Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties
Submitter: paoper

Blizzard heeft een systeem aangekondigd waarmee spelers van World of Warcraft simpel en veilig onderling goud en speeltijd kunnen ruilen. Volgens het gamebedrijf kunnen spelers de WoW Tokens binnenkort verhandelen via het in-game Auction House.

Spelers met weinig speelgoud schaffen via een in-game shop voor echt geld een token aan en kunnen dat vervolgens via het Auction House tegen de dan geldende marktprijs voor goud verkopen. Als een speler via het veilinghuis een token voor goud koopt, wordt het token Soulbound en kan hij het inwisselen voor dertig dagen speeltijd.

Blizzard meldt dat het WoW-token werd bedacht om spelers met veel extra goud de mogelijkheid te bieden hun abonnementsgeld terug te verdienen. Anderen die graag goud willen kopen kunnen dat nu op een veilige, makkelijke manier doen van andere spelers. Het token wordt binnenkort in een patch toegevoegd.

De belangrijkste reden om het systeem te introduceren lijkt om spelers een veilige en legale manier te bieden om speelgoud te kopen zonder daarvoor gebruik te moeten maken van ongeautoriseerde websites. Deze websites zijn volgens Blizzard de belangrijkste reden dat accounts worden gestolen. Blizzard zegt ook dat bekend is dat spelers die grote hoeveelheden goud verzameld hebben dit graag inwisselen voor speeltijd, waardoor hun abonnementskosten direct gedekt worden.

In een interview op de gamesite Polygon zegt gamedesigner Ion Hazzikostas dat nog niet duidelijk is wat de uiteindelijke prijs gaat worden en dat de goudprijs in de eerste weken waarschijnlijk stevig zal fluctueren om vervolgens te stabiliseren. De prijs van de tokens zal echter door Blizzard worden bepaald.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (130)

Dit zal dus een hyperinflatie opleveren op de meeste realms.
Op realms als Kazzak waren de items al niet te betalen voor casual spelers , maar dat zal nu dus alleen maar erger worden.

Al zal een token natuurlijk nooit meer kunnen kosten dan ¤ 10 , omdat de geldende marktprijs is op de verschillende gametime websites.
Maar zo'n WoW token zorgt er toch niet voor dat er opeens meer gold in de game komt? Ik snap niet waarom er zonder dat er geld geinjecteerd wordt er zoveel inflatie optreed in een game.

Zou je misschien uitleg kunnen geven waarom het voor inflatie zorgt?

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 3 maart 2015 12:01]

Het is niet zozeer een inflatie, maar een waarde correctie. Gold vs Dollar. Mensen kunnen ~$15/maand besparen door het met goud te kopen, een bepaalde hoeveelheid spelers zal heel veel spelen en dus heel veel goud per maand kunnen besteden voor een token, token supply zal beperkt zijn, want de gemiddelde speler zal geen RL geld uitgeven aan Gold. De waarde van de token zal omhoogschieten, mensen dit willen zullen dus voor vrij weinig geld veel gold kunnen kopen (zonder risico of moeite), waardoor de waarde van bepaalde gewilde items omhoog zal gaan, waardoor er meer vraag voor zal zijn en mensen meer items nodig hebben die nodig zijn om die items te maken/vinden.

Je zal een aantal keer een over compensatie naar boven en beneden krijgen, maar uiteindelijk zal het stabiliseren. Zal te maken hebben met hoeveel Gold de bovenste 5-10% van de spelers kunnen genereren in een maand. De gemiddelde speler zal hier 0,0 voordeel van hebben omdat zij de hoeveelheid gold niet per maand kunnen ophoesten. Blizzard is hier de grote winnaar, meer Tokens verkopen. De grote verliezers zijn de illegale Gold Farmer handelaren, de vraag naar illegaal Gold zal alleen maar afnemen, zal de prijzen flink drukken, waardoor het veel minder haalbaar is om er geld mee te verdienen.

Kijk maar eens hoe dat is gegaan bij PLEX in EVE Online.
Ik ben zo'n ex-auctioneer. Ik heb letterlijk tientallen miljoenen goud op een oude wow account staan tussen 3 verschillende chars. Laatste x dat ik het optelde was ik de 42mil 700k gepasseerd. Inmiddels net voor het einde van WoTLK speel ik niet meer. Ergens over de 3200 days played op mijn main. Ik kan je vertellen dat ik weet wat voor invloed ik op lokale AH's kon uitvoeren door gewoonweg mijn competitie uit te kopen. Ik werkte nauw samen met enkele andere auctioneers en allemaal domineerden we bepaalde markten.

Maar om toch redelijk te zijn - na stabilisatie van de markt en toename van gebruik vaak binnen een kwartaal zou ik auctioneer aanzetten om gewoon elke dag 1 of meerdere van die kaarten te kopen voor eigen gebruik. Maar dit ligt er ook aan wat de markt doet en of andere partijen redelijk zijn. De slechte auctioneers zouden deze massaal opkopen en verkopen ware het niet dat het soulbound bij mail pickup wat Blizzard dus onmogelijk maakt.

Als ik wil kon ik per dag tussen de 40k en 100k generen. Als je bepaalde maandelijkse markten vonden waar veel demand was en weinig te bieden kon je makkelijk ene half miljoen binnen trekken. Maar dit was met veel investering kapitaal en had je erg kleine marges. Deed niets anders dan tussen mailbox en AH lopen met auto post en auto grab from mail. Zo stond je dus telkens bij AH's te refreshen en auctioneer stond constant te auctions te posten en te snipen naar alles wat met een lage margin was gepost.

Maar om even in de context van dit bericht te blijven andere auctioneers en ikzelf ook snappen dat wanneer je deze dingen constant opkoopt omdat je een verzameling wil hebben dat je ervoor zorgt dat de prijs radicaal toeneemt. Logica dicteert dat ik gelijk 1 miljoen er doorjaag om voor de komende 10 jaar gratis te spelen. Maar hiermee creëer je dus markt werking problemen die je gewoonweg zelf ook niet wilt. Hiermee begint zo'n ding bijvoorbeeld 10K gold te kosten. Terwijl als de prijs van goud gelijk is gebleven van het WOTLK niveau tijd dat zelfs hardcore raiders bij zo'n bedrag al moeite hebben. Laat je het met rust en koop je 1x in de maand 30 dagen game time dan bepaald de markt de prijs en niet wij.

[Reactie gewijzigd door Lennart-IT op 3 maart 2015 18:39]

Wat jij zegt kan niet, jij kan nooit 3200 dagen gespeeld hebben.
Zelfs met 24 uur per dag spelen zou dat uitkomen op bijna 9 jaar en laat dit spel net iets ouder zijn dan 10 jaar.

Sowieso gewilde voorwerpen waren altijd te duur, zelfs toen we handelden in gedupliceerde voorwerpen lagen de prijzen nog achtelijk hoog.
Mensen waren zo gericht om sneller vooruit te komen in het spel dat ze bijna alles overhadden voor voorwerpen.
In Wotlk was volgens mij de max hoeveelheid gold per alt bijna 1 miljoen. Maal 3 chars is 3 miljoen en geen vele tientallen.
De max hoeveelheid gold per char is wel omhoog gegaan, maar zeker niet in die tijd.

