Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties

Nokia heeft zijn eerste tablet aangekondigd. De Lumia 2520 heeft een 10"-scherm en draait op Windows RT, het voor arm-processors bedoelde besturingssysteem van Microsoft. De geruchten over de tablet gingen al twee jaar.

Het 10,1"-scherm van de Lumia 2520 heeft een resolutie van 1920x1080 pixels. Het scherm zou een maximale helderheid hebben van rond 600 nits, een waarde die Nokia ook noemde bij zijn smartphone Lumia 920. In combinatie met lagere reflectie zou het scherm in direct zonlicht afleesbaar moeten zijn.

De tablet beschikt over een Qualcomm Snapdragon 800-soc, een quadcore-processor met vier Krait-cores en een Adreno 330-gpu. De soc wordt bijgestaan door een werkgeheugen ter grootte van 2GB. De tablet ondersteunt ook 4g en is gericht op gebruik buitenshuis.

De Lumia 2520 is een van de weinige tablets naast de Surface 2 van Microsoft zelf die dit najaar uitkomt met Windows RT. De voor arm-processors bedoelde variant van Windows kampt met negatieve beeldvorming, onder meer door fabrikanten die klagen over de verkoopcijfers. Microsoft zelf heeft honderden miljoenen euro's moeten afschrijven op onverkochte Surface-tablets. De tablet komt in eerste instantie naar de VS, het VK en Finland voor een vermoedelijke adviesprijs van 499 dollar. Details over de release in de Benelux zijn er nog niet.

Nokia Lumia 2520Nokia Lumia 2520Nokia Lumia 2520Nokia Lumia 2520Nokia Lumia 2520Nokia Lumia 2520Nokia Lumia 2520Nokia Lumia 2520Nokia Lumia 2520

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

De reden dat de RT tablets veel afgekraakt zijn, is dat mensen ze kochten als vervanging van hun desktop of laptop. Terwijl van te voren al bekend was, dat deze tablets eigenlijk meer bedoeld waren als vervanging van een ipad of android tablet. Hierbij gaan mensen toch immers ook niet zeuren dat ze x86 software moeten kunnen runnen?
Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben. Toen ik mijn Surface RT kocht wist ik de limitaties.Ik kocht hem als een aanvulling op mijn desktop (game/prive), mijn laptop (werk) en mijn WP8 smartphone. Ik heb slecht een 3-tal applicaties die ik graag zou zien in de store (scummvm, dosbox en metabolt) maar dat zijn zeker geen dealbreakers. Als onderbelicht extraatje: Powershell is standaard aanwezig! Het enige echte minpuntje wat ik heb gevonden is dat er geen (simpele) manier is om je favorites te syncen via de cloud tussen mijn 4 devices.

Ik kocht mijn Surface RT via de surfspot aanbieding en eerlijk heb ik spijt. Spijt dat ik hem niet veel eerder heb gekocht.
Het was bekend ja maar was het duidelijk? Ik hoor veel mensen in mijn omgeving die dat dus niet duidelijk vinden. Men zit er niet zo diep in als jij en ik. Waardoor men per ongeluk een miskoop doet. Miskoop geeft negatieve reacties over een misschien wel goed product en zorgt dus voor minder verkoop. MS heeft het verschil niet duidelijk genoeg gemaakt.
Het was bekend ja maar was het duidelijk? Ik hoor veel mensen in mijn omgeving die dat dus niet duidelijk vinden. Men zit er niet zo diep in als jij en ik. Waardoor men per ongeluk een miskoop doet. Miskoop geeft negatieve reacties over een misschien wel goed product en zorgt dus voor minder verkoop. MS heeft het verschil niet duidelijk genoeg gemaakt.
Blijf het maar iedere keer herhalen, want blijkbaar lopen sommige mensen nog steeds de verkeerde winkel binnen en/of denken te weten wat ze kopen bij een online winkel.

Microsoft heeft heel duidelijk de verkopers geïnformeerd over het verschil tussen het RT platform en het x86/x64 platform. Zelf ben ik werkzaam in een elektronica winkel en iedere collega van mij moet een Microsoft cursus afleggen waar alle informatie aan bod komt. Dat er bedrijven zijn die hun personeel niet fatsoenlijk informatie bijbrengt, kan Microsoft ook niks aan doen. Het is basis kennis en zeker niet het niveau van CCNP of MCITP, dus iedereen kan het gewoon volgen.

Ik heb sinds de release van Windows RT flink wat modellen verkocht aan mensen die wel de voordelen van het platform zagen. Het is niet voor iedereen weggelegd, maar dat is ook zo bij een android en/of ipad. Ieder platform heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen..

[Reactie gewijzigd door vali op 22 oktober 2013 13:49]

Microsoft had bijvoorbeeld een andere naam kunnen kiezen? De leek heeft nu het gevoel dat het twee dezelfde producten zijn met enkel verschillende prijzen/specificaties.

Ik heb het nu dan over de surface PRO en surface RT. Het duurt langer tot het kwartje echt valt bij mensen die niet in de IT zitten of er niet in geïnteresseerd zijn.
Ik probeer overigens niets goed te praten of negatief te zijn over wie dan ook. Maar mijns inziens heeft MS het niet duidelijk genoeg gemaakt. Ik zeg niet dat ze niet hun best gedaan hebben. Maar je kunt nog zo je best doen om goede vierkante wielen te maken. Men zal toch de ronde wielen verkiezen.
Oewh wat zijn we weer lekker creatief bezig.

Ik wil maar zeggen dat de weg die je in slaat niet altijd goed is.
In een werk omgeving lijkt me dit een hele goeie keuze, en wel om de volgende redenen:
Android is me te gefragmenteert, ik kan als beheerder eigenlijk niet voorkomen dat gebruikers aptoide o.i.d. installeren, zichzelf root toegang geven, en hierbij een risico genereren voor installatie van keyloggers en weet ik niet wat meer.

