudt mensen maandelijks te laten betalen.
In 2013 heeft Blizzard een "revenue" gehad van bijna 3 miljard dollar alleen voor de WoW-serie. Hiernaast hebben ze nog bijna 1.5 miljard revenue gerealiseerd op overige games zoals StarCraft, gewone WarCraft etc. Ik denk dat je kan zeggen dat ze in de afgelopen 10 jaar al tegen de 20 miljard dollar aan revenue hebben gehad op de WoW-serie.

In totaal is Activision Blizzard ongeveer 15 miljard waard in "Total Assets"; hieronder worden zowel fysieke goederen als non-fysieke goederen verstaan zoals dus ook de code van WoW, de patenten die ze hebben etc.
Een logische ontwikkeling. Veel spelers willen de lore en de ervaring van het nieuwe gebied meemaken (dat had ik iig). Als je eenmaal de hoofdverhaallijn hebt gehad wordt het snel minder interessant. PvP boeit mij niet en 30 keer dzelfde Highmaul en Blackrock foundery runnen voor de Legendary Questline is wat overkill...ik wacht wel op Nobble en zijn video's voor de laatste restje lore. :+

Ik denk dat Blizzard dit ook wel zag aankomen wat dat betreft. Het is gewoon de normale curve voor WoW expensions. De winter is nu ingezet en de het WoW voorjaar begint weer bij de aanloop naar de volgende expension. Blizzard zal zich hier inmiddels allang op hebben ingesteld. Met een Warcraft film in de pijplijn alsook dee remake van de oude Warcraft spellen in het verschiet zal WoW voorlopig ook nog gewoon expensions krijgen en bij iedere expension zal het ook gewoon weer de 10 miljoen aantikken.

/Edit; Het gerant dat Blizzard WoW kapot maakt nbij iedere daling na ongeveer 5 maanden dat een expension uit is, is net zo standaard en laat ook zien dat WoW momenteel van herfst naar Winter modus aan het gaan is. WoW kent wat dat betreft bijna seizoenen.

Lente: Er wordt een aanloop naar een nieuwe expension gemaakt. (inactives beginnen langzaam active te worden voor het bijwerken van hun main char)
Zomer: De nieuwe expension is uit. (Meeste spelers actief, iedereen bezig met levelen, storylines doorlopen, dungeons doen etc. etc.)
Herfst: Meeste mensen zijn max level en iedereen is een beetje door de endgame raids aan het huppelen en langzaam wordt grinding de dagelijkse bezigheid. (Veel van de mensen die active werden in de lente gaan nu weer inactive worden)
Winter: Nieuws breekt aan van WoW active spelers dalingen. Het gerant begint over wat mensen slecht vonden in de laatste patches en de laatste expension. (Minste aantal active spelers actief)

De winter duurt relatief het langst aangezien er waarschijnlijk pas volgend najaar een nieuwe expension uit komt. Mijn main staat dan ook in de ijskast tot rond die tijd.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 7 mei 2015 11:32]

Offtopic: Embrace yourself, Winter is coming!

Ontopic: Inderdaad ik speel zelf al jaren wow en zie dit ook telkens terug komen, soms zie je terug een piek van spelers als er een patch uitkomt maar ik denk dat de volgende patch het niet gaat worden aangezien er geen wereld schokkende dingen gaan gebeuren.
Grootste fout deze expansion blijf ik garrisons vinden. Erg leuk concept en goed idee maar het heeft de spelers gewoon volledig uit de wereld gehaald. Je kan gewoon inloggen, je garrison stuff doen, raiden en klaar is kees. En garrison voelt na een tijdje gewoon aan als farmville en de beloningen zijn dan ook enkel gold en een beetje gear op dit moment. Jammer dat ze dit als player housing hebben aanzien want het is niet dat wat de community jaren achter gevraagd heeft.
En toch denk ik dat WoW zijn speler aantallen kan behouden of zelfs laten groeien door eens goed te kijken waarom zoveel mensen quiten iedere keer. Een lading nieuwe (garr)dailys en af en toe een nieuwe raid maak je niet iedereen blij mee.
De basis van de game blijft gewoon uitstekend, het is meer het punt wanneer je een maand of 1/2 level 100 bent en geen raider bent. (richt me voor het gemak even op pve) Ik blijf er dan ook bij dat een grote groep van toch wel fanatieke spelers die om wat voor reden dan ook niet willen raiden gewoon tegen een digitale muur aanlopen waarbij het of raiden is of je gaat maar dailys harken. Ik mis de tijden dat je 5man dungs kunt blijven farmen en aan je gear kunt blijven werken. De aankomende toevoeging van mythic dungeon nivo klinkt goed en hoop dan ook dat het gaat werken. Cata was al wat beter dmv Zul'Aman etc.
Fanatiek raiden heb ik achter me gelaten sinds WotlK, en dat is een keus omdat ik er geen zin meer in hebt en heeft niets te maken ofdat ik een hardcore/casual speler ben. :)

[Reactie gewijzigd door PROT op 7 mei 2015 11:15]

Het is altijd het zelfde verhalen. Nieuwe expansion -> ouwe spelers komen terug -> na paar maanden hebben ze het weer gezien -> nieuwe expansion. Ze verdienen er wel massas mee :P
Zoals anderen al zeggen is er vrijwel weinig alternatieven, mensen komen vaak terug voor nostaliga in de hoop dat het weer zo goed was hun eerste ervaringen.
Ik ben afgehaakt na de 6.1 patch. Twitter integratie, selfie camera, ...

Voor een eerste content patch na een nieuwe expansion is dit echt wel om van te huilen.
De grote meerderheid van de spelers speelt nog enkel de minigame "garrisons".. Het sociale aspect is inderdaad elk jaar steeds meer afgenomen.

Dat even terzijde, toch goed om te zien dat Hearthstone zo succesvol is.
Alle X.1 en X.3 patches (zoals dat al sinds TBC gaat) zijn geen content patches, het zijn tussentijdse patches die hier en daar wat grinding achievements toevoegen en 'quality of life' aanpassingen verrichten maar inhoudelijk weinig toevoegen.

Zodoende voegt 6.2 dan ook weer een nieuwe raid, een nieuwe zone en tal van andere content toe. Maar ik ben het met je eens dat WoD de minste content sinds Cataclysm heeft gebracht, ik ben er al enige tijd doorheen. En ik beschouw mezelf nog als casual speler.
Same. spel is totaal niet meer te vergelijken met Vanilla of TBC (wat imho het hoogtepunt was). Nog lang volgehouden maar nu ervaar ik geen enkele binding meer met het spel of mijn characters en ben ook kort na 6.1 afgehaakt.
Als blizzard een expansie zoals TBC nu zou uitbrengen dan zouden er heel wat meer mensen mee stoppen, zo goed was het allemaal niet toen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True