Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 187 reacties

Een topman zou hebben bevestigd dat Nokia vanaf begin volgend jaar weer smartphones gaat fabriceren. Het elektronicabedrijf rust de toestellen naar verluidt niet uit met Windows Phone, zoals voorheen gebeurde, maar met Android.

President Mike Wang van Nokia China bevestigt recente geruchten dat Nokia van plan is om de smartphonemarkt weer te gaan betreden. Het bedrijf verkocht vorig jaar zijn telefoontak aan Microsoft en sprak toen af dat het tot 31 december geen telefoons onder eigen naam mag uitbrengen. Vanaf januari 2016 mag dit weer wel.

Wang zou volgens de Chinese site SCDaily hebben gezegd dat Nokia in 2016 weer de smartphonemarkt betreedt. De toestellen zullen dan op Android draaien. Dit betekent dat Nokia definitief afscheid lijkt te nemen van Windows Phone, een besturingssysteem dat het tot voor kort jarenlang installeerde op zijn Lumia-toestellen, zoals de Lumia 930.

Nokia zou zijn toestellen gaan bouwen in de Chinese streek Sichuan. Daar zal ook het onderzoekscentrum naartoe verhuizen, claimt Wang. Meer details gaf de topman verder niet, volgens SCDaily. Mogelijk gaat het om Android-toestellen specifiek voor de Aziatische markt. Onbekend met Android is Nokia niet: eerder bracht het al de ZLauncher uit en een tablet waar die launcher standaard op staat, de Nokia N1.

Nokia Lumia 930 Review

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (187)

Maar wat is de Nokia telefoontak tegenwoordig nog waard? Die is immers volledig verkocht aan Microsoft...

Okay - de merknaam is veel waard, maar wat houdt het merk nu nog exact in?

Is het niet gewoon een constructie als bij Tulip en Commodore en Atari - en zelfs het beruchte Polaroid?

Dat ze de merknaam op een OEM plakken en hopen dat de consument denkt dat het hele productie- en innovatieproces nog van de 'oude garde' is

...waarbij de hele Nokia-tak / -kwaliteit die hier geroemd wordt dus op de loonlijst van Microsoft staat.

Je had ook een zogenaamde Nokia Tablet - maar dat was gewoon een lossy Foxconn tablet met een logo er op - de naam Nokia niet waardig... het is bekend van dat ding dat Nokia haar merknaam geleend heeft en verder totaal niet betrokken was bij de productie zelf.

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 24 april 2015 21:02]

Foxconn maakt ook producten voor Acer, Apple, Google, HP, Huwei, Motorola en nog wel 10 andere merken. Dat zijn ook geen Foxconn product met een andere logo erop.

Als Nokia verantwoordelijk is voor R&D, design, garantie, marketing enz. dan is het een Nokia product. Wat ze dan zelf niet meer hebben zijn de kostbare fabrieken, personeel enz.
Klopt - het was ook geen kritiek, maar een vraag... :)

Als je de hele R&D, marketing, productie-lijn, fabriek, patenten, etc... verkoopt wat is je merknaam (NOKIA) dan nog waard als je drie jaar na dato weer actief wordt in dezelfde markt?

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 24 april 2015 20:55]

R&D, patenten hebben ze behouden. Dat is niet verkocht aan Microsoft. De rest kunnen ze uitbesteden met behoud van quality controle.

Qua merk is Nokia nog heel veel waard. Een (groot) deel van de wereld kent al jaren Nokia als een kwaliteitsproduct, maar is zich niet van bewust dat het oude Nokia Devices verkocht is aan Microsoft.
Je kunt nog steeds smartphones kopen met een Nokia merk erop. Mensen vergeten een merk als Nokia niet nadat ze 1 a 2 jaar niets meer van Nokia hebben gezien.
Daarnaast zijn er ook veel mensen met expertise ontslagen. Die kunnen ze nu prima weer aannemen daar in Finland. :) Maar dan voor Android mobieltjes.
Nee, ze zijn hun leidende positie permanent kwijt en zullen niet meer opvallen in de brei fabrikanten die Android telefoons op de markt brengt.
Dat is nog niet gezegd. Het is afwachten. Als ze inderdaad goedkoop willen zijn, dan verwacht ik er weinig van. Maar kwaliteitsproduct - degelijk, goede camera, onderscheidend design - daar is nog altijd een markt voor, zeker met de naam Nokia erop.
Zo'n telefoon koop ik al bij Samsung.
Als Europeaan en met de slechte upgrade ervaringen bij Samsung zou ik dan in de toekomst toch voor Nokia durven kiezen..
Heb op zich niet zoveel upgrade problemen, maar als Samsung de nieuwe weg blijven volgen en geen memory card en verwisselbare batterij meer mogelijk maken in hun nieuwe modellen. Dan is er toch een kans voor Nokia om hier weer een plaats te vinden. Ik vind het in ieder geval niet erg om terug te keren naar een Nokia.
Ik ben het eens wat betreft de verwisselbare accu en in mindere mate de MicroSD kaart. Dat hadden ze niet moeten doen met de S6. Ik vermoed dat ze bij de S7 het er wel weer in stoppen vanwege de negatieve reacties.

De Oppo N3 (Oppo is volgens mij het enige Chinese kwaliteitsmerk op mobieltjes gebied) heeft echter ook geen verwisselbare accu.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 25 april 2015 18:51]

Niet geheel eens. Ik vond de lumia pracht telefoons. Met superieure camera's, heerlijk design etc.

De reden dat ik ze nooit nam: Windows. Als ze dus een zelfde soort telefoon als toen, maar dan met Android er op uit brengen...dan geen Samsung meer voor mij.
Ik denk dat veel mensen de oude Nokia's teveel verwarren met de huidige Lumia's. De Lumia's zijn zeker niet betrouwbaarder dan telefoons van Samsung of Apple. Een smartphone is gewoon veel complexer en kwetsbaarder dan een oude 3310 (mijn virendin noemde zo'n oude telefoon een 'baksteen').
Ik verwar ze niet. Ik heb 2 lumias gehad en vond het pracht foons. De 935 en de 1020. Alleen....er draaide Windows op. Ik heb het dus niet over de baksteen, maar over de lumia.

Verder heb ik het woord betrouwbaar niet in de mond genomen. De camera's, zeker die van de 1020, maken gewoon mooiere foto's...maar goed, ik heb uiteraard niet elke moderne smartphone gehad.
Ik bedoel dat mensen steeds verwijzen naar hoe degelijk de oude Nokia's waren. Dat is misschien zo maar dat was een ander era. Mensen willen nu alleen smartphones en de 'Nokia' smartphones (Lumia) zijn niet beter dan die van Samsung of Apple. En er draait Windows Phone op wat ik zelf esthetisch een complete ramp vind.

Dus er is geen reden meer om Nokia te willen.
Niet al het personeel is naar Microsoft verhuist, de 'harde kern' is blijven zitten, daarnaast zijn de patenten enkel (voor 10 jaar) in bruikleen gegeven, en ook nog steeds eigendom van Nokia. Al met al heeft Nokia dus nog genoeg in huis om telefoons te maken, het enigste wat ze miste was (~90% van) de mankracht en een fabriek, die hebben ze met de aankoop van Alcatel weer in de pocket.

Ik denk trouwens dat we nog wel meer dan Android Nokia's gaan zien, minstens een paar Win10 tablets, maar ik zie ze ook wel weer een 'eigen' OS gaan voeren
De harde kern is er nog? Noem eens wat namen? Van wat ik van Nokia's social media kanalen heb begrepen zijn die juist mee gegaan naar Microsoft, oftewel gewoon daar in Finland gebleven.
Oh ja dat klopt, maar die waren al eerder weg gegaan, volgens mij zelfs nog voor de aanstelling van Elop.
Er zijn gewoon in de mindere tijd veel mensen ontslagen bij Nokia. Waaronder ook veel mensen met expertise in smartphones. Zelfs Microsoft heeft mensen daar ontslagen.

Er is in ieder geval genoeg personeel om weer een start te maken met Android Smartphones.
En hoe ver reikte die expertise in smartphones?
Deze experts hebben ervoor gezorgd dat Nokia de boot miste toen Apple met de iPhone kwam.
Leuke toestellen moet brakke software die de strijd niet aankon. En toen de software eindelijk op orde was, was het te laat en kwam Microsoft om de hoek kijken.
Niets is moeilijker dan het vasthouden van je voorsprong. Je ziet het aan alle kanten; blackberry begon met pingen en bracht telefoons uit die niet alleen gericht waren op bellen. De iPhone is nog steeds top notch maar heeft ook last gehad van remmende voorsprong (met hun kleine schermpje waar ze aan vasthielden).

