Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Nokia heeft te kennen gegeven dat er op het moment geen plannen zijn om smartphones op de markt te brengen. Er verschenen verscheidene malen geruchten dat Nokia Android-toestellen wil uitbrengen, maar daar is dus volgens het Finse bedrijf geen sprake van.

Op zijn website heeft Nokia een statement vrijgegeven dat gaat over zijn toekomstplannen. Het bedrijf reageert op eerdere berichten die stelden dat er volgend jaar Android-smartphones op de markt komen. De bewuste uitspraken zouden afkomstig zijn geweest van president Mike Wang van Nokia China. Volgens Nokia zelf heeft Wang deze uitspraken niet gedaan en is hij onjuist geciteerd.

Volgens het Finse bedrijf zijn er op dit moment geen plannen om smartphones te gaan maken of die uit te gaan brengen. Toch hebben er in de afgelopen tijd een aantal keren geruchten gecirculeerd over nieuwe Nokia-smartphones. Die zouden op Android draaien en volgend jaar uit moeten komen, nadat een overeenkomst met Microsoft afloopt. Gegevens over specifieke toestellen zijn echter niet naar buiten gekomen.

Nokia verkocht enige tijd geleden zijn telefoontak aan Microsoft, waarbij laatstgenoemde de smartphoneproductie heeft doorgezet, onder andere met de merknaam Lumia. Het overgebleven deel van Nokia bestaat uit een netwerk- en telecomtak, en de navigatie- en kaartenapplicatie Here.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Jammer. Als zij een goede Android-smartphone zouden uitbrengen en de hardware net zo goed is als vroeger, dan zou ik zeker weten in de markt zijn.

Hoewel Windows Phone niet slecht is heeft het niet mijn voorkeur.
Volgens de geruchten zouden het dan al smartphones made in China zijn. Nu hoeft dat niet per se slecht te zijn maar het zal dan waarschijnlijk als ze het wel zouden doen, verdwijnen in de middenmoot zoals alle andere toestellen die in China worden gemaakt (die niet op prijs concurreren).

@dahakon

Ik mag hopen dat de Iphone nog steeds door Apple in de US ontworpen wordt, anders is het inderdaad (eigenlijk) geen Apple telefoon meer te noemen. Ik doel er ook meer op dat als Nokia er alleen hun naam opplakt, dat er geen nieuwe revoluties voor hun telefoons plaats gaan vinden, wat juist een gat in de markt zou kunnen zijn (weer vervanging batterij, SD kaart en goede camera etc.).

[Reactie gewijzigd door Rifleshader op 26 april 2015 13:49]

Je weet dat de iPhones ook gewoon uit China komen? Dat iets bij Foxconn gemaakt wordt, of andere ODM's voor wat het waard is, betekent niet dat de kwaliteit opeens hooguit middelmatig is. Dat ligt geheel en compleet aan de opdrachtgever.

edit vanwege edit hierboven:

Wat maakt het uit waar het ontwerpteam van een bedrijf zich bevindt? Zolang ze hun ontwerpen zo maken volgens de richtlijnen die het bedrijf stelt, is het wezenlijk toch het product van dat bedrijf? ODM's zijn er juist om ontwerpen te verwezenlijken voor bedrijven die zelf geen productiecapaciteit hebben. ODM's bepalen dan niet de eigenschappen van het apparaat, ze bouwen het slechts.

[Reactie gewijzigd door dahakon op 26 april 2015 13:54]

Dat vind ik opzich wel een interessante vraag. Nu stapt Apple met ontwerpen/blueprint naar Samsung, LG, Foxconn en wie nog meer met de opdracht een onderdeel of assemblage precies volgens het ontwerp te maken. En het eindproduct is een Apple. (Er zijn wat hatertjes die zeggen dat het meer samsung dan apple is, maar die laten we maar even)

Maar wat nu als Apple naar een ontwerpbureau gaat en vraagt om een ontwerp wat in lijn ligt met andere Appleproducten en aan een ingenieursbureau vraagt om de electronica samen te stellen/ontwerpen waardig voor een Apple product. Is het dan nog steeds een Apple, omdat die de opdracht gaf?
Op zich een interessante vraag, waar waarschijnlijk verschillend op zal worden geantwoord door verschillende personen.