En: in het begin van de game was het bijeen harken van gold een tijd van maaaaanden. Zo makkelijk als nu was het toen rete lang- en moeizaam.
Gold cap is pas 1 miljoen geworden tijdens Cataclysm, de expansion na WoTLK. Best knap dat iemand die voor Cataclysm al de goldcap van meer dan 10 miljoen per character heeft.

http://www.wowwiki.com/Money#Gold_limit
Toch wel erg benieuwd wat je op bovenstaande constateringen te zeggen hebt :)
Goede uitleg, maar dat veklaart de inflatie niet. Blizzard heeft al aangegeven dat ze de Tokens op een aparte pagina verkopen van de Auction House. Het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat dit de overige producten aantast. Immers, zoals je zelf al zegt zullen de meeste niet aan die Tokens meewerken, slechts een kleine populatie van het totaal.

Zoals Robberttvdh hieronder aangeeft is er een herdistributie van goud dat tot inflatie leidt (gemiddeld heeft iedereen meer goud en dus worden prijzen duurder omdat men bereid is meer te betalen). Echter, als maar een klein percentage deelneemt aan het verhandelen van die Tokens, zal die herdistributie maar een klein deel van de mensen aantasten. Zulk klein deel zelfs dat de inflatie minimaal is.

[Reactie gewijzigd door Galeton op 3 maart 2015 15:52]

Mijn ervaring is dat dit de gewilde/highend items behoorlijk beinvloed en dan indirect de de daar aan gerelateerde items. Maar aangezien WoW geen open markt is als EVE Online zal dit waarschijnlijk minder extreem zijn. Dat kleine percentage spelers beheren over het algemeen een grote hoeveelheid goud en willen dan vaak de highend items hebben.

Blizzard heeft ook aangegeven dat ze de prijs bepalen aan de hand van supply & demand, als er veel vraag en weinig aanbod zal de prijs omhoog gaan anders werkt het systeem nog niet voor Blizzard.

Maar zoals ik al aangaf is het eigenlijk geen inflatie.
De vergelijking met EVE gaat totaal niet op. Daar is het item (PLEX) niet soulbound. Maw je kunt er in blijven traden en zo de markt de hoogte of diepte in gooien.
Ik trade bvb veel in plex over lange periodes en maak zo meer isk dan me lief is. Buy cheap inflate price and sell high...
Het daadwerkelijk aanwezige goud zal niet veel veranderen, maar wat voor de inflatie zal zorgen is een herdistributie van het goud. Een speler die nu 500k goud heeft geeft daarvan maar een beperkt deel uit, de rest heeft hij in feite op de bank staan als reserve omdat hij er toch niks van kan kopen.

Door de WoW Tokens zijn er nu opeens een heleboel spelers die weinig geld hebben en wat $£¤ over hebben om in-game gold te krijgen. Die rijke spelers die ik net noemde die onnodig veel goud op de rekening hebben staan hebben nu ineens een reden om dat te gebruiken. Het geld zal dus vloeien van de spaarrekeningen van de rijke spelers naar de 'normale' rekening van de arme spelers. Het resultaat is dat de totale hoeveelheid daadwerkelijk besteed goud enorm zal toenemen.

Bijvoorbeeld, een item dat veel mensen willen hebben is zo duur dat in de originele situatie maar 100 mensen deze kunnen betalen op de server. Als er nu plotseling veel meer rijke spelers zijn, zijn er misschien wel 1000 spelers die dat item kunnen betalen. Resultaat: Simpel vraag en aanbod, prijs schiet omhoog.
DIt maakt het wel enorm onaantrekkelijk om nog goud te farmen en op ebay te verkopen voor echt geld. Daardoor zal de hoeveelheid gegenereerd goud flink dalen en dat werkt het door jou beschreven effect juist tegen. Mensen die bereid zijn voor tokens te betalen met echt geld zijn dezelfde die het eerder elders kochten (misschien een paar meer, maar zal denk ik toch veel beperkter zijn dan jij je voorstelt). Omdat de incentive om goud te "produceren" ineens zoveel lager wordt, zal het uiteindelijke effect wel meevallen.

Blizzard zou de impact van die effect wellicht redelijk nauwkeurig kunnen voorspellen, omdat zij kunnen inzien wie hoeveel goud voor altijd op de rekening heeft staan en hoeveel goud er gefarmd wordt door pro. Ik denk dat het uiteindelijk weinig uit zal maken. Niet dat het mij enorm boiet want WoW is toch bagger. Maar jullie zien wel altijd direct problemen zonder overal over nagedacht te hebben.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 3 maart 2015 17:12]

Dat zal echter maar van korte duur zijn, ik vermoed dat het minder impact zal hebben als de verhouding vraag en aanbod voor specifieke mats bij het begin van een nieuwe expansie.
Ik vind het in ieder geval een prima idee, het is een stuk efficienter voor mij als werkende speler om euros naar gold te converteren, zeker nu ze zich door het versimplificeren van veel zaken op de jongere casual (console) gamers zijn gaan richten zal er een grotere groep zijn voor wie (vrije) tijd niet zoveel waard is en die nu kunnen gaan farmen om tokens te kopen.
De enige uitleg die ik enigsinds kon snappen. Als er meer gold uitgegeven wordt komt er dus meer gold in "de omloop". Als ik het goed begrijpt heb?

Zou je dus kunnen zien als 1 of andere gast met honderden miljarden euros opeens alles gaat lopen uitgeven waardoor er meer euro de omloop in gaat en dus de waarde omlaag gaat.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 4 maart 2015 01:22]

Er zal weel meer grinding plaats gaan vinden omdat mensen het gold nodig hebben om die tokens te kopen, ergo er zullen meer bots in de spellen rondlopen. mochten er geen coins op de AH staan dan zal er ander spul verkocht moeten worden en aangezien iedereen meer gold heeft door het botten/grinden kunnen zij er dus meer voor vragen.
De logica hiervan ontgaat me volledig. Wat je koopt bij een gold seller wordt afgerekend in euro's, dollars of wat dan ook (echt geld dus). Jij wilt dus nu beweren dat mensen met echt geld gold gaan kopen om dat vervolgens via een token om te zetten naar speeltijd wat je ook direct bij Blizzard (of in de speelgoedwinkel en dergelijke) kunt kopen met echt geld.
De logica hiervan ontgaat me volledig. Wat je koopt bij een gold seller wordt afgerekend in euro's, dollars of wat dan ook (echt geld dus). Jij wilt dus nu beweren dat mensen met echt geld gold gaan kopen om dat vervolgens via een token om te zetten naar speeltijd wat je ook direct bij Blizzard (of in de speelgoedwinkel en dergelijke) kunt kopen met echt geld.
Je rekent verkeerdom.

Ik ben lui en wil niet veel tijd steken in het verkrijgen van goud. Ik koop dus bij Blizzard een token en kan dat op de veiling inruilen voor goud.
Jij hebt veel goud. Jij kunt een deel daarvan in het veilinghuis aanbieden. Je krijgt daarvoor een token en dat kun jij weer inruilen voor speeltijd.

Als speler heb ik nu dus de keuze om als ik goud wil kopen dat te doen via een veilig systeem van Blizzard zelf, of via een of andere site, waarbij het de vraag is of ik daadwerkelijk krijg waar ik voor betaal...

