Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties

Nokia is mogelijk van plan om zijn software voor kaarten en navigatie af te stoten en zich meer te richten op netwerktechnologie. Het bedrijf zou gepeild hebben of er interesse is voor zijn software, waarbij onder andere taxidienst Uber is aangeschreven.

De geruchten zijn afkomstig van Bloomberg, die verwijst naar niet nader genoemde bronnen. Nokia zou zijn diensten voor kaarten en navigatie, die voor consumenten beschikbaar zijn onder de naam Here, in de markt hebben gezet. Reden hiervoor is dat het bedrijf zich in de toekomst met name zou willen richten op de ontwikkeling van netwerktechnologie. Ook moet de financiële positie worden verbeterd met het geld dat de verkoop van Here opbrengt.

Nokia zou zelf gepeild hebben bij bedrijven of er interesse is voor een overname van Here. Onder andere Uber zou zijn gevraagd. Het is niet duidelijk of er ook daadwerkelijk over een overname is gesproken. Daarnaast zouden er geïnteresseerde investeringsbedrijven en autofabrikanten zijn, maar die zijn door Bloomberg niet bij naam genoemd. Here zou ongeveer 2 miljard euro waard zijn, al is niet duidelijk of er ook bedrijven zijn die dat bedrag op tafel willen leggen.

Eerder deed Nokia afstand van zijn telefoontak: die werd aan Microsoft verkocht. Het bedrijf kampte al jaren met tegenvallende resultaten op de telefoon- en smartphonemarkt. Met Nokia Networks heeft het nog een belangrijke bedrijfstak die zich richt op het maken van apparatuur voor draadloze netwerken.

Nokia Here Android

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

Zou mooi zijn als het aan Microsoft word verkocht. Bing maps en Windows Phone maakt al gebruik van de kaarten. In Windows 10 maps zit al navigatie, dus deze kan dan worden verbeterd. Met de nieuwe strategie van Microsoft zijn we er ook zeker van dat het op de 3 platformen blijft werken.

Microsoft is toch een bekendere naam onder de gemiddelde persoon dan Here en kan dan ook echt een vervanger voor GMaps gaan bieden.
Precies mijn gedachte toen ik dit las. Ik neem aan dat Microsoft wel interesse heeft om ook de HERE diensten te integreren in hun software onder hun eigen naam. Microsoft HERE.
Lijkt mij in ieder geval een logische stap.
Lijkt me sterk dat MS het koopt.
Waarom had MS het niet eerder gekocht en betrokken bij de deal met Nokia en de telefonie tak.
hoezo lijkt het sterk ? erger nog ik denk dat ms here wel moet kopen willen ze in de race blijven. als google het koopt is de kans daar dat het van de windows Phone store gehaald zal worden . dus ik denk dat het echt heel verstandig van ms zal zijn om het over te nemen .
Waze is ook overgekocht door Google. En nog steeds staat het in de store en krijgt het update's.
Waze is al meer dan een jaar niet meer ge-update.
Dit zal maar kwestie van tijd zijn, onlangs een update voor iOS gekregen, dus die voor Windows Phone zal wel volgen :)
Nee, Waze heeft aangegeven dat er geen updates meer komen voor Windows Phone. Ik baal daar erg van want ik vindt Waze geweldig op mijn Nokia.

http://www.winbeta.org/ne...ore-updates-windows-phone

[Reactie gewijzigd door T_Spirit op 12 april 2015 20:14]

Waarom is de ontwikkeling van Waze gestopt voor windows phone? Ik hoop niet dat Microsoft here koopt. We weten hoe Nokia ten gronde is gegaan aan Microsoft ..
Nokia is ten gronde gegaan aan Nokia. Veels te laat met smartphones aan de slag gegaan en boot gemist.
Over die boot gesproken...
Jolla vaart er mee weg, met het oude MeeGo/Maemo (nu Sailfish).
Nokia heeft een enorme fout gemaakt, door de kans te verspelen die MeeGo was. Ik heb met de Nokia N900 mogen genieten van Maemo, een OS superieur aan Android/iOS/etc.
Daarna is het snel bergafwaarts gegaan en hebben ze hun ziel verkocht. Hoop niet voor Here ook. Microsoft doet vaak goede en slechte zaken.
Voor zover ik het terug heb kunnen vinden (niet officieel) wil Google niet ontwikkelen voor Windows Phone. Dus sinds Google Waze heeft overgenomen is de ontwikkeling stop gezet.
Omdat Nokia het niet te koop stelde. Wat niet te koop is, kun je niet kopen.
Dat klopt niet... als je genoeg geld hebt dan kunnen zelfs dingen die niet te koop zijn toch te koop zijn... zolang je het maar aantrekkelijk maakt.
Deze man dacht daar anders over:
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Kearns
http://www.imdb.com/title/tt1054588/
Hoe veel geld hij ook aangeboden kreeg om te schikken, hij nam het niet aan. Niet voordat hij de eer kreeg voor zijn uitvinding.
Zijn eer was niet te koop.