Maar ik bedoelde meer dat als Apple een kantoor opent in China, daar zijn ontwikkel team voor iPhones onder brengt, opdat ze beter/gemakkelijker kunnen overleggen met ODM Foxconn, het nog altijd een Apple product is.
Ja het is dan nog steeds een Apple. Zelfs al zouden ze een LG telefoon nemen en er een Apple logo op plakken dan is het nog steeds een Apple. Of het de naam goed zou doen is een tweede...
Heel veel componenten van de iPhone (geheugen, radio/modem, etc) worden echt niet door Apple ontworpen hoor.
Geloof dat Apple naast de soc ook de power mgt module zelf ontwikkeld maar dan heb je het wel zo'n beetje gehad. De rest van de componenten zijn gewoon ingekocht bij broadcom, qualcom, Bosch, etc. Componenten die mocht je willen, je zo ook zelf kunt aanschaffen.
Het design van de buitenkant en board layout etc zal wel van Apple komen maar of dat nu in de US gedaan wordt of in Azië, who cares.
We hebben nog de cameramodule, de vingerafdrukscanner, de lightningconnector, de batterij, waar Apple heel veel research in gestoken heeft. Geen dingen die je zo op de markt koopt. Allemaal oorspronkelijk ingekocht door Apple, zullen de hatertjes wel weer zeggen, maar Google heeft Android ook ingekocht en daar hoor je ze nooit over.

Niet dat het verder boeiend is. Ik zit er niet mee dat er geheugen van Samsung in mijn iPhone zit. Goed zelfs, want Samsung maakt het snelste geheugen.
Dit is hetzelfde 'van Apple' als een spijkerbroek 'van Levi's'. Er zitten een paar knopen op speciaal van Levi's en daar is enorme research in gaan zitten, er zit een logo op waar een designteam zich over heeft gebogen.

Wij consumenten worden gek gemaakt met de illusie dat we iets speciaals kopen. Maar merken zeggen tegenwoordig werkelijk niets meer. Het gaat om de componenten die gebruikt worden, en de ervaring leert dat het werkelijk allemaal hetzelfde is, dat er ook op premium producten aan alle kanten wordt bespaard, en dat je 90% betaalt voor het merknaampje en imago dat dat met zich meebrengt.

Dat heeft niets met 'haten' te maken, maar alles met realisme. Al die rommel komt gewoon uit dezelfde fabriek, er zit een ander stickertje op, en de schapen kopen het. In de praktijk zit er vrijwel geen verschil tussen al die verschillende merken. 99% van alle producten op deze aardkloot zijn gewoon massa productie, en dat kan ook niet anders want er zijn teveel kopers voor 'handwerk'. De bedrijven/merken die nog écht aan handwerk en uitstekende kwaliteit doen, zijn op één hand te tellen en je betaalt er drie keer de hoofdprijs voor. Apple is daar overigens niet één van, Apple is massa productie net zoals elk ander normaal merk. Toch lukt het dit bedrijf om er dankzij marketing een beter imago aan te geven als de rest en daarom weten ze dezelfde hardware tegen een hogere prijs te verkopen. Maar dat is ook écht het enige verschil.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 april 2015 12:24]

Wat jij vertelt is realisme (op het percentage na). Er alles bij verzinnen om, op tweakers meestal, Apple te bashen is wat hatertjes doen. (fanboys hebben net zo'n vertekend beeld, maar dat is in ieder geval nog positief)
Wat betreft spijkerbroeken, ook daar zit gewoon verschil tussen hoor.

Gaat om TPI en behandelmethode. Tuurlijk het komt uit een fabriek maar in die fabriek staan machines die afgesteld kunnen worden. En juist in die afstelling kan nog heel wat verschil zitten.

Kwaliteit van de grondstof is zeer belangrijk, dat kan een willekeurige plant manager je zo vertellen hoor.

Dat de vergoeding die je voor je kwaliteitsgarantie betaalt soms disproportioneel groot is wel waar
Er zijn nu dan ook praktisch geen telefoons te vinden die zo duurzaam en degelijk zijn als de Nokia E72, of de Nokia8800. Die laatste kost met zijn stalen behuizing vandaag de dag, 10 jaar na introductie, nog altijd ~¤150-¤250 op marktplaats.
Op marktplaats wil iedereen korting. De helft van de helft dus. Vandaar de hoge vraagprijs.

Deze is een echte particulier en vraagt ¤90. Dus voor ¤25 heb je'm wel.

Hier massa's E72 voor vraagprijs/4 = ¤12,50

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 26 april 2015 15:28]

Dus als jij iets te koop zet voor 900 euro kan ik het voor 250 euro ophalen?