Apple werkt perfect voor management/directie, alleen is voor de jongere generatie van computer gebruikers niet zo handig. Apple werkt erg 1 dimensionaal, daar mee bedoel ik: eerst doe je dit, dan doe je dat. Multitasken wordt erg slecht ondersteund. Even van een internet pagina een stuk tekst pakken, vanuit pdf een ander stuk, dit in word neerzetten, en ondertussen via corporate irc overleg houden met collega's is nog steeds een issue. Ditrectie/Management maakt er geen gebruik van op deze manier, die beschouwen t nog steeds als een krant/emailding/ander ding, wat ze na elkaar gebruiken, en dat gaat perfect in ios.

Windows mobile pakt een beetje t beste van 2 werelden: de uniformiteit en intuitiveit van apple, en de multitask opties van android

windows 8 mobile gebruikt bij mijn weten een losse sandbox omgeving voor alle werk applicaties, (Werk email en prive email zien elkaar niet als je dat niet wil) als de werknemer uit dienst gaat is dus alle werkgerelateerde content te verwijderen, zonder dat je aan de prive omgeving komt.

Nokia bouwt over t algemeen solide devices, met fatsoenlijke connectivity voor bijv. ssd kaaten, usb sticks etc. zie de huidige lumia telefoons

Een ander groot voordeel vind ik, t is geen ipad cloon

Wel verwacht ik bij dit apparaat de optie om een muis in te pluggen, en een citrix receiver app/ remote desktop app van ms waarbij je certificate. based security kan gebruiken. een mogelijke koppeling naar een in house update server voor de eigen bedijf apps,
Verder heeft de MS/Nokia combo voor pro gebruik een mooie app collectie: goeie mail client, office suite, dat er geen spelletjes op aanwezig zijn vind ik voor professioneel gebruik weer geen probleem
Met dit apparaat kun je ook gewoon op het terras gaan zitten werken!!!

Vertel me met welke andere tablet je dit kunt doen!!!
euhmm, met allemaal? Gewoon VNC/RDP/XEN gaan gebruiken, tablets zijn ideale thin clients!
Goede ontwikkeling mijn inziens dat windows het totaalpakket aanbiedt (desktop/phone/tablet) Ik hoop dat ze hiermee een goede integratie kunnen creëren. Dat is in ieder geval wat ik bij Apple altijd wel prima vond, daar hebben ze alle devices op elkaar afgestemd in meer of mindere mate. Mocht Microsoft dat ook voor elkaar krijgen zou ik erg blij zijn en ik denk een hele zakelijke markt uiteindelijk ook.

Wat ik niet snap is waarom men kiest en blijft kiezen voor Windows RT. Ik heb me er misschien niet goed genoeg in verdiept maar ik snap de voordelen van RT t.o.v. een reguliere installatie.
Misschien moet je je er eens in verdiepen dan. Windows RT is gecompileerd voor ARM based SoC's. Dat heeft als voordeel dat je een lange batterij tijd kunt realiseren omdat ARM hardware nou eenmaal minder energie verbruikt dan x86 hardware (al kruipen ze wel langzamerhand dichter naar elkaar toe)

Daarnaast zijn bijv. de apps op Windows Phone ook gecompileerd voor ARM SoC's wat in de nabije toekomst betekend dat een ontwikkelaar maar 1 app hoeft te schrijven voor beide platformen (met aanpassing van de GUI ivm resolutie)
Paul Thurrot heeft hier trouwens ook een aardige verklaring voor: http://winsupersite.com/m...nt-make-bay-trail-surface
Android en IOS hebben toch ook ARM processoren?
Dus waarom zou MS er ook niet gebruik van maken?
Dat de klanten dit links laten liggen, komt meer door de weinige apps en intel processoren die nu ook zuiniger zijn geworden.
Windows is al sinds origin ontwikkeld voor Intel processoren. Zowel iOS en Android zijn van origin voor ARM ontwikkeld. Windows RT is daarom een vreemde eend. MS had het anders moeten noemen en de desktop omgeving weg moeten laten. Nu is Windows RT een Windows versie waar 9 van de 10 Windows applicaties niet op draaien. Probeer er maar eens Visual Studio op te draaien.

Windows 8(.1) tablets zijn beter gezien je daar wel gewone software op kan draaien.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 22 oktober 2013 10:45]

iOS is een aangepast telefoon OS gebaseerd op het desktop OS OSX, wat ook op x86 (en voorheen Power PC) gebaseerd is. ;)

1 van de "problemen" van Windows RT is de marketing. Het OS is niet goed in de markt gezet waardoor mensen in de veronderstelling zijn dat het een volwaardig Windows OS is. En dat is het niet.

