Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sonos zegt te praten met Apple over Siri-integratie in audioproducten

Sonos zegt dat het gesprekken voert met Apple om digitale assistent Siri in te bouwen in zijn audioproducten. Sonos-producten kunnen werken met Amazon Alexa en dankzij een toekomstige update met Google Assistant.

Apple heeft Siri nog niet opengesteld voor producten van derden en het is onbekend of dat zal gebeuren. De directeur van Sonos, Patrick Spence, zegt tegen The Verge dat het bedrijf gesprekken voert met Apple over de integratie van Siri. Er lijkt nog geen beslissing gevallen te zijn over het onderwerp.

Spence: "Ik denk dat Apple moet gaan beslissen of het Siri gaat openen voor derde partijen. Wij hebben een goede relatie met Apple en we hebben hier gesprekken over gehad. Ik zie ernaar uit om hier meer met Apple over te spreken."

Apple gebruikt Siri in zijn eigen speaker Homepod en geeft gebruikers en appontwikkelaars meer mogelijkheden om de digitale assistent te gebruiken in de komende upgrade iOS 12. Apple biedt Siri aan sinds 2011.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

18-06-2018 • 08:05

92 Linkedin Google+

Reacties (92)

Wijzig sortering
Ik weet van Sonos uit dat ze al langer in gesprek zijn met Apple voor intergratie.
Zo verdwijnt een veelvuldig gebruikte feature waarbij je vanuit het lockscreen de muziek kon besturen van je Sonos systeem, maar ook het volume kon wijzigen wanneer het scherm uit stond.

Deze functie is in de airplay versie en in iOS 12 eruitgehaald, Sonos heeft ook aangekondigd dat de implementatie verdwijnt in de volgende update van de Sonos app.

Voor mij indiceert dit dat een Siri intergratie alleen nog maar verder weg van huis is gekomen, daarnaast biedt Siri te weinig smart uitkomsten en support ten opzichte van een Alexa of Google
Dat komt omdat de Sonos app een "stille track"in iOS aanzet als je muziek op een speler/zone start. Deze kan daardoor op je lockscreen worden getoond. Zeg maar een workaround door Sonos.

Ik heb zowel Sonos (werk) als Bluesound (thuis) spelers. Bij Bluesound bedien je de spelers met een widget vanuit het lockscreen. De hardware knoppen werken dan niet, maar het werkt wel altijd, ook als je op je iPhone/iPad net een youtube filmpje hebt gekeken. Zelfde geldt dan voor de Apple watch. Ik neem aan dat Sonos ook voor een dergelijke implementatie zal (moeten) gaan.

Of Sonos een hype is? Ik denk het niet. Wel valt het mij op dat de software het laatste jaar vrij hard achteruit gaat, zowel qua stabiliteit als vormgeving en gebruiksgemak. Daar zijn anderen nu beter in is mijn mening. Thuis staat daarom nu Bluesound, stukje duurder, maar de focus op audio only (en dat hoor je). Combineer dat met Deezer HiFi (FLAC) en geniet van het streamen van "ouderwetse" CD kwaliteit audio.

Ik denk dat Sonos een vaste plek heeft veroverd, maar er is nu keuze in de markt die ze zijn gestart. Sonos is de bekendste, maar zeker niet voor iedereen de beste. En ik verwacht ook niet dat ze volledig gaan inzetten op stembesturing. Er is (gelukkig) nog steeds een grote groep mensen die geen behoefte heeft aan dagelijkse gesprekken met machines en daarom ook geen microfoons permanent in huis (willen) hebben of overwegen. Wellicht dat Apple zich dit ook goed realiseert en zich liever op privacy dan op het hebben van de beste stembediening richt.
Mijn inziens zou het een heel slechte zet zijn van Apple om Siri niet toe te gaan staan op hardware van derden. De "hype" van het hebben van Apple hardware loopt denk ik zo langzamerhand wel op z'n eind, maar er zijn nog wel softwarepakketten (functionaliteit) waar gebruikers graag gebruik van willen (blijven) maken: Siri is een dergelijk product. Bovendien kan het integreren van Siri op termijn weer zorgen voor de verkoop van andere Apple producten gezien de integratiemogelijkheden van verschillende Apple software / hardware.
Ik *denk* dat je de plank volledig misslaat:
De hype is geen hype geweest. Apple blijft onwijs populair. Apple bedient nu zelfs meer budget markten met de iPhone SE. Er worden meer apparaten met siri verkocht dan ooit. Aan apparaat verkoop ligt t dus niet.