[Reactie gewijzigd door vjweirnogeenn op 11 april 2015 22:10]

Dar zeg ik toch ook niet? Ik reageer op de stelling dat als iets niet te koop is dat het niet te koop is en dat is zeker geen waarheid... dat er uitzonderingen zijn okay. Laat ik het anders zeggen, mijn auto is niet te koop en ben ik ook niet van plan binnenkort te verkopen... maar als er nu iemand bij mij aanklopt en mij er een heel aantrekkelijke prijs voor wil geven dan ben ik best bereid te verkopen.

Plus dat geld meerdere deuren kan openen om je zin te krijgen... zelfs als iemand weigert... dus ja, alles is uiteindelijk 'te koop'.
Correctie dus; bijna alles is uiteindelijk 'te koop'
;)
Want? Vriend van mij heeft voor zijn vakantie speciaal een windows Phone gekocht vanwege HERE. Lijkt me een prima USP.

edit: RE op bbob1970

[Reactie gewijzigd door i7 930 op 12 april 2015 11:46]

of dat usp 2 miljard waard is, is nog maar de vraag. De data kunnen ze tegenwoordig ook ergens anders inkopen.
Misschien is tomtom wel een goedkoper alternatief om over te nemen.

Daarnaast hoe verdien je die 2 miljard terug met het gratis weggeven van software.
Denk dat ze het dan opnemen in Bing Maps net als ze Acompli in Outlook hebben opgenomen.
Hopen op Microsoft inderdaad. Andere partijen zullen waarschijnlijk het gratis deel in de telefoonapps gaan aanpassen zodat je daar voor moet gaan betalen. Microsoft is min of meer afhankelijk van de gratis dienst, het is namelijk een lokkertje om mensen naar het Microsoft platform over te laten stappen...
Here is al voor android.
Dus er is geen lokkertje meer.
Verwacht bij overname door ms niet dat ze het van de google play verwijderen
Juist daarom is het een lokkertje. Gaat iedereen op Android en iOS over op Here, Office en wat Microsoft nog meer te bieden heeft op andere platformen, dan komt er een steeds grotere userbase voor Microsoft en gaan misschien iOS en Android gebruikers voor volledige integratie en overstappen naar een Microsoft device...
Die "volledige" integratie moet dan wel heel erg goed zijn om mensen te doen overstappen van een vertrouwd ecosysteem. Ik denk eerder dat mensen meer geneigd zijn te blijven waar ze zitten. De nieuwe strategie van Microsoft verzwakt alleen maar de positie van Windows.
Ben ik niet met je eens. Als ze gewend raken aan het gebruik van die MS oplossingen, is de overstap naar Windows Phone niet meer zo'n drempel, omdat je weet dat die diensten ook op WP te krijgen zijn, en/of omdat je vertrouwen hebt in de het bedrijf.

Als MS het niet naar de andere OS' brengt, gebruiken mensen net zo lief een van de vele andere opties.
"Als ze gewend raken aan het gebruik van die MS oplossingen, is de overstap naar Windows Phone niet meer zo'n drempel"

Dat vind ik toch echt omgekeerd redeneren. Dat suggereert dat mensen in eerste instantie WP willen, maar dat een drempel ze tegenhoud.

Ik denk eerder dat mensen massaal in Android/iOS zitten, dat gewend zijn, daar apps in hebben, en geen duidelijke reden hebben om de overstap te maken naar WP. Het makkelijkste is altijd om te blijven waar je zit, en indien WP exclusieve, goede apps, ook op iOS/Android beschikbaar zijn, dan blijven er nog minder redenen over.

Afgezien van een groepje fans, kan ik voor de massa eigenlijk maar een sterke reden bedenken waarom WP aantrekkelijk kan zijn: prijs. Het zijn goede toestellen op low-end.
Dat vind ik toch echt omgekeerd redeneren. Dat suggereert dat mensen in eerste instantie WP willen, maar dat een drempel ze tegenhoud.
Dit is niet hoe ik het bedoel. Een van de redenen dat WP minder populair is, is het gebrek aan de mogelijkheid om al je zaken te kunen gebruiken die je gewend bent te gebruiken op Android en iOS. Op deze manier kun je deze drempel verminderen.