Ik verwacht niet dat iemand zover in prijs zakt..
Dat is mijn ervaring met marktplaatspubliek.
Aha, jij bent er dus zo ene die respectloos laag bied.
In ons bedrijf werd ook Nokia als standaard gevoerd. (Daar is men dus wel van genezen,,,)Van de ca 250 die er in gebruik wwaren is er niet een geweest die niet terug is geweest naar de leverancier.
En om mij heen in mijn kennissenkring ben ik ook geen gebruikers tegengekomen die geen rottigheid hadden met hun Nokia toestel.
Dus waar die ongebreidelde "kwaliteitsfantasiën" vandaan komen, schiet mij maar lek.
Zonde inderdaad, hun laatste nokia met Android.
De Nokia X werd wel in Europa gemaakt in de fabriek in Hongarije.
Wat als het door Chinezen ontworpen wordt? Is het dan opeens minder? Het is onzin om te stellen dat het dan geen 'Apple' telefoon zou zijn. Global players hebben mensen in dienst uit de hele wereld en door de hele wereld worden zaken verzonnen. Chinese producten die voor het high end gemaakt worden hebben gewoon een navenant prijskaartje. Zie bijv. de audio-/Video-apparatuur van Oppo.

Nokia, en ook het door ex-Nokia-medewerkers opgezette Jolla heeft altijd Chinese R&D-afdelingen gehad. Ook andere industrieën is dit normaal. Denk aan het gegeven dat de nieuwe Honda NSX bijv. in de VS ontworpen is en gemaakt wordt.
De Lumia's waren ook made in China (of Taiwan, 1 van die landen daar)

Nokia heeft zijn fabrieken in de EU al lang geleden gesloten.
Wat? Waarom zou t in China ontworpen worden? Dat slaat echt op niets
Hardware net zo goed als vroeger. Wat is er mis met de huidige android hardware.
Het is trouwens bijna allemaal gelijk. Shoppen bij arm,. display enz, weinig verschil meer.
Hardware bestaat niet alleen uit de onderdelen, maar ook op de manier waarop ze zijn gecombineerd en wat eromheen zit, zowel ontwerptechnisch als fysiek.
ja, dit is alleen nog geen antwoord op de vraag wat er mis is met huidige hardware en wat nokia daar nog aan toe zou kunnen voegen.
Een betere behuizing.
Als een Nokia valt, moet je je zorgen maken over de vloer.
Ja maar je kunt de Nokia's van toen toch moeilijk vergelijken met de smartphones van nu? Een telefoon die geheel uit scherm bestaat -bovendien een touchscreen- is nou eenmaal inherent kwetsbaarder dan de modellen van vroeger. Ook het design van steeds dunnere telefoons is iets dat bijdraagt aan de kwetsbaarheid.
Ik heb niet de indruk dat fabrikanten zich echt inspannen om een sterke telefoon te maken. Die van HTC gaan niet snel kapot, en Samsung heeft speciale series die stevig zijn.

Het merendeel van de gebruikers heeft dan ook een plastic hoesje om de mooie telefoon. Weg design.

Ik zou liever een telefoon zien die enkele mm's groter maar ook veel beter bestand is tegen breuk. Het is toch gek dat zo'n duur ding bij een val stuk gaat.
Gewoon niet laten vallen.

En als je em wel laat vallen, breek de val met je voet
Bij een M7 kan dat best zeer doen als je dat met je blote voet doet, zoals ik. :P

[Reactie gewijzigd door spNk op 26 april 2015 21:03]

Lol, psies... Ik heb inderdaad mijn telefoon al meerdere malen gered op die manier :)
Maar goed, laatst heb ik hem van 2 betonnen trappen laten vallen. Wat denk je? Helemaal geen beschadiging!
Zoals een N900 en daar zat nog fatsoenlijk geheugen in ook. Helaas dat ze van Nokia niet goed.waren in partities maken en gelukkig Debian wel.

Ze gaan geen Android voor telefoons maken om 1 simpelle reden die hebben ze al (en staat aangepast op n1 tablet).
LOL, wel eens een desktop van een meter hoog laten vallen ??

Maar goed, het spul zou ontworpen moeten zijn voor het beoogde doel, daarmee ben ik het compleet eens, Ik heb zelf een Xperia Z3, waarvan ik zelf vind dat het een mooi design is. Echter dat design zie je nooit want hij moet in een hoesje wil deze enige kans hebben om te overleven.
Ik heb persoonlijk de voorkeur van IPS over AMOLED, en laat de Lumia's gemaakt door Nokia's nou veruit de beste IPS panelen hebben van de smartphones.