Het enige van apple wat mensen niet vaak gebruiken is siri. Wat een gare assistant. Lang niet zo ver als google assistant.

Ik gebruik siri alleen om te zeggen “bel Mevrouw D” of “start flitsmeister”. Als het universum het wil doet siri ook “he siri stuur een whatsapp bericht met er in: ik ben wat later”. Maar de kans dat ik met die laatste poging het antwoord krijg: “die ken ik niet” of “wat wil je versturen naar <verkeerde naam>” is net zo groot.

Nee. Siri is wat mensen niet echt missen. Siri moet echt veel beter worden.
Dat kan ik volledig beamen. Doe maar eens “wat is het telefoon nummer van <bedrijf> in <plaats>”. Siri komt dan terug met het juiste nummer en de vraag of je die wilt bellen. Tot zover ok, maar dat nummer ook echt gaan bellen.... ho maar.
Ik: "Navigeer naar het ziekenhuis in Almere"
Siri: "Wil je dat ik de hulpdiensten bel?"
Ik: "Nee!"
Siri: "Oke."
(Siri negeert mijn verzoek om te NAVIGEREN hier compleet)

Ik: "Maak een routebeschrijving naar het ziekenhuis in Almere!"
Siri: "Wil je dat ik de hulpdiensten bel?"
Ik: "Nee!"
Siri: "Oke."

Ik: "Maak een routebeschrijving naar de kinderkliniek in Almere!" (kinderkliniek ligt ernaast)
Siri: "Ik maak een routebeschrijving naar hospitaaldreef XXX in Almere"
Ik: tjonge was dat zo moeilijk
Wij waren laatst met de familie bij elkaar en een aantal, waaronder ik, hebben onlangs een andere telefoon gekocht. Dat draaide dus uit op een aantal hilarische momenten waarbij Siri met Google now werd vergeleken en wat we wel konden doen, wat niet en wat heel moeilijk was. Vooral dat laatste leidde tot een paar vreemde taferelen.

Siri was vooral goed in het tonen van de verwachtte juiste resultaten. Siri wist bijvoorbeeld keer op keer de juiste recepten van gerechten te tonen wanneer je dingen vroeg als "Hoe bak je een appeltaart" bijvoorbeeld. Google had een wisselend succes. Soms toont het de juiste recepten, in andere gevallen vertelde de 'google-dame' wat een appeltaart was. :+

Siri ging vaak de mist in met het bellen van contactpersonen. Soms haakte het halverwege de poging af vanwege omgevingslawaai denk ik. Het had moeite om in de rumoerige omgeving de juiste woorden eruit te plukken. Dit deed Google wel goed want zonder uitzondering ging het bellen goed.

Het laatste onderdeel wat voorbij kwam was het versturen van een Whatsapp-bericht. Bij Siri werkt het schijnbaar alleen wanneer je zegt "Stuur Whatsapp-bericht naar pietje puk". Tijdens het opnoemen van jouw opdracht loopt het geregeld spaak wanneer er omgevingslawaai is. Het werkt wel maar soms moet je het 3x doen voordat er daadwerkelijk een bericht kan worden gemaakt.

Bij Google zeg je eerst dat je een Whatsapp-bericht wilt sturen, vervolgens naar wie en daarna het bericht. Dit ging moeiteloos. Ik vermoed dat de Iphones 6, 7 en 8 (want die werden ondermeer gebruikt) moeite hebben met het wegfilteren van omgevingsgeluid. Wanneer het stil was had Siri geen moeite meer met het oppikken van de commando's.

