Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Het aantal abonnees van World of Warcraft is sinds de introductie van de uitbreiding Warlords of Draenor weer boven de 10 miljoen gekomen. Het aantal abonnees lag in augustus nog net onder de zeven miljoen betalende abonnees.

Blizzard Entertainment logo (60 pix)Volgens Blizzard is het aantal spelers toegenomen in alle regio's, en zijn er in de eerste 24 uur dat Warlords of Draenor beschikbaar was al 3,3 miljoen exemplaren van de uitbreiding verkocht. Het aantal abonnees lag een maand geleden nog op 7,4 miljoen abonnees en in augustus op 6,8 miljoen abonnees. Op zijn hoogtepunt, begin 2011, had WoW twaalf miljoen betalende abonnees.

De introductie van Warlords of Draenor verliep overigens niet zonder problemen. Spelers hadden last van problemen met de gameplay en de servers. Dat kwam waarschijnlijk deels door de populariteit van de game, maar ook kampte Blizzard met ddos-aanvallen. De abonnementsperiode van iedereen die op 14 november al een WoW-abonnement had, wordt daarom met vijf dagen verlengd, belooft Blizzard.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Ook al wordt deze trend met elke expansion waargenomen zijn dit weer uitstekende cijfers voor Blizzard. Deze piek werd behaald tijdens The Burning Crusade tot en met de release van Myst of Pandaria, vanaf dat moment zijn de abonnees gekelderd.

Ik ben erg benieuwd of ze dit vast weten te houden, ik ben in ieder geval erg positief over deze uitbreiding tot dusver.
Als je kijkt op de grafiek op MMO-Champion vandaag valt dat dus wel mee met de terugkerende piek.
http://www.mmo-champion.c...ts-Active-Nov-19-Hotfixes

Van Vanilla naar TBC is er geen piek geweest, dat is gewoon gestage groei geweest door totdat WotLK gereleased werd.
Tijdens WotLK is de piek van de berg bereikt op bijna 12M subscribers.
De release van Cataclysm heeft geen piek opgeleverd maar gedurende deze expansie zijn er wel bijna 3M mensen afgehaakt.
De release van Pandaria heeft toen een piek opgeleverd van 900K subscribers tot aan 10M, waarna de aantallen kelderden tot de 6.8M welke hierboven gerapporteerd is.
Sinds de aankondiging van Draenor (juni 2014) zijn de aantallen gaan stijgen naar de 10M waar we nu zitten, een stijging van 3.2M dus.

Dus nee, deze piek zag je niet iedere expansie :)
Maar het is wel goed om te horen dat dit gebeurt :D

[Reactie gewijzigd door Ryceck op 20 november 2014 09:33]

Bij MOPD was er een hele kleine opleving en na de eerste maand gingen er al weer mensen weg en daar na dropte het vrij snel.

Ik vind het nog steeds knap dat zo veel mensen het spelen aangezien je er behoorlijk wat geld voor moet betalen. Er zijn tegenwoordig veel free to play games. Die hebben wellicht niet dezelfde kwaliteit maar je kan het gratis spelen. En bij sommige is alles in game te halen met extreem veel moeite. Bij andere kun je alleen lekker mee komen als je ingame spullen koopt maar goed dan heb je wel de keuze.
Ik snap niet dat je uitgekeken kan worden op dit spel,

Alle content hardcore raiden, hardcore pvp, nieuwe achievements grinden.

Het punt waar mensen zijn uitgekeken op dit spel en of het nou om deze specifieke uitbreiding gaat of om de voorgaande ligt aan de personen kwestie zichzelf.

Waarom? Als je casual speelt is er geen ruk aan. Beetje dungeons farmen voor shit gear beetje casual pvp voor shit pvp gear. Ik vind het persoonlijk niet gek dat het dan op een gegeven moment saai begint te worden. Als je er vol tegen aan gaat en met je guild een goede groep kunt maken om leuke dingen te doen en proberen om ' Ahead of the curve ' te zijn zul je merken dat er veel meer uitdaging ontstaat en dat in mijn geval ook het verslaafde gevoel weer naar boven komt waardoor je alleen dit spel speelt elke dag, dag in dag uit voor minimaal 4u per dag.