Dan is er de camera tech nog, de sensor tech, chipset tech (goed zuinig, volwaardig offline GPS).

Zoals anderen al aangeven, de bouwkwaliteit is ook erg belangrijk en hier is Nokia al een paar decenia heer en meester in. Hoesje kopen voor mijn 920? haha ben je mal.

Dan nog hun diensten zoals HERE en hun oog voor detail is subliem.
Buiten het gegeven dat concepten van toestellen heel anders is dan toen, is het ook onzin om te stellen dat Nokia alleen goede telefoons heeft gemaakt. De N95 was een goed toestel, maar verre van betrouwbaar. De N96, N97, zo ongeveer de hele C-serie waren allemaal toestellen die niet bepaald een bouwkwaliteit hadden om over naar huis te schrijven, noch waren ze betrouwbaar qua intern werk.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 26 april 2015 15:34]

Toch was mijn C-7 een heerlijk apparaat. Mooi slank/dun, stevig, hele fijne glazen scherm (prettiger en gevoeliger dan mijn daaropvolgende Sony Xperia P en BlackBerry Z10). En, conform het positief vooroordeel, ook na talloze keren vallen niet stuk gekregen. Zonder hoesje.

Zojuist maar weer een Nokia besteld, met Windows nu. Die Android Nokia hoeft voor mij niet, al ben ik wel benieuwd of er hiermee een succesvolle comeback was weggelegd voor Nokia.
Ik geloof je direct. Hoewel de stevigheid van klassieke Nokia's spreekwoordelijk is, zullen er zeker uitzonderingen zijn geweest.

Qua software vond ik het met hun smartphones niet zo best. Traag, vastlopers etc.
De traagheid had vooral te maken met de specs van destijds waarmee men vooral ging voor batterijduur ipv snelheid. Persoonlijk heb ik op mijn e-series nooit/zelden een vastloper gehad. Gebruiksvriendelijk is anders, maar Sybian zat functioneel best goed in elkaar naar mijn mening; ik prefereerde het tov Windows Mobile, dat overigens op een 1 GHz processor op de HD2 vrij goed liep, en eigenlijk in de Froyo/Gingerbread periode ook tov Android.
Hey hey, niks over de n95 hé ;)
Heb hem nog steeds (in de la als reserve) en hij werkt nog steeds prima.
De N95. Wat een ding toen. Had zelf een zwarte. Kwam een geluid uit die dual speakers! :) handig bij het klussen. Super mooie foto's ook tijdens uitgaan. Was een prachtig apparaat totdat het hele internetten op gang kwam en ik een groter scherm + touch wou. De HTC Hero waarbij je qua telefoneren achteruit ging, geluid zeer achteruit. En foto's maken kon hij ook niet goed. Maar ja. De browser was wel 100x fijner als de N95.
ja, dit is alleen nog geen antwoord op de vraag wat er mis is met huidige hardware en wat nokia daar nog aan toe zou kunnen voegen.
Fysiek toetsenbord op een Android toestel als slider. Dat is wat er mis is met de huidige hardware, omdat het er niet (meer) is.

Een telefoonmerk zou zich kunnen onderscheiden door juist een uitdagender ontwerp te maken i.p.v. de zoveelste platte smartphone met een accuduur van niets.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 april 2015 18:16]

klinkt leuk maar is er echt vraag naar behalve jou mening die waarschijnlijk niet representatief is, laat staan voor de massa.

Uitdagender, andere design. Blackberry vierkant, of neem rond succes, nee ho maar.
En toch kun je op een verschillende manier die zaken op een printplaat zetten, plus het omringende frame en de body ontwerpen. Je ziet ook dat toestellen verschillen in termen van o.a. kleurweergave, betrouwbaarheid, valbestendigheid.

Of er door een nieuwe speler wat toe te voegen valt is een tweede. Inderdaad is het lastig om de zoveelste Androidfabrikant te worden naast de huidige globale spelers, waar ook nog eens de Chinezen op termijn bij zullen komen.

Daarom zou ik voor een nieuwe speler meer kans zien in een nieuw OS, hoe lastig dit ook te brengen is, kijkende naar spelers als BlackBerry en Microsoft.
klopt en jaren terug was die kennis niet beschikbaar voor iedereen. De goedkope chinees begint die kennis steeds meer te krijgen en kan dus gewoon een kwaliteitsproduct gaan leveren.