Ik ben het met je eens dat de traditionele Desktop uit Windows RT gehaald had moeten worden. Windows Explorer had een Modern UI App had moeten worden. Daarnaast ook de Windows onderdelen verwijderd zoals Regedit, Services.msc, Homegroup, logging etc. etc. Allemaal onnodig op een Windows RT tablet. En resource vretend bovendien (als iemand weet hoe je dit uit Windows sloopt, hou ik me aanbevolen)

Dan had je een duidelijke scheiding gehad in de 'Pro' versie en de Tablet 'RT' versie. Dit had het duidelijker gemaakt voor de consument wat je wel en niet kan met een Windows RT tablet.
Ik zou voor visual studio toch eerder een 24 inch of meer configuratie aanbevelen. Misschien een dual monitor opstelling zelfs.
Maar niet een 10 inch tablet...
Windows 8(.1) tablets zijn beter gezien je daar wel gewone software op kan draaien.
Want die software bedient zo fijn op een tablet?
Grootste gedeelte wel, verder hebben we ook nog een keyboard dock met trackpad :)
Welke Windows 7 tablets? Dat was geen vraag.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 22 oktober 2013 11:06]

Dan had je er geen vraagteken achter moeten zetten. ;) Er waren er genoeg, met als triest voorbeeld de HP Slate. Allemaal stuk voor stuk tegenvallers, met als belangrijkste kritiekpunt: Windows en Windows-applicaties zijn onhandig te bedienen met vingers. Toch typisch dat Windows desktop applicaties, nu het om RT gaat, ineens tóch zo noodzakelijk zijn volgens allerlei critici.
Energiezuinigheid is waarschijnlijk de belangrijkste redden. Tuurlijk, we hebben inmiddels Haswell, maar dat is prijzig, en of het energiezuiniger is dan ARM valt te betwijfelen.
Daarvoor heb je dan Bay Trail atoms.
Windows RT is hetzelfde in vergelijking met Windows 8 als iOS voor OSX.
Het is een tablet-OS en geen volledig desktop OS zoals iOS en Android dat ook niet is.
Maar het probeert het wel te zijn door de aanwezigheid van de desktop omgeving.
Er is wel een desktop omgeving in Windows RT, de office apps die bij Surface RT geleverd worden, doen het alleen in de desktop-mode.

http://www.youtube.com/watch?v=md6JfWFLaLk
...
Wat ik niet snap is waarom men kiest en blijft kiezen voor Windows RT. Ik heb me er misschien niet goed genoeg in verdiept maar ik snap de voordelen van RT t.o.v. een reguliere installatie.
Windows RT is de ".. voor arm-processors bedoelde variant van Windows" (zie nieuwbericht).
Uhm, energiezuinig, misschien?
Want een Intel Haswell, ook al is 'ie zuiniger dan mijn huidige Ivy Bridge Surface Pro, kan voorlopig niet tippen aan een ARM.

In-order Intel Atoms falen gigantisch tegenover de out-of-order Intels, waardoor deze in mijn ogen geen waardig alternatief zijn voor ARM, ondanks het lage energieverbruik.
Waarom vergelijk je bij energieverbruik met een ARM maar bij prestatie met andere X86 cpu's? Niet echt eerlijk he?
Anyway, kijk hier eens:
http://www.anandtech.com/...former-book-t100-review/4
Helaas heeft Anand de batterijduur nog niet echt goed genoeg kunnen testen, voornamelijk is het niet echt duidelijk hoe goed het apparaat nog presteert zonder zijn keyboard dock, maar vooralsnog lijkt het best ok en het apparaat presteert (veel) beter dan de ARM SOC apparaten in de cross platform (browser) testen.
"Waarom vergelijk je bij energieverbruik met een ARM maar bij prestatie met andere X86 cpu's?"
Omdat een Atom probeert (bijna) zo zuinig te zijn als een ARM CPU, en ondertussen een x86 CPU is.
Windows RT tablets worden pas een succes als ze in prijs vergelijkbaar zijn (of goedkoper) dan Android-tablets. Dat zie ik voorlopig niet gebeuren en dus zullen verkopen afhankelijk zijn van slecht ingelichte mensen die denken dat ze een echte Windows tablet kopen, of types die alleen naar de buitenkant kijken en deze tablet wel mooi vinden.

Voor een weldenkend mens heeft een Windows RT tablet geen enkele meerwaarde.
Ik lees wel dat je zelf nog nooit een RT tablet in je handen hebt gehad en er mee hebt gewerkt. Om te beginnen met de buitenkant: de afwerking van de Surface RT (die jij aanhaalt, neem ik aan) is vele malen beter dan die van het gros van de Android tablets (stevige metalen behuizing ipv plastic). De binnenkant: het Windows RT integreert heel mooi in de huidige MS infrastructuur. Surface RT + Windows Phone + Windows 8(.1) desktop is een geweldige combinatie door de SkyDrive link. Verder heb je Office 2013 er op staan (mircoHDMI -> VGA adapter, USB presenter er in en je kan je PPT presentaties geven), een erg goede browser, vergaande personalisering en de garantie van langlopende ondersteuning van MS.

Weldenkende mensen kijken naar wat ze nodig hebben en kopen dat, en kraken niet iets af waar ze zelf nooit mee hebben gewerkt. Ik heb sinds de introductie een Surface RT en heb nog geen moment spijt van gehad van m'n aankoop.
Windows RT tablets worden pas een succes als ze in prijs vergelijkbaar zijn (of goedkoper) dan Android-tablets.
Dat vind ik een ronduit slechte vergelijking. Android-tablets zijn er in zo'n divers pluimage dat de consument snel het risico loopt een kat in de zak te kopen. Want de tablets die jij voor ¤49 bij de kruidenier op de hoek haalt lijken een kleine investering, ik kan uit ervaring zeggen dat het vaak duurkoop is.

Puur zeggen dat Windows-tablets pas een succes worden als de prijs omlaag gaat is te kort door de bocht. Dan krijg je zoiets als bij "Windows Vista Basic Capable", of zoals netbooks met Windows XP. De consument denkt goedkoop uit te zijn maar krijgt een product waarbij soft- en hardware niet op elkaar zijn afgestemd, puur om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Een RT-tablet is een stuk duurder maar levert vaste prijs-kwaliteit.

