Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties
Submitter: Davidita

Blizzard komt de spelers van World of Warcraft tegemoet na de moeizame launch van het uitbreidingspakket Warlords of Draenor. Elk abonnement dat op 14 november al actief was, wordt door de ontwikkelaar met vijf dagen verlengd.

Blizzard Entertainment logo (75 pix)De launch van het nieuwe uitbreidingspakket van World of Warcraft was beneden peil, zo schrijft Blizzard op zijn forum. Spelers ondervonden hinder van gameplay- en serverproblemen. De problemen deden zich voornamelijk voor in de drukst bezochte gebieden, maar daarnaast had Blizzard eveneens te kampen met een ddos-aanval. Het maximumaantal spelers werd daarom teruggebracht om de spelvoortgang te bevorderen.

Blizzard claimt op de weg terug te zijn. De ontwikkelaar probeert de resterende problemen te verhelpen, waardoor de capaciteit in elke realm naar verwachting wordt verdubbeld ten opzichte van de capaciteit tijdens uitgave van Warlords of Draenor. De studio wil spelers die hinder ondervonden van de problemen rondom de launch compenseren. Blizzard voegt vijf speeldagen toe aan de abonnementen van World of Warcraft-spelers die op 14 november al stonden ingeschreven.

Lees ook de review van World of Warcraft: Warlords of Draenor.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Blijf het toch een raar verhaal vinden, WoW had in hun primetime 12 miljoen spelers, toen waren er weinig tot geen problemen. Nu hebben ze 7 miljoen spelers en lopen ze ineens tegen capaciteitsproblemen op. Zouden ze al begonnen zijn met downscalen van alle servers en daarin doorgeschoten? Zou het komen door de nieuw instancing techniek die ze voor Garissons gebruiken?

Overigens heb ook ik weinig last gehad van de ellende, Donderdag en vrijdag inderdaad niet kunnen spelen, maar vanaf zaterdagochtend eigenlijk geen problemen meer gehad.
De server techniek en engine zijn door de jaren heen enorm verbeterd en uitgebreid. Zo was het eerst bijv dat acties van spelers verzamelt werden en in packages elke 400ms werden verzonden naar de server. Tegenwoordig communiceert elke actie instant met de server. Zo zijn er nog meer wijzigingen die de gameplay verbeteren en de netcode versnellen. Echter geeft dit de server wel een behoorlijke ass whooping zodra extreem veel spelers in één zone zitten door bijv. een bottleneck.

Garrisons knalde er steeds uit omdat de instance server het niet trok om telkens zoveel instances tegelijk te genereren. Het phasen van een complete (unieke) town met npc's, quests en interactive elements is iets wat ze nog nooit hebben gedaan, overduidelijk hebben ze de serverload hiervan zwaar onderschat.

Het was tijdens het WotlK tijdperk toen ze nog 12 miljoen spelers hadden. Wat die expansion beter deed was het verspreiden van de spelers tijdens de start. Er waren 2 starter zones en niemand zat te bottlenecken op één quest of op een garrison die je verplicht moest unlocken. De queues waren toen net zo erg als dat ze nu waren, dat is met elke expansion op drukke servers.

[Reactie gewijzigd door quintox op 19 november 2014 12:11]

Ze hebben met alle releases van expansions problemen gehad. Heeft er mee te maken dat de starting nodes the load gewoon niet kan hebben.
Met Cataclysm en Mists of Pandaria waren er amper problemen. Er was wat lag maar dat was niets in vergelijking met wat er nu gebeurd is. Bij beide voorgaande expansions was het gewoon mogelijk om gelijk te gaan spelen in de nieuwe gebieden.

Bij Warlords of Draenor was het de eerste 2-3 dagen voor mij en vele anderen gewoon onmogelijk om te spelen. Als je niet in een queue stond van 3,5 uur had je wel last van game brekende lag.
Precies, ik denk ook dat het grootste probleem nu is, dat de populatie weer enorm gegroeid is, mensen die toch willen kijken of de expension iets is, nu er nog maar 6 miljoen spelers zijn en dat ineens met een paar nullen vergroot is zal dat impact hebben op de servers, er zijn neem ik aan infra aanpassingen gedaan als je 50% van je users base kwijt bent.
Zouden ze al begonnen zijn met downscalen van alle servers en daarin doorgeschoten?
Dat lijkt me vanzelfsprekend. Men gaat niet constant server capaciteit voor 12 miljoen spelers behouden wanneer er maar 7 miljoen spelers zijn. Het lijkt me niet dat ze zijn doorgeschoten, voor de expansion liep alles prima.

Wat ze misschien wel beter hadden kunnen doen was het anticiperen van de hoeveelheid terugkerende en nieuwe spelers dankzij de expansion.
[...]
Wat ze misschien wel beter hadden kunnen doen was het anticiperen van de hoeveelheid terugkerende en nieuwe spelers dankzij de expansion.
Dat is natuurlijk giswerk voor Blizzard. Misschien hadden ze er op geanticipeerd, maar niet verwacht dat er zoveel mensen zouden terugkeren natuurlijk.

