Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties
Submitter: stresskiller

Blizzard probeert de serverproblemen rondom de release van Warlords of Draenor te verhelpen. De start van het nieuwe uitbreidingspakket van World of Warcraft ging gepaard met meerdere problemen, waaronder een ddos-aanval.

Blizzard Entertainment logo (75 pix)Warlords of Draenor is donderdag uitgebracht. Het eerste etmaal is echter niet zoals gewenst verlopen. Blizzard erkent de problemen rondom de release van het vijfde uitbreidingspakket van World of Warcraft. Zo hebben spelers onder meer last van server time-outs. Daarnaast kan de game spelers soms niet vinden, wordt de verbinding spontaan verbroken en er is sprake van andere prestatieproblemen.

Blizzard heeft eveneens hinder van een ddos-aanval ondervonden. Een combinatie van de problemen zorgt ervoor dat spelers kampen met een hogere latency dan gebruikelijk. Om de spelvoortgang te bevorderen, is het maximum aantal spelers teruggebracht. Daarnaast heeft Blizzard meerdere toegangswijzes voor het gebied Draenor toegevoegd, waardoor het spel moet worden ontlast.

De gameontwikkelaar kondigde tussendoor een onderhoudsbeurt aan, die inmiddels al is uitgevoerd. Blizzard hoopt dat de serverproblemen omtrent Warlords of Draenor daardoor zullen afnemen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Tja. Los van de DDoS is het verder ook niet gek. Miljoenen spelers willen tegelijk inloggen, tegelijk dezelfde zone in, tegelijk dezelfde quest doen. Dan wordt persen.

Elke ochtend staan er ook files, als er een ramp gebeurd kunnen de ziekenhuizen het niet aan. Als iedereen tegelijk gaat sms-en ligt het telefoonverkeer plat. Ik snap niet dat 'iedereen' zo boos wordt. De investering die het vergt om zonder launchproblemen te spelen zijn belachelijk hoog, dat betaalt zich eenvoudigweg niet terug. Je kunt niet bouwen op piekbelasting, dat is nonsens.

Over een paar dagen is alles weer ok.

OT: Wat zou ik nu graag bij Blizzard achter de schermen zitten. De hectiek, de inspanningen. Stress, maar het moet fantastisch zijn.
Toch kan het wel zuur zijn, want ik weet dat ze in het verleden (WotLK volgens mij) verschillende achievements hadden voor spelers die als eerste iets bereikt hadden. Bijvoorbeeld het eerste een profession op max skill, het eerste op max level. Persoonlijk kunnen die dingen mij gestolen worden, maar het was toen onnoemelijk populair.

Beetje zuur als je je helemaal voorbereid hebt op zo'n achievement en hij gaat aan je neus voorbij omdat je niet in kan loggen of een disconnect krijgt. Je kunt dit deels voorkomen door gefaseerd de uitbreiding vrij te geven, maar dan heb je ongetwijfeld een evengroot aantal spelers die klagen omdat <buurland X> eerder mag spelen dan zij.
Voorzover ik begrepen heb zijn er in WoD geen "realm first" achievements, gelukkig dus gezien de problemen op die eerste dag.
Dat iedereen tegelijk in wil loggen zou geen probleem moeten zijn, daar hebben de de queue voor in het leven geroepen?
Het probleem is dat vrijwel iedereen die inlogt naar hetzelfde gebied wil. Die queue zit op de server, en de max server populatie is ingesteld op een bepaalde verdeling van users over de continenten / instances.
Nu komt iedereen bij elkaar op 1 continent / instance, en wordt het een probleem.

Blasted Lands en Tanaan Jungle zijn dan wel opgedeeld in meerdere kopieŽn waardoor je daar weinig lag hebt, maar als je dan in Shadowmoon Valley / Frostfire Ridge komt, zit iedereen bij elkaar in 1 instance, plus alle individuele garrison instances er bij.
Dan gaan servers het zwaar krijgen. Dan komen daar nog eens wat bugs met phasing en bepaalde quests bij, en een DDoS er bovenop...

[Reactie gewijzigd door Blitzdoctor op 14 november 2014 13:32]

Ik kan helaas geen +1 modden bij reacties op mijn eigen reactie (vreemd eigenlijk). maar dit verduidelijkt t wel .

Een stukje lager heb ik inmiddels ook over de garrison problemen gelezen, wat eigenlijk ook precies op wat hierboven staat neerkomt.

