Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Samsung heeft tijdens een evenement in India de definitieve specificaties van de Z1 vrijgegeven. De eerste smartphone met het Tizen-besturingssysteem van Samsung zelf zou op 18 januari in India verschijnen.

De Z1 van Samsung beschikt over een 4"-scherm met resolutie van 800x480 pixels. Het gaat om een pls-scherm, Samsungs versie van ips. De processor heeft een kloksnelheid van 1,2GHz, er is 768MB werkgeheugen en de hoeveelheid opslaggeheugen bedraagt 4GB, met uitbreidingsmogelijkheid via geheugenkaarten. Verder is de capaciteit van de accu 1500mAh en is er een 3-megapixelcamera met flash aan de achterkant en een versie met vga-resolutie aan de voorkant.

De Z1 kan twee simkaarten huisvesten, fm-radio weergeven en verbinding maken via onder andere 3g en wifi-n. Het toestel draait Tizen 2.3 met onder andere Nokia Here Maps met offline navigatie aan boord, terwijl ook webpagina's makkelijk opgeslagen kunnen worden om ze offline te kunnen bekijken. Daarnaast is er een selfie-modus en een stand voor zuinig gebruik. Via de Tizen Store zijn meer apps te downloaden.

De specificaties zijn op een Samsung-evenement in Bombay bekendgemaakt, waar de Indiase retailer Mahesh Telecom bij aanwezig was. Een Samsung-vertegenwoordiger liet aan The Korea Economic Daily weten dat de Z1 18 januari in India beschikbaar komt, voor een bedrag van 100.000 Koreaanse won, omgerekend 74 euro. Het toestel zou afgelopen zomer in Rusland verschijnen, maar Samsung blies dat op het laatste moment af omdat er nog te weinig apps zouden zijn. Samsung richt zich met het budgettoestel met eigen OS op opkomende markten.

Samsung Tizen Z1Samsung Tizen Z1Samsung Tizen Z1Samsung Tizen Z1Samsung Tizen Z1Samsung Tizen Z1Samsung Tizen Z1

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Met die accu capaciteit is een zuinige modus wel noodzakelijk }:O
Neehoor.

Tizen is de opvolger van Maemo, het besturingssysteem van Nokia op de N900 (moge zijn ziel rusten in vrede). Dat was destijds een veel efficienter systeem dan Android, ook omdat het meer aangepast kon worden op de hardware. Het zou heel goed kunnen dat je met deze telefoon net zolang doet als met een high-end 2300mAh+ Android phone.
Volgens mij is Sailfish OS 'de opvolger' van Maemo, wordt gebruikt in de Jolla (jolla.com).

[Reactie gewijzigd door arcadios2007 op 22 december 2014 19:03]

Volgens mij is Sailfish OS 'de opvolger' van Maemo, wordt gebruikt in de Jolla (jolla.com).
De échte opvolger wordt hoogwaarschijnlijk de Neo900. Maar kwa OS, is de opvolger inderdaad SailfishOS van Jolla.
Even voor de duidelijkheid:

Sailfish draait op Mer, wat een doorontwikkeling is van MeeGo toen Intel en Nokia er allebij geen zin meer in hadden,. MeeGo is dan weer een fusie tussen Intel's Moblin en Nokia's Maemo. Tizen komt voort uit Bada OS van Samsung samen met MeeGo.

Misschien is alles wat duidelijker met een plaatje

[Reactie gewijzigd door 24hourpartypal op 23 december 2014 01:32]

Ahh de N900 , dat was een erg leuk toestel. Kan me nog herinneren dat er op meamo.org een discussie begon of hij te overclocken was. Eerst van nee, dat kan niet, totdat er iemand succes mee had en toen ging het heel hard. Standaard liep hij op 600Mhz en niet veel later was dit verdubbeld naar 1200Mhz! (Dit was natuurlijk niet goed voor de batterij ;)) Ook dual boot maemo en Android nog gedraaid.
Helaas was de ondersteuning en software updates vanuit Nokia ronduit bedroevend en het kwam zelfs zo ver dat er vanuit de community updates verzorgd werden ipv door Nokia.....