Een nieuw OS, blijf vooral dromen, Samsung toch groot is er nog steeds over aan het denken en dat zegt al een boel. Als nieuwkomer die geld wil verdienen kun je een nieuw os beter laten voor wat het is.
De focus ligt tegenwoordig heel erg op het smart deel en niet zo op het phone deel, en alles moet altijd maar platter dan plat. Ik zou zeer geïnteresseerd zijn in een android toestel dat qua specs zich kan meten met Samsung, maar een betere antenne en microfoons (ja meerdere, zodat je bv beter achtergrondgeluid uit kunt filteren) bevat. En dan mag die best wat dikker zijn. Sterker nog, liever zelfs als dat betekent dat er een grotere vervangbare batterij in zit.
Wat jij stelt kan iedereen als als vraag naar is. De vraag is of er vraag naar is.
Ja hoor, lekker simpel... Dat kun je overal wel over zeggen maar het is de kunst om vraag te herkennen of vaak genoeg te creëren.
Wat die antenne betreft bijvoorbeeld, veel mensen realiseren zich helemaal niet dat dat een factor is en hoeveel verschil dat maakt. Dan zijn ze boos op hun provider want de dekking is slechter geworden en als je dan doorvraagt dan blijkt dat het prima werkte (en nog steeds werkt) met hun oude nokia'tje die ze voor werk gebruiken, maar die nieuwe dure smartphone kan geen goed gesprek in stand houden.
Bovendien is het erg lastig om te bepalen welke toestellen goede antennes hebben want het wordt bijna nooit getest, maar van Blackberry met de paratek antennes weet ik het bv wel (maar het BB OS is voor mij een no go, hoe goed ik het ook vind het heeft een paar dealbreakers voor mij, ja ik heb het getest). Je zou een goede campagne kunnen voeren om mensen bewust te maken van het feit dat jouw toestellen wél netwerk behouden in buitengebieden.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 26 april 2015 18:40]

De ontwerpers en fabrieken die in staat waren dat te doen, zijn in handen van MS. Zou Nokia met telefoons op de markt komen, dan moet je het als 'nieuwkomer met een gezond aantal patenten achter de hand' beschouwen.
Nokia heeft voor de overname een hele groep personeel van de telefonie tak terug Nokia in verplaatst.

Daarnaast kwam het overgrote deel van de producten uit de kern van Nokia, niet van de afzondelijke takken. Nokia's "inner circle" stuurt al de divisies aan.

[Reactie gewijzigd door batjes op 26 april 2015 19:17]

Alsjeblieft geen Android, die markt is zo verzadigd dat je wel van goede huize moet komen wil je daar het hoofd van boven water kunnen houden. Nee, het zou des Nokia's zijn als ze weer eens een niche in de markt kunnen vinden zoals destijds met de opkomst van de GSM. Ik denk, hoop eigenlijk, dat veel mensen een beetje uitgekeken raken op al die flitsende, steeds groter wordende superfoons en behoefte hebben naar iets dat lang meegaat, qua accuduur en robuustheid, veilig is (minder malware gevoeilig) en waarbij de apps van hoge kwaliteit zijn en rekening met privacy houden. Dat zou tegenwoordig het recept om te mislukken moeten zijn maar ik denk dat er toch een niche in de markt voor is waardoor er toch best geld mee te verdienen valt. Een alternatief OS als Sailfish of waar ze destijds de N900 en de N9 mee uitgerust hadden. Veel gebruikers zijn niet geïnteressseerd in de de techniek zolang ze alles maar met de telefoon kunnen doen en als Nokia een telefoon kan ontwikkelen die dat allemaal doet maar ook nog eens zo robuust als een baksteen is, zonder dat qua uiterlijk te zijn, en ook nog eens een week of zo meegaat zonder aan de lader te hoeven, denk ik dat er wel een markt voor is.
De oude telefoonontwerpafdeling is overgekocht door Microsoft en die mensen ontwerpen nu telefoons voor Microsoft, op de werkplekken in Finland die ze eerst ook al hadden. Waarom zou je denken dat het restant van Nokia nog genoeg kennis in huis zou hebben om concurrerende telefoons te ontwerpen?
Haha. Ten eerste. Genoeg mensen die ontslagen waren. Ten tweede heeft Nokia bepaalde talenten natuurlijk eerst uit het telefoon tak weggehaald. Ten derde kunnen ze ook Jolla nog kopen. Ten vierde kunnen mensen die bij de MS tak werken gewoon ontslag nemen en weer bij Nokia gaan werken. Het is immers om de hoek. Ze hoeven niet hun gezin te verhuizen etc.
Het lijkt me niet realistisch om te denken dat Nokia nu dezelfde kwaliteit smartphones kan maken als van voor de overname door Microsoft. MSFT heeft namelijk alle smartphone knowhow overgenomen van Nokia. Nokia heeft dus niets aan smartphone R&D meer in huis. Dus het gerucht dat Nokia weer smartphones zou uitbrengen leek mij al vrij sterk.

