Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

Het Finse Nokia ontkent dat het weer telefoons gaat maken. Volgens de overeenkomst met Microsoft mag het vanaf januari 2016 weer smartphones gaan verkopen, maar de huidige directeur wijst die optie vooralsnog van de hand.

Nokia 3310Nokia gaat geen toestellen meer maken, maar denkt er wel over na om zijn merknaam te lenen aan andere fabrikanten, zei directeur Rajeev Suri op een bijeenkomst voor investeerders volgens een analist. De geruchten over een comeback van Nokia op de telefoonmarkt gaan al maanden. Het Finse bedrijf verkocht zijn telefoontak eerder dit jaar aan Microsoft.

Hoe het lenen van de Nokia-merknaam aan andere fabrikanten eruit zou komen te zien, ging Suri niet op in. Vermoedelijk kunnen andere fabrikanten zonder naam onder bepaalde voorwaarden de naam Nokia op hun toestel zetten om zo te proberen er meer van te verkopen.

Nokia is momenteel geen telefoonmaker. Het heeft wel een r&d-tak die zich lijkt te richten op wearables, een divisie voor kaartendienst Here en een bedrijfsonderdeel dat netwerkdiensten en -apparatuur verkoopt. Het maakt sinds de verkoop van de telefoontak weer winst.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

De 'dumbphone' business draaide tegen het einde nog beroerder dan de smartphone divisie, dus er is ook niet veel om te herstarten. En de ex-Nokia smartphone engineers zijn al met Jolla begonnen (wat tot nu toe nog bar slecht loopt helaas).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 november 2014 12:07]

De 'dumbphone' business draaide tegen het einde nog beroerder dan de smartphone divisie, dus er is ook niet veel om te herstarten.
Ze zijn van al deze oude "skeletten" af. Ze kunnen met een schone lei beginnen, zoals bijvoorbeeld met een opgepoetste Meego variant.

Nokia heeft nog een goede naam bij veel mensen. Doordat Microsoft de naam Nokia niet gebruikt is de naam nog niet te grabbel gegooid.

Nokia zal op dit moment echt niet zeggen at ze in 2016 van plan zijn. Ze zijn een bedrijf met aandeelhouders. Zo'n aankondiging zou voor onrust zorgen, wat het aandeel niet ten goede zal komen.

Ik hoop dat ze de markt weer betreden met een Meego telefoon.
waar haal jij vandaan dat het slecht loopt met Jolla? Ze hebben wat opstartproblemen gehad, en nog maar 1 phone gelanceerd.
Daarnaast Jolla's startkapitaal is gefinancierd door Nokia. Een overname zou dus kunnen
Jolla houdt zijn verkoopcijfers angstvallig stil, en dat doe je niet als het lekker loopt. Ook hoor ik nauwelijks buzz onder app developers, resellers en andere mensen in de telefoon business, zoals er bv wel rond andere succesvolle startups hangt als OnePlus. Zie ook Google Trends, etc - er zijn genoeg manieren om een idee te krijgen hoe succesvol een produkt is. Het kan dat op mysterieuze wijze Sailfish enorm populair is en dat er een soort geheimhoudingspact onder iedereen is om erover te praten, maar dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 november 2014 16:51]

Dat klopt deels ook wel: Jolla wil eerst een goed fundament met een beperkt aantal klanten (testers) en daarna pas uitbreiden. Zo waren de specs ook niet over om naar huis te schrijven. Er zijn bepaalde afwegingen die een bedrijf maakt. Zie het zoals Nokia die hebben ook niet vollop reclame gemaakt voor bijvoorbeeld de N900 terwijl dat eigenlijk een zeer goede telefoon was. Toen Nokia (te) groot werd ging het daar fout omdat de klant te hoge verwachtingen ging krijgen. En terecht.

Als je kijkt naar dat the other half keyboard dat gaat super snel. Er is dus wel vraag maar ook in een bepaald segment. Je suc6, moet niet je ondergang worden. En Oppo is een heel ander soort bedrijf kwa markteting en alles.
Zou raar zijn als ze de naam wel voor 2106 mogen uitlenen.
Voor de consument is dat gewoon weer Nokia.
Net zoals philips geen tv's meer maakt maar fabrikanten wel hun logo mogen gebruiken.
Tja vroeger heeft nokia ook tv's gemaakt. Het is inderdaad vreemd dat je zomaar iemand anders zijn naam mag gebruiken maar goed.
Nokia is begonnen als rubber bedrijf toch? Ik woon in Finland en kom op de gekste plaatsen Nokia logo's tegen. Op houders van toiletpapier bijvoorbeeld.