De ddos zou overigens vooral invloed hebben op de login servers en battlenet lijkt me? instances zijn niet zo direct op basis van IP te ddos-en. De overbelasting op instance-niveau kan dus alleen van de vele spelers afkomstig zijn die allemaal tegelijk phasing en instances moeten gebruiken?
De stress lijkt me inderdaad nogal overweldigend. Er zullen een tal van problemen tegelijk moeten worden opgelost. Game bugs door de devs, server issues door de server engineers... Dat vereist nogal wat coŲrdinatie. Als er dan ook nog sprake os van een DDOS aanval zijn de rapen natuurlijk gaar.
Mjah, natuurlijk kan je niet bouwen op piekbelasting. Maar toen WotLK in 2008 online ging waren er toch een stuk minder problemen toen WoW op zijn piek zat in subscribers, populariteit en concurrend users. Alleen de eerste paar uurtjes ging het helemaal fout, daarna viel het wel te doen. Nu zijn we 24 uur verder + server maintenance en nu is het al slechter dan gistermiddag (lees: het is echt niet speelbaar). Denk dat als ik vanavond terug ben na wat chores, de boel helemaal vastloopt. Daarbij moet je ook nog eens meetellen dat de hardware in 2008 veel minder krachtig was dan die nu in 2014.

Denk dat het hier een vervelende combinatie is van een aantal verkeerde design beslissingen (Garrisons zitten in het levelling proces, een garrison is 1 instance, dus voor bergen met spelers moet een instance aangemaakt worden, yup dat gaat fouten), phasing design beslissingen, enkele verkeerde bezuinigingen in het MoP tijdperk (hele lage userbase) en dat het datacentrum in Parijs aan zijn max bandwith zit. Er gaat nu natuurlijk een stuk meer data tussen punt A en B dan in 2008 (er zijn meer variabelen in de game bijgekomen die moeten worden verstuurd tussen client en server) terwijl de infrastructuur in Parijs waarschijnlijk niet met die load is verbeterd. Dat is niet helemaal de schuld van Blizzard, ook het terrein waarop zij zitten is daarvoor verantwoordelijk.
De investering die het vergt om zonder launchproblemen te spelen zijn belachelijk hoog, dat betaalt zich eenvoudigweg niet terug. Je kunt niet bouwen op piekbelasting, dat is nonsens.
BS! Je kan wel degelijk bouwen op piek belasting, hoe denk je dat goede webshops dat doen? Als je tijdens de pieken er niet voor kan zorgen dat je webwinkel het niet doet dan kost dat veel meer geld en vertrouwen (wat later meer geld kost) dan de hard/software goed geregeld hebben.

Je kan natuurlijk eigenhardware gaan plaatsen, maar je kan ook inzee gaan met oplossingen zoals Amazon EC2, Azure, etc. daar kan je servers enorm goed schalen, kan je zelfs schalen door scripting en als de extra servers niet nodig zijn betaal je er ook niet voor. Je zou zelfs een hybride opstelling kunnen maken, overflow gaat naar de 'cloud'. Dat Blizzard hier niet voor kiest is het probleem van Blizzard en niet die van de klant.
Hoewel je inderdaad gelijk hebt met je opmerking, is er een punt wat wel de moeite is om te noemen: Blizzard WEET dat er een launch is; het is al maanden gepland en ze weten ook dat er heel veel mensen tegelijk gaan inloggen. Het is geen rocket sience.

Met webwinkels: die weten wel degelijk dat met kerst het een drukke periode is. Change freezes, capacity planning, overloop ventielen en anders instellen van de loadbalancers. Dat hoort er allemaal bij.

Blizzard heeft het relatief nog makkelijker: 0:00 van woensdag op donderdag ging het portal open en kon iedereen WoD spelen.

Hope for the best; plan (en scale) for the worst :)
[Q] OT: Wat zou ik nu graag bij Blizzard achter de schermen zitten. De hectiek, de inspanningen. Stress, maar het moet fantastisch zijn. [Q]


Precies wat ik gisteren dacht, ik zou dat wel eens willen bekijken, hoe ziet dat er nou eigenlijk uit ?
Het grootste probleem voor mij (en vele anderen gok ik) is niet zozeer de issues op zich maar de communicatie hieromtrent.
Dat servers stuk gaan door de drukte is te begrijpen, maar anderhalf uur nadat het forum overspoeld is door meldingen van problemen vanuit community service de reactie krijgen in de trant "disable addons en probeer het nog eens" is ronduit schandalig.
En dan aangeven "we restarten de services, over een pas minuten moet alles weer werken" waarna vervolgens 2 uur radiostilte optreedt terwijl de issues er nog zijn kan gewoon niet.

