Samsung brengt Tizen 3.0-besturingssysteem in september uit

Samsung heeft op zijn Developer Conference aangekondigd dat het de 3.0-versie van zijn Tizen-besturingssysteem in september wil uitbrengen. Een bétaversie van het systeem moet in juli beschikbaar komen.

Samsung logo (45 pix)Samsung maakte tijdens de presentatie bekend dat het systeem een aantal belangrijke verbeteringen met zich meebrengt, zo schrijft PC World. Zo werd bevestigd dat Tizen 3.0 64bit-ondersteuning heeft en de mogelijkheid bezit om native op uhd-resolutie weer te geven. Daarmee zou een prestatiewinst van 30 procent tegenover de vorige versie, Tizen 2.4, behaald moeten worden.

Daarnaast komt er ondersteuning voor Vulkan-api's, waarbij er een raamwerk is voor verschillende platformen zoals desktop, mobiel en console. Functies als multi user-gebruik en spraakbesturing zijn ook meegenomen in de nieuwe versie, samen met verbeterde beveiliging door middel van een 'anti-virus framework' en een 'privacy guard'.

Het nieuwe besturingssysteem richt zich voornamelijk op internet-of-things-toepassingen, bijvoorbeeld met ondersteuning voor bluetooth 4.2. Tizen was oorspronkelijk bedoeld voor smartphones, maar heeft in die markt nooit echt voeten aan de grond kunnen krijgen. Er zijn wel een aantal Tizen-telefoons gemaakt; onlangs kwamen berichten naar buiten over een nieuwe versie van de Z1.

tizen 3.0

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

29-04-2016 • 19:09

60

Reacties (60)

60
51
29
1
0
6
Wijzig sortering
Anoniem: 567346 29 april 2016 20:06
Prima, hoe meer OS'en, hoe beter. Dan moeten de apps en OS tenminste aan standaarden voldoen om met elkaar te communiceren en met het OS. Ik snap de mensen echt niet die willen dat MS slaagt op de mobiele markt, dat zou opnieuw de innovatie doodsteek zijn voor personal computing.

Update: Waarom staat deze reactie op -1. Wat is het moderatie systeem van tweakers toch ziek.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 567346 op 22 juli 2024 18:31]

Eerst zeggen hoe meer OS'en hoe beter, en dan niet willen dat MS slaagt? Wait what?
Anoniem: 567346 @Xfade29 april 2016 21:24
MS heeft al op de pc de dominantie, zo moeilijk is het toch niet. Als ze dat kunnen combineren met smartphones en tablets is het weer over met de keuze.
want Apple is op dat moment niet meer te koop?
Android is dan gedoemd om te verdwijnen?

het is net andersom: desktops verliezen terrein in de huiskamer en Android gaat vooruit
ik ben er echter van overtuigd dat een Android monopolie minstens even slecht is
Anoniem: 567346 @catfish29 april 2016 21:41
Eens, maar op dit moment is de pc markt nog enorm groot, zeker op zakelijk gebied. En daarom geef ik aan dat hoe meer OS'en hoe beter. Maar alsjeblieft, ik heb nu al bijna 30 jaar met dat MS monopolie te maken, en ik ben het zo zat,
Tsja, breek me de bek niet open over Windows. Zowel zakelijk als privé: ik heb er een haat/liefde verhouding mee. Maar probeer op dit moment zakelijk maar eens af te stappen van Windows. Dat is op zijn minst nog steeds een hele uitdaging. Het gros van de zakelijke software is nog steeds Windows-based. Je zal ze de kost moeten geven die nog steeds alleen met XP overweg kunnen, Pfff.
Ik had even de hoop dat Linux een goed alternatief zou komen, maar instellingen die dat geprobeerd hebben zijn aardig van een koude kermis thuisgekomen. Bijvoorbeeld een gemeente in Duitsland (ik meen Berlijn, maar ik kan dat mis hebben) was compleet overgestapt en heeft daar nog steeds hoofdpijn van.

Op mobiel gebied is er een omgekeerd verhaal. Daar heeft Microsoft een achterstand van lichtjaren. Daar is het Linux-based of Free-BSD (wat overigens ook weer gebaseerd is op een Linux-kernel). Microsoft doet zijn best een poot aan de grond te krijgen, maar is net een kind bij het opstaan op een koude winterochtend Even naar links draaien, even naar rechts draaien en er toch niet uit kunnen komen.

