Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 167 reacties
Submitter: ZeroSect0r

Nokia's tablet Lumia 2520 zal binnen ongeveer een maand te koop zijn in Nederland. Een webwinkel heeft de tablet online gezet, met een prijs van 499 euro. Nokia houdt later op maandag een evenement, waarop vermoedelijk details naar buiten komen.

Nokia presenteerde de Lumia 2520 in oktober vorig jaar en probeert de tablet onder meer te onderscheiden door middel van een helder scherm voor gebruik buiten en 4g-ondersteuning. De tablet is een van de weinige courante apparaten met Windows RT, de versie van Windows voor ARM-processors.

De tablet komt volgens elektronicawinkel BCC medio mei uit voor 499 euro, een prijs die in lijn ligt met wat Nokia in andere landen voor de tablet vraagt. Nokia bevestigt de gegevens op de site van de elektronicazaak, die de tablet als enige in Nederland zal verkopen.

De Lumia 2520 heeft een 10,1"-scherm met full-hd-resolutie en een maximale helderheid van 600 nits. De tablet draait op een Qualcomm Snapdragon 800-soc op 2,2GHz met een Adreno 330-gpu. De tablet is sinds eind vorig jaar in sommige andere landen te koop.

Lumia 2520

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (167)

Triest om te lezen hoeveel tweakers hier niet snappen dat Windows RT hetzelfde is als iOS en Android. Een paar mensen hebben gelukkig al een hele duidelijke uitleg gegeven die ook omhooggewaardeerd zijn. maar toch heel jammer dat dat elke keer uitgekauwd moet worden.

Ik heb nu al een behoorlijke tijd een Surface RT geleend van werk en dat is best lekker zo af en toe. Maar ik merk toch dat ik te weinig in de bank hang om em echt te gebruiken. Een tablet is dus voor mijn gedrag nog net iets te veel een hebbeding.

Maar als die toetsenbord cover inbegrepen is in de prijs, is dat heel netjes 8-)
Idd.

Wel zeuren dat windows RT geen native desktop apps kan draaien en dit wel normaal vinden op een Ipad of Android tablet.

Daarbij is windows RT in heel veel zaken superieur aan IOS en Android.
Zeker de snelheid en multi tasking.

O ja snel laden zit er ook op en 600 nits en standaard 4G !!

[Reactie gewijzigd door 569499 op 14 april 2014 10:46]

Dat gezegd hebbende vind ik wel een beetje suf dat ze en Windows Phone en Surface RT gebruiken op draagbare apparaten. Combineer dat met het bestaan van Windows 8 en een consument snapt er al snel weinig meer van.
Suf? Dus 3 versies snappen we niet meer? Een voor smartphone, een voor tablets en 1 voor laptop/desktops is ingewikkeld :?
Snap dan niet hoe ze ooit een middelbare opleiding hebben kunnen voltooien.
Wat is eraan te snappen? RT is hetzelfde als iOS en Android (minus de iOS en Android apps) en als iemand stelt dat RT juist daarom geen plaats heeft de tabletmarkt van 2014 dan wordt die persoon omlaaggemod.
Hoeveel touch screens met verschillende OS-en hebben we nodig om ons te ondersteunen of entertainen doorheen de dagelijkse activiteiten?
Nokia had tot 2010 tablets te koop die volledige (Linux) dekstop applicaties konden draaien out of the box, emulators incluis.
Gegeven dat Windows nu een must is voor Nokia ware het dus logisch dat de nieuwe tablets een zwaar geoptimaliseerde Windows 8 x86 zouden draaien en niet RT.
Triest om te lezen hoeveel tweakers hier niet snappen dat Windows RT hetzelfde is als iOS en Android.
Ja en Nee. RT wordt gebruikt voor tablets, iOS en Android ook. Het verschil is dat iOS en Android ook gebruikt worden voor telefoons, RT niet. Dit schept een bepaald verwachtingspatroon

Op iOs an Android heb je exact dezelfde applicaties als op de telefoonvarianten, met als pluspunt dat een gedeelte van deze apps geoptimaliseerd zijn voor tablets. Op Windows Phone/ RT had je dit tot voor kort niet. Die apps waren dan ook niet inwisselbaar, wat je in eerste instantie wel zou verwachten. (Dat wordt met 8.1 gelukkig wel verbeterd)

RT lijkt gigantisch veel op W8. Dit schept de verwachting dat RT dan wel Windows apps kan draaien, vooral omdat de klassieke interface er ook inzit (maar dan enkel voor Office). Wederom een bepaalde verwachting waar niet aan wort voldaan. Nu zal je in de meeste gevallen ook geen klassieke apps willen, maar ik zie het hetzelfde als Android Apps op BB10: Liever een native app dan een Android app, maar liever een Android App dan helemaal geen app. Als ik een app niet kan vinden in de Store, dan heb ik als alternatief liever een klassieke app dan geen app. Maar dat kan dus niet, ook al zien W8 en RT er exect hetzelfde uit.

Komt ook nog bij dat Windows een slechte naam heeft gekregen doordat de Modern interface niet aanslaat (geheel onterecht vind ik, maar goed) en dan snap ik wel waarom men niet naar Windows tablets kijkt.

Let op: Ik zeg trouwens niet dat ik het een slecht systeem vindt! Ik heb een Surface gehad en ik zag zeker de voordelen ervan: Vloeiende interface waar goed mee te werken is, met 2 vensters naast elkaar kunnen werken, "gratis" Office erbij, utistekende USB ondersteuning etc. Ik heb de tablet uiteindelijk weg gedaan omdat ik meer van het formaat 8" hou als tablet dus als er een betaalbare 8" uitkomt (behalve de Acers) ga ik die ook zeker overwegen.
Ik heb de Nokia 2520 twee maanden geleden gekocht in Londen (bij John Lewis).

Mijn omgeving was nogal sceptisch over deze tablet, totdat ze de tablet in handen hadden.
We hebben ook een Asus Transformer, maar die haalt het niet qua gebruiksgemak en performance tov de Nokia. (denk bv alleen al aan de accuduur).

Over het algemeen mis ik geen apps, maar ik ben ook geen diehard gebruiker die het onderste uit de kan wil.
Met de standaard apps van Nokia en Microsoft kun je al aardig uit de voeten. Netflix kijken op de tablet werkt meer dan goed. De meest belangrijke apps zijn er en als het er niet is, is er iemand die wat in elkaar zet (bv Spotify - Spotlite).
Mijn vriendin werkt ook alleen nog maar met de Nokia; verloopt allemaal soepeler en is veel inituitiever.
Ik heb ook het toetsenbord erbij gekocht en het voordeel daarvan is dat het meteen een hoes is, er een extra accu inzit en normal sized USB poorten.

Anyway, de Nokia overtreft in ieder geval mijn verwachtingen.
Mooie tablet! Helemaal voor die prijs, alleen hoe is Windows RT op een tablet? Iemand ervaring mee?
Ik heb het op de Surface 2 en moet toch eerlijk toegeven dat het heerlijk is. Mijn laptop gaat nooit aan behalve voor gaming, en die gaming zou toch al nooit gaan op een tablet als die x86 zou zijn.