On topic.
Toch jammer dat Samsung hier dan geen grotere batterij in plaatst ondanks dat 1500mah misschien voor Tizen genoeg is om de dag door te komen. Het lijkt er wel op alsof bijna alle fabrikanten ervoor zorgen dat de er gewoon niet langer dan 1 a 1,5 dag met een batterij lading gedaan kan worden.
Alleen als de hardware beter/zwaarder word gaat de capaciteit pas omhoog lijkt het wel.
Accucapaciteit of niet, ik zie het sowieso geen succes worden.
Het is in mijn optiek gewoon een kapot ontwikkeld OS. En daarnaast, als het op MeeGo / Bada is gebaseerd schat ik het ook weinig succes hebben. Ze hadden hun 'eigen' denkwijze (al vanuit Symbian), waar ik me totaal niet in kon vinden (onoverzichtelijk, geen structuur, etc.). Het werkte gewoon totaal niet. En dan nu maar een beetje een Android-kloon worden. Hmm...
Jammer van de moeite. Die hadden ze beter in wat anders kunnen steken.
En daarnaast, als het op MeeGo / Bada is gebaseerd schat ik het ook weinig succes hebben. Ze hadden hun 'eigen' denkwijze (al vanuit Symbian), waar ik me totaal niet in kon vinden (onoverzichtelijk, geen structuur, etc.).
MeeGo heeft NIKS met Symbian te maken...?
MeeGo is een product van Nokia (en Intel). Het komt dus in feite gewoon uit hetzelfde potje en dat is meer dan te zien aan de werking van het OS. Daar doelde ik immers ook op; zelfde denkwijze, onoverzichtelijk, slechte tot geen structuur, etc.
Dat het uit hetzelfde bedrijf komt, betekent niet dat het uit hetzelfde potje komt. De 2 OS'en waren van 2 totaal verschillende takken bij Nokia.
De mobile phone tak en de Mobile computing tak (waarbij de 2e dus een echte linux distro is)

Edit: heb je uberhaupt wel es met MeeGo Harmattan gewerkt?....

[Reactie gewijzigd door HtheB op 23 december 2014 11:08]

Zou een beetje hypocriet zijn om dingen te verkondigen die nergens op zijn gebaseerd, niet?

En daarnaast, twee takken? Dat is allemaal commerciele onzin. Ik vermoed dat onder de motorkap een groot deel van dezelfde mensen werken aan het project. Symbian is (net als Meego tzt overigens) immers al verlaten door Nokia.

De werking in relatie tot Symbian is hiervan meer dan genoeg onomstotelijk bewijs, helemaal als je naar de eerste versies kijkt.
Aziatische markten zijn de belangrijkste markten voor telefoonleveranciers, de westerse markt is nagenoeg verzadigd. In zo'n opkomende markt is volgens mij alles nog fair game en zijn de eisen die aan hardware en software gesteld worden anders. Als een telefoon en hit wordt verkoop je ze direct in grote aantallen. Ik wil het wel eens zien.
In de foto's staat een slide waarin aangegeven wordt dat de capaciteit van de accu 1500 mAh is.
Telkens er een nieuw smartphone OS verschijnt denk ik, daar gaan we weer, een OS dat waarschijnlijk vele features mist die binnen 4 jaar toegevoegd zijn door updates en dan plots weer te zwaar is om op goedkope hardware te draaien. Tekst copy/pasten, één plaats voor alle meldingen, multitasking, spraakbesturing: android, iOS en windows phone hebben het zowat allemaal moeten verwerken.

Doet me overigens ook wat denken aan firefox OS, de vorige die ons de heilige graal beloofde en nog steeds niet doorgebroken is zover ik weet. De lumia 630 zit inmiddels op 100 euro volgens pricewatch, is die ¤25 echt het inboeten aan alle features en apps waard?
Doet me overigens ook wat denken aan firefox OS, de vorige die ons de heilige graal beloofde en nog steeds niet doorgebroken is zover ik weet. De lumia 630 zit inmiddels op 100 euro volgens pricewatch, is die ¤25 echt het inboeten aan alle features en apps waard?
Je weet dat je het hebt over een verhoging van 33% van de prijs? Kan je ook zeggen dat iemand die 500 euro uitgeeft net zo makkelijk 666 euro uitgeeft?

Mensen waar dit toestel voor bedoeld is vinden 25 euro overigens wel meer waard dan mensen hier waar jij het blijkbaar vanuit bekijkt...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 december 2014 16:15]

Klopt, maar mijn punt is eerder: hoe goed zou windows phone draaien op deze hardware, en is het bestaan van tizen dan nog steeds gerechtvaardigd? En als die extra euro's echt zo veel uitmaken, waarom steken ze er dan een fm-radio in?
Hoe goed zou windows phone draaien op deze hardware, en is het bestaan van tizen dan nog steeds gerechtvaardigd?
Geen idee, maar doet het er toe? Er staat Tizen op dus de vergelijking met WP op diezelfde telefoon is niet te maken, en de keus is er dus ook niet voor de kopers. Pas als de keus er is, is jou vraag te beantwoorden...
En als die extra euro's echt zo veel uitmaken, waarom steken ze er dan een fm-radio in?
FM radio is juist een voordeel als je niet onbeperkt muziek van internet kan streamen. Was zelfs nadat internet op je telefoon gemeengoed was nog een zeer gewenste optie! En nu nog vinden veel mensen het een fijne toevoeging!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 december 2014 17:07]

