Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 125 reacties

Nokia heeft zijn app voor offlinenavigatie, Here Maps, uitgebracht voor iOS. Met de app kunnen gebruikers vooraf kaarten downloaden en zo in het buitenland zonder roamingkosten navigeren. De release volgt enkele maanden na de Android-variant van de app.

Met de release voor iOS biedt Nokia nu voor het eerst gratis offlinenavigatie aan voor de drie grootste mobiele platformen, Android, iOS en Windows Phone. De app staat sinds woensdag in de App Store. Gebruikers kunnen kaarten van hele landen op het interne geheugen van de iPhone opslaan om later offline te kunnen navigeren.

Here verscheen als offlinenavigatie onder de naam Nokia Drive en Drive+ en later Here Drive op Windows Phones, maar in december bracht Nokia - het deel van het bedrijf dat overbleef nadat Microsoft de telefoontak kocht - een app voor Android uit. In het najaar verscheen deze al exclusief voor Samsung-toestellen.

Nokia Here voor iOS

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (125)

Here Maps is in mijn ogen nummer 1 qua navigatie!
Gebruik het al jaren sinds Symbian (toen heette het Ovi Maps)
Voor mij geen andere Navi meer!
Maar wel Nice dat ze het ook op andere platformen uitbrengen, ios maps was/is een drama te beschamend zelfs voor een bedrijf als Apple!
Ik heb ook jaren op S60 (Nokia 5800) Ovi/Nokia Maps gebruikt. Ik heb hem vanmorgen gedownload en vanmorgen in de auto getest:

- Grappig dat de favorites uit m'n oude Nokia account nog steeds op de server stonden.
- Ik mis features uit Ovi Maps:
Overzicht van files op je route, nu laat ie alleen tot op de seconde de vertraging zien, maar waar ze staan is niet te vinden.
Je ziet alleen groen/oranje/rood op de kaart. TomTom scoort er beter
Weergave van flitsers. Hij geeft ze wel aan, maar je ziet ze niet op de kaart volgens mij.
Route berekenen met opties, ook via ontbreekt. Volgens mij kiest ie nu altijd de snelste route.
Opslaan van favorites
Verwijderen/aanpassen van favorites: ik moest dat via de website here.com doen
Vooruit plannen
POIs op de kaart, bv tankstation, geldautomaat
Lane guidance, zat volgens mij wel in laatste versies van Ovi Maps.
Zoeken naar POIs. Gezien de ruimte die de kaarten innemen (9 GB voor Europa) kan me niet voorstellen dat er alleen wegen data in de database zit.
- Met de navigatie is niets mis.
- UI is ok wat mij betreft, clean.
- Dashboard is wat karig. Hij geeft alleen snelheid, aankomsttijd aan. Niet afstand etc.

Kan/heeft de Android versie meer of is die ook zo karig ?
Ik gebruik het ook sinds S60 :)
Ik denk dat Nokia en WP telefoons meer opties hebben.

- Files kun je wel zien, je hebt een optie om dit in te stellen, dus om de hoeveel min updaten en of je verkeerstromingen op je eigen en niet eigen route wilt zien of niet zien.
Ook laat het zien hoeveel vertraging je eventueel oploopt als er file is op jouw route.
- Ik zie groen, oranje, rood, blauw, paars, wit, grijs, geel op de kaart.
- Route via kun je ook instellen: Korte, snellere en geballanceerd ook kun je kiezien via.
dus je kunt tolwegen, veerboten etc etc aan of uitzetten.
- Verwijderen en aanpassen van favorieten kan gewoon in de app.
- Ziekenhuis, politie, pinautomaat, tankstation etc etc kun je allemaal zien deze kun je aan of uitvinken.
- Dashboard geeft snelheid, aankomsttijd, afstand, files etc etc aan.

Ligt aan de palform versie denk ik, maar volgens mij was het in het verleden al gezegd dat Nokia en MS telefoons meer opties zouden hebben.
Ik vind nergens een optie om flitsers in te stellen, heb toch echt alles nagekeken :? . Kun je hier wat meer duidelijkheid over geven? Zou een hele mooie optie zijn!
Flitsers zijn eruit gesloopt dit is al een hele tijd zo, Here Maps op mijn oude N9 heeft nog wel flitsers!
Volgens mij mocht Nokia geen flitsers meer tonen ofzo, ik dacht gedoe met de regering maar kan het ook mis hebben.

