Arrow Launcher voor Android heet voortaan Microsoft Launcher

De Arrow Launcher van Microsoft voor Android heet voortaan Microsoft Launcher. De homescreensoftware krijgt bovendien nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor gebruikers om foto's en webpagina's door te sturen naar een Windows 10-pc.

De naamswijziging is te zien in de Play Store. Behalve 'Continue on pc' heeft Microsoft ook aanpasbare gebaren voor de bediening van de launcher toegevoegd, schrijft MSPoweruser. Daaronder zitten functies als dubbeltikken op het scherm om het uit te zetten en het toestel te vergrendelen. De launcher is nu nog in een preview-versie te downloaden. Het is onduidelijk wanneer hij uitkomt.

Microsoft bracht de launcher in 2015 voor het eerst uit. Behalve een launcher heeft Microsoft veel apps uitgebracht voor Android en iOS, waaronder Outlook en Cortana. Daarnaast leveren veel fabrikanten van Android-toestellen als onderdeel van een overeenkomst Microsoft-apps mee in de firmware van toestellen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

05-10-2017 • 13:17

70

Reacties (70)

70
70
36
0
0
25
Wijzig sortering
"Continue on PC", functie die ik al jaren mis :( In de oude WP7.8 heeft dit nog gezeten, geen idee waar dat toen heen is gegaan. Nu alleen nog het tile-systeem van WM10 overnemen, misschien dan eens Android weer overwegen (nee, de huidige store-apps voldoen niet).

Edit, geinstalleerd, MS weet dus blijkbaar wel hoe je dingen moet maken. Applist weer achter een knop netjes op alfabet, behoorlijk wat aan te passen, kan zowaar de mogelijkheid worden om weer over te stappen naar Android.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 22 juli 2024 23:44]

Kan me heugen dat Chrome zon functie had, je kon dan een webpagina die je op je mobiel open had staan pushen naar je comptuter.
Klopt, als je op je telefoon ingelogd bent in Google Chrome, en op je PC ook dan kan je geopende tabbladen overnemen. Maar ik denk dat het @SinergyX niet alleen om webpagina's gaat.
Dat heeft bij mij nooit gewerkt, misschien omdat ik alles geencrypt heb?
Probeer eens te kijken onder het tabje geschiedenis. Daar staan alle devices op met de laatste geopende pagina's.
Oh wauw, nu doet ie het wel opeens! Thanks!
Nee, ik vermoed dat er wat verwarring ontstaat. Er zijn (waren) twee systemen. De eerste bestaat niet meer, hierbij kon de gebruiker geopende webpagina's van mobiel naar pc "sturen" en vice versa. De tweede methode is de "geschiedenis" methode die hier beschreven wordt.
Kan me heugen dat Chrome zon functie had, je kon dan een webpagina die je op je mobiel open had staan pushen naar je comptuter.
"Nu alleen nog het tile-systeem van WM10 overnemen"
Dat is nou net het leuke van android! Je kunt het zelf aanpassen.
Weinig leuk, Win10, Squarehome, Launcher 10, leena en Metro allemaal al geprobeerd, werkt niet fijn of niet bepaald zoals de WM10 werkt (blijft imho nog de beste UI).
Ik ben ook met de staart tussen de benen weggerend, inmiddels meer dan 1,5 jaar een one plus en ben ik toch zeer tevreden over. Moest wel even wennen aan de hoeveelheid apps en ondersteuning iit de microsoft store. Ik snap niet dat er geen koppen rollen bij Microsoft zo veel geld zo veel research zoveel na amper 12 maanden weer veranderen. Ze zijn niet consistent en dat gaat ze de kop kosten als ze zo door gaan.
Ach, die hebben nog wel genoeg geld om een paar generaties door te gaan, lijkt me.
Applist op volgorde van alfabet is een van de dingen waar Microsoft een plusje voor verdient?