Het voordeel van die ARM processor die erin zit is dat de batterijduur een stuk hoger wordt ten opzichte van wat anders.
Zo'n RT gebruik ook heel anders dan windows 8 op de desktop, je zit voornamelijk in de metro omgeving waar al die veegbewegingen heel natuurlijk zijn. Ik kom zelf wel in de desktop voor het navigeren naar films e.d. omdat ik dat gewoon gewend ben maar dit kan ook vanuit de apps.

Mijn surface 2 doet bij lange na niet onder aan snelheid op mijn 600 euro kostende laptop, dat is excl de prijs met ssd die er later bij kwam. Maar ondanks dat hij goedkoper is gaat de batterij 2x keer zo lang mee, heb ik een beter afgewerkt product en een full-hd scherm.

En mocht je dan echt nog een x86 applicatie willen draaien dan kan je nog de perfect geïntegreerde remote desktop protocol gebruiken.


Dus om de vraag voor veel mensen te beantwoorden. Is RT nutteloos? Nee. Nu heb ik één tablet waarop ik kan consumeren, thuis op de bank (iPad e.d.) en makkelijk mee kan nemen naar school (netbook, ultrabook). Dan heb ik alleen voor thuis nog mijn laptop/desktop voor gaming.
Hij is twee apparaten in een, een ultrabook en een tablet.
Zo'n RT gebruik ook heel anders dan windows 8 op de desktop, je zit voornamelijk in de metro omgeving waar al die veegbewegingen heel natuurlijk zijn.
Klopt. Een paar dagen na aankoop van mijn Surface RT probeerde ik al om apps op mijn Android telefoon af te sluiten door ze naar benedente vegen. :) Andersom heb ik nog niet meegemaakt dat ik iets op de tablet doe en daar een Andoid-actie verwacht.
Windows RT kan je (vanwege ARM) vrij weinig mee. Zo kun je bijvoorbeeld naast Office geen applicaties in een desktopmodus draaien. Lees voor meer info reviews: Windows 8: veelbelovende nieuwkomer op de tabletmarkt

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 14 april 2014 09:55]

Windows RT kan je (vanwege ARM) vrij weinig mee.
Net zoals je op Android niet een willekeurige Debian PKG kan installeren, en je ook niet zomaar een OSX programma op een iOS device kan installeren. Windows RT is gewoon een ander beestje dan Windows 8. Dat het nu beiden Windows heet en dezelfde interface heeft, dat maakt niet uit.

Ik heb zelf een Surface RT en ben er na een jaar nog steeds prima tevreden mee. Ik gebruik hem zowel op de bank als ik voor de TV hang, als op m'n werk (geen lompe laptop meer mee naar een meeting, een RT met TouchCover is voor mij meer dan genoeg). Verder kom ik eigenlijk geen apps tekort. Af en toe komen er nog wel eens Android en iOS apps uit die ik graag ook had willen hebben, maar met het gelijk trekken van de Stores voor Windows 8, RT en Phone zal dat in de nabije toekomst denk ik verleden tijd zijn: 1 keer ontwikkelen en kunnen deployen op meerdere platformen is voor developers natuurlijk mooi meegenomen.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 14 april 2014 10:12]

Toch is die vergelijking ook weer niet zo gek. Een paar maanden geleden heb ik overwogen om dit apparaat (of een andere RT) te kopen en ben uiteindelijk voor een Dell Venue Pro (BayTrail) gegaan met Windows x86. Dan heb je m.i. het beste van 2 werelden, want laten we eerlijk zijn, als Windows apparaten alleen als tablet moeten concurreren dan halen ze het gewoon niet bij iOS en Android.
Een baytrail gaat ook lang op een batterij mee; dus er is wel degelijk wat meer te kiezen tegenwoordig en dat heeft het gras onder RT behoorlijk weg gemaaid. Zie ook verwijzingen naar alle reviews hieronder.
Natuurlijk wel Het is zelfs 'Android/iOS PLUS' door meer flexibilteit in apparatuur en aansluitingen. En wel goede mult-user en windows kunnen snappen. Door de browser heb je wel flash en ga zo maar door.
[...]
Ik gebruik hem zowel op de bank als ik voor de TV hang, als op m'n werk (geen lompe laptop meer mee naar een meeting, een RT met TouchCover is voor mij meer dan genoeg).
De TouchCover lijkt me alleen volledig onbruikbaar als ik op de bank hang: veel te instabiel Of valt dat mee?
Door de extra stand en de hardere touchcover staat ie zeer stabiel. Helemaal top.
Maar daar koop je toch ook geen tablet voor? Ik zie juist bij mijn Surface RT Office inclusief Outlook als extragratis cadeautje. Desktoppen doe ik wel op mijn laptop, niet in chillmodus op de bank. Maar door Office en het type-toetsenbord is dit de eerste tablet die interessant is voor college.
Overal waar ik Surface zeg gaat ook op voor de Lumia 2520, het is namelijk gewoon een Nokia-branded Surface 2.

Precies. Maar zelfs dan kan de Surface (dus NIET Pro) zich goed redden. Daarnaast is de browsing ervaring op een Surface VEEL beter dan die op een andere tablet. Zo heb ik ook nog een oude iPad (versie 2) waar ik aan de lopende band problemen heb met websites die nog steeds niet volledige flash-vrij zijn. En zelfs widgets in relatief gerenomeerde en bekende sites, daar kan de iPad helemaal niets mee. Op de Surface daarentegen werkt -elke- website die ik tot nu toe heb bezocht volledig en naar behoren.

Ja, qua games heb je niet veel op de Surface, maar daar gebruik ik het apparaat ook niet voor. Ik gebruik het als een soort mini-workstation waar ik mijn mail snel op kan checken of een werkstuk op kan typen. Mijn standaard laptop heb ik, sindsdien ik de Surface 2 sinds oktober gebruik, niet echt meer gebruikt. Al mijn werkstukken en opdrachten maak ik op mijn Surface.

Daarnaast kan je ook remote desktop gebruiken op de Surface. Als je dan echt een apparte toepassing wilt gebruiken kan je 'em gewoon als een soort workstation gebruiken.

Daarnaast is de reactie van tweaker2010 ook abuis met betrekking tot de desktopmodus. Je hebt gewoon een normale deskptop modus op een Surface, net zoals een Windows 8.1 desktop. Waar je mee in de war bent is dat je geen applicaties kan installeren buiten de Store om. Dat is inderdaad het grote nadeel van Windows 8.1 RT, maar zoals ik al eerder heb gezegd, daar heb ik een Desktop of mijn Remote Desktop app voor.

Oh, en dan vergeten we nog de accuduur van 11.5-12 uur. Good luck met een x86 processor om dat te halen.

[Reactie gewijzigd door Harsh Critic op 14 april 2014 12:08]

Niet 11,5, maar wel 9,5.
En dat is een stuk goedkoper product.