Gebruik flitsmeister 😉
Ha geweldig. Het komt nog wel eens voor dat ik door mijn databundel heen ben. Navigeren via de standard kaarten werkt dan niet. Even kijken hoe groot NL is, (als de store werkt :))
Zal wel iets van rond de 70 mb zijn. Ik vind het geweldig, ik ging op vakantie in Turkije en heb gewoon door de stad heen kunnen lopen op GPS en dat allemaal gratis!

Nu is het af en toe wel wat lastiger met het vinden van restaurants en zaken zoals dat bij google maps wel makkelijker te vinden is. Maar behalve dat vind ik het heel fijn werken.

Edit: Klopt Turkije was inderdaad 700 MB. Was in de war met Google maps waarin een vak om te downloaden 70 MB was. Dacht ook al dat er iets niet klopte omdat er ook sattelietbeelden aanwezig waren.

[Reactie gewijzigd door Rifleshader op 12 maart 2015 12:55]

Lopen? Grootste nadeel (en fietsen) dat dit niet kan (iig op Windows) met de Nokia software. Let wel zonder navigatie dus, vrij lopen gaat natuurlijk wel.

Edit: klopt idd, my bad (of kan kan pas sinds kort) je kan per voet met navigatie

[Reactie gewijzigd door tinus73 op 12 maart 2015 14:10]

Met Android versie kan ik gewoon aangeven dat ik aan het wandelen ben. Ik gebruik het nooit want mke worden doe ik wel met andere dingen😂
Verwar je Here Maps en Here Drive+ niet met elkaar? Drive+ is slechts voor auto's, Maps is voor lopen, openbaar vervoer en auto.
Dat kan wel hoor. Ik kan bij Here gewoon aanvinken dat ik te voet ben (eerst zoeken op adres, en dan het lopende mannetje aantikken).
Niets sinds kort. Lopen zit al jaren in hun maps app.
Op WP is Nederland rond de 230mb de laatste keer dat ik keek dacht ik, maar in de tussentijd zijn er al wat updates geweest.
Op dit moment is de kaart van NL op WP 251,5 MB kreeg net een melding dat er updates waren.
Dat is zeer netjes! Benieuwd hoe heel Europa zou zijn, ik heb nog meer dan 50GB aan ruimte over dus het zou wel heel mooi zijn. Is ook wel interessant om te kijken of die enorme hoeveelheid data ook invloed heeft op de app.
Heel Europa (inclusief Rusland) is iets meer dan 9GB groot.
Je kan van de "grotere"landen ook deelmappen downloaden als je minder geheugen hebt
Heel handig idd! Afgelopen jaar op vakantie geweest in China, door de offline navigatie heb ik alles mooi kunnen bezoeken(zonder de weg kwijt te raken....)

EDIT: Ik gebruik zelf een Lumia 1020, ben in Beijing geweest, deze had ik thuis er al opgezet, en zeer veel gebruik van gemaakt. De Chinese borden zijn niet echt duidelijk leesbaar......

[Reactie gewijzigd door Darky03 op 12 maart 2015 15:16]

China staat er anders bij mij nu niet tussen (iPhone)
NL is 251.5MB groot op mijn WP zal wel verschillen op andere platfomen ;)

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 12 maart 2015 14:29]

Bij Windows Phone zit in de maps volgens mij ook data voor 'lopen' en OV info 'here transit'
WP heeft:
Here City Lens
Here drive +
Here Explore Beta
Here Maps
Here Transit

Here City lens is echt nice, je dan via je tel camera zien waar zich een restaurant, club etc etc bevind en je kan dan bijv een club op je scherm aan tikken en dan kun je gelijk er naar toe navigeren :)
Dat weet ik. Heb zelf een WP.
Gaat om het verschil in mapgrootte, waarom die op WP groter is.
Oh sorry las het verkeerd :(
Bij mij is NL ook 283,6 MB
Misschien heeft het ermee te maken wat voor toestel je hebt en dat de app misschien ietwat verschilt?

ik heb in elk geval een iPhone 6, niet dat het allemaal heel veel verschilt of belangrijk is ;)

Had ik een jaar eerder moeten hebben dit toen ik in Azie zat, had nl. alleen maar Europa op mijn Navigon.
Hoe dan ook, ik ben er heel blij mee, top!
Heb een Lumia 1520, ja zal wel verschillen per Tel en OS.
Tomtom is het zelfde princiepe 8)7 . Zij zijn niet de enige die " offline " aanbiedt.