MMO moet je liggen en je moet willen om de allerbeste te zijn zolang je dat gevoel niet hebt dan is het geen spel voor jou en raak je uitgekeken en kan je beter naar COD,BF of anders gaan.

Het is een spel waar je heel veel tijd in moet besteden om het leuk te maken en je moet door een bepaalde barriere heen en vol addict worden om het leuk te houden.
Minimaal 4 uur per dag zeg je? Ik heb niet eens 4+ vrije uren op een dag, hoe krijg je dat dan voor elkaar? :O.

0600 op
1800 thuis van werk
Huishouden/supermarkt/koken/relatie onderhouden/honden uitlaten enzo/sporten(4x per week)
22:00 naar bed

WoW is een erg grote grind, waarbij alle boss fights scripted zijn en alles een grote grind is.
Het enige leuke zou nog PvP kunnen zijn maar dat is zo een ondergeschoven kind dat het ook totaal niet dynamisch meer is.

Carrot-on-a-stick, zegt dat je iets? (En niet het in-game item). Dat is hoe MMORPGS je laten blijven spelen, steeds kleine rewards geven voor kleine prestaties, non stop. Zodat je altijd een positief en verslaafd gevoel behoudt.

Raid bosses zijn scripted en een groot deel "Don't stand in the bad stuff' en "op tijd op knopje X of Y drukken als tank zijnde".
Ook Versla boss A -> Zodat je betere gear krijgt -> Om boss B te verslaan -> zodat je betere gear krijgt -> om boss C te verslaan -> zodat je betere gear krijgt... ...Je snapt me.

Mensen raken uitgekeken aan de repetitieve grind wat mede veroorzaakt wordt door te simpele mechanics (Met auto targetting, überhaupt targetting) en scripted/simpele bossfights. Bosses zijn niet meoilijk omdat ze complex zijn, maar omdat je vaak redelijk undergeared het gevecht aan gaat. Dit aangezien het een hele grind is om voldoende gear te bemachtigen.

De mechanics van WoW zijn heel erg verouderd en promoten geen skill-play, maar grind-play. Dat is het grote probleem. Kijk bijvoorbeeld naar Tera online of wildstar, daar wordt wel gebruik gemaakt van skill mechanics, om het zo maar te zeggen. WoW is auto-aiming en auto-targetting en je kan een monster aan of je kan het niet. Dat ligt niet aan je skill, maar aan vooraf bepaalde waardes en mechanics.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 20 november 2014 09:34]

WoW is allang geen grote grind meer in het algemeen, blizzard heeft ook donders goed door dat de spelers groeien in leeftijd en dat de groep spelers gemiddeld ouder wordt. Content wordt daarom veel al in "hapklare" blokjes aangeleverd die je ook kan doen als je wat minder tijd hebt, je moet dan enkel de keuze maken wat je gaat doen.

Maar bijv. in de nieuwe expansion kost een heroic dungeon je tussen de 30 min en een uur (dit zal snel naar beneden gaan naar <30 min als mensen geared raken), heb je dus maar 2 uur dan kan je 2-4 heroics doen. PVP battleground zijn meestal <20 min, dus zelfs met een uurtje tijd kun je er een paar doen.

Qua questen doe je een level in +-1-2 uur, afhankelijk van je snelheid, je daily lvl 100 quest op max level kost 15 min ongeveer. Zo is veel content opgedeeld in kleine stukjes zodat wanneer je nu veel of weinig tijd hebt er altijd wel iets is wat je kan doen.

Het enige wat eigenlijk nog een serieuze tijdsinspanning vraagt op geregelde basis is het raiden op normal of hoger. En zelfs voor mensen die die inspanning logischerwijs niet kunnen doen hebben ze nu LFR raiding (stukjes raid van ong 30 minuten per stukje) zodat ook die groep het hele verhaal af kan maken.