Ik zou het moment toejuichen als hard- en software ook op mobile uit elkaar getrokken wordt. Je kiest een telefoon die bij je past. Vervolgens kies je daarbij de software die past bij jouw smaak en/of gebruik. Pas in deze ideale wereld staat de gebruiker centraal.

Nu is het altijd een compromis.
Anoniem: 764759 @arnold6329 april 2016 23:59
Dat die gemeente in DE er hoofdpijn van heeft, komt niet door het OS, maar door de bedrijven die overheden inhuren om de ICT te doen. Dat zijn bedrijven die mensen met grote sleepnetten binnenharken op banenbeursen, en waar je automatisch doorgroeit van junior naar medior naar senior, zuiver op basis van dienstjaren. Je prestaties worden dan beoordeeld door iemand die via hetzelfde traject is binnengekomen.

Oftewel; de daadwerkelijke prestaties en kennis- en kunde is volledig losgekoppeld van de positie binnen het bedrijf. Daarnaast betalen deze bedrijven niet de hoofdprijs (vandaar de lokkertjes als leaseauto, laptop, telefoon, etc). Oftewel; deze bedrijven zitten vol met mensen die het niet écht kunnen. En ja, daar krijg je hoofdpijn van als klant.

Kijk in NL naar bedrijven als Sogeti, Cap Gemini, Ordina, Finalist, enzovoort. Waarom denk je dat elk overheids-ICT project in NL falikant faalt. Omdat dat grote clubs vol prutsers zijn.
Zeker ten dele waar maar in een groot zakelijke omgeving is Linux leuk voor in de server Room, als desktop os is het ook vaak nog behelpen. Je keuze in soft en hardware is nog steeds beperkt tot tov Windows en dat forceert toch bepaalde niet optimale keuzes. Een Office pakketje, ERP client etc dat gaat allemaal wel maar zodra je wat meer in de specialistische software terecht komt, is de keuze verrekte beperkt.
Dan stug Linux willen forceren in zulke situaties is vaak gewoon Dom. Het os is niet het doel, slechts een middel. Bedrijven en instanties die dat niet kunnen onderscheiden, behalen zelden goede resultaten of zijn op zijn minst minder effectief.
Anoniem: 145867 @brammieman30 april 2016 09:20
Is dat niet dan exact hetzelfde verhaal als bij Windows Phone? Echter merk ik uit eigen ervaring dat ik door de jaren heen wel steeds makkelijker dagelijkse dingen voor elkaar krijg op Linux/GNU. Al heeft Windows daar nog steeds een streepje voor met betrekking tot populaire software. En dat maakt Windows krachtig op Desktop.
Ik merk dat er een stijgende lijn is qua bruikbaarheid is van Linux/GNU.
Ik volg je. Over software bedrijven en falende ICT-projecten heb ik inmiddels ook een voorbeeld in de zorg. Implementatie nieuw cliëntenregistratie- en volgsysteem. Alleen gekeken naar het initiële prijskaartje. Engels software bedrijf, ontwikkelteam in Polen, gebruikers in Nederland. Het volgende gebeurt: opdrachtgever geeft opdracht in Nederlands, moet vertaald worden in het Engels. Dat moet weer vertaald worden in Pools. Resultaat weer terug vertalen naar Engels en vervolgens weer naar Nederlands. Gevolg: de gebruiker in Nederland snapt geen hout van sommige omschrijvingen en helpteksten. De kosten van het op orde krijgen, onderhouden en telkens weer opnieuw opleiden van de gebruikers rijzen de pan uit.

Daarbij komt dat het web-based is. Laat nou het netwerk totaal niet berekend zijn op dit gebruik qua snelheid(ook weer geknepen op de kosten). Ik zit in de cliëntenraad en heb dit met stijgende verbazing aangehoord en aanschouwd. Welkom in Nederland, managersland.