Het grote probleem is niet technisch van aard maar communicatief. Schop de hele servicedesk eruit en communiceer op een goed niveau met je mensen, dan is al je drama gehalveerd.
Ik wil het best geloven dat een DDOS aanval heeft plaatsgevonden / nog afspeelt.
Iedereen die een launch dag heeft meegemaakt weet dat iedereen wil inloggen en dat het moeizaam loopt, lag heeft en dat soort dingen.
Hoe moeilijk kan het zijn om in te beelden dat ... iemand die gebanned is of gewoon kwaad is dat ie zijn loot niet heeft gekregen, simpel een DDOS uit laat voeren op de launch dag om het zo onmogelijk te maken voor alle andere om te spelen?
Juist op die launch dag zijn die servers zo vol, dan heb je niet veel meer nodig om daadwerkelijk alles onderuit te halen.
Ik kan mij nog paar maanden geleden herinneren dat ook een DDOS gaande was, maar heb alleen beetje meer lag gekregen en verder geen problemen. Mogelijk omdat de servers niet zo vol zaten en dus alles konden “bijbenen”.
Maar goed, we gaan wel zien wanneer dit probleem oplost en iedereen weer kan inloggen c.q. spelen.

En ja, zoals al zegt Ryceck, communicatie van Blizzard uit zou wel ietsjes beter kunnen. Logisch kunnen ze niet op iedere post antwoorden, maar bijvoorbeeld een live streaming post die ala seconde bijgewerkt word met wat men actueel aan het doen is. (en waar men niet op kan reageren ander word dat volgespamt)
Want zoals bij menig (ICT) Bedrijf ... als je geen terugkoppeling geeft, ben je niets aan het doen.
Dat de servers stuk gaan door drukte, bij een bedrijf waarvan hun core business die servers is, is NIET te begrijpen.
DDos of te veel gebruikers? :p
Yeah, Blizzard is berucht voor zijn slechte launches, het afschuiven op een DDOS aanval klinkt wel heel makkelijk...

Edit: Kennelijk zijn er een aantal Blizzard/WoW fans die niet om kunnen gaan met kritiek ;-)

Geen ervaring met de WoW launches, speel het niet. Maar Met StarCraft 2 en Diablo 3 was het elke keer (initiele release en uitbreinding) weer raak. Dat is dan ook de reden dat ik geen Blizzard games meer koop op release, maar minstens een week wacht (en dan ook de gelegenheid heb om de reviews te bekijken). Want op release kopen heeft geen zijn, je kan het dan namelijk toch niet spelen en als je het wel kan spelen heb je over het algemeen een hele slechte ervaring.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 14 november 2014 12:00]

Maar ze hebben nu qua aantallen minder dan vorige releases, nu is er wel wat meer 'crossrealm' bij gekomen maar in de logica zou je dus niet meer lag nu moeten hebben dan tijdens Panda of Cata.
Ook de server architectuur is aangepast, waar eerder meerdere commando's van spelers verzameld werden in een pakketje en elke 400ms werden weggestuurd worden ze nu direct weggestuurd. Dit zal de load op de servers ook een heel stuk verhogen. Bron : http://us.battle.net/wow/...ic/13087818929?page=6#114

[Reactie gewijzigd door vleesjus op 14 november 2014 12:10]

Ahhh daarom werd healing een stuk smoother in 6.0, ik zat al te denken waarom. Thanks heel erg informatieve link daar
Die regel geldt niet enkel voor Blizzard. Dat is tegenwoordig een standaard regel die voor elke game op gaat.
Ik pre-order niks meer en ik koop niks meer op release. Geef ze eerst maar een maand of 3 de tijd om alle bugs er uit te halen.
SC2 geen idee, die koop ik inderdaad ook pas later en Diablo 3 vanilla was inderdaad een drama, maar RoS was een zeer soepele launch. zonder noemenswaardige problemen, volgens mij hoefde je zelfs om 00:00 niet eens uit te loggen, maar kreeg je een gamewide yell dat hij live was, moest je ff diablo killen en kon je los.
Ik heb diablo 3 en WoW:MOP kunnen spelen tijdens de release en ze werkten toen gewoon prima. Ik heb bij D3 alleen af en toe wat inlog problemen gehad. Nu speel ik CoD:AW en ik kan nog steeds 4 maps niet online spelen omdat deze problemen geven.
Beide. Er zijn wat kaartjes op internet te vinden waarop je internetverkeer kan zien. Er is een onevenredige hoeveelheid verkeer wat uit China naar de EU en US gaat, en iets uit Zuid-Amerika.