Ik heb ook een tijdje bij NRC (Nokia Research Center) gewerkt en daar doen ze verder ook nog onderzoek naar nieuwe netwerktechnologiŽn (5G) en onder mijn afdeling werd er met Android gewerkt. Ik hoop persoonlijk wel niet dat Nokia als ze ooit terug naar de telefoonsector gaan ze naar Android over gaan. Mij lijkt het dat ze daar niet kunnen concureren en persoonlijk moet ik ook niet veel van Android weten. Liever dat ze terug naar Windows gaan of misschien zelfs Sailfish.

@xleeuwx net waar ik te lui voor was. Bedankt voor de aanvulling :)

[Reactie gewijzigd door Vnze op 14 november 2014 14:50]

even de wiki opengetrokken:
Nokia werd in 1865 opgericht door Fredrik Idestam als molen voor houtpulp. Het bedrijf breidde uit en ging rubberproducten maken in het stadje Nokia (ruim 30.000 inwoners in 2009). De naam van de stad werd tevens de bedrijfsnaam. Na de Tweede Wereldoorlog nam Nokia de kabelfabriek Finnish Cable Works over.
was dus bijna goed :)

[Reactie gewijzigd door xleeuwx op 14 november 2014 14:28]

Ik hoop persoonlijk niet dat Nokia als ze ooit terug naar de telefoonsector gaan ze naar Android over gaan. [...] Liever dat ze terug naar Windows gaan of misschien zelfs Sailfish.
Ik ben eigenlijk veel meer benieuwd naar Ubuntu Touch, wat in December uit zal komen op de Meizu MX4. Niet alleen wil ik mijn leven graag "ontgoogelen", ook vind ik het leuk dat er dan eindelijk een "echte Linux" op de telefoon kan zijn!
der is al tijden een " echte" linux voor Telefoons hoor :)

*SailfishOS
*Meego
* en velerlei anderen, waaronder Tizen, Maemo, etc. :Y)
Vroeger :D

Ik had er in 2006 nog 1 in de woonkamer staan :) En hij doet het nog steeds in een studentenhuis. Onverwoestbaar spul :D

edit:
En de tv was een erfenis van een oma. Wellicht doet het er niet toe, maar dat beestje is OUD

[Reactie gewijzigd door generic_usernam op 14 november 2014 12:17]

Het zou me ook niets verbazen als MS nog een keer bij Nokia gaat theedrinken, en er nog een paar jaartjes aan vast knoopt. Niet omdat ze het willen gebruiken, maar om te voorkomen dat anderen het gebruiken.
2106 is nog een hele lange tijd. Dat gaan wij niet meer meemaken... Tenzij ik 116 word. Iets waar ik niet vanuit ga
Persoonlijk denk ik dat Nokia op het moment even lekker zn rust neemt, lekker discussiŽren over nieuwe technologieŽn en over 2 jaar met iets nieuws aan komt.

Wishfull thinking? wie weet O-)
Zoals een smartphone die zo robust is lijk de eerste nokias :D. Wel handig dat heb je onmiddellijk ook een smartphone die je kan gebruiken als koevoet ;).
Ik heb mijn lumia 920 in het portiek van 3 hoog naar beneden laten vallen. Er zit nauwelijks schade op. In tegenstelling tot mijn iPhone 4 die ik uit Me handen liet vallen op de wc een paar keer. Had bij die telefoon al 2 keer het scherm vervangen en 5 keer de glasplaat op de achterkant. Nou moet ik er wel bij zeggen dat de iPhone 4 en 4s de meest breekbare iphones zijn in hun productlijn.

De onverwoestbaarheid van Nokia toestellen was/is nog steeds bij hun Windows Phone toestellen. Helaas niet in dezelfde mate als hun 3310. Heb zo een ding nog steeds als reserve telefoon (wel de accu vervangen)

EDIT: ben benieuwd of microsoft de robuustheid van de lumia lijn wil doorzetten

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 14 november 2014 12:29]

Ik heb mijn lumia 820 in anderhalf jaar ťťn keer laten vallen van minder dan een meter hoog en het scherm was gebarsten (niet het glas)... Nu heb ik een lumia 920...
Mijn 820 is al regelmatig gevallen, ook buiten op de stoeptegels vanaf +2 meter hoog... enkel wat krassen op de 'achterkant'(die ook zijkant is). Kortom, die kan ik prima vervangen, en dan is hij weer als nieuw.

