Microsoft brengt eigen launcher voor Android uit

Microsoft heeft, zonder hier veel aandacht aan te geven, een eerste versie uitgebracht van Arrow, een launcher voor het Android-besturingssysteem. Geïnteresseerden kunnen meedoen aan een bètaprogramma, maar het is ook mogelijk om gewoon het installatiebestand te gebruiken.

De website Microsoft News ontdekte dat er een niet-publieke bètatest is opgezet voor Arrow. Het is overigens wel mogelijk om toegang te vragen: dat moet via een speciale Google+-community. Wie wordt toegelaten kan de Arrow-launcher downloaden en gebruiken op een Android-apparaat. Het is overigens ook mogelijk om gewoon het installatiebestand te nemen om de launcher op de smartphone te krijgen, waardoor deelname aan het bètaprogramma dus niet per se nodig is.

Arrow onderscheidt zich van andere launchers doordat het drie pagina's heeft die door de gebruiker niet zijn aan te passen. De eerste pagina toont de contacten, terwijl de tweede voor de weergave van de apps is; bovenaan staan de recente gebruikte applicaties, gevolgd door de meestgebruikte applicaties. De laatste pagina is voor notities en herinneringen die door de gebruiker ingesteld kunnen worden.

Mogelijk zorgt het bètaprogramma ervoor dat er nog meer features worden toegevoegd aan de launcher. Het is echter onduidelijk wat de plannen precies zijn, en wanneer het bedrijf uit Redmond de final versie van de Arrow-software uit wil brengen.

Microsoft lijkt al langer zijn tanden in het mobiele besturingssysteem van Google te willen zetten. Zo brengt het veel van zijn software inmiddels ook uit voor Android. Daarnaast kan het aankomende Windows 10 Mobile-besturingssysteem met enige aanpassingen Android-applicaties draaien.

Door RoD

Admin Mobile

26-07-2015 • 11:47

168 Linkedin

Reacties (168)

168
163
109
3
0
0
Wijzig sortering
Anoniem: 601896
26 juli 2015 11:54
Eigenlijk vind ik het 'laagjes' systeem van android niet zo interessant. Je hebt in de praktijk drie of meer lagen.. wat de boel minder responsief maakt.
  • Android open source project
  • Google services
  • Een launcher van je fabrikant - of in dit geval Microsoft
Als je dan een door microsoft gemaakte skin wilt zou ik gaan voor Windows Phone, die gewoon alles in een al heeft.
Misschien dat je het nog niet wist maar Windows Phone is net als Android (en vele andere besturingssystemen) ook opgebouwd uit verschillende lagen. Onderaan is de kernel laag met daar bovenop een laag met systeem services/API's die weer gebruikt kunnen worden door de applicatielaag die daar weer bovenop zit.

Waar Google er voor gekozen heeft om bepaalde services te bundelen in Google Play Services en deze los te trekken van Android (denk aan Maps, AdMob, Android Pay, In-App betalingen etc.) heeft Microsoft dergelijke services in de 'core' van Windows gebakken. Maakt dat het één beter dan het andere? Voor de performance zal het lood om oud ijzer zijn. Voordeel voor Google is wel dat ze de Play Services makkelijk kunnen updaten zonder dat daar een systeemupdate voor nodig is.

En een launcher is niets meer dan een applicatie. Als jij een hele feature-rijke/logge launcher maakt en deze niet fatsoenlijk optimaliseert (denk bijvoorbeeld aan Touchwiz) dan kan het zijn dat de boel niet vloeiend werkt. Echter zijn er voor Android genoeg voorbeelden te vinden van launchers die wél goed geoptimaliseerd en responsief zijn.

En waarom je kun volgens jouw beter voor een Windows Phone gaan als je een door Microsoft gemaakte launcher wil gebruiken? Aan de screenshots te zien heeft deze launcher weinig overeenkomsten met de WP UI/launcher dus al je het mij vraagt is dat nogal een vreemde opmerking...
In Windows 10 Mobile zijn veel van dit soort dingen bij Microsoft losgetrokken en kunnen ze zeer veel zaken afzonderlijk updaten via store, zoals bv rekenmachine, kaarten,camera,instellingen,kaarten, mail/calendar.
Naar mijn weten doet Windows Phone 8 dit ook al vanaf het begin. Kaarten, Mail, Calender, camera en appstore in ieder geval. Enige waar ik niet zeker over ben is settings. En IE zit natuurlijk volledig ingebakken.
Kaarten, camera, appsore en mail zijn niet up te daten via de store
En voor settings ligt het ook aan de specifieke setting. Sommigen zijn van het os en sommigen worden als losse applicaties via de store aangeboden, zoals glance screen.
Dat kon wel met de Lumias. In iedergeval op de Lumias 920.
Lumia Camera app gaat wel degelijk via de store,here maps gaat via de store, kaarten Kan je afzonderlijk updaten. Al lijkt dat niet via de store te gaan. En natuurlijk wordt er bedoeld dat de updates afzonderlijk van het besturingssysteem binnenkomen.
Waar ik op doel zijn de services, niet te verwarren met applicaties. Services voorzien andere applicaties middels API's van functionaliteit en gegevens, denk bijvoorbeeld aan kaart- en locatiegegevens, verwerken van betalingen, tonen van advertenties, authenticatie/autorisatie, opslag & synchronisatie en meer (zie Google APIs for Android voor een volledig overzicht). De applicaties waar jij naar verwijst maken op hun beurt al dan niet gebruik van deze diensten.

Maar of die services nou ingebakken zitten in de core van het besturingssysteem of als losse 'module' beschikbaar zijn is voor de prestaties niet relevant.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 26 juli 2015 17:04]

Is dat niet met basically elk os dat het opgebouwd is uit een kernel en een software layer, voor zowel phone als PC unit
(even vmware vsphere los gezien want die draait op zichzelf als een laag maar geeft guest OSses directe hardware toegang)
Nadeel van Google is wel dat ze bij die updates meteen van alles op je telefoon pleuren wat je er vervolgens niet af kunt krijgen. Zoals HP meuk terwijl ik geen HP printer heb.
eh, ligt dat niet aan de producent van je telefoon? Want ik heb CM11 en CM12 met de google bundle draaien op mijn telefoons, maar voor zover ik weet zit er geen HP meuk bij.
Dat ligt inderdaad aan de fabrikant van z'n telefoon want Nexus apparaten (stock Android) hebben die HP Printer Service in ieder geval niet geïnstalleerd. Wat dacht ik wel standaard mee komt is de Cloud Printer service van Google zelf maar die kan verwijderd/uitgeschakeld worden. Ik gok dat Lekker Ventje een Samsung toestel of iets dergelijks heeft en die komen inderdaad met die HP Print Service voorgeïnstalleerd.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 26 juli 2015 19:38]

Nee dat ligt aan de fabrikant en in sommige landen aan de provider.

In Amerika gooit Verizon je telefoon vol met meuk :(
Euh, het laagjes systeem lost een update probleem op, zodanig dat Google updates kan doen zonder dat het gehele systeem een update nodig heeft...

Google kan vanwege het "open systeem" er niet vanonderuit...
Je vergeet alleen dat goolgle play services helemaal niet open is...
Daarentegen faciliteert het een groot deel van de api voor android waar vele 3rd party apps gebruik van maken.

