Sonos onthult Beam-soundbarspeaker met microfoons voor spraakassistent

Sonos heeft de Beam aangekondigd. Het is de bedoeling dat deze kruising tussen een soundbar en slimme speaker voor of onder een tv wordt geplaatst en kan dienen als reguliere soundbar, waarbij er via vijf far field-microfoons ook ondersteuning is voor stembediening.

Volgens Sonos ondersteunt de Beam 49 verschillende muziekdiensten en is er in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Canada, Australië en binnenkort in Frankrijk ook ondersteuning voor Alexa, de digitale stemassistent van Amazon. Ook andere spraakassistenten zullen ondersteuning krijgen, als is niet duidelijk wanneer dat het geval is en wanneer Alexa ook in de Benelux beschikbaar komt op de Beam. De Sonos Beam beschikt over wifi en een ethernetpoort en kan met de stem worden bediend, maar ook via de Sonos-App of een willekeurige app van een muziekdienst.

Het apparaat beschikt over een tweeter en vier drivers, waarvan er twee in een hoek aan beide uiteinden zijn geplaatst en de resterende twee in het midden zitten. Gezamenlijk creëren deze luidsprekers drie audiokanalen: links, rechts en in het midden. Eventueel kunnen gebruikers exemplaren van de Sonos One en de Sonos Sub toevoegen om de Beam te integreren in een 5.1-surroundsysteem. De speaker heeft slechts één hdmi-aansluiting, van het type hdmi-arc, zodat het op een tv kan worden aangesloten en het audiosignaal wordt doorgegeven aan de Beam.

De Sonos Beam is een relatief kleine soundbar met een lengte van 65cm en is beschikbaar vanaf 17 juli voor een prijs van 449 euro. Apple's AirPlay 2 wordt in juli via een software-update toegevoegd aan de Sonos Beam, zodat gebruikers van iOS-apparaten ook direct muziek kunnen afspelen op de nieuwe soundbar.

Sonos BeamSonos Beam

Door Joris Jansen

Redacteur

06-06-2018 • 21:31

76

Reacties (76)

76
75
46
8
0
23
Wijzig sortering
Ik vind het persoonlijk erg jammer dat ze een afgeslankte soundbar hebben uitgebracht i.p.v. een volwaardige opvolger van de Playbar met HDMI, AirPlay 2 en voicecontrol.
Wat mij betreft een gemiste kans. Ook snap ik de HDMI aansluiting niet helemaal, alleen voor CEC zie ik een voordeel, maar ondersteunt geen HD formaten, Atmos, etc.

Zonde, goede prijs hoor, maar ik had graag iets groter en duurder gezien met dts HD , dolby HD , etc.
Anoniem: 278375 @Halo_Master6 juni 2018 23:50
Zonde, goede prijs hoor, maar ik had graag iets groter en duurder gezien met dts HD , dolby HD , etc.
Als je bedoelt Dolby TrueHD, dan denk ik niet dat je dat gaat vinden in deze prijsklasse. 24bits ondersteuning is nodig, dat heeft Sonos niet.

Sowieso zit Sonos niet in de audiofiele hoek. "Makkelijk" geluid dat veel laag heeft, maar details komen er niet echt uit. En een (halve) dag naar een Sonos speaker luisteren is voor veel oren niet prettig. Verklaart ook waarom ze proberen een plek te pakken als assistent speaker systeem, op audio gebied kunnen ze zich niet meer onderscheiden.

Heb zelf na vijf jaar Sonos de sprong gewaagd en het hele systeem vervangen door spelers van Bluesound. Nu een half jaar geleden. Kost wat extra, maar geweldig! Dan merk je dat de betere fabrikanten de streamer markt echt hebben omarmd: een focus op kwaliteit audio maakt ook echt verschil. Je komt niet meer onder een abonnement op Deezer HiFi (of Qobuz of Tidal) uit.

Ik denk dat Soundbars van de betere fabrikanten meer passen bij wat je zoekt. Ik heb die van Bluesound niet, maar die krijgt goede kritieken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 278375 op 23 juli 2024 14:31]

Het woord soundbar en audiofiel kun je eigenlijk überhaupt niet in dezelfde zin gebruiken.