Bij vallen heb je naast de robuustheid van het toestel ook altijd een klein beetje geluk nodig!
Mijn Nokia 3510 (de opvolger van de 3310, ja die oude eerste) is uit mijn borstzakje op het asfalt gevallen terwijl ik op de motor 210km/h reed 8-) . Terug gereden en de stukken opgeraapt, nieuw frontje gekocht en een stukje tape om de batterij (was de witte behuizing van losgelaten) en telefoon deed het weer. dat doet geen enkele telefoon van tegenwoordig hem na. _/-\o_
Nou moet ik er wel bij zeggen dat de iPhone 4 en 4s de meest breekbare iphones zijn in hun productlijn.
??
Logisch toch? Ieder product is de meest breekbare in zijn (eigen) productlijn. (En ook tevens de robuuste. En de duurste. En de goedkoopste. Etc...)
Je weet donders goed dat dat niet is wat ik bedoel. De iPhone 4 en 4s hebben glas op de voor en achterkant. Vandaar het probleem
Mijn 920 is ook erg vaak gevallen en nooit geen schade tot hij opeens van anderhalve meter plat op het scherm viel: Glasplaat versplinterd. Scherm en touchscreen nog wel gewoon werkend, maar financieel dus eigenlijk total loss als je de glasplaat wilt vervangen :'(
Ben je zo handig dat je ze keer op keer laat vallen ?
Een telefoon is een gebruiksvoorwerp. En voor onze generatie, het meest gebruikte voorwerp in onze broekzakken. Iedereens telefoon valt wel een keer
een keer of zoals je schreef: die ik uit Me handen liet vallen op de wc een paar keer.

paar keer is al meer, dan van 3 hoog. als je onhandig bent kun je ook niet aan doen ;)
Ik snap dat ook niet. Je betaalt zoveel voor een telefoon dan zou je denken dat je wat voorzichtiger zou zijn. En dan nog op de WC ...
Ik wil geen reclame maken, maar de Cat B15 lijkt aardig robuust. Zag er toevallig een filmpje van op Facebook waarbij er een rupsvoertuig overheen rijd.
"Can survive a fall from 1.8 meters (5'11")"

Dat is toch wel een beetje het minimale wat je verwacht.. Dat is ongeveer alsof je aan het bellen bent en hij valt uit je handen.. Mijn HTC One (M7) is al 100 keer gevallen, van hoog, van laag, de trap af, buiten op de grond.. Op krasjes en deukjes na helemaal in orde, daar hoef je dus niet zo een dikke rugged ding voor te hebben!

18 meter fall lijkt me interessanter.. En laten we eerlijk zijn, hoe vaak in je leven rijdt er een rupsvoertuig over je telefoon heen :)
De Lumia 920 en 930 vind ik erg robuust. Ik heb ook de HTC desire en desire C gehad, die zijn ook wel prima maar de Nokia's zijn degelijker imho.
Met de Lumia 900 / 920 kun je een spijker in hout slaan met het glas:
http://www.youtube.com/watch?v=Jf1fRu9YgfE

Helaas is de 930 niet zo robuust (van nachtkastje gevallen; scherm kapot).
Ook geen hammer & nail test te vinden van de 930 overigens.

Volgens mij zijn de enigszins puntige, maar niet scherpe hoeken van de 920 supersterk in deze constructie. Bij de 930 zit het glas tot bijna aan de ronde rand / ronde hoeken.

[Reactie gewijzigd door geertdo op 14 november 2014 17:28]

Nokia Lumia 920. Klassieke Nokia kwaliteit, onverwoestbaar en robuust. De spirituele opvolger van de 3310 en 3330.
Ik heb toch een andere ervaring met de Lumia 920. Op het oog een zeer robust toestel, maar na 1 kleine val van 30 cm hoogte was het scherm gebarsten. Zie ook: http://discussions.nokia....nto-pavement/td-p/1609630 voor andere teleurgestelde gebruikers.

Nu weer terug naar mijn oude vertrouwde Nokia N900. Kan me niet herinneren dat ik daar ooit een case voor heb gehad. Ook niet voor mijn Nokia N8 trouwens!