Niet dat een RT-tablet nu op zichzelf heilig is maar hij kan in mijn ogen wel degelijk de concurrentie aan.
Ik heb sinds de introductie een Surface RT en heb nog geen moment spijt van gehad van m'n aankoop.
Ik sluit me bij bovenstaand aan. Ik ben bezitter van een RT-tablet en ben hier zeer tevreden mee. Ik ben nog maar zeer weinig situaties tegengekomen waarbij ik de "volledige" Windows mis. Denk hierbij aan de noodzaak voor x86-applicaties die op een RT-tablet geen plaats kunnen vinden.

Voor normale activiteiten - en dat zijn de zaken waar ik hem vooral voor gebruik - is het apparaat prima en heb ik geen moment spijt gehad. Denk hierbij aan mail, internet, social media, games, Office-applicaties, agenda, weer, etc. Vrijwel alle voor mij belangrijke apps zijn beschikbaar en daarnaast beschik ik over een volledige desktopomgeving, Microsoft Office, relatief groot scherm met moderne browser (want ja, IE10 is echt niet zo slecht) en een apparaat met mooi design.

In mijn ogen is de grootste fout die mensen maken het verwachten van een complete Windows desktop-experience. Dat kan een RT je inderdaad niet bieden. Maar zo is hij ook niet in de markt gezet.

Klinkt ik Pro-Microsoft? Misschien. Maar ik werk er niet en heb er geen aandelen in. Bovenstaand is slechts een echt objectieve mening en als reactie op "er is geen markt voor RT". Als je geen desktopvervanger zoekt maar wel een mooi apparaat voor relatief weinig geld is de RT voor mij een aanrader.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 22 oktober 2013 10:28]

Objectieve mening? Echt? :)

Maar goed, ik ben het er wel mee eens hoor. Ik heb de RT nu sinds kort en het bevalt me veel beter dan de iPad die ik via mijn werk gebruikt heb.

En voor mensen die zeuren om de prijs: de service van MS is meer dan uitstekend. Dat is ook geld waard. Dat ga je bij een random Android tablet niet krijgen. Mijn RT had na een paar dagen een probleem. Netjes contact met de helpdesk. Hij had nog een tip, maar voor het geval dat die niet zou helpen, maakte hij alvast een return order aan. Vrijdagochtend geprobeerd en UPS return aangevraagd. Zelfde middag nog opgehaald. Maandag bevestiging en dinsdag (2 werkdagen dus!) had ik een nieuwe.

En on-topic: ziet er mooi uit. Benieuwd naar de details en de prijs. Als Nokia het net zo goed doet als de Lumia telefoons...

[Reactie gewijzigd door Martao op 22 oktober 2013 10:53]

[...]
Surface RT + Windows Phone + Windows 8(.1) desktop is een geweldige combinatie door de SkyDrive link.
Is het nog steeds zo dat je apps voor alle 3 de platforms los moet betalen? Zoja, dan is dit voor de consument toch een niet al te beste combo?
Nu Intel met steeds zuinigere processoren komen is het niet ondekbaar dat de RT versie snel het onderspit gaat delven. Waarom 2 keer betalen voor een app, als dat ook 1 keer kan. Eentje voor je pc en dan heb je de app gratis en voor niets ook op je Windows 8.1 tablet.
[...]

Is het nog steeds zo dat je apps voor alle 3 de platforms los moet betalen? Zoja, dan is dit voor de consument toch een niet al te beste combo?
Apps die je op je Windows RT aparaat hebt gekocht, kan je ook gewoon direct installeren op je Windows 8 desktop, geen probleem. Windows Phone is een ander verhaal, aangezien de apps die hier voor uitkomen niet gelijk zijn aan de RT/8 apps. Je hoeft dus niet twee keer te betalen voor een app, zoals je suggereert.
[...]
Apps die je op je Windows RT aparaat hebt gekocht, kan je ook gewoon direct installeren op je Windows 8 desktop, geen probleem. Windows Phone is een ander verhaal, aangezien de apps die hier voor uitkomen niet gelijk zijn aan de RT/8 apps. Je hoeft dus niet twee keer te betalen voor een app, zoals je suggereert.
Oohh dat wist ik niet. Dat pleit dan weer voor RT idd.
Neemt 1 nadeel weg.

Neemt niet weg dat de toekomst van RT afhankelijk is van de zuinigheid van Arm ten op zichte van intel. Stel Intel's processor wordt net zo zuinig als een Arm, waarom zal men dan nog een RT kopen ipv volledige Windows tablet.
Stel Intel's processor wordt net zo zuinig als een Arm, waarom zal men dan nog een RT kopen ipv volledige Windows tablet.
Dit is precies de realiteit geworden, en zie dus de reden waarom Surface RT niet verkoopt en alle OEMs (behalve Microsoft en Nokia) dit jaar voor Intel chips gaan.
Windows Phone is een ander verhaal, aangezien de apps die hier voor uitkomen niet gelijk zijn aan de RT/8 apps.
Blijkbaar werkt dit nu zo. Maar dat de stukken software van elkaar verschillen hoeft natuurlijk nog geen reden te zijn dat ze afzonderlijk moeten worden afgerekend. MS zou er heel goed voor kunnen kiezen om de telefoon app als service aan te bieden zodra een klant de W8 app heeft gekocht. In eerste instantie was het de insteek van MS om generieke apps te maken die op alle mogelijke hardware werkt. dat dit nu niet de realiteit is, is op zich begrijpelijk, en waarschijnlijk ook verstandig. Alleen wentel dit afwaarderen van je filosofie niet af op je klanten door ze voor die varianten te laten betalen.