Dat zie je vrijwel altijd. Grote bedrijven die vasthouden aan oud succes, terwijl de werld om ze heen al veranderd is. De Nokia N95 was de laatste goede telefoon,daarna was men te arrogant om snel in te spelen op de iPhone. Samsung deed dat wel en stak apple voorbij. Nu is het nek aan nek.

En het is wachten op een volgende partij. In dit geval zie ik de smartphone een echte commodity worden. Oneplus is een voorbeeld: zeer goede kwaliteit voor een veel lagere prijs door een slim verdienmodel.

De toekomst zit wat mij betreft niet in hardware maar vooral n software; de hardware kan vanalles, nu nog de apps die het ook echt uitbuiten voor de gebruiker ipv de adverteerder.

Project ara zou ook een richting kunnen zijn. Of een combinatie van allerlei technologie, het integreren van beeldschermen, audio, domotica, auto, werkomgeving, energiegebruik en opwekking, alles in een slim ecosysteem en uiteindelijk gemakkelijk aan te sturen met de hardware die veel meer kan dan we doen. Het gaat hem steeds mee in de software zitten.

Het mooie voor Nokia is dat ze met een schone lei kunnen beginnen. Als ze echt helemaal opnieuw een smartphone mogen bedenken en bouwen; hoe gaan ze dat dan doen?

[Reactie gewijzigd door Spanky79 op 25 april 2015 22:06]

Intel zeg ik. Een keer ingehaald door AMD, maar ineens weer mijlen ver weg.

Dus het kan makkelijk.
Het kan, apple doet het ook. Maar het is vaker uitzondering dan regel.
Je kan van je fouten leren. Echter is het nog een lange weg, wie zegt dat Nokia nu gaat slagen? Met Android toestellen bouwen, ook al zijn ze goed. Ja, ze hadden de boot gemist. Android is nu hun enige keus om succesvol te worden. En of deze probeersel werkt zullen we wel zien.
De vraag is eerder welke waarde heeft het merk nokia nog. De oudere generatie weet het nog. De jongere generatie een hele grote groep heeft verder niets met nokia.
Daarnaast hoe wil nokia zich nu ineens onderscheiden van de rest van de anroid clan. Ze zijn de zoveelste maar moeten het merk weer opnieuw opbouwen.
Daarnaast is er een nog groter probleem, marges blijven maar dalen, samsung een hele grote heeft al last van de goedkopere chinese merken.
Nokia krijgt te maken met lagere marges , geen startvolume, wens ze veel succes, ze heben de strijd jaren terug verloren en terugkomen zoals vroeger zie ik ze niet. Ze zullen een kleine speler blijven in de massamarkt.
Ik zal ze anders met argusogen in de gaten houden... Ja er zijn veel Android fabrikanten, maar er zijn er maar weinig die echt goede producten maken als je het mij vraagt (en daar zit een groot deel smaak in natuurlijk).

Samsung is niet mijn ding, ik vind het design zelden mooi (in hardware, ik vind het afzichtelijk in software) en ben het ook niet eens met hun manier van usability en featurebloat. LG is ook geen held met software en hun toestellen voelen vaak wat flimsy aan naar mijn idee. Sony is een optie maar ik heb een tijdje met een Z1 rond gelopen en vond die niet fijn in de hand liggen, geen idee of ze dat verbeterd hebben (zo niet, dan vallen ze af, fijn handgevoel vind ik erg belangrijk). De diverse chinese aanbieders ben ik geen fan van, ik wil graag een toestel dat ik gewoon hier in de winkel kan kopen en het gewoon doet, het is leuk dat je kunt tweaken maar niet als je moet tweaken om een goed werkend stabiel product te krijgen (ja er zullen vast toestellen zijn die het meteen goed doen maar ik vertrouw het gewoon nog niet zo)... En dan blijft dus HTC over. Mijn vaste keuze de laatste jaren, maar dat is maar ťťn fabrikant.

Daarnaast als Nokia wel de kwaliteiten van vroeger kan vast houden en kan combineren met Android dan kan dat heel erg interessant worden. Zo lijken de huidige populaire fabrikanten wat weinig aandacht te geven aan dingen als kwaliteit van de antenne en spraakkwaliteit, dingen waar Nokia traditioneel heel goed in was. Ook zaken als geluidsprofielen waren op vroegere nokia toestellen veel beter geleverd, als ze dat nu ook op Android kunnen implementeren dan zou dat zeer welkom zijn.

Ik denk dat er nog best veel kansen liggen, maar het is uiteraard afwachten of het Nokia dat er nu nog is sterk genoeg is om die kansen te pakken. Als dat zo is dan zouden ze denk ik best wel eens heel erg hard terug kunnen komen.
Leuk verhaal en een goed voorbeeld van iemand die niet representatief is voor de massa.

Samsung is niet jou ding, tja ze verkopen ander gigantisch veel telefoons, dus voor de massa doen ze toch iets goed.
China telefoons idem niet jou ding, toch apart dat die steeds beter scoren.

conclusie jou mening is niet die van de massa. Nokia moet het toch echt van de massa hebben. De massa is nokia al lang vergeten en een nieuw merk opbouwen succes. Zeker gezien de steeds lager wordende prijzen en marges in deze branche.
Ja, Samsung is erg goed in marketing, dat is wat ze goed doen...

Maar waarom moet Nokia per se meteen een enorm marktaandeel hebben om succesvol te zijn en kan een andere fabrikant het goed doen met een kleiner marktaandeel? Alleen omdat Nokia vroeger zo enorm groot geweest is? Ik denk dat ze best mee zouden kunnen gaan spelen en als ze een paar procent pakken dan is dat al heel wat. Ze hoeven niet meteen weer de markt te domineren...
Even terug naar hoe de markt in elkaar zit.

Fase 1, apple kwam met de smartphone, 1e op de markt, kleine markt die aan het groein was.
Fase 2, andere aanbieders vooral grotere merken komen met vergelijkbare producten, prijs gaat al wat omlaag
Fase 3, product wordt volwassen, meer aanbieders treden tot de markt toe, product is nu betaalbaar geworden voor de massa
Fase 4, product is technisch ontwikkeld waardoor het door massa fabrikanten gemaakt kan worden, prijzen staan onder druk, steeds meer aanbieders treden tot de markt toe.
Fase 5, de prijzen zijn zo laag evenals de marges dat veel fabrikanten de markt verlaten.

Om je een idee te geven we zitten nu in het begin van fase 4. Je zie de opkomst van goedkope chineese telefoons die specs hebben vergelijkbaar met de duurdere merken. Prijzen evenals marges gaan omlaag.

Treed je nu toe tot deze markt zul je het alleen over grote volumes nog kunnen verdienen. Die grote volumes krijg ja alleen door lagere prijzen.

Je kan roepen nokia kan tevreden zijn met een paar %. Zie die paar % eerst maar te krijgen. Daarnaast zal een paar % je weinig verdiensten opleveren.

MS is met hun goedkope luimia telefoon druk bezig in die markt, leuke specs, weinig geld. Doel van MS is echter geen winst maar windows phone pushen.

Nokia zal gewoon winst moeten draaien op de verkoop van telefoons.
Allereerst, Apple was bepaald niet de eerste met de smartphone. Ja, ze hebben op dat moment een flinke stap gezet met usability en apps en hebben absoluut geholpen met het populair maken van de productgroep, maar kap nou eens met net doen alsof zij de markt uitgevonden hebben.
Dan, prijzen gaan omlaag... really? Ja, er zijn wel steeds betere goedkope telefoons, dat klopt, maar de flagship modellen worden elk jaar alleen maar duurder en ze verkopen nog steeds heel erg goed. Ook wat betreft dat er meer aanbieders toetreden, dan heb je het denk ik vooral over de chineze merken maar buiten de tweakersclub zie je daar niet zo heel erg veel van. Het is toch vooral nog Apple, Microsoft en in het Android kamp Samsung, HTC, LG en Sony wat je ziet.
Ik denk dus dat jij misschien iets te veel je theorieen door laat draven zonder naar de werkelijke situatie te kijken... Maar goed, het is sowieso koffiedik kijken en ik zeg ook absoluut niet dat Nokia het werkelijk goed zal doen, maar ik schrijf ze ook niet bij voorbaat af.
Zinmloze discussie feit is apple heeft deze markt in gang gezet, alles wat daarvoor was, nokia is een flop gebleven.

Flagship modellen zijn niet vor de massa, zinloos oomdaar verder over door te gaan.