Ach, zo'n groot scherm blijft altijd een risico. Geef mij maar een 3,5 inch scherm, past ook beter in mijn broekzak.
1 smartphone: HTC Desire niet kapot te krijgen!
Helemaal mee eens. En het toestel ziet er na 4 jaar gebruik nog prima uit. Zo worden ze denk ik niet meer gemaakt. En dat met verwisselbare batterij... het kan dus wel.
Idd, omdat die maar niet kapot wou, heb ik er 3 weken geleden maar opgeborgen in mijn la en vervangen door een OPO. Echt tig keer gevallen op straat, nooit gebarsten of gefaald. Ik ben trots op mijn Desire! _/-\o_
Maemo: niet kapot te krijgen. Na 9 jaar nog steeds alive, kicking en met toekomst (al is het in de vorm van Sailfish tegenwoordig)!
Nokia had ook gewoon met Maemo/Meego door moeten gaan. De vervanger van Symbian stond al klaar, maar jah, Elop vond dat en Symbian en Maemo niet konden. Vervolgens stapte Nokia over op zijn WP en de rest is geschiedenis. Het marktaandeel kelderde naar een historisch dieptepunt.
Meamo was voor de gemiddelde consument ook niet weggelegt. Het was echt ideaal voor de tweaker met Linux kennis.
Wat een onzin.
De gemiddelde consument is zich totaal niet bewust van het onderliggende besturingssysteem, zolang ze maar hun ding kunnen doen. (komt voornamelijk neer op bellen, sms, social media, internet, casual games, en nog wat apps)
Dit werkt allemaal prima op (bijv.) de Nokia N9, ware het niet dat het niet meer ge-update wordt, maar dit zou geen issue zijn als Nokia vol in zou zetten op Maemo / Meego / Mer / Sailfish / whatever. Aan de GUI is niet te merken dat dit een tweaker-phone is.

Zeker nu HTML5 het steeds makkelijker maakt om "universele" apps te maken, zou het onderliggende OS voor de gemiddelde consument niets uit mogen maken.

(Bron: Ik heb zelf een N900 en de N9 is nog steeds mijn dagelijkse telefoon.))
Voorspelling: Over 1 jaar in het nieuws : Nokia koopt Jolla en gaat weer smarphones maken met Sailfish V4.01 (bijv.) als besturings systeem. Is het circeltje weer rond. Hebben ze in finland ook met een mosterd fabrikant gedaan, die gebruiken zelfs dezelfde fabrieken weer (Auran).
Ik hoop het. Als Nokia weer terug op de markt komt met Sailfish/MeeGo/Maemo dan kunnen ze enorm groot worden.
De tijd die ik met Maemo heb gehad zal ik nooit vergeten.
Als HTC nu eens een telefoon uit zou brengen met het chasis/scherm etc van de originele desire, maar met updated internals, dan ben ik van de partij.

Ding hoeft ook niet heel high end te zijn kwa hardware, een 800*480 schermpje vergt niet heel veel GPU kracht etc..
Inderdaad als ze dat meteen ook doen met de desire HD ben ik ook van de partij. Beide toestellen vond ik echt super. Tot 3 maanden ook nog gewoon de desire HD in gebruik gehad. Nog steeds helemaal heel! Behalve de accu dan..
Voor mij is dat de One S (met de juiste CPU). Het is een geniaal ding dat nog steeds werkt in het leven van een onhandige chaoot :D
ONE X hier, sinds juni 2012. Dat vind ik dan weer een fantastisch toestel, geen ervaring met de desire.

[Reactie gewijzigd door Pmf1971 op 14 november 2014 16:02]

Bij mijn oudje ging er geregeld wat los op de printplaat. Maar ducttape verhielp dat probleem. Die telefoon was nog eens gemakkelijk uit elkaar te krijgen.
1 smartphone: HTC Desire niet kapot te krijgen!
Onzin; mijn HTC Desire C is kapot. De touch buttons onderaan (back, home, menu) werken niet meer. Wel eens laten vallen, maar niet keihard op een harde grond ofzo. En de fail was ook niet na zo'n valpartij, maar gewoon, zomaar opeens.
Klopt. Ik ben overreden door een bus: beide benen gebroken en ruggenwervel verschoven, maar mijn Desire had geen schrammetje.
Ik denk dat ze achter de schermen keihard bezig zijn met R&D en dat hun patentafdeling heel hard bezig is om patenten te verhuren. Ze zullen heus wel klaar zijn om een telefoon te produceren, maar ik denk dat ze dat gewoon gaan outsourcen.
maar denkt er wel over na om zijn merknaam te lenen aan andere fabrikanten
The best sourcing is outsourcing.
Outsourcing is blame-sourcing.

edit:

Gezien de moderaties, ben ik te kort door de bocht geweest.

Wat ik bedoel is dat wanneer je je productie of naam outsourced en er treden problemen op, je als merknaam-eigenaar heel snel kan zeggen "maar zo doen wij dingen niet". En daar zal de merknaam-eigenaar in de ogen van zaken partners volledig gelijk in hebben.