Het hele no skill required verhaal is echter imho totaal niet correct. zolang slechts +-1% van alle spelers de lastigste content cleared kun je niet spreken van een situatie waar geen skill benodigd is, daar een boel spelers wel de gear ervoor hebben maar de bosses alsnog niet neerkrijgen, dat andere spellen anders werken zeker, maar Wildstar is ook grotendeels sta niet in shit, of juist sta hier in (waar de shit of de positieve telegraphs nog een stuk duidelijker is aangeven dan in WoW), de active targetting heb je dan wel.

De skill in WoW zit in hele andere zaken dan active targetting, welke abilities gebruik je wanneer om je DPS / HPS te maximaliseren, Welke cooldown gebruik je wanneer, zorgen dat je de 1sec casttime interrupts niet mist en veel meer van dat soort zaken.

Ik weet niet hoelang je al gestopt bent met WoW, maar de game die jij beschrijft doet me meer denken aan TBC, misschien Wrath, en sindsdien is er een boel veranderd qua mechanics e.d, waardoor het lang niet meer zo simpel is als toen.

Neem bijv. ook Challenge modes, gear is daar gecapped op een zeer makkelijk haalbaar level (5 man gear), dus je kan niet verbeteren door betere (raid) gear, enkel door betere spelers mee te nemen. Tot op heden hebben de laatste keer dan ik checkte gisteravond zo'n 15-20 man deze content uitgespeeld op 10 miljoen, als er geen skill nodig zou zijn, dan waren dat er een stuk meer.
Het hele no skill required verhaal is echter imho totaal niet correct. zolang slechts +-1% van alle spelers de lastigste content cleared kun je niet spreken van een situatie waar geen skill benodigd is,
Dit is omdat blizzard een hardcap heeft geïmplementeerd waarbij je continue undergeared bent totdat je de tot dat punt best mogelijke gear hebt weten te verzamelen.

Dat is geen skill-peiling, dat is een grind-cap om progressie te vertragen.
Je cycles timen is ook geen skill, ja een timing skill van wanneer X of Y van cooldown is etc. Maar dat valt niet onder de content moeilijkheidsgraad, het valt onder simplistische mechanics.
Zoals ik al uitleg in mijn post is die hele gear grind als je skilled genoeg bent niet meer nodig (de beste guild clearen de content in 2-3 weken en zijn verre van gegeared in de beste spullen tijdens de progress race, en hebben deze beste spullen ook niet nodig), en voor de mindere spelers is het zo dat ook al geef je ze alle gear, dat het grootste gedeelte van die spelers de content nog niet kan clearen (Tot de WoD prepatch in oktober 2014 had +- 1% Garrosh heroic down, dat is na een jaar van progressen en gear verzamelen (na dat jaar ben je echt wel volledig geared minus de gear van bosses die je niet kan killen omdat je groep niet goed genoeg is), de world first kill op die boss was 30 september of 1 oktober 2013, die 25 man die die kill behaalden facerollden echt niet door de content heen, maar gebruiken juist de skill die ze hebben om toch alle content te clearen in de gear die ze hebben.

Voor veel spelers zal inderdaad gelden dat gear een extra hulpmiddel is om verder te komen, maar als je gewoon niet goed bent in dit spel dan zal je nooit de content uitspelen wanneer deze current is, hoe goed je gear ook is.
Alle dailies deed ik echt niet in 15 minuten. Er zijn meer dan alleen de factie dailies.
Klopt, ik neem even aan dat je het over MoP dailes hebt, niet over de lvl 100 apexis daily in WoD waar ik het over had (het is er namelijk maar 1 in WoD die op dit moment echt belangrijk is progress wise, en die is in 15 min in een groep goed te doen, solo misschien een paar min langer).