Chineese merken, lenovo doet het goed, acer ook al zo zijn er nog een paar en komen er een paar.

Je kan je kop in het zand steken, het verhaal dat ik beschrijf is de normale gang van zaken bij alle producten.

Kijk naar cd/dvd spelers, die zitten nu in fase 5, op iedere hoek van de straat voor een paar tientjes kun je ze kopen. Ik kan er niets aan doen maar het is gewoon zo. Ja de flagship cd's zijn er natuurlijk ook nog, niet voor de massa.

Flatsreens net zo een markt full hd is betaalbaar geworden weinig meer mee te verdienen, dus hup allemaal naar 4k want daar kan nog iets verdiend worden, daarna 8 k enz. Zelfde verhaal als de cd speler. en smartphone.

Mijn theorieŽn, nee gewoon feiten waar je je eens in met verdiepen. Onderdeel van economie en levensloop van producten.
Gewoon een product lifecycle. En er komt echt wel weer iets nieuws. Fabrikanten hebben het geprobeerd met kleine verbeteringen, camera, vingerscanner, beter scherm, groter scherm. En dan is het tijd voor iets anders. Daarom proberen ze het met wearables etc. Dat gaat hem voorlopigniet worden. De extensie van de smartphone... wat zal het worden, een bril? Je auto? Of is het gewoon een commodity zoals een bruin brood, iedereen heeft er regelmatig een nodig, maar alle broden lijken op elkaar en zijn allemaal relatief goedkoop.
Je zal zien dat merken als Samsung en Apple weer marktaandeel gaan winnen omdat steeds meer mensen er achter komen dat de kwaliteit die zij bieden gewoon beter is.
Kwaliteit? Weet niet waaruit dat blijkt maar het slechte updatebeleid van Samsung kan je geen kwaliteit noemen.
Geen enkele Android mobieltjes fabrikant heeft een super goed update beleid. Bij Samsung krijg je tenminste nog updates (ik heb voor mijn Galaxy S4 zeker 2 updates gehad). Bij veel Chinese fabrikanten is dat gewoon uitgesloten.

Als je een Chinees mobieltje hebt dan weet je wat ik bedoel. Vaak zitten er allerlei irritante mankementen aan in de hard- en software en bij het minste of geringste geven ze de geest. Samsung heeft een bewezen staat van dienst met jarenlange betrouwbaarheid (althans in mijn ervaring).

Ik heb de afgelopen jaren enkele slechte ervaringen gehad met Chinese produkten en heb besloten om alleen nog maar topmerken te kopen die zichzelf bewezen hebben. Geen Huawei, Lenovo of Xaomi mobieltjes voor mij!
De oude garde koopt de eerste telefoon voor hun kids :-)
Ja maar wat is nog over van hun R&D, design, zeer goede garantie en marketing? Helemaal niks. Ze hebben hun volledige hardware tak en het personeel verkocht aan Microsoft.

Het komt er dus op neer dat de Nokia die we van vroeger gewent zijn (en die van de Nokia Lumia lijn) bij Microsoft werkt. Het wordt dus een moeilijke opgave om hetzelfde niveau te bereiken als het enige personeel dat bezig hield met smartphones alleen nog bezig houdt met apps te maken (Zoals Here Maps).

Persoonlijk denk ik niet dat het Nokia gaat lukken om echt marktaandeel te pakken met Smartphones. Als je ziet hoe slecht hun huidige Android tablets het doen, waarom zou het wel lukken met smartphones? De budget markt wordt op dit moment flink overgenomen door Microsoft, gezien die voor een zeer lage prijs een zeer snelle en stabiele smartphone kunnen leveren.

[Reactie gewijzigd door vali op 24 april 2015 21:11]

Het grootste deel van Nokia personeel dat naar MS was gegaan heeft MS al ontslagen.
Ze kunnen net zo goed weer terug in dienst getreden zijn bij Nokia.

Tenslotte design en technology vindt ik veel meer waard dan marketing en distribution. Design en technology maken het voor mij meer dan genoeg een echte Nokia.

Tenslotte hebben zo veel mensen de laatste jaren al lopen roepen dat Nokia veel beter voor Android had moeten kiezen ipv WP.
Nu doen ze dat en dan heeft plots iedereen daar weer kritiek op.
Hier moet je als oude Nokia gebruiker gewoon tevreden mee zijn en niet steeds de makkelijkste uitweg nemen als een stel zwarte critics.
Tenslotte hebben zo veel mensen de laatste jaren al lopen roepen dat Nokia veel beter voor Android had moeten kiezen ipv WP.
Nu doen ze dat en dan heeft plots iedereen daar weer kritiek op.
Hier moet je als oude Nokia gebruiker gewoon tevreden mee zijn en niet steeds de makkelijkste uitweg nemen als een stel zwarte critics.
Tja dat waren de mensen die niet van WP houden want de harde kern van Android is overgestapt naar de Lumia lijn. Dezelfde mensen zullen echt niet zo snel een Nokia kopen met Android kopen als ze merken dat deze niet zo snel en stabiel is als WP en de camera niet van dezelfde kwaliteit is.
Tenslotte design en technology vindt ik veel meer waard dan marketing en distribution. Design en technology maken het voor mij meer dan genoeg een echte Nokia.
Dat klopt en het personeel dat daar verantwoordelijk voor was werkt niet meer bij Nokia. Al zijn er vele die weer terug zijn, zal het moeilijk worden om weer op hetzelfde niveau te komen als ze waren voor de verkoop,

[Reactie gewijzigd door vali op 25 april 2015 12:56]

Die heeft MS niet ontslagen maar wat dubbel was moest eruit. Je kunt toch niet 5 HR managers of 5 personen zetten? Of jij wel?
Zoals ik al eerder zei: Er is daar nog genoeg personeel die zo weer terug zou willen gaan naar Nokia. En dan nog, kan Nokia gewoon Jolla kopen waarbij ook expertise zit.
Zelfs Microsoft heeft nog mensen op straat gezet na de overname in Finland.
Dat klopt, maar alsnog de harde kern die achter de design en patenten zit zoals de camera en de kwaliteit van de hardware zit nog steeds bij Microsoft.

Android markt is al enige tijd verzadigd en high end toestellen is de enige markt waar geld op te verdienen valt. Gezien fabrikanten bijna geen eigen apps mee mogen leveren waar ze diensten aan de klant kunnen aanbieden (en geld aan kunnen verdienen).

Jolla is een leuk OS maar op dit moment totaal niet goed klaar voor het grote publiek. Het OS is gewoon nog niet af.
Een groot deel van het ontwerp en software team was al bij Nokia weggegaan voordat de tak aan Microsoft werd verkocht. Microsoft heeft vervolgens nog een behoorlijk deel van het personeel op straat gezet iirc (ze waren het in ieder geval van plan).

Dat betekent overigens verder niet dat Nokia helemaal niets meer kan en evenmin dat ze geen nieuwe (of oude) mensen aan kunnen nemen om weer verder te gaan.

Enfin, R&D gaat naar China, zo wordt geclaimed, dus waarschijnlijk wordt er dan sowieso een heel nieuw team opgebouwd.
Niet al het personeel is over gegaan, ('slechts' de 90% die verantwoordelijk was voor lumias ontwikkelen/bouwen, ze hebben volgens meerdere geruchten sterk vastgehouden aan een klein groepje, de harde kern van Nokia zo gezegd) en de hardware tak hebben ze nu weer terug door Alcatel over te hebben gekocht.
Ook de patent portfolio is nooit aan Microsoft verkocht, alleen voor 10 jaar in bruikleen gegeven (voor een x bedrag, dat wel, maar betekend niet dat Nokia ze niet meer kan/mag gebruiken)
Ze hebben Alcatel overgenomen om tweede te worden in de netwerkenindustrie. De CEO heeft toen nog uitdrukkelijk gezegd geen interesse te hebben in het ontwikkelen van telefoons.
En hiermee hebt je ook direct de reden WAAROM MS Nokia over heeft genomen. Zwalkend beleid, geen eenduidige visie en "overal" maar wat willen doen.
Als je probeert van elke markt een graantje mee te pikken en dus niet actief focussed op 1 markt om een goed product weg te zetten in -zeker in een snel veranderende markt (gsm industrie 10 jaar geleden) - dan maak je geen onderscheidende producten meer en doe je niet meer mee.