De andere telefoons waarmee werd vergeleken waren een Galaxy A8, Galaxy A5, Galaxy S6 en Huawei P8 Lite. De Huawei was de enige telefoon waarbij "Okey Google" totaal niet werkte ongeacht wat wij probeerden. De Galaxy A5 had bovendien ook moeite met omgevingsgeluid en liet het, het als de iPhones, geregeld afweten.

Desondanks viel het met alle toestellen mee want op beide werken gesproken commando's zeer goed en snel. Vreemd alleen wel dat de iPhones zoveel moeite bleken te hebben met omgevingsgeluid, dat had ik dus niet verwacht.

Ik zou het tof vinden wanneer Tweakers met een diepte-artikel zou komen waarmee de assistenten worden getest. Wij hebben ons er prima mee vermaakt in ieder geval. :P
Die WhatsApp stappen kunnen ook met siri. Zeg gewoon “stuur een whatsapp bericht”, en Siri zal je vervolgens vragen naar wie het verstuurd mag worden. Daarna spreek je je bericht in, dat wordt netjes aan je teruggelezen en om bevestiging gevraagd of t verstuurd kan worden.

Ik ben zelf echter meer fan van de in één keer methode; dus “Hey siri, stuur een whatsapp-bericht naar pietje met ik ben 15 minuten vertraagd.”. Siri leest t terug en voila. Ideaal voor in de auto. Tenzij je TomTom er toevallig net doorheen gaat lullen.
Wat jij beschrijft herken ik wel. Behalve dat deel dat hij het bij de derde poging wel goed doet. Ik heb hier in huis Siri letterlijk nog niet één keer iets goed zien/horen doen. Er is in het begin wat mee gespeeld maar het werd al snel duidelijk dat Siri voornamelijk onzin uitkraamt dus nu gebruikt alleen mijn dochtertje van 7 het nog en ik hoor dan Siri steeds van die dummy antwoorden geven (smart-ass antwoorden die eigenlijk betekenen dat de vraag niet begrepen is).

Ja die AI is echt fantastisch. Maar, niet getreurd, door één of andere magische reden werkt het straks in autonome voertuigen wél goed. Die gaan helemaal niet naar verkeerde bestemmingen rijden, afzettingen negeren, in 'infinite loops' komen etc. Nee, dat gaat wel gewoon ineens helemaal goed.
Siri is heel erg hit-and-miss inderdaad...

Als je roept "Ik heb geen brandstof meer!" reageert-ie iets als "Ik wil niet dat je stil komt te staan. Zal ik een omleiding naar een tankstation inplannen? Ik heb 4 tankstations gevonden op je route". Dat is dan wel weer cool :)
Nee schat siri ik hoef niet te tanken

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 18 juni 2018 17:27]

Een groot probleem van Siri is dat Apple de privacy van mensen respecteert. Om een persoonlijke assistent zo goed mogelijk te laten werken hebben ze toch veel meer data nodig. Lijkt me een lastige keuze voor ze.
Ik vind dat je ze iets teveel "credit" geeft hoor... Ik denk dat Apple met SIRI gewoon een voorsprong had in het begin, en nu met technical dept niet meer voor blijft.
Ze zullen zeker niet tegen bv Google op kunnen qua techniek maar ik denk dat ze een stuk verder waren gekomen als ze niet zo'n strenge hoge eisen voor zichzelf oplegden.
Het voorbeeld wat hierboven stond is een interactie probleem - daar is geen extra data voor nodig.
Ik heb Google assistant op mn telefoon, maar gebruik het ook alleen voor dingen die mn nokia al kon herkennen (set alarm, call person)
Het wordt wel steeds beter
Nog even los daarvan. Een simpele vraag kunnen begrijpen en beantwoorden moet toch al kunnen? Zelfs dat krijgt Siri niet voor elkaar. Daar is al genoeg (publieke) data voor beschikbaar.
Maargoed, niet dat ik daar van wakker lig. Ik verkies ook privacy boven een goed werkende digitale assistent 😉
Ha! Herkenbaar! Het toppunt wat ik laatst had, ik zat in de auto en ik kreeg een appje van mijn vriendin (telefoon in de houder aan de voorruit en ik zag de notificatie).