Ik heb zelf zowel een Surface RT en Pro. Ik kan je vertellen dat ik mijn RT veel gebruik, vind hem prettig werken en heb er geen problemen mee. Maar ik zie er echter geen toekomst in.
Windows is het platform met bij verre de meeste keuze mogelijkheid, alles bestaat ervoor, maar RT is daarintegen juist heel gelimiteerd, ja Windows werkt exact hetzelfde, je krijgt een Office pakket en de store heeft genoeg apps om de meeste mensen zoet te houden. Maar er is ook heel veel dat er niet is, zou je nou 200 euro betalen voor zo'n ding (wat ik voor mijn RT heb betaald), dan zou ik nog zeggen oke, maar voor 500 euro kan je gewoon veel beter krijgen, zowel op Windows vlak, maar ook bij de concurrentie.

Begrijp me dus niet verkeerd, het is een mooi product, hij ziet er strak uit (en al heb ik een gele 920, vind ik wel het design van Surface een stuk mooier) en hij zal zonder meer je een hele goede ervaring geven. Maar dan wel voor de helft van de prijs, niet voor 500.
Dat moet je ook maar prettig vinden, op zo'n klein frotscherm aan een verslag werken?
Mwah, valt wel mee. En anders heb ik altijd nog een andere monitor. Maar over het algemeen gaat het net.
Oh, en dan vergeten we nog de accuduur van 11.5-12 uur. Good luck met een x86 processor om dat te halen.
Geen enkel probleem!
http://www.engadget.com/2013/06/13/macbook-air-review/

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 14 april 2014 15:02]

Er zit een toetsenbord met touchpad bij. Eigenlijk is het gewoon een ultrabook met touchscreen. Qua functionaliteit wordt je alleen beperkt door de processor en het OS.
Dan zie jij het apparaat verkeerd. Jij vergelijkt het met een ultrabook, ik met een tablet (check de prijs en de vorm: het IS een tablet). Vergeleken met een ultrabook stelt een Surface weinig voor. Vergeleken met een tablet (Android of iPad) heeft het voordelen (en ja, qua apps ook nadelen).
De vergelijking gaat wel op van Tweaker2010 wanneer de discussie zou gaan over de Surface Pro, wat in feite een ultrabook is zonder een meegeleverd toetsenbord (behalve in sommige acties). Als het wel toetsenbord wel is meegeleverd is het een ultrabook in de vorm van een Asus Transformer.
Echter, de RT gaat de competitie aan met iOS en Android en in mijn mening is het OS van Windows superieur aan de twee eerder genoemde vanwege de multitasking functionaliteit. Ondertussen is er Office voor de iPad die in combinatie met 365 abonnement behoorlijk compleet is, maar bij de RT zit het er gratis bij.
Verder ligt de RT alleen achter in apps, iets wat sommigen belangrijk vinden. Ik persoonlijk niet, de meeste apps zijn spellen of niet meer dan onzin. Echt goede applicaties zoals Goodreader of andere (zakelijke) apps zijn relatief zeldzaam.
Mijn mening: Windows 8.1 RT is voor de meeste gebruikers een compleet systeem, mits men niet de populairste apps wilt hebben en gewoon wilt browsen en wat typen.
Maar dan moet MS wel heel erg veel aan verwachtingsmanagement gaan doen of een compleet andere naam en uiterlijk gaan voeren voor het OS.

Ik merk keer op keer dat de functionaliteit beperkt genoemd wordt terwijl deze exact gelijk is aan de iOS en Android tablets (verschil in beschikbaarheid Apps is niet van toepassing hier).

De gebruiker ziet Windows 8 en verwacht Windows 8 en geen 'beperkte' versie.
iOS en Android zijn ook beperkt. Men kan er niet alles mee wat wel met een Windows 8.1 x86 versie kan worden gedaan. Microsoft zou wel makkelijk het verschil tussen RT en de x86 versie kunnen aanduiden door de RT te vergelijken met Android en iOS en de gewone 8 versie te vergelijken met RT, Android als iOS.
Persoonlijk lijkt me dat niet veel moeite voor Microsoft.
Daar heb je een punt. Ze hadden misschien moeten kiezen voor Windows Desktop 8.1, Windows Phone 8.1, Windows Tablet 8.1. Maakt het veel overzichtelijker. Vraag me alleen wel af hoe mensen dan zouden reageren op Windows Desktop 8.1 op een Tablet ;)

OT:
Mooi apparaatje, natuurijk niet nieuw meer maar het ziet er gelikt uit en snel genoeg is die zeker :)

Nou heb ik zelf geen behoefte aan een Tablet (al ruim jaar geleden verkocht) aangezien mijn laptops steeds kleiner werden. Nu 11.6".
Je kunt voor iets meer een ultrabook kopen met touchscreen etc en volwaardig windows 8..
Zelf eigenaar van een Sony Vaio T13 (toegegeven deze is wel ruim twee keer zo duur als deze Nokia tablet).
Waarom 30% kosten besparen, als je 500 euro over hebt voor een tablet kun je net zo goed 700 euro uitgeven aan een ultrabook..
Voor tweehonderd euro meer heb je een i7, inteld HD4000 of beter, een flinke SSD, volwaardig OS en gegarandeerd langere levensduur..
in hoevere is een prijsklasse van ¤500,- even waard als een volwaardie en denk een snellere laptop voordat geld?
Het is een totaal ander ding.

Deze tablet is veel kleiner, gaat langer mee op een acculading, heeft een touchscreen, waarschijnlijk veel betere bouwkwaliteit en zal qua gebruikservaring sneller zijn maar is t.o.v. een laptop beperkt qua opslag en heeft geen volwaardige versie van Windows 8 en beschikt niet standaard over een toetsenbord.
Het is een ander apparaat voor andere gebruiksdoeleinden.
Dit tablet concurreert met de iPad en Android tablets. Niet direct met laptops.
Qua prijs zit dit tablet goed tussen andere high-end tablets.
Ik heb een W510 Tablet van Acer en daarop kan ik naast Win 8 apps, office ook gewoon bv Visual Studio draaien. (Niet echt supersnel, maar dat maakt mij niet uit) of bv iTunes om mijn muziek te beluisteren / beheren en te syncen met mijn iPod en iPad. Ja tablet op tablet aansluiten is best grappig ;) of een simpel spel spelen wil ook goed werken.

Ik gebruik het ding vooral om touch besturing in mijn applicaties te fine-tunen.
Een x86 tablet is duidelijk beter geschikt dan een ARM tablet. (Voor mij iig)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 14 april 2014 12:53]

Ik heb de W700, en man dat werkt echt super. Daar draai ik een VM op met Windows server en Visual studio naast een SQL server. Tablet en Laptop versmelten dan pas echt. 6-8 uur accu duur, tja, best netjes dacht ik :) Dan wil je echt geen andere tablet meer want op de bank erger ik me ook aan de matige performance van andere tablets. Windows RT is doos. Weinig apps en je moet toch erg vaak terug naar een andere machine omdat het tooltje wat je nodig hebt toch alleen een x86 versie heeft...
Want dat kan je wel met een iPad of Android device? Dit is echt zo'n non issue en ook het vreemdste punt van kritiek op Windows RT devices: "ze kunnen dit niet, terwijl dat wel kan op Windows", gewoon belachelijk, zeker als dat de aanzet geeft tot het kopen van een andere tablet, die dat ook niet kan.
Nou nou, beetje objectiviteit is wel gewenst op deze plek.
Ik zelf denk nog steeds dat de iPad de beste tablet is vanwege de volgende punten:
-Kwaliteit hardware
-Kwaliteit scherm
-Apps apps apps.... apps. (Dit is de grootste argument) Als er een app voor een tablet beschikbaar is. Is dat sowieso voor de iPad dus zit je 100% goed.