edit:
wat Jefrey Lijffijt hierboven dus ook al zegt

[Reactie gewijzigd door LCP op 26 april 2015 17:55]

Alcatel / Lucent overgenomen zonder reden zeker?

Ik zou het iig. jammer vinden als Nokia écht geen plannen heeft om weer in de telefoons te 'stappen'. Ze zijn zóólang nr.1 geweest, en opeens was 't ploef voorbij. Ik heb nog goeie herinneringen aan de lijst Nokia's die ik heb gehad :D
Alcatel/Lucent is geen telefoonproducent. Mobieltjes van Alcatel zijn al een hele tijd Chinees ODM.
Correct. Om precies te zijn betreft het een joint-venture tussen Alcatel-Lucent en TCL Communication. Merknaam is in handen van Alcatel-Lucent, productie wordt volledig verzorgd door TCL.

Als er dus al bij Nokia over zou worden nagedacht over het opnieuw instappen in de mobieltjesmarkt, dan ligt het (vanuit kosten-oogpunt) voor de hand om dat eerder via de R&D en productielijnen van TCL te doen in plaats van zelf weer een geheel nieuwe R&D-divisie en eventuele nieuwe productielijnen op te zetten. Maar de kwaliteit van TCL-mobieltjes is niet te vergelijken met de oude vertrouwde Nokia's van vroeger....

[Reactie gewijzigd door Sky Lynx op 26 april 2015 14:35]

Om nog preciezer te zijn heeft TCL alle aandellen gekocht van de joint-venture en zijn de Alcatel toestellen dus 100% chinees. Alcatel-Lucent staat tegenwoordig volledig los van de Alcatel telefoons die nu nog gemaakt worden. http://en.wikipedia.org/wiki/TCL_Corporation (staat trouwens ook al in je eigen bron)

Natuurlijk kan Nokia bij TCL aankloppen maar ze hebben geen directe ingang gecreerd met het kopen met Alcatel-Lucent.

Ik vond zelf het bericht van gister ook al erg vreemd het was helemaal niet logisch na zich net goed versterkt te hebben om de markt van netwerk apparatuur. Lijkt me eerder dat ze zich daarin verder willen ontwikkelen. Ook gezien ze de kaartendienst willen gaan verkopen en daarmee een groot deel van de (mobile) software ontwikkelaars zullen verliezen

[Reactie gewijzigd door triflip op 26 april 2015 18:00]

Alcatel is helemaal geen smartphone producent, er zijn inderdaad toestellen die de Alcatel naam dragen, maar die toestellen licenseren de naam, en meer heeft Alcatel (behalve misschien wat kwaliteits controle) er niet mee te maken. Alcatel is hoogst waarschijnlijk overgenomen vanwegen Nokia's sterke devisie: netwerk appratuur.
En het grappige daaraan is ook dat er met die overname nog ergens een klein stukje erfgoed van Philips Telecommunicatie Industrie bij Nokia terecht komt.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 26 april 2015 18:41]

Jammer. Wat meer concurrentie op de markt tussen de grote spelers was wel goed geweest. Android-Nokia's zouden best een indruk gemaakt kunnen hebben. Anders hadden ook nieuwe, andere Windows Phone toestellen iets goeds kunnen betekenen, gezien de enige producent van die toestellen momenteel Microsoft-Nokia is. Allemaal Lumia's en.. Lumia's. Geen wonder dat Windows Phone niet van de grond geraakt..
Alleen Lumia's? Laten we BLU, die op dit moment lijkt uit te zijn aan het groeien naar een success met Windows Phone, HTC die al verschillende Windows Phones heeft gemaakt en nog andere in de planning heeft, Acer zit er ook bij, de recente geruchten van LG (en het feit dat Microsoft LG aankondigde als een hardware partner voor Windows Phone), etc. negeren?
HTC heeft er een paar gemaakt maar dat is al heel lang terug. Acer telefoons met Windows Phone? Waar dan? En dat er geruchten zijn dat LG wat op de markt gaat brengen en als partner aangekondigd is, betekent niet dat er ook daadwerkelijk telefoons van dit merk op de markt zijn met Windows Phone. Ik moedig het aan, maar momenteel hebben ze nog niets.