En ik maar denken dat MS zich midden in de beweging bevond van Software georienteerde organisatie naar service georienteerde organisatie. Klanten laten betalen voor iedere variant van dezelfde app duidt duidt mij toch weer even op het tegendeel.
Dit ligt aan de maker van de app, daar heeft Microsoft niets mee te maken. Zie ook op iOS waar sommige developers een universele app maken voor iPad en iPhone, en andere je laten betalen voor 2 afzonderlijke apps.
Ik kan me op zich wel vinden in de voordelen die je noemt, behalve dan over integratie. Ik vind die juist bijzonder zwak. Uiteraard is integratie via de achterkant, bijvoorbeeld via een cloud dienst als Skydrive, erg handig. Maar dat is een integratie die je op alle platformen vind, zij het met soms andere cloud diensten.

Wat ik zwak vind is nu juist het feit dat RT, W8 en WP8 apps niet uitwisselbaar zijn. De UI van al deze vormen suggereren dat dit een diep geintegreerd systeem is, en ook de marketing hint die kant op: een enkele UI en een systeem voor alles. Dat wordt dus totaal niet waargemaakt.

Vaak wordt dan gesteld dan dit bij andere systemen ook niet zo is (bijv OSX vs iOS). Dat klopt weliswaar, maar die systemen hebben ook niet de pretentie om dat te bieden, ze hebben een compleet andere UI.

Ik begrijp overigens de technische redenen waarom die apps niet uitwisselbaar zijn, maar het zou een enorm sterk punt zijn als die overwonnen worden. Tot die tijd vind ik de integratie eigenlijk zwak.
Maar dat is een integratie die je op alle platformen vind, zij het met soms andere cloud diensten.
De SkyDrive integratie is juist bijzonder sterk. Oke, dat apps (nog) niet uitwisselbaar is een gemis, maar dit zit er aan te komen in 2014. Microsoft is van plan 1 Store te creeeren voor alle platformen: Windows Phone, Windows (RT) én XBOX. Voor de ontwikkelaars wordt het dan een peuleschil om tegelijkertijd voor alle platformen 1 app te schrijven.

De huidige SkyDrive integratie is al erg uitgebreid hoor:

- Synchronisatie van al je email accounts, passwords, settings, favorieten, foto's/video's, backups e.d. over al je apparaten
- Integratie van Skype
- XBOX integratie met achievements
- Office webapps en al je documenten op al je apparaten
- Remote wipe, localisering en lock van je smartphone

En dan vergeet ik vast nog iets. Bovenstaande is echt niet in deze vorm aanwezig bij de concurrentie ;)
Ik zag Skydrive meer als concurrent van Google Drive of Dropbox, en in die zin als niets unieks. Ik wist niet dat al die andere dingen ook geintegreerd zijn, dus dat is inderdaad wel een pluspunt.

Ik zie echter niet in hoe het samenvoegen van stores ook de runtimes samenvoegt. Ik heb begrepen dat er technische mogelijkheden komen om makkelijker te cross-compileren, maar dat heeft weinig met de store te maken. Als het echt mogelijk wordt om in een keer te compileren voor Win8, WinRT en WP8, dan zou dat een enorme stap voorwaarts zijn. Ik sluit me dan echter nog steeds niet aan bij de stelling dat het een peuleschil is. Als responsive developer heb ik geleerd dat een goedwerkende UI maken voor alle apparaten enorm uitdagend is. Het betreft wat meer dan simpelweg dingen oprekken.
Eens. Echter wat ik bedoelde met een "peuleschil" is het feit dat apps voor Windows Phone en Windows (RT) allemaal gefundeerd kunnen zijn op de WinRT (Windows RunTime) programmeertaal. Deze onderliggende programmeertaal is dus compatible met alle platformen, wat in theorie betekend dat je als ontwikkelaar maar 1 keer een app hoeft te schrijven en dan alleen de UI's hoeft aan te passen. Maar alleen even de UI aanpassen is dus niet zo eenvoudig als het lijkt, zeg je? :)

[Reactie gewijzigd door LCP op 22 oktober 2013 14:26]

En hoe zit het dan met W8 apps? En dan bedoel ik de echte apps, niet de x86 desktop software?

Ik denk dat als de toekomst vordert, bijna iedereen uiteindelijk een echte W8 device heeft, en geen RT systeem.
Als je als ontwikkelaar een Windows 8 app maakt in Visual Studio dan heb je de mogelijkheid om deze app meteen te compileren voor x86, x64 en ARM. Daar komt in de toekomst dus ook Windows Phone bij.
Ik zag Skydrive meer als concurrent van Google Drive of Dropbox, en in die zin als niets unieks.
Behalve dan dat Skydrive al een stukje langer bestaat dan die twee.
En dan vergeet ik vast nog iets. Bovenstaande is echt niet in deze vorm aanwezig bij de concurrentie ;)
das niet helemaal waar, iCloud had bovenstaande functies al ruim voor dat MS dit bood, alleen de xbox dinges niet...
Je kunt in ieder geval nog geen jaartallen lezen.

"ICloud is een reeks gedeeltelijk gratis cloudvoorzieningen van Apple.

De dienst werd op 6 juni 2011 aangekondigd tijdens de WWDC en werd gelanceerd op 12 oktober 2011."

"On August 1, 2007, the service was expanded to a wider audience. Shortly after, on August 9, 2007 the service was renamed Windows Live SkyDrive..."