In MoP was je zeker meer tijd kwijt wilde je alle dailes doen op een dag, echter was het ook maar een grind van +- een maand die je een uur tot anderhalf uur per dag kostte (als je alle dailes unlocked had, maar nog nergens exalted was, naar mate je meer exalted factions had ging ook de tijd per dag flink omlaag, tenzij je alle dailies wilde doen voor gold). Maar ook daar geld voor de meer casual speler waar mijn voorbeeld over ging dat je niet alles iedere dag hoefde te doen, stel je wilde dailies doen maar je had maar 30 min, dan kon je ook kiezen om die dag alleen klaxxi of alleen golden lotus te doen, of juist alleen the anglers. Al met al duurde het dan wel langer om exalted te worden, maar de "hapklare blokjes" van 3 tot 5 dailies per faction waren ook daar aanwezig.
Dank voor de uitleg. Ik had het over de MoP dailies inderdaad.
Hoewel ik het grotendeels met je eens ben, ga je in je laatste punt over de mechanics wel redelijk makkelijk voorbij aan het punt dat GentvanBree maakte.

Namelijk dat de grind voornamelijk een factor speelt als je niet bleeding/cutting edge bent in je progressie en niveau van spelen. WoW is wel degelijk zeer skill afhankelijk als je content wilt clearen dat niet zo lang uit is. Dan heeft men namelijk niet genoeg items ge-grind om de raids zoals jij zegt te 'overgearen' op basis van vooraf bepaalde waardes en mechanics. Je zal dan veel minder mechanics kunnen negeren en zal toch echt je class goed moeten beheersen om van toegevoegde waarde te zijn.

Dit betreft echter maar een klein percentage van alle spelers in WoW, dat is dan weer wel zo.
Je beschrijft niet enkel WOW maar elk ander game ... we geven nu eenmaal commando's in met A B C en de andere knopjes ... Het gaat erom dat er een complexiteit inzit, die verschillend is voor verschillende personen en karakters...

Ikzelf speel geen WoW omdat ik er geen tijd/geld/motivatie voor heb, maar het is een prachtig stukje game industrie.
Beetje grappig om te lezen. Je vergeet een stevige groep spelers die een oplossing hebben gevonden om en casual te zijn en toch plezier hebben in het spelletje. Die -om je woorden over te nemen- geen ruk geven om hardcore raiden etc. De spelers met de alten ;)
Buiten het feit dat ik eenzelfde persoon ben als jou en dus ook voor competiviteit ga ben ik het volledig met je oneens. Iedereen mag zelf weten wat ze willen doen en wow geeft daar ook meer dan genoeg keus in, als jij als persoon voldoening neemt in het casual spelen en wat normale raids en basic pvp gear te farmen, af en toe een rbgtje te spelen etc, dan is dat toch meer dan prima?

Vergis je niet want 60-70% of misschien wel meer van alle wow spelers heeft deze instelling, zeker niet iedereen heeft zoveel vrije tijd als de gemiddelde 16-17-18 jarige speler, ook op je vrije tijd pas je en zul je je doelstellingen binnen een spel moeten aanpassen.
En zodra iedereen bij wie het ging jeuken weer is uitgekeken op de game, daalt het aantal abbo's, zoals altijd gebeurd bij elke uitbreiding.
En noem eens 1 spel waarbij het niet zo gaat... überhaupt iets waarbij dit niet speelt. Weer een onnodige negatieve post. Net alsof het iets slechts is. Er zijn gewoon nog 7-10miljoen spelers die structureel inloggen en spelen. Dat kunnen niet veel spellen nadoen...
Daarnaast wordt je zelf ook een dagje oude en verleg je wellicht je interesses en zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken (tablets en apps in opkomst, veel keuze in andere games, je begint niet "ff" aan wow zeker niet als je eerst al die uitbreidingen moet aanschaffen (in bundel geloof ik wel) etc

[Reactie gewijzigd door thewizard2006 op 20 november 2014 07:56]

Je hoeft alleen nog WoD aan te schaffen, de rest krijg je bij de base game. Dit is al jaren het geval.
Voor +- 50 Euro (het kan zelfs goedkoper als je gericht gaat shoppen), koop je bij iedere game winkel het volledige WoW spel, namelijk de battle chest voor ¤15 (Met vanilla, TBC, Wrath, Cata en MoP, regelmatig in de aanbieding voor ¤5) en Warlords of Draenor voor ¤30-¤35, volgens mij zelfs bij bepaalde online retailers als voor minder.