Klopt, maar mijn punt is eerder: hoe goed zou windows phone draaien op deze hardware
Met de wetenschap dat Windows Phone kan draaien op 256 MB geheugen (hoewel er sinds 2013 nooit meer toestellen met minder dan een halve GB zijn vrijgegeven), 1,2 GHz de normale kloksnelheid is bij low-end Windows Phone devices, en de meeste (maar niet allemaal) low-en WPs ook de WVGA resolutie gebruiken. Ja. Windows Phone kan hier perfect op draaien.
Omdat men redeneert dat goedkope telefoons een abbo krijgen met weinig internet en duurdere telefoons een abbo met veel internet.
Ik mis nog vaak fm-radio op mijn iPhone 5s.
Iemand die weet hoe Tizen zich zal verhouden ten opzichte van Android, iOS en WP? Is het een zwaar of licht besturingssysteem?

Ziet er verder niet echt bijzonder uit, en dat zal wel een foutje zijn, maar een accu van 100 mAh lijkt me wel heel weinig, zelfs voor een zuinige telefoon :+
Samsung is niet zo goed in software, dus veel goeds zal Tizen niet voorspellen ben ik bang.
Buiten het gegeven dat de basis niet eens door Samsung ontwikkeld is, is het natuurlijk ook erg makkelijk om maar te roepen dat Samsung, een van de grootste organisaties ter wereld, het gewoon niet kan; iets dat je waarschijnlijk alleen maar doet op basis van wat ze met Touch Wiz hebben gedaan.

TouchWiz is zwaar, maar mensen blijven het kopen en prefereren TouchWiz vaak boven wat anders. Ik heb het voor verschillende mensen moeten terugzetten nadat ik ze wilde laten wennen aan een wat kalere Android die duidelijk soepeler liep. Mensen die niet tech-enthusiast zijn kijken vaak naar andere dingen dan geoptimaliseerde soepelheid en snelheid.

Samsung zit hiermee denk ik ook wel in hun maag. Te veel verandering brengt dat mensen TouchWiz niet meer hebben en dus Samsung misschien niets meer vinden. En het verbeteren met hetzelfde uiterlijk is kennelijk niet zo makkelijk. Of denk jij dat Samsung niet met het grootste gemak een paar geweldige developers te werk kan stellen?

Hoe dan ook, potentieel is Tizen gewoon een zeer degelijk OS. Ik denk dat het in de basis ook gewoon lichter en sneller is dan Android, op basis van wat ik in demo's gezien heb. Het gegeven dat Samsung het volledig in eigen beheer kan ontwikkelen en niet zich slechts met een skin kan onderscheiden zoals ze met Android moeten doen, draagt hier ook aan bij. De vraag is wat ze ermee gaan doen en in hoeverre ze het een kans geven om te draaien op fatsoenlijke specs.
Eens over touchwiz. Ik ben al meerdere malen heen en weer geschakeld tussen TW en custom roms, en je gaat alle handige extra features van TW toch wel missen na een tijdje...
Precies wat ik ook zij bij een ander bericht over android, het kan mensen niet schelen dat micro vertraging.
Wij tweakers geilen op soepel draaien van de menu maar dat geld niet voor de rest van de bevolking!!!
Wat wel een verschil is of je een nieuw direct snel werkend linux-os hebt, of:
Een op java en linux, gebaseerd os dat incrementeel over 5 jaar steeds zwaarder is geworden.
+ services die api's in de cloud gaan verwerken.
+ ook nog eens eigen services van de fabrikant
+ een eigen skin van de fabrikant.

Dat het ene software product van de fabrikant prut is, betekend niet dat een ander product dat ook is. Je kan pas erover spreken als je het ervaren hebt. En blijkbaar werkt dit os zo 'licht en prettig' dat ze het zelfs durven introduceren op lage specs.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 22 december 2014 15:40]

De OS zelf is niet op Java gebaseerd, maar op Linux. De apps worden wel in een Java Virtual Machine uitgevoerd.
Dankjewel, Gecorrigeerd!
Je weet dat Tizen niet enkel door Samsung is ontwikkeld?

https://www.youtube.com/watch?v=xRfhpo6TsKc
https://www.youtube.com/watch?v=qiPoA-5MVJQ

Als dit het toestel is van 75 euro dan is dat zeker niet slecht kwa snelheid! De vraag is meer de apps die er op moeten gaan draaien of die uberhaubt wel komen...