Verder heeft Windows RT en Android gewoon veel minder apps.
Als je een iPad voor dezelfde prijs kan krijgen als een RT. Dan is het een vreemde keuze als je voor de RT gaat. Voor een PRO ligt het aan de usecase waarbij de PRO beter kan zijn als de iPad.

RT verliest het van de iPad vanwege de apps.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 14 april 2014 12:53]

Sorry hoor, maar Windows RT 8.1 devices (Surface en Lumia) hebben een net zo hoge kwaliteit van hardware en scherm als de iPad, al dan niet hoger. Ook apps zijn gewoon een non-issue, de meeste apps zijn er gewoon, het zijn nu vooral de locale apps die nog missen, en ook daar is een verschuiving aan het komen, zeker nu Microsoft met Windows 8.1 Update 1 universele apps heeft geïntroduceerd die ook naar Windows Phone komen.

Om maar te zwijgen over je opmerking van objectiviteit, want waar ben ik niet objectief in die comment?

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 14 april 2014 12:59]

Er zijn heel weinig apps op RT. Vergelijk je het met Android dan zijn er weinig apps, vergelijk je het met een iPad dan zijn er in verhouding haast geen apps te krijgen. Daarnaast komt ook nog eens dat een aanzienlijk aandeel van de apps zijn omgezet vanuit Android en een deel van de apps zijn erg duur.
Wat? Hoezo is een aanzienlijk aandeel van de apps omgezet vanuit Android? Enig idee hoeveel tablet gerichte apps Android heeft, ik kan je vertellen dat dat er echt niet zoveel zijn, vele zijn gewoon opgeblazen smartphone apps. Het zou me echt niet verbazen als Windows meer apps heeft dan Android die gericht zijn op tablets specifiek. Daarbij, is de vergelijkin met iOS dat er "hasst geen apps te krijgen" zijn ook onzin. 155k versus 420k is een verschil, maar niet zo groot als jij insinueert.
Ga jij nog eens in de Windows RT Store kijken en kom dan weer terug om je verhaal aan te passen. Posts van fans zonder enige objectiviteit daar schiet niemand iets mee op. Oh ja ik kan het weten want ik heb zelf een Surface RT.
Wel fijn voor je, ik ook. En er zijn gewoon amper apps waarvan je zegt, "o, die zijn geport van Android". Als je iets over objectiviteit wilt zeggen, kijk dan eerst naar jezelf.
Het is wel waar dat het aantal apps voorlopig tegen valt. Maar daar tegenover staat een fantastisch Office pakket, inclusief OneNote. Als je je tablet voor iets anders gebruikt dan spelletjes, dan ligt de Surface (RT) mijlen ver voor op de iPad. De iPad is veel meer een gadget, terwijl de Surface in ieder geval productief gebruikt kan worden. En met de browser kan eigenlijk alles.

Om de beperkingen van de iPad maar even te laten voor wat het is trouwens (Flash, geen USB, geen SD etc)
Het is helemaal niet belachelijk. Voor een leek ziet een RT met keyboard er uit als een kleine laptop. Het uiterlijk heeft de schijn van Windows8 (wat op zichzelf ook al afschrikwekkend is voor leken). Het is juist volkomen logisch dat de consument verward is.
Ja in vergelijking met volledige Windows kun je er weinig mee ja. Maar dat geldt nog meer voor iOS en Android. Laten we nou eens ophouden met Windows RT te vergelijking met Windows, want vergeleken met iOS en Android is het een super OS.
Je zit hier op de verkeerde visie dan waar MS uiteindelijk RT voor ontworpen heeft.
RT moet je een op een vergelijken met IOS en Android, niet met Windows. Het is dus enkel apps met "toevallig" een Windows jasje en naam.

Jammer dat mensen meer vergelijken met Windows (desktop) dan met andere mobiele OS'en. Volgens mij zou RT dan wel meer waardering krijgen (ik heb er jammer genoeg zelf geen ervaring mee, mijn tablet is een Android).
En x86 applicaies in desktop modus doet bijna 'geen hond'. Kan je dat met android en ios wel dan ;)
Windows RT(ARM) kan meer als ios/android en minder als Windows 8(x86).
Alleen geen x86 apps, maar verder wel alle voordelen. Hoe lang duurt het voor Tweakers.net 'noobs' dat allemaal gaan beseffen :?
op een ipad en adroid gaat dat ook niet, dus..
Office en Outlook krijg je gratis bij een Surface RT versie (staat er standaard op). Deze software werkt als normale software vanuit de desktop view in Windows RT.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 14 april 2014 17:24]

Ik heb de 2520 uit de UK. Ik kan niet anders zeggen dat het een bijzonder goede tablet is. Batterijduur is fantastich en het scherm vind ik het beste wat ik gezien heb qua helderheid en zwartwaarden. De eerste tablet waar ik gewoon buiten in de zon mee kan zitten. Browser is een verademing als je het vergelijkt met bv Chromen voor android.

Enige nadelen zijn de onbeschikbaarheid van de Power Keyboard en apps. Ik kan geen mkv's afspelen via mijn netwerk/mediaspeler.
Ik, ehh.. mijn vrouw heeft deze ook aangeschaft, een rode. Past leuk bij haar rode Lumia 920. Via John Lewis, UK. Uiteindelijk kost dit ons 321 euro. Import voor de zaak.

En ik ben in afwachting van een Surface pro LTE. Als dat ding GPS heeft; dat weet ik nog niet zeker. De berichten spreken elkaar tegen.

De Nokia 2520 overtreft mijn verwachtingen. Snel, compleet, intuïtief. En het scherm geeft inderdaad een zeer fraai plaatje. Office 2013 is reeds geïnstalleerd, en deze versie wijkt maar in weinig af van zijn grote broertje op de volledige windows machines, waar ik nog dacht dat het een slap aftreksel ervan zou zijn. Onenote in samenwerking met Onedrive is een sterke combi. Tevens voldoende andere apps, waaronder Here Maps, volledige gratis offline navigatie met meer mogelijkheden dan de versie op mijn 920. De browser is snel en volledig.. ook met flash. Nog niets tegen gekomen waarin functionaliteit gemist wordt. De acuuduur is prima.
Voor MKV's nog even wachten op VLC van Videolan. Komt binnenkort voor deze windows8.

Nu nog de power keyboard. Hopelijk snel in NL leverbaar.
Tja, Bartgielen hieronder zegt dat het nutteloos is, als ik me niet vergis kon Windows RT geen eigen programma's maar alleen apps vanuit de app store en programma's met een of ander certificaat instaleren. En dan is het nogal waardeloos :p

Verder vind ik 499 nog steeds vrij prijzig, zeker als je voor hetzelfde geld een flinke laptop hebt, tuurlijk het is dan geen tablet, maar prijsverschil is nog zo klein...