Handig voor streaming e.d. maar dat is het ook eigenlijk wel. Ik snap het sowieso niet. Iedereen wilt een scherm met zo min mogelijk bezel, alles zo clean mogelijk, en vervolgens zo'n lelijk apparaat eronder te hangen.

Doet mij een beetje denken aan die jaren 90 monitoren, waar de speakertjes aan de zijkanten aan vast hingen. Qua geluid ook weinig verandering.

Doe mij maar gewoon 2 vloerstaanders.
Ik had best goed spul staan met vloerstaanders, alles erop en eraan. Top geluid.

Heb nu echter een nieuw huis en had geen zin meer in al dat gehannes met die kabels etc. Ik heb toen gekozen voor de Soundbar+Sub+2x Play1 voor de surround set, en ik heb nog een Play5 staan bij mijn platenspeler. Ik kan alles koppelen met elkaar, ik kan van elke device alles afspelen. Het werkt gewoon super.

Ik heb op geluidskwaliteit wel wat ingeleverd, maar als ik film kijk, presteert de Sonos denk ik zelfs beter. Als ik een plaat luister klinkt het wel wat minder, maar goed, het gemak wint het bij mij dus :)

[Reactie gewijzigd door SamuraiP1zzaCat op 23 juli 2024 14:31]

Nee, dat weet ik.
Daarom hadden ze van mij wel een duurdere en grotere uit mogen brengen met wel de mogelijkheden als dts-HD en Dolby TrueHD . Ik had verwacht dat ze met de opvolger van de Playbar zouden komen voor omstreeks de 700euro(zonder sub).

Bluesound is mooi, maar ook geen HD formaten zoals dts of dolby HD.

Wellicht toch naar gaan kijken naar een Denon Heos.
Of toch een Yamaha soundprojector.
De HDMI wordt puur gebruikt icm voice commands. Dus het in- en uitschakelen van je TV en volume control (ook je Sonos volume bedienen met je TV-remote).
Ja, begrijp ik, het os puur voor HDMI CEC besturing, maar ik vind het gewoon niet meer van deze tijd om geen HD formaten aan te bieden, als je met iets nieuws komt.

Ik had het wel begrepen als ze hiernaast ook een duurdere en grotere Sonos Beam plus of zo hadden aangeboden, als vervanger voor de Playbar, met meer HDMI ingangen voor andere bronnen, en op zijn minst dts en dolby HD hadden ondersteund.

Nu is het eigenlijk lager dan mainstream dat ze aanbieden, voor hetzelfde geld kan ik een basis soundbar kopen met HDMI ingangen en er een Alexa/ echo op aansluiten.
Hopelijk rollen ze dit jaar nog de Google Assistant uit. Heb nu een Sonos One en ben er zeer tevreden van. Als de beide worden ondersteund wordt dit een insta-buy.

Vraag me af, kan je dan deze bar, samen met 2 Sonos One's combineren tot een 5.0 systeem? Als ze dan nog een sub uitbrengen zodat je een 5.1 opstelling kan hebben, dat zou geweldig zijn! Normaal kan je Sonos systemen zo toch met mekaar combineren, niet?
Niet 100%, maar je kunt GA al wel gebruiken via Yonomi

[Reactie gewijzigd door VincentdeVreede op 23 juli 2024 14:31]

Ja dat kan, ze verkopen zelfs een bundel met deze Beam, 2 Play:1's en een Sub (bass):
https://www.sonos.com/nl-...sound-beam-sub-play1.html
Ja je kan zeker combineren. Een losse sub hebben ze al he :)
Hopelijk kunnen de microfoons mechanisch worden uitgeschakeld. We hebben geen behoefte aan nog meer afluisterapparaten in huis.
Ja, dat kan. Ik neem trouwens aan dat je je telefoons veilig in de schuur bewaart?
Anoniem: 159816 6 juni 2018 22:25
Zijn er eigenlijk soundbars die wel goed klinken? Ik heb er al een aantal gedemo'd en was niet onder de indruk. Misschien heb ik in de verkeerde prijsklasse (1000 á 1500 incl. sub) gekeken?
Zonder Streaming techniek dus puur soundbar is er ook nog een Focal die heel erg goed klinkt.