Een DDOS-aanval op hun servers helpt natuurlijk ook niet mee.
Die DDOS-aanval was op de Amerikaanse servers, daar hebben wij geen last van gehad.
Klopt, maar Blizzard zal ook wel werk hebben gehad om die DDOS-aanval(len) te weren en/of de schade te repareren.
Ze hebben zelf gezegd dat de DDoS aanval vrij weinig voorstelde. Dus ik snap niet waarom mensen dat blijven citeren als excuus voor Blizzard z'n fouten rond de launch.
Dat het weinig voorstelt betekend niet dat er weinig werk aan besteed kan worden. Wat nou als de aanvallers opnieuw een DDOS aanval willen gaan uitvoeren, alleen dan op grotere schaal?
Het gaat om piek belasting. Die 7 miljoen spelers loggen meestal verspreid over de dag in en spelen gemiddeld minder dan wanneer er een nieuwe uitbreiding uit is. Niemand stelt zijn servercapaciteit af op piekbelasting. Ze hebben er uiteraard wel rekening mee gehouden, maar waarschijnlijk is de terugkeer van meer spelers dan verwacht plus de DDOS ze te veel geworden. Blizzard lost het zoals gewoonlijk netjes op, daar kunnen veel uitgevers nog een voorbeeld aan nemen.
Ik merkte de afgelopen dagen op Hearthstone dat ik lastig kon inloggen, of er uit klapte om vervolgens weer in een queue te komen. Dus of mensen die niet konden inloggen gingen Hearthstone spelen of je moet de inlog pogingen van Hearthstone + WoW + Diablo 3 + Starcraft (+Heroes of the storm en Overwatch?) bij elkaar optellen. geen idee of je dan over die 12 miljoen gaat... maar dat zal de inlog zijn op de launcher en niet op de gameservers zelf.
Het probleem was niet de capaciteit van de game servers maar als een froot deel van de actieve accounts ineens allemaal tegelijk een instance (garisson) opstarten is dat een te hoge load op de instance server, waardoor de zoning niet goed verliep en je steeds moest blijven proberen in je garisson te komen.

Ik heb op de 14e gespeeld en moest meerdere malen proberen voordat ik weer naar mijn garisson kon komen.
Mooie actie van Blizzard, had niet anders verwacht (is niet de eerste keer dat ze zoiets doen).

De queues zijn nauwelijks meer aanwezig, en de garrisson en lag problemen schijnen ook over te zijn.

Die review zou ik echter achterwegen laten.
Lees de comments eens op jullie eigen review, dat had veel beter en objectiever gekund!

[Reactie gewijzigd door Darkfreak op 19 november 2014 10:23]

Wow, extra game time, dat was in 2009 voor het laatst. Terwijl er in de tussen tijd ook wel eens wat mis is geweest. In iedergeval netjes van ze, maar nog niet gaan rusten. De problemen zijn nog niet helemaal weg.
bij andere problemen als je meer dan 4 uur niet kon inloggen, kon je een ticket aanmaken of via de chat iemand van support contacteren. Als je dan je situatie uitlegde kreeg je ook gewoon de dagen terug. Dit hebben verschillende mensen om mij heen gedaan en met succes.
Je krijgt alles gewoon terug hoor, zelfde als de woensdagochtend maintenance. Als je prepaid voorbij is krijg je nog alle uren die er maintenance zijn geweest. Als je een half jaar hebt gespeeld kan dit zo in de dagen lopen.
Ik had er gisteravond nog last van dat de garrison niet werkte. Ik kon er de hele avond niet inkomen. Vanochtend werkte het weer.
Ik had gisteren ook nog problemen met de garrison.
Zo vanzelfsprekend is het eigenlijk niet, de laatste keer dat ze compensatie hebben gegeven is al heel lang geleden. Daarnaast zijn ze ook niet verplicht om compensatie te geven.
De DDOS aanval was trouwens enkel op amerikaanse servers, dus de meeste bezoekers van Tweakers zullen hier geen last van hebben gehad. Wel uiteraard van de andere problemen, zo was het voor mij schier onmogelijk om 's avonds nog te spelen, met wachtrijen van maar liefst vijf uur. Ondertussen gaat het wat beter maar is het nog niet helemaal opgelost.
Het verschil per server was erg groot. Op de drukke servers was er geen doorkomen aan idd. Maar de echte junk heeft een alt op een rustige server ;)
de echte junk is gewoon gebleven door de queues gegaan en lvl 100 is(en dan ben ik een trage speler die alles rustig wilt doorlezen en zien)
Precies. De die-hards blijven gewoon op de server en gaan door.
had echt maar tijdens de eerste dag wat problemen met garrisons en daarna nietmeer
De echte junks migreerden naar rustige server, en migreren volgende week terug :D

Wij zijn met de halve guild middels een free migration van Draenor naar Shadowsong verhuist. Vanaf komend weekend en volgende week gaan we terug migreren.
Als je toch al met je hele guild gemigreerd bent, waarom zou je dan weer terugmigreren?
Omdat spelen op een half dode server het einde van je guild betekent, het is onmogelijk om daar goede spelers te vinden om de mensen te vervangen die stoppen.
Exactly! General/tradechat zijn volledig dood. Auction house is maar matig. Tevens is de recruitmentpool voor heroic/mythic raiding zeer klein. Daarom dus snel terug naar onze thuisbasis :Y
Je moet er iets voor over hebben...
Ik had zelf met mijn vrienden een game weekendje en hadden hier ook (in lichte maten) last van. De queue's zoals ik ze in het forum lees etc... gelukkig niet gezien en gehad!
Verder wel een hele toffe uitbreiding tot nu toe!
Dat is het "geluk" van op een lege server spelen.