Voordat MS de telefonietak over nam wilde ze net geen Android smartphones uitbrengen omdat ze "nooit onderscheidend genoeg" konden zijn en er, op Samsung na schijnbaar, zo goed als geen marge op de verkochte producten zit. Netto schrijf je dus alleen rode cijfers weg als smartphone producent, en nu zouden ze dit dan wel weer "even gaan doen".
Erg dom imho, een 2e bail out zoals MS ze heeft gegeven zullen ze niet krijgen denk ik.
Dat Nokia 'nooit onderscheidend genoeg' zou kunnen zijn, zijn Elops woorden. Elop was een MS-man, kwam naar Nokia, maar is altijd een MS-man gebleven. De volledige inzet op Windows Phone en niets anders dan die volledige inzet heeft Nokia's smartphone divisie om zeep geholpen, terwijl de markt de dumbphone om zeep aan het helpen was (relatief gezien).

Nokia zal prima winst kunnen draaien met Android toestellen, als ze gewoon hun ding doen. Het is ook een urban legend dat alleen Samsung kan verdienen aan Android. Andere bedrijven maken ook gewoon gezonde winst. Maar wanneer je ruwweg 5 keer minder toestellen verkoopt, moet je niet verwachten dat je ook evenveel winst kunt maken als Samsung.
De volledige inzet op Windows Phone en niets anders dan die volledige inzet heeft Nokia's smartphone divisie om zeep geholpen, terwijl de markt de dumbphone om zeep aan het helpen was (relatief gezien).
En vol inzetten op android had Nokia wel gered van de afgrond? Ze zouden niet het geld hebben gehad om dit te financieren en er was een vrij grote kans dat ze helemaal geen marktaandeel hadden.

Gezien de grote jongens zoals LG en Sony het niet eens voor elkaar krijgen, waarom zou het Nokia wel zijn gelukt? Het is daarbij geen urban legend dat alleen Samsunf winst maakt. Gezien bedrijven niks kunnen aanbieden (dit wordt afgedwongen door Google) en dan de marge op budget toestellen zeer laag is, moeten ze echt gigantisch veel modellen verkopen willen ze er iets op verdienen.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 april 2015 17:19]

Ik zeg niet dat Nokia het veel beter was afgegaan als ze vol op Android hadden ingezet. Ik zeg wel dat 100% op Windows Phone inzetten Nokia wel de das heeft omgedaan.

Het is simpel, Windows Phone verkoopt, zelfs nu, nog geen 10 miljoen devices per kwartaal, tegenover grofweg 400 miljoen android smartphones per kwartaal. Zelfs als Nokia maar 10% van die markt had kunnen pakken, hadden ze nog 4 keer zoveel toestellen verkocht als er nu max aan Windows Phone toestellen wordt verkocht. Kans dat Nokia met Android dus levensvatbaarder was gebleven, is veel groter.

Verder waren LG en Sony geen grote jongens voor het Smartphone tijdperk. Ze waren bekende merken met een redelijk marktaandeel, maar zeker niet groot. Nokia was groot, Samsung was groot. Maar LG heeft een redelijke winstmarge op smartphones, Sony ook weer. Zelfs HTC, die een moeilijke periode heeft gekend, maakt gewoon winst op smartphones in de laatste kwartalen.

Verder heb ik geen flauw benul wat je bedoeld met dat de bedrijven niets kunnen aanbieden, door gedrag van Google.
Verder waren LG en Sony geen grote jongens voor het Smartphone tijdperk. Ze waren bekende merken met een redelijk marktaandeel, maar zeker niet groot. Nokia was groot, Samsung was groot. Maar LG heeft een redelijke winstmarge op smartphones, Sony ook weer. Zelfs HTC, die een moeilijke periode heeft gekend, maakt gewoon winst op smartphones in de laatste kwartalen.
Nokia was net zo groot qua marktaandeel als Sony en LG voordat ze de overstap naar WP aan het maken waren. Wat Nokia de das heeft om gedaan is te lang doorgaan met Symbian. De stap naar WP heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf niet failliet is gegaan, gezien Microsoft flink wat geld heeft betaald.
Het is simpel, Windows Phone verkoopt, zelfs nu, nog geen 10 miljoen devices per kwartaal, tegenover grofweg 400 miljoen android smartphones per kwartaal. Zelfs als Nokia maar 10% van die markt had kunnen pakken, hadden ze nog 4 keer zoveel toestellen verkocht als er nu max aan Windows Phone toestellen wordt verkocht. Kans dat Nokia met Android dus levensvatbaarder was gebleven, is veel groter.
Inderdaad "als" ze dat kunnen verkopen. Vindt 10% marktaandeel met Android nog best veel, gezien Sony op dit moment maar 2 a 3% had in 2014.

Daarnaast, de reden dat ze Alcatel konden kopen kwam door de verkoop van de hardware afdeling. Nu kunnen ze groeien met hun tak waar ze nog steeds super groot in zijn.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 april 2015 18:22]

Tegen de tijd dat ze over stapten op Windows Phone (aankondiging in ieder geval) was het Symbian marktaandeel nog ongeveer even groot als het Android marktaandeel, waarbij vermeld moet worden dat Symbian inderdaad veel marktaandeel verloren had ondertussen en Android groeide als kool.

Nokia's marktaandeel is pas echt ingestort in 2011, toen bekend was dat Elop Symbian de nek om had gedraaid (uitgelekte memo) en Nokia verder ging met Windows Phone, waarbij de eerste producten pas eind 2011 beschikbaar kwamen. Het bericht dat Symbian de nek omgedraaid werd is uiteindelijk veel schadelijker gebleken dan het ermee door gaan, al hadden ze wellicht beter al eerder extra OS'en ondersteund met wat telefoons.

Hoe dan ook, Nokia was nog altijd groter dan een LG, een Motorola, een Sony etc. Alleen Samsung had net Nokia ingehaald, dankzij Elop's keuzes. Met de merk-kracht van Nokia had Nokia in ieder geval heel veel meer kans om een evenredig Android-aandeel te halen als Samsung, dan de andere bovengenoemde merken. Dat Sony een mager marktaandeel heeft, komt deels door verkeerde keuzes en ontwerpen die blijkbaar niet genoeg aanspreken. LG doet het bijvoorbeeld behoorlijk goed met een marktaandeel dat richting de 10% kruipt (in ieder geval de 10% van Android telefoons ondertussen). Daarbij zijn er een aantal andere bedrijven die succesvol Android telefoons maken en meer marktaandeel hebben dan LG. Als Huawei het kan, waarom zou het Nokia niet hebben kunnen lukken als ze optijd ingestapt waren?
Dit is mijn laatste reactie, want we gaan hier namelijk zwaar offtopic
Tegen de tijd dat ze over stapten op Windows Phone (aankondiging in ieder geval) was het Symbian marktaandeel nog ongeveer even groot als het Android marktaandeel, waarbij vermeld moet worden dat Symbian inderdaad veel marktaandeel verloren had ondertussen en Android groeide als kool.
Marketshare van Nokia nam al in 2009 en 2010 zwaar af. Ze hadden in Q2 2011 een marketshare van 22.1. Android? 43.4%. Het klopt niet wat jij zegt dat ze even groot waren. Als Nokia in die tijd ook Android phones gingen maken waren ze compleet van de kaart geveegd gezien Samsung op eerste punt veel meer geld heeft en mankracht om de Smartphone op de markt te brengen.
Als Huawei het kan, waarom zou het Nokia niet hebben kunnen lukken als ze optijd ingestapt waren?
Omdat Huawei het geld heeft en Nokia niet?

Hun enige redding was als in hun management top eruit hadden gegooid en gestopt waren met hun uitbrengen van nieuwe Symbian versies. Het is gewoon een feit dat het OS niet gemaakt is om als smartphone te draaien zoals we nu gewent zijn. Dat is de reden waarom Nokia kapot is gegaan. Elop heeft er juist ervoor gezorgd dat het bedrijf Łberhaupt nog bestaat.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 april 2015 20:11]

Nou, mijn laatste reactie dan ook maar. Het Nokia marktaandeel is inderdaad gigantisch ingestort vanaf Q1 2011. Dat is dan ook het omslagpunt waar Android opeens veel groter werd dan Symbian. Of Symbian ooit geschikt gemaakt had kunnen worden? Dat zullen we nooit weten. Nokia had op het moment dat Symbian het slechter ging doen en Android het beter ging doen nog meer dan genoeg financiele middelen om de overstap te maken en het te marketen. Eind 2011 was die situatie al een stuk moeilijker, maar dat ligt dus voor een groot deel aan Elops koers.