Dat lijkt me wel een van de meest basic dingen die al lang in de store staan.
Waar zeg ik plusje voor MS voor een applist? Zeg alleen dat ze blijkbaar wel weten hoe ze dingen moeten bouwen (bij WM maakte ze er soms een zooitje van).
En dat meet je dan af aan zulke basale functies? Ik zou het eerder knap hebben gevonden als Microsoft nog geen launcher in elkaar kon knutselen.
Foto's, linkjes, tekst, bestanden.. alles kan je prima doorsturen naar andere (ook Windows) apparaten met de gratis versie van Pushbullet. Ik gebruik het helemaal niet voor notificaties ofzo, puur voor dingen doorsturen.

Pushbullet addon in je browser op je Windows laptop en klaar.

Voor die functionaliteit hoef je je niet te binden aan 1 launcher.
Gebruik daarvoor Google Keep (Y) werkt ook wel..
Kan ook ja, maar Pushbullet is wat makkelijker. Stuur een plaatje of linkje door naar mijn laptop en poef, staat direct op het scherm (het opent gelijk een browser tab met het plaatje of de site of het download het bestand dat je doorstuurt). Je hoeft dus niks te doen op het andere apparaat.
Klinkt handy, even installeren :). Thanks voor uitleg.
Ja, dat kan. Je kunt ook Firefox Sync, Google Docs, Google Drive, Dropbox, STACK, WhatsApp Web, of gewoon een e-mailtje naar jezelf schrijven gebruiken. Er zijn een heleboel mogelijkheden voor convergence. Gaan we die allemaal benoemen?

Pushbullet was vroeger volledig gratis, en ineens gingen ze vergaande limieten stellen op hun gratis versie. Zo kunnen de bestanden nog maar 25 MB zijn, en kun je max 100 berichten per maand sturen. Betaalde versie kost 4 USD/maand. Voor zoiets basaals, dat eerst volledig gratis was? Laat maar zitten. (Bron: Pushbullet.com)
Geen enkele optie die jij noemt bied hetzelfde gemak van Share>Pushbullet>kies device of friend en voila!

En dit kan volledig gratis met tekst, urls en bijlages. Ik gebruik het enorm veel en heb nog nooit een limiet geraakt (en het is niet bedoeld voor chatten).

Dus waar heb je het over? Noem dan vergelijkbare alternatieven die ook volledig gratis zijn (en Ad free).
De alternatieven die ik noemde werken prima (en er zijn er nog veel meer). Als ik iets wil sharen met een vriend, dan share ik dat met WhatsApp. Dat gaat prima vanuit Android, vanuit iedere app! Als ik iets wil sharen met mezelf gebruik ik of STACK of Firefox Sync. Als ik wil communiceren vanaf mijn laptop met iemand, dan gebruik ik WhatsApp Web. De mensen die ik niet in WhatsApp heb, heb ik wel op Facebook en dan ga ik naar de website (Facebook's bloated apps gebruik ik niet, ook niet de Lite versie want die is ook bloated). Ik heb geen Pushbullet nodig. Toen ik nog Pushbullet gebruikte, was het volledig gratis (zonder 100 berichten limiet), en bestond WhatsApp Web nog niet. Natuurlijk is Pushbullet ook bedoeld om te chatten. Het is bedoeld om data te pushen, of dat nou vakantiefilmpjes of chatberichtjes zijn doet er niet toe. Verder is het maar de vraag welke setup beter de privacy bewaard. WhatsApp heeft in ieder geval E2E, en STACK wordt in Nederland gehost. Firefox gebruikt ook iets van GPG om de data te versleutelen. Facebook zelf maak ik me geen illusie over, maar dat is dan ook meer m'n laatste redmiddel. Pushbullet is gewoon een extra layer uit de VS.
Grappig dat we van 'dubbelklik om te openen' zijn gegaan naar 'dubbelklik om scherm te vergrendelen'.
Ik kan me dan eigenlijk ook niet meer herinneren wanneer ik gewoon een klik/tap heb gebruikt om iets te selecteren op mijn telefoon (behalve dan recaptcha e.d.).
Dubbeltik om te vergrendelen is iets wat ik al een lange tijd met veel plezier gebruik op mijn Lumia 950 ;)