Dus ja, je hebt de keuze om een opensource ASOP rom te draaien zonder play services, maar dan zal je ook ineens een heleboel apps moeten missen omdat die afhankelijk zijn van play services.
Uit eindelijk komt het er op neer dat door de verschuiving naar play services google geen system updates hoeft uit te brengen voor bepaalde updates, maar dat het android lang niet meer zo open is als dat het eerst was omdat play services closed source is.

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 26 juli 2015 16:58]

Microsoft & amazon hebben toch ook hun eigen shell met hun eigen services? Dat niet iedereen dit onmiddellijk kan bouwen lijkt me "logisch" gezien de omvangrijkheid ervan.

Maar vogens mij is het wel inwisselbaar ( China? :) )
Welke Google Services bedoel je dan? Volgens mij is dat er maar 1 namelijk en dat is een framework wat enkel door de Google Apps gebruikt wordt. Geen idee waarom dat dus als extra laag dient voor apps van derden.
Eerder andersom: Google's apps maken ook gebruik van die services. Voorheen zaten veel daarvan ingebakken in Android, nu niet meer. Je kunt ze gebruiken voor locatiebepaling, spraak, enz.
Die is niet enkel voor Google Apps, dat is gewoon een API die iedereen kan gebruiken. https://developers.google.com/android/guides/api-client
Dat zijn geen lagen, dat zijn dingen die naast elkaar kunnen draaien. Je kan volledig AOSP draaien zonder launcher of google services, je kan voor de google dingen gaan of je kan het bij je fabrikant houden. Het feit dat je keuze hebt maakt android voor mij de interessantste keuze, ik hou niet van de windows phone launcher en kan me niet vinden in de ios werkwijze. Dus ben ik blij dat er nog een besturingssysteem is dat je naar keuze kan aanpassen.
Helemaal mee eens. Of de launcher van Win8 fijn is en of Win10 beter wordt kan ik niet zeggen. Maar ik vind deze launcher er wel interessant uitzien.
Anoniem: 601896
@svenM26 juli 2015 13:57
Dat zijn geen lagen, dat zijn dingen die naast elkaar kunnen draaien.
Op de android telefoons die je koopt in de winkels zijn dat de dingen die standaard naast elkaar draaien.

Wil je dat niet, moet je de officiële software vervangen door onofficiele software uit 'onbekende bronnen', of de primaire beveiliging van je telefoon ontmantelen door te rooten, en die veiligheid weer dichttimmeren met een rootmanager.
Je kan gewoon launchers installeren vanuit de store zonder dat je de instelling voor onbekende bronnen aan hoeft te zetten.
Anoniem: 601896
@Jaahp26 juli 2015 18:20
Dat kan maar verlost je nog altijd niet van de closed source api's en achtergrond processen van google.
Dus? Wat boeit dat?
De voor de hand liggende alternatieven Windows, iOS en Blackberry hebben ook closed source api's en achtergrond processen die je niet kunt missen.

Je zult naar Ubuntu of Jolla o.i.d. moeten alles open te krijgen. Voor velen niet echt een alternatief.
Anoniem: 601896
@Tjolk27 juli 2015 16:02
De google api is een nare.
Die verwerkt ook mede api stromen 'via de cloud'. Wat normaal op je apparaat blijft, wordt naar de servers van een adverteerder gestuurd.

De api's van die partijen zijn ook closed source. Maar Dat soort googliaanse praktijken doen ze op ios en bij bb niet.
Aaah, het is weer de standaard nul07-anti-google-campagne. Zeg dat dan. Dan hoef ik de moeite niet meer te doen om met zinnige reacties te komen.
Of een telefoon kopen met minder apps/lagen.
je moet niet direct een andere telefoon kopen als je er al een hebt
Deze launcher ziet er nochtans een pak beter uit dan de Windows phone interface. Al is het min of meer gepikt van Meego en vond ik het net iets te veel geswipe om te geraken waar je moest zijn...
Ik vind het meer een beetje op iOS lijken met betrekking tot o.a. de blur achtige glas en dergelijke. Iconen hebben wat meer weg van iOS.
Ik vind er niks Microsofts aan, meer Apple.
Sony telefoontjes, daar doet mij deze launcher juist aan denken.
Ik vind het geen geslaagde look. Ziet er niet modern uit. Terwijl Microsoft juist erg moderne stijl neer weet te zetten.
Waarschijnlijk is dit een 'garage project' van iemand bij Microsoft. Net zoals Google geeft Microsoft haar personeel 20% van de uren vrij om aan eigen ideeën te werken.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 26 juli 2015 12:35]

Nee die tiles met kleurtjes ziet er lekker modern uit. Sorry maar ik vind dit er veel serieuzer uitzien dan wat ms tot nu toe heeft laten zien. Veel meer gericht op een volwassen publiek. De live tiles zijn in essentie erg goed, maar de kleurtjes zijn evht niet chill.
Microsoft heeft al 2 updates geleden het "alleen vaste kleurtjes voor je tiles" principe losgelaten bij Windows Phone.. ;)

Zie o.a.: https://sharpsnippets.wor...ows-phone-8-1-wallpapers/
Dan nog is het gewoon niet volwassen genoeg qua uiterlijk. Het lijkt wel op de gemiddelde blokkendoos van een kleuter met al die vierkantjes.

Begrijp me niet verkeerd hierdoor is het wel een van de efficiëntste OS-en op de markt, want het draait zelfs op oude toestellen heel stabiel en soepel. Als dat iets is wat je graag wil dan is het zeer goed. Wil je echter wat meer bling, fatsoenlijke UI controls en overzichtelijke instellingen dan is WP het niet.
Ik vind het qua uiterlijk en functionaliteit net een verademing tov de launchers van Android en iOS. Het springt zeer efficient om met de beschikbare ruimte. De looks van de rest van het OS zijn ook redelijk strak en goed.

Smaken verschillen nu eenmaal, dus daarover debateren is redelijk zinloos.
Verschillende launchers van Android en iOS zijn nog wel verscheidener dan het verschil tussen de stock launchers van AOSP, iOS en WP. Dat valt zo niet te vergelijken.
Wat is het dan wel..? Android? Moet je wel ff specificeren welke launcher. Aangezein er nogal wat zijn.. Of IOS? Altijd lachen. IOS gebruikers die af zaten te geven op de 'blije kleurtjes' van Windows Phone, tot de nieuwe IOS update uitkwam.. (7 geloof ik?) Met overal pastel tinten. Oeps. :D

Mijn punt: er is geen *betere*. Het is een kwestie van smaak. Roepen dat de een beter/volwassener is dan de andere, is onzin, aangezien het elkaar allemaal qua design niet zo heel veel ontloopt. Eveneens zijn de GUI ontwerpen nogal aan verandering onderhevig, en "leent" men nogal eens wat interface elementen van elkaar. Komt een nieuwe versie uit, waardoor interface X opeens meer lijkt op interface Y van de concurrent. En andersom. Kwestie van persoonliijke voorkeur allemaal.
Ja Android is qua UI zeker wel beter dan WP. Puur alleen al vanwege de belachelijke hoeveelheid ruimte die een simpel element als een header inneemt op het scherm. Hier zijn veel studies aan vooraf gegaan en 1 daarvan is misschien voor jou wel de moeite waard om eens te bekijken. Hier kan je heel eenvoudige (met windows live tile kleurtjes ;)) zien hoe slecht de instellingen in WP gerangschikt zijn.
http://setentaydos.com/the-ux-of-mobile-settings/
Kijk het maar eens door.
De conclusie is vrij simpel. iOS gaat het meest efficiënt om met de aanwezige schermruimte (waardoor een kleiner scherm net zoveel informatie kan geven als een iets groter scherm), en is het makkelijkst in gebruik omdat iedere App exact hetzelfde werkt. Android daarentegen gaat daar iets soepeler mee om en geeft de gebruiker veel meer mogelijkheden.