En die inflatie zal best meevallen. Voor een token zul je toch al snel ¤15 moeten neertellen. Dat zorgt ervoor dat mensen waarschijnlijk voorzichtig zullen zijn met te weinig goud voor het token te krijgen. De verkoper van het goud kan het token alleen inzetten voor speeltijd, dus speculaties met tokens wordt ook moeilijk.En in tegenstelling tot een hoop andere manieren van goud verkrijgen in het spel, is deze neutraal: jij hebt na de transactie minder goud en ik meer. Als ik bijvoorbeeld een quest doe, dan krijg ik daar goud voor. Dat goud ontstaat spontaan, want de persoon van wie ik het goud krijg, bestaat formeel gezien niet in de wereld en doet voor de rest niet mee aan de economie.
Dit systeem lijkt een 1 op 1 kopie van de R.E.X uit de MMO Rift.

In Rift koop je een REX voor een vast bedrag van 7,50. Deze REX kan worden opgebruikt om premium credits te ontvangen.Bij aankoop is het echter een item dat dat niet soulbound is. Het kan worden verkocht op de auctionhouse. Hierdoor kan iemand de REX met iemand anders ruilen voor ingame geld. In dit geval kun je via deze rex credits ontvangen zonder echt geld uit te geven en daarom is het iets waard.

Aangezien Rift deze REX in mei 2013 aankondigde is er dus al heel wat ervaring met 'inflatie'.

Bij de lancering van Rift free to play was een REX circa 1200 platinum waard. Hoeveel is dat? Een verse level 50 (originele max level) zal niet meer dan 120 platinum hebben verdient met questen, Het maximale level van 60 (1e expansion) zal niet meer dan 600 platinum opleveren. De REX is dus echt een enorme berg geld voor iemand die nog niet in de endgame content zit.

Let echter even op dat de REX aan de andere kant van het verhaal spelers in staat om "gratis" hun premium maand abonnement van 12,99 bij elkaar te farmen. Een maand kost circa 3000 credits en daar zijn dus meerdere REXEN voor nodig. Per credit is de REX overigens 20% duurder dus de grootste winnaar in dit verhaal is de uitgever. Dit zal Blizzard ook wel gaan doen.

Terug naar de infaltie; De prijzen zijn echter heel stabiel maar inflatie is er zeker. Indien de prijzen op de auctionhouse hoog zijn dan wordt simpel weg het trade kanaal bestookt met verzoeken voor de "acceptabele" prijs. Reken er wel op dat de prijs van een REX op lange termijn langzaam stijgt (inflatie). Na circa een jaar is de REX in Europa gestegen van 1200 naar 1700 platinum. Nu er een nieuwe uitbreiding is gekomen is deze zelfs gestegen naar 1900 platinum. Het is nog afwachten wat er nu gebeurd want de nieuwe content is nog niet zo lang uit en Trion heeft er deze keer voor gekozen om extra "money sinks" in de game te stoppen in de vorm van een extreem dure mount (30.000) en een vast vendor component in de craftables.

Het frapante aan dit verhaal is dat Blizzard altijd heeft beweerd door de maandelijkse subscription iedereen gelijk te willen houden. Ondertussen zijn er diverse microtransacties te vinden (instant leveling, mounts, enz) en komt er nu dus ook al ingame gold. Bij Rift is dit acceptabel omdat die game free to play is geworden. Je kunt Rift spelen zonder ooit een euro uit te geven. Wat er nu bij WoW gebeurd vindt ik persoonlijk erg twijfelachtig. Je betaald al per maand en per expansion, moet je dan ook nog ingame gold gaan aanbieden? Circa 10 jaar geleden was het antwoord daarop volgens blizzard zelf absoluut niet...

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 3 maart 2015 15:33]

Verschil is dat geen van de microtransacties noodzakelijk is om het spel te spelen, je mist niets van de core gameplay als je "alleen" het abonnementsgeld betaald, je bent in de war met pay2win modellen.
Aangezien de tokens soulbound zijn zal de invloed op inflatie beperkt zijn (zeker op de langere termijn), een nieuwe expansie heeft vele malen meer invloed op inflatie.
Verschil is dat geen van de microtransacties noodzakelijk is om het spel te spelen, je mist niets van de core gameplay als je "alleen" het abonnementsgeld betaald, je bent in de war met pay2win modellen.
Aangezien de tokens soulbound zijn zal de invloed op inflatie beperkt zijn (zeker op de langere termijn), een nieuwe expansie heeft vele malen meer invloed op inflatie.
Waarom ben ik in de war? Rift is geen pay 2 win game geworden. De gameplay is onveranderd tov de tijd dat het nog een game met een abonnement was.

In dat specifieke voorbeeld zijn de credits "erbij" gekomen. Je kunt dus, zoals altijd, je extra "role" unlocken met 100 platinum OF 75 credits. Zo zijn er ook vials die je tijdelijk meer experience of dungeon marks geven (zonder eerst de experience etc te vehogen). Het gros valt dus onder de noemer shortcut. Daarnaast zijn er nog wat heel cosmetic items. Door het hele rex systeem is dit alles ook nog te unlocken door ingame geld om te zetten naar credits.

De oude subscription is er nog steeds in de vorm van Patron. Alleen nu geeft dit alle spelers die dit afnemen een voordeel in de vorm van een permanente 40% bonus op experience, notoriety, tokens, favor, enz. Verder is er nog wat meer 'meuk' waaronder een 10% store korting zie http://www.riftgame.com/en/store/#patron .

Met name de expansions zijn 'slim' gedaan. Bij rift kan iedereen gratis de nieuwste expansion spelen. Echter toegang tot de 4 extra classes zal gekocht moeten worden. Deze hebben een prijs die min of meer gelijkwaardig is aan een expansion (euro of 16 voor Storm Legion, euro of 23 voor Nightmare Tide). In Rift heb je dus 3 opties.

1 Je legt geld neer voor de expansion net zoals in WoW
2 Je speelt de nieuwe content zonder gebruik te maken van de extra souls
3 Je zet ingame currency om via REX naar credits

Ook "nieuwe" spelers missen eigenlijk niks van de core gameplay. De beperking zit hem in maximaal 2 characters per shard en 2 bag slots. Extra slots kunnen individueel met credits worden aangeschaft. Een andere optie is permanent 6 bags per character en 6 characters per shard te unlocken door te upgraden naar de collector's edition (35,99).

Het mooie van de credits is dat het daarna nog mogelijk is om 2-3 extra bag slots te unlocken. Ook kun je het aantal specs ver boven het originele maximum van 6 uitbreiden. Zelf heb ik er nu 11 op 1 character (Tank, Melee dps, Ranged dps, Healer aoe, Healing over time, Tank healing met shields, Solo met pet, Solo zonder pet maar met self heal en support). In warcraft termen is mijn character een combinatie van een Priest, Shaman, Druid, Hunter en Warrior. Voor het geld dat je in WoW in een half jaar uit geeft kun je in Rift helemaal los gaan ;).

Daar kom ik dus op het originele pijnpunt. In Rift is het goed uitgepakt omdat geld uitgeven aan de game nu een keuze is. Je kiest ervoor om de expansion te kopen, je kiest ervoor om voor Patron te gaan. Maar ook zonder die keuze te maken kun je gewoon meedraaien in de content.