Server-maintenance heeft trouwens niet geholpen, inmiddels is het weer lag city en nagenoeg onspeelbaar. En dat op vrijdag morgen. Denk dat ik dit weekend wat anders ga doen. =P
Yeah, Blizzard is berucht voor zijn slechte launches, het afschuiven op een DDOS aanval klinkt wel heel makkelijk...
Valt wel mee. De Cata launch ging wel redelijk, ook WotLK ging okee. MoP heb ik niet meegemaakt. Dit is wel de slechtste WoW launch die ik tot nu toe heb meegemaakt. Als de servers het zelfs niet kunnen houden in de ochtend gaat het vanavond helemaal niks worden.

[Reactie gewijzigd door Harsh Critic op 14 november 2014 11:57]

"mijn" servers zijn prima op dit moment sinds de maintenance, war het gister drama was en mijn main character ruim 8 uur stuck zat, heb ik sinds dat ik vanmorgen ingelogd ben nog geen enkele lag spike / dc or andere zaken gehad. Alles gaat zeer smooth op het moment.

Misschien dat jouw realm nog wat problemen heeft, of gewoon overcrowded is (een nadeel wat ik vaker gezien heb op full realms). Maar de 2 medium pop realms waar ik op speel doen het uitstekend tot nu.
Kan zijn, ik zit op Argent Dawn waar de meeste problemen op dit moment gebeuren. ;) Ik probeer het vanavond wel weer.
WoW heeft sinds TBC eigenlijk geen slechte expansion releases meer gehad. Goed, het was altijd even dringen rond releasetijd dus het zat er dik in dat je pas om 1:00 kon gaan questen omdat je tot die tijd gewoon niet op de server kwam, maar als je er eenmaal in zat was het een redelijk vlekkeloze ervaring, met uitzondering van een gebugde quest hier en daar.

Het probleem zit er nu in dat je na de initiŽle paar quests in een garrison terecht komt. Dat garrison moet een instance spawnen waar alleen jij toegang toe hebt, maar omdat iedereen tegelijk op datzelfde punt aankwam hielden de servers het aanmaken van instances niet meer bij, wat resulteerde in een bottleneck waarbij er meer spelers bij kwamen dan er weggingen. Wat weer als resultaat had dat Shadowmoon Valley (voor Alliance-spelers in elk geval) totaal onspeelbaar werd; geen NPC's, je kon je skills niet gebruiken, enz. Je kon zelfs niet naar een dungeon teleporten of uitloggen zonder alt+F4.

Vanochtend heb ik voordat ik naar mijn werk ging even snel ingelogd en voorbij dat garrison gespeeld. Hopelijk gaat het vanavond wat beter. :P
Het eindresultaat is het zelfde. Zie je vaak met grote releases dat servers het niet meer aan kunnen.
Merk het ook nog steeds met Steam als een erg gewilde titel lanceerd, zowel de Steam download als de online mode van het spel zelf. Gelukkig lossen problemen daar meestal snel op.
Dood Door overvolle Servers !
"Volgens community manager Micah Whiple zijn ook de grote hoeveelheiden spelers die proberen in te loggen een oorzaak van de slecht bereikbare servers. "
Als ze met een paar miljoen tegelijk willen inloggen en dus verbinding willen maken met de server... Is het dan niet eigenlijk een soort van onbewuste DDoS? :p
Voor mensen die wel kunnen spelen. Wees blij, want je behoort tot de goede helft. Om daar te blijven, lees dit goed:

! - ! - ! - ! - ! - ! GA NIET NAAR JE GARRISON!!!! ! - ! - ! - ! - ! - !

Want je komt gruwelijk vast te zitten door alle problemen met de serverstabiliteit. Wanneer je vast zit kun je er alleen uit wanneer de Blizzard Support je helpt wat met deze launch misschien wel uren, zo niet dagen kan duren.