https://www.focal.com/en/...ension/soundbar-dimension

Focal is een speaker merk die al jaren mee gaat alleen niet doet aan naamsbekendheid. Google maar. :)
Ht-st5000 van Sony die klinkt zeer goed en met dolby atmos en dts-x ondersteuning.
Die heb ik gehoord, viel tegen. De (lage) midrange was ik niet echt over te spreken. Subwoofer was op zich wel prima. Heel laag ging het niet (te kleine woofer), maar wat hij deed was wel oké.
Misschien moet je hem nog eens luisteren in een andere ruimte. Van de soundbars in die prijsklasse is dit toch wel 1 van de betere. Ook whathifi geeft hem 5 sterren: https://www.whathifi.com/...view&type=product&pos=top

Ik heb hem thuis staan en geluid is echt supergoed. Maar het ligt ook heel erg aan de ruimte en hoe die afgesteld is. In het menu kan je instellen hoe hoog je plafond is en hoe ver je er vanaf zit etc. Dat maakt ook een groot verschil.
Er zijn weinig dingen die whathifi geen 4 of 5 sterren geeft ;).
Dat is natuurlijk onzin, als je kijkt naar alle homecinema systemen waar ze een review over hebben geschreven zijn er van de 8863 maar 319 die een 5 sterren rating hebben gekregen, dat is dus minder dan 5% . Dus waar je deze info vandaan haalt geen idee. Maar whathifi is een gerenommeerde website.
Ze houden bij die ratings rekening met de prijs van het product, voor mij is dat minder van belang. Ze hebben daarnaast niet eens metingen van de producten die ze reviewen...
Welke audio review website raad jij dan aan?
Anoniem: 159816 @defcon848 juni 2018 20:00
Stereophile/Innerfidelity is wel een goede.
Heb deze ook en is inderdaad erg goed
Ja, de Yamaha ysp5600 is de king, maar dat is ongeveer 1500 euro zonder een sub.
Anoniem: 159816 @Halo_Master6 juni 2018 22:32
Wat een bizarre unit! Kan alleen nergens vinden wat voor frequentie bereik hij doet, het is fijn als een sub pas laag hoeft in te grijpen.
Ja die zijn er check bluesound, klinkt echt beter als de rest maar is wel een investering, zeker als je surround wil.
Omdat hier slechts één HDMI poort op zit is het niet mogelijk om bijvoorbeeld vanaf een PS4 geluid naar deze Beam te sturen toch of ben ik nu gek?
Je plugged alleen speaker met hdmi in de tv. Als je dan je PS4 aansluit gaat het signaal vanaf de PS4 door de tv naar de speaker.
Mits je TV ARC ondersteunt, niet alle TV's doen dat.
Er is wel een optical out naar HDMI adapter in de box. Ok dan mis je wel HDMI-CEC natuurlijk, maar dan kan je het tenminste wel gebruiken als 'domme' audio output.
Bedankt! @Sebas_02 @renegrunn @tekken4111

Heb HDMI ARC dus wel interessant en betaalbaar :)

Zit volgens de site ook een optische aansluiting op overigens:
https://www.sonos.com/nl-...AEgJIRvD_BwE&gclsrc=aw.ds

[Reactie gewijzigd door Evernote op 23 juli 2024 14:31]

Of of, of HDMI of Optisch! Ze leveren een converter mee!
Ah ja inderdaad! Je hebt gelijk!
Zoals ik het uit het artikel begrijp stuurt de tv het geluid door naar de sonos beam. Als jij dus een ps4 in je tv doet met hdmi neem ik aan dat het geluid van de tv, zoals dus in het artikel staat, naar de beam gestuurd wordt.
Jawel hoor, sluit hem aan op de hdmi arc poort van je tv (als je deze hebt), ps4 op een andere hdmi poort op je tv en klaar.
Het lijkt er op dat je ‘m sowieso kan gebruiken met TV’s die enkel een optische aansluiting maar geen ARC heeft dmv een adapter.

“If your TV does not have HDMI ARC, connect using the included Optical Audio Adapter.”
Je hangt de Beam aan je TV via HDMI. Op het moment dat je je PS4 inschakelt, gaat het PS4 geluid via je TV naar je Beam.
Sonos. Ze moeten eens ophouden met hun producten als Home Cinema Set naar de onwetende consument te marketen.