Is dus helemaal niet alleen een kwestie van persoonlijke voorkeur. Dit speelt zeker mee, maar feitelijke onderbouwing door middel van dergelijke metingen wegen natuurlijk zwaarder in een algehele beschouwing.

Verder gaat het niet alleen om kleurtjes. Sure iOS heeft sinds update 7 veel meer pasteltinten en grafisch minder bling icoontjes, maar heeft bv wel diepte in het homescreen en dynamische achtergronden enzo.

Tevens zijn de "blije kleurtjes" totaal niet vergelijkbaar met WP. Waar WP een egale achtergond heeft met vierkantjes die voor iedere app dezelfde stijl hebben staat het op iOS en android compleet vrij wat voor iconen je gebruikt en hoe deze eruit zien. Qua design ontlopen de drie OS-en elkaar best wel veel. Android heeft de widgets, iOS heeft weer geen touchscreen knoppen op het scherm en heeft op het homescreen niks spannends op mappen met een 3x3 grid en de dynamische achtergrond met 3d effecten na. En WP heeft wat? Moeilijk grote tegels met informatie van desbetreffende app. Lijkt mij nou niet echt bepaald "leentjebuur"
Ik zou toch even willen opmerken dat het artikel dat je aanhaalt verouderd is. In Windows 8.1 hebben ze het instellingen menu (wat een verdomd klein deel van een OS is) aangepast.

Men heeft ondertussen, net als bij Android en iOS alles in categoriëen geplaatst waarbij de naam van de categorie die bovenaan staat in het persistent deel zit. Je kan op zo een categorienaam (al dan niet in de persistent bar) klikken om direct naar de gewenste categorie te gaan.

Ik zie ook niet echt in hoe je een design kunt gaan keuren op iets simpel als de grootte van de ruimte die de vaste informatie inneemt. UX bestaat uit zoveel onderdelen en de ervaring is zo complex dat je dat niet kunt samenvatten in 1 klein artikel over 1 enkel menu. Ik zou je aanraden om bijv. de blogpostings van MS eens op te zoeken uit de tijd van de ontwikkeling van de ribbon interface. Daar krijg je een idee, van heel ver, hoeveel tijd men kan steken in zo een vernieuwing. En dan kijk je alsnog alleen maar vanop een afstand mee.

De diepte in het homescreen van iOS word door de anderen op andere manieren opgevangen. En die dynamische achtergrond is leuk, maar het feit dat je die ziet toont dan weer aan dat je heel veel lege ruimte hebt. Je had het over ruimte verspilling in het instellingen menu. Doe datzelfde onderzoek eens op het home screen en laat me dan weten wie het minste ruimte verspeeld.

Op Windows kan je als developer je app ook elke kleur of patroon van icoon geven dat je wil. Het enige verschil tussen Windows en de andere 2 is dat een icoon hier vierkant (en schaalbaar) is terwijl de andere 2 een rond icoon hebben in vaste grootte.

Ja, die tegels zijn schaalbaar in verschillende groottes. En die tegels zijn ook te groeperen. De tegel die een groep voorstelt kan ook weer verschillende grotes hebben en afhankelijk daarvan zie je in die tegel de eerste x aantal applicaties staan.

Toch prachtig dat jij een lange post weet te schrijven waarin je zo je best doet om Windows op de telefoon af te kraken terwijl het voor een Windows telefoon gebruiker direct duidelijk is dat je geen enkel idee hebt hoe Windows op die telefoon werkt.
Ohja MS. Daar heb ik een keer een usability screening van de website gedaan. Die kregen het voor elkaar om voor drie producten 5 compleet verschillende webpagina's te maken die echt niet gebruiksvriendelijk waren.

Als het gaat om usability ligt microsoft mijlenver achter op google en Apple. En dit komt meestal doordat ze veelste veel dingen willen op een klein oppervlak en dat dan helaas nog verkeerd doen ook.

Juist dingen zoals de persistent menus zijn belangrijk bij usability aangezien dit het overgrote deel tijdens gebruik zichtbaar is. Maar goed ik ben er een beeje klaar mee hier. Kennelijk dnap je niet dat ik geen zin heb om drie OS-en volledig naast elkaar te gaan leggen aangezien mijn lange post dan nog veel groter wordt. Wat ik wilde aangeven in de post waar je op reageert is dat de 3 OS-en echt wel heel veel van elkaar verschillen en ik heb even de meest obvious details daaruit gehaald.

Jammer ook van je aanval dat ik niet weet hoe een wp toestel werkt aangezien ik dat natuurlijk wel weet. Ik ben ook niet dom en weet ook dat de tiles te resizen en groeperen zijn. Het is potverdorie mn werk om die kleredingen werkend te houden en om er uberhaupt een simkaart in te krijgen. Dat is bij de lumia 535 voor sommigen nog niet zo eenvoudig.
Ja Android is qua UI zeker wel beter dan WP. Puur alleen al vanwege de belachelijke hoeveelheid ruimte die een simpel element als een header inneemt op het scherm
"Beter". Daar stopte ik met lezen. Kan zo 130000 linkjes vinden naar online 'onderzoeken' die exact tegenovergestelde beweren.

Verbaas mij nog met regelmaat over het feit dat er zoveel tweakers rondlopen die verschil tusssen feit en een mening niet begrijpen. "Beter" zonder dat iets in getallen uit is te drukken, gemeten op basis van meetbare gegevens gestoeld op emperisch bewijs. Niet op basis van een persoonlijke voorkeur van een reviewer of whatnot.
Lees dan eens even door? De hoeveelheid ruimte die het persistent menu inneemt is namelijk prima meetbaar. Dit is geen persoonlijke voorkeur of weet ik het. Gewoon simpele UI usability tests. Dit is dus prima in cijfers uit te drukken.
Lees dan eens even door? De hoeveelheid ruimte die het persistent menu inneemt is namelijk prima meetbaar. Dit is geen persoonlijke voorkeur of weet ik het. Gewoon simpele UI usability tests. Dit is dus prima in cijfers uit te drukken.
Cijfertjes vanaf een vage link.. :') En dan mij aanvallen op begrijpend lezen.. Lees het stukje nogmaals over feit/mening. Persoonlijke voorkeur heb ik ook nog eens genoemd. Sure, je kan dingen roepen over screen real estate en zo. Prima meetbaar. Een stationwagen heeft ook de meeste ruimte. Toch rijdt niet iedereen in een station, omdat niet iedereen veel ruimte belangrijk vind.
Hier een oudere poll onder gebruikers:
http://www.phonearena.com...form-poll-results_id31558
Wat is de conclusie? Cijfertjes. Tsjah. Maakt dat dan per se IOS het 'slechtste'? Welnee..
Het "beste" is wat jij persoonlijk fijn vindt. Waar jij jouw persoonlijke criteria aan verbindt. Zaken die jij belangrijk vind. Voor iedereen anders, dus lastig "meetbaar". Niet meer, niet minder.
Nee die vergelijking is scheef. Niet idereen rijd in een stationwagen omdat deze zowel veel groter als veel duurder is.