[Reactie gewijzigd door arnold63 op 22 juli 2024 18:31]

Anoniem: 764759 @arnold6330 april 2016 00:15
Helaas drijven de managers in NL nog op inmiddels al ruimschoots onwaar gebleken 'managementswaarheden' uit de USA. We zijn nog steeds onzinnig bezig terug te gaan naar de core business, en te outsourcen. Ik werk al 20 jaar in de ICT, en heb nog GEEN ENKEL naar buitenlandse devvers outsourced project goed zien verlopen. De NL werknemer zal dan wel duurder zijn, maar als je iets 50 keer terug moet sturen omdat het niet werkt, tsja..

En de manager in kwestie? Die heeft zijn stempeltje gedrukt, kan op de golfbaan tegen z'n vrindjes geilen dat ze lean sigma terug zijn gegaan naar de core business en dingen geoutsourced hebben.

Dat het project een gigantische flop is en de mensen op de werkvloer er onpasselijk van worden.. who cares. Dat komt niet op een CV.
Yep. Niet gehinderd door enige kennis van zaken. Binnenkort gaat hij genieten van zijn pensioen. Got the picture? :)
Er is niet sprake van 'meer OS'en'. Het is allemaal linux. Tizen is een linux fork, android is een linux fork, enzovoort. Er zijn eigenlijk maar 2-3 OS'sen op deze wereld. Windows, en *nix-derivaten.

In tegenstelling tot wat de apple fanboys denken, heeft apple OS-X ook niet zelf ontwikkeld, maar is het gewoon een FreeBSD fork, waarop verder ontwikkeld is. Samsung heeft Tizen ook niet zelf ontwikkeld, maar gewoon linux geforked.
Buiten dat ze beiden POSIX compatible zijn is er bijzonder weinig overeenkomst tussen OS X en Linux vanuit een applicatie development oogpunt. De complete native OS X API (inclusief alle legacy NeXTStep meuk), de tooling, de graphics stack, zelfs de complete opzet qua kernel en kexts - compleet anders. De overeenkomsten zijn leuk als je een bash script wilt schrijven, maar praktisch gezien zijn ze net zover van elkaar af als Windows en Linux.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 18:31]

Anoniem: 764759 @Dreamvoid29 april 2016 20:52
Ik had het over FreeBSD, niet over linux. Welke niet heel anders is qua kernel. Wel qua API's, dat is dan ook waar het verschil zit. Overigens, de windows kernel.. ook voor een behoorlijk gedeelte een FreeBSD port, zaken als de TCP/IP stack, etc. Zou je de 'core code' pakken, komt van alle OS-sen op z'n minst 25% nagenoeg overeen. Wat ook niet raar is, er zijn immers maar zoveel manieren om iets (bv. TCP/IP) af te handelen.

Vanuit applicatiedevelopmentoogpunt (schrijf je aan elkaar) is er nul verschil. Dat is zuiver afhankelijk van welke keuzes je zelf maakt. Goed geschreven code is nagenoeg zonder aanpassingen portbaar van om het even wel OS naar om het even welk OS.

Begrijp mij niet verkeerd, Android, OS-X, windows, het zijn tegenwoordig allemaal prima besturingssystemen. Het is onzin om nog fanboy te zijn en de een beter te vinden dan de andere. Het maakt geen moer meer uit tegenwoordig, het verschil zit in wat er OP dat besturingssysteem draait, en het bedrijf wat er achter zit. En helaas, ook daar is maar bar weinig verschil meer tegenwoordig. Apple en Google zijn tegenwoordig net zo evil, en mss nog wel meer evil, dan Microsoft.

Hoe dan ook, nu wordt het wel erg offtopic. Punt in kwestie was dat Tizen geen Samsung OS is, maar gewoon een linux fork. En open source. Daarmee heeft Samsung imho een heel sterk verkoopargument tov. de closed source fabrikanten welke hun toestellen volproppen met DRM of propietary technieken.
Als je een keer beide kernels naast elkaar houdt(ze zijn beide opensource) dan zie je dat er wel een hoop verschillen zijn.

Zoiezo lijkt het driver model van Darwin niet op *BSD. Daarnaast is Darwin gebaseerd op de Mach kernel en freebsd heeft een in house kernel.