Edit: Hoe is dit offtopic mensen, het gaat over WinRT wat op de tablet staat, ik zeg nog wat over de prijs van de tablet, als je het er niet mee eens bent, comment dan aub in plaats van willekeurig te modden...

[Reactie gewijzigd door RGAT op 14 april 2014 12:09]

Tja, Bartgielen hieronder zegt dat het nutteloos is, als ik me niet vergis kon Windows RT geen eigen programma's maar alleen apps vanuit de app store en programma's met een of ander certificaat instaleren. En dan is het nogal waardeloos :p
Je bedoelt dat hij net zo werkt als iOS en Android tablets? Waar je normaliter ook geen eigen programmas op kunt draaien? Tsja.. nogal waardeloos?
Verder vind ik 499 nog steeds vrij prijzig, zeker als je voor hetzelfde geld een flinke laptop hebt, tuurlijk het is dan geen tablet, maar prijsverschil is nog zo klein...
En daar komt de aap uit de mouw: Jij bent niet op zoek naar een tablet maar naar een laptop. Dan is iedere tablet meteen waardeloos.
Qua prijs kan deze zich heel goed meten met andere tablets. Hij is vergelijkbaar in prijs met Samsung en Apple tablets. Daarmee is hij dus heel netjes geprijsd, heeft hele nette functionaliteit en ten opzichte van de concurrentie een bijgeleverde, goedwerkende keyboard/touchpad cover.

Dat hij jouw specifieke gebruik niet ondersteund omdat jij een laptop zoekt in plaats van een tablet betekend nog niet dat het apparaat als tablet niet goed is.
Euhm, kan je dan wel even aanwijzen waar ik zeg dat de tablet niet goed is? :?

Ik vergelijk de prijs met die van een laptop omdat dat het meest in de buurt komt, als nieuweling in de tablet markt schrikt zo'n prijs mij dan af als die hetzelfde is als een degelijke laptop maar veel inboet op prestaties, ik heb niks tegen tablets, ik vind ze juist erg prettig om mee te werken en spelen.
En nee, ik ben niet op zoek naar een laptop, dit is een artikel over een tablet dus ik kwam hier om informatie te krijgen over deze tablet, niet om hem af te keuren of iets dergelijks.
Btw: net zoals Android en IOS?
Nogmaals ik ben een nieuweling met tablets, dus ik ken Android als smartphone OS met apps uit de Play Store (en vroegah de Android Market) en IOS ken ik persoonlijk niet maar zie ik hetzelfde: een mobiel OS met Apps.
Windows zie ik als OS met opties als programma's, dan is WinRT misleidend, het is dan wel aangegeven met RT, maar als ik als tablet newbie Windows hoor denk ik 'mooi dan kan ik mijn bekende programma's meenemen op de tablet in de trein etc.' wat dus niet kan, daar heb ik dan kritiek over.
Of dat voor mij reden is om de tablet wel of niet te kopen doet niets af aan de genoemde 'kritiek'...
Als je niet verder kan kijken dan Windows zonder 8 en Windows RT.
Ik weet het niet hoor, maar op welk niveau zijn we dan bezig? 8)7
Nota bene voor iemand die op Tweakers.net komt.
RT op een tablet werkt soepel. Mensen die zeggen dat RT nutteloos is die weten niet waar ze t over hebben. RT werkt soepeler en zuiniger dan windows 8 kan op een atom. De store is redelijk goed gevuld (al zou ik wel ff controleren of er in staat wat jij hebben wilt). Het is maar wat je nodig hebt... Als jij iets zoekt waarmee je torrents kan downloaden, spss kan gebruiken of weet ik veel wat, ja dan is RT niets voor jou. Wil je echter een makkelijke browser (helaas wel zonder addblock:( ), office, een zooitje apps, ondersteuning van veel randapparatuur en lange accuduur dan is RT zeer geschikt. Het enige verschil tussen RT en 8 dat de meeste mensen merken is het niet kunnen installeren van .exe bestanden. Voor de een belangrijk, voor de ander totaal niet of een gemis waar je prima omheen kan.
Je kan prima torrents downloaden op je RT. Er zijn meerdere applicaties voor.
Nu nog de VLC mediaplayer!
Ja maar enkel voor x86 en x64.
Dus het kan voorkomen dat iemand in de store kijkt en denkt. Leuke apps allemaal... koopt een RT tablet. Bah het werkt niet...
Inderdaad, mijn enige puntje van kritiek is dat deze er nog niet voor te krijgen is.

Kwestie van tijd.

Edit: ja de bèta is er wel. Maar dat is geen goed werkende volledige versie van vlc. Verder is hij er nog niet eens voor ARM.

[Reactie gewijzigd door Heilige Kaas op 14 april 2014 12:16]

Volgens mij staat er in de store een beta versie van VLC.
Ik heb deze dacht ik zien verschijnen in de store gisteren of enkele dagen geleden
Dat kan zelfs met Windows Phone.
oh, top. Kan me idd herinneren dat ik laatst een utorrent client tegen kwam in de store :D
Nou ook weer niet gaan overdrijven, Windows 8 loopt geweldig op een Atom!

Wij hebben hier de Surface en de Asus T100 en ik ben zelf helemaal weg van de T100 omdat je er alle flash en silverlight websites op kunt draaien! Tevens is die zo snel dat ik op games na echt alles kan draaien op deze Atom SoC en het draait gewoon geweldig goed!

Voordeel van de Surface en 2520 is dat je geen gezeik meer hebt met virussen en een betere bouwkwaliteit hebt. Bij de T100 gebruik ik het toetsenbord alleen alles ik films kijk :-) Voor de rest gebruik ik hem altijd als tablet.

Persoonlijk zou ik altijd voor de T100 gaan!
De Surface RT was al een heel snel beestje. Alles liep smooth and goed. Het OS laat zich goed gebruiken d.m.v. de touch gestures die er zijn. Nu dat er nog betere hardware in zit, zie ik deze heel goed lopen.

Een nadeel vond ik aan mijn RT: het continu updaten via Windows Update.....
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Ik heb de Surface RT ook gehad, ik vond het ding echt irritant traag. Veel trager dan elke courante smartphone die ik in handen heb gehad, trager dan Android tablets uit dezelfde prijsklasse en veel trager dan de iPad.
Ook is het app aanbod ontzettend beperkt ten opzichte van de concurrerende ecosystemen.

Heb daarom dan ook de Surface verkocht via V&A hier.
En zoals ik daar ook al schreef, ben ik niet de enige die zo over RT denkt:
I have a Surface RT and a Windows 8 laptop and I more often reach for my laptop – even though it’s bulkier – than the Surface RT. That because Windows RT, at least as executed on my Surface, fails at one of the central reasons for its existence – speed.
The main problem, though, is that Windows RT 8.1 continues to be really slow on the Tegra 3 SoC, which powers the Surface RT
Immediately, I was struck once again by how horrible the performance is on ARM. Windows RT does everything slowly. Everything. The day-to-day experience is terrible.
“My main irritation is the slowness of IE for RT,” Maarten wrote. “I feel I lose a lot of time.
[...]
Roach, the consultant, also said he had noticed how slow the Nvidia Tegra 3 processor ran
Nu zit in deze Lumia natuurlijk geen Tegra 3, maar een Snapdragon. Reviews zullen moeten uitwijzen of deze de performance van Windows RT flink omhoog haalt. Want dat is absoluut hoogsnoodzakelijk..