Qua kosten zit je voor een volledig WoW spel dus ongeveer op de kosten van een andere AAA game.
7-10 miljoen abbonnees, niet spelers.
Een groot aantal van mijn vrienden heeft meerdere accounts, sommige zelfs 4 á 5 (multiboxing e.d.).

Ik ben er inderdaad mee eens dat vrijwel elk spel een rollercoaster ride maakt met betrekking tot actieve speler aantallen.
Wat men wel eens vergeet is dat het de hardcore-groep is die zich (het hardst) uit op de fora en zo een merendeel lijkt. Echter schijnt het zo te zijn dat de casual speler die een beetje leveled, beetje bloemetjes verzamelt enzo, het overgrote merendeel te zijn.

Deze groep raakt verveeld en zal stoppen, en uiteindelijk weer even terug het spel oppakken zodra er nieuwe dingen zijn (bijvoorbeeld een expansion inderdaad).

Leuk feitje: Ik zag statistieken voor diablo 2 dat iets van 72% van alle diablo 2 spelers nog nooit nightmare hadden gestart/uitgespeeld. Dit geeft een erg goed beeld van hoe groot een casual groep nu eigenlijk is.

De groep lijkt klein omdat ze zich niet laten horen en dus feitelijjk ontzichtbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 20 november 2014 09:40]

Natuurlijk daalt het aantal weer als mensen weer een beetje zijn uitgekeken en wachten op nieuwe content. Maar het laat wel zien dat WoW nog steeds flink wat potentie heeft...
t feit dat je naar 10 jaar nog zoveel abbonees kan krijgen. Zegt maar dan genoeg ;)
Zegt dat ze met een uitbreiding weer veel oude abonnees kunnen aantrekken, echter bij een MMO zoals WoW is het belangrijker hoe lang ze vervolgens blijven - er wordt immers per maand betaald. Aan de andere kant, 3 miljoen mensen, à sowieso 10 euro per persoon voor een maand, is toch weer 30 miljoen per maand meer dan dat ze een tijdje terug verdienden.
plus het eenmalige aankoopbedrag van de uitbreiding zelf he, dat is dan 30 a 35 euro per persoon ! Dan zit je op meer dan 100 miljoen euro alleen rekening houdend met de eerste 24 uur !!!
Daar zal nog eens 275 miljoen dollar bij komen door de rechtzaak die activision blizzard gewonnen heeft onlangs. En blizzcon zal ook flink wat geld opgebracht hebben met virtual tickets/merchandise sales. Nee het gaat zeker niet slecht met blizzard.
van de andere kant hebben ze natuurlijk de 7-jarige afschrijving gehad van Titan.... Dat heeft ook wel een boel miljoen gekost...
In hoeverre is dat echt een afschrijving geweest? ze hebben zelf gemeld dat ze veel ervaring van titan hebben kunnen hergebruiken.

Maar goed Blizzard maakt meer dan genoeg winst.
Het is in ieder geval een project waar geen winst op gemaakt gaat worden, het heeft een boel uren gekost die niet meer te gebruiken zijn... Tuurlijk bouw je ervaring op en kun je het bij het volgende project beter aanpakken, maar een boel code, artwork, verhaallijnen, geluid+muziek enz enz kan niet meer ge-herbruikt worden, behalve natuurlijk als ze eenzelfde soort game gaan ontwikkelen in dezelfde setting...
Dus, jazeker, het is een afschrijving...