Dat het totaal anders ligt voor de consument maakt voor het bedrijfsleven vrij weinig uit.

[Reactie gewijzigd door generic_usernam op 14 november 2014 13:32]

Ja maar iedereen moet ook begrijpen dat Nokia eigenlijk niet meer Nokia is. De Nokia die we kenden is nu onderdeel van Microsoft. En ook de technologie daarbij. Wel hoop ik dat Nokia zijn merknaam hoog blijft houden en toch weer investeert in de business of iig in een opkomende business zoals Apple dat ooit deed met de iPod, iPhone, iPad. Want Nokia is en blijft een groot merk met veel potentie.
Precies het Nokia wat nu nog Nokia heeft, heeft vrijwel geen kennis betreft mobieltjes. Het is een successvol netwerk en kaartenbedrijf.

De vraag is dan ook of Nokia zin heeft om een paar miljard cash te onttrekken aan die successvolle business om te gaan investeren in de keiharde concurerende mobieltjesmarkt. Concureren tegen Samsung, Apple ťn je oude collega's...

En als ze dat zouden willen, is het maar zeer de vraag of de investeringsmaatschappijen die de meerderheid van de aandelen bezitten het bestuur niet per direct de laan uit sturen voor het zelfs maar opperen van dat soort geldverbrandende activiteiten.

Zoals elders geopperd wordt is het veel handiger wat met de naam en pattenten te doen.
Nokia gaat geen toestellen meer maken, maar denkt er wel over na om zijn merknaam te lenen aan andere fabrikanten

Als ik dit lees denk ik meteen, daar komt een chinees plakt er nokia op en denk meer te kunnen verkopen voor dezelfde bagger kwaliteit.

Commodore is het grootste voorbeeld hoe een ooit mooi merk tot hoer geworden is. Keer op keer van hand tot hand tot de merknaam uitgemolken was en weggegooid kon worden.

Als nokia geld nodig heeft kan het die kant ook zo maar opgaan.
Naast Commodore is ook Atari zo'n overdraagbare naam geworden.

Ik hoop dat je geen gelijk krijgt, maar de tijd zal het leren.
Wat dacht je van Grundig dat voor alles en nog wat gebruikt wordt en natuurlijk Philips tv's (TP Vision) waar de kwaliteit te wensen over laat.

Een bekende en goede naam te prul gooien is mijn inziens wel het slechtste wat je kan doen als bestaand bedrijf.
Na voltooing van de huidige reorganisatie (verkoop licht) maakt Philips enkel nog apparatuur voor de professionele medisch markt, plus een zeer select klein groepje consumenten-apparatuur.

Al het andere in de wereld van lampen, via TV's, telefoon, scheerapparaten, koptelefoons, etc etc heeft allemaal niets meer te maken met 'het' Philips van Nederland.

Dus in feite wie niet in een ziekenhuis komt en de naam Philips ziet, ziet in feite een andere bedrijf dat nog de rechten mag gebruiken.
Jammer, maar ook wel begrijpelijk. Ze zijn net goed van een slecht lopend onderdeel afgekomen en maken weer winst. Waarom zou je je dan weer op die markt begeven waarop je voorheen ook al niet wist hoe je daar winst mee moest maken?
De huidige winst(je) is twijfelachtig. Nokia heeft een flinke som geld gekregen voor de mobiele divisie waarmee een deel van de afschrijvingen werden afgedekt.
Wat daar van over is en hoe het zich in de toekomst zich zal ontwikkelen is nog een vraag. De inkomsten zijn maar eenmalig.

Een groot asset op de balans is namelijk de naam Nokia, daarmee kun je een aantal zaken voor mekaar krijgen die anders niet zou lukken. Probleem blijft dat er een waardering aan vast zit waarmee oa financiering (en bijbehorende rente) een stuk makkelijker wordt. Als een nieuw avontuur mislukt dan kunnen ze alles kwijtraken. Rente gaat omhoog, schuldeisers onrustig, aandeelhouders gaan twijfelen, etc.
Nou de naam Nokia zal je niet als asset op de balans tegenkomen, dus dat valt hier buiten.
De naam Nokia is namelijk zelf ontwikkelde goodwill en die mag je niet activeren, alleen gekochte goodwill.
Klopt,
een voorbeeld is Siemens-Nokia en Navteq.

In beide gevallen is Nokia volledig eigenaar en beide producten worden ook gebracht als een Nokia product. Echter staan ze wel beide als asset op de balans.

Een voorbeeld is HERE,
afgelopen kwartaal is dat van 3,2 mld naar 2 mld gewaardeerd.