Ja, die kunnen we dus makkelijk negeren.

BLU misschien niet met z'n twee telefoons, maar tegenover het leger aan Lumia's stelt dat niets voor.
Acer telefoons met Windows Phone? Waar dan?
http://blogs.windows.com/...ming-to-microsoft-stores/

Edit: in het verleden:

Acer Allegro - Windows Phone 7.5
reviews: Shootout: de goedkoopste Windows Phones

[Reactie gewijzigd door geertdo op 26 april 2015 20:47]

Ah, dus een telefoon die nog niet eens beschikbaar is, en dan voor een totaal van wel 3 alternatieven voor het gros aan Nokia's zorgt?

Gelukkig maar, Windows Phone gaat toch nog helemaal goedkomen!
Was gewoon informatief bedoeld hoor.

Och wil je dan toch een beter beeld hebben, kijk dan even in deze lijst:
http://en.wikipedia.org/w...Windows_Phone_8.1_devices
(en dat betreft dan alleen 8.1)

En ja, Windows Phone gaat gewoon doorgroeien.
http://www.winbeta.org/ne...y-here-stay-interview-abc
Ik las laatst dat echt een heel groot deel van alle verkochte Windows phones enkel maar budget lumia's zijn. En de overige kleine deel de wat duurdere lumia's + klein beetje HTC en de rest is niet noemenswaardig.
Idem dito voor Android.
Huh? Nog meer spelers op die markt zal je bedoelen. Op de Android markt is er concurrentie genoeg. De concurrentie is zelfs moordend geworden en jij wil er daar nog eentje bij? Moest Nokia zeggen "we starten terug met telefoons die op een eigen OS draaien" dan zou ik dat toejuichen want dat zou inderdaad voor meer concurrentie zorgen maar een zoveelste Android fabrikant zit echt niemand op te wachten.
Windows phone is allang van de grond geraakt...10% in Europa is heel respectabel. Als NL in Europa mee gegaan was, dan had je ook in Nederland veel meer Windows phones gezien.
M.a.w. je zoekt argumentatie in iets wat er niet is.
En Europa representeert rest van de wereld?
Nee want dan zit je op 3.5, wat rond uit slecht is.
Maar zoals bbob1970 zegt
Het doel van MS is anders dan nokia. MS wil software pushen windows phone om marktaandeel te kopen.

Is de enige manier voor Microsoft om nog te overleven, zelfde tactiek als met de Xbox 360.

Dus maakt microsoft nog een kans.....
Met 3.5% is Windows phone ook van de grond. Sommigen willen volgens iets anders zien. En Microsoft is wel wat groter dan alleen Windows phone, dus een vraag over overleven is überhaupt nicht im Frage.
Die 3.5% is ook de Max wat ze gehaald hebben de afgelopen 10 jaar...

dus om nou te zeggen ze van de grond zijn?

Tijd om je Microsoft bril af te doen?
Geforceerde self fulfilling profecy werkt niet altijd hoor.
Het is hun eigenondergang geworden, ze hadden voor de iphone de grootste naamsbekendheid en hadden potentie om minstens de 3e smartphone maker van de wereld te worden achter apple en samsung.
Ze waren ooit de grootste van de wereld.
Het is hun eigen schuld inderdaad. Toen de iPhone uitkam was hun reactie van te lachen en zo arrogant te wezen te denken dat hun merknaam genoeg was om innovatie tegen te gaan en telefoons te blijven maken zoals in de goede oude tijd.

Nokia had gewoon direct op die markt moeten springen en ze waren waarschijnlijk nog steeds groter geweest dan Apple als smartphone maker en Samsung had wss een voetnoot in de geschiedenis geweest.
Qua hardware zal Nokia niet meer mee kunnen komen, maar misschien dat er nog een markt ontstaat voor een Fins telefoon, zoals er nu een markt is voor een Zwitsers horloge.
Ja misschien moeten zich gewoon echt profileren als maker van tough / rugged smartphones
Hoe bedoel je dat Nokia qua hardware niet meer mee kan komen? Nokia kan precies dezelfde onderdelen gebruiken als de concurrentie, als ze willen. Qualcomm Snapdragons enz. Over 1 of 2 jaar kunnen ze ook gewoon zelf kiezen welke hardware in hun telefoons komt. Denk je echt dat Qualcomm een deal met Nokia gaat weigeren, als er winst te behalen valt? Dat slaat nergens op.
Ouderwetse Nokia kwaliteit met Android zou juist een perfecte combinatie zijn. Jammer dat ze aan Windows zijn gebonden, wat niet slecht is of zo, maar ik zou persoonlijk een Android apparaat willen hebben van Nokia.
Ik snap echt niet waar men dat haalt dat Nokia kwaliteit was. Ok die low ends waren stevig maar als je in de high end kocht dan was het gewoon puur plastic rommel. Ik heb destijds heel wat dure toestellen van Nokia versleten en allemaal waren ze defect binnen het jaar. Dan was mijn ervaring met Ericsson toch wel pakken beter.