He Siri!
> Wat kan ik voor je doen?
Lees mijn laatste Whatsapp bericht voor
> Bericht van "GF van Gulli" op 12 juni, 17:30: hoe laat ben je thuis?
> Wil je dit bericht beantwoorden?
Ja
> Wat wil je antwoorden?
Ik ben er over 10 minuten
> Kan de contactpersoon niet vinden Het bericht kan niet worden verstuurd

Het is een reply! Een functie die je zelf aanbiedt! Op een nummer dat je al kent!! Stom figuur :(
Dat kan toevallig een bugje zijn geweest in de integratie met WhatsApp na een update, dan herkent WhatsApp willekeurig geen enkel contact meer volgens siri. Je telefoon herstarten lost dat op.

Dat probleem lag overigens bij WhatsApp. Als je meerdere contacten hebt met dezelfde naam/nummer ligt t wel aan siri.
Dan denk ik dat het in mijn geval ligt aan het feit dat we in Whatsapp ook een groepsapp hebben waarvan de titel simpelweg onze voornamen is. Daar raakt hij ook nog wel eens mee in de war. Dan nog vind ik het apart omdat het een reply is op een binnenkomend bericht is en dan moet hij toch weten waar hij hem naar terug moet sturen.
Ja dit is heel herkenbaar.

Whatsapp voorlezen uit een groepsgesprek is ook leuk, zeker als Whatsapp op Engels staat en SIRI op nederlands:

"Jan de Boer in <naam groepsgesprek>, "Blalblabla", 3 minuten aago"
"Jan de Boer in <naam groepsgesprek>, "Nog meer blablabla", 3 minuten aago"
"Jan de Boer in <naam groepsgesprek>, "Nog meer blablabla", 2 minuten aago"

Vooral die "aago" doet het 'm (3 minuten gelezen, geschreven in het engels, uitgesproken in het nederlands)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 18 juni 2018 11:23]

Haha helemaal mee eens. Het enige wat goed gaat is als ik Siri vraag de wekker te zetten of wat voor weer het wordt. Bij alle andere vragen krijg ik altijd een verkeerd antwoord. Daarnaast verbaast het mij hoe slecht Siri spraak naar de juiste woorden vertaalt.
Siri, maar ook Cortana en Google, is nog echt heel slecht, en dat komt in mijn ogen doordat ze proberen om menselijke spraak te doen, en alles in 1 commando proberen te doen ipv een dialoog.
Wat wil je doen?
"navigeren"
Welke Stad?
etc.

Ook met muziek is het een totale puinhoop, zeker aangezien artiesten en/of albums vaak geen makkelijke Nederlandse (of Engelse) naam uit het woordenboek hebben.

Veel verder dan "bel Harry" komen ze nog niet, en dat kon ik vijftien jaar geleden op mijn oude Nokia dumbphone ook al. Spraak dicteren (met veel fouten en handmatig verbeterwerk achteraf) kon ik op Windows 98 met Dragon Naturally Speaking ongeveer net zo goed als nu op m'n Mac.

De ongelofelijk trage vooruitgang van stemherkenning verbaast me echt, ik had destijds nooit gedacht dat er anno 2018 nog zo weinig mogelijk zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 juni 2018 13:22]

De echte meerwaarde van Apple was er in mijn ogen toen het bedrijf met echte vernieuwingen kwam (iPod, iPhone) en je het dus echt moest hebben. Tegenwoordig zijn de vernieuwingen van Apple niet heel erg groot (draadloze buds, glazen achterkant) en is dus vaak sprake van een korte hype: veel (media-)aandacht voor de nieuwe hardware/aankondigingen van Apple, maar die neemt daarna relatief snel weer af.