Dat zijn van die boekhoudkundige grappen en grollen waar een leek niet veel van begrijpt, maar waar deskundige ook veel moeite in moeten steken omdat het niet altijd helemaal duidelijk waar het vandaan komt. En momenteel hebben ze die mogelijkheid om die correcties uit te voeren omdat ze geld hebben ivm de verkoop,
maar als de verkoop niet was geslaagd dan hadden ze wat uit te leggen indien als er ruim een mld ineens verdwijnt.
Ze zijn zeer winstgevend geweest maar door de tijd ingehaald.

Weer van de grond af aan beginnen maakt best kans, als je maar de essentie van je eerdere succes hebt weten te vatten en de triggers voor je eerdere downfall in kaart hebt gekregen.

Dus nee ze wisten heel goed winst te maken, maar ja wie zegt dat ze niet weer in hetzelfde patroon belanden?
offtopic:
De aandeelhouders hebben gewonnen. Dus die zien zo'n avontuur vast wel weer zitten.
Das leuk, maar tegen de tijd dat je die analyse compleet hebt is de wereld weer compleet veranderd en zouden eerdere misstappen nu heel succesvol kunnen zijn of vice versa.
Kom op Nokia, maak een smartphone 3310, klein, snel en stevig. Misschien nog een goede batterij en betaalbaarheid.
Ergens hoop ik dat ze in 2016 geheel stiekem met een speciale editie van hun 3310 komen :+

Ik snap wel dat ze nu (tijdelijk) geen telefoons meer willen maken, maar het zou toch zonde zijn als de naam Nokia helemaal uit de telefoonwereld verdwijnt..
http://www.windowscentral...-if-you-dream-hard-enough

Hebben ze al gedaan :+

OT:

Jammer, ik zou graag zien dat ze opnieuw begonnen, misschien wel met een totaal nieuw OS wat echt helemaal ontwikkeld is voor touchscreens. Ze hadden altijd hele aardige telefoons, maar ik denk dat de keuze voor WP ze genekt heeft.
Denk totch dat dat hun redding is geweest. Immers na deze keuze heeft MS een deel overgenomen. De vraag is of dat ook was gebeurd als Nokia geen WP toestellen was gaan maken. Het alternatief, Android phones maken, levert geen enkele fabrikant winst muv Samsung. Die winst lijkt overigens ook weer op zijn retour.
Android levert geen winst op? Waarom gebruiken dan zo veel fabrikanten het? De grootste fabrikant, Samsung, gebruikt het, daarna komt Apple met iOS, daarna Xiaomi, en daarna alle hier bekende merken als HTC, Sony, en de rest. Met uitzondering van Apple gebruikt vrijwel elke serieuze fabrikant Android.
Ik denk dat er bedoeld wordt dat de marges laag zijn, omdat er zo ontzettend veel concurrentie is op de Android markt.
Op de iOS markt heeft Apple bijna geen concurrentie... :+
Als je kijkt naar de winstcijfers van de traditionele winstcijfers het afgelopen jaar dan is het niet zo goed gesteld inderdaad:
nieuws: Afschrijving op teleurstellende mobiele divisie levert Sony fors verlies op
nieuws: HTC kondigt aan zich op goedkopere smartphones te gaan richten
nieuws: Samsung verdient fors minder geld met telefoons
nieuws: LG verkoopt recordaantal smartphones door Nexus 5 en G2

Je ziet dat winst maken heel moeilijk is voor de mobiele divisies.
En die winst niet stabiel is, en voor alle oude android fabrikanten behalve samsung geldt, dat ze het ene kwartaal wel winst maken, en het kwartaal daarna verlies, of maanden achter elkaar verlies blijven draaien.

Nu android, steeds meer hetzelfde wordt, zal het voor fabrikanten nog moeilijker worden om zich te onderscheiden van elkaar, dus zullen de marges nog meer dalen. De enige die ťcht winst haalt uit android, is google. Door de data van play-services te gebruiken, hebben ze een van de hoogste click-ratio's in de advertentiemarkt.
Zo zou het best wel eens kunnen gebeuren dat de Nokia in de toch ineens weer opduikt op de smartphone markt.
Vanaf 2016 mogen ze hun pureview patenten bieden aan andere fabrikanten.