Nu klopt het dat er een hoop van freebsd in Darwin is gekomen (ze stammen beide af van Unix). Echter is dat ook bij Microsoft Windows zo. Als je even goed zoekt kan je in de credits referenties en dank naar het freebsd project vinden.
Anoniem: 764759 @valvy30 april 2016 00:00
Je zegt dus exact wat ik ook zeg. Dus waar hebben we discussie over, dokter Clavan? :)
ook voor een behoorlijk gedeelte een FreeBSD port, zaken als de TCP/IP stack
TCP/IP stack is maar een klein deel.... erg klein deel, van een OS. En met Vista is die netwerking stack vervangen.

NT is geen FreeBSD port, de TCP/IP oplossing van BSD was -destijds- gewoon een goede oplossing. Waarom zou MS destijds zelf een TCP/IP stack moeten uitvogelen als de uiteindelijke oplossing vrijwel identiek wordt aan die van BSD. Verder is de NT kernel object oriented i.p.v. file based.

En zoals valvy aanhaald, OSX is een opzichzelf staand OS, elk modern OS heeft "legacy" van Nix of BSD in zich zitten. Net zoals elk OS een stukje Microsoft/Windows in zich heeft zitten.

[Reactie gewijzigd door batjes op 22 juli 2024 18:31]

Dat er onderliggend hetzelfde OS ligt maakt toch geen verschil. De API's die aangeboden worden vanuit het OS maken het verschil. Het gedeelte waar jij het over hebt is niet veel meer dan de HAL.
Dat is dan ook zo ongeveer de definitie van een besturingssysteem. HAL. Het leuke van Tizen is, dat het open source is en gewoon linux. Bevalt de samsung api je dus niet, kun je er ook een andere api op zetten, bv. SammyGo, of je ontwikkelt zelf iets. Ga dat maar eens doen op je Sony TV..
Sterker nog, Tizen gebruikt een hoop dingen van een "standaard" Linux omgeving:
glibc, X/Wayland, Connman, Ofono, jQuery, en ik geloof ook Qt en Enlightenment toolkits.
Dus, de Tizen API is niet zozeer van Samsung, maar meer een verzameling algemene OSS APIs.
Bovendien, Tizen wordt niet door Samsung gedicteerd maar door een hele verzameling bedrijven.

Dat itt Android, die niet veel meer dan alleen de kernel gebruikt (en mss busybox?), maar zelfs een eigen libc heeft etc..
Anoniem: 145867 @N8w830 april 2016 09:16
Je bedoelt dat Tizen gewoon een GNU distro is. Waarbij Android dat niet is. Echter hebben ze dezelfde linux kernel. Maar valt het buiten de familie qua OSen. Want wat veel Linux/GNU distro's hun OS maakt is eigenlijk GNU.
Klopt inderdaad, maar ik vind Sony toch een mooier beeld hebben dan Samsung en uiteindelijk geeft dat toch de doorslag bij de aanschaf van de tv voor mij. De rest tweak ik wel eromheen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 291964 op 22 juli 2024 18:31]

Dan ben je wel de enige op deze planeet, zo'n beetje. In nagenoeg elke test scoort Samsung beter op beeldkwaliteit dan Sony. Maar ik begrijp wel dat je iets moet bedenken om je veel te dure aanschaf te verantwoorden ;)
Ik denk dat je daar de plank aardig misslaat... Voor mij en ik denk velen is beeldkwaliteit van Sony nog altijd beter dan welke dan ook, alhoewel ik de nieuwe HDR schermen van Samsung nog niet gezien heb.

Juist het smart gedeelte is voor mij een reden om te twijfelen, aangezien daar bij Sony totaal geen lange termijn gedachte achter zit. Een top tv van 3 jaar oud wordt niet meer ge-update, dus is niet meer smart.
Anders dan bij telefoons is een tv van 1000+ euro na drie jaar nog lang niet afgeschreven, maar bij Sony denken ze daar toch anders over.

Mijn volgende tv hoeft niet zo nodig meer smart te zijn. Veel tv providers leveren een extra kastje voor digitale interactieve tv, en met een Apple tv, Android box of htpc ben je veel flexibeler. Die zijn ook veel makkelijker te updaten, zodat de levensduur van je tv niet meer beperkt wordt door de smartfunctionaliteit.
Anoniem: 764759 @Perboemski30 april 2016 20:55
Vooropgesteld dat beeldkwaliteit een subjectief is, is wat jij zegt niet de algemeen heersende mening. Sla de reviews er maar eens op na.