[Reactie gewijzigd door Brazos op 27 oktober 2013 22:47]

Dan kan ik ook wel beweren dat jij nog nooit een Xperia Tablet Z in handen hebt gehad bijvoorbeeld. Daarnaast hebben Android tablets ook gewoon HDMI uit en zijn er zat Office applicaties beschikbaar in de Play Store. Het werkt wellicht anders/iets minder makkelijk, maar de functionaliteit die jij noemt is echt niet uniek.
Over de hardware heb je volledig gelijk, maar Windows RT houdt me tegen om deze tablet te kopen. Google Drive is een prima alternatief voor Skydrive, en de personalisering van Android is véél uitgebreider dan bij Windows RT, zowel qua functionaliteit als visueel. Ook de apps zijn een stuk minder uitgebreid: zoek maar eens een mediaspeler met de mogelijkheden van Poweramp of een sms app met de features van GoSms. Windows RT is weliswaar een zeer vlot en strak OS, maar heeft imo te weinig unieke voordelen om Android gebruikers te doen overstappen.
Weldenkende mensen realiseren zich dat verschillende mensen verschillende zaken van een tablet verlangen. Zo zijn er wel degelijk mensen waar een RT tablet meerwaarde voor heeft, zoals deze person: http://www.youtube.com/watch?v=9somrcpcuF4
Heel interessant filmpje. Bedankt!
Vooral deel 2 is ook heel interessant met de Remote Desktop App feature. Niet gedacht dat het mogelijk was eigenlijk. Dit maakt de keuze om zo'n apparaat aan te schaffen nog een stuk gemakkelijker!
Remote Desktop op RT werkt verbluffend goed. Je kunt bijvoorbeeld zonder hapering filmpjes over RDP heen kijken, zolang de andere kant een recente versie van Windows draait. Is de server een Windows 8.1 of Server 2012 R2, dan resized RDP automatisch, dus ook als je de tablet een kwart kantelt. Ook ideaal voor als je een andere app links of rechts wilt 'snappen', dan verkleint RDP zoals het hoort zonder scrollbars.
Niet alleen remote desktop, WindowsRT heeft ook full dual monitor support, dus niet enkel een kopie van het tablet scherm maar twee separate schermen.

Als je bv een xbox jebt kan je ook bijv een film kijken op de tablel en dat met 1 druk op de knop de film overzetten naar je Xbox en daar op verder kijken.. (of andersom). Dus je moet even de kamer uit, flip de film naar je tablet en als je terugkomt naar de Xbox..

En zo is er nog wel het een en ander wat MSFT schijnbaar niet belangrijk genoeg vind om te vertellen..
Briljant filmpje. Dit zijn hele reële gebruikersscenario's die Windows Rt tablets superieur maken tov Android/iPad tablets maar waar niemand van weet.

Ongelofelijk dat Microsoft, die bewust wil concurreren met iPad, dit niet meer uitbuit.
Kom kom, je kan toch niet alle consumenten over één kam gaan scheren, ik vind mijn RT tablet veel leuker dan zijn voorganger (een Transformer Prime van Asus), waarom moet Android voor iedereen beter zijn? Voor veel (de meeste eventueel zelfs) mensen zal Android beter zijn maar dat wilt niet zeggen dat ik niet weldenkend ben omdat ik een andere smaak heb hoop ik...

Ik vind het uiterlijk van dit tablet wel wat hebben maar ik kan er niet helemaal aan uit, het ziet er uit alsof dat scherm eventueel los kan, weet iemand daar meer over?

En dan te bedenken dat ik op slechts 5 Km van dat event zit en daar gratis naar toe kon gaan, zo'n spijt :(

[Reactie gewijzigd door Vnze op 22 oktober 2013 10:08]

Denk dat het eerder de vraag is waarom zou MS 2 versies van windows hebben, RT en de normale.

Toen men met RT begon was de achtergrond ondersteuning voor arm chips. Dit omdat intel toen achterliep op arm en er anders voor MS geen mogelijkheid was om iets in die markt te doen.

De laatste maand is intel echter met een paar leuke snelle zuinige atoms gekomen waardoor het gat met arm er bijna niet meer is. Intel zal ook door blijven gaan.

Dit wetende had nokia beter een x86 tablet kunnen maken met windows 8.1 er op.
Windows RT is misschien leuk maar zal zeker geen succes worden. Het normale windows 8.1 op een atom tablet zal binnenkort veel succesvoller worden.

nokia is natuurlijk al een tijdje bezig met deze tablet en wordt nu gewoon ingehaald door de realiteit. Vergeet ook niet dat de ene na de andere fabrikant gestopt is met RT versies en dat heeft een simpele reden, het verkoopt niet.
Niet iedereen heeft behoefte aan de volledige functionaliteit van Windows 8.1. Veel mensen willen echter wel meer functionaliteit dan Android/iOS. Vooral op zakelijk gebied: goede aansluitingen, Office, etc.

Een RT tablet voldoet prima voor een heel groot aantal mensen. De accu gaat ook een paar uur langer mee in vergelijking met volledige Windows 8.1 tablets.

Maarja, het grootste probleem is volgens mij de prijs. Je kunt de Nokia Lumia 2520 verwachten voor zo'n 499¤. De Hp Omni 10 is 399¤.

Allebei een 10" Full HD resolutie (HP: 1920x1200 (16:10) en Nokia 1920x1080 (16:9). Allebei 2GB RAM en 32GB opslagruimte.
Maar de HP Omni 10 heeft een Intel Atom Z3770 (baytrail) processor en draait de volledige versie van Windows 8.1.

Dus voor 100¤ minder heb je alle functionaliteiten en de volledige versie van Windows 8.1. Voor mij is de keuze makkelijk.

Maar als je die extra functionaliteiten helemaal niet nodig hebt dan kan je natuurlijk voor een RT tablet gaan. Het is alleen erg jammer dat je dan meer geld kwijt bent..
En dat is denk ik precies het pijnpunt, de hoge prijs versus alternatieven.
De afwerking van een Surface / Nokia Lumia zal dan meerwaarde moeten bieden.