Wat blizzard nu wil is bovenop verplicht geld uitgeven aan de game en elke expansion EN per maand OOK nog betaalde shortcuts als "extra" gaan aanbieden.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 3 maart 2015 23:05]

Wat blizzard nu wil is bovenop verplicht geld uitgeven aan de game en elke expansion EN per maand OOK nog betaalde shortcuts als "extra" gaan aanbieden.
Het mooie is dat het optioneel is, er is dus effectief niets veranderd kwa gameplay tov de tijd van voor de microtransacties.

Het enige verschil is dat wow geen beperkte free2play modus heeft (want ja, 2 charslots en minder bagspace vind ik een beperking, al moet ik zeggen dat rift het voor een free2play model goed voor elkaar heeft) en dat het basisabo betaald is, wat ik persoonlijk geen probleem vind omdat er veel meer tegenover staat vergeleken met het gros van de free2play mmorpg's
Maar ook zonder die keuze te maken kun je gewoon meedraaien in de content.
Vergelijkbaar met wow dus, het is een keuze om boosts of cosmetische items te kopen naast het abonnement, het levert je geen voordeel op in het spel.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 3 maart 2015 23:27]

PLEX in EVE bestaat al sinds 2009, terwijl REX uit 2013 is. RIFT was echt niet de eerste. In Wildstar heb je ook zoiets.

Gold sinks zijn er zat in WoW, maar niet iedereen trapt er in.

WoW is een van de weinige MMOs met een subscription. Ooit gaat deze game niet meer de flagship van Blizzard zijn. Dan wil men microtransacties, en dus moet je dat systeem langzaam maar zeker gaan introduceren. De marktstandaard in MMOs is bovendien ook microtransacties, en ze zitten er al in sinds voor WotLK (mounts/pets en voorheen en tegenwoordig services).
Als je leest waar ik op reageer zul je zien dat ik niet verkeerd om reken. In de reactie waar ik op reageer gaat het om bots die gold farmen wat vervolgens via goldsellers bij spelers terecht komt. Met andere woorden, de grote hoeveelheid goud die ik dan volgens jou zou hebben heb ik omdat het aangekocht is bij een goldseller en dat ga ik vervolgens weer via een token omzetten naar speeltijd wat ook gewoon te koop is met echt geld.
De opmerking over te weinig gold voor een token kan ik nog niet helemaal plaatsen, Blizzard gaat die prijs bepalen en niet de verkoper (of je bedoelt dat de verkoper de prijs van Blizzard te laag vindt)
In een interview op de gamesite Polygon zegt gamedesigner Ion Hazzikostas dat nog niet duidelijk is wat de uiteindelijke prijs gaat worden en dat de goudprijs in de eerste weken waarschijnlijk stevig zal fluctueren om vervolgens te stabiliseren.
Wat hier bedoeld wordt is dat Blizzard van tevoren niet kan zeggen voor hoeveel Gold een Token verkocht zal worden op het AH (Auction House). Dit is volledig markt afhankelijk: wat de 'gek' er voor geeft.

Zie echter onderstaande quote via MMO-Champion.
- The price isn't set yet, but it won't be less than the regular subscription price.
- Blizzard will set the initial price and then let supply and demand take over.
Neem eigenlijk aan dat de prijs van een Token niet hoger zal zijn dan ¤15,-. Anders helpen ze bij voorbaat hun eigen systeem al om zeep.. Nog wel benieuwd wat de aanvangstprijs dan is voor een Token in de AH!

Misschien zijn er de ene week mensen die voor een Token (hypotethisch) 15.000 Gold neertikken. Dit gebeurt de hele week. Token verkopers merken hierdoor dat de Tokens goed verkopen en verhogen de prijs, immers worden de Tokens voor 15.000 dus goed verkocht. Vervolgens stijgt de prijs naar 20.000 en verkopen de Tokens nog steeds goed. De prijs stijgt door naar 25.000 Gold per Token en dat vinden de kopers toch echt te veel, ergo: voor 25.000 koopt niemand een Token > overvloed aan Tokens op de AH voor 25.000 Gold. De prijs gaat weer omlaag. Tot weer een bedrag wordt gevonden waarop de Tokens massaal verkopen. De prijs gaat weer omhoog tot niemand koopt. Enz. enz. enz.
Bij welke 'bedragen' dit gebeurt kan Blizzard van tevoren niet stellen, omdat dit dus afhankelijk is van de vraag&aanbod fluctuatie.

Fuck it, enige extra informatie zou welkom geweest zijn, Tweakers... Zie hier:
Q: Why can’t players set their own prices for the WoW Token?
A: The WoW Token feature is designed to facilitate the exchange of gold and game time between players in as secure, convenient, and fair a way as possible, and without making players feel like they’re playing a game with their hard-earned money. Having a set current market price and a straightforward exchange system is the best way to achieve that—you don’t need to worry about whether your Token will sell or not due to being undercut or the market shifting, and everyone receives exactly the amount of gold they were quoted.
Daarbij kan ik je NU al zeggen dat de prijs waarschijnlijk nog wel een redelijke tijd zal fluctueren, zie: Varkenscyclus.
"Varkenscyclus is het verschijnsel in de economie dat overschotten en tekorten van een bepaald product elkaar afwisselen, doordat aanbieders massaal reageren op de hoogte van de prijzen, maar tegen de tijd dat deze reactie doorwerkt op het aanbod, is de prijs alweer omgeslagen."
Zelf heb ik nog aardig wat Gold in mijn WoW account zitten, maar ik speel al een jaar of 3-4 niet meer. Maar voordat ik Tokens zal kunnen kopen moet ik dan dus sowieso één maand speeltijd kopen à ¤12,99.
Of is het ook mogelijk via de Online AH Tokens te kopen en deze dan te activeren?

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 3 maart 2015 15:44]

Volgens MMO-Champion hoef je niet in te loggen.

"You can buy the token without logging in to your character if your account has lapsed."
Zie het alsof alle Nederlanders opeens bepalen om het spaargeld te gaan uitgeven ipv erop te zitten. Dit geeft een gigantische economische boost oftewel inflatie. Het geld wordt per saldo minder waard, omdat er meer in omloop is.

[Reactie gewijzigd door Deveon op 3 maart 2015 12:07]

Verhoging van hoeveelheid geld in omloop is niet gelijk aan hogere inflatie. Inflatie is niets anders dan stijgende prijzen, en er zijn tal van factoren die hier op van invloed zijn. De hoeveelheid geld in omloop is daarvan een marginaal indirecte impact.
Het is wel zo dat zeer hoge inflatie vaak veroorzaakt wordt door het extreem veel toevoegen van geld in omloop, waarvan Zimbabwe een goed voorbeeld is.
Stijging van de geldhoeveelheid is in de economie per definitie inflatie. Meer geld, maar dezelfde hoeveelheid goederen die je ermee aan kan schaffen leidt tot hogere prijzen. En deze prijsstijgingen is men buiten de economie ook inflatie gaan noemen. Om onderscheid te maken tussen deze vormen, is het beter om in het eerste geval van monetaire inflatie te spreken en het tweede prijsinflatie.
"Stijging van de geldhoeveelheid is in de economie per definitie inflatie."
Nope, alleen wanneer deze sneller stijgt dan de hoeveelheid goederen en diensten. En dan moet de omloopsnelheid van het geld gelijk blijven. Prijspeil maal omloopsnelheid is gelijk aan BBP.
Ja dat zal waarschijnlijk dus niet het geval zijn. Het gaat erom dat spelers, die niet veel te besteden hebben, goud krijgen van diegene die dat wel hebben.