Als ik twee stationwagens zou hebben die allebei dezelfde omvang hebben, maar de ene heeft 12% meer usable space verdeeld over 6% meer beenruimte achter en 6% meer kofferbakruimte waarom zou je er dan niet voor gaan?
Overige dingen als motor inhoud, actieradius en prijs buiten beschouwing gelaten. Puur de ruimte
Goede opmerking. Zal ik exact hetzelfde antwoord op geven. Omdat: persoonlijke voorkeur. Vanwege de kleur, de looks, aantal zitplaatsen, neerklapbare achterbank.. Of gewoon omdat je allicht merktrouw bent. Of positieve danwel negatieve ervaringen hebt met een bepaald merk. Leuk dat er een station is met meer ruimte, maar allicht is dit een Italiaan. En wil je juist een Duitser. Of een Japanner.. Of is het juist een Duitser, maar wil je liever toch een BMW ipv een VAG auto..
En dan nog kan de ander toch gewoon beter zijn? Ik rijd liever ook in een duitser dan bv een amerikaan. Puur vanwege het rijgedrag. Daarom heb ik ook liever een iPhone ipv een samsung aangezien de iphone beter met zn resources omspringt, terwijl samsung de specs race qua SOC en ram wint. Of iets beter is in meetbare feiten heeft niks te maken met persoonlijke voorkeur. Want misschien is het slechtere alternatief wel zoveel goedkoper dat de kwaliteit prijsverhouding voor mij beter is.

Dat betekent echter niet dat persoonlijke voorkeur, merkentrouw en weet ik veel meetellen of iets beter is. Beter is puur getalletjes.
En dan nog kan de ander toch gewoon beter zijn? Ik rijd liever ook in een duitser dan bv een amerikaan. Puur vanwege het rijgedrag. Daarom heb ik ook liever een iPhone ipv een samsung aangezien de iphone beter met zn resources omspringt, terwijl samsung de specs race qua SOC en ram wint. Of iets beter is in meetbare feiten heeft niks te maken met persoonlijke voorkeur. Want misschien is het slechtere alternatief wel zoveel goedkoper dat de kwaliteit prijsverhouding voor mij beter is.

Dat betekent echter niet dat persoonlijke voorkeur, merkentrouw en weet ik veel meetellen of iets beter is. Beter is puur getalletjes.
'Beter' is puur eigen interpretatie, als er veel variabelen in het spel zijn.
Ja Android is qua UI zeker wel beter dan WP. Puur alleen al vanwege de belachelijke hoeveelheid ruimte die een simpel element als een header inneemt op het scherm. Hier zijn veel studies aan vooraf gegaan en 1 daarvan is misschien voor jou wel de moeite waard om eens te bekijken. Hier kan je heel eenvoudige (met windows live tile kleurtjes ;)) zien hoe slecht de instellingen in WP gerangschikt zijn.
http://setentaydos.com/the-ux-of-mobile-settings/
Kijk het maar eens door.
De conclusie is vrij simpel. iOS gaat het meest efficiënt om met de aanwezige schermruimte (waardoor een kleiner scherm net zoveel informatie kan geven als een iets groter scherm), en is het makkelijkst in gebruik omdat iedere App exact hetzelfde werkt. Android daarentegen gaat daar iets soepeler mee om en geeft de gebruiker veel meer mogelijkheden.
Raar dat jij vanuit deze link ook begint over eenheidsworst in apps en begint over kleurtjes in de live tiles. Deze link gaat echter alleen over de settings, die weliswaar ontzettend onoverzichtelijk zijn in WP 8. Overigens heb je in WP ook genoeg mogelijkheden om je app genoeg eigen stijl te geven en efficiënt met de beschikbare ruimte omgaan. Kijk maar eens naar de fantastische Regenmeter van een mede Tweaker.
Ik rank de UI van Android juist het laagst van de 3. Ik vind het teveel geschuif in menutjes. Ook de app icoontjes vind ik om één of andere reden minder duidelijk.

Voor mij persoonlijk, na alle 3 de OS's voor een lange periode gebruikt te hebben rank ik iOS>WP>Android. De simpliciteit van iOS is voor mij persoonlijk onovertroffen. Binnen enkele handelingen ben ik waar ik moet zijn en heb altijd het overzicht. WP heeft juist als voordeel dat alles wat je veel gebruikt, snel binnen handbereik is. Nadeel is dat alles wat je niet vaak gebruikt, ondergesneeuwd wordt. Android vind ik ver onder de andere 2 staan, omdat het qua gebruiksgemak voor mij bijzonder slecht scoort.
Dat kleuter gevoel heb ik juist bij Ios en Android. Voor mij geeft het de indruk dat die gebruikers niet verder komen tot aap noot mies, zo simpel mogelijk als ikea eenheidsworst. Bij WP heb ik nog geen 1 dezelfde startpagina gezien, van heel druk tot heel rustig, creatief of gewoon functioneel.

[Reactie gewijzigd door Six9 op 26 juli 2015 21:28]

Als "modern" betekent loeiharde contrast en een willekeur aan vrolijke, platte kleuren, dan laat mij maar lekker ouderwets zijn.
Je bedoeld dan het Aero effect dat reeds in Windows 7 aanwezig was ... . En wat icoontjes betreft: er zijn geen honderd manier om een bepaald soort programma van een icoon te voorzien waarmee onmiddelijk duidelijk is waarvoor het moet dienen.
Het lijkt inderdaad ook op het Aero effect inderdaad. Maar men zegt dat het op Windows Phone lijkt. En dat vind ik persoonlijk niet. Jij wel?
En dit is perfect voor de mensen die NIETS met windows phone te maken wil hebben net zoals veel mensen die android bezitten want dat is toch de grootste groep gebruikers.
Eén van de redenen waarom ik persoonlijk dit niet zou verkiezen boven een installeerbare launcher is nog steeds het karige app aanbod op Windows Phone.
Euhm.. Je hebt het nieuwsbericht gelezen of..??
Dat gaat over windows 10. Wat dus nog moet gaan komen. Als dat uit komt zal het app aanbod wel enorm stijgen.
Nieuwsbericht gaat over een launcher die MS uitbrengt voor Android.. Vervolgens begint iemand in de reacties over dat ie dit niet zou kiezen over een installeerbare launcher..
Die reactie was op iemand die zei dat je dan beter een WP toestel kon kopen.

De reactie van Jelmar1990 is dus als volgt bedoelt:
Eén van de redenen waarom ik persoonlijk *een WP toestel* niet zou verkiezen boven een installeerbare launcher is nog steeds het karige app aanbod op Windows Phone.
Jeemig dat is dus precies wel wat hij zegt. Kijk nou eens naar de reactie van nul07. Wat staat daar?
Als je dan een door microsoft gemaakte skin wilt zou ik gaan voor Windows Phone, die gewoon alles in een al heeft.
.