Ben benieuwd of tweakers er 1 kan bemachtigen (en willen) om is uitgebreid voor ons te testen!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 december 2014 15:18]

Er staat in 1 van de bijgevoegde foto's dat het om een 1500 mAh batterij gaat, dus inderdaad een tikfout in het artikel
is 100 mah niet super weinig?
typfout of niet, de vraag is wel relevant. Is 1500 mah niet wat weinig?
Mijn LG optimus 2X, met zijn berucht onzuinige tegra 2 en slecht geoptimaliseerde software haalde het einde van de dag wel met 1500mah. Had ik zo'n 2,5 uur screen on tijd en redelijk bereik. Hij was dan wel echt leeg op 10 uur. Met de huidige technologie denk ik dat je met dit lage resolutie scherm, dual core op lage snelheid en algemene vooruitgangen in de rest van de hardware wat af gaan op een redelijke accu duur. Maar dat hangt natuurlijk ook een beetje van tizen af...

De xperia E1 heeft zeer vergelijkbare specs (snapdragon 200, zelfde scherm) en haalt met een 15% grotere accu (1700mah) prima accuduur:

http://cdn.gsmarena.com/v...1/review/gsmarena_090.jpg

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 22 december 2014 16:45]

Voor een single core CPU op 1.2GHz en een 800x480 scherm? Ligt natuurlijk aan de architectuur maar kan me niet voorstellen dat dat erg veel stroom trekt.

Specs doen me vooral aan de Galaxy S (de eerste) denken, maar dan met de helft opslag, een ,2 GHz hoger geklokte CPU en een zwakkere camera. Zou het gewoon een gerecycled modelletje zijn?

Hoe dan ook, voor dat geld zou ik toch liever een Lumia 530 kopen. Heb je ook een 400x854 4" scherm en dual sim, maar dan met een quad-core Snapdragon 200 op 1,2GHz en een 5MP camera. Ook verwacht ik toch dat het WP8.1 OS een stuk volwassener is dan Tizen (wel ervaring met WP8.1 maar duidelijke niet met Tizen).

Nu ik ze vergelijk heeft de Lumia ook 'maar' een 1.430mAh batterij. Het zal wel genoeg zijn voor de hardware dan :)

Edit: Off-topic? Dat je het er niet mee eens bent betekend niet dat het off-topic is jongens, daar is dat knopje niet voor ;)

[Reactie gewijzigd door Fero op 23 december 2014 09:34]

er staat 1500 mah in de foto
Op de screenshots kun je zien dat de accucapaciteit 1500mah bedraagt. :)
in de foto's zie ja dat het 1500mAh is

Aub, op tweakers eenheden juist spellen een snelheid van 60mbps en 60MBps is immens.
mAh komt van mili Ampere hour

BTW, Heeft sony niet al het naamrecht op Z1 ? of misschien toch BMW?

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 22 december 2014 15:15]

Ik heb het gevoel dat Tizen vooral in Azie goede zaken zou kunnen doen (met de nadruk op 'zou kunnen') maar in het Westen zie ik het niet gebeuren.

Buiten het dualsim verhaal is er eigenlijk niets voordelig aan behalve de prijs.
Zelfs voor deze prijs zijn er volgens mij nog betere toestellen te krijgen, met een OS waar meer apps voor zijn. Ik zie niet hoe dit ding goed gaat verkopen.
Tegenwoordig maakt het OS zelf weinig uit. Het aantal beschikbare apps is het belangrijkste. Gebruikers willen dezelfde apps kunnen gebruiken als hun vrienden. Wanneer windows phone al wordt afgekeurd ivm ongebreken van officiële populaire apps, dan verwacht ik niet dat andere ossen en kans maken zonder ondersteuning voor Android apps.
Ben ik niet met je eens. Het OS is wel degelijk belangrijk omdat het OS deel uitmaakt van het Ecosysteem van de fabrikant. Veel mensen die een iPhone kopen, doen dit omdat ze al een Apple device hebben. Hetzelfde met Windows Phone; mensen met een Windows Pc, tablet e.d. kiezen voor WP omdat dit naadloos met elkaar samenwerkt. Daarom zie ik Tizen ook geen succes worden; het is weer eenzelfde saaie, inspiratieloze type mobiele OS zoals Android en iOS maar dan zonder apps en ecosysteem. Voor de budget markt is Windows Phone een veel betere keuze gezien de kwaliteit van de toestellen en niet te vergeten de prijs (Lumia 520 voor een paar tientjes). Daarnaast heeft de Windows Phone Store ruim 400.000 apps momenteel.