Dat neemt niet weg dat er veel mensen zijn met een Apple product (ook de nieuwste; om verscheidene - als dan niet historische - redenenen) en het aanbieden van lager geprijste producten helpt daar zeker bij. Desondanks denk ik dat Apple op dit moment weer zijn meerwaarde moet gaan genereren door hun diensten breed aan te bieden en daardoor verder te groeien i.p.v. de (in mijn ogen gehypte) "vernieuwingen" van de afgelopen tijd. Daarbij helpt het natuurlijk wel als de geleverde software doet wat het moet doen ;-).
x

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 juni 2018 13:22]

Wat denk je van de "hype" van Sonos producten? Het is erg duur spul met een hooguit redelijke Hifi geluidskwaliteit.
Er zijn concurrenten die het beter doen dan Sonos, zoals Heos en Bluesound.
Ik beschik zelf over Sonos zowel de luidsprekers als apparatuur die kan worden aangesloten op een receiver. In dit laatste geval bepaalt de receiver en luidsprekers de kwaliteit van het geluid. Voor mij is het gebruiksgemak de belangrijkste reden geweest voor aanschaf. Met Heos producten zoals de Soundbar zijn toch nog best wel wat software issues, daar zit je gewoon echt niet op te wachten. Het moet gewoon altijd werken en zonder gedoe.
De "hype" is blijkbaar zo groot dat Denon het concept van Sonos maar gewoon gekopieerd heeft. Zelfs de namen lijken op elkaar. Zet de Play:1 en de Heos 1 eens naast elkaar. Vrijwel identiek.
En Heos maakt een beter product. Vandaar mijn opmerking. Ik heb tenminste nog niet gehoord van een Heos hype.
Sonos is trendsetter in dit segment, wordt nagemaakt door diverse concurrenten en dan Sonos een hype noemen?
Maar goed, als hij Heos beter vindt is dat je goed recht.
Waarom kan iets geen hype zijn als het een trendsetter is en nagemaakt word?
Defenitie hype: “iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt”
Nieuw? Nee, Sonos bestaat al ruim 10 jaar.
Tijdelijk? Nee, anders hadden ze het niet volgehouden.
Stelt weinig voor? Nee, mooi concept dat prima werkt. Zo goed zelfs dat anderen het proberen te copieren.
Anderen proberen het niet te kopiëren. Ze overtreffen Sonos, als je de tests moet geloven.
Ik zie het als het Bose effect. Geen echte hifi geluidskwaliteit, maar wel de naam en de uitstraling.
Het kan niet tippen aan echte hifi merken als Focal, B&W, Dynaudio, Scanspeak etc.

Ik vrees dat velen het verschil niet horen maar vertrouwen op de hype.
Bluesound is wel veeeeellllll duurder (op mijn set bijna 600)en klinkt inderdaad beter, en heos klinkt niet beter, maar is net zo duur zo niet duurder. Het is smaak, en de sonos app wint het van allebei. Het is meer persoonlijke voorkeur.
Net zoals ik hierboven lees dat android niets is omdat zijn Nokia traag is, een telefoon van een paar honderd euro vergelijken met hele dure appel telefoons, dat gaat ook mank. koop een vergelijkebare android en dit is net zo snel en misschien wel sneller. Beter weet ik niet, omdat dit te persoonlijk is.

[Reactie gewijzigd door piotr123 op 18 juni 2018 10:14]

Grotendeels mee eens, maar ik vind Sonos ook wel wat gehypt.
" De "hype" van het hebben van Apple hardware loopt denk ik zo langzamerhand wel op z'n eind "

kun je dit onderbouwen?
"hype" is misschien niet het juiste woord, maar ik denk dat de prijs waarvoor het verkocht wel zo langzamerhand bij veel mensen vraagtekens oproept.

Ik heb toevallig gisteren nog gekeken om voor mijn vrouw een nieuwe telefoon uit te kiezen. Voor een iPhone 6 (uit 2014!) wordt moet nog steeds 150¤ voor worden bij betaald. Een toestel met beperkte niet uitbreidbare op slag (64GB). Dat slaat werkelijk nergens op.