Denk bijvoorbeeld aan een LG G5 of iPhone 8 met Nokia technologie. Ofwel een 20MP (of 40MP) ois camera van Nokia.
Camera van Nokia: Dit is inderdaad waar ik naar uit kijk.
Een nieuwe lijn Nokia camera's met doorontwikkelde Pureview tech, vanaf het punt waar de 808 afhaakte, die in een klap alle point and shoot consumer en prosumer camera's uit Asie obsolete maakt.
En waarmee je uiteraard ook kunt bellen ;)
Het grote verschil tussen Nokia en andere fabrikanten is, dat als een Nokia viel je de vloer moest controleren.

Deze eigenschap kan anno 2014 ook heel goed door andere fabrikanten gebouwd worden.Blijkbaar is daar geen vraag naar.

De problemen met Nokia begonnen m.i. toen hun telefoons intelligenter en tegelijk instabieler werden. Naar die Nokia verlang ik persoonlijk niet.
Deze eigenschap kan anno 2014 ook heel goed door andere fabrikanten gebouwd worden.Blijkbaar is daar geen vraag naar.
Welke telefoons zijn er net zo stevig als de 3310?
Zoals ik constateer: tussen de "normale" consumententelefoons geen ťťn.
Dus wat heeft Microsoft nu eigenlijk gekocht? Zelfs de R&D afdeling hebben ze niet. Ik blijf erbij het is een miskoop waarin ze het geld beter hadden geÔnvesteerd in een samenwerking tussen de twee bedrijven waarin Nokia haar eigen bedrijf bleef.
De R&D en productie van de Lumia business (niet zo groot als Apple, maar toch ergens tussen de 30-40 miljoen toestellen per jaar) en een hoop hardware patenten.
Ik blijf het maar een heel bedrag vinden voor wat ze nu eigenlijk krijgen. Dat had je beter wat meer uit kunnen geven voor het hele bedrijf, of een gezamenlijke holding waarin je wat aandelen van elkaar over neemt. Constructies als die laatste gaan vaak ook jaren mee omdat er een goede verstandhouding tussen de bedrijven is. Dan kon Nokia gewoon haar diensten op Android, Blackberry en iPhone toestellen verkopen maar nauwer samenwerken met MS om haar services daarbij te gebruiken.

Bijvoorbeeld door gebruik te maken van MS haar Cloud structuur inplaats van een eigen op te zetten. MS heeft dan gelijk haar haken in mensen die daarvan gebruik maakt, en dus niet van Google Diensten gebruik maakt en Nokia had als voordeel dat ze meer vrijheden hadden. Nu lijkt het wel een moloch van "net niet"s.

Niet dat ik MS of Nokia slechte dingen toewens, omdat er dan nog veel meer mensen op straat komen te staan (en dat gun ik niemand), maar ik denk dat er voor de middelen toch beter constructies te bedenken waren. Helemaal inzake de "overbodige" medewerkers die op straat zijn komen te staan.
Ik blijf het maar een heel bedrag vinden voor wat ze nu eigenlijk krijgen.
Als je het vergelijkt wat Google voor de telefoon-tak van Motorola heeft betaald (eigenlijk een heel vergelijkbare deal, de rest van Motorola ging nl net zoals Nokia ook nog door), en HP voor het smeulende restant van Palm dan lijkt het in elk geval niet schokkend veel geld.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 november 2014 12:47]

"Het hele bedrijf" Nokia maakt dingen waar Microsoft zich echt compleet niet mee wil bezighouden: Autobanden, laarzen, gasmaskers, telecom-kabels en een hoop meer.
Ik betwijfel eigenlijk zelfs of het een goede stap is geweest om Nokia's mobiele telefonietak te kopen.
De R&D en productie van de Lumia business (niet zo groot als Apple, maar toch ergens tussen de 30-40 miljoen toestellen per jaar) en een hoop hardware patenten.
Welke patenten?

Why Nokia didn't sell its patents to Microsoft
Microsoft agreed on Tuesday to pay 3.79 billion euros ($5 billion) for Nokia's handset business and another 1.65 billion euros for a 10-year license for Nokia's patents, considered some of the highest-quality patents in the mobile market.
Microsoft takes control of Nokia's phone business; acquires 25,000 new employees
Microsoft Mobile Oy is now the subsidiary of Microsoft responsible for Lumia, Asha and Android-based Nokia X phones, and other unspecified devices. The new name and status is the culmination of Microsoft's acquisition of Nokia's handset business, which cost Redmond $5 billion (plus another $2 billion for a 10-year associated patent-licensing agreement).
Alle patenten zijn nog van Nokia, Microsoft heeft een licentie op de patenten genomen.
Lang niet iedereen binnen Microsoft was dan ook blij met die acquisitie:http://www.windowscentral.com/ballmer-had-board-pushback-nokia-deal
er valt meer over te lezen overigens.
Niet om het een of ander maar:

Nokia heeft Elop gekregen (hallo moderne trojan), Elop heeft Nokia ge-erodeerd, Microsoft heeft de telefoontak van Nokia voor een habbekrats overgenomen, Elop zit weer lekker bij Microsoft.