Ik ben er ook ingetrapt. Wat heb je aan een home cinema set als hij de meerderheid aan content gewoon in stereo afspeelt.

Dit was hun kans. Helaas. Sonos support anno 2018 alleen Dolby Digital. Triest. Is er ergens een alternatief?
Ik denk dat je eens wat meer research moet doen. Ik kan eenvoudig al mijn 5.1 bronmateriaal afspelen als 5.1 op mijn Sonos systeem (Playbar, sub en 2x play3).
Ik ga hier niet alles vervuilen met mijn uitleg, maar mocht je vragen hebben PM me maar.
Ik ook. Maar niet zonder overal compromissen te moeten maken omdat Sonos transcoding nodig heeft om 5.1 te kunnen afspelen.

En ik kan je verzekeren dat een ultra-hd bluray speler met transcoding naar 5.1 niet goedkoop is, maar dat heb je wel nodig om in surround sound ultra-hd blurays te kijken met je sonos set.
Het probleem is dat de meeste gebruikers de soundbar direct op de tv aansluiten.
Het gros van de tv's ondersteund alleen dolby digital op de uitgangen (arc en optisch)
Dit zal wel iets met licenties te maken hebben.

Waarom zou sonos investeren in licenties voor audio formaten die de meeste tv's toch niet uitsturen.
En ik denk dat het de gemiddelde sonos gebruiker geen eene moer uitmaakt :Y)

Een beetje zichzelf respecterende soundbar moet meerdere HDMI inputs hebben.
Zo kan deze als hub fungeren tussen alle bronnen, en zelf de audio processing doen.
En dus ook de hogere surround formaten ondersteunen.

Of neem een volwaardige receiver met fatsoenlijke speakers ;)

[Reactie gewijzigd door ronnie vd op 23 juli 2024 14:31]

Je kan beter denon heos kopen, vooral de nieuwe bar, 4 hdmi poort en 1 out (met arc) en support voor veel audio codecs, op deze manier kun je je bar gebruiken als hub en al je apparaten (blu-ray speler, tv setopbox, chromecast, apple tv) enz erop aansluiten, zonder dat je tv de audio moet doorgeven, want er zijn nog maar weinig tv's die goed 5.1, laat staan andere codecs.
heos bar bedoel je? die is wel 1000 euro tegenwoordig.
bundle koop je een bar, sub en rears voor €1700,-
Ik ben er ook ingetrapt. Wat heb je aan een home cinema set als hij de meerderheid aan content gewoon in stereo afspeelt.
Lekker subjectieve reactie. Hier wordt alles netjes in 5.1 surround afgespeeld omdat de bronnen 5.1 leveren. In dat laatste zit het probleem bij de meesten. Bij twee kennissen stond de output van STB en/of TV op stereo. Daar kan geen enkele soundbar 5.1 van maken. Instelling gewijzigd en er ging een (surround) wereld voor hen open. Vergeet ook niet dat "tweeakters' niet de gemiddelde gebruiker is. De gemiddelde Mediamarkt bezoeker wil gewoon een surround systeem en weet niets of zeer weinig af van termen als Atmos, Dolby, Prologic etc etc.
80% van blurays is in DTS. Dat speelt jouw Sonos soundbar niet af. Je moet dan iets hebben dat transcodeert. Bluray speler bijv. en deze weer comprimeert naar Dolby digital. Want over de optische connectie kan hij niks zwaarders aan qua bandbreedte.

Vergeet maar het gebruiken van apps als Plex bijv met je Sonos Cinema Set.
Daar is niks subjectiefs aan. Gewoon 3 jaar ervaring met Sonos.