De iPhoneX verkoopt minder dan verwacht, de HomePod ook niet. Ik denk dat veel mensen inzien (eindelijk) dat je voor veel minder geld dezelfde functionaliteit kan kopen. Bij Google en Amazon gooi je alleen je privacy op straat.
Ik wil heel graag van Android af, heb het nu een jaar geprobeerd (Nokia 5), maar voldoet helemaal niet aan mijn mensen. Traag, onoverzichtelijk en privacy. Apple is veel te duur, tijd voor een nieuw eco-systeem.

Ik hoop dat Apple inziet dat de prijzen best iets lager kunnen, zeker als ze besluiten geen oled-schermen te gaan gebruiken omdat het zogenaamd te duur zou worden (voor wie precies!).
Ze maken mooie producten, maar de prijs staat niet in verhouding met de geboden kwaliteit en daarmee wil ik niets afdoen aan de kwaliteit. Ik zou vooraan in de rij staan (ok niet vooraan)
.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 18 juni 2018 09:48]

Wat betreft de traagheid: Factor daar wel bij in dat je een telefoon van ¤200 vergelijkt met een telefoon die ongeveer het viervoudige kost. In vergelijking met de Pixel 2 is een Nokia 5 ook traag.
Daar ben ik me van bewust en ik ben zeker bereid om meer te betalen, maar de prijzen die Apple nu nog vraagt met de beperkingen (weinig opslagruimte geen mogelijkheid om het uit te breiden) is bizar
Ik vind het prima prijzen eigenlijk gezien de software, veiligheid en privacybescherming, hoge snelheid, bouwkwaliteit en zeer goede service.
Dat jij het voor die punten alsnog niet ‘t geld waard vind is natuurlijk mogelijk, maar ik vind er weinig bizars aan. iPhone 6S heeft ook nog steeds prima prestaties, is een goed instapmodel; te vergelijken met lage kant van ‘t high-end spectrum vandaag de dag. Wat best nice ie voor een verouderd toestel.

Het enige toestel dat ik echt absurd geprijsd vind is de iPhone X. Daarom heb ik ook gewacht met die te kopen tot ik hem zo’n ¤400 goedkoper kon krijgen dan adviesprijs. ;)

Je moet eens op mp en v&a kijken, daar krijg je de 8 stukken goedkoper dan in de winkel. Nieuw in seal met bon en alles, ben je voor zo’n ¤600 a ¤650 klaar voor het 256GB model...
De iPhoneX verkoopt minder dan verwacht
Verwachting van wie? De mensen die Apple aandelen shorten?
Het is de best verkopende smartphone en de best verkopende iPhone.
(Ja, 'best verkopende' zit ook Android bij, maar dat zijn honderden modellen...)
Ik vraag me af in hoeverre het een hype is!? Ik heb een iPhone SE omdat ik dat de allerbeste smartphone op de markt vindt. Datzelfde geldt voor mijn MacBook pro. Als werk en game pc gebruik ik een Windows bak en zou ik nooit inruilen voor een Apple.

SONOS heb ik wel omdat dat overall één van de betere systemen is, terwijl de HomePod nooit in mijn huis zal staan.

Desalniettemin is het een heel verstandig idee van Apple om idd Siri open te gooien. Zou graag Siri op mijn SONOS willen hebben.

Edit: 5SE gewijzigd naar SE

[Reactie gewijzigd door Redwood op 18 juni 2018 14:01]

Maar ik kan goed begrijpen wanneer Apple dit niet zou doen, je bent vanaf dat moment immers afhankelijk van de hardware van een derde partij. Hoe goed zijn de microfoons, hoe snel worden de opdrachten verwerkt, etc. Je kunt dus vanwege een derde partij die de hardware mogelijk niet op orde heeft, opeens een behoorlijk negatieve ervaring met een Apple product krijgen.