Verder, Nokia als telefoonmaker bestaat technisch gesproken niet meer. Het is nu Microsoft en het heeft nog steeds een nietszeggend marktaandeel. Q1 van dit jaar een totaal aantal verkochte smartphones van 8.6 miljoen en een ASP die maar blijft dalen. Het enige wat Elop heeft berijkt is dat Microsoft voor een prikkie het voormalig grootste telefoonbouwers bedrijf heeft kunnen opkopen in de hoop daarmee Windows Phone beter te kunnen pushen.
Prikkiie? MILJARDEN! Het is het grootste bewijs dat het geen Trojan horse was zoveel als MS daad aan uit heeft gegeven. Daar hadden ze zelf ook wel wat mooie fabrieken in India van kunnen bouwen.
While using Nokia's design, technology, and logo under license, Foxconn will be responsible for manufacturing, marketing, distribution, and technical support for the N1, and not Nokia.
Even van Wikipedia. Staat ook op meerdere sites, maar het kopiŽren van tekst doet wat raar op mijn mobiel op dit moment. Eigenlijk doet Nokia heel weinig dus mbt de tablet.

Dus je kunt je afvragen of dit bij de telefoons weer het geval gaat zijn. Ik hoop het niet voor Nokia zelf.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 24 april 2015 21:06]

Citation needed

Heb je een bron van Nokia of Faxconn zelf?
Helaas niet zo 1,2,3. Alleen als grote sites als TomHardware, The Verge, GSMArena, Android Authority etc het ook allemaal vermelden, dan mag je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het zo is. Tenzij iemand mij er op kan wijzen dat het niet zo is, ga ik daar dus van uit.
Het kan ook zijn dat sites als TomHardware, The Verge, GSMArena, Android Authority etc het overnemen zonder het te controleren. Het gebeurt regelmatig dat wmpoweruser.com of nokiapoweruser.com met onzin komt die vervolgens door iedereen wordt overgenomen.

Maar ik heb een bron gevonden: http://company.nokia.com/...nounces-n1-android-tablet
In addition to the Nokia brand, Nokia is licensing the industrial design, Z Launcher software layer and IP on a running royalty basis to the OEM partner. The OEM partner is responsible for full business execution, from engineering and sales to customer care, including liabilities and warranty costs, inbound IP and software licensing and contractual agreements with 3rd parties.
Bij mij komt het over als: Nokia heeft het merkt, R&D en ontwerp en OEM (Foxconn) is verantwoordelijk voor de rest.

Zou iemand met een wikipedia account aub dit willen updaten zodat wikipedia een betere bron heeft?
Eigenlijk doet Nokia heel weinig dus mbt de tablet.
Het volledige ontwerp en technologie zijn van Nokia..... Dat kun je weinig noemen maar volgens mij zijn dat juist de zaken die kwaliteit bepalen. Het zijn de zaken die uiterlijk, werking, stevigheid, accuduur, gebruiksgemak bepalen.

Het enige wat Foxconn nog doet is fabricage (en ook dat gebeurt met machines die door Nokia gespecced zijn, gezien het feit dat dat technologie- en ontwerpafhankelijk is) en verkopen.
Vergeet je de rest nu niet?
and sales to customer care, including liabilities and warranty costs, inbound IP and software licensing and contractual agreements with 3rd parties.
Dit is een iets andere deal dan die met Samsung of Apple. Afijn, Nokia levert het ontwerp en de technieken maar Foxconn doet de rest, en dat is veel.
In feite doet Foxconn niet veel meer dan een winkel. Het enige verschil is nog de fabricage.

Stel jij koopt een IBM computer bij de Dixons. Wie heeft dan het meeste werk gedaan? Dixons heeft de marketing, sales, customer care, liabilities, waranty gedaan. IBM heeft "slechts" het ontwerp, de technology en de fabricage gedaan. Gaan we nu zeggen dat het een Dixons computer is?
Mwa, als alleen het ontwerp nog van Nokia is (welke technieken dan? De camera techniek? Verkocht aan Microsoft, net zoals veel andere.) en alles door Foxconn gedaan wordt, dus de marketing en overeenkomsten met anderen en licenties etc etc, tot in hoeverre kun je het dan daadwerkelijk een Nokia telefoon noemen? Alleen omdat het merk erop staan.
Mwa, als alleen het ontwerp nog van Nokia is (welke technieken dan? De camera techniek? Verkocht aan Microsoft, net zoals veel andere.) en alles door Foxconn gedaan wordt, dus de marketing en overeenkomsten met anderen en licenties etc etc, tot in hoeverre kun je het dan daadwerkelijk een Nokia telefoon noemen? Ik bedoel, zorgt Dixons dan ook voor contracten en overeenkomsten tussen Apple en *vulmaarin*, omdat ze een *vulmaarin* software techniek gebruiken waar *vulmaarin* aan heeft meegewerkt in bijv Apple haar iPhone? Nee.. Dit gaat Foxconn dus wel doen bij Nokia. Tenminste als we alles mogen geloven zoals het er staat. Vergelijking is dus niet correct naar mijn mening.

Maar goed, ik houd het hier bij. :)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 25 april 2015 20:50]

Als je snel wilt reageren op ontwikkelingen in de markt moet je geen eigen fabrieken meer willen hebben, maar ga je samenwerken met partners die niets anders doen dan constant de nieuwste productietechnieken implementeren. Net als dat je ook niet al je IC's zelf wilt maken maar dat je die inkoopt. Een nieuw product ontwikkelen is al ingewikkeld genoeg.
Het lijkt me goed hierbij op te merken dat het wel degelijk om een Nokia tablet gaat. Alleen de productie en sales zijn in handen van Foxconn.
Exact - maar wat is dan de inbreng van NOKIA?

Het is bekend dat Foxconn het ontwerp / hardware / componenten / etc... heeft bedacht.

Nokia heeft haar launcher en logo er op geplakt - maar wat maakt het dan tot de "NOKIA" die we allemaal zo goed kennen (en waarderen?).
Nee, dat klopt niet. Nokia heeft toch echt de R&D gedaan. Zie deze tweet van John Kneeland, Product Manager & Evangelist bij Nokia
Ik zou eerder over productontwikkeling dan R&D praten bij dit soort producten. Erg veel research is niet meer nodig bij het combineren van bestaande technologieŽn.
http://techcrunch.com/2015/03/04/nokia-n1-hands-on/
Nokia’s Tuukka Jšrvenpšš, lead product manager of brand licensing, said the Nokia N9 design team worked with Foxconn on the tablet’s design. The N9 was a refreshingly different, round-edged smartphone released to admiring looks back in 2011. The same design was subsequently pushed onto Nokia’s early Windows Phone devices. Nokia is now recycling some of that design language for a second time with the N1.
Er wordt hier dus duidelijk een claim neergelegd dat Nokia wel achter het ontwerp zit. Het probleem zit hem er waarschijnlijk in het feit dat Foxconn alle sales en after sales op zich neemt. Op zich is dat misschien vreemd, want dat is niet wat een ODM normaal doet voor een OEM, maar aangezien Nokia zijn hele mobiele tak heeft verkocht zal het waarschijnlijk teveel werk zijn voor de mensen die nu nog bij Nokia werken (laat staan dat het uberhaupt niet hun expertise zal zijn). Bovendien is de N1 tot nu toe een China-only product en heeft Foxconn veel meer lijntjes binnen China dan Nokia ooit zal hebben gehad. Dus ondanks dat het Foxconn is die alles regelt, maakt dat nog niet zo dat ze ook verantwoordelijk zijn voor het ontwerp.
Maar wat is de Nokia telefoontak tegenwoordig nog waard? Die is immers volledig verkocht aan Microsoft...

Okay - de merknaam is veel waard, maar wat houdt het merk nu nog exact in?
De telefoontak hebben ze inderdaad helemaal verkocht. Er zullen een flink aantal mensen die het OS niets uit maakt en een voorkeur voor Window Phone over zijn gegaan.
Van de Maemo medewerkers en mogelijk ook Symbian zullen er maar heel erg weinig van over zijn gegaan. Deze mensen werken nu mogelijk op andere afdelingen of naar Jolla. Deze mensen kunnen weer aan een Nokia Smartphone werken.