Anders zou ik persoonlijk iedereen een Windows RT apparaat zwaar afraden.
Het is traag en je kunt er gewoon te weinig mee. In elk geval te weinig om de prijs te rechtvaardigen. Je kunt voor het geld écht beter een iPad of Galaxy Tab kopen.*

* Disclaimer. Voordat we in onnodige fanboy-wars belanden: Ik ben geen aanhanger van welk merk/ecosystem dan ook. Ik heb alles ooit geprobeerd en ik kies het product wat op dat moment voor mij het beste werkt. Ongeacht fabrikant.
Heb op dit moment een iPhone, een Asus Ultrabook met Windows 8, een Philips TV, een Google Chromecast en een Samsung HT-set, so go figure. Maar heb ook Windows Phone (Samsung en Nokia) gebruikt en Android (Samsung en HTC). En dus ook Windows RT.
Deze post en mijn mening is dus echt puur gebaseerd op ervaring.

[Reactie gewijzigd door HyperioN op 14 april 2014 15:10]

Het leuke is dat iedereen van elk willekeurige tablet en ander device een aantal posts (waarschijnlijk meer dan 4) kan vinden van mensen die het apparaat een rukapparaat een rukding vinden. Er schort altijd wel iets aan.

Maar goed, zoals je zegt is het jouw mening en die is zelfs gebaseerd op eigen ervaring, dus dan neem ik aan dat die klopt en respecter ik die zelfs ook.

Ik heb zelf de Surface 2 en wellicht doel jij op de eerste versie, maar ik merk niets van traagheid. De combinatie met Office is voor mij een handige.
Surface 2 heeft een Tegra 4 die natuurlijk met zijn quad Cortex A15 cores een heel stuk krachtiger is. De Surface RT waar hij op doelt is uitgerust met een Tegra 3.
Trager in wat met wat? Het mooie aan de Surface RT is dat het ondanks de Tegra 3 allemaal wel heel vloeiend verloopt. De browser vind ik zelf trouwens snel zat en werkt pretttig. Ben je een krachtigere setup gewend met een Qualcomm Snapdragon 800 dan is het inderdaad geen snel apparaat. Bij Android zie je echter vaak schokken in het OS zelf of de apps. Betaal je de volle mep (iets wat ik niet heb gedaan) dan zou ik mensen eerder een Windows 8 (volledige versie) of iPad aanraden.
Windows RT Op een Surface 2 (met Tegra4) kan vol de concurrentie aan hoor.

Je had versie 1. En net als de iPad1 en Tab2 was dat inderdaad niet een van de snelste. Gebruik je een Surface 2 dan denk je heel anders over de snelheid van Windows RT. Beetje wazig dat je denkt dat Windows RT nooit sneller geworden is met snellere hardware :+

Deze Nokia heeft een Snapdragon 800, vergelijkbaar of nog sneller als de Surface 2 met Tegra4 snelheid..
En Windows RT is natuurlijk veel fijner als een puur telefoon OS tablet. Afgezien van nog minder apps dan. Geen of geen fatsoenlijk multi user, geen snapped apps. Natuurlijk moet het wel rap zijn en Windows RT met Tegra4 of Snapdragon800 is dat zeker.
Je kunt voor het geld écht
beter een iPad of Galaxy Tab kopen.*

* Disclaimer. Voordat we in onnodige
fanboy-wars belanden: Ik ben geen
aanhanger van welk merk/ecosystem dan
ook. Ik heb alles ooit geprobeerd en ik kies
het product wat op dat moment voor mij het
beste werkt. Ongeacht fabrikant.
Maar je raadt toch maar mooi een tablet van Samsung aan. Ipv Galaxy Tab moest er dan toch wel Android tablet gestaan hebben.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 15 april 2014 02:15]

Nu ik de Surface RT nu toch al een geruime tijd gebruik kan ik toch zeggen dat Windows RT een zeer compleet systeem is. Ok, je kan er geen desktop applicaties op installeren en dat is een klein nadeel maar dat kan je op een iPad of Android toestel ook niet. Het heeft een goede volledige browser met Flash ondersteuning, een volledig Office pakket vergelijkbaar met de versie die gewoon op de desktop draait (op enkele kleine verschillen, geen macro's bvb) en een ruime ondersteuning voor randapparatuur zoals netwerkprinters en usb-printers zonder dat ze een of andere e-print functionaliteit moeten hebben. Zowat alle gewone Windows functionaliteit zoals RDP is ook gewoon aanwezig. Nadeel, de desktop modus is niet altijd zo eenvoudig te gebruiken met touch maar in principe moet je daar ook niet in zitten behalve voor Office.
Dit, idd, is wat het voor mij grotendeels interessant maakt.

Plus de optie op flexwerkplek extern beeldscherm in de micro-HDMI te pluggen en muis/toetsenbord aan USB te hangen, en zo toch gewoon in een keer verder te kunnen waar ik in de trein gebleven was.

Ik moet het vooral hebben van Office-programma's en web-based services, in die zin, dus het zou het rondslepen van een full-sized laptop overbodig maken.

Verder, meh, tuurlijk is het geen ultrabook, qua programma-opties, maar als ik wil gamen of video wil editen ofzo doe ik dat ook niet op een 10" scherm...
Windows RT is prima, de meeste modern ui apps werken (mits arm geschikt), je kan alleen geen win32 software installeren. Bijgevoegde office wekt ook prima, als zakelijke tablet zeer geschikt.
heb zelf een surface 2, zie mijn review
Geldverspilling. Voor hetzelfde geld heb je een x86 tablet met de volledige Windows 8 versie.
Met een fullHD scherm, 4G ondersteuning, een fullsized USB plus aparte oplader-aansluiting (zodat je eventueel peripherals kunt gebruiken terwijl je oplaadt) en dan ook nog eens een beetje vlotte specs?

Ik moet zeggen dat ik dat voor die prijs nog niet heel erg veel opties heb gezien... Ik hou me aanbevolen voor suggesties, though.
de enigste die ik kan bedenken is deze pricewatch: Lenovo Thinkpad 8 64GB Zwart Bay trail Atom, 2 Gb RAM, 64 Gb opslag, 1200p scherm en een full-size USB + micro HDMI. Kst wel 30e meer. Is eigenlijk een beetje een onbekend ding, maar ik heb er wel vergaande interesse in.
Hm, geen gekke optie idd. Zal eens kijken of ik die ergens live kan testen - ik ben niet uit principe tegen 8,3", maar 10" is tot nu toe beter gebleken voor het formaat van mijn handen. Dat die geen 3/4G lijkt te hebben zou bijzaak zijn, voor mij, maar ik zou liefst wel het ding ook kunnen gebruiken om in de trein stukjes te typen enzo.