Interessant om te zien dat Microsoft die features nu ook naar Android begint te brengen
Net even zitten zoeken in mijn instellingen, maar ik krijg het niet werkend.
Als ik dubbeltik tussen back en Windows 'toets' gebeurd er bij mij niets.
Dubbeltikken als het scherm gelocked is, unlocked het scherm wel, maar locken lukt me niet, terwijl me dat toch wel een handige functie lijkt.
Das bijzonder... Opnieuw opstarten? Het blijft Windows natuurlijk :P
Nee hoor, het is alleen locken.
Op mijn Lumia 950 gebruik ik door dubbeltik unlock en dubbeltik lock, de fysieke aan/uit knop nagenoeg nooit meer. Zijn natuurlijke handelingen geworden :P

Herstarten is trouwens met Windows inmiddels ook alleen bij bepaalde updates, maar ook al niet meer bij alle updates. Windows is wat dat betreft veel gelijk aan Linux met iets daarop/ je er iets mee doet.
Daar moet je bij bepaalde updates ook herstarten. Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst :)
Welke telefoon heb je?
Dubbeltik om te locken werkt alleen als deze aan staat voor je navigatiebalk.
Dus op je navibalk dubbel tikken kun je je tel locken.
En om te unlocken kun je overal op het scherm dubbel tikken.
Lumia 950. versie 1709 build 10.0.15252.0, ik zit in de insiders slow ring.
Ik ben al aan het zoeken geweest hoe ik dit in kan schakelen, maar kan de functie niet terug vinden. Unlocken wel, net als het glance screen, maar locken dus niet.
In Settings > Personalisation > Navigation bar zit een vinkje, heb je die aan staan?
Dat was het :).
Bedrankt!
Die functie zit in heel veel custom roms en fabrieksroms (lg/oneplus), dus echt nieuw is het allemaal niet.
Of bij LG double tap zowel.om te vergrendelen als om te ontgrendelen.

Ik ben na 4 jaar overgestapt op een Samsung en vergis je na 2 maanden nog steeds.
Met oa Nova Launcher kun je ook double tap op het scherm om je toestel te vergendelen.
Ik heb de Arrow launcher wel gebruikt maar op mijn S8 vind ik de Touchwiz launcher van Samsung net zo fijn werken.
Blijf het facinerend vinden dat het stukje GUI hier beter is uitgewerkt dan de gemiddelde microsoft app voor Windows phone.
Waar baseer je dat op, heb je het al uitgeprobeerd?
Over het algemeen werkten de Microsoft apps op de Windows Phone gewoon volgens de standaard Microsoft-logica die in de PC versie van Windows ook gebruikt wordt.
Al geprobeerd |:(

ik heb 5 jaar Windows phonemobile gebruikt maar heb na 5 maanden de 950xl verruild voor een OnePlus het hele platform is gewoon om te janken niks is af, niks is bug vrij en die apps lijken sinds ze gemaakt zijn letterlijk stil te staan. En doe nu niet alsof ik een klager van het OS ben ik heb ook hier op tweakers lang genoeg het OS verdedigd echter de maat is helemaal vol! Alles wat een OS aantrekkelijk moet maken blijft achter, inconsitent met keuzes en daardoor imo voor heel veel mensen onbruikbaar.

Daarmee zeggende deze launcher / app heeft meer opmaak (GUI) en ziet er beter uit dan alles wat microsoft uit bengt op de windows phone. En dat vind ik facinerend je eigen "kindje" ombrengen.

Maw dit is dus wederom een signaal dat het platform geen bestaansrecht heeft.

[Reactie gewijzigd door downcom op 22 juli 2024 23:44]

Het is al tijden duidelijk dat Microsoft Windows Phone als een verloren zaak beschouwd.
Het is vrij triest eigenlijk.. de Metro interface uit 2012 was zo mooi en had echt iets kunnen worden, maar ze moesten het door onze strot duwen en in plaats van het langzaam te ontdekken kregen mensen er een hekel aan.

Windows Phone.. zoveel potentie qua Office en Windows en x86 chips, supermooie interface, unieke mogelijkheid om de zwakke punten van iOS en Android te pakken.. maar is ook zoveel fout gegaan, nu is het dood. Raar ook.. zoveel geld, zoveel kennis en tijd, en ze verprutsen het zo hard.
Mee eens dit was ook de hele reden dat ik het bijna 5 jaar heb proberen vol te houden (eigenlijk te lang) maar goed ik gun Microsoft echt een kans maar mijn geduld was allang op.
Er zijn in de geschiedenis wel vaker platformen dan wel concepten geweest die goede, zo niet betere features hadden dan de concurrent maar het toch niet zijn geworden.

Denk aan de hele blue-ray vs HD-DVD discussie en de VHS. Uiteindelijk wint het concept waar de fabrikanten achter gaan staan.
Je praat in tegenwoordige tijd over je ervaringen met Windows (10) mobiele OS en de 950XL, maar wanneer heb je het toestel actief voor het laatst in je handen gehad? Ik vraag het enkel om dat even helder te krijgen.

@downcom duidelijk, dank voor je reactie.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 22 juli 2024 23:44]

Toestel ligt thuis langs mn pc en kijk er regelmatig op om te kijken wat ze nu weer hebben aangepast / terug gedraaid. Welke in bezit gehad Lumia 920, 925, 930 en 950xl (nog in bezit) Eigenlijk altijd twee toestellen langs elkaar gehad een met de regulieren updates en de ander met de developer previews erop.
De gehele interface van mijn Lumia 520 vond en vind ik nog steeds het prettigst om mee te werken op een phone. Het android toestel wat ik nu heb heeft met 4 tot 5 keer zoveel beschikbare resources al meer hiccups vertoond dan die 520 over bijna 4,5 jaar. Beide hagelniew aangeschaft (geen plan of whatever).

Microsoft heeft de bal behoorlijk laten vallen als het gaat over Windows Phone/Mobile. Dat ben ik wel met je eens. Nu geef ik zowiezo geen ruk om de beschikbaarheid van apps, welke vaak een vreselijk slap aftreksel zijn van een echte applicatie en/of website.

Wat ik aan wil geven is dat de app-gap bij Microsoft mij dus helemaal niet boeit. Het is hier in Paraguay niet meer mogelijk om een nieuw MS toestel aan te schaffen zonder deze zelf te importeren vanuit de US. Dat en ik wil absoluut geen Apple toestel zijn de enige redenen waarom ik nu met een Android toestel zit opgescheept.

Android moet nog veel leren over efficient omgaan met beschikbare resources in whatever toestel en kan ook wel wat UI tips van MS gebruiken. Voor mij werken die tiles vele malen beter dan de vrij gelimiteerde iconen van Android.

Maar goed, mijn use-case is de jouwe niet en dat is ok. Maar om Windows Phone/Mobile zo af te kammen als jij doet, dat verdient het OS niet.
Precies hetzelfde hier.. 950XL ligt stof te verzamelen, en mijn OPO3 wordt constant gebruikt
Microsoft is anders wel offender nummer 1 geweest van de guidelines die ze gestopt hebben in UWP of de vroegere modern apps.

Icoontjes een vaste kleur geven, inconsistente UI's door de applicaties heen, hamburger menus gebruiken lang voordat dit een standaard werd.

Het is met Windows 10 allemaal wat rechtgetrokken. Maar verdorie wat was het een puinhoop ten tijde van WP7/8.
Het is toch briljant hoe Tweakers om gaan met kritiek

5 jaar lang minnetjes en alles gehad als ik de positieve kanten van Windows Mobile benoemde maar nu krijg ik minnetjes als ik de harde waarheid anno 2017 zeg, hillarisch zie hier de kei harde ondergang van Tweakers in wording. Dit heeft niks meer met objectiviteit te maken maar gewoon met mening bashen.
Manier waarop misschien? Ik ben over het algemeen ook altijd wel positief geweest over WP en het hier op Tweakers ook veel verdedigt, maar ik weet de tekortkomingen van WP ook wel en laat dat ook wel duidelijk merken. Er wordt hier wel redelijk wat mening gevote. Maar naar mijn idee trekt het meestal wel recht. Je post is net een uur oud, morgen waarschijnlijk een 0 oid. De replies en extra inzage daarbij willen het dan vaak ook wel naar 0 wijzigen.

Een aantal van de MS apps, waren absolute pareltjes. Echt goed uitgewerkte apps waar veel moeite in gestopt is. Maar meer dan de helft was inconsistente kutzooi en er zijn te veel vreemde keuzes gemaakt. Settings op volgorde van "meest gebruikt volgens MS"... handig, games hub verwijderen zodat je apps list een puinhoop word. Apps mochten ineens op de achtergrond draaien a la Android (vond het echt een plus punt dat background tasks zwaar gelimiteerd waren). Apps eerst bij de concurentie uitbrengen (al was dit later in het traject pas toen MS de hoop langzaam al aan het opgeven was).

Hoe MS WP8 neergezet had, was naar mijn idee een geweldige opzet. Ze zijn om proberen meer marktgrootte te pakken, van bijna al hun originele standpunten afgestapt. Erg jammer, want het heeft uiteindelijk niets geholpen en misschien juist wel averechts gewerkt.
Hielp ook niet dat er een interne strijd bezig was alsof we in de jaren 90 beland waren. Skype die bv zich enorm verzet heeft in meedewerking tot MS ze echt heeft moeten dwingen (en half skype gereorganiseerd heeft, was echt apart).
Anoniem: 63072 @downcom5 oktober 2017 14:39
Dat is niet alleen op tweakers hoor. Op het hele internet moet je minnetjes en plusjes meer zien als een stem hoeveel mensen het eens of oneens zijn dan als een stem over de kwaliteit van een post.

Ik krijg nog steeds hier en op andere sites minnetjes als ik zeg dat windows 10 mobile prima werkt. Ik he mijn telefoon laten vallen en de hardware is defect (proximity sensor geeft continu aan dat ik de telefoon bij mijn oor heb), marr ik heb al 1,5 jaar geen software crash meer gehad.

De redenen dat mijn volgende telefoon een Nokia 8 wordt zijn niet het OS, maar:
  • Ik koop niet een 'nieuw' toestel dat al twee jaar op de markt is. Er is gewoon een gebrek aan keuze bij highend W10M toestellen.
  • Mijn bank is gestopt met de Windows App.
  • Ik heb geen vertrouwen meer in het zwalkende Microsoft beleid.
Het OS zelf, is nog steeds het prettigste telefoon OS waar ik mee heb gewerkt - iOS, Maemo, Android, WP8, W10M, BB classic en BB 10 (gespeeld met WebOS)
Het heeft vaak niks met de kwaliteit van een post te maken maar met de inhoud die een ander niet aanstaat. En dat is het hele probleem van tweakers atm. Zelfs in de huisregels staat dat dit niet geaccepteerd word maar joh zeuren heeft toch geen zin ;)

Windows Phone/ Mobile werkt in de basis beter dan welk OS dan ook. Dat hebben ze perfect door gehad en zelfs in de loop van de tijd verbeterd. Crashes heb ik nooit zo veel last van gehad behalve als ik mn telefoon wilde pairen met mn auto radio (pioneer) dan kon het wel een zijn dacht de software gewoon vast liep.

En dat is het probleem van het os er is te weinig animo waardoor bugs er te lang in zitten. App fabrikanten slaan het os ook over of onderhouden hun apps niet en dan heb je nog het beperkte aanbod telefoons. Waar je vroerger nog Huawei en HTC had is dit eigenlijk alleen nog Microsoft zelf.

Ik krijg ook steeds het idee iets wat bij de surface wel gelukt is (oems aantrekken) is niet gelukt bij de telefoon markt want; verzadigd en voorzien.

Zo heeft MS op dit moment de grootste ruzie met HP omdat zei als een van de enige goed geïnvesteerd hebben met de Elite X3 die mede door het beleid van MS nooit de winkels hebben verlaten.

Ik heb daarom ook het gevoel dat die Surface phone er nooit meer gaat komen net zoals een opvolger voor de 950 / 950xl. Ze ondersteunen nog wat er is en trekken stilletjes de stekkeruit tenminste dat lijkt mij het plan waarvoor ze kiezen.

[Reactie gewijzigd door downcom op 22 juli 2024 23:44]

Anoniem: 686983 @downcom5 oktober 2017 18:11
Gek genoeg komt Wileyfox te elfder ure met een W10M model. Is bedoeld voor de zakelijke markt meen ik me te herinneren.
Beter kopen ze van HP de Elite X3 op en zetten ze er een ander logo op ;)
Ervaringen met een besturingssysteem zijn subjectief. Features zijn dingen in de software die de ene fantastisch handig vind, terwijl de andere het een niet logische of overbodige functie vind, waardoor het voor die persoon ook helemaal geen feature is.

Over het algemeen is het zo dat mensen kijken naar de argumentatie bij een opinie. Wanneer er een duidelijke beredenering wordt genoemd geef ik vaak een plusje, ook als ik het zelf niet met die mening eens bent, en als het ook daadwerkelijk wat aan de discussie toevoegt.

Persoonlijk vind ik niet dat je een reactie moet minnen als je het niet met de opinie van een persoon eens bent. Kijk voor meer informatie over moderatie van reacties in de FAQ
Ik hoop niet dat dit ook nog als bloatware erbij komt op toestellen van bijvoorbeeld Nokia (HMD) en HTC, vind het altijd heel irritant dat apps bij je opgedrongen worden waar je helemaal niet om vraagt.

Samsung heeft de Microsoft Office apps (Word, Excel en Powerpoint) en Onenote & Onedrive ook als bloatware op hun laatste toestellen staan, maar ik neem aan dat die niet een launcher van Microsoft gaan toevoegen.

[Reactie gewijzigd door IThom op 22 juli 2024 23:44]

Samsung heeft z'n eigen launcher dus waarschijnlijk niet ;)

Ik heb zelf niet zoveel problemen met meegeleverde apps, zolang ik ze maar kan verwijderen. Helaas is dit bij veel van de meegeleverde apps vaak niet mogelijk.
ik denk dat je het verschil tussen een app en een launcher niet goed kent
Dat is een leuke en lekker lullige opmerking, maar doe dan wat nuttigs en leg het ook meteen uit i.p.v. het enkel te stellen.
Is het ook mogelijk om de zoekbalk weg te halen? Dat neemt namelijk veel extra ruimte in op 1280-720...
Zoekbalk aanklikken, vasthouden en dan remove/verwijderen. En je kunt in search/zoeken in de opties/settings de balk uitschakelen.
Is airdroid niet beter dan voor alles?

Gebruik dat al jaren.

Daarnaast ziet het er qua home screen prima uit. Ik zelf vindt het beter dan bijvoorbeeld de tile systeem.
Goede ontwikkeling !
Niet alleen maar ontwikkelen voor eigen systemen die niet altijd een groot draagvlak hebben maar ook ontwikkelen op de populaire platformen die wel vaak gebruikt worden.
Ik gebruikte Arrow al een hele tijd, maar deze update maakt het er niet mooier op (qua design). Hopelijk gaan ze hier nog iets aan veranderen..

Overigens wel goede nieuwe features, met gestures en de het doorsturen van de foto's en webpagina's zoals met Pushbullet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.