Tegelijkertijd kun je je inmiddels afvragen of RT nog steeds 'inferieur' is (op een tablet dan). (en dus eigenlijk ook weer een reden om wél ervoor te kiezen)

edit: zinnetje toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 22 oktober 2013 12:09]

tot je effectief gaat werken met deze atom z3770 en dan is de keuze idd heel snel gemaakt, dan neem je al snel die ARM, want die atom gaat kwa cpu en gpu van geen meter vooruit en het verbruik is rampzalig als je vergelijkt met menig andere ios/android tablets. Ik heb een HP elitepad 900 btw... wat een performance ramp.
Uh, in een ElitePad zit helemaal geen Z3770, en de Z2760 die erin zit was bij introductie in 2012 sneller dan alle ARM chips die er waren, en een stuk zuiniger dan zijn grootste concurrent (Tegra 3). Uiteraard is-ie niet sneller dan een Snapdragon 800 of Tegra 4, maar die zijn dan ook een stuk recenter.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 oktober 2013 17:34]

idd ik doelde op de oude Atom, heb de nieuwe nog niet gebruikt dus hou ik me even van tussen.

z2760 sneller dan ARM en andere, als je graag enkel benchmarks volgt so be it, in real life gaat die tablet van geen meter vooruit door 3 redenen.

1) win8 rommel
2) atom cpu te traag om het algemene x86 win8 bulk sw probleem te boven te komen
3) gpu die geen deftige applicatie kan draaien, mijn zoon gaf hem mij gewoon terug omdat hij zelfs op spel.nl de gemiddelde browser spelletjes niet kon spelen, dat zegt al genoeg...

ja op basis van benchmarks is deze heel snel.
en batterij, je moet er duidelijk eens een paar dagen mee werken, ja das juist dat kan je niet zonder hem terug aan te leggen terwijl ik dubbel zo lang netjes verder kan werken op mijn ipads...
De HP Omni 10 biedt geen ondersteuning voor 4G t.o.v. de Lumia 2520.
De laatste maand is intel echter met een paar leuke snelle zuinige atoms gekomen waardoor het gat met arm er bijna niet meer is
Toch zijn er nog geen tablets met die nieuwere atoms gespot. die komen dus pars in 2014 en dat is gewoon te laat.
Die nieuwere atoms zijn gewoon een half jaar te laat door intel op de markt gebracht.

En de pro surface tablet met haswell heeft juist weer een dubbel zo zware batterij als de ARM versie.
Sorry maar de net aangekondigde tablets (de gene die vorige week op de tweakers fp stonden) van Lenovo Dell en Asus zijn alle drie tablets op die nieuwe atoms. Levering begin November

er zijn genoeg technische redenen om Arm te kiezen maar levering van Intel Atom in 2014 is daar niet 1 van
Huh, die Atom tablets liggen gewoon voor Thanksgiving (start van het hoogseizoen) in de winkel, precies zoals altijd al aangekondigd. Er zijn ook nog geen Snapdragon 800 tablets te krijgen, tot nu toe liggen ook de LG G Pad en Kindle Fire niet in de winkel. Dus achterlopen?

Wel jammer dat Nederland zoals altijd achteraan staat, maar de belangrijkste tablet markten krijgen ze gewoon op tijd.
Windows RT tablets worden pas een succes als ze in prijs vergelijkbaar zijn (of goedkoper) dan Android-tablets.
De prijzen zijn vergelijkbaar met die van qua specs vergelijkbare iPads of Samsung Android-tablets. Die laatsten verkopen prima, ondanks dat er Android-tablets met ongeveer vergelijkbare specs zijn die de helft kosten.
Wanneer je producten vergelijkt moet je ze wel correct vergelijken imho. Er zijn ook Android tablets die duurder zijn en waarvan er meer verkocht worden dan goedkope tablets (denk maar aan de Samsung Tabs). Je moet deze tablet dan ook gaan vergelijken met tablets van andere A fabrikanten die gelijkaardige specs hebben. En dan is de prijszetting zo slecht nog niet.
Compleet mee oneens. Ik gebruik mijn Surface RT als werk/medialaptop. Het enige dat ik er echt aan mis is een echt goed toetsenbord (heb de touchcover, goed maar niet heel goed) een type cover zou dat oplossen.

Mijn oude Samsung Tab is nooit in de buurt gekomen van de gebruiksuren van de Surface door de gebrekkige werk software. Die was echt alleen om te lezen, browsen en video te kijken. Wat ik ook allemaal kan op de Surface RT en meer.

Voor 9 van de 10 gebruikers is een Windows RT systeem meer dan ze nodig hebben. Mijn ouders willen bijv alleen een mailtje typen, browsen, video kijken en brieven uitwerken een week standby en ruim 10 uur werktijd zijn voor hun belangrijker. Mja het geemmer over Windows RT van de zogenaamde experts maken het product echt mank, niet de functionaliteit.
Windows RT tablets worden pas een succes als ze in prijs vergelijkbaar zijn (of goedkoper) dan Android-tablets.
Sorry, maar een tablet met deze specs, inclusief 4G, voor $499 is helemaal niet zo gek. En voor veel gebruik is Windows, zelfs RT, veruit superieur aan Android.
Ze zijn toch vergelijkbaar en soms goedkoper dan de Android tablets? Surface RT = 329 ofzo?
Moet zeggen dat het filmpje me wel enthousiast maakt om een Nokia tablet te kopen!
Ben nu zelf in het bezit van een iPad.

Kan iemand vertellen hoe goed de office ervaring is op de RT? Is het wellicht nog de moeite waard om een Surface RT 1 aan te schaffen ??
De office ervaring op de Surface is goed maar toch niet zo goed als op een normale laptop.
Het is geen touch geoptimaliseerde applicatie en dat merk je dus ook. Er zit een touch pad op de smart cover dus een cursor is wel te bedienen maar niet zo vlot als bv met een muis.
Als je veel office wilt gebruiken op Surface RT zou ik naast de smart of type cover ook een usb muisje erbij meenemen. Daarmee wordt Office op een RT tablet veel praktischer.
Voor andere zaken op de RT heb je geen muis nodig.