De gemiddelde gebruiker wordt door Sonos in het ootje genomen. Ze komen er vaak achteraf achter als hun DVD/Bluray geen geluid maakt.
Denon Heos, BlueSound, Yamaha MusicCast.
Leuke toevoeging aan de productlijn. Persoonlijk baal ik wel, ik heb sinds kort een stereo paar play 5 aangeschaft en ben ook in de markt voor een soundbar voor m’n tv. Ik ging er van uit (nooit ergens van uit gaan) dat het sonos systeem flexibel is opgezet en je zelf een configuratie kan bouwen. Ik had dus gedacht een playbar als center en mijn play 5’s als L/R front te kunnen gebruiken. Nu kom ik er na de aankondiging van de beam helaas achter dat mijn aanneme fout is, het blijkt helaas niet te kunnen, je kan ze alleen als rear speakers inzetten. Hopelijk brengen ze wat meer flexibiliteit ooit uit dmv een software update.
Dit kan bij mijn weten wel hoor. Ik gebruik de Beam op dit moment en heb twee Play 1's als rear speakers. Die kan ik instellen als surround-rear-speakers, of als volwaardig stereopaar (wat mijn voorkeur heeft, dan heb ik bij TV-kijken ook alle voice over de speakers die aan weerszijden van mijn bank staan. Een beetje redelijk wifi in je huis is trouwens wel een must, je hebt redelijk snel hapering als je de speakers niet als surround-rear-speakers opstelt, maar als stereopaar gebruikt.
Redelijk wifi is op zich geen must. Dat is juist het mooie van Sonos. Sonos maakt een eigen SonosNet indien je minimaal 1 speaker bekabeld aansluit.

Je krijgt dan een door Sonos gegenereerd draadloos mesh netwerk, waarbij iedere speaker zowel een cliënt als een access point is. Alle speakers binnen bereik communiceren met elkaar om zo de sterkst mogelijke verbinding te berekenen naar de root bridge (bekabelde speaker). Dan boeit het niets als je een bagger router van jouw provider hebt, zo lang je maar voldoende bandbreedte hebt en de afzonderlijke componenten minstens 1 degelijke verbinding naar een andere speaker hebben.

Het is zelfs zo dat je, als je bij wijze van achterin jouw tuin geen wifi signaal hebt, maar wel een Sonos speaker binnen bereik hebt, je jouw SonosNet open zou kunnen gooien en via die verbinding de boel nog aan kan sturen of zelfs zou kunnen internetten (alleen met Android apparaten overigens), al is dat niet raadzaam.
Wat jij zegt klopt alleen als je een gangbare bron als Spotify gebruikt. Het probleem zit hem in het feit, dat 1 device de input van je TV pakt, dat met zo min mogelijk latency zonder buffer naar je andere speakers moet versturen. Dit is behoorlijk storingsgevoelig en mijn Nighthawk R7000 heeft hier al moeite mee. Zie https://nl.community.sono...00/haperend-systeem-43982.

Dit euvel had ik destijds al toen ik mijn TV via aux in aan mijn Play:5 hing. Dit probleem is nog steeds aanwezig bij de Beam helaas. Sonos raadt aan om rear speakers (Play:1's in mijn geval) in te stellen als surround rear speakers in plaats van een dedicated room, omdat er een klap minder data verstuurd hoeft te worden voor surround rear's. Maar daar zit ik niet op de wachten, want in surround setup zijn de rear speakers bijna nutteloos, er komt amper geluid uit.
Als je SonosNet gebruikt heeft de kwaliteit van jouw router er toch weinig meer mee te maken? Immers werkt het systeem dan op het eigen Sonos wifi netwerk en niet jouw wifi.

Het probleem is bij mij in combinatie met de soundbar in ieder geval niet bekend. Ik ga er eens mee testen in diverse settings, en hetzelfde ook via een aux input op een play 5.

Dat Sonos surround rear als setting aanraadt begrijp ik wel. Voor de surround setting gebruikt SonosNet de 5 ghz ipv 2.4 ghz band.

Ik ben wel benieuwd hoe de Matrix van jouw Sonos er uit ziet. Daar zal toch wel een indicatie van de oorzaak van het probleem moeten liggen.