Hetzelfde geldt voor smart TV. Mijn Samsung die nu 3 jaar oud is (en dus geen tizen draait) krijg ik nog regelmatig updates voor binnen. ICM ziggo en CI+ is dat de perfecte combo. Het 'smart' gedeelte, als in apps, maak ik niet veel gebruik van, afgezien van netflix en youtube, maar ik ga NOOIT meer terug naar het geklungel en gepruts met een set-top box. Een apart apparaat, dat je je TV altijd op een andere input moet zettnen, met AB's loopt te klungelen, enzovoort. Om nog maar eens te zwijgen over de matige kwaliteit van de set-top boxen welke de NL kabelaars leveren. Zoals bv. dat horizon.tv ding van Ziggo, wat een aanfluiting is dat zeg. En ook daar kom je weer met DRM te zitten.
Zeker mee eens dat beeldkwaliteit subjectief is. Het enige dat ik wil aankaarten is dat er meer, veel meer mensen op deze planeet rondlopen die Sony of welk ander merk verkiezen boven Samsung...

Wat ik niet begrijp is dat veel tv fabrikanten een eigen smart platform neer willen zetten, dat niet uitwisselbaar is met de andere platforms.
Juist door gebruik te maken van een Windows, Android of iOS box krijg je toegang tot een wereld van apps en informatie. Bij de overige platforms is het altijd nog maar de vraag of er goede apps voor komen en hoe lang ze het dan blijven doen...
Het feit dat Tizen overigens op meerdere soorten apparaten werkt zou het wel een alternatief kunnen worden maar is het nog niet volgens mij.

Tv makers moeten goede tv's maken en zullen nooit dezelfde prioriteit hebben bij goed werken van de extra functionaliteit zoals apps en diensten als leveranciers van een box die speciaal voor die apps ontwikkeld is. Daarnaast ben je met een extra box een stuk minder afhankelijk van de nukken van een tv-fabrikant.

Ik zou dan ook een tv uitkiezen op basis van de beste beeldkwaliteit.

Geklooi met afstandsbedieningen is overigens niet meer van deze tijd. Voldoende alternatieven om dat probleem op te lossen...
Nah, over smaak (beeldkwaliteit) valt niet te twisten.
Hoe kan het piepkleine Windows Mobile volgens jou dan de innovatie de das omdoen? In mijn beleving heeft Microsoft met UWP juist iets heel innovatiefs in handen namelijk dé kans om het onderscheid tussen devices te doen vervagen. Eén app voor pc, tablet en telefoon. 1 OS voor pc, tablet en telefoon. Het potentieel daarvan is bijzonder krachtig en hebben we nog niet eerder gezien. Ik denk dan ook dat je van de underdog Microsoft meer vernieuwends mag verwachten dan van Apple en Google die al jaren weinig baanbrekends hebben laten zien.

Ik zie ook heel graag dat Tizen alsnog succesvol wordt en dat Ubuntu en Firefox OS op de telefoon gemeengoed worden. Dat rijtje zou ik echter W10M zeker wel aan toevoegen. Nu zijn het praktisch alleen Apple en Samsung die de dienst uitmaken en dat kan voor niemand goed zijn.
Met alle respect maar in welke realiteit leef jij? De markt wordt nu gedomineerd door een duopolie. Iedere toevoeging daaraan is een groot voordeel voor de consument. Het oude Win32 platform is daarbij vergeleken lang zo evil niet. Dat is immers een open platform waar iedereen applicaties voor kan schrijven die totaal niet afhankelijk zijn van een gesloten store. Daarin is Win32 net zo open als Linux bijvoorbeeld. Apple heeft de gesloten, commerciële store geïntroduceerd dus ik zou nog eens goed kijken op welke partij je je pijlen zou moeten richten.