[Reactie gewijzigd door LCP op 22 december 2014 22:40]

Je vergeet voor vele mensen ook het formaat scherm :)
Maar je heb voor de rest gelijk, het is niet echt heel veel soeps

Edit: extra inhoud

[Reactie gewijzigd door whitehulk op 22 december 2014 15:05]

Ik snap eigenlijk niet waarom dit wordt uitgebracht, heeft dit wel kans van slagen? Android heeft erg veel aandeel samen met iOS, Als Tizen er nu bij in stapt zijn ze toch veel te klein om stand te houden.. Er zijn waarschijnlijk erg weinig apps, iets wat voor Windows Phone ook een doorn in het oog is (was?). Of kijk ik er helemaal verkeerd tegenaan?
Volgens mij loopt android op toestellen van minder dan 100 euro voor geen meter.
Apple zit niet in de <100 euro telefoon markt (niet eens in de buurt ;) ).

Als Tizen wel goed en soepel werkt op een toestel in deze prijsklasse is er wel markt voor verwacht ik. En als ze gewoon een degelijk pakket met apps meeleveren is een app-store niet noodzakelijk.

[Reactie gewijzigd door Arjan v. Giesse op 22 december 2014 15:55]

Dual sim voor 78 euro bij de Duitsers pricewatch: Nokia Lumia 530 Dual-SIM Wit
ook met 4" scherm, 1.2 ghz cpu en 4gb storage uitbreidbaar met micro-sd

@luuksnijmegen had het ook over windows phone en je reageert alleen op android en apple, maar vergeet het 3e mobiele os ;-)

maar ontopic: ik juich andere mobiele besturingssystemen toe. Nu focussen app-developers zich met name op ios en android omdat dit marktaandeel samen 90% is (ongeveer)
Vaag, je noemt je mobiel toch niet naar een model van concurrent Sony?

Zou wat zijn zeg, komt Opel ineens met de Opel Golf...
Sony komt straks gewoon met een Galaxy serie :)
De processor heeft een kloksnelheid van 1,2GHz, er is 768MB werkgeheugen en de hoeveelheid opslaggeheugen bedraagt 4GB, met uitbreidingsmogelijkheid via geheugenkaarten.
Het is mooi om te zien dat alternatieve os'en uitkunnen met minder ram en cpu power dan de meeste telefoons in het westen. Het helpt de kosten van een smartphone (en dus toegang tot informatie) nog verder te verlagen voor de 3 a 4 miljard mensen die nu nog geen toegang hebben tot internet.
Apple laat al tijden zien dat je met minder geheugen en CPU toe kunt dan de Android toestellen, waarbij er toch een vlottere gebruikerservaring wordt gegeven.

Ironisch dat juist Samsung, bekend van de TouchWiz dikke str0nt interface, nu een lichtgewicht OS uitbrengt...
Nou ik had Wave 2 gekocht, geweldig BADA toestel met smooth touch UI. maar opeens heeft Samsung de OS in de prullenbak waardoor ik een toestel heb die geen support /updates meer krijgt

vanaf nu nooit meer Samsung's toestel met eigen OS aanschaffen
Ik had ooit de eerste Wave telefoon, qua qualiteit echt een top toestel. Het enige nadeel was het OS, namelijk Bada. Het zag er simpel/kinderachtig uit en het app-aanbod was karig. Ik 'moest' toendertijd kiezen tussen de Wave en de Galaxy S. Iedereen weet hoe het verder afgelopen is met de Galaxy S serie en Bada.
Ik denk dat Tizen in goede aarde kan vallen in de opkomende landen, maar op Europees gebied heeft Tizen geen schijn van kans.

Edit: Na het zien van wat youbube filmpjes moet ik toegeven dat Tizen er aardig uit ziet en goed werkt op de Z1.

[Reactie gewijzigd door Gerco90 op 22 december 2014 16:22]

Ik denk over niet al te lange tijd dat je zo'n phone kan krijgen met android voor de zelfde prijs. Volgens mij is android toch niet ontiechelijk duur.

100 mAh is dus een typo.
Die kans is aanwezig inderdaad :) Nu ook al, hoewel afgaande op de youtube video's die niet zo vloeiend zijn als met Tizen, net als Bada wat ook al een goed OS opzich was met helaas te weinig apps...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True