Wat heeft Microsoft verkeerd gedaan?
Ik houdt niet zo van conspiracy theories. Helemaal omdat ze aan populaire inflatie onderhevig zijn.

Google en Apple komen er vaak heel goed af, maar MS word elke keer als grote duivel afgeschilderd. Dat vindt ik als OpenSuse fan, hoewel ik verplicht vaak vanuit het bedrijf met MS haar OSen met werken, wat vreemd. Ik vraag me dus ook echt af op Elop dat opzettelijk heeft gedaan ook omdat hij zelf een van de tegenstanders is van een hardware divisie binnen MS en liever de hele boel stilzet in Businesssoftware waar verder weinig groei meer in zit.

Ik denk eerder dat Elop gewoon niet zo goed is als hij zelf, en zijn fans, beweren. Maar dat is gewoon een gissing en ook dat is maar een "theorietje". Niet zo erg als conspiracy, maar nog steeds niet zo best ;).
Die conspiracy "trojan horse" theorieen zijn zo vermoeiend. Zo dom was de Nokia board ook weer niet, als je Elop binnen haalt, dan doe je dat omdat je hem een transitie naar een Microsoft-platform wilt laten uitwerken. Dat hij direct na aanstelling met een memo kwam: "mensen, we gaan over naar Windows Phone" was alleen voor hoopvolle Symbian/Maemo fans een verrassing.

Of het een goede strategie is geweest is vraag 2, maar het afschilderen als een soort van 'overval' van Microsoft is te zot voor woorden - *Nokia* heeft zelf (de board, en de aandeelhouders) voor een toekomst met Microsoft gekozen. Nokia zelf heeft ook te laat ingezien dat Symbian niet schaalde naar de huidige high-end hardware, heeft te weinig of goed genoeg geÔnvesteerd in Maemo, heeft te weinig gedaan om hun platforms interessant te maken voor app ontwikkelaars, en heeft de dumbphone business tot een verliesgevende loden bal laten verworden. Dat is allemaal tragisch (niet in het minst voor de aandeelhouders die hun geld kwijt zijn en werknemers), maar is wel zelf veroorzaakt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 november 2014 13:04]

Die conspiracy "trojan horse" theorieen zijn zo vermoeiend. Zo dom was de Nokia board ook weer niet, als je Elop binnen haalt, dan doe je dat omdat je hem een transitie naar een Microsoft-platform wilt laten uitwerken. Dat hij direct na aanstelling met een memo kwam: "mensen, we gaan over naar Windows Phone" was alleen voor hoopvolle Symbian/Maemo fans een verrassing.
Klopt ook niet.

Microsoft exec Elop named Nokia CEO
Stephen Elop, president of Microsoft's Business Division, is leaving to become chief executive of phone maker Nokia as it seeks to become a software company.
Wil een software i.p.v. een hardware bedrijf worden, helemaal niet over op Windows Phone.

Zie ook de Wikipedia pagina van Stephen_Elop
"Burning Platform" memo

After joining Nokia, Elop issued a company internal memo titled "Burning Platform"[16] which was leaked to the press.[17] The memo likened the 2010 situation of Nokia in the smartphone market to a person standing on a burning oil platform ("platform" being a reference to the name given to operating systems such as Symbian, Apple iOS and Google Android). By some in the media, the memo was seen as a wake-up call for Nokia,[18] whereas Nokia's Board of Directors saw the memo as act of misjudgment and Chairman Jorma Ollila gave bitter feedback for it at a Board Meeting.[19]
Bonus controversy

Controversy arose around Elop receiving a §18.8 million bonus after Nokia sold its mobile phone business to Microsoft and he stepped down as the CEO.[42][43] The controversy was further fueled after it was revealed that his contract had been revised on the same day as the deal was announced.[44]
Als dat geen Troyan is?!?
Ik zeg niet dat het een vooropgezet plan is geweest, maar uiteindelijk is het beschreven scenario wel wat er gebeurd is.

En ach, de apple/google/microsoft/linux flamewars boeien me niet zo. Elk van die bedrijven doen een paar dingen goed en een heleboel dingen fout.

Los van alles denk ik dat je stelling "Ik denk eerder dat Elop gewoon niet zo goed is als hij zelf beweert" een onmiskenbare kern van waarheid heeft :D