Dat zorgt voor een betere economie dan het kopen van goud van gold-sellers die eigenlijk goud in de markt pompen dat anders nooit deel daarvan zou uitmaken. Inflatie is daarom niet het goede woord, nivellering is de term die gebruikt moet worden.
De speler kan zelf niet de prijs van een token bepalen. Zie de FAQ hier of op blizzard.com zelf: http://www.mmo-champion.c...Introducing-the-WoW-Token

Edit: zie ook de gerefereerde bron in het artikel.

[Reactie gewijzigd door bluser86 op 3 maart 2015 12:36]

Indirect zullen ze dat natuurlijk wel kunnen, al zal het niet in euro zijn, maar in gold.
Gold is al jaren gelieerd aan echte valuta alleen zal het nu legaal verhandeld kunnen worden. Wat je nu denk ik dus zult krijgen is dat er gold grinding bots alle tokens opkopen tegen 10k gold en deze er weer opzetten voor 20k gold, je kan dan op de gold trading voor een lage prijs wat gold kopen. etc etc.
Je kan tokens ook niet relisten als ze eenmaal gekocht zijn op auctionhouse als ik goed begrepen heb. Je kan ze ook niet traden via andere wegen dan auctionhouse.
Maar je zal je verdiende gold wel weer door kunnen verkopen aan een goldseller waardoor je dus weer euros in je pocket hebt , dan koop je weer nieuwe tokens en gaat de prijs van die tokens omhoog ( in gold uitgedrukt ) , het is nog steeds niet echt een goldsink omdat het gold altijd van speler naar speler zal gaan en niet uit het spel zelf.
Ik hoop dat het niet gruwelijk fout gaat zoals D3 in de begintijd...brrrr
En wat is het nut van dit omslachtige verhaal?
Je koopt voor euro's bij Blizzard een token die je op de AH verkoopt voor ingame gold. Dat ingame gold ga je vervolgens weer verkopen om euro's in je pocket te krijgen? Euro's die je net uitgegeven had om die tokens te kopen?
Of hoop je soms meer euro's te krijgen van de goldseller dan het gekost heeft om die tokens in eerste instantie van Blizzard te kopen?
En wat is het nut van dit omslachtige verhaal?
Je koopt voor euro's bij Blizzard een token die je op de AH verkoopt voor ingame gold. Dat ingame gold ga je vervolgens weer verkopen om euro's in je pocket te krijgen? Euro's die je net uitgegeven had om die tokens te kopen?
Of hoop je soms meer euro's te krijgen van de goldseller dan het gekost heeft om die tokens in eerste instantie van Blizzard te kopen?
Jij kunt geen euro's verdienen aan dit systeem: ofwel spendeer jij euro's aan tokens, waarmee je goud kunt kopen, ofwel spendeer je tijd aan het verkrijgen van goud in het spel, zodat je via het veilinghuis dat kunt omzetten in tokens. Deze tokens kun je vervolgens alleen gebruiken om WoW een maand gratis te spelen. De tokens kun je namelijk niet meer verkopen. Je kunt dus gemiddeld maximaal per maand de kosten van je abonnement verdienen.
En aangezien de kosten van een abonnement afgerekend worden in euro's kun je dus weldegelijk euro's verdienen. Euro's die je niet uit hoeft te geven aan speeltijd zijn ook verdiende euro's.
Dat is geen "verdienen", maar besparen. Komen allebei uiteindelijk op neer dat je meer geld in je portemonnee hebt, maar toch...
nee, dat zijn bespaarde euro's. is nogal een verschil
Hoe zou dit anders zijn dan de store-bought mounts die nu op minder veilige manier door spelers verhandeld worden. Dit heeft ook nooit gezorgd voor een onredelijk hoge inflatie.

Blizzard zet de prijzen zelf om te voorkomen dat dit super gewilde item natuurlijk hiervoor gaat zorgen.

Plus zonder al te veel tijd te investeren moet je redelijk eenvoudig rond de 10.000 gold kunne verzamelen in een maand. De prijzen zelf zijn nog onbekend maar als de huidige "koers" iets zegt dan moet je redelijk makkelijk self sustainable kunnen spelen.
Lijkt me sterk dat een goldseller gold gaat inkopen tegen een prijs HOGER dan de verhouding op de AH :P
behalve dat de tokens zodra gekocht soulbound zijn en dus niet verder verhandeld.

tenminste dat is wat ik denk, speel zelf geen wow maar wc3
Wat je nu denk ik dus zult krijgen is dat er gold grinding bots alle tokens opkopen tegen 10k gold en deze er weer opzetten voor 20k gold, je kan dan op de gold trading voor een lage prijs wat gold kopen. etc etc.
Dat gaat niet werken:
When a player buys a WoW Token from the Auction House for gold, the Token becomes Soulbound, and the player can then redeem it for 30 days of game time.
De token is niet verder verhandelbaar zoals bij EVE Online...
In het artikel staat dat de op AH gekochte tokens soulbound worden. Klinkt dus alsof je er niet in kunt handelen.
Aangezien de tokens soulbound worden na het kopen via de veiling, gaat die vlieger niet op.
"Q: Can I resell a WoW Token after I’ve purchased it for gold?
A: No, each WoW Token can only be sold once. After you purchase a Token for gold, it becomes Soulbound. At that point, it can only be redeemed for game time."
Tokens kunnen slechts een keer gekocht worden, dus dat is niet mogelijk. Het is aardig dichtgetimmerd tegen gold-sellers.
Bloodhoof is geen haar beter. 500G voor level 10 items zijn meer regel dan uitzondering.
De gemiddelde goudprijs zal ongeveer gelijk zijn aan die van de tradable pets die uit de Ingame Store komen. Ik verwacht een prijs rond de 7-12k gold.
niet meer kunnen kosten ? let maar eens goed op waneer het komt dat het kan ^^ Dit is geen vervanging voor de normale manieren om game time te kopen of als concurentie voor goedkopere alternatieven, de prijs gaat dus echt niet onder de normale abbo prijzen uitkomen voor een token.
Prijs zal minimaal 15euro voor een token zijn maar gok zelf op 17.50/18euro.
Wat ik voorzie: op release dag gaat dit voor 100k+ het auction house op, om vervolgens na enkele weken op 20k te stabiliseren.

Ik ben er overigens geen groot voorstander van. Ze claimen dat accounts daar hoofdzakelijk voor worden gestolen, maar nu zal er alleen maar een migratie vormen naar account theft om al het goud te graaistelen en daar zo snel gametime tokens mee te kopen.

Ook moedigt het botten alleen maar verder aan, aangezien meer gold = meer gametime = meer cash in je portemonnee. Dus als bots nu 40k (voorbeeld, als gametime 20k/maand zou zijn) per maand bijeen kunnen harken (en geloof me dat is heel goed mogelijk) dan heb je al een "gratis" abbo voor je eigen en bot account.

[Reactie gewijzigd door thetrueman2 op 3 maart 2015 12:01]

poeh hee, 100k ? Daarmee gaan ze toch de illegale goud verkoop niet tegen ? Je kan nu voor 12 euro 10k goud kopen (net even gezocht), oftewel een maand speeltijd voor 10k...
Als je dan 10 keer zo duur bent blijft men gebruik maken van de illegale diensten, oftewel de hele reden van bestaan van die tokens is teniet gedaan...
Wie koopt dat Gold van je als ze legaal ingame voor ¤15 100k Gold kunnen krijgen...
Wie koop een token van ¤15,- voor 100k goud als ze daar makkelijk ¤40,- (of meer) voor kunnen krijgen van een illigale goudhandelaar?
Mensen die niet met illegale gold-sellers in zee willen gaan. Mensen die bang zijn dat hun account gebanned wordt.