Wie weet kom ik er een dezer dagen eentje tegen in het wild, zou interessant zijn.
Zonder 4g en 600 nits
Wel handig hè voor buiten.
Ik zie nog geen Windows 8.x tablets met 4G, alle aansluitingsmogelijkheden van de Surface 2, 4G ondersteuning, kickstand, lange accuduur, etc. voor 500 euro hoor.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 14 april 2014 10:56]

Ben ik de enige die de manier van naamgeving maar niks vind? Je moet de logica erachter maar snappen.

"De Lumia 1520 is vast 2 keer zo goed als de Lumia 720."
Ik ben er ook geen fan van. Ze gebruiken de Lumia naam omdat het ondertussen een hele sterke merknaam is geworden.

Alleen ze hadden een veel beter onderscheid in de naam moeten maken dat het hier om een tablet gaat. En niet zoiets knulligs als een andere range getallen er achter te plakken.

Tweakers heeft de titel niet voor niks "Nokia-tabel Lumia ....." gemaakt. Als je het woordje tablet weglaat is je eerste gedachte: wat is dat nou weer voor n telefoon?
Samsung gebruikt haar smartphonenaam 'Galaxy' toch ook voor haar tablets? Ik zie het probleem niet hoor. Herkenbaarheid is nu eenmaal erg belangrijk voor een fabrikant. ;)
"Galaxy tab" is voor tablets.
alleen de note tablets zijn anders, daar wordt de schermgrootte gebruikt i.p.v. "tab".
Ben ik de enige die de manier van naamgeving maar niks vind? Je moet de logica erachter maar snappen.

"De Lumia 1520 is vast 2 keer zo goed als de Lumia 720."
Die nummeriek van nokia slaat nergens op... Volgens mij doet er iemand "Iene miene mutte" met een cijfer kaart als het gaat om de naamgeving van de producten.. Maar dat is niet alleen bij nokia zo
Maar dat is niet alleen bij nokia zo
Bij Microsoft zijn de getallen reeksen ook Wiskundig onverantwoord: 1,2,3,95,98,2000,XP,7,8.
[...]
Wiskundig onverantwoord: 1,2,3,
Well, 1 + 2 = 3 (Ben het wel met jee eens hoor)
Want 720 x 2 is 1520 ?

Fabrikant moet nu eenmaal een naam geven aan een product. De 1 geeft er een getal aan de andere een complete naam. Gaat om het product natuurlijk ;)
Ik bedoelde dat meer als: "1520 is meer dan 2 keer zo veel als 720, dus dan zal dat apparaat wel veel beter zijn." aldus de consument die alleen naar getalletjes kijkt. En dus dat getallen als naam niet zo duidelijk laten blijken wat het nou precies is.
Ben ik de enige die de manier van naamgeving maar niks vind? Je moet de logica erachter maar snappen.

"De Lumia 1520 is vast 2 keer zo goed als de Lumia 720."
Die cijfers is idd weinig aan vast te knopen, maar het klinkt beter dan de codenaam 'Sirius'. ;)

Overigens is 2520 niet heel gek, want de Lumia 1520 en Lumia 1320 zijn beide 6 inch, dus wat dat betreft klopt het hogere getal tov die toestellen wel. Alleen de keuze voor 2520 snap ik niet zo goed.
Wauw, een half jaar na introductie mogen wij eindelijk dit tablet kopen. Pff, laat maar. Inmiddels zijn er vele mooiere tablets met Windows 8.1 erop en een Intel Bay trail CPU. Die zijn sneller, veelzijdiger en draaien alle windows apps.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 14 april 2014 11:21]

Sneller ?

Het is zo'n beetje de enige windows tablet met 4G erop een een 600 nits helderheid waardoor je hem perfect kan gebruiken in de zon indien nodig.


Inkijk hoeken en geluid batterij etc. zijn top !!
Zoek maar eens naar reviews van deze tablet.
Ik kan het niet beter verwoorden dan techradar:
Despite its impressive battery life, powerful hardware and inviting looks, the Nokia Lumia 2520 merely limps along due to the thorn in its foot that is Windows 8.1 RT, and it's a shame.
En
Windows RT, Windows RT, Windows RT. We can't say it enough: it was always a massive gamble opting for the much-maligned operating system, and it's one that simply hasn't paid off.
Al die andere features zijn leuk, maar als je een kreupel OS erop hebt staan, wat hou je dan over? Als deze tablet nou met een Bay Trail SoC kwam had ik hem meteen uit Duitsland gehaald. Maar een Snapdragon is gewoon niet handig omdat je vast zit aan WinRT. De Bay Trail SoC is op veel gebieden snellerdan de Snapdragon 800 en gebruikt daarvoor iets meer energie. Maar bijv de Asus Transformer Book T100 haalt toch nog 10 uur, waar de Lumia 2520 13 uur haalt op 1 (vrijwel identieke) accu lading.

Oja, disclaimer: Ik ben heel tevreden met mijn Lumia 920 telefoon.

/edit: Overigens is het vreemd dat dit tablet 500 euro kost, met 4G, groot scherm en al. Dat terwijl de Lumia 1520 een kleiner scherm heeft, maar toch 700 euro moest kosten bij de introductie.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 14 april 2014 11:23]

Windows RT kreupel OS ??

Alleen omdat het vergeleken wordt met de volledige versie van Windows met bijhorende soc.

IOS is dan toch ook een kreupel OS als je het vegelijkt met OSx ??

Enfin ik vind windows RT geen kreupel OS.
Je kan hoog of laag springen en blijven beweren dat WinRT een goed OS is, maar het feit blijft dat Win8.1 beter is. En dan noem ik WinRT inderdaad kreupel. iOS is ook kreupel, maar omdat het voor de tablet en de telefoon gelijk is, heb je er toch iets meer aan aangezien de apps op beide draaien.
Win8.1 is niet beter. Ieder zijn voor en nadelen. En Windows RT kan meer als ios en android. Dus dan zijn die dus nog meer kreupel volgens je woorden. En er komen Windows universal apps die op phone tablet (en laptop/desktop en Xbox One) gaan kunnen draaien. Nee, kreupel is heeeel wat anders.
Als Apple naast de iPad ook een even dure tablet zou verkopen met OS X erop, driemaal raden wat iedereen dan koopt :)
Ja, als je het vergelijk met Windows is RT inderdaad niet zo uitgebreid, maar nog steeds bied het veel betere ondersteuning voor alles in vergelijking met Android of iOS. Daarbij, waarom wordt iOS dat niet afgestraft omdat het geen OS X applicaties kan draaien?
Misschien komt dat omdat de Lumia 1520 een smartphone is en dit een tablet?! Kijk maar naar de iPhone die is ook duurder als een iPad.

Oh en RT is helemaal niet kreupel (al helemaal niet bij geleken de concurrentie) kijk deze video maar eens voor de gein...
http://www.youtube.com/watch?v=9VYf5MWyTn8

[Reactie gewijzigd door SilverAqua op 14 april 2014 11:46]

Wat maakt een telefoon dan duurder dan een tablet met 4G ingebouwd? Qua hardware lijkt een tablet duurder aangezien je een groter scherm hebt, meer behuizing, een grotere accu. Verdere hardware is gelijk. Waarom is een telefoon dan duurder? Alleen het scherm van een telefoon zou wat duurder kunnen zijn vanwege de hogere DPI. Maar omdat je ook veel minder Gorilla glass nodig hebt denk ik dat het verschil wel meevalt.