Die apps is een andere factor waar ook een oplossing voor moet komen. Echter is het niet zo dat er zoveel mensen zijn die ontzettend veel apps installeren. De gemiddelde persoon geeft er niet zo veel om. Als de populaire apps er maar zijn. En ja, ook daar loopt MS op achter, maar die spelletjes zijn minder belangrijk dan zaken die bij 'gewoon' smartphone gebruik horen.

Overigens is het natuurlijk ook zo dat het belang van MS verder gaan dan alleen Windows Phone. Wanneer mensen ook op hun computer die MS diensten gebruiken, zitten ze dus strakker in het MS ecosysteem dan wanneer ze alleen Windows gebruiken en van daaruit wat simpel officewerk doen en internetten.

Overigens vind ik persoonlijk WP ook gebruiksvriendelijker dan Android. En qua prijs is het niet alleen in de low end een goede deal, maar iets als de 830 (mid-end toestel) is het beste dat je aan bang for buck krijgt in die prijsklasse.

Persoonlijk kan ik niet zonder file management en gebruik ik BB10OS en Android. Maar voor iemand die dat niet interesseert en verder geen spelletjes speelt op zijn telefoon, zou ik WP prima kunnen aanraden. Alle ouderen en mensen die niet tech-savy zijn en geen games spelen in mijn omgeving raad ik het ook aan. Het is gebruiksvriendelijker dan Android.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 11 april 2015 23:44]

"Echter is het niet zo dat er zoveel mensen zijn die ontzettend veel apps installeren"

Nee, maar als je een paar honderd miljoen klanten hebt, dan hebben die een extreem brede behoefte aan apps gezamenlijk. Dat zijn de aantallen gebruikers waar we het over hebben wanneer men richting iOS en Android marktaandeel komt.

Ik ben het er ook niet mee eens dat alleen populaire apps belangrijk zijn. Lokale apps, niche apps, apps die hardware ondersteunen, allemaal net zo belangrijk.
Ik zie het volledig tegenovergesteld.

Office is gewoon te koop voor Windows en OSX op een DVD'tje, zeg maar. Office365 is te koop voor iedereen met een creditcard en een browser. Office Apps zijn op bijna elk device ter wereld te installeren & gebruiken. SmartGlass-apps zijn te gebruiken op bijna elk device ter wereld te installeren en gebruiken. DropBox & Office365 integreren met elkaar (sinds deze week). Here Maps is al op meerdere devices/platformen te gebruiken.

IF ANY vind ik dat Microsoft redelijke handreikingen doet naar devices/platforms waarvan Microsoft zelf weet dat het een flinke klus gaat worden om een zeer klein gedeelte van de userbase over te laten stappen naar een volledig Microsoft-platform.
MS wil gewoon software verkopen of "verhuren"
het aanbieden van de software op meerdere platformen is een win voor ons, maar ook voor hen
ik denk dan ook niet dat MS iedereen perse wil doen overstappen op Windows Phone (zou uiteraard wel een plus zijn)
anderzijds zou het vreemd zijn moest Windows Phone niet bestaan
Die gedachte had BB ook met BB Messenger. Ze hebben daarmee de boot gemist en Whatsapp de kans gegeven.
Het blijkt dat juist op meerdere platforms je userbase veel groter wordt.
Wanneer ze Here met Bing Maps integreren kan dit wil zeker. Here word dan Bing Maps met Microsoft toevoegingen.
Helemaal mee eens. Als het bij een andere partij terechtkomt is het nog maar de vraag of het beschikbaar blijft voor Windows Phone. En als dat al beschikbaar blijft zal dat niet meer gratis zijn zoals nu het geval is. Dus ik hoop heel erg dat Microsoft het koopt.
Nee alsjeblieft niet. Ze hebben al zoveel macht.
De hele IT wereld komt steeds meer in handen van maar een paar Amerikaanse grote bedrijven.
Gevolg: machtsmonololie en prijsopdriving.
Ja als Bing Maps en Here Maps onder 1 team komen die de software samen gaan smelten... Google mag wel op gaan passen!
Nokia is toch al van Microsoft? Dan hoeft er toch niks verkocht te worden?
Alleen de hardware tak. Nokia is nu nog netwerken en kaarten (Here maps).
Alleen de telefoontak heeft MS overgenomen. Naast Here en Networks heb je ook nog Nokia Technologies waar o.m. de N1 tablet vandaan komt, en ook het produceren van telefoons zal in de toekomst niet onmogelijk zijn, al zijn daar nog geen concrete plannen voor.