Mijn voorspelling: de prijs van een token zal ergens tussen de 50k en 100k zijn.
Dezelfde mensen die betalen voor Netflix terwijl ze ook ThePirateBay kunnen gebruiken. Mensen hebben er best wat geld over voor gemak en veiligheid.
Een deel zal ook wel via de illegale handelaren blijven gaan maar die markt verliest opeens heel veel klanten en aanbieders. Daardoor zullen ook een hoop handelaren er mee moeten stoppen.

Ik zie het als een gevalletje reguleren is beter dan verbieden. Via regulatie kun je mensen geven wat ze willen en er nog iets aan verdienen ook. (Het lijkt wel soft-drugs).
En dan hangt het er ook nog vanaf op welke server. Vraag en aanbod blijft ook hier meespelen. Een server met relatief lage bezetting zal voor goldsellers vermoedelijk tot een hogere vraagprijs leiden. Je moet natuurlijk wel mensen op die server hebben die de muntjes al dan niet eerlijk verzameld hebben.
Heb eens gekeken of dat nog wat uitmaakt. Blijkt dat op dragonblight aan de horde kant 10k goud voor bijna 24 euro gaat en aan de Alliance kant voor 18 euro.
Terwijl op bloodhoof beide partijen 25 euro voor 10k goud moeten aftikken.
Weet niet wat de sterkst bezette server is in wow. Maar kan me voorstellen dat daar de prijzen lager zullen liggen, omdat de omloopsnelheid hoger ligt.
Wordt nog boeiend om te zien op welk bedrag de gametime verkocht zal worden.
Als Blizzard een vaste prijs gaat zetten. Dan kan het op sommige servers wel uit, en op anderen niet, omdat de waarde van het goud daar nog hoger ligt.
De Auction prijs is trouwens region (EU, NA, Asia) wide, niet server wide. Een Token zal dus op iedere servers hetzelfde kosten op de auction house. Vraag en aanbod zal dus over een hele regio de prijs bepalen.
Ik denk alleen dat een speler op deze manier nooit echt geld kan krijgen. Wat heb je aan een bot als je alleen soulbound subscriptions krijgt.
Echt geld krijg je er ook niet voor, ik doelde er op dat als je het via de bot verkregen gold ruilt naar je eigen account en er daar gametime mee koopt dat je daarmee geld bespaart door geen gametime te kopen met echt geld.
Spelers zullen niet zelf de prijs voor de tokens kunnen bepalen, dit gaat via een vraag en aanbod algoritme onder beheer van Blizzard.

Ook kan een Token maar 1x verhandeld worden, de speler die hem koopt voor echt geld kan deze alleen via een speciale pagina op de auctionhouse verkopen. Wanneer iemand een token koopt voor goud op deze speciale pagina wordt deze soulbound en kan deze alleen nog op dat account gebruikt worden.

Spelers kunnen dus niet direct onderling in tokens gaan handelen zonder tussenkomst van de auctionhouse. Account hacken voor gold en met dat gold tokens kopen om deze verder te verhandelen zal dus niet kunnen.

Botten zal inderdaad vast wel gaan gebeuren, al is het niet zo dat gold op dit moment lastig te verkrijgen is, met minder dan 30 min spelen per dag kun je per char in een garrison al 2000g per dag verdienen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 3 maart 2015 12:20]

Bedankt voor de opheldering, dan heb ik verkeerd begrepen hoe de prijs van de tokens wordt bepaald :)
Het is een fixed prijs, dus die 100K zal het echt niet worden
Ik zie geen enkele reden waarom het geen 100k zal worden.

Je onderschat de grote hoeveelheden gold die een *heleboel* spelers hebben. In mijn guild alleen al had meer dan een dozijn spelers 1M+ gold. Ik deed zelf niet veel op de AH, en had al 350k.

En dan al die top-guilds die heroic SoO runs verkochten, en CMs. Die bulken van het gold. Als je guild mytic bosses in BRF killt, dan is er een gestage stroom BoE, die voor genoeg goud zorgen om de prijs van de token flink op te drijven. En dan is er de stroom goud uit de garrisons voor iedereen. En nog meer voor degenen met vele alts.

Iedereen denkt dat hij binnenkort gratis kan spelen. Dat gaat nog flink tegenvallen.

[Reactie gewijzigd door gryz op 3 maart 2015 14:03]

Blizzard bepaald de prijs he, niet de spelers. Het werkt dus anders dan de 'normale' AH.
Prijs is niet fixed. Al zal de speler de prijs zelf ook niet kunnen bepalen.

Volgens MMO-Champion:

"Blizzard will set the initial price and then let supply and demand take over."

En de blue post van Blizzard zelf:

"Q: How much gold will I receive when I sell a WoW Token?
A: The gold value of a Token will be determined dynamically based on supply and demand. When you put a Token up for sale, you’ll be quoted the amount of gold you’ll receive upon a successful sale. If you then decide to place the Token up for sale, that amount is locked in, and the gold will be sent to your mailbox after another player purchases your Token."

[Reactie gewijzigd door JoeyVenlo op 3 maart 2015 16:14]

De prijs zal gebaseerd zijn op vraag en aanbod. (Tenminste, als we Blizzard mogen geloven). Ik denk dat de vraag vrij groot zal zijn (bergen mensen hebben >1M goud, iedereen kan 1-2k goud per dag aan zijn garrison verdienen). Wat zal het aanbod zijn ? Ik denk erg laag als je maar 10k goud voor je 18 euro krijgt. Dus zal de goud-prijs stijgen naar een niveau waarop mensen vinden dat ze een mooie hoeveelheid goud krijgen voor hun 18 euro. Ik denk dat dat ergens bij de 50k-100k zal zijn.
Ben benieuwd. Het lijkt aardig richting de 10.000 goud voor een maand te gaan. Dit zijn ook de prijzen op de "sites" voor een dergelijke hoeveelheid. Ik verwacht dat hiermee veel meer goud rond zal gaan en uiteindelijk de prijs naar 5.000 goud zal zakken.
Behalve dan dat er nu opeens nog meer gefarmed gaat worden, omdat je nu ook netjes van in-game-goud af kunt komen. Guild Wars heeft een vergelijkbaar systeem nu (met geen speeltijd, maar vooral vanity items, die je ook voor echt geld kunt kopen) maar daar heerst al sinds het begin een gestage inflatie. Dit soort systemen is niet genoeg money-sink, en je knoopt nu juist je in-game economie hard aan de echte, waarin met dollars en euros betaald wordt. Dat legt nog meer druk op de spelmakers, die nu Griekse toestanden moeten voorkomen.
De prijs zal zeker niet 5000 gold zijn of zelfs 10.000 maar veel meer.
Je kan nu al 30.000 kopen voor 20 euro.
Waarschijnlijk zullen ze de prijs van een token hoger maken dan een maand prijs net als eve-online. Dus de gold price van een token zal zeker niet onder de 30.000 komen en waarschijnlijk hoger. Nu zullen de mensen die veel gold bezitten veel makkelijker token kopen wat de prijs hoger zal houden voor een tijdje.