Meer informatie hierover lees je hier:
- https://eu.battle.net/support/en/blog/16781314/

[Reactie gewijzigd door Zeror op 14 november 2014 14:53]

GA NIET NAAR JE GARRISON!!!!
Dus we mogen niet questen en hele dag mobs grinden en dungeons farmen jippie.
Tot het opgelost is zou dat idd gaan doen. Mobs grinden, quests doen buiten je garrison om en dungeons farmen.
Ik snap niet dat iedereen zo loopt te mekkeren over die wachtrijen. Als je zaterdagochtend om 10 uur de Efteling in probeert te komen sta je ook een uur in de rij. Als een nieuw restaurant zijn deuren opent zul je ook wat langer moeten wachten totdat je je eten hebt. Zo gaat het bij zo'n beetje iedere launch van een online game. Bij iedere WoW expansion waren er de eerste week disconnects etc. Diablo idem dito. Om over SimCity nog maar te zwijgen...
Dan huurt Blizzard tijdelijk toch even wat cloud bij voor die paar weken? Met een beetje goede wil bouw je een load balancer netwerk die dynamisch extra VM's kan alloceren en uiteraard ook dealloceren. Ze plannen de release ook dus kunnen ze zorgen dat ze hun capaciteit tijdelijk verhogen. Dat ze dan een uitdaging hebben om alle accounts en realms gesynchroniseerd te houden is wat anders maar dat zal vast wel op te lossen zijn.
Zou je denken inderdaad, maar uiteindelijk is het een simpele afweging waar ze moeten kiezen tussen een X bedrag voor betere speelbaarheid of een X aantal klachten en problemen waar je na 2 weken niemand meer over hoort. Blizzard weet dondersgoed dat ze er toch wel mee wegkomen en dus is die keuze gauw gemaakt. Hoe rot en vervelend het ook is voor de eindgebruiker.

Vergeet uiteindelijk niet dat het hier om een commercieel bedrijf gaat dat simpelweg geld wil verdienen.

[Reactie gewijzigd door Astort op 14 november 2014 13:27]

Klinkt eenvoudig, maar het zal in de praktijk wel niet zo makkelijk gaan, of het is gewoon niet kosten effectief.
Als je van te voren weet dat er zeg 3 dagen lag gaat zijn, dan is de overhead van servers bijplaatsen, installeren, weghalen bij elkaar misschien wel meer dan die 3 dagen en is het gewoon de moeite niet om dat te doen.
offtopic:
Het is een trend dat in de loop van de tijd actieve spelers zich samenhopen op een beperkt aantal servers. Bij de release van nieuwe content zorgt dat inherent voor problemen.
Eenmaal de move gemaakt kom je moeilijker terug want meestal doe je t met je hele guild.
T heeft wat mij betreft dus meer met verwachtingen van spelers te maken dan met problemen aan Blizzard z'n kant dat de launch voor problemen zorgt. Gewoon beter spreiden als gebruikers, ook al betekent dat af-en-toe wat legere servers in tijden.


Voor degenen die denken dat het afschuiven is: DDOS is eenvoudig te herkennen. Als het geen DDOS is dan komt die aap vanzelf wel uit de mouw door een Blizzard devver die uit de school klapt.
reeds gebeurd: Volgens community manager Micah Whiple zijn ook de grote hoeveelheiden spelers die proberen in te loggen een oorzaak van de slecht bereikbare servers.
Ik heb blijkbaar erg veel mazzel gehad, tijdens de launch toch gewoon de game kunnen spelen tot aan het bouwen van mijn garrison aan toe.

OT: ik moet zeggen dat ik het denk ik de leukste expansie vind tot nu toe. echt geweldige gedaan die openingsscenes.

Dat het niet soepel loopt, ach met wat geduld red je het makkelijk.... volgende week ben je lekker zorgeloos aan het spelen. Ik kan me wel de frustratie goed voorstellen, maar daar ben ik blijkbaar overheen, want ik heb het deze keer niet zo... zal de leeftijd wel zijn.
Mja, aan de ene kant is geduld leuk. Maar mensen betalen maandelijks een redelijks fors bedrag om dit spel te kunnen spelen. Als men dan niet afleverd, hoort daar een flinke vergoeding tegenover te staan. Ik had dit weekeind niks geplanned, puur zodat ik op m'n gemak Warcraft kon spelen.

Ik ken ook mensen die een dagje vrij hebben genomen van werk, om het weekeind te kunnen spelen. En dat men dan met zo een launch durft aan te komen zetten, dat is gewoon ronduit schandalig. Ik ben ook de jongste niet meer, maar ik heb een redelijk kort lontje.