Tevens vind ik de huidige hardware van de Microsoft Windows Phone niet aan mijn wensen voldoen. Als Nokia weer over gaat naar een Smartphone met een verwisselbare accu zou deze meer aan mijn wensen voldoen.
Is het niet gewoon een constructie als bij Tulip en Commodore en Atari - en zelfs het beruchte Polaroid?
Nee, want Nokia is nog steeds Nokia meer dan de Microsoft divisie Nokia is.
De merken die je noemt waren allemaal merken die door een andere partij opgekocht waren. C.q. het oude bedrijf bestaat niet meer.
Dat ze de merknaam op een OEM plakken en hopen dat de consument denkt dat het hele productie- en innovatieproces nog van de 'oude garde' is

...waarbij de hele Nokia-tak / -kwaliteit die hier geroemd wordt dus op de loonlijst van Microsoft staat.
Nee, want het overgrote deel van de Open Source aanhangers zal zeker niet mee gegaan zijn.
Je had ook een zogenaamde Nokia Tablet - maar dat was gewoon een lossy Foxconn tablet met een logo er op - de naam Nokia niet waardig... het is bekend van dat ding dat Nokia haar merknaam geleend heeft en verder totaal niet betrokken was bij de productie zelf.
Ik weet ook niet wat de gedachte hier achter geweest is. Maar dat wil niet zeggen dat Nokia op de zelfde weg verder gaat. Ze hebben niet meer zo'n tablet verkocht.
Als Nokia weer over gaat naar een Smartphone met een verwisselbare accu zou deze meer aan mijn wensen voldoen.
Wat is daar nu zo handig aan? Is een battery charger in je binnenzak niet handiger dan een proprietary batterij. Die battery charger kun je voor andere apparaten of telefoons gebruiken (alle telefoons op appeltjes na hebben tegenwoordig micro USB).
Veel mensen denken dat dat gaat om de accu kunnen vervangen als hij leeg is, maar dat is echt niet het geval.

Ik wil met een telefoon gewoon een jaar of 2-4 doen, en bij heel intensief gebruik (zoals ik doe) is zo'n accu na een jaar of 2 gewoon slecht aan het worden. Als je dan op je werk een tijdje in een koude (<-10 graden) omgeving hebt gewerkt en je wilt even bellen, dan word je niet blij als je accu van 95% vol naar 0 (uitvallen van de telefoon) gaat in een paar seconden. Dan mag je eerst je telefoon weer op gaan warmen voordat je kan bellen enzo.. pff.. dan koop ik liever voor 12-15 euro even een nieuwe accu dan dat ik die onzin iedere keer heb.

En om nou een nieuwe telefoon te moeten kopen puur omdat de accu onder slechte omstandigheden amper meer uithoudingsvermogen heeft terwijl hij verder prima voldoet, dat vind ik gewoon onzin.
Kom op, je bent toch een tweaker. Ook bij 'non-verwisselbare' accu telefoons is het een fluitje van een cent om een batterij te vervangen.
Ik ben een tweaker, dus redelijk op de hoogte van wat er beschikbaar is. Ik denk vooruit en neem er gewoon een waarbij ik zonder allemaal gedonder de accu kan wisselen aangezien er meer dan genoeg toestellen beschikbaar zijn waarbij dat kan ipv dat ik daar weer een hoop tijd voor uit moet trekken + de kans dat je het apparaat onherstelbaar beschadigt.

Ik heb het wel eens voor andere mensen gedaan, maar dat "fluitje van een cent" verschilt nogal per telefoon.
Kom op, je bent toch een tweaker. Ook bij 'non-verwisselbare' accu telefoons is het een fluitje van een cent om een batterij te vervangen.
Van een tweaker kun je verwachten dat je weet wat je koopt. Ook tav verwisselbare accu's.

Een voorbeeld tav een fluitje van een cent om een accu te vervangen.
Succes, bij voorbeeld een HTC M8.

HTC One (M8) Teardownn
[...]
Ik weet ook niet wat de gedachte hier achter geweest is. Maar dat wil niet zeggen dat Nokia op de zelfde weg verder gaat. Ze hebben niet meer zo'n tablet verkocht.
Nokia heeft nog een ganse rits patenten. Wil je niet dat die vervallen dan moet je er af en toe iets mee doen. Vandaar de 'Nokia tablet'. De reden dat men nu plots weer GSM's zou gaan maken heeft volgens mij dezelfde motivering.
[...]

Nokia heeft nog een ganse rits patenten. Wil je niet dat die vervallen dan moet je er af en toe iets mee doen. Vandaar de 'Nokia tablet'. De reden dat men nu plots weer GSM's zou gaan maken heeft volgens mij dezelfde motivering.
Dat is helemaal niet waar. Patent trolls doen buiten aanklagen helemaal niets met de patenten, toch blijven ze geldig gedurende de patent termijn.
nokia lumia tablet met rt

nieuws: Nokia-tablet Lumia 2520 is over een maand beschikbaar in Nederland

n1 zou lollipop draaien:
Software
Android™ 5.0 Lollipop
Nokia Z Launcher

[Reactie gewijzigd door hbt68 op 24 april 2015 21:05]

De waarheid ligt in 't midden.
Immers, "Jolla" is het merk van de "oude garde", en hun OS is Sailfish genaamd.
Stock geleverd met Aliendalvik, dus Android compatibel.
Dan kunnen ze nu maar beter overgaan op ART. Want Dalvik zal na een paar jaar niet echt meer supported zijn door de nieuwe apps.
Maar hoe gaan ze zich onderscheiden tegenover al die Chinese Android toestellen? Dit zal volgens mij niet meer het oude NOKIA zijn waar we van hielden...
Zo rampzalig is het ook weer niet. Niet alles is weg bij Nokia. Kennis en ervaring blijft altijd bestaan. Er zijn mensen die zeggen dat moeilijk is te onderscheiden in het Android landschap. Maar ik zeg dat het wel mee valt, als je maar energie insteekt om te onderscheiden. Zie HTC, Sony, Motorola e.d. Ook bij chinese fabrikanten zie ik enkele originele designs tussen liggen.
En Samsung nu met de S6 edge. Dus waarom niet.

Ik weet zeker dat ze daar in Finland extra gemotiveerd zijn en een soort 'revenge' gevoelen hebben om dit te laten slagen. Ik zie wel wat ze er mee aankomen. Het zal wel niet zo'n 13 in een dozijn ding zijn.
Kennis en ervaring gaan nooit verloren? Welke kennis en ervaring dan. Ze hebben het flink laten liggen de afgelopen 10 jaar. Aan kennis van toen hebben ze nu niks meer.
Kort voor de overname door MS, zeg rond 2011/2012 waren ze met hun telefoons alweer behoorlijk op de rit. Alleen was het geld toen op, dus jij hebt er weinig meer van gemerkt. Ik wel trouwens, ik kocht een van hun laatste non-windows Smartphones.
Kennis en ervaring blijft inderdaad bestaan... maar niet iedereen die bij NOKIA werkte, is nog steeds aanwezig op de werkvloer. Velen zijn mee overgenomen door Microsoft, anderen hebben het bedrijf moeten verlaten.
De merken die je aanhaalt, zoals HTC, Sony, Motorola hebben het op dit moment niet makkelijk. Het ligt niet meer zo gemakkelijk om gewoon een toestel op de markt te gooien, en we zien dan wel.
Er is gewoon ongelooflijk veel concurrentie, en zich onderscheiden is niet makkelijk. NOKIA heeft het geprobeerd met Windows Phone, met kleurrijke toestellen, met Pureview, Here!,... maar het heeft niet mogen baten.
Hopelijk kunnen ze met iets revolutionairs op de markt komen... en niet een zoveelste low cost Android met 1 uit een dozijn specs.
Bouwkwaliteit, goede software en goede camera's zou verstandig zijn
Dit kunnen de anderen ook, dus dat is al niet iets waarmee ze zich kunnen onderscheiden, tenzij ze een nieuwe standaard gaan neerzetten op dit vlak.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 24 april 2015 21:49]

De vraag is of de "Camera" tak ook niet verkocht is aan Microsoft met alle patenten van dien.
Als ze een smartphone variant van de 3310 weten te maken zitten ze gebakken
Naam, software en hardware.
Nostalgie. En hopelijk niet te duur.
Dan zit het wel goed.
Nokia wil het graag kopen vanwege de dikke camera die erop zit maar helaas Windows als OS dat gaat hem niet worden.

Nokia Lumia 1020 design & camera + Android zonder veel bloatware = epic!
Dan heb je het nooit zelf geprobeerd. Ik kreeg jaren geleden zelf een Lumia 800 ter vervanging van mijn defecte Iphone en ik heb mijn Iphone nooit teruggevraagd. Nu heb ik een 930, en ik ben echt helemaal verkocht.

Voor professionele doeleinden is de Lumia / WP gewoon beter. Op vlak van communicatie (email, beheer contacten/adress book, Lync, integratie van agenda's, etc), kunnen Android en IOS er niet aan tippen. Ik kan elke Excel bijlage openen en bewerken op mijn Phone.