Ik zit zelf in de softwareontwikkeling, en wanneer men het heeft over ervaring opgedaan dan is dat gewoon een positief likje geven aan een slecht verlopend project... Oftewel, het is een stukje goedpraten en aandacht verleggen naar een positievere toekomst en niet zo zeer naar de actuele (negatieve) situatie...
Ze hebben het meeste van Titan kunnen hergebruiken om Overwatch te maken. Dus niet alleen ervaring, maar ook een hoop assets, engine code etc is niet weggegooid.

Zal zeker wel een afschrijving zijn (maar geen complete), maar dat zal liggen aan hoeveel ze hebben kunnen hergebruiken.
Is dat niet zo bij elk spel?
bij ELK spel zijn mensen uiteindelijk uitgekeken, daarom bestaan er dingen als uitbreidingen of DLC pakketten om het spel nog boeiend te houden.

Ik vind het goed dat Blizzard weer met een uitbreiding komt, is goed voor de fans (ikzelf speel het spel niet).

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door mugen4u op 20 november 2014 10:55]

Zelf ook weer begonnen met World of Warcraft. Dat doe ik eigenlijk bij elke uitbreiding. Nu moet ik zeggen dat ik ook een soort cyclus heb van spellen die ik altijd weer begin te spelen na een X aantal maanden. Ik ben nu weer bij World of Warcraft beland.
Same here, al heb ik MoP overgeslagen toch als ik nu quest in MoP doe vindt ik dat wel jammer. Erg mooie wereld met mooi verhaal weer :) Na 2,5 jaar niet gespeeld te hebben rol je er zo weer in.
Goed om te lezen.

De nummers zullen blijven fluctueren.
De laatste jaren zie je steeds meer "MMO hoppers" en dat zal je ook bij deze uitbreiding gaan zien.
Vrij snel zal er een aantal mensen afhaken.

Denk wel dat de basis van "vaste" WoW spelers groter gaat worden omdat deze uitbreiding toch wel terug gaat naar de roots van wat WoW is en dat gaat een hoop terug gekeerde spelers erg bevallen.

En afgezien van de zeer slechte launch is deze Expansion gewoon heel erg goed :)
Een beetje in de categorie N=1, maar toen ik begon met World of Warcraft was ik een jaar of 16/17 . Alweer tien jaar geleden. In de tussentijd krijg je zelf ook een ander leven (huisje, boompje, beestje). Ik denk dat veel van ons uit die tijd nog steeds wel met warme gevoelens kijken naar die begintijd van WoW. De tijd dat je veel tijd moest stoppen in Raids - tijd die ik toen nog had (dat ik mijn eindexamens nog heb gehaald :O ); ik zou bij God niet weten hoe ik dat vandaag de dag moet presteren.

Dat vindt ik zo mooi aan WoW. Het lijkt wel alsof het spel is meegegroeid met je levensfases. Daarom speel ik het, zo af en toe, nog altijd.
Blizzard is van plan om regelmatiger kleine delen nieuwe content (dungeons/raids) uit te brengen. Ik denk dat dit een goede strategie is om zoveel mogelijk mensen in het spel te houden.

Ik ben er zelf ook weer ingestapt, was er na WotLK wel even klaar mee, en cata en MoP spraken me niet echt aan. Vermaak me nu toch alweer heel wat uurtjes in Draenor, en dat terwijl ik nog niet eens level 100 heb bereikt. 2 December moet de eerste raid uitkomen, ben ook benieuwd hoe die zal zijn en wat er nog op gaat volgen.
Dit waren ze in MoP ook al van plan. Dat is ze niet gelukt. ik betwijfel of ze het nu wel gaat lukken optijd content uit te brengen.
Leuk om te lezen. Zelf speel ik toch eigenlijk elke uitbreiding weer, simpelweg omdat Blizzard heer en meester is in het vertellen van een verhaal. MoP vond ik niet zo spannend, maar Lords of Dreanor zit boordevol oude Warcraft lore en dat kan ik wel waarderen.