Bij een surface pro tablet krijg je een pen erbij maar als je daar niet van houdt is alternatief ook een aanvullende muis een optie.
Office ervaring is prima, al ontbreekt het bijvoorbeeld in Excel wel aan het toepassen van Macro's, maar misschien dat dat nu met de Surface 2 wel in pijplijn zit. Al kan Excel wel documenten met gekoppelde macro's wel openen maar zijn die dan niet actief.

Gebruik de surface 1 veel op mijn werk en het is echt een goede aanvulling, scheelt bijvoorbeeld al een laptop meezeulen en is daarnaast handzaam op de productievloer.
Nieuwe Outlook app (dankzij 8.1) werkt ook erg prettig.

De totale office ervaring blijft erg dicht bij het origineel ondanks dat het wat aangepast is voor tablets.
Ik ben helemaal weg van mijn Surface die ik sinds vrijdag heb. Windows RT is het meest geavanceerde tablet OS die ik ooit heb gezien, het kan werkelijk alles. Het kan dingen die je van een tablet OS niet verwacht dat het kan. En ben ik gedwongen toch even Photoshop o.i.d. te draaien. Dan gebruik ik mijn Surface om mijn computer te benaderen. Dat werkt heel veel beter dan ik ooit had gedacht! Muis erin pluggen, en ik heb dan een volwaardige computer ervaring.
Maar kan hij ook streaming naar je tv? Dlna werkt erg buggy en niet iedereen koopt een game console (xbox360) om een simpele foto op je tv te tonen. Ik vind dit zo'n gemis bij microsoft, waar apple de apple tv en google de chromecast.
Maar kan hij ook streaming naar je tv? Dlna werkt erg buggy en niet iedereen koopt een game console (xbox360) om een simpele foto op je tv te tonen. Ik vind dit zo'n gemis bij microsoft, waar apple de apple tv en google de chromecast.
Je hebt ook geen xbox nodig, een SmartTV met DLNA werkt gewoon prima. Swipe van rechts naar links, Devices en spelen maar. Werkt voor alle apps waar je dingen uit zou willen streamen, dus je media player en foto app, maar ook 3rd party apps als RTL XL en Uitzendinggemist.
Maar iedereen koopt wel een Apple TV om een simpele foto op hun tv te tonen? ;)

Windows 8.1 ondersteunt Wifi direct, waarmee je naar iedere goedkope wifi-direct TV-dongle (of wifi-direct compatible tv natuurlijk) kan streamen. Als de chipset in deze tablet dat ook ondersteunt is daar geen enkel probleem.

Overigens kan je ook met de Chromecast momenteel geen lokale foto's naar je tv streamen. :)

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 22 oktober 2013 11:15]

We gaan wat offtopic, de foto was slechts een voorbeeld van iets simpels wat met windows erg ingewikkeld is. dlna, wifi direct, play to etc. Ik denk niet dat gebruikers hier erg wijs van worden.
Maar van airplay worden ze dat wel? Waarom zouden gebruikers dongles en compatible-devices niet ingewikkeld vinden als er "Airplay" of "Allshare" op het labeltje staat en wel als er "DLNA" of "Wifi direct" op staat?

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 22 oktober 2013 11:11]

Je bedoelt dat je een remote desktop app start om je andere windows pc te benaderen? Mijn ervaring met remote desktop apps is dat er veel lag is en dus niet echt vlot bruikbaar. Is dit dan beter?
Je moet er niet mee gaan gamen, maar photoshop etc kan je prima via rdp draaien. Ik werk dagelijks met collega's samen die 150 km verderop werken. Even meekijken op het scherm is dan echt de gewoonste zaak van de wereld.
Dan heb je toch een hele andere ervaring dan mij!

Ik gebruik sinds 2005 al bijna full time RDP en het werkt geweldig, als je niet gamed en een voldoende upload hebt dan heb je helemaal geen last van lag!
Kan je dan enkele concrete voorbeelden geven van wat Windows RT kan, dat volgens jou niet mogelijk is met een Android tablet?
- Microsoft Office
- Duizenden hardware apparaten aansluiten via USB out of the box
- Websites pinnen op je homescherm (die als LiveTile kunnen fungeren, zoals de WPCentral.com website)
- LiveTiles in 4 formaten, die je bovendien in kan delen in groepen, waardoor je een persoonlijke ervaring creeert
- Thema's
- Netwerk browsen out of the box
- Windows RT heeft de Modern UI die vele malen beter werkt dat de statische icoontjes interface van Android
- XBOX Live Games
- GEEN risico op Malware
- Zelfde app op automatisch geinstalleerd inclusief alle setting op je Desktop Pc en vice versa als je deze via de Store hebt geinstalleerd.
- Internet Explorer 11 (in het geval van Windows RT 8.1)
- Volledige integratie met SkyDrive
Het gros van die features zit ook in Android of heeft evenwaardige/betere alternatieven:

- Google Docs/QuickOffice/Office 365
- Websites pinnen op je homescherm kan ook in Android
- Android heeft Widgets in plaats LiveTiles, die niet alleen informatie tonen maar ook interactie toelaten zonder de app te moeten openen
- Thema's heb je ook voor Android, inclusief dynamische achtergronden. Je kan zelfs de volledige launcher vervangen als je wil.
- Zoals hierboven al gezegd hebben widgets veel meer mogelijkheden dan de LiveTiles
- XBOX Live Games zijn ook op Android
- Elk OS heeft