Misschien dat ik het ben, maar de uitspraken die vanuit Nokia gedaan worden, inclusief door de CEO, Suri, waarin ze stellen dat er niet aan telefoons gewerkt wordt hebben op de een of andere manier een soort van korte termijn-feel.

Wellicht dat het komt doordat ik persoonlijk het merk niet los van telefoons kan zien, en het gegeven dat we Nokia steeds als naam in die industrie terug zien komen, ze nu weer met een Android-tablet komen met een launcher die ook gewoon beschikbaar is voor telefoons (eerder dan dat die tablet überhaupt aangekondigd was), en het oude R&D kantoor gewoon het kantoor van Jolla is......

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 11 april 2015 14:58]

De N1 is na de overname geproduceerd. Verder heeft een ander bedrijf hiervoor de licentie op de naam Nokia gekregen.
In dit geval Foxconn, dat de productie en inderdaad ook de marketing doet. Het ontwerp (of op zijn minst aanpassingen aan het ontwerp) is van Nokia afkomstig en inderdaad kort na het afstoten van de telefoontak aangekondigd.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 11 april 2015 22:06]

Nokia is helemaal niet van Microsoft. Nokia is een op zichzelf staand bedrijf. Wel heeft Nokia zijn telefoon afdeling verkocht aan Microsoft waardoor de Lumia telefoons nu door MS worden gemaakt ipv Nokia.
Ik kan wel voorstellen dat Nokia Here wil dumpen. Moet aardig wat kosten aan ontwikkeling en onderhoud. Wat verdienen ze er aan momenteel? Gratis app! Ik zie even geen verdienmodel.
Licenties aan Microsft, Yahoo, etc. Het word onder licentie in onder andere vrachtwagens gebruikt.
volgens mij is Here nog niet echt klaar voor vrachtwagens. tenminste de versie die ik op mn android gebruik. Geen hoogte vermeldingen is al snel een hele grote dooddoener voor trucks. Verder zou ik het als trucker toejuichen, want ik gebruik mijn here geregeld naast mijn tomtom.
Ze hebben 3 versies van here maps, consumer, automotive en enterprise. De gratis apps vallen dan ook onder consumer en zijn lang niet zo uitgebreid.
https://company.here.com/here/
kijk dat wist ik dus niet. toch s gaan kijken naar de verschillen.
SYGIC heeft ook versie voor trucks en Campers
Hoebedoel je dat dan? Waar? Intern in de dashboard? Of wat?
Ik neem aan van wel ja. Maar dat Nokia er toch van af wil betekent dat ze er geen vertrouwen in hebben dat er in de toekomst veel mee te verdienen valt gok ik.

[Reactie gewijzigd door Ceejay op 11 april 2015 11:59]

Met al die zelfrijdende auto's in de toekomst zijn extreem nauwkeurige mappen nodig. Er dus zeker wel geld aan te verdienen maar dan moet je ook veel investeren wat je dan niet ergens anders kan investeren en aangezien ze zich alleen nog maar willen richten op de netwerkbranche botst dat. Kun je het beter verkopen en dan het geld wat je daarvan krijgt ook investeren in die netwerkbranche. Focussen op de core business heet dat. Doet philips nu ook. Gezondheidszorg moet het worden bij philips.
Enterprise helps companies better manage their resources by accessing our global and flexible location services such as truck routing and data visualisation.
https://company.here.com/here/

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 11 april 2015 12:00]