Als je blijft denken dat MS straks heer en meester wordt op mobiel vlak maak dan van de nood een deugd en koop alvast aandelen. ;)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 55563 op 22 juli 2024 18:31]

Waarom is het een doodsteek als MS zou slagen op de mobiele markt?
Eens met je hoor, meer concurrentie is goed. Deze ongeïnformeerde meneer is gewoon een hater :) ms doet gewoon goede dingen de laatste tijd
De netwerkeffecten bij Android zijn onderhand net zo erg als vroeger bij Windows. Het OS wordt gebruikt om consumenten Google-protocollen en platformen op te dringen, en voor apps op basis van die protocollen is weer Android nodig.

Standaard Google Android bevat meer en meer proprietary code, heel het Google Play services en geforceerd aan elkaar gebundelde GApps bijvoorbeeld. Veel apps die daarvan weer gebruik maken, werken niet zonder deze proprietary code, en daardoor wordt de klant haast gedwongen al deze proprietary vendor lock-in meuk van Google te gebruiken.
Ik doe er zelf ook aan mee, en die gemakzucht hindert weer competitie als Tizen, Sailfish of FirefoxOS waardoor Android het beste OS blijft; dat zijn exaxt de netwerkeffecten die MSFT misbruikte op de desktop en waarvoor ze veroordeeld zijn.

Het was fijn als consumenten niet aan vendor lock in ten prooi vielen, of het nu van Google, Apple of Microsoft komt. Op zo'n markt, ter voorkoming van vendor lock in, is Tizen ideaal, maar bij gebrek aan Tizen nog beter 30% marktaandeel voor MSFT dan 100% Google/Apple.

Dat lijkt me de reden dat mensen uw opmerking verkeerd kunnen begrijpen: De keuze is nu: of genaaid worden door Google, of door Apple, en als Microsoft succesvol wordt dan door Microsoft. In een wereld waarin ik als consument toch genaaid wordt, boeit het me weinig door wie van de drie.
Anoniem: 567346 @kidde30 april 2016 10:03
Maar het boeit wel of je de keuze hebt. Zolang je nog kan kiezen uit de drie, kan geen van de drie te ver gaan zoals MS in het verleden wel heeft gedaan en is veroordeeld. Is dit nu echt zo moeilijk te begrijpen? Ik snap werkelijk niet hoe mensen zoiets basaal als dit niet begrijpen, dat keuze beter is als geen keuze.
Wat jij niet lijkt te begrijpen, is dat MS op mobiel vlak nog geen gelijkwaardige keuze is. Het logische gevolg van meer keuze is dat er meer spelers op de markt komen en dan zul je ook MS een kans moeten geven.
Nee. MS heeft domineert al het PC gedeelte in de end user ICT. Waarom zou je ook dat ook toelaten in de mobiele ruimte. Geef daar andere de kans, dan houden we de open methodes en standaarden. MS heeft al O365, Azure, Exchange, Dynamics, MS SQL etc etc. Waarom ook nog die mobiele markt, hoe groot en dominant wil je ze maken?
Jou begrijpen is iets anders dan het eens zijn met het volkomen op aannames gebaseerde doemscenario.
Anoniem: 567346 @k7of930 april 2016 14:59
Zij die het verleden niet bestuderen zullen de fouten ervan herhalen.
Samsung smart watches draaien ook tizen.
Voordeel daarvan vind ik dat deze zowel werkt met Android telefoons en met iPhone (geen vendor lock in)
Alhoewel de iPhone applicatie nog niet live is :-(
Anoniem: 636203 30 april 2016 22:48
Valt mij op dat veel nieuwe besturingssystemen zich meer gaan richten op IoT omdat ze weten dat smartphone kansloos is door de dominantie van Android en iOS.

Ik verwacht niet dat er een dominant IoT OS zal komen, daar is de markt veel te groot voor. Wel voorzie ik dat er een gestandaardiseerd protocol of iets dergelijks komt. voor aansturing.
Dus het is niet native op tv's gericht, maar er naast doorontwikkeld?

Lijkt me geen goed startpunt.
Vanuit het oogpunt van Samsung is de ontwikkeling van Tizen heel logisch. Een steeds groter gedeelte van hun producten zal voorzien zijn van software, die ook nog eens steeds ingewikkelder wordt.