Waar ik vroeger vooral geraid heb, is het nu gewoon leuk om casual wat te spelen en weer uit te loggen. Op die manier is er als je inlogt altijd genoeg te doen. Gaaf om te zien dat er na 10 jaar nog zoveel leven in een spel zit.
Als trouwe MMO speler heb ik het laatste jaar meerdere MMO's geprobeerd, maar dan zie je pas hoe goed WoW is uitgewerkt in tegenstelling tot andere MMO's.

[Reactie gewijzigd door LocK-NaH op 20 november 2014 12:10]

De vraag is voor hoe lang? Ik kan me voorstellen dat het nu relatief snel afneemt (na 1-3 maanden weer aanzienlijk omlaag). Mensen komen even terug spelen de nieuwe content en merken dan denk ik dat zet toch een beetje uitgekeken zijn op het WOW concept.

Dat overkomt mij zelf in ieder geval. Een tijd terug heb ik het nog een keer gespeeld maar kwam er meteen achter dat ik het niet meer zo leuk vond als toen. Ik heb het welgeteld 3 uur gespeeld en toen was ik er weer klaar mee. Ik speelde liever andere / nieuwere games.

Ik heb het spel bij mijn broers gezien. Ze hebben goed hun best gedaan er zijn leuke dingen te doen en het ziet er mooier uit. Maar ik vind het die 50 euro niet waard om weer te kunnen gaan spelen. Ik steek dat geld liever in Evolved en nog een ander nieuw uit te komen spel. Ik denk dat ik daar meer plezier van ga hebben.

Mijn broer heeft nu ook al aan dat hij veel dingen al weer een beetje gezien heeft en dan komt de vraag wat nu? Nieuwe gear verzamelen / pvp gaan doen maar hoe lang blijft dat dan nog leuk.
In het verleden was je weken zoet met instances als MC en BWL. Op een of andere manier kan het nu minder lang boeien. (al zal dit wel per speler verschillend zijn)

[Reactie gewijzigd door Astennu op 20 november 2014 07:20]

Licht er denk ik aan hoe je het speelt, ik speel het spel zelf wel aardig veel, en heb er nog veel plezier in. Als je alle content een beetje wilt doen en Mythic*(oude heroic) wilt raiden dan ben je ook wel een tijdje zoet met de content.
Maar goed voor ieder zijn game natuurlijk, ikzelf kan me wel maanden vermaken in een pvp arena, sommigen zullen dat niet kunnen.
Maar ik kan mij voorstellen als je 3 uur hebt gespeeld dat dat dan voornamelijk questen was, en hoewel ik over het algemeen de questing ervaring in wow ook wel graag mag, denk ik niet dat dat de main focus is van de game. Die licht vooral in de endgame, raiding, challenge modes etc.
Ik heb het zelf super veel gespeeld maar dat was Vannilla. Met TBC ging het voor mij hard achteruit en WOTLK heb ik niet eens helemaal door gespeeld (niet max lv gehaald)
Maar in vannilla zat ik 3 avonden per week in raids.

AV was altijd wel leuk arena's heb ik me ook een tijdje mee vermaakt maar dat heb ik ook wel een beetje gezien.

We waren opnieuw begonnen als LV1 maar het had voor mij niet meer de charme die het vroeger had. Toen vond je dat heel gaaf om te doen.

En ja de main focus ligt op de end game maar die heeft me na Vanilla nooit echt weten te boeien op het PVP gedeelte na.
Toen stapte je als level 30er in een cave bij Tanaris en was je bang dat er mobs zaten van level 60+. Dat was voor mij wat het spannend maakte, nu weet ik dat er in een level 30 gebied geen 60+ mobs zitten ;-)
Dat klopt ook niet helemaal, ook in shadowmoon valley zijn mobs tussen level 90 en 100 te vinden.
Ja, vorige keer speelde ik ook een week of 6 en daarna had ik het wel gezien.

Mijn voornemen is om het dit maal wat meer op het gemak te doen. Al verwacht ik niet dat ik langer dan een maand of 3 zal spelen. Daar is op zich ook niets mis mee, levert ze ¤30 + 3x¤15.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True