Jelmar geeft aan dat DIT geen optie voor hem is ivm het karige app aanbod. Jij geeft vervolgens een reactie of hij het artikel wel gelezen heeft en ik reageer daar op door te zeggen dat dit kompleet waar is en dat dit met windows 10 wel gaat verbeteren, wat letterlijk in het artikel staat:
Daarnaast kan het aankomende Windows 10 Mobile-besturingssysteem met enige aanpassingen Android-applicaties draaien.
Heeft dus niets te maken met al dan niet relevant zijn omdat er een OS in voorkomt. Dit staat letterlijk in het artikel en is dus geheel on topic.
En ja, ik kan lezen, ook begrijpend.
als jij het zegt...
Een leuke ontwikkeling maar ik vraag mij wel af hoeveel mensen dit echt gaan gebruiken. Het aantal gebruikers van launchers die niet bij de verkoop werden meegeleverd is sowieso niet heel erg groot. Je komt dan snel uit bij een kleine groep enthousiastelingen.

Echt onderscheidende features lijkt Arrow vooralsnog ook nog niet te hebben. De indeling in drie pagina's kun je in andere launchers ook maken (zij het wellicht iets anders). Toch is het goed te zien dat Microsoft ook op andere dan hun eigen platform actief blijft en vooruit gaat.
Ik heb iets gedaan wat de meesten blijkbaar te veel moeite achten... Ik heb het geïnstalleerd.

Het is een nette, snelle launcher, die er best mooi uit ziet. Ik gebruik normaal Nova launcher met Moonshine en dat werkt ook goed en mooi, maar ik merk soms ook wel eens een beetje lag in gebruik van apps.

Nu 'voelt' alles wat sneller. Dat kan natuurlijk gewoon een gevoel zijn, maar de tijd zal dat leren.

Je kunt aan deze launcher niets customizen, behalve je wallpaper. Dat is een nadeel, want je zit vast aan de standaard zooi. Maar misschien ook wel een voordeel? De ontwikkelaar (heb het idee dat het door één gast gemaakt is) kan zo meer tijd steken in het verbeteren van de standaard functionaliteit.

Maar goed, ik gebruik het dus, al is het maar om het eens te proberen.
Ik dacht dat Nokia ook bezig was met het ontwikkelen van Android telefoons. Dan is dit natuurlijk een prima manier om alvast een eigen launcher te ontwikkelen.
Nokia heeft al een eigen launcher: https://www.zlauncher.com/

Al sinds hij uitkwam meer dan een jaar geleden m'n favoriete launcher
;-)
Zeker geen slechte launcher. Here (ook al van Nokia) is mijn favoriete navigatie-app,,, als je 't mij vraagt kunnen ze naast goede telefoons maken ook nog eens goed apps 'schrijven'. :D

[Reactie gewijzigd door GS88 op 26 juli 2015 20:56]

Dit heeft niets meer te maken met Nokia. Microsoft heeft de Devices afdeling van Nokia overgenomen, maar het is niet eens duidelijk dat deze launcher uit de koker van dat bedrijfsonderdeel komt.

Nokia is nu vooral een bedrijf dat mobiele netwerk technologie verkoopt. Daarnaast hebben ze Here Maps, maar dat is in de verkoop. Er zullen vanaf volgend jaar weer nieuwe Nokia telefoons uitkomen, maar dat is meer een license deal dan dat ze het helemaal zelf gaan doen. Microsoft staat hier helemaal buiten.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 26 juli 2015 13:54]

Een leuke ontwikkeling maar ik vraag mij wel af hoeveel mensen dit echt gaan gebruiken. Het aantal gebruikers van launchers die niet bij de verkoop werden meegeleverd is sowieso niet heel erg groot. Je komt dan snel uit bij een kleine groep enthousiastelingen.
Totdat fabrikanten de launcher van Microsoft standaard gaan leveren...
Nee, dat gaat niet gebeuren. Fabrikanten willen zichzelf onderscheiden met hun eigen launcher.
Er zijn best veel fabrikanten die niet de moeite doen zelf een launcher te ontwikkelen. Die zouden overgehaald kunnen worden deze te gaan gebruiken. Als zoals Dorank al zegt dat als Microsoft er een goede deal van maakt heeft over een paar jaar de helft van alle smartphones deze launcher. En Microsoft weer eens een mededingingsrechtszaak.
Praktisch elke fabrikant neemt deze moeite. Dat is gewoon zoals het is. Zelfs Chinese fabrikanten.
Wat is het voordeel voor microsoft? Waarom zouden Chinezen dat doen?

Ik vind het allemaal nogal hypothetisch.
Wellich totdat MS er financieel iets tegenover stelt: als je deze launcher preinstalled dan krijg je korting op de license fees die je ons moet betalen.
Je begreep hem niet zeker?
want hoe onderscheiden ze zig met dezelfde launcher?
want wat hij zegt is dat hun launcher een USP woord....
Je weet toch wel dat "Money Talks". Als MS zegt: je hoeft geen license fee te betalen (de schatingen lopen uiteen van 5-10USD per device). Dan zullen producenten wellicht zwichten.
Money talks? Waar zijn al die wp toestel dan?
Je kan toch beter wp promoten toch?
Geen idee, wellicht zijn die er niet omdat er gewoon geen markt voor is? Aan de prijs van Windows Mobile zal het niet liggen, die is namelijk 0 EUR voor telefoons.
Welke license fees?
2012: Microsoft and LG Sign Patent Agreement Covering Android and Chrome OS Based Devices
“We are pleased to have built upon our longstanding relationship with LG to reach a mutually beneficial agreement. Together with our 10 previous agreements with Android and Chrome OS device manufacturers, including HTC, Samsung and Acer, this agreement with LG means that more than 70 percent of all Android smartphones sold in the U.S. are now receiving coverage under Microsoft’s patent portfolio,”
2014:Microsoft and Motorola Solutions sign licensing agreement
Microsoft’s specific patent licensing program for Android device-makers has resulted in signed license agreements with numerous companies, including Samsung, ZTE, LG, HTC, Acer and Barnes & Noble.
En wat is dan het belang voor MS van een eigen launcher in plaats van geld in de la?
Ziet er leuk uit, ook tof dat Microsoft dit doet. Ze slaan nieuwe wegen in, bevalt me wel, die nieuwe Microsoft.
Het is marktleider eigen om winst te maximaliseren. Wie in die positie revolutionair veranderd loopt potentieel z'n klanten en huidige winst mist.

Als je kijkt op revolutie op mobiel gui gebied komt het al een tijdje van de kleinere spelers zoals Jolla, Ubuntu, BB en Microsoft.
En toch zie je bijvoorbeeld MS dat wel doen met Win8 en nu weer met Win10. Of wat dacht je van de ribbon interface dat men sinds Office 2007 beginnen gebruiken is?