Dan lijkt het een verstandige keuze om deze software in-house te ontwikkelen, met het liefst ook nog in de basis de gelijke core. Of dit project door de complexiteit überhaupt te managen blijft, of dat het systeem een concurrent kan worden van reeds ingeburgerde systemen valt echter zeer te betwijfelen.
"Vanuit het oogpunt van Samsung is de ontwikkeling van Tizen heel logisch. Een steeds groter gedeelte van hun producten zal voorzien zijn van software, die ook nog eens steeds ingewikkelder wordt."

Dat was/is nog steeds de bedoeling dat Samsung hun producten van een "eigen" operating system tijden voor zien.
Touchwiz lijkt ook enorm op Tizen en daar zijn wel wat redenen voor.
Ik kan de link van de website nu even niet tevoorschijn toveren. Maar het is wellicht interessant om te weten wat er nog met Samsung en Google.

Edit: voor de mensen die dit bericht nu nog lezen.
Dit is de website: https://www.quora.com/Why...l-it-off-for-2-91-billion

[Reactie gewijzigd door Berlinetta op 22 juli 2024 18:31]

Waarom niet? Het is een besturingssysteem. De meeste consumentenelectronica tegenwoordig, is in de basis gelijk. Het zijn computers met verschillende hardware en schermgrootte, maar het zijn allemaal computers. Waarom je dan specifiek per computer een apart OS zou moeten gaan ontwikkelen, zie ik niet zo in? Wellicht dat je dat kunt uitleggen?

Een mobieltje is gewoon een computer met een klein scherm en GSM-addon. Een TV is gewoon een computer met een groot scherm zonder GSM.

Ik ben groot Samsung fan. Het oudste Samsung product wat ik heb, is een magnetron welke nu al 20 jaar oud is, en nog steeds goed functioneert. Van de vele Samsung producten die ik bezit, is er nog nooit eentje kapot gegaan.

Als je nu een TV koopt, en het is geen Samsung, ben je gek. Samsung is over het algemeen het scherpst geprijst, maar, nog veel belangrijker, de software is open source en weinig tot niet beperkt. Koop je bv. Sony rommel, dan kom je met een TV te zitten die niet alles kan afspelen en vol zit met DRM. Philips is niet nederlands meer, en gebruikt slechte panels. Panasonic, weet ik veel, verzin de merken, allemaal beperkingen met DRM. Een Samsung speelt alles.

Ik heb een Asus RT-68 router met daaraan gekoppeld een 2TB USB3 HDD. De Asus download torrents van de movies voor mij, dan de .srt erbij voor de subs, en de Samsung ziet het ding in het netwerk, en speelt het allemaal (via DNLA) af, inclusief ondertitels. Kom daar maar eens om bij de andere fabrikanten.
Dat doen alle LG modellen ook. Nu is er geen verschil tussen beide, maar voorheen liep LG hierin zelfs op Samsung op voor...

Betreft Sony en Philips heb je inderdaad gelijk
Anoniem: 764759 @Ginz29 april 2016 20:33
Klopt, echter mijn LG IPS monitor was na anderhalf jaar gewoon kaduuk wegens slechte condensatoren.. en de vervanger ervan was binnen 3 weken kapot. Toen een Samsung gekocht en die doet het al weer 2 jaar probleemloos..
Heb voor mijn Samsung monitoren de kondensatoren toch echt ook moeten vervangen. Heb er twee, en voor beide was dezelfde kondensator kapot! Geen toeval dus, waarmee Samsung voor mij dus duidelijk niet op bijzondere wijze beter is dan die andere producenten.
Natuurlijk niet. Naamsbekendheid is een functie van reclamebudgetten (en secundair van het kiezen van goede namen enzo), maar zegt *op zich* niks over de kwaliteit. Die kan goed zijn, maar ook slecht (zie Bose), en het is een illusie om te denken dat kwalitatief mindere producten het verliezen van betere, ook al leer je dat soort debiele ideeën bij je economieles, en ook al bezigen politici en journalisten graag dergelijke argumenten voor "marktwerking".

[Reactie gewijzigd door foppe-jan op 22 juli 2024 18:31]

Zullen recente TV's met Tizen OS ook geüpdatet worden naar 3.0? Ik heb de Samsung UE43JU6000 pas aangeschaft namelijk ;(

[Reactie gewijzigd door Exception op 22 juli 2024 18:31]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.