Aaah zo, dus bedrijven kunnen licenties afnemen, dacht dar ze dat moesten doen.
Wat verdienen ze er aan momenteel?
In heel veel auto's worden kaarten van Here gebruikt. En dat is niet natuurlijk niet gratis.
De kaarten komen van Navteq (wat ook van Nokia is).
En dat is onder gebracht onder de naam Here
Nokia had een stand op big data congres vorig jaar, waar ze verkeersdata aanboden
HERE is ontstaan nadat Nokia Navteq gekocht heeft. Alle Garmin navigatiesystemen gebruiken bijvoorbeeld Here kaarten.
Heel veel In-Dash navigatie systemen gebruiken ook Here kaarten om dezelfde reden (voorheen Navteq dus nu Here).
Ik ben altijd alleen wel bang dat wanneer succesvolle diensten van relatief kleine (of kleinere) spelers worden overgekocht door een gigant met bakken met geld (lees: Microsoft), dat er vroeg of laat gekke stunten worden uitgehaald die afbraak doen aan de originele dienst. Hoe groter het financieel vangnet van een bedrijf, hoe gemakkelijker het is om je gebruiker te testen (lees: tot het moment dat klanten weglopen) met als oog om zoveel mogelijk winst te persen. Want als je project faalt, dan is het verlies te verteren.
Welke gekke stunts zit je aan te denken??? Toen Microsoft Nokia hardware overnam is er toch ook niet veel veranderd behalve dat ze meer goedkope telefoons zijn gaan maken voor een zeer goede prijs.

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 11 april 2015 11:43]

De ene tak binnen een bedrijf is de andere niet. Ook is die overname nog redelijk jong. Daarnaast kunnen bedrijven enorm hard van koers veranderen (ook dat hebben we binnen MS al recentelijk gezien). Daarom is het in dat opzicht een slecht idee om te beredeneren vanuit analogieën uit het verleden en daarop te extrapoleren.
Ehm, MS is Nokia beginnen overnemen door er Elop als CEO te droppen. En Nokia is toen van een zeer winstgevend bedrijf naar een net-niet-failliet bedrijf gegaan. Dus ja, MS veranderde héél wat bij Nokia, en niets ten goede.
Elop kwam toen Nokia al jaren dalende verkoopcijfers liet zien. En Nokia besloot dat zelf, inclusief raad van commissarissen en aandeelhouders.
Sinds Q1 2011 is Nokia alleen nog maar verlies aan het maken. Door de telefoon tak te verkopen maakt Nokia eindelijk weer winst. Het grote probleem was dat Nokia in 2007 zo een beetje de boot gemist heeft met smartphones.

Nokia is altijd de leader geweest met de dumbphone, maar nadat o.a. Samsung telefoons kon leveren van onder de 10 euro inkoop voor prepaid ging het alleen maar bergafwaarts.

Tot 2011 had Nokia af en toe een kleine opleving, maar een aantal grote overnames en de afschrijvingen hierop deden geen geen goed en er moest meer geld bij dan er in kwam. Er waren kwartalen dat er op een aantal miljard omzet nog geen 1% winst werd gemaakt maar in 2011 ging het fout. Wanneer Microsoft niet was bijgesprongen had Nokia waarschijnlijk niet eens meer bestaan.

Zoals Lisadr hieronder al schreef:
Navteq word gekocht door Nokia in 2007 voor US$8.1 miljard. Dat is US$9.2 miljard in 2015 als je inflatie meegerekend. Na 8 jaar is Nokia Here (Navteq) slechts US$2.1 miljard waard!
Wat dus een behoorlijke fout was. Gelukkig is dit achteraf voor HERE de redding, maar 0,5 miljard afschrijven per jaar is een hoop geld.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 11 april 2015 17:34]

De overname is inderdaad met Elop begonnen, maar Nokia was toen al een paar jaar net-niet-failliet. Tussen 2007 en 2012 waren ze achter komen te lopen op smartphonegebied. Ironisch genoeg hadden ze hun technische achterstand alweer zo goed als ingelopen toen Elop aan de macht kwam, dus je laatste zin dat MS heel wat veranderde, klopt opzich weer wel.
Ik hoop maar dat het niet naar één van de grote mobiele spelers gaat: MS, Apple of Samsung. Dan zou één van de beste offline navigatie apps exclusief worden voor één merk. Google zie ik het niet kopen want met Google Maps hebben ze misschien niet de beste navigatie maar toch een behoorlijk degelijke. Ik denk dat wat er overblijft van Nokia ook het bloed van MS kan drinken (terecht uiteraard) dus dan denk ik dat ze Here nog liever verbranden dan het daar aan te verkopen. Dus ik denk dat Apple en Samsung de grote kanshebbers zijn, zeker aangezien ze allebei zo'n diepe zakken hebben dat ze het zelfs zouden kopen om het de andere niet te gunnen.
.... Ik denk dat wat er overblijft van Nokia ook het bloed van MS kan drinken (terecht uiteraard) dus dan denk ik dat ze Here nog liever verbranden dan het daar aan te verkopen....
Waar komt dat vandaan? Ken mensen bij Nokia Networks die gewoon aangeven dat Microsoft min of meer de redding is geweest en dat het totale concern Nokia was omgevallen zonder Microsoft.
Nokia maakte anders pakken winst voor MS zich met de zaken kwam bemoeien (Elop) en hun dwong om het niet verkopende Windows Phone te gebruiken. Ik kan me moeilijk inbeelden dat de gemiddelde Fin die bij Nokia werkte vindt dat MS hun gered heeft. Hij zal eerder vinden dat MS één van de belangrijkste Finse bedrijven ooit moedwillig in de problemen heeft gebracht om het daarna voor een habbekrats op te kopen.
ls je naar de omzet kijkt en dan ziet wat er onder de streep over bleef dan is het verhaal genuanceerder. Nokia was op sterven na dood helaas.
Gisteren was ik nog op zoek naar een andere kaart-app op Android dan de standaard Google-maps (de offline opslag valt tegenwoordig nogal tegen). Maar de HERE app vereist me veel teveel rechten.