Uiteraard mis ik wel mijn runkeeper en nog tig apps voor de kids. Maar mijn toestel moet me in de eerste plaats ondersteunen in mijn werk. En dat doet WP perfect.

En net daarin bewonder ik Nokia, dat ze zo hard hebben ingezet op WP. Een onbewezen platform met bedenkelijke voorgangers (Windows Mobile). Maar als er 1 partij de credits krijgt voor het succes van WP8, dan moet het nokia zijn.

[Reactie gewijzigd door tellen op 24 april 2015 21:36]

Telefoon gebruik ik prive. Dat WP beter is zakelijk gezien oke. Echter heeft hele management een iphone aangezien dat lekker moeilijk / niet te beheren is met een windows omgeving en ik zelf heb geen telefoon van de zaak ;).

Daarnaast heb ik wat android aankopen gedaan en WP loopt achter met apps of komen totaal niet.

Daarnaast vraag ik mij af de updates in verleden HTC gehad model weet ik niet meer maar WM nooit updates gehad android haalde het van alle kanten in je kreeg update na update.
WM was inderdaad best triestig met updates maar sinds WP7 valt dat mee (dat 7.8 voor veel toestellen het einde was lag aan de hardware) en vanaf WP8 is WP zelfs een voorbeeld. Zelfs de 520, een low end telefoon uit April 2013 zou nog een upgrade naar Windows 10 for phones moeten krijgen. Weinig Android telefoons die dat na doen.
Microsoft in het mobiele landschap met hun WP is nog een underdog. Om vertrouwen van consumenten te winnen wil je op dat moment het beste van jezelf laten zien. Totdat men groot is geworden en arrogant begint te gedragen. Maar dit geldt uiteraard voor alle bedrijven. MS is nog redelijk als je bijv. kijkt hoelang ze xp support.
Nokia zat in zwaar weer en kreeg een zak met geld van MS om wp te maken. Dat was de enige redding voor Nokia geweest.

Om Nokia hiervoor de hemel in te prijzen gaat me te ver. Sterker nog, ik vind dit een uiterst vreemde situatie en vooral slecht nieuws voor MS.
Voor MS is het een koekje van eigen deeg. En bovendien hebben ze die mogelijkheid nadrukkelijk opengelaten in hun contract.

Feitelijk ging het MS er ook helemaal niet om dat Nokia nooit meer telefoons zou uitbrengen. Het ging MS erom, om zelf een stukje van de hardwaremarkt te kunnen bepalen. Dat ontwikkelt en verkoopt toch handiger (tegengestelde trend van bedrijven als Philips, die juist vergeten zijn dat ontwikkeling en productie dicht opelkaar horen te zitten).
+1, Dit zou mij gelijk laten overstappen van mijn huidige android toestel. Heb nokia altijd als zeer prettig ervaren dus moedig dit zeker aan.
Vanuit een zakelijk oogpunt natuurlijk heel duidelijk hoe en waarom er is gekozen voor Android, iOS is geen optie en direct gaan concurreren met MS en hun oude product is geen goed idee. Als consument was echter mijn eerste gedachte "Dat is een aardige prik richting Microsoft!"...
Als consument was echter mijn eerste gedachte "Dat is een aardige prik richting Microsoft!"...
Aan de andere kant, weer een Android fabrikant. Wat maakt het nieuwe Nokia dan nog zo speciaal vergeleken met de 35 andere merken?
Ik hoop dat ze zich onderscheiden op:

- De aloude robuustheid
- Batterijduur
- Camera
- Prijs
- Europees

Een Android fabrikant die nadenkt over bruikbaarheid, in plaats van meer hardware en features stouwen.
'De aloude robuustheid': Er waren zat Nokia-toestellen die gewoon niet zo best waren. Ik heb in een telefoonwinkel gewerkt halverwege '00-er jaren. SE, Samsung en Nokia ontliepen elkaar echt niet. LG liep wat achter. HTC had vooral een heel eigen type toestellen (WinMo PDA-phones). Dus dat verhaal dat Nokia zo goed zou zijn, is gewoon niet waar.

De vraag is of ze qua concepten iets kunnen doen, of dat variŽren in dit opzicht ook iets van het verleden was. Nokia had vroeger bijv. toestellen als de E71 en de E90, of de N95 die qua concept anders waren dan wat de norm was voor een telefoon. Maar willen mensen tegenwoordig echt iets anders dan een fulltouch candybar? En zo ja, leent Android zich goed voor iets als een message-concept (hiermee bedoel ik dus een zgn. 'blackberry concept')?? Ik denk dat het antwoord op beiden 'nee' is.

Ik snap waarom er gekozen wordt voor Android. Maar die markt zit al overvol en slechts een enkele speler weet er winst mee te maken. Verder ben ik klaar met het begrek aan innovatie op softwarevlak in de smartphone-industrie. Jammer (maar nogmaals, ook begrijpelijk) dat ze de kloten niet hebben om met en eigen OS te komen. Desnoods dat ze de keus boden aan klanten voor welk OS ze wilden kiezen. Maar goed, dan zou Google wel gaan zeuren, aangezien ze ook concepten van anderen in dit opzicht tot een stop hebben gebracht.
Doe mij maar weer een 'message concept' telefoon (alsof messagen het enige is dat je op zo'n telefoon kunt doen, maar het messaget inderdaad heerlijk snel). Tot er een goede uitkomt zal ik me voorlopig nog maar 'behelpen' met mijn overigens prima E6-00.
Q10 of Passport van BlackBerry vond je niets?
De Q10 zou qua vormfactor misschien wel in de buurt komen. Toch wacht ik het nog even af. De E6-00 doet het nog prima, en tegen de tijd dat ik hem wil vervangen is er misschien meer of andere keuze.
Tsja, als je nu nog met een E6 werkt, heb je duidelijk geen haast :)
En ja, als je weinig/niets mist qua functionaliteit, waarom zou je ook.
Als je het hebt over aloude Nokia robuustheid gaat het eerder over de jaren negentig. Neem de 6150, indertijd ongeveer het beste toestel dat er was. Veel mensen gebruiken ze nog in de auto vanwege de top carkit met buitenantenne. Onverslaanbaar. De 6310 was later nog een duidelijke verbetering. In de jaren nul ging het verder steeds minder allemaal.
Ik begrijp dat je dit hoopt maar erg waarschijnljk is het niet. Europees -> geproduceerd in China met een Amerikaans OS
Camera -> Technologie en Zeiss licentie is naar MS dus het enige wat ze kunnen doen is bestaande tech gebruiken (zoals ook Samsung en Apple doen) of zelf iets maken maar zonder begin punt lijkt me dat redelijk kansloos.

Wie weet dat de angle: robuustheid, batterijduur en prijs wat opleveren maar op naamsbekendheid na zie ik niet in wat het huidige Nokia zou kwalificeren om goede telefoons te maken
Ik begrijp dat je dit hoopt maar erg waarschijnljk is het niet. Europees -> geproduceerd in China met een Amerikaans OS
Dan is het nog steeds een Nokia design met een Nokia kwaliteit.
Amerikaans Open Source OS. Dus aan te passen door door Nokia.
Camera -> Technologie en Zeiss licentie is naar MS dus het enige wat ze kunnen doen is bestaande tech gebruiken (zoals ook Samsung en Apple doen) of zelf iets maken maar zonder begin punt lijkt me dat redelijk kansloos.
Volgens mij is de Zeiss licentie geen unieke licentie. Sony heeft bijvoorbeeld ook deze licentie.
Dus alleen Micorsoft, ik denk het niet.
Wie weet dat de angle: robuustheid, batterijduur en prijs wat opleveren maar op naamsbekendheid na zie ik niet in wat het huidige Nokia zou kwalificeren om goede telefoons te maken
De kennis en de medewerkers die niet over gegaan zijn naar Microsoft.
Zeiss licentie voor mobiele telefoon glas is uniek. Sony heeft een deal met ze voor camera glas. Zeiss maakt ook lensen voor Sony camera's en heeft daar een nauwere relatie met sony dan met andere fabrikanten maar ze maken lenzen voor elk camera ecosysteem. Alleen de mobiele telefoon licentie is exclusief en die heeft MS.
Daar komt bij dat alle camera technologie van Nokia, denk mechanische stabilisatie en sluiter in de pureview modellen, naar MS over is. Dat wil niet zeggen dat Apple en Samsung slechte spullen gebruiken en Nokia kan die natuurlijk gebruiken maar dan zijn ze op z'n best net zo goed niet beter.