[Reactie gewijzigd door aygul12345 op 12 maart 2015 18:24]

Zoals welke? TomTom is zover ik weet niet gratis
Op Android is Nederland 350 MB...
Gisteren gedownload: Nederland is ongeveer 280 mb. Dat zet ik graag op mijn iPhone als ik vervolgens offline kan navigeren. Gelijk getest vandaag, werkt prima.
283.6 MB voor de nederlandse kaart
Heb Here geprobeerd op Android.
Hij kan geen nieuwe routes berekenen als je offline bent.
Dit maakt het knap waardeloos als je in het buitenland zit..
Ik gebruik het tegenwoordig ook op Android (voorheen op ios), maar bij mij berekent de app prima nieuwe routes als ik offline ben.
Het werkt wel, check je instellingen! En Android zit nog in Beta :)

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 12 maart 2015 14:41]

Weet je zeker dat je de landenmaps dan wel hebt binnengehaald? Anders gebruik je Here maps inderdaad als online tool. Kan ook, maar is niet het selling point.
Dat moet wel als een opluchting komen voor veel Iphone-gebruikers. Here is toch wel een beetje de standaard.
Dat is behoorlijk overdreven, er zijn legio alternatieven, alhoewel Here een welkome aanvulling is.
Gratis offline navigatie gratis op iOS? Welke dan ;)
Ik bedoel dat het niet zo is dat er geen navigatie apps zijn op iOS. Gratis of niet, offline of niet, met zelfs de basics als Google Maps en zelfs Apple maps heb je gewoon prima mogelijkheden, ik navigeer er regelmatig mee, zowel te voet als in de auto, gratis en probleemloos.

Daarom vind ik "opluchting" overdreven. Het is gewoon een hele goede en welkome aanvulling.
Als je inderdaad nog een fossiel bent en geen data abonnement hebt dan is er zelfs nog keuze:
CoPilot GPS
Sygic
En Google maps kan bijvoorbeeld zonder data prima navigeren als je de route invoert wanneer je bij een wifi punt staat (tankstation?).

Maar waar praten we over? Iedereen heeft een data abonnement anders kun je niet facebook-en/whatsapp-en tijdens het rijden!
Ik vraag het me af. Zoveel bekendheid is er niet en er zijn tig alternatieven (Tomtom, Garmin spul, Navigon, Google maps, Apple maps, Waze etc.). Wel fijn dat het gratis is
een groot deel van de ingebouwde gps toestellen maken reeds gebruik van deze kaarten. Navteq is onderdeel van NOKIA.
Navteq kaarten (aka officieel Here Maps - lekker verwarrend met de gelijknamige app inderdaad :) ) zijn inderdaad de standaard, maar in Navigatie app-land is Here Drive nog maar een kleine speler.

Zelf gebruik ik Garmin (met ook Navteq kaarten). Die heeft gewoonweg veel meer features. Daar betaal je dan wel voor.

[Reactie gewijzigd door Armin op 12 maart 2015 18:43]

Uhm nee.. Je hebt ook talloze andere alternatieven zoals TOMTOM.
Hoe kan Nokia dit eigenlijk gratis aanbieden? Wat is het verdien model? Ik heb nog geen reclames of wat dan ook voorbij zien komen..
Ik zie het meer als reclame voor Nokia/ Windows Phone.
Nu krijg je als IOS gebruiker al een smaak te pakken van de Here drive applicatie. Echter is er ook nog een Here Maps, Here Transit, Here Citylens en LiveSight
Je krijgt de belangerijkste app, namelijk Drive maar wil je het full packet zal je toch naar WP moeten gaan.

In het algemeen is Nokia/WP/Microsoft bezig met het promoten van het platform, winst maken is zeker voor Microsoft geen prioriteit. Ze willen marktaandeel en een vaste voet krijgen in het smartphone gebeuren. Daar ligt op lange termijn de meeste winst.