De innovatie hoeft ook niet onmiddelijk op bestaande producten te slaan. Apple heeft op 10 jaar tijd een enorme revolutie doorgemaakt met de iMac, de iPod, de iPhone en de iPad. De laatste jaren (laat ons gewoon eerlijk zijn en het noemen wat het is: sinds de dood van Jobs) hebben we geen innovatieve producten meer gezien van Apple. Waar zij voorheen innovatie wisten te drijven zijn ze nu gewoon de tech wereld aan het volgen waabij de Apple Watch een pracht voorbeeld is. Met de innovatie die er in zit word gewoon gelachen en voor de rest is het gewoon een product dat de markt volgt ipv probeerd te vernieuwen.
Ik ga niet mee in dat verhaal van "sinds de dood van Jobs". Belangrijkste argument is dat de verwachting compleet verkeerd is. Men verwacht ieder jaar een revolutionair nieuwe produktcategorie.
Neen, ik verwacht zeker niet ieder jaar een revolutionair product. Maar laat ons gewoon eerlijk zijn. De afgelopen jaar is er helemaal niets revolutionairs meer uitgekomen. Steve had de eerstvolgende jaren van Apple na zijn dood nog uitgepland maar voor daarna hadden ze niets meer. En wat hebben we sindsdien gekregen? Grotere iPhones (niet verwonderlijk, de markt vroeg daarom), een iOS update die elementen gaat lenen bij Windows Phone en Android en de Apple watch, een horloge dat zeker niet positief onthaald word.

Naast het artikel dat nul07 aanhaalt ben ik de afgelopen maanden wel meerdere zulke artikelen tegengekomen zowel geschreven als op youtube. Zowel van Apple kritikasters als van mensen die al jaren met Apple producten werken. Iedereen merkt dat de innovatie verdwenen lijkt te zijn en dat de Apple Watch een product is dat aantoont dat het bedrijf het moeilijk heeft met innoveren.
Ik ben het er niet 100% mee oneens, ik ben alleen een beetje tegen dooddoeners als "geen innovatie", alsof het alles of niets is. Apple innoveerd naar mijn mening nog steeds, in hardware en software.

Echter, een kaskraker als de iPhone en iPad zijn naar mijn mening een once in a lifetime revolutie. Het is niet iets wat je aan de lopende band doet.
OS voor de particulieren markt wordt qua omzet steeds minder interessant - app(licaties) daartegen is de manier om -buiten de eigen OS- particulieren te benaderen, te koppelen.
Het gaat niet alleen om applicaties, ook om eigen diensten. Wat MS nu dus probeert om meer marktaandeel te behalen voor Office, Onedrive, Skype en indirect ook Windows.
Office is leuk voor tablets, maar op mobieltjes wil je gewoon een reader hebben. Is mijn ervaring. Tenzij je natuurlijk die Microsoft Continuum op je mobiel hebt draaien.

Volgens mij ga je geen klanten trekken als je ineens een Office Editor voor Excel en Word op je mobiel hebt. Niemand gebruikt dat. Alleen lezen, en dat kon voorheen ook al prima. Onedrive, ook niemand gebruikt dat. Meerendeel gebruikt voor simpel bestanden op hun mobiel dropbox als ik zo om mij heen kijk. Want dropbox werkt overal op en heeft geen voorkeur voor een platform.
Skype? Really? Je telefoon telefoneert al, en chatten doen we met whatsapp.

Dus allemaal niet echte keiharde sellingpoints waar je vet veel mensen mee gaat trekken. Helemaal niet de gewone consument.

Als jij als verkoper aan zou komen zetten met die sellingpoints zou elke gewone consument zeggen: meh! don't care.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 26 juli 2015 12:27]

Pff, fanboy much?
Want natuurlijk gaan niet veel mensen Office als editor gebruiken, maar voor het openen van de bestanden werkt die vooralsnog het best. En je kunt commentaar geven op de bestanden. En het draait niet alleen om de apps, maar ook Office 365 ;)

Verder wordt Onedrive zeker wel veel gebruikt. Is net als Dropbox ook overal beschikbaar, dus die vlieger gaat niet op en als je Office 365 hebt, dan is ruimte ook geen probleem meer.

Skype en Skype for Business zijn vooralsnog populairder dan bellen via Whatsapp, plus dat het videochat bevat.

Maar je gaat volkomen voorbij aan mijn punt. Ik geef alleen aan wat voor services Microsoft probeert te pushen. Dat doen Apple en Google ook en zo ook 3rd party services.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 26 juli 2015 12:41]

Als ik op straat loop en vraag random aan mensen wat OneDrive is, weet praktisch niemand het. Als ik aan random mensen vraag wat dropbox is weet bijna iedereen het. Dat is gewoon zo. Heb toch niks met fanboy te maken? Het heeft te maken met algehele herkenning van producten en/of mensen het ook kennen.

Ja ik gebruik skype ook zelf, maar zakelijk alleen. Voor de rest als consument gebruiken niet veel mensen het hoor. Als je iemand wil spreken bel je gewoon het nummer en anders App je. En alsof iemand video chat gebruikt. Daar is ook al genoeg informatie over dat praktisch niemand aan video bellen doet. :)

Het gaat erom of mensen ook dingen daadwerkelijk gaan gebruiken of dat het een niche zal zijn. Waardoor het dus totaal geen selling point is.
Dus omdat mensen iets niet kennen moet je maar de handdoek in de ring gooien en ermee stoppen? Blij dat jij geen CEO bij een groot bedrijf bent 8)7

Ik denk dat je eventjes uit je eigen roze bubbel moet stappen om echt te zien hoe andere mensen werken. Ja als je iemand in NL wilt bellen, dan gebruik je je daar gewoon het GSM netwerk voor. Maar wil je iemand spreken (of zien) in het buitenland, dan is Skype daar zeer goed geschikt voor.
Ik zeg niet dat ze de handoek in de ring moeten gooien met OneDrive. Tegendeel, hoe meer concurrentie hoe beter.

Ik zeg alleen dat OneDrive geen sellingpoint is voor een andere dienst omdat OneDrive zelf nogal een onbekend platform is onder de consumenten tegenover DropBox.

Blijkbaar snap je mijn tekst niet helemaal. Kijk waar Martinspire over begon met dat bepaalde diensten een andere dienst populair kunnen maken. Maar dan moet de desbetreffende dienst al wel populair zijn wil je daarmee een andere dienst populair maken. En ik geef aan dat OneDrive tegenover Dropbox niet populair is. Dat is gewoon zo. En dan heb ik het specifiek over consumenten. Niet techies.
MS heeft van Skype 1 grote bende gemaakt.
Gaat echt niet lang meer duren voordat Skype ten onder gaat.
Skype was altijd al een bende, maar ik gebruik het toch altijd als ik in het buitenland met iemand wil spreken.
Dat betwijfel ik ten zeerste, vooral Skype for Business wordt steeds beter met mooiere functies. Vooral realtime vertalen is toch wel een mooie optie.
@ noMSforme
Volledige integratie van Skype in Windows 10 straks. Als dat goed gaat verkopen (en ik verwacht dat dat het doet..) dan heeft iedereen straks Skype vrolijk draaien. Wordt dan alweer een stuk gemakkelijker om ff te skypen. ;)

[Reactie gewijzigd door xxxneoxxx op 26 juli 2015 13:36]

Iedereen? Alsof iedereen nog Windows gebruikt. PC's zijn zó 2000.

http://www.loopinsight.co...taking-wintel-unit-sales/
Ja, want bij ons op het werk loopt iedereen productief te zijn met zijn Ipad! :D Lekker notuleren tijdens vergaderingen wat eigenlijk al van geen meter werkt, tenzijn een BT tobo.. Veel verder dan dat, of eens snel wat opzoeken op internet wordt het niet. Lekker internetten in de bank, sure. Serieus werken op een Ipad/IOS device? Nee, heb ik nog niemand op kunen betrappen.
Daar gaat het niet om. Zowel iOS als Android devices worden nu al in grotere aantallen verkocht dan pc's. Nee, je kunt niet lekker tekstverwerken op een iPod touch. Maar niet 'iedereen' wil tekstverwerken.