Met die bak aan data zou zelf Facebook geïnteresseerd moeten kunnen zijn.
Hij heeft het over de Android app en jij stuurt een link naar de WP app.
ah, sorry. Daar heb ik overheen gelezen. :|
@ArmEagle;

Dan mag je Maps er wel helemaal snel af gooien. :+
Google neemt zo`n beetje alles over van je...... ;)

Maps..................................................vs........................................Here

Device & app history
•retrieve running apps

Identity
•add or remove accounts.................................................•read your own contact card
•find accounts on the device

Contacts
•read your contacts.........................................................•read your contacts
•modify your contacts

Location
•approximate location (network-based)..........................•approximate location (network-based)
•precise location (GPS and network-based)..................•precise location (GPS and network-based)

SMS
.........................................................................................•send SMS messages

Phone
•read call log..................................................................•read call log
•directly call phone numbers
•write call log

Photos/Media/Files
•read the contents of your USB storage.....................•read the contents of your USB storage
•modify or delete the contents of your USB storage...•modify or delete the contents of your USB storage
Microphone
•record audio

Wi-Fi connection information
•view Wi-Fi connections..............................................•view Wi-Fi connections

Device ID & call information
•read phone status and identity..................................•read phone status and identity

Other
•view configured accounts
•Google Maps
•receive data from Internet
•view network connections.........................................•view network connections
•full network access....................................................•full network access
•connect and disconnect from Wi-Fi...........................•change network connectivity
•read Google service configuration
•access Bluetooth settings
•control vibration........................................................•control vibration
•install shortcuts
•pair with Bluetooth devices
•disable your screen lock
•send sticky broadcast
•run at startup
•prevent device from sleeping...................................•prevent device from sleeping
•control Near Field Communication
•use accounts on the device

Google is een perfecte navigatie zolang je bundel groot genoeg is en je genoeg prik hebt, door alle extra processen vreet het batterij, niks mis mee en tot de deur, met een foto daarvan, gebracht
Maar denk voortaan na voordat je roept dat je schrok toen je de gevraagde machtigingen zag van Here.... ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 12 april 2015 01:33]

Oh ik weet dat Google helemaal niet te vertrouwen is. Maar dat begint al op het moment dat ik een Android koop. Wat voor apps van Google ik daar dan op heb draaien maakt dan weinig meer uit. Maar het is wat anders om dan een andere partij ook zoveel toegang te geven.
Maar dat begint al op het moment dat ik een Android koop. Wat voor apps van Google ik daar dan op heb draaien maakt dan weinig meer uit. Maar het is wat anders om dan een andere partij ook zoveel toegang te geven.
Als de één alle info over je verzamelt dan is dat ok omdat je daar voor kiest/in berust en dat toch niet tegen te houden is, en als een ander weinig vraagt dan is dat teveel?????
Hoe hypocriet kan je zijn? 8)7

En wat maakt het uit als alles van je "al op straat ligt" doordat je daar zelf voor koos? :+
Behalve dat je een goede navigatie-app mist natuurlijk. ;)
Dus omdat Google alles van me weet, moet iedereen anders dat ook maar kunnen? Dat dacht ik niet.

Ja, ik had al lang van Google apps/etc. af moeten stappen. Dat gaat een keer gebeuren. Maar voor nu opletten waar ik nog meer mijn privacy prijs geef is een eerste stap.
Er is een groot verschil tussen alles weten en verzamelen of toegang vragen om functies te kunnen uitvoeren.
De gevraagde permissies zijn niet om data van je te vergaren maar om de app werkend te maken. ;)
Zonder die permissies werkt namelijk geen enkele app, alleen spant Google de kroon door ook permissies te vragen voor al hun omliggende services zodat die geïntegreerd kunnen worden.
Waar Here voornamelijk om read-only permissie vraagt wil Google alles kunnen veranderen, op "eigen" houtje.