Wat betreft de kennis en medewerkers die niet over gegaan zijn. Los even van de brain drain naar Jolla zijn er natuurlijk niet zo veel meer over. Veel van de beste zijn voor de deal al maar Apple, Samsung en een Duitse Firma gegaan.

Natuurlijk, Nokia is al vaak genoeg uit haar as herrezen maar wel elke keer door een nieuwe markt aan te boren. Als zelfs Sony het nu al niet haalt in de mobiele markt, en Sony maakt een groot gedeelte van de componenten zelf, dan zie ik niet wat Nokia nu uniek maakt
Mijn toevoegingen, afkomstig van de Nokia Communicator:
  • Qwerty-toetsenbord
  • Clamshell
Ik heb voor de gein een paar low cost Chinese telefoons gekocht en die doorstaan qua robuustheid prima de test. Ook de andere aspecten die je noemt zijn prima in orde gezien de prijs. En als blijkt dat consumenten een bepaald bedrag meer willen betalen voor een betere camera's kunnen de Chinezen dat ook.

En Europees? Dan moeten ze vooral Android gaan gebruiken.....
De naam Nokia.

Laat ze een goed degelijk betaalbaar toestel uitbrengen. Met de naam 3210 of 3310. ;)
De naam Nokia.

Dat is dan ook het enige wat dit is. Het zijn andere mensen, andere fabrieken, etc. Het heeft niets, maar dan ook helemaal niets, te maken met het oude Nokia anders dan dat dezelfde aandeelhouders de baas zijn en het logo 'Nokia' op de hardware komt staan.
Is misschien ook maar beter ook, eindelijk eens een frisse wind door Nokia heen. Eens zien wat ze er nu van maken. De keuze om stock Android te gebruiken met een eigen launcher bevalt mij vooralsnog wel in hun tablet. Aan de andere kant ben ik ook wel benieuwd wat ze zelf zouden doen met Android als ze creatief bezig gaan.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 25 april 2015 12:00]

Die frisse wind blies al op het moment dat MS de boel overnam. Heeft helaas maar weinig meer opgeleverd; het was 'too little, too late'.

Nu is er geen sprake van een frisse wind, maar van een nieuwe speler die op zijn naam na alles op koers heeft voor 'dertien in een dozijn'.
Net als de naam Blackberry. Ooit ook groots maar nu... Met een naam alleen red je het niet.
Ik snap die deal van Microsoft met Nokia eigenijk niet.Ik las al een paar berichten over Nokia gaat dit doen of dat doen, maar ik las telkens MSFT gaat dit doen of dat doen.

Ik lees nu dus pas dat ze een deal hadden om tot 2016 geen telefoons meer te maken maar wat heeft MSFT dan gekocht? Ik dacht dat MSFT zowat alles van telefoon technologie had gekocht, wat heeft Nokia dan nog om telefoons mee te maken? Moeten ze nu licenties bij MSFT afnemen?
Nokia heeft een merknaam / logo - meer niet.

De kennis / productie / know-how ligt bij Microsoft.

Het komt op mij over als een sterfhuis-constructie, waarbij het doel ditmaal overleven is op de roem van het weleer.
Ok nu snap ik het. Je hebt gelijk dat het een sterfhuis-constructie is. Ik zie niet echt hoe dit ooit nog van de grond gaat komen. De weinige fans die Nokia nog had roemden het bedrijf steeds voor kwaliteit maar als Nokia op deze manier telefoons gaat maken zullen zelfs die laatsten afhaken.

Ik snap echt niet dat een fabrikant nu nog op de markt wil komen met Android phones. Daar valt geen ruk meer te verdienen. Zoveel concurrentie op dat platform in op alle niveaus. Van low end tot high end wordt er op elke centiem bespaard en in die markt wil Nokia terug van de grond komen?

Gedoemd tot falen!
Een sterfhuisconstructie was destijds het binnenhalen van Elop. Als er nu iets onstaat kan je het eerder een geboorte noemen, er vallen immers geen doden. Hoofdbedrijf Nokia breidt juist zijn netwerktak uit om de continuiteit te waarborgen, en doet daar mogelijk nog iets spannends nieuws naast.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 27 april 2015 16:49]

Nokia kan gewoon een design (laten) maken en ermee naar een Chinese fabrikant gaan, dan hebben ze een telefoon. Het huidige Nokia mist dan alleen een distributie-netwerk.

Het deel van Nokia wat naar MS is gegaan omvat een design afdeling, fabrieken, en een groot distributie netwerk. Overigens heeft MS ook al een aantal oud-Nokia fabrieken gesloten.

Het lijkt mij dat de kans klein is dat de nieuwe telefoon in iets zal lijken op de Nokia telefoons die tot nu toe uit zijn gekomen, kijk voor een voorbeeld eens naar de Nokia Android tablet uit 2014: https://duckduckgo.com/?q...1%2Fnokia_n1_tablet_4.jpg

Lijkt meer op een oversized iPhone 6 dan iets anders.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 24 april 2015 21:22]

De vraag is goe ze gaan terugkomen?
-enkel richten tot de asiatische markt zoals China, India en dergelijke?
-wereldwijde launch?

Concureren in enkel China en India kan vruchten afwerpen, kijk maar bij Xiaomi.
Ze kunnen ook een hype creeeren zoals Oneplus En spelen op prijs en specs.
ze kunnen natuurlijk wereldwijd een intrede geven zoals Apple met de Iphone doet.

De strategie die ze hanteren gaat hier enorm van belang zijn. Mede de toestel die op alle vlakken competitief moet zijn en aan de verwachtingen die Nokia fans hebben voldoen. Dat op zich is zowel hun sterke kant als ook hun zwakte.
als de product wel voldoende goed is maar niet kan voldoen aande verwachtingen zal het een korte leven hebben.

Ik hoop dat ze een degelijk product leveren en kijk uit naar een Nokia met Android. Maar blijf met mijn beide voeten op de grond.
Je zegt 'kijk maar naar Xiaomi'. Maar je moet niet vergeten dat dat een grote partij is die zijn infrastructuur in die landen al heeft en dat het slechts een van de vele spelers is. Alle reguliere globale spelers en Chinese en Indiase spelers zitten ook op die markt.
Dat spreek ik niet tegen.
Maar Nokia heeft 1 naam bekendheid, 2 de nodige patenten aangeizen de patenten nog van Nokia zijn en Microsoft enkel de recht heeft om hier gebruik van te maken.
Nokia is nog steeds actief als leverancier van netwerk apparatuur hebben zij een voordeel die andere spelers niet hebben. Hierdoor heeft Nokia nog steeds contacten met operatoren in veel landen. Het is mij bewust dat ze de nodige werk nog moeten verrichten.
Maar hebben ten opzichte van een nieuwkomer minder werk om dit te realiseren.
En dan heb ik het nog niet over de kapitaal die Nokia kan inzetten om dit te kunnen verwezenlijken.
Ik had graag een nokia gezien met BlackBerry 10 (of jolla bij wijze van) er op.. er zijn al teveel Android telefoons
Als consument is een groot aanbod een zegen. Je hebt meer te kiezen en de prijzen varieren.
Heb je werkelijk wat te kiezen als alles Android is? Android komt van Google, een advertentie verkoper, lijkt me nog altijd een goede reden afstand te willen houden.
Met een Chinees onderzoekscentrum in plaats van een Finse is dit toch niet meer de Nokia van vroeger waarschijnlijk. Die zitten bij Microsoft voor de Lumias of bij Jolla.
Het kan natuurlijk gewoon ambitie van de directeur van Nokia China zijn maar het R&D centrum in China is een gewaagde stap.
Weet je... Wat sommigen zeggen is best waar, het is dan wel de "zoveelste" Android-fabrikant. De eerstvolgende telefoon hoeft niet perse een high-end te zijn, iedereen moet toch ergens (opnieuw) beginnen. Wat ik me dan voorstel is dat ze dan te proppen komen met een toestel met:

- Z-Launcher
- Midrange specs
- Een design afgeleid van het Fabula-ontwerp.

Een beetje als de Nokia X-lijn, maar dan met Z-Launcher. Ik geloof er nog wel in, als de McLaren was gereleased had ik hem de eerstvolgende dagen gekocht.
Je kan ook zeggen: Dat is de zoveelste Desktop met Windows, of de zoveelste laptop met Windows. Maar daar kijkt niemand van op toch?

Android is gewoon de Windows voor mobieltjes.
N97... Nieuwe hardware... En Android. Instabuy!!
De N97 werd (ook binnen Nokia) gezien als 1 van de slechtste Symbian telefoons. Nokia kon en kan beter veel beter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True