Toen de eerste pc's kwamen dachten de grote computerfabrikanten ook dat dat niet veel meer dan speelgoed was. Je kon er niet serieus mee boekhouden of databases mee bijhouden. Daar had je toch een mainframe of minicomputer voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Frank-L op 26 juli 2015 13:56]

@Frank-L
OK. Kunnen we dus net zo concluderen dat mensen schijnbaar surfen in de bank (gemaktkelijk relaxen) belangrijker vinden dan bijv. textverwerken (wat allicht in verbang gebracht wordt met werken - en werken is niet leuk..)

Mijn punt: verkoopcijfers zijn gewoon cijfers. Je kan er weinig conclusies aan verbinden, behalve dan hoeveelheden apparaten welke verkocht zijn. Er worden op het werk nog meer pc's weggezet dan dat er tablets uitgeleverd worden. Waarom? Gewoon, omdat het schijnbaar productiever is. Je kan er meer mee. Je kan ook steeds meer met je tablet, maar een 1 op 1 vervanging is m.i. het nog lang niet voor een power-user.

Tuurlijk zijn tablets al jaren aan een opmars bezig. Maar binnen het bedrijfsleven? Vind ik persoonlijk allemaal nog wel meevallen.
Sowieso, pc's, moderne, gaan vele malen langer mee dan een tablet. Na een jaar of 3 is de batterij van een tablet al stuk slechter. Terwijl tegenwoordig met 3 jaar een gemiddelde pc echt nog niet aan het einde van zijn latijn is. Dit zal je ook terugzien in de verkoopcijfers. Sowieso.. Tabletverkopen zitten eigenlijk sinds 2014 ook niet echt meer 'in de lift' wat dat betreft:
nieuws: Gfk verwacht daling in tabletverkopen van 11 procent over 2014
http://www.tabletguide.nl...ert-in-tweede-helft-2015/
&&
http://www.tabletguide.nl...apparaten-valt-lager-uit/
@Texamicz
Ja leuk dat Dropbox. Totdat opeens je storage teruggebracht wordt naar 4GB.. Want je hebt je GSM al 2 jaar. En de referrals storage die je hebt verdient? Ook spontaan weg. Poef, weg. Veel mensen die ik ken zijn vanwege zulke streken opgehouden het te gebruiken. Dan ga je vervolgens naar andere clouddiensten kijken. Tadaa: Onedrive. Geeft ook regelmatig extra ruimte weg. Zonder vage referrals. Zonder spontane vervaldatum. Tsjah.
Anoniem: 382150
@xxxneoxxx26 juli 2015 14:16
Ik heb gewoon al 3 jaar 24GB gratis opslag bij Dropbox hoor. Echt nog nooit op gekort.
Ha dik ook. En pats boem, melding onderin bij Windows dat over een maand zo'n 20+GB verloopt. Tegoed wat ze weggeven is allemaal tijdelijk bij Dropbox. Dus na 2/3 jaar is het opeens weg. Bonus; bij mij mijn referral GB's ook.
Apple is qua winst de marktleider, en hoeft dus niks te veranderen. Probleem is dat ze dan te lang stil gaan zitten, terwijl hun software steeds minder stabiel word en niemand nog op hun nieuwe features zit te wachten.

Dan krijg je ontevreden klanten, en als dan een concurrent komt met iets dat wel spannend is hebben ze een probleem.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 juli 2015 14:24]

Feitelijk slaan ze geen nieuwe weg in. Ze passen zich noodgedwongen aan omdat het ze (tot nog toe) niet is gelukt om een aanzienlijk marktaandeel te winnen met Windows Phone.

Eigenlijk is het dus eerder "If you can't beat them, then join them". Eerlijk gezegd zie ik de toegevoegde waarde niet van deze Android-launcher. Daar zijn er al ontelbare van die vaak amper van elkaar verschillen. Waarom zou je Microsoft's "Arrow"-launcher verkiezen boven de lauchers die al sinds jaar en dag in de Play Store staan ?
Anoniem: 616444
@alwaysleft26 juli 2015 16:53
Klink meer als een noodgreep om nog enige grip op app markt te krijgen, aangezien Windows Phone en de Surface totaal niet aanslaan. Want waarom zou je op een emulatie platform gaan werken als je de real thing ook kunt kopen. Mij een raadsel. 8)7
Ik vraag mij af of Microsoft een Android telefoon zal uitbrengen met deze launcher...
Het zou mij verbazen. Android is van Google wat dan weer een concurent is op vele gebieden van Microsoft. Daarnaast is het voor MS belangrijk om Windows op telefoons te pushen.
Dat zou onwaarschijnlijk zijn. Immers uit de eerste pogingen hebben ze de stekker getrokken.
Ik merk dat Microsoft via omwegen zo mensen probeert over te halen naar hun eigen oplossing.
Door het doorvoeren naar andere grote concurrenten zoals Android en iOS krijgen ze zo meer mogelijkheid om reclames en dergelijke naar microsoft OS te lijden hebik het idee.

Voor de rest denk ik niet dat Arrow kan concurreren met een launcher als Nova, of Miui en dergelijke, dus veel zullen het niet instant gaan gebruiken heb ik zo het vermoeden!

Link naar .APK
Admin-edit:Niet linken naar APK's.

[Reactie gewijzigd door RoD op 26 juli 2015 12:04]

Microsoft is altijd al multiplatform geweest met hun software. Zo maken ze bijv. Office ook voor Mac en iOS en Android. En nu met al die online services is het alleen maar handiger dat ze al hun diensten goed toegankelijk en bruikbaar maken op de 2 grootste mobiele platformen.

Apple, Google en Microsoft willen alle drie dat je alleen gebruik maakt van hun diensten. Maar alleen met de laatste twee kan je die diensten ook nog eens het makkelijkst gebruiken op verschillende hardware (en/of OS'en)
Als mensen op deze manier meer Microsoft producten gaan proberen is dat alleen maar positief voor ze.
Microsoft heeft altijd gedaan alsof ze multi-platform waren. Office voor MAC was meer een grap dan een office pakket. Mono (.NET voor Linux) werd actief tegengewerkt en was volledig afhankelijk van de community. Veel van hun websites waren enkel toegankelijk via IE (en werkte zelfs dan vaak gewoon niet goed.) Silverlight voor alles behalve Windows was een slap aftreksel van het origineel.
Pas sinds de laatste CEO change is er duidelijk verandering in dit beleid gekomen. Office voor iOS en Android is gloednieuw, bijna al hun apps komen uit voor Android en iOS. Silverlight wordt uitgefasseerd. Mono wordt actief gesteund door MS en er worden patches aan de Linux kernel toegevoegd om het te laten werken op Azure en Hyper-V.