Kijk nu naar hun populairste toestel, de 520. Deze staat inclusief BTW te koop voor 79.99 in BE. OK de camera trekt op niets, de flits ontbreekt, het scherm is niet bepaald wat we gewoon zijn van een 4 inch scherm en je krijgt hier en daar een laadscherm van een paar seconden. Maar het ding werkt wel, het trekt je mails binnen, draait je facebook app, draait de overgrote meerderheid van de games in de store, office en na een update ook de Here app collectie. Bovendien krijgt het net als alle andere WP8 toestellen alle updates en krijgt het WP10 al zal dat een lite versie zijn in dit geval.
Nu moet je mij is gaan vertellen hoeveel winst men hier op maakt? Als men al winst draait want je begint er sterk aan te twijfelen.
Ik denk dat je dit verkeerd ziet. Het Nokia wat deze apps uitbrengt heeft geen bijzonder belang meer om WP te promoten.
Here maps en Citylens draaien op Bing maps dus Microsoft heeft daar zeker nog het een en ander te zeggen. Daarnaast zijn er licenties afgesproken over het gebruik van de volledige Here catalogus op WP. Zo is er ook sprake geweest om de volledige Here catalogus beschikbaar te maken voor IOS/Android maar dan wel tegen een vergoeding waar men sprak van 35 euro.

Er zijn dus zeker nog belangen.
Goede aanvulling en correctie. Toch kreeg ik een beetje het idee dat het Nokia wat achterblijft enigzins verbitterd is, en met plezier andere platformen bedient buiten WP.
Eh.. Andersom. Microsoft gebruikt kaarten van Nokia.
Volgens de vice president van Here is er nog geen functionerend verdienmodel. "I want the focus to be on building a great product and build a big user-base, then we can talk about how we might want to monetize". Daarna haalt hij het voorbeeld van Facebook aan, "Look at Facebook and advertising, it had been kicking about for a few years before it started advertising because it then had critical mass".
http://thenextweb.com/ins...droid-ios-world-by-storm/
;) Eindelijk, ik vindt het nog steeds een van de prettigste navigatie programma's
En als je benieuwd bent hoeveel ruimte je nodig hebt, heb het maar even opgezocht:

Here Maps 111Mb
NL 283,6 Mb
BE 262,1 Mb
EU 9.315,6 Mb

(Denk ik maar weer....potverdikkie geen geheugenkaart in te steken in een iPhone...)
Ik vind de kaart voor de hele EU best groot. TomTom Europe heeft ~3.7GB aan kaarten voor heel Europa.
Jij hebt ook nog nooit de creatieve fantastische routing over onverharde wegen van Here Maps gezien! ;)
Zelf m'n Windows Phone gebruikt voor de navigatie in Nieuw Zeeland,
De mapper was behoorlijk aan het OCD'en om echt elk prutpad in de kaart te krijgen.

Erg fijne app met erg complete kaarten!

[Reactie gewijzigd door Rexus op 12 maart 2015 13:21]

Ik heb jaren terug op Symbian wel Nokia Maps gebruikt, inclusief de mooie onverharde paden toen hij perongeluk nog op "kortse route" stond....

Je hebt wel gelijk dat dat soort kleine paden niet in veel detail in TomTom zitten, aan de andere kant is dat voor navigeren in de auto ook niet nodig.

[Reactie gewijzigd door GeniusDex op 12 maart 2015 13:24]

Met Here maps kun je ervoor kiezen om te voet te gaan. Misschien dat dat niet in TomTom zit? Alle voetpaden zullen ook wel flink wat GB zijn.
Ook het volledige openbaar vervoer zit er in (althans in de Windows Phone uitvoering)
Ik heb dit redelijk intensief gebruikt met een stedentrip naar New York.
Ook laatst in Barcelona werkte het perfect.
Voor Windows Phone wordt meer data geladen om ook andere apps te voorzien van bijvoorbeeld openbaar vervoeg en publieke gelegenheden zoals restaurants.
Een 128GB iPhone heeft hier geen probleem mee.
Als ze hun kaarten up to date houden en de turn by turn navigatie goed werkt, zie ik weing voordeel meer in de betaalde Tom Tom Europe app die ik zo nu en dan in het buitenland nog gebruik om dataroaming tijdens navigeren te vermijden. Ik ben benieuwd hoeveel ruimte de kaarten opnemen.