Wij leveren met grote regelmaat Sonos systemen aan klanten en meestal draaien ze thuis een wifi op een standaard router van de providers. Zelfs met die routers lopen we zelden tegen problemen aan. Voor de gemiddelde Sonos gebruiker volstaat dat gewoon.
Jij hebt de beam al thuis staan? Hij is gister pas aangekondigd. :D

Dat instellen als rear speakers of stereo paar snap ik. Maar ik wil graag mijn speakers als front links en rechts en dan de beam of playbar als center. Deze hoeft dan dus geen stereo meer te doen.
Tzt zou ik dan eventueel een setje play 1 als rear speakers kunnen aanschaffen.
Ik heb 'm mogen testen een poosje :)
Hier wordt al een paar jaar om gevraagd. Ga er dus maar niet van uit dat het nog komt...
Sterker nog, volgens mij kun je Play 5 heelmaal niet inzetten als onderdeel van een Sonos surround systeem... Maar dat zou ook alleen voor de 'oude' 5's kunnen gelden.
Is idd erg jammer, en moet toch met een software update, zoals je al zegt, op te lossen zijn.
Dat geldt inderdaad enkel voor de gen1. Deze beschikt niet over 5ghz wifi wat sonos kennelijk wel nodig heeft voor een goed werkende 5.1 setup.
Kijk.. weer wat geleerd!

Laat onverlet dat ik me heel goed kan voorstellen dat mensen graag 2x een Play 5 als front L+R, Playbar als center en 2x Play 3 (waar blijft die nieuwe?!) als L+R surround zouden willen hebben. (En als we dan toch bezig zijn mss nog 2x 'n Beam als extra surround, 7.0 of 7.1...)
Niks voor mij persoonlijk, maar ik heb toevallig ontzettend veel mensen om me heen die echt met Sonos weg lopen. Gebruiksgemak véél beter dan 'vroeger' (zeker icm met streamingdiensten), geluid vaak ook beter dan 'vroeger'. Win-win dus.
Zoals gezegd, gaat voor mij niet op.
Voor mij gaat het eigenlijk ook niet helemaal op. Wat betreft het gemak op zich wel, maar ik heb helaas toch wel flink in moeten leveren tov mijn oude set. De play 5 is echter wel lekker compact en prima geschikt voor achtergrond muziek. Voor een stevige luistersessie komen ze naar mijn mening net iets te kort maar je kan denk ik ook niet anders verwachten van dit formaat luidsprekers.
Mooi ding natuurlijk maar geen DTS ondersteuning om maar wat te noemen. Je moet het doen met PCM stereo en Dolby Digital.
Anoniem: 306567 @Tweaqer6 juni 2018 22:29
Dit is dus een groot nadeel, dolby digital is van alle codecs de slechtste. Je mist dan dolby-hd, dts, dts-hd etc. Dolby-hd is er al vanaf toen de bluray geïntroduceerd werd. Hoe kan het dat ze nog steeds de ondersteuning daarvoor niet hebben?

Tevens ook geen chromecast ondersteuning, vergelijkbare sets in deze prijsklasse hebben dit allemaal wel. Het is dat ze de naam mee hebben....
Ongelooflijk dat ze weer die fout hebben gemaakt. Bij de vorige Playbar was dat zowat het meest gehoorde punt van commentaar erop, en weer doen ze hetzelfde. Ik denk dat het ergens technische niet kan.
Anoniem: 1079061 6 juni 2018 21:49
Vraag me af hoe goed het geluid zal zijn ten opzichte van de Sonos play. Ziet er in ieder geval best mooi uit.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1079061 op 23 juli 2024 14:31]

Ik vond hem verbazingwekkend goed klinken voor zijn formaat. Erg leuke speaker en ook verkrijgbaar in wit, wat wellicht voor sommigen ook interessant is.

Uiteindelijk moet je hem beoordelen op wat hij brengt ten opzichte van de doelgroep. Dat zijn uiteraard niet de audiofielen op deze aardbol, maar juist jonge gezinnen en dergelijke. Daarvoor is dit volgens mij een schitterend product.
Ik vind hem minstens zo goed klinken als de Play:Bar. Stuk compacter, maar vrij vol geluid voor zijn formaat.
Hier wordt ik wel enthousiast van. Ik mis alleen nog een compacte en vooral netter geprijsde sub. Ze zouden zelf eens moeten zien wat de meest verkochte tv's kosten. Over het algemeen gaan mensen niet meer dan dat uitgeven aan geluid. Als ze naast deze 400 euro kostende soundbar nog een compacte sub uitbrengen voor 300 euro, dan wordt dit voor veel mensen natuurlijk veel bereikbaarder.
Mooi ding, ideaal als je een subtiele soundbar zoekt en toch al Sonos hebt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.