5000 gold kan je binnen een paar uurtjes verdienen ook lijkt me dus stug dat mensen ze voor paar uurtjes zullen verkopen om een maand te spelen.
A: The gold value of a Token will be determined dynamically based on supply and demand. When you put a Token up for sale, you’ll be quoted the amount of gold you’ll receive upon a successful sale. If you then decide to place the Token up for sale, that amount is locked in, and the gold will be sent to your mailbox after another player purchases your Token.

Die bedragen zullen dus wel meevallen ;)
Hetzelfde als PLEX voor Eve Online dus, maar dan met de 'soulbound'. Het werkt daar wel goed naar wat ik er van had begrepen (het werd geïntroduceerd nadat ik stopte met de game).
Bij EVE online kun je ook echt niet power kopen met je geld. Je kan best je plex verkopen voor 800mil(nog steeds stijgend) en dan een super duur schip halen, maar daar heb je weinig aan. Vaak is het maar ietsje beter dan een normaal schip en je verft een groot doelwit op je hoofd.. Ik vraag mij dan af hoe het bij WoW werkt. Dat lijkt mij juist een spel waar je d.m.v. een auction house enorm sterke PvP en PvE gear kunt halen. En of je hetzelfde krijgt bij Eve online waar je een groot aantal mensen hebt dat probeert om die PLEX prijs binnen trials te halen om zo maar gratis te kunnen te spelen via bots enz.
Maar ja, only time will tell.
PvP gear is niet te halen met goud. iig niet het Ultieme setje. Je moet dan Conquest Points verzamelen en die verzamel je door (je raad et al) te PvP'en. dus gold heb je eigenlijk alleen nodig voor Potions, en Crafting materials. Super gear ga je niet krijgen met gold.
ik ben bang dat deze beslissing juist spelers vastzet aan de auctionhouse ipv in de spelwereld,
ik solo regelmatig old content voor gold, persoonlijk vind ik er bijvoorbeeld geen klap aan om firelands voor de 100e keer te clearen, maar het verdiend wel lekker, en is sneller/makkelijker dan grinden voor die special mount/pet die ook in de AH te krijgen is of de uren zwoegen voor een gem/potion (profession levelen, materials grinden etc.).

Wat ik nu zou kunnen doen is een token kopen, en voilà in 10 minuten heb ik de mount/pet/gem/potion.

(ditzelfde gebeurde er met Diablo 3, welliswaar was gear zeldzamer dus lag daar de focus meer op, maar buiten de raids om ben je vaker voor vanity items, of buff items (Gems, potions e.d.) bezig dan voor wat anders)
Dat gold kopen was er al.. Misschien niet legaal maat het wordt op grote schaal gebruikt door genoeg mensen. Denk dus niet dat het iets gaat veranderen wat dat punt betreft.
de drempel om het te doen is nu wel compleet weggevaagd, waar je eerst een risico liep (gesnapt worden was een ban) is dat nu geheel weg.
Het zelfde principe is ongeveer een jaar geleden geintroduceerd in runescape, via de Bonds.

Items die je kan kopen voor echt geld, die vervolgens verkocht kunnen worden voor ingame geld en ingeruild kan worden voor 14 dagen speeltijd, coins om cosmetic items te kopen of treasure hunter keys ( bonus items ). Systeem zorgt er voor dat mensen " Op een veilige manier ingame currency kunnen kopen".

Ingame currency is er niet echt door bijinvloed, hooguit een goeie optie om gratis het spel te spelen als je genoeg tijd er in stopt.

Ik vind het dan ook wel goed dat WoW het zelfde prencipe gaat hanteren.
runescape kwam hier mee omdat door de vele bugs in evolution of combat en Runescape3, en in elkaar gestorte prijzen. En verlaagde droprates. Veel spelers geen zin meer hadden om echt (eigen) geld meer uit te geven aan memberschip.
Dat het grotendeels in eigenbelang was ben ik met je eens, de rest van de redenen echter niet.

Heb je een bron of link naar een artikel waar dit inbeschreven staat wat door jagex bevestigd is ? Zelfs met EOC en hoe het er voor staat hebben ze nog steeds meer als genoeg betalende members. Vind je argument een beetje "Ik zie dus het is".

Daarin tegen heeft het weinig te maken met Blizzard en WoW. Die het ongtetwijfeld ook voor een stuk eigen verdiensten doen en tegen de strijd van de goldfarmers. Of is hierdoor hun gameplay ook dood en houding ze zich vast aan een laatste middel om geld te verdienen ? :X
Oldschool heeft het nu ook bonds en die hebben geen last van evolution of combat, inelkaar gestorte prijzen en verlaagde droprates. Het is gewoon het beste middel tegen goldfarmers als je bij de game maker geld kan uitgeven voor membership tokens en dat aan spelers ingame kan verkopen.
Dit is echt bizar. Goud kopen werd eerst verboden (gelukkig), nu gaan ze het zelf aanbieden. Nog een manier waarop dit spel Pay 2 Win wordt. Er blijft echt helemaal niks over van dit spel, onbegrijpelijk. Wat de fuck boeit het mensen om gratis te kunnen spelen, als je geen geld heb voor dit spel dan zou je het uberhaupt niet moeten spelen maar je tijd steken in het krijgen van geld, als je zelfs die 15 euro per maand echt niet kunt missen.

Ridiculous.
Sommige mensen kunnen die 13 euro per maand beter gebruiken voor andere dingen. Studenten met een gedeeltelijke beurs bv. Tieners in een bijstands-gezin. En er zullen mensen zijn die het een uitdaging zullen vinden om het hele jaar te kunnen spelen zonder er een euro aan uit te geven.

Aan de andere kant zijn er mensen die op bergen goud zitten. Mijn guild had er minsten een dozijn met meer dan 1 miljoen goud ieder. Onze guild master maakte er een sport van om tijdens WLK en Cata de AH te domineren. Op onze low-pop server had hij 10 miljoen goud verdient halverwege Cata. Hij had 10 lvl85 characters, met iedere 1 miljoen goud. Gewoon, voor de lol. Zelf heb ik ooit een paar weken wat gems verkocht (tijdens MoP). En daar 300k goud mee verdient. De echte winst zat in enchants, maar die markt liet ik aan andere guildies over. (De AH op onze extreme low-pop server werd voor 50%+ gedomineerd door onze guild met ouwe lullen).

Als je wist hoe, wat het extreem makkelijk goud te verdienen. Ik weet niet zeker hoe het nu in WoD zit (fuck garrisons, doei). Maar ik neem aan dat dat nog steeds makkelijk is. Bovendien verdient iedereen nu meer gold met z'n garrison. Tel daar bij op dat er een nieuwe markt is voor goud voor top-guilds: CM runs en mythic raids/loot/achievements verkopen.
Je moet gewoon geen Pay2Win in een spel stoppen, op wat voor manier dan ook.
Dat hoef je mij niet te vertellen. Ik speel geen WoW meer. En dit is een extra reden om nooit meer terug te komen.

Ik weet niet of ik het Pay2Win vindt. Alles wat je nu met goud kunt kopen, kun je straks nog steeds met goud kopen. En niks meer. Het is alleen makkelijker om aan goud te komen. Maar dat was al heel gemakkelijk.