En begrijp me niet verkeerd, ik zit in de dezelfde situatie met Macbooks, iPhones en een huis vol Sonos speakers en zou heel graag Siri kunnen gebruiken voor de muziek (Spotify dan). Zelfs een tijdje Apple Music gebruikt simpelweg omdat ik dan via Apple TV/Siri muziek kan starten.
Ja klopt, echter is volgens mij de HomePod niet echt een succes. Ik hoop dat SONOS het “nieuws” naar buiten brengt omdat ze toch eventueel in een vergevorderd stadium zitten.
Iedereen koopt de telefoon die hij "de allerbeste" vindt. Dat jij dat van de iPhone 5SE vindt, wil nog niet zeggen dat het voor alle gebruikers de beste keuze is.
De stelling in deze was dat het er min of meer op neer komt dat mensen enkel maar Apple producten kopen omdat het Apple is. Ik geef enkel aan dat IK een IPhone heb omdat IK dat de beste optie/keus vindt en niet omdat ik PERSÉ een iPhone wil. Mijn tweede telefoon is een S8, prima ding, maar ik prefereer de SE elk moment van de dag over de Samsung.
Nergens zeg ik dat een iPhone de beste keus voor een ander is. Wel goed lezen :)

[Reactie gewijzigd door Redwood op 18 juni 2018 14:00]

Aan een kant zou het aanbieden van Siri op meerdere platformen Apple helpen met het verbeteren ervan, immers meer gebruikersdata = betere "training" van het systeem. Aan de andere kant heeft Apple natuurlijk liever dat mensen Apple's eigen slimme speakers in huis halen dan die van een andere fabrikant zoals Sonos.
Je moet je hierbij afvragen of Siri, als software, een unique selling point is voor Apple met de HomePod. Op dit moment is dat misschien wel het geval, aangezien er geen andere speakers zijn die Siri intergratie bieden.

Als Sonos Siri intergratie kan bieden, dan betekent dat meer keuze vrijheid voor consumenten die Siri willen gebruiken, maar misschien minder HomePod sales voor Apple.
Als Apple hieraan mee zou willen werken, dan zullen ze dit onder licentie uit gaan geven, zodat ze er zeker van zijn dat ze geld verdienen om eventuele HomePod sales te compenseren.
Ik "denk" dat je dit statement uit vanuit een zekere ergernis omdat de iPhone X een zeer goede telefoon is maar ook gewoon zeer duur en wellicht ook boven je budget.
Je denkt dat ze die iPhone X zo duur geprijsd hebben als een (laatste) wanhoopsdaad en nu stilaan gaan sterven. Niets is natuurlijk minder waar, Apple is een financieel extreem gezond bedrijf die (heel) veel jaren op verlies kan draaien, en zich ondertussen heruitvinden indien nodig, tegen dat zij echt inde problemen komen.
Daarnaast hebben ze een redelijk verspreide portefeuille van beats audio over goede laptops, via Apple music naar software (vooral grafisch/creatief)
Ten slotte, de iPhone X is de beste verkochte iPhone in lange tijd en je kunt dus zeggen: slaat in als een bom. Maw is het ongelooflijke winstmachine voor Apple.
(ter info, heb zelf geen Apple producten buiten 2 recente iPads: één gewone en één Pro. Geen enkele klacht over deze toestellen)
Een beetje raar om over mijn budget te gaan oordelen. Om je met beide voeten op de grond terug te zetten: ik heb het geld, maar ik heb niet meer dan 500EUR over voor een telefoon omdat de meerwaarde van duurdere toestellen simpelweg niet opweegt tegen het prijsverschil (en dat is een mening; don't dare to challenge it ;-)).

Daarnaast denk ik niet dat het een wanhoopsdaad is: er zijn genoeg aanhangers van Apple die wél 1000EUR over hebben voor een telefoon simpelweg vanwege het logo, één van de unieke Apple features en / of dat het toestel bij het hun imago past. Om die reden is het niet verrassend dat de Q2 earnings goed waren.