Je ziet het bij Apple ook, een iPhone 5S is duurder dan een iPad air 4G uitvoering (699 vs 599 voor de 16GB uitvoering). En dat terwijl de iPad een veel hogere resolutie heeft dan de iPhone. Volgens mij komt het gewoon doordat de telefoons vaak subsidie krijgen bij de providers en daarom gewoon duurder gemaakt worden. Wat de klant ervoor geeft dus.
Ik denk ook dat het met populariteit te maken heeft, smartphones zijn immers een stuk populairder dan tablets. Logisch ook want je kan niet bellen met een tablet (ja via skype etc). Een smartphone is ook meer geavanceerd dan een tablet. Maar snap je punt wel.
Je betaalt juist voor miniaturisatie. Vergelijkbare hardware in PC-formaat kost nog eens een stuk minder.
De tablet komt volgens elektronicawinkel BCC medio mei uit voor 499 euro, een prijs die in lijn ligt met wat Nokia in andere landen voor de tablet vraagt. Nokia bevestigt de gegevens op de site van de elektronicazaak, die de tablet als enige in Nederland zal verkopen.

Waarom alleen bij één electronicaketen? Houden ze niet van verkopen?
Waarschijnlijk betreft het een exclusieve deal tussen Nokia en BCC, dat soort acties zie je wel vaker. Of er zijn gewoon beperkte voorraden en BCC was de eerste afnemer, dat kan ook.
Ik gok op het eerste, eigenlijk - in GB was ie ook eerste half jaar alleen bij John Lewis te krijgen, en pas sinds paar weken ofzo bij 1 of 2 andere zaken. Het zal vast te maken hebben met marge-afspraken ofzo. Dat gezegd hebbende is BCC vermoedelijk een betere keus dan John Lewis, in dit geval, ik geloof dat dat meer een Bijenkorf-achtige is. BCC is iig een electronica-concern.
Waarom alleen bij één electronicaketen? Houden ze niet van verkopen?
Of de andere electronica ketens willen straks niet met onverkochte voorraden blijven zitten. Mediamarkt bijvoorbeeld heeft veel Surface tablets spotgoedkoop gedumpt, ik kan me voorstellen dat die zich geen 2e maal aan die steen willen stoten. Het is waarschijnlijk een prima tablet, maar wel de exoot tussen de iPads en de Android tablets.
Waardeloos dat ze nog steeds doorgaan met Windows RT. Gooi er een Atom processor in en je hebt volledige Windows 8 versie. Hoop zelf dan ook echt dat x86/Windows 8 de tablet markt gaat domineren, lijkt me heerlijk om een relatief open/vrij OS te hebben wat gewoon alle win32 software van afgelopen jaren kan draaien, zoals deze tablet

pricewatch: Asus Transformer Book T100TA-DK002H Grijs

Nu nog Windows 9 op x86 Lumia smartphone en ik ben helemaal tevreden :+
Welke Jan Modaal koopt er nu een tablet met een volledige Windows versie op?

Mensen kopen toch ook geen iPad en klagen achteraf dat ze er geen OS X apps kunnen op draaien?

Dat is gewoon niet de bedoeling van deze toestellen.
Iedereen die de T100 koopt spreekt over een verlichting aan mogelijkheden en functionaliteit ten opzichte van een iPad!

Het is werkelijk onbegrijpelijk dat je deze tablet niet in elke winkel ziet liggen! En nog onbegrijpelijker is dat er niet meer tablet+typecover(toetsenbord)+Atom devices uitkomen! Heb af en toe het idee dat Microsoft gewoon geen marktaandeel WIL veroveren!
Volgens mij is er al aardige wilt groei aan bay trail atoms met 8' schermen. Alleen ligt de t100 niet in de MM, iets wat ik persoonlijk ook niet begrijp.
Dat is gewoon niet de bedoeling van deze toestellen
Wie heeft geclaimd 'dat het niet de bedoeling' is? Omdat het bij Apple niet kan is het niet de bedoeling?

Ik zie juist graag een volledige Windows in tablet vorm, maar wel in combinatie met extra periferie zoals goed toetsenbord, muis, externe monitor (hdmi / miracast). Zo'n apparaat wordt bij mij dan heel effectief gebruikt.

Dus Jan Modaal kan geen tablet kopen met een volledige Windows maar wel een laptop met volledige Windows?
Wie heeft geclaimd 'dat het niet de bedoeling' is?
Degenen die er dik geld voor hebben neergeteld en dat willen blijven verdedigen. Tablets en smartphones zijn gewoon computers van een volgende generatie. Onderscheid maken tussen 2 markten op basis van schermafmetingen, touch-mogelijkheid of OS (helemaal belachelijk) is niet realistisch. Dat is slechts randapparatuur en software.

[Reactie gewijzigd door blorf op 14 april 2014 12:44]

Ik vind het nogal duur als je al tijden een MS surface machine kunt kopen die erg lekker werkt
pricewatch: Microsoft Surface 2 32GB Zwart
en dat kost 429.
Tja.

Geen snel laad functie
Geen 600 nits helderheid
Geen 4G module
Niet inclusief toetsenbord.
Niet inclusief toetsenbord.
De 2520 komt ook niet standaard met een toetsenbord.
Oké....

Mijn fout dan..
3G/4G tablets zijn altijd duurder dan wifi only tablets.
Waarom is Windows RT er eigenlijk? Er is Windows 8(.1) voor desktop/laptop/tablet zonder ARM processor en Windows Phone voor smartphones. Nu krijg je net geen volwaardige Windows mogelijkheden. Wat is dan nog het voordeel (van WinRT) ten opzichte van 'gewone' Windows?
Windows RT is specifiek ontwikkeld voor de ARM processor (die dus afwijkt van de "standaard" x86 processor). Voordeel van de ARM is het energieverbruik (en dus goed toe te passen op een tablet)
Qua energieverbruik is ARM op het moment niet in het voordeel, de twee grote voordelen van de huidige ARM chips (Tegra 4, Snapdragon 800) zijn de ingebouwde 4G baseband (voor mobiel internet), en de snelle gpu (voor gaming).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 april 2014 02:49]

Beetje late introductie. De meeste mensen die een WIndows RT tablet willen, hebben al een Surface 2 gekocht.
Tijdens de aanschaf van de Surface 2 wilde ik beide apparaten vergelijken. Helaas was de Nokia niet leverbaar. Half jaar na de introductie wordt het hier ook geintroduceerd. Iets zegt me dat dit een megaflop wordt. Lever apparaten gewoon wereldwijd op tijd uit, half jaar wachten is niet meer van deze tijd.
Beetje vreemde reactie... je bedoelt dat de release voor jou te laat is?

Voor de meeste mensen bepaalt het beschikbaar komen van een bepaald OS niet wanneer of welke tablet ze kopen. Die kopen een tablet als ze er eentje nodig hebben, en gaan dan kijken wat er beschikbaar is.

De release-volgorde bij Nokia toont gewoon aan dat (voor Nokia althans) Nederland geen belangrijke markt is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True