Microsoft is echt geweldig bezig nu maar ze zijn een stelletje eikels geweest de afgelopen 20 jaar.
Anoniem: 428562
@Joolee26 juli 2015 13:24
Microsoft Excel voor de macintosh kwam uit in 1985, de eerste windows versie kwam pas in 1987. MS Basic was er in de jaren 80 voor diverse platformen. Xenix was een unix os van Microsoft. Microsoft is altijd multiplatform geweest, maar ze doen het niet voor niets ze brengen alleen software uit voor een platform als er geld is te verdienen.
Het is logisch dat ze hun programma's eerst op andere systemen lieten draaien toen ze zelf nog geen besturingssysteem hadden. Bovendien is dat al dertig jaar geleden, dus wat Joolee zegt over de laatste twintig jaar klopt gewoon.

EDIT: Ik zie nu dat de eerste Windows ook uit 1985 stamt, maar mijn laatste punt staat nog steeds. ;)

[Reactie gewijzigd door debroervanhenk op 26 juli 2015 13:31]

Voeg internet explorer ook maar toe aan het rijtje helaas gaat wikipedia alleen uit van de windows releases, maar IE is wel degelijk voor macintosh OS ontwikkeld.
Office voor de Mac is zeker geen grap maar een volledig werkend Office pakket dat bijna alle mogelijkheden bezit van de Windows versie (op VBA scripts na natuurlijk).

Mono is om te beginnen geen project van MS en MS heeft het ook nooit tegengewerkt. .Net is altijd deels open gedocumenteerd geweest (voornamelijk de CLR) maar ook niet meer dan dat. Recent heeft MS .Net voor een verder deel open gemaakt.

Het tegenwerken van websites is iets dat ook al weer lang geleden was, dan spreken we nog uit de tijd van de eerste browser wars.

Silverlight is een .Net technologie en is dus ook gesloten technologie.

De patches voor Hyper-V dateren ook al weer van enkele jaren terug en kan je dus moelijk toeschrijven aan de nieuwe CEO, net als de uitfasering van Silverlight.
Afgelopen 20 jaar omdat google met Android kwam anders kon je het een paar keer vermenigvuldigen. ...
ag microsoft probeert nu hartjes te winnen zodat wp marktaandeel stijgt anders was het same old microsoft geweest.
Microsoft is echt geweldig bezig nu maar ze zijn een stelletje eikels geweest de afgelopen 20 jaar.
Gelukkig stat Google al een tijdje klaar om het eikel-stokje van ze over te nemen. :+ ;)
Anoniem: 382150
@bilgy_no126 juli 2015 14:18
Leg die eens uit.
Anoniem: 382150
@bilgy_no126 juli 2015 19:40
Niks evils aan hoor. Het is hun goedrecht om dit te doen. Hun stores. Hun regels en hun producten.
Precies voor dit soort dingen is Microsoft op de vingers getikt, bijvoorbeeld het bundelen van IE bij Windows. Kennelijk was het ook niet hun 'goed recht' om dat te doen...

En of het nou legaal is of niet, er zijn veel voorbeelden te noemen van Apple dat de concurrentie op onzinnige wijze probeert te blokkeren. Zie bijvoorbeeld hier:
thenextweb.com/apple/2015...own-store-rules-prove-it/
Ik ga er vanuit dat praktisch de gehele consumenten spectrum nooit een andere launcher installeert. Alleen techies. Ik denk dat ik dan niet ver van de waarheid af zit. Dus veel mensen die Microsoft producten gaan proberen is nihil en waarschijnlijk niet eens het doel.
Gezien ik een Nokia lumia 2520 tab heb. Met de waardeloze Windows RT 8.1 zou het mooi zijn dat deze hierop draait. Gezien de spec heb ik die rt tab destijds gekocht niet wetende dat RT ten dode was opgeschreven. Gezien MS de uefi niet vrij zal geven voor ontwikkelaars om er Android / linuxoptezetten zou t echt fijn zijn.
Anoniem: 16328
@Extrema26 juli 2015 17:39
Wat een raar verhaal. Dit is een Android launcher, die kun je niet op een Windows of Windows RT installatie installeren.
Och jammer dat haalde ik er zo gauw even uit op 8)7

Gewoon feitelijk weer de zoveelste launcher dus... Cianogenmod goed zat.

[Reactie gewijzigd door Extrema op 26 juli 2015 20:09]

Microsoft is echt goodwill aan het kweken bij gebruikers die niet in het ecosysteem van Microsoft zitten. Hoe meer goodwill, hoe eerder ze overstappen naar het volledige ecosysteem is waarschijnlijk de gedachte. Moeten ze natuurlijk wel een goede concurrerende launcher maken en misschien dat ze met het beta programma ook een feedback systeem ala Windows 10 gaan introduceren...
Heeft weinig met goodwill te maken.
Je moet het steeds meer hebben van diensten ipv verkoop van software. Een voorbeeld is MS Office. Dat wordt tijden uitgebracht op de Mac. Bij ons Europa beseffen we dat niet echt, in de US waar de Mac een vrij groot aandeel is er toch nog steeds een norm, Office.

Op mobiel platform heb je dezelfde problemen,
Apple verdient geld met zijn services, Google rommelt nog veel te veel en heeft moeite om direct inkomsten te genereren. Grootste zwakte van Android is hoe die is opgezet, een samenwerking waarbij een ieder zijn eigen aanpassingen kan maken. Fabrikanten doen dat dus ook, Samsung is een bekend voorbeeld, verschillende Chinezen merken maken een net wat andere versie, maar Microsoft doet het ook.

En ook te begrijpen, de store van google heeft ook beperkingen, je loopt risico om eruit te worden gegooid.
Leuke ontwikkeling. De indeling van apps lijkt me alleen minder handig (bij een vaste indeling weet je de apps blind te vinden, nu moet je zoeken). Ook had ik hier liever een stukje metro/modern UI gezien (maar dan snijden ze zichzelf misschien te veel in de vingers).
Die 3 pagina's zijn je homescreen zoals we dat van Android kennen, met op de Apps pagina dus je favoriete apps.

De knop onderaan in het midden opent de klassieke app drawer met alle apps op volgorde die je dus na verloop van tijd blind weet te vinden.
Goede zet van Microsoft. Een andere weg in slaan om toch gebruikers te bereiken en te refereren naar Microsoft toe. :)

Ik vraag me wel alleen af, waarom zie je deze launcher niet terugkomen in hun eigen OS. Neem bijvoorbeeld het 3e scherm, die zie ik net in het oude.

Maar eigenlijk zijn er zal zat launchers die op WP lijken, alleen nu brengt Microsoft het zelf uit.
Welke gebruikers dan? Die paar Techies die toch al weten wat er allemaal is qua producten van welke partij dan ook? Niet dus. En deze launcher lijkt helemaal niet op WP, meer op iOS. Kijk maar goed en houdt je eigen WP telefoon er naast.
ik vind het er in de sneligheid goed uitzien. Toch vind ik het jammer dat ik voor de notities en reminder niet een eigen app kan gebruiken. ik gebruik zelf al lange tijd google keep, en heb geen zin om al mijn notities te gaan zitten overzetten. Mogen ze een import functie voor maken, om een eventuele overstap mogelijk te maken
Ik gebruik altijd de widget van google agenda om mijn agenda op de rechtse tab te plaatsen. Dan kan ik die altijd snel raadplegen. Dat miste ik in de ms arrow launcher. Misschien dat er wel iets mogelijk is maar dat heb ik dan nog niet gevonden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee