×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sonos One-speaker met support voor digitale assistenten kost 229 euro

Door , 120 reacties, submitter: keverjeroen

Sonos heeft zijn One-speaker aangekondigd en brengt het apparaat in de Benelux uit voor 229 euro. Het is de eerste speaker van de fabrikant met ondersteuning voor digitale assistenten, namelijk Alexa van Amazon en Assistant van Google.

De ondersteuning van Alexa zal onmiddellijk beschikbaar zijn, terwijl Sonos in 2018 ondersteuning voor Assistant zal toevoegen, zegt de fabrikant. Bovendien krijgt de One ondersteuning voor Apple AirPlay 2, waardoor gebruikers van iOS-apparaten geluid rechtstreeks kunnen doorsturen naar de speaker zonder gebruik van de Sonos-app.

De One is afgeleid van de Play:1 en heeft bediening via een aanraakgevoelig gedeelte op de speaker. Er zijn bovendien zes microfoons in de behuizing aanwezig om commando's van de gebruiker van de andere kant van een kamer te kunnen verstaan. Ook zijn er ledjes om de status weer te geven, bijvoorbeeld wanneer de speaker luistert.

Het Sonos-apparaat heeft een tweeter, midwoofer en twee D-klasse versterkers aan boord voor het voortbrengen van geluid. De verbinding met andere apparaten verloopt via een lokaal netwerk. Dat kan via wifi, maar de One heeft ook een ethernetpoort. Sonos brengt de One op 24 oktober uit en het apparaat kost 229 euro.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

05-10-2017 • 13:38

120 Linkedin Google+

Submitter: keverjeroen

Reacties (120)

Wijzig sortering
Een mooi opvolger van de al bestaande Play:1 speaker. Ik ben wel benieuwd of deze One en de Play:1 langs elkaar blijven bestaan en mocht dat zo zijn wat dat met de prijs gaat doen. Ik zit al een tijdje te kijken naar Sonos speakers, maar ik vind ze behoorlijk prijzig.

Momenteel kost de One hetzelfde als de Play:1, namelijk 229,-.

Ik heb even op de website gekeken en de Play:1 en One verschillen ook bijna niks. Het enige wat anders is, is de bediening op de bovenkant en de 6 extra microfoons:

Play1:
  • Twee D-klasse versterkers. Perfect afgestemd op de drivers en de akoestiek van je speakers.
  • En tweeter voor heldere en duidelijke hoge frequenties.
  • En midwoofer voor natuurgetrouw vocale partijen en een diepe, rijke bas.
  • Instelbare bas en treble om je sound helemaal naar wens te finetunen. Per kamer of juist in meerdere kamers tegelijk.
  • Afmetingen: 161,45 x 119,7 x 119,7 millimeter
  • Gewicht: 1,85 kilogram
  • Productafwerking: Wit met een lichtmetalen rooster; zwart met een grafietkleurig rooster.
  • Knoppen bovenop: Volume en Afspelen/Pauze, Het LED-lampje laat de mute status of speaker status zien.
One:
  • Twee D-klasse versterkers. Perfect afgestemd op de drivers en de akoestiek van je speakers.
  • En tweeter voor heldere en duidelijke hoge frequenties.
  • En midwoofer voor natuurgetrouw vocale partijen en een diepe, rijke bas.
  • Instelbare bas en treble om je sound helemaal naar wens te finetunen. Per kamer of juist in meerdere kamers tegelijk.
  • Zes far-field microfoons voor geavanceerde beamforming en echo-onderdrukking.
  • Afmetingen: 161,45 x 119,7 x 119,7 millimeter
  • Gewicht: 1,85 kilogram
  • Productafwerking: Wit met een matwit rooster; zwart met een matzwart rooster.
  • Functies bovenpaneel: Touchbediening voor volume, vorige/volgende track, afspelen/pauzeren, microfoon uitschakelen. Led-indicatoren geven de status, mute-stand, en gesproken feedback aan.
  • Volledige privacy: Een brandende led-indicator zorgt ervoor dat je altijd weet of de microfoon van je speaker actief is.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 5 oktober 2017 14:02]

Wat wel handig is om te weten, is dat de Play:1 en de One (nog) niet als stereo-paar gebruikt kunnen worden.
Wat WesselP zegt is dat de Play:1 (huidige speaker) en One (nieuwe speaker) niet als stereo-paar geconfigureerd kunnen worden. Wat jij al jaren hebt draaien zijn twee Play:1 speakers (beide huidige speaker) en dat werkt inderdaad prima.

Info deugt dus verder prima.
2x Mono is niet hetzelfde als 'Stereo' mensen :)
Bij deze apparaten is het wel degelijk stereo, zodra je er twee configureert als stereo paar gaat de ene het linker kanaal afspelen en de ander het rechter kanaal.
Ok wist ik niet, thanks voor de info!
Ik hoop dat ze de Play1 erin houden, en voor 189 gaan verkopen oid.
Ik hoop dat ze de Play 1 erin houden zodat ik niet mee hoef te doen aan die onzin ... want dan zijn ze bij deze een klant kwijt.

Update: Is het zo raar dat ik me niet op wil laten dringen om microfoons in m'n huis te plaatsen? Dat ik graag die keuze zelf nog wil maken? En dat als Sonos me die keuze niet geeft ik dan een andere speaker koop? Dat is off-topic / ongewenst?

[Reactie gewijzigd door xs4me op 5 oktober 2017 14:30]

"Je kunt op het microfoon symbol tikken om de microfoon aan of uit te zetten."

https://nl.community.sono...-nieuwe-sonos-one-6766191

"De gegevens gaan naar de stembedieningsservice (van Amazon bijvoorbeeld) die je op je Sonos-systeem hebt geactiveerd."

Activeer er dan geen
http://blog.sonos.com/nl/sonos-privacy/

Verder, ik gebruik de netwerk ingang ook niet op de SONOS, is voor mij niet een reden hem te laten staan. Die microfoon kan je ook gemakkelijk onbenut laten. Niemand verplicht je de functionaliteit te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 5 oktober 2017 14:50]

Als ik het niet gebruik wil ik 't ook niet in huis hebben. Ik snap wel dat je het uit kunt zetten, maar zoals met alles al gebeurt momenteel. "echt uit" staan die dingen niet.

Ik kies nog steeds liever voor een speaker zonder microfoon als ik er toch geen gebruik van maak.
En dat zou dan prima de Play 1 kunnen zijn. Maar als die verdwijnt, dan kijk ik verder, en tja, dan blijkt dat die niet werkt in het Sonos systeem, dus je hebt dan keuzes te maken.
De play 1 koop je als je geen geld hebt. Pak een play 5, een sub en een playbar, kamer vol goed geluid en geen microfoons waar je zo over zeurt :)
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar de nieuwe play:5 heeft ook al microfoons er in zitten.... juist voor deze functionaliteit.
Hoe weet je zeker of het LEDje de status van de microfoon weergeeft? Heb je de schakeling op de PCB nagelopen en gecheckt of er niet mee gesjoemelt kan worden?

Software die beschikt over een microfoon en/of camera lijkt me toch wel iets privacy gevoeliger dan software die dat niet heeft.
Ze stellen dit heel expliciet, gezien het bedrijf en de mogelijkheid tot oplopen van imagoschade gok ik dus dat dit echt zo is. Uiteraard wel nodig om te checken!

Software zou ook je screen kunnen capturen of je keystrokes... Zonder microfoon...

Ook geen laptop meer kopen dan denk ik met ingebouwde camera en microfoon. Sorry maar ik vind je argumentatie pas kloppen als hij aantoonbaar opneemt terwijl je dat niet wil.

Vergeet ook niet je mobieltje... Oja forgot to mention, maar als je dan echt afluistervrij wil zijn, moet je je speakers ook weggooien:
https://www.ranchocompute...rophone-to-listen-to-you/

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 5 oktober 2017 16:18]

1 bron hebben die afluistert is altijd nog minder erg dan 2.
Dat dit argument niet zou kloppen ontgaat me compleet.

Dat je het nooit helemaal kunt uitsluiten neemt niet weg dat je hier best bewust mee om mag gaan. Een speaker omturnen tot mic kan inderdaad. Maar het is nog steeds lastiger dan gewoon direct een mic te plaatsen. En als Sonos geen belang of interesse heeft in mijn informatie, en geen (wurg)overeenkomsten heeft met andere partijen, dan moet er dus altijd nog een hack/virus plaatsvinden om dat voor elkaar te krijgen.

En wat ik swipe of tik op m'n telefoon en daarmee m'n telefoon gedrag kunt analyseren, is nog steeds minder heftig dan ook nog mee kunnen luisteren bij al m'n overige activiteiten.

Dat die nu niet opneemt volgens hun huidige beleid is ook geen garantie voor de toekomst. En dat ik Sonos an sich vertrouw, wil ook nog niet zeggen dat een ander er wellicht een mogelijkheid in ziet.

Allemaal argumenten/overwegingen die jij misschien niet zo sterk of belangrijk vind, maar gewoon kloppen hoor. Ik zou nog steeds liever kiezen voor een speaker zonder mic.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 5 oktober 2017 17:40]

Niet eens, je begint met te stellen dat hij niet "echt uit" staat. Als die wel "echt uit" staat, heb je het dus over een microfoon die niet aan staat, en dus niets doet, en het enige argument is dat je betaald voor een feature die je niet gebruikt, omdat je hem niet wil gebruiken.

Gezien de claim "echt uit" die men nadrukkelijk legt bij Sonos verwacht ik ook wel dat deze eerdaags wordt getest (als hij uit is). Het lijkt mij in dat geval niets anders dan de netwerkingang die ik niet gebruik van mijn Sonos, omdat ik WiFi afdoende vind.

Verder gaat je wurgovereenkomst vooral over toevoegingen in gebied van spraakdiensten, welke je dus niet hoeft te gebruiken, en indien je ze niet gebruikt is er ook niet echt data om te sharen met deze diensten. Verder heeft men verduidelijkt waarom men en welke data men deelt met partijen WAAROP je je hebt aangemeld. Men verkoopt geen data aldus deze overeenkomst, aan derde partijen.

Lees ook eens de oude privacy policy: https://web.archive.org/w...nl/legal/privacy#info_use indien je het al gebruikte, was je al akkoord met:
Sonos verzamelt informatie van de Sonos-systeemsoftware omdat die ons helpt u inhoud, services en een persoonlijke ervaring te leveren op basis van informatie die u verstrekt. De informatie helpt ons ook om beter te begrijpen hoe onze producten worden gebruikt. Tot slot kan de informatie die door uw systeem wordt overgedragen (bijvoorbeeld over het herhaaldelijk uitvallen van muziekservices), ertoe leiden dat we contact met u opnemen als we denken dat de systeemprestaties verbeterd kunnen worden.

De informatie die we van u verzamelen, verhuren of verkopen we niet aan derden, maar we leveren aan muziekservices wel anonieme en geaggregeerde gegevens met betrekking tot gebruikspatronen van onze gemeenschappelijke klanten.
Mijn inziens hebben ze alleen verduidelijkt wat ze wanneer gebruiken. Lees daarna eens hun versimpelde versie in de blog: http://blog.sonos.com/nl/sonos-privacy/

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 5 oktober 2017 19:29]

Mijn opmerking over echt uit gaat over bijv de situatie met oa Android, Apple e.d. Die zeiden ook dat die echt uit staat, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. En is sowieso in te schakelen op afstand, zelfs als je de telefoon uit hebt staan.
Dus wat jij kan beschouwen als echt uit (vraag me af hoe je dat gaat testen aangezien je aan/uit kunt schakelen) beschouw ik als mogelijk aan.

Met wurgovereenkomst doel ik op druk van een 3e partij. Denk aan overheden of veiligheidsdiensten.

Voorwaarden is 1 ding, maar staat los van hardware. Voorwaarden kunnen wijzigen, de software en dus aansturing ook, maar de hardware blijft. Het gaat mij dus om die hardware. Dat geeft ze mogelijkheid de voorwaarden aan te passen en er alsnog gebruik van te gaan maken of dus onder druk van een 3e partij of andere belangen.

Je vergelijking van een mic met een netwerkpoort slaat nergens op. Een netwerkpoort activeren doet niks. Een mic activeren is heel wat anders. Als dat geen krom vergelijk is ...

Mijn argumenten zijn volgens mij prima te volgen. Je mag t er mee oneens zijn natuurlijk, je goed recht. Voor mij is er een essentieel verschil tussen wat ze "zeggen" te doen en wat ze er mee "kunnen" doen.

Ga ik dan enig risico nemen als ik er heel simpel voor kan kiezen dat niet te doen? Nee.

Als ik al een speaker met mic zou overwegen is dat er alleen 1 (zoals bijv Essential) die m'n data lokaal houdt en die niet 't web op gaat sturen.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 5 oktober 2017 20:42]

Als je bekend bent de werking van een speaker en die van een microfoon, weet je dat het min of meer hetzelfde is. Zonder de PCB's na te lopen kan je dus geen enkel apparaat met een speaker erin vertrouwen. Heck, hoe zeker weet je berhaupt dat er niet een verborgen microfoon in willekeurige apparaten zit zonder ze open te schroeven?
Een paper daarover: https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1611/1611.07350.pdf
Android zegt ook dat m'n mic uit staat, maar in werkelijkheid is dat niet zo.
Je bent je van bewust dat je een speaker als microfoon kan gebruiken ?
Je bent je van bewust dat je een speaker als microfoon kan gebruiken ?
Dat kan wel echter pikt deze natuurlijk weinig tot niets op. Om een spoel van een luidspreker te laten bewegen -en geluid op te vangen- die daarnaast ook nog achter een metalen rooster zit moet je fanatiek zware geluidsgolven produceren of direct tegen de membraan van de luidspreker spreken.
Doe maar 149. Uiteindelijk was de Play 1 oorspronkelijk 175
De Play 1 staat toch voor 198 in de pricewatch ?
Volgens mij voor 198,-, maar ik vergelijk de adviesprijs van de One met de verkoopprijs van de Play:1 op de website van Sonos. Wel zo eerlijk lijkt mij :)
Misschien ook wel handig om te weten is dat deze Sonos One, net als de Play:1, in een 5:1 configuratie kan worden gezet. Dus 2x Sonos One, 1x Sonos Playbar en 1x Sonos Sub. Dus eigenlijk is het gewoon een Play:1, maar dan met ondersteuning voor spraak assistenten :).
bron: http://www.sonos.com/nl-nl/shop/one.html
Maar kun je ook een 1 One kopen en deze koppelen met 1 Play:1 i.c.m. met Sonos Playbar? Dat scheelt voor mij (heb nu 2 Play:1 en een Playbar) al weer 229 euro. Per slot van rekening hoef ik geen 2 smart speakers.

[Reactie gewijzigd door Galvatron op 5 oktober 2017 14:02]

Volgens een reactie van Sonos op Facebook kan dit niet "Yes, you will need to upgrade both speakers as the Sonos One and the Play:1 are two different types of speakers. You need two of the same type to create a stereo pair."
Gemiste kans zeg. Met een extra One had ik met mijn huidige Play:1 een paar kunnen maken.
Geen kans, technisch niet haalbaar..... oude techniek / nieuwe techniek.
Das wel een beetje jammer maar ook technisch te begrijpen. Dan kan ik beter 1 One kopen die ik ergens anders neerzet.
Jammer, dan zal ik dus nog een Play:1 moeten kopen.
Ik vermoed van wel, aangezien ze technisch zo goed als hetzelfde zijn (Zoals in de reactie van @rens-br hieronder valt te lezen). Maar 100% zeker weet ik het niet omdat het verder nergens genoemd is.
nee 2x one, of 2x play:1
zelfde verhaal voor stereoparen
Heb je misschien een bron waarin vermeld staat dat ze niet te combineren zijn?
Afhankelijk van waar je hem koopt is de prijs praktisch gelijk. Zou zeggen dat de Play:1 er gewoon uit gaat aangezien de specs gelijk zijn op de touchbediening en microfoons na.
Dat kan vast en zeker maar de One heeft net zoals de Play:1 Mono geluid. Als je er twee combineert kun je dus een stereo-paar van maken.

Reactie niet goed gelezen. De One en Play:1 zijn nagenoeg hetzelfde, dus ik verwacht wel dat je een Play:1 kan combineren met een One.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 5 oktober 2017 14:02]

Niet iedereen zit te wachten op afluisterfunctionaliteit.
Daarnaast: ondersteund Sonos nou eindelijk al eens HiRes bestanden en MQA?
Videopac, heb je wel goed alle informatie over het product doorgenomen?

De microfoon kan worden uitgezet wanneer je wil. Er is een LED indicator op de bovenkant die gekoppelt is aan het stroomcircuit van de microfoon dus als je het lampje niet aan ziet staan, staat de microfoon uit.

Lavak, de Play:1 die op het moment wordt verkocht is 229 euro, de nieuwe Sonos One is ook 229 euro. Dit terwijl deze Sonos One een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden gaat openen zodra Amazon Alexa gaat ondersteunen in Nederland. Daarnaast Airplay functionaliteit, iets waar klanten al naar vragen sinds dat Apple Airplay heeft uitgegeven.

Lijkt mij dat jullie gewoon aan het klagen zijn om het klagen zonder echt een basis te hebben waarom. Beetje jammer. Misschien dat je de volgende keer iets meer tijd neemt om echt dingen te onderzoeken in plaats van altijd maar meteen de meest negatieve bedoelingen aanneemt.
Op zich moet er geen microfoon in de speaker zitten om op te nemen:
https://nakedsecurity.sop...avesdropping-microphones/

En aangezien ze de gebruikersvoorwaarden ook nog eens aangepast hebben, kunnen ze informatie nu inzamelen zonder opt-out mogelijkheid.
https://tweakers.net/nieu...den-worden-geweigerd.html
Niet iedereen zit te wachten op afluisterfunctionaliteit.
Dat beseffen ze bij Sonos ook. Daarom hebben ze een hardwarekoppeling tussen de brandende led-indicator en de microfoon, zodat je altijd zeker weet of de microfoon van je speaker actief is en dat niemand meeluistert als je privacy wilt.

Aangezien de One hetzelfde geprijsd is als de PLAY:1, heb je dan altijd nog een iets vernieuwd design en touch knoppen bovenop.
[...]


Dat beseffen ze bij Sonos ook. Daarom hebben ze een hardwarekoppeling tussen de brandende led-indicator en de microfoon, zodat je altijd zeker weet of de microfoon van je speaker actief is en dat niemand meeluistert als je privacy wilt.
Beetje knappe kop werkt daar ook wel omheen. Geld voor laptops met een indicatie led bij de webcam bv ook. Geeft eerder een vals gevoel van zekerheid.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 5 oktober 2017 14:31]

Dan kan je er net zo goed van uit gaan dat je nu ook door je telefoon 24/7 word afgeluisterd wordt, want er zit een microfoon in
Dan kan je er net zo goed van uit gaan dat je nu ook door je telefoon 24/7 word afgeluisterd wordt, want er zit een microfoon in
Dat ga ik eigenlijk ook wel, straks met die sleepwet helemaal. Tekenen dus.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 5 oktober 2017 17:06]

Via satelliet al decennia.
dat kan ook, zelfs als hij uitstaat. Was ontwerpeis bij de eerste gsm protocols afaik
Je kan een speaker gebruiken als microfoon
Je wordt afgeluisterd en kost nog 30 euro meer dan de gewone Play 1.

En de consument slikt het als zoete koek, bizar...
Je krijgt ook nog airplay 2 als apple gebruiker, voor mij de reden waarom ik hem zal kopen. Net even weer wat makkelijker in het gebruik :)
Die assistent mogen ze houden gezien het in NL niet goed werkt.
Airplay 2 ondersteuning komt ook naar de gewone Play:1 speakers ;)
Oh dat is heel goed om te horen. Ik dacht dat er hardware voor ingebouwd moest zijn.
Airplay 1 vereiste speciale hardware, airplay 2 alleen software. Ik ben heel blij dat die twee bedrijven dit eindelijk zo oplossen. Nu nog een manier om ook van mijn Windows pc naar een sonos te streamen en mijn 1 kan als pc speaker functioneren (ik heb al een eerste generatie play 5 aan 1 van mijn pc's hangen maar dat is net ff te prijzig voor.meer computers)
Volgens mij kan dit gewoon?

Als je b.v. Mediaplayer gebruikt, kun je de speakers selecteren vanuit je netwerk en dan de gewenste Sonos afspelen.

Dit kan ook met VLC, overige programma's weet ik niet.
Misschien is dat wel het grootste nieuws, Sonos opent zich voor andere netwerkprotocollen!!

Tot op heden was het een behoorlijke closed system, al hebben ze vorig jaar met hun API ook al getoond dat ze bereid zijn zich open te stellen.
Heel goede stap van Sonos, oude gebruikers ook gewoon voorzien van nieuwe features indien mogelijk. Nuttige toevoeging, bedankt voor de info!
Top!
Heel benieuwd of mijn ATV4 dan via AirPlay2 een koppeling kan houden met de Playbar en 2x Play1 en geluid in surround doorgeeft.
Door het gemis van een optical out op de ATV en het door Sonos stug blijven vasthouden aan alleen optical (ipv hdmi) kan ik geen surround krijgen zolang een TV alleen stereo weergeeft.
HDMI naar Optisch adaptertje?
Ja uiteraard werkt dat, maar ik heb een Sonos en Apple tv in een mooie cleane setup en geen trek in adapters etc
Ja en nu krijg je ook al koptelefoons met google assistent zoals van Bose, daar zit ik dus ook totaal niet op te wachten.
Hopelijk blijven ze van de oordopjes voorlopig nog even af met deze in mijn eigen ziende onzin.
Pfoe gelukkig ben jij niet de enige op de wereld en vinden sommige mensen het wel fijn.
Niet iedereen zit te wachten op afluisterfunctionaliteit.
Daarnaast: ondersteund Sonos nou eindelijk al eens HiRes bestanden en MQA?
Helemaal mee eens.
Als ze willen luisteren ze alles mee ...denk ik
Ik heb de Sonos systemen altijd leuk gevonden betreft tech, maar audio is gewoon slecht. Een typisch geval van veel high en low door de sub, maar het middengebied is er gewoon haast niet. Ik vind het zelfs wat drukkend en vermoeiend om naar te luisteren.
Slecht? Heb je ooit wel eens naar de Play:5 Generatie 2 geluisterd? De eerdere speakers waren inderdaad erg "Amerikaans" in hun geluid maar de Play:5 Gen2 en de nieuwe Playbase hebben een heel zuiver geluid en veel meer middengebied dan dat je hier credit aan geeft.
Ik hoop dat ze de Play 1 erin houden zodat ik niet mee hoef te doen aan die onzin ... want dan zijn ze bij deze een klant kwijt.
Hij heeft het over systemen, als in meervoud. Het klopt dan ook gewoon wat hij zegt. Dat de Play 5 v2 goed klinkt mag ook wel want dit is de grootste en zwaarste Play speaker die ze hebben. Dit is dus een uitzondering op de regel, maar ook deze komt in niet in de buurt van een fatsoenlijke versterker met idem speakers.
Ik kan er niet naar luisteren want hij ondersteund mijn 24-bit bestanden niet, in tegenstelling tot mijn 10 jaar oude Squeezebox.

Sonos is in niets beter dan BlueSound of Denon Heos. Geen enkele reden om geld uit te geven aan de Sonos-hype.
ik heb hier thuis 2x Play:5 (2nd gen.) staan in stereo opstelling.
Dat geeft toch echt wel een sublieme luister ervaring kan ik je vertellen.
2 van de deze boxen samen geven een zeer helder geluidsbeeld weer.
Zet er nog een Sub bij en je dendert je kamer uit... haha.
Slecht? Wellicht even naar schoneberg voor een gehoortest?
Ach smaak, lets not twist again.
Misschien goed te vermelden dat Apple AirPlay 2 ook naar de 'oude' Sonos speakers komt in de vorm van een update.
Een software update? Ik neem aan dat je wel fysieke Airplay 2 hardware moet hebben om aan te zetten op de 'oude' omgeving ... toch?
Nee Airplay 2 is softwarematig (mits wifi aanwezig) waardoor een hardware wijziging niet nodig is. Zie: http://elektrozine.be/son...af-2018-toe-aan-speakers/
Waarom is wifi nodig? Ik gebruik al mijn Sonos producten via ethernet, ik moet niets weten van wifi, enorm veel traffiek welke Sonos genereert.
Airplay moet toch niet rechtstreeks maar gaat via je netwerk hoop ik?
Daar wordt ik vrolijk van.
Dus dan kun je youtube filmpjes vanaf je telefoon op je sonos speakers beluisteren
Let wel, wij moeten nog minimaal een half jaar wachten op een Nederlandstalige Google Assistant, want ze zijn nu op zoek naar een tekstschrijver. Voordat het er allemaal is kunnen we dus nog even wachten. Alexa hebben we hier in NL eigenlijk ook niet. De verhalen zijn dat location based services niet optimaal werken en geen Nederlands. Dus zelfs als Sonos het ondersteunt kan het zijn dat het hier uit staat of dat het alleen in het Engels werkt en dat de functionaliteit beperkt is. Maar het kan ook zijn dat je een Sonos One koopt die alleen Sonos One kan doen en verder niets.

Ja, ik ben nog heel chagrijnig van Google's aankondigingen gisteravond vrijwel niets is beschikbaar of bruikbaar hier in Nederland. We wonen in de A.I achterbuurt.
Same in Belgi natuurlijk.
De Google Pixel Buds kunnen dan weer wel naar Nederlands vertalen, dus raar dat ze nog enkel spreken over '7 countries'.
Hoezo niets is hier bruikbaar?

Google home werkt gewoon in Belgi hoor.

Hij is ook gewoon te koop hier bij Fnac: https://www.fnac.com/Sear...ch=google+home&sft=1&sa=0

De mini staat er zelfs al op ook.

De max jammer genoeg nog wel niet.

Al zijn ze wel goedkoper in bijvoorbeeld Engeland waar je omgerekend voor 129 euro er eentje vindt en vaak nog met een chromecast bij.
Zucht. Ik wilde de echo aansluiten op mijn system. Ik hoop dat ze dat ook realiseren en niet dat ik een nieuwe speaker moet kopen...
Je kan ook een Echo device koppelen met de "oude" omgeving!

https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4158
ik heb me een ongeluk gegoogled. Thanks for the link
Hele mooie aanvulling!
Ik juich dit toe als SONOS fan!
Het enige wat ik jammer blijf vinden is dat er geen input (jack of toslink) op de SONOS play:1 /play:3 en de ONE zitten. Twee ONES (of 1 one en een play1) als speakers voor de pc. Dat lijkt me ideaal!
Eindelijk ook airplay(2). En een volledig open systeem. Kwestie van tijd voordat het ook prima werkt met je domotica etc.

Edit: typo’s

[Reactie gewijzigd door Redwood op 6 oktober 2017 01:23]

Koop een Playstation + Playbar --> ET VOILA
Leg eens uit wat je bedoelt. Ik heb een PlayStation n een soundbar.
Ik ben zelf erg tevreden met de hp Pavilion wave. Is gewoon een redelijke computer en speaker in 1. Wordt alleen niet verkocht in Nederland. En gebruikt Windows Cortania als digitale assistent.
Lagere prijs als de nieuwe Home, en waarschijnlijk (Sonos kennende) betere kwaliteit. Plus de assistant keuze.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8