Ik heb een free char migration gedaan om de queue's te ontwijken. Gaat me wel weer 20 euro kosten om terug te gaan, maar dat is m'n eigen keuze :p
Nou dan heb je geluk had, op Outland was het letterlijk onspeelbaar. Vrijdagavond de hele avond gespeeld, letterlijk geen quest kunnen afmaken. Beetje zonde van me tijd geweest maarja..
Netjes van Blizzard, bij mij liep de frustratie op een gegeven moment ook hoog op. Ben blij dat ze op deze manier de spelers toch nog tegemoet komen!
Het was ook erg frustrerend. Log je al vroeg in, is het 12 uur en kan je na de inleiding eindelijk Draenor in. Begint het al met lag die nog wel te doen is en krijg je quests waar je op je beurt moet wachten om boompjes te markeren terwijl er 10 mensen om heen staan die op hetzelfde item staan te spam klikken. Om vervolgens een quest te krijgen waar je op een shaman stone moet klikken met een paar honderd man er om heen en waar iedereen er 1 voor 1 op moet klikken om credit ervoor te krijgen 8)7 . Iedereen liep daar dus al vast om daarna een quest te krijgen die phased was en waar je door de lag een objective niet kon halen en er dus nog meer mensen daar samen kwamen waardoor er nog meer lag was en servers gewoon eruit knalden. Ook het feit dat je Garrison instanced is helpt dan niet mee.
Dan denk je op een alt server met een low population te gaan spelen, blijkt dus opeens elke server op "locked" te staan 8)7

Ze hebben de zaak gewoon onderschat en op sommige punten niet goed aangepakt.
Die 5 dagen zijn dan ook wel het minste wat ze kunnen doen.
En als ik speel via automatische incasso? Krijg ik dan korting, of 2 weken later een afschrijving?
Als je subscription op 14 november actief was dan krijg je 5 dagen erbij ongeacht je betaalwijze.
Oh sorry 5 dagen, ik dacht 2 weken. Bedankt!
Ik ben zo casual tegenwoordig dat ik pas een paar uurtjes heb kunnen spelen (ben net 92). Het grote voordeel is wel dat ik achter de massa's aanloopt en de zones waarin ik speel al weer bijna leeg zijn.

Behalve wat lag in mijn garrison op donderdagavond, heb ik nog helemaal geen problemen gehad.
Jep voor mij geld ook hetzelfde, heb niet perse de behoefte direct veel te spelen. Af en toe een uurtje als ik tijd heb. Ben ook pas 93 ;)
Ik ben nog level 0. Ik zoek een nieuw spel om te spelen en ik denk dat WoW daarvoor een goede kandidaat is. Ik ben ondertussen wel uitgekeken op Guild Wars 2. :+

Ik ben maar begonnen met een starters account aan te maken. Kan ik rustig alles verkennen tot level 20 zonder geld uit te geven. :)
Best jammer van de launch natuurlijk, ik speel zelf wel op een drukke server en dat was goed te doen als je geen problemen hebt met 8 seconde delay en een inlog queue van dik boven de 4000.

Ik denk dat ze zelf niet verwacht hadden dat er zo veel mensen zouden zijn, maarja dit is meer cultuur geworden binnen wow. Een launch is altijd buggy.
Heel netjes van Blizzard en goed dat ze dit doen. Hopelijk zijn er niet teveel mensen die dit alsnog niet op prijs stellen, maar die zal je er vast bij hebben. Mijn abbo was niet meer actief, dus ik krijg die 5 dagen niet kado, maar ben wel van plan op korte termijn weer eens te gaan kijken of de nieuwe content wat is.
Voor degenen die geen queue problemen gehad hebben of lag, win-win voor hun!

Ik heb afgelopen weekend in totaal 20u in de queue gezeten.. leuk was anders..

Nu, ik had niet speciaal vakantie genomen donderdag of vrijdag, misschien best, maar degene die dat wel gedaan hebben.. en dan alleen maar in de queue gezeten hebben.. kan me inbeelden dat die absoluut niet gelukkig zijn met deze compensatie..
wat blizzard op zijn minst had kunnen doen afgelopen weekend is, bv character verhuis gratis gemaakt, advertentie campagne even staken, dit had het allemaal mogelijks wel vlotter gemaakt.
Character migrations hebben ze op de drukke servers met dikke queue's gratis gemaakt vorige week.

http://eu.battle.net/wow/...ions-available-11-11-2014

Op Tarren Mill was dit iig nog wel beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door Djehoetie op 19 november 2014 12:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True