Met betrekking tot bovenstaand artikel is de vraag die je je mijn inziens moet stellen: hoe groot Apple had kunnen zijn / kan worden als het zijn diensten breder aan zou bieden? En zelf ben ik wel heel erg benieuwd naar de eerste echte toekomstige innovatie die Apple gaat brengen (vrij lang geleden; draadloze buds, face recognition en glazen achterkantjes zijn niet echt nieuw te noemen) wat de "hype" in mijn ogen rationaliseert / nieuw leven in gaat blazen.
Ik geloof er helemaal niks van totdat apple dit zelf confirmed.

Als Apple hun diensten op andere hardware dan die van hunzelf zou toe laten zou dat echt een enorme primeur zijn! Ik denk dat we het in dit geval moeten opvatten als Sonos heeft het aan Apple gevraagd en Apple heeft nog niet gereageerd.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 18 juni 2018 10:38]

Als Apple hun diensten op andere hardware dan die van hunzelf zou toe laten zou dat echt een enorme primeur zijn!
Nou ja, Apple Music draait ook op Windows (iTunes) en zelfs op Android
Dat is waar, maar is meer een overblijfsel van vroeger. Waar ze juridisch gezien waarschijnlijk niet zomaar meer mee kunnen stoppen.
Een groot verschil tussen Sisi en Amazon/Google producten is echter dat Siri veel meer lokaal draait. Dat betekent dat de codebase dus op het Sonos product moet draaien. Betwijfel of dat zomaar gaat gebeuren.
Of je zou Sonos producten kunnen besturen met een app op je iPhone, die integreert met Siri.
Zoals siri shortcuts in ios 12.
Op je iphone is het ook geen probleem om sonos speakers te bedienen, als je ze instelt op homekit.

Maar om zonder iphone een sonos speaker siri commands te gaan geven?

Ik denk niet dat apple dit gaat toestaan.
Zou Sonos niet overgenomen worden door Apple? Design en integratie op hun eigen producten lijkt mij prima bij hun eigen strategie te passen.
Die hebben Beats al, en die verzorgen blijkbaar de hardware in de speakers
Ik las het eerst andersom...
Sonos zegt te praten met Siri over Apple-integratie in audioproducten
"Siri, can we integrate Apple into our audio products?" :+
I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that
Normaliter zijn dit soort aankondigingen terwijl je nog aan het onderhandelen bent met Apple de doodsteek voor je kansen. Dus ik vermoed dat ze zich juist een plek aan de onderhandelingstafel proberen te forceren op deze manier in plaats van dat ze al serieus aan het onderhandelen zijn.
Of het is een steekproef om te kijken hoe "het volk" reageert op een eventuele samenwerking.
Volgens mij is het succes van de iPhone (en in mindere mate de iTouch) te danken aan het feit dat ze een appstore aanboden met apps van derden. Dat moet met Siri toch ook een vlucht gaan nemen als die eenmaal meerdere apps kan bedienen en dan ook écht kan bedienen. Niet 'Hé Siri, open Spotify', maar 'Hé Siri, open het laatste album van Arcade Fire'. 'Hé Siri, open Flitsmeister en ga op niet-storen modus'.
Via siri shortcuts in ios 12, moet dat in ieder geval veel makkelijker gaan worden
Ben ik de enige die zich afvraagt of dit wel echt mogelijk is?
Zeker met het upcoming Siri Shortcuts in iOS12 lijkt het me dat Siri toegang moet hebben tot iCloud én iDevices. Ik kan me niet voorstellen dat Apple dit zo 'open' toe zou laten.
Daarnaast is Apple de concurrentie aangegaan met Sonos door de HomePod te lanceren. Nu viel die wat tegen (logisch, want erg beperkt)... maar dan ineens dit? Ik kan het echt niet voorstellen.
Zou wel perfect zijn met mijn Sonos One's, maar ik ga het pas geloven als het ook daadwerkelijk bevestigd wordt door Apple en Sonos samen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True