Dit is in principe een flinke doodsteek voor WoW. Dit kun je gewoon nooit meer goed praten. 2 dagen na launch nog volstrekt onspeelbaar. Guild Wars launch ging bij mij namelijk prima. Als hun het kunnen, kan Blizzard dat ook. Kwestie van prioriteiten. En een DDOS? Nice cover, maar elke launch is finaal misgelopen tot nu toe.
Waren er server problemen dan? Volgens mij geen nieuws item over gezien op Tweakers (en wel op alle overige sites). Dit had een mooie update van het artikel kunnen zijn.

Bij grote launches van Blizzard zijn er overigens meestal problemen, wellicht was dit de reden van Tweakers om er niet over te berichten?

Blijft vervelend voor de spelers die graag direct willen beginnen. Voor mij een reden om bij Blizzard releases niet direct het spel te kopen, maar 1 of 2 weken te wachten.

edit: spelling

[Reactie gewijzigd door Joepys op 14 november 2014 12:02]

Ik heb twee launches op middernacht meegemaakt, maar ik heb verder nooit dezelfde nacht gespeeld. (Het is wel mogelijk maar je moet goed voorbereid zijn om sneller te zijn dan anderen, zodat je de bottlenecks voorbij bent voordat ze gebeuren).

De Cata launch, waar alles vlekkeloos om zou schakelen om middernacht, maar helaas bleek op het laatste moment toch een server restart noodzakelijk. Iedereen moest opnieuw inloggen, en dan maar met z'n allen questen. Het werd mij te druk en ik heb vervolgens niet geprobeerd verder te gaan. De volgende dag werkte alles goed.

MoP launch, waar je in een van de allereerste quests met miljoenen mensen tegelijk in een zeppelin, wachtend op je eigen vliegtuigje. Eenmaal in je vliegtuig blijk dat geen van je instant spells... instant werken. Heb je het geluk dat je vliegtuig toch raketten afvuurt, moet je tig mobs schieten die alle andere spelers die in dezelfde cirkel rondvliegen ook nodig hebben. Oftewel.. lag lag lag disconnects, eeuwig rondvliegen.

WoD launch maar eens overgeslagen, in de namiddag kwam mijn pakket aan. Verrassend genoeg bleek ik meteen te kunnen questen, redelijk druk, maar verder geen lag of problemen met mobs vinden of quests doen.

Totdat je bij je Garrison aankomt. In de eerste twee quests voordat je Garrion tevoorschijn komt, verschijnen ineens honderden spelers. Tijdens het questen verschijnen en verdwijnen spelers met elke stap die je zet (phasing). Zelfs mijn groepsgenoot verdwijnt van mijn scherm continu en kunnen wij niet samen spelen. Het is alsof je door dichte mist loopt, neem voorzichtig een stap en wellicht verschijnt er een mob of quest item, of niet.

Een paar quests later krijg je je eigen Garrison.
Volgens Blizzard een van DE grootste selling points van WoD, je eigen kamp opbouwen.
Iedereen krijgt zijn eigen instantie om zijn eigen kamp te bouwen.
Maar daar sta je dan, met honderden spelers tegelijk, wachten op de server, zodat je je eigen instance krijgt. Maar na lang wachten krijg je de vervelende mededeling "Instance not found, transfer aborted".

Het is uiteraard een probleem en een duidelijke bottleneck wanneer iedere speler zijn eigen instance moet krijgen. Maar gezien de Garrison een grote rol speelt in de gehele expansion komen spelers ook continu terug naar hun Garrison. Dus zowel alle spelers die die hun questline netjes volgen, als spelers die er allang voorbij zijn, proberen allemaal in hun eigen Garrison instance te komen.

Uiteraard waren er nog tal van spelers die niet eens in konden loggen, maar degenen die wel binnen kwamen zaten vooral met honderden tegelijk te wachten op hun eigen Garrison.

Jammer, maar hopelijk heeft de volgende expansion launch geen grote botlenecks als de Garrison.
Dit is echt hun slechtste launch EVER! Gewoon niet normaal meer.

Vanmorgen 1 uurtje kunnen spelen en toen begon het gezeik weer, inmiddels is er niks meer mogelijk op Silvermoon. Zelfs Pet Battles in MoP kunnen niet meer gestart worden. Het enige wat je kan doen is idlen in Stormwind om Rested Experience te krijgen.

Ik hoop dat ze een flinke deuk op lopen in hun reputatie, en dat het niet zomaar overwaait.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True