Imo hoef je voor Here niet bang te zijn dat ze met je data aan de haal gaan.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 13 april 2015 16:01]

Behalve dat Here nu in de verkoop staat. En daarmee dus mijn vertrouwen ook.

Helaas ligt de oorzaak bij een brak toegangssysteem van Android. Want ik wil niet zomaar mijn contactlijst, bel mogelijkheden, etc. aan een app geven. Ook wordt het maar één keer, voor een klein beetje gebruikt. Je weet het gewoon niet.
Je haalt eea door elkaar.

De permissies die Here vraagt heeft de app nodig om bijv gegevens uit je adreslijst op te kunnen halen als jij dat intoetst..
Ik navigeer geheel offline, met gps. Er gaat niets naar Here toe.
Dat ze internettoegang vragen is meer om een update op te kunnen halen als jij dat zo intoetst/vraagt of verkeersinformatie weer te kunnen geven.

Ik verbaasde me sinds ik WP gebruik hoe weinig permissies er eigenlijk nodig zijn, bv zoals met Here.
Want als je het gewoon objectief bekijkt vraagt Here maar weinig permissies, ook in Android.
Google wil alles kunnen(veranderen), weten en doorsturen, Here vraagt nauwelijks de helft aan permissies en die hebben dan ook nog een veel hoger prive-gehalte.
Hier vind je Nokia`s Here privacybeleid,
Zoals je kan lezen doen ze eigenlijk niets met jouw gegevens als jij dat niet aangeeft of vraagt.
Die policy blijft ook bij verkoop gelden, je vertrouwen dat je blijkbaar wel had ondanks dat je het nooit gebruikt hebt, wordt dus niet beschaamd. ;)
Onderaan kan je lezen dat bij drastische wijzigingen dat ook een maand lang gecommuniceerd zal worden.
Een nieuwe koper snijdt zich dus eerder in de vingers als de privacy van de gebruikers op de schop gaat, Here is namelijk veel en veel meer dan gratis consumenten navigatie alleen

Maar misschien moet dat alu hoedje wel eerst af voor je dat in kan zien....of minimaal een andere bril opzetten. ;)

Je kan natuurlijk ook online via de browser Here gebruiken, hoef je niets te installeren en geen permissies te geven, afgezien je positie.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 13 april 2015 22:11]

Navteq word gekocht door Nokia in 2007 voor US$8.1 miljard. Dat is US$9.2 miljard in 2015 als je inflatie meegerekend. Na 8 jaar is Nokia Here (Navteq) slechts US$2.1 miljard waard!
2007, net voor de crisis, en toen had nokia nog zoveel geld dat ze niet wisten wat doen, de iphone was "pas" uit, en men moest deze nog ontdekken, of bekomen van de omwenteling. Ook was het de tijd dat Blackberry ineens veel te populair werd, terwijl dat men nog niet doorhad dat apple bezig was aan een ecosysteem.

Geen enkele fabrikant wist er toen een antwoord op te geven. HTC en Samsung probeerde nog met Windows Mobile, en touchwiz, of sens. En vergeet de Bada niet van Sasmsung.

Pas toen Google kwam met Android-telefoons (van lage kwaliteit) kwam er een alternatief ecosysteem (toen moesten de apps nog komen!)

We spreken nu van bijna 10 jaar iphone, ongeloofelijk tijd. Terwijl het oude tweaken en overclocken van een desktop-pc veel minder populair werd.
Ecosysteem?
Android is helemaal geen ecosysteem (waarom mensen dit biologische woord gebruiken is mij een raadsel).

Zijn er volwaardige Android PC's? Android TV's zijn er nog niet zo lang. GoogleTV is geflopt. Het is ook niet noodzakelijk je Android tablet/telefoon aan een ChromeOS/AndroidPC te hangen zoals bij Apple nog lang wel nodig was (activatie via iTunes op een Apple Computer).

Alleen Apple heeft een ecosysteem, Microsoft is er mee bezig, integratie van Xbox, Windows devices en online Windows apps (Office365).
Dit is in mijn opinie 1 van de beste producten die Nokia maakt. Als ze dit zouden verkopen dan zou ik het een beetje raar vinden.