Apple heeft destijds de norm kwaliteit geïntroduceerd onder de telefoons. Ik was echt verbaasd toen ik mijn eerste iPhone had over hoe robuust en hoe goed afgewerkt dat toestel was. Ik voelde me toen echt alsof ik al jaren bedrogen werd door telefoon fabrikanten zoals Nokia, Ericsson, Motorola en consorten.

Ik heb één Nokia gehad waarvan ik kan zeggen dat ding het echt lang heeft uitgehouden maar dat ding zat dan wel in een rugged behuizing. Dus ik ga niet zeggen dat alle telefoons van Nokia direct kapot gingen maar de meeste modellen waren gewoon direct kapot.
Ik denk dat ik mijn Nokia 1650 en 3310 wel 30-40x op de grond heb laten vallen. Soms moest ik de accu en het kapje er opnieuw op doen, maar ze hadden hooguit een paar krasjes in de hoeken. Laat je smartphone (wel degelijk ook de iPhones) een paar keer vallen en er zitten flinke scheuren in het scherm. Dat is inherent aan het ontwerp, ja dat klopt. De meeste smartphones zijn dan ook niet gebouwd op stevigheid. Nokia kan (naast fatsoenlijke accuduur) van dit gat in de markt gebruik maken, zodra ze weer Android telefoons mogen produceren en een investeerder wordt gevonden.

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 26 april 2015 17:36]

Sorry hoor maar ik heb al 5 iphones gehad en die stuiteren ook elks meer dan 30 keer zonder schade. iPhones zijn dan ook juist wel gebouwd op stevigheid.

Kan je scherm barsten na een val? Ongetwijfeld zal dat wel want ik heb al iPhones gezien met een gebarsten scherm maar qua stevigheid vind ik de iPhone toch wel een heel pak steviger gebouwd dan de meeste modellen die Nokia ooit heeft uitbracht met als uitzondering die modellen van Nokia waar een hele hoop rubber werd rond gebouwd. Want gebarsten schermen of schermen die los kwamen heb ik genoeg gehad bij Nokia's
Bedrijven ontkennen wel vaker dat ze ergens mee bezig zijn, om niet veel later toch wel te doen wat voorspeld werd.
Deze officiële statement ( van een beursgenoteerd bedrijf = straf als ze onwaarheden vertellen) is het beste wat we hebben. En dus kan je gerust stellen dat Nokia dus geen smartphones meer onder eigen naam gaat uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door Sake op 26 april 2015 22:21]

Zou ook wel raar zijn, eerst de telefoon-afdeling verkopen, en dan weer opnieuw beginnen, waarom?
Misschien is dit wel een extreem langetermijn strategie. In plaats van het ontwikkelen en verkopen van telefoons ontwikkelen en verkopen ze telefoonafdelingen. :)
Geloof mij, MNokia komt zeker wel terug op de telefoon markt maar eerst moet het contract met ms over zijn.
Nou nee, officieel statement van een beursgenoteerd bedrijf betekend op straffe als ze onwaarheden vertellen/hebben verteld.
Ze hebben gezegd dat ze op dit moment geen plannen hebben om een smartphone uit te brengen, maar het kan dat in de nabij toekomst ze wel plannen gaan maken voor een smartphone te maken dan hebben ze geen onwaarheden verteld
Erg jammer want het kon een gouden combinatie zijn van old school nokia gsm kwaliteit met Android en de super camera's van de laatste Nokia's.... Echt jammer ;(
Die super camera's en alle gerelateerde technologie zijn in handen van Microsoft, idem dito voor de fabriken die die goede kwaliteit brachten. Als Nokia nu terug zou beginnen met smartphones, moeten ze eerst terug een fabriek gaan bouwen of er een in bruikleen nemen.