Wat ik niet leuk vind is dat er nu een extra link komt tussen het spel en de echte wereld. Ik wil die twee graag gescheiden houden. Een miljonair kan WoW spelen, en toch een complete noob zijn, zonder gear, zonder goud, zonder achievements. Een 10 jarig meisje kan in principe Mythic Blackhand killen. En 10m goud hebben, alle pets en alle achievements. Dat vind ik leuk,

Er komt nu een direct link tussen gold en geld. Ik heb een aantal pets gekocht voor 20k goud. Zonder met m'n ogen te knipperen. 20k goud is tenslotte bijna niks. Maar als straks een token van 18 euro 10k goud waard is, dan is zo'n petje opeens 36 euro. Is het nog leuk dan om een pet van 36 euro op de AH te kopen ? Ik vind van niet. Sommige BoE gear gaat/ging voor 20k tot soms wel 100k goud op de AH. Is het leuk een ilvl695 belt te kopen voor 180 euro ? Ik vind van niet.

WoW gaat alleen maar achteruit. Ulduar was het hoogte-punt. Sindsdien is het bergaf. Fuck Activision, fuck Bobby Kotick.
Ok, ja jij snapt het. Fuck them idd!

Waarom ik het Pay2Win vind is omdat je wel dingen kan kopen met goud die je character sterker maken, die je dus helpen om te winnen.

En idd moeten die werelden gescheiden blijven, dat maakt het een game.

[Reactie gewijzigd door Panzy op 3 maart 2015 15:46]

Ik zie trouwens niet in hoe het Pay2Win wordt, Dit is weinig anders dan het eerdere model dat aanwezig was waarbij diverse pets met geld te koop waren in de shop, die je voor gold kon verkopen op de Auction house. Waarschijnlijk wat minder populair dan deze vorm daar pets een beperktere markt is qua vraag (niet iedereen is bezig met pets in WoW), maar het princiepe was er al.

Daarnaast kan je nog steeds niet met geld zaken kopen die je direct beter maken dan een andere speler die geen geld wenst te spenderen naast de maandelijkse sub-fee, iets dat Pay2Win wel direct doet voorkomen. PVP gear is deze expansion helemaal niet te koop met Gold (enkel te verkrijgen door te PVPén, zelfs geen craftable starter set voor zover ik weet), PVE gear is wel te koop op AH, echter zijn er maar 2 van de uit mijn hoofd 14 slots te koop op de AH op het hoogste itemlevel, en die moeten dan ook nog eens aangeboden worden, de rest is eigenlijk alleen interressant voor Alts in dit stadium van de game, of voor spelers die sowieso achter de meute aanhobbelen qua gear en progress daar met een paar stukken AH gear niets aan gaan veranderen (die gaan echt niet van gemiddelde spelers ineens naar worldfirst status).

Al met al zijn er denk ik genoeg redenen om voor of tegen deze tokens te zijn (vooral het voorbeeld van gescheiden werelden is imho een goede), echter aan de andere kant, ik ken ook spelers die om financiele redenen gestopt zijn, en als door zoiets weer kunnen spelen zou ik dan alleen maar toejuichen. Echter Pay2Win in zijn zuiverste vorm zie ik iig hierdoor niet veroorzaakt worden, slechte spelers met een berg cash zullen niet ineens de goede spelers gaan domineren.
EVE Online heeft dit ook (PLEX), en werkt best aardig, heb het zo nu en dan eens gebruikt om een maandje gratis te spelen als ik een overschot aan ISK (gold) had. Het lijkt er niet op dat het de economie heeft verpest in EVE, hoewel PLEX de laatste tijd erg duur geworden zijn (op de in-game markt) en ik ze eigenlijk nooit meer koop
Als er spelers zijn die een schip vol met Plex (las tenminste daarover iets op het eve forum gedeelte hier op tweakers en uiteraard op andere game forums) laten opblazen, dan kan ik met niet anders voorstellen dat dat enig gevolg zal hebben voor de waarde van de resterende verkoopbare plex in het spel :)

En corrigeer me alsjeblieft als ik het mis heb, maar Eve heeft maar 1 server. Dus 1 plex prijs. Wow heeft veel meer servers waar dus vermoedelijk op iedere server een prijs tot stand moet komen.

Als de gametime op server X lager ligt dan op server Y kan het straks financieel uit om een betaalde transfer te nemen naar server X.

[Reactie gewijzigd door fitznl op 3 maart 2015 12:36]

Het gebeurt soms wel dat mensen in een schip vol met PLEX worden opgeblazen (zie https://beta.eve-kill.net/kill/43433827/, waar 83 maanden aan gametime verloren gaat), maar niet vaak genoeg dat het echt invloed heeft op de markt aangezien er eigenlijk geen reden is om ze te vervoeren - je kan ze kopen waar je wil en op afstand gebruiken.

Maar het is wel allemaal 1 wereld inderdaad (maar met meerdere tradehubs waar de prijzen nog wel eens verschillen), had er niet bij stil gestaan dat het een reden kan zijn om naar een andere realm te transferren. Ben benieuwd of je dan gaat krijgen dat mensen transferren van realms puur om ergens goedkoop tokens op te kopen, om ze vervolgens op een andere realm waar de prijzen hoger liggen weer te verkopen :)

[Reactie gewijzigd door Aphax op 3 maart 2015 14:08]

Als je eenmaal een token hebt gekocht, is het Soulbound. Er kan dus geen alternatieve handel in tokens ontstaan.
Prima initiatief. Ik ben altijd iemand geweest met een behoorlijke berg goud. Ik vond alleen het te tricky om gametime via shady sites/personen te doen. Mijn gametime is onlangs verlopen en ik had weer een wow-burnout dus even niet verlengd. Eindelijk een mooie manier om mijn 800K aan goud te spenderen :)
Dan moet je nog wel eerst zo een maandje opstarten gok ik?
Of kan je ook buiten je WoW-tijd op het AH?
Hopelijk heeft hij een bank-alt, onder level-20, met 100k+ goud ergens in Orgrimmar of Stormwind staan. Veteran accounts kunnen tegenwoordig op hun sub-20 characters inloggen, zonder een actieve account te hebben.

(Note: ik weet niet zeker of dat nu al kan. Het werd een maand of 2-3 geleden aangekondigd. Ik heb WoW van mijn PC geflikkerd. (En het komt er nooit meer op. Fuck Blizzard). Ik heb het zelf dus niet getest).

[Reactie gewijzigd door gryz op 3 maart 2015 15:09]

Dat zou wel handig zijn dan.

//offtopic
Ik ben trouwens zelf ook niet meer actief. Dit keer nog net de motivatie gevonden om een figuurtje tot 100 te levelen en wat met die garisson aan te klooien, maar dit was waarschijnlijk de laatste keer.
Nog makkelijker: Blizzard maakt het zo dat je een token kunt kopen met je goud zonder in te loggen op je character(s).

Source: Watcher via Twitter via MMO-Champion.
Ja het zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn in eerste instantie omdat mijn subscriptie is verlopen. Ik zal dus waarschijnlijk eerst een maand moeten betalen, maar dat is op zich niet zo erg. Ik zal in ieder geval de patch-notes even in de gaten houden.
een manier om het goud rond te laten gaan en geld in het laatje van blizzard te laten vallen ipv gold4cash sites/spammers.
Op zich niet slecht bedacht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True