Als ze geld nodig hebben en er op deze manier aan willen geraken dan kan ik dit wat beter begrijpen in de context, maar als ze met dat geld geen innovatieve hardware gaan uitbrengen met de bedoeling weer mee te doen in de top zoals ooit het geval was dan snap ik Nokia niet.

Nokia maakte prima smartphones, alleen hadden ze zich niet volledig op een onbewezen OS mogen richten. Ik zeg niet dat er iets mis is met Windows Phone maar het OS heeft zo weinig marktaandeel dat ze toch beter ook Androidtelefoons hadden gemaakt, en liefst niet iets met een eigen fork zonder apps...

De meeste mensen die ik ken die een high end Lumia hebben, hebben hem gekocht voor zijn design en looks, stevigheid en manier hoe hij in de hand ligt. Hadden ze een Android phone met het design van de 930 was dit ongetwijfeld een succes geweest.
Er zijn zat mooie Androidtoestellen te krijgen.
Je vergeet het updatebeleid van Windows, je krijgt gewoon de laatste versie.
Ik ben afgestapt van een high end Android (dat nooit een OS-versie verder kwam) naar high end Windows, maar niet voor alleen de "looks", de updates zijn imo een heel sterk USP, uniformiteit door het OS en alle apps heen ook)

(Heb me dit weekend weer verwonderd met een Androidtablet (4.2.2) dat geen updates kreeg na een jaar niet updaten, buiten de apps, en hoe moeilijk je eea met elkaar laat syncen, nog afgezien dat op elk screen en app de bediening anders geplaats wordt zodat je blijft zoeken als je dingen niet dagelijks gebruikt..
Bij MS was een account aanmaken genoeg om alle devices met elkaar samen te laten werken, dus min of meer out of the box en de bediening zit overal vrijwel hetzelfde)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 12 april 2015 02:33]

Het zal nog lastig worden om een goede koper te vinden, omdat kaarsenmakers het niet van één (grote) afnemer kunnen hebben. Het maken van kaartdata is daarvoor domweg te duur. Nokia (NavTeq) en TomTom (TeleAtlas) hebben dan ook altijd andere partijen toegang moeten geven tot de data. Daarom acht ik ook een scenario dat een autofabrikant het koopt zeer onwaarschijnlijk. Zelfs al zou een partij als Microsoft of Google het kopen, dan is het onrendabel om de data enkel voor zichzelf te houden. Waarom Uber de data in eigendom zou willen hebben snap ik ook niet: het kopen van up-to-date kaartinformatie is vele malen goedkoper. Als het wel gebeurt mag TomTom in zijn handen knijpen: ze zijn dan behoorlijk in het voordeel in de onderhandelingen met directe concurrenten van de kopende partij.

In zekere mate hebben zowel TomTom als Nokia zich verslikt in de aankoop van TeleAtlas en NavTeq. TomTom kan zich er nu aan overeind houden, maar echte synergie is er bij zowel Nokia als TomTom niet geweest. Het verbaast me dan ook niets dat Nokia deze tak wil verkopen: er is zeker nu nauwelijks synergie met andere bedrijfsonderdelen als Nokia Networks.
Er staat ook niet dat Uber in de race is voor de dienst, maar wel dat Uber klant is en dus gebruik maakt van de kaarten in zijn apps, denk ik.
Ik heb here dan ook laatst geïnstalleerd op mijn telefoon. Vind het prachtig werken alleen ik vind het inloggen zo omslachtig, dat je ook met een FB account kan inloggen en dat soort zaken.

Het enige van Here maps vind ik ook dat het iets omslachtiger is om in gebruik te nemen, minder goed de locaties kan vinden dan Google Maps, maar daar tegenover staat dan wel dat het offline navigatie bied en eigenlijk als kaartendienst superieur is vergeleken met de grote concurrent Google.
Google Maps kan ook offline. In ieder geval op de iPhone:
http://www.appletips.nl/i...-kaarten-offline-bewaren/
Met Google Maps kun je maar een beperkt gebied ofline opslaan. Met Here maps kun je per land de kaart opslaan en dan ook van alle landen dus de hele wereld.
Heeft HERE dan ook line assist? Rijbaan assist?
De gratis apps nog niet, zover ik weet, de apps zijn deze week geupdate en ik heb ze nog niet gebruikt.

Here HD wel.
Here heeft soortgelijke autootjes rondrijden als Google om foto`s te maken.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 12 april 2015 01:49]

Als de kwaliteit van Here maps maar het zelfde blijft na de verkoop