Ik ga het maar eens testen...
Alleen jammer dat er geen rijbaanbegeleiding in zit. Dat heeft Tomtom dan weer wel.
Vroeger was Here NavTeq. In die tijd de grotere kaartenmaker. Garmin, BMW en Amazon zijn klanten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Here_%28Nokia%29

Op WP regelmatig kaartupdates dus ze zitten niet stil.
Wel apart dat je bij Windows Phone 3 applicaties hebt: Here Drive, Here Maps, Here Transit. Drive is echt bedoeld voor navigatie met de auto, en Transit voor openbaar vervoer. Mocht je via maps een route willen bepalen van A naar B met gebruik van een auto, dan sluit Maps zodra je de navigatie start en opent Drive.

Is de versie op de iPhone enkel voor de auto? Of zitten de 3 apps in 1? Of werkt het gewoon totaal anders?
Ik kan drie routes berekenen binnen de app: route met de auto, te voet en met OV. Het lijkt erop dat alles dus in 1 app zit.
ik vind het wel makkelijk dat er 3 losse apps zijn, scheelt opslag geheugen, en je hoeft alleen te installeren wat je zelf wilt
Vind het ook nog steeds verbazingwekkend dat Google Maps dit niet kan bieden. Als Google dit ook bied heeft Here Maps weinig voordeel meer. Verbinding met internet is zo verdomd onhandig, zeker als je op vakantie bent of in Nederland je niet teveel MB wilt verbranden.

Hoe dan ook, erg blij met dit nieuws en direct ge´nstalleerd! :)
Gaat prima hoor, per gebied en niet per land. Helaas zijn de gebieden (nu) kleiner gemaakt, waardoor het voor een trip naar zuidfrankrijk niet echt bruikbaar is.
Offline zoeken kan Google maps niet.
ja klopt inderdaad. Dat is wel het grote voordeel.
Maar goed 0,05 per MB voor roaming wordt ook steeds goedkoper...
Nadeel van de Windows Phone is dat je nog steeds geen Nederlandse opdrachten kan inspreken, terwijl dit bij Google al jaren kon.
Aan roaming heb je niks als je tablet alleen WiFi heeft. ;)
En in het buitenland kan data stukken duurder zijn.
Ach als ik op vakantie ben in Frankrijk koop ik een kaartje van Orange en dan ben je met 10 Euro een hele vakantie gesteld.
Dat is dan meteen een jaar geldig.
Prepaid? Wat krijg je voor die 10 euro?
Zeker als je buiten de EU bent. Ik was vorige week nog op Curacao, daar mag je nog vrolijk Ą10 per MB afrekenen.
Met een dikke SD kaart erin hoeft dat geen probleem te zijn. Al is dit ingeval van Apple een issue. Voor Android is een groot SD geheugen ook een oplossing.
Google verdient haar geld met jouw data.
Jouw lokatie gegevens zijn daarin voor de adverteerder goed waard.
Als je Maps app via 'de cloud' laat lopen, heeft een klant internet nodig, en krijg jij zijn lokatie gegevens.

Werkt de maps autonoom, dan kan de klant de internet verbinding uitschakelen en weet je niet waar die is.
Ze zouden het alsnog kunnen krijgen zodra jij de telefoon met internet verbindt. Dat moet dus geen reden zijn voor ze om het niet te doen. Want of er nou echt veel mensen zullen zijn die gebruik maken van de navigatie, maar zo goed als nooit een internet verbinding hebben.. Lijkt me niet veel voorkomend. Ze hadden desnoods internet nodig om de applicatie te downloaden. :P (side loaden buiten beschouwing gelaten dan, apk kan namelijk ook via een pc gedownload worden en dan ge´nstalleerd worden op smartphone etc etc)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 12 maart 2015 13:46]

Anders kan Google geen data over je binneharken en daar is het natuurlijk uiteindelijk allemaal om te doen.
nouja, bij wp is het zo dat je de kaarten niet op sd kunt zetten voor zover ik weet, dus als dat op andere platformen ook zo is, maakt een sdkaart niet zoveel uit
Let op, nog niet met Nederlandstalige spraakondersteuning.
Toen ik de beta installeerde hoefde ik me alleen te registreren en kon daarna 1 HD stem gratis downloaden waaronder Nederlands. Wellicht werkt dat nu nog!
Op dit moment nog geen Nederlands op de uitgebrachte versie ,ook geen HD stem.
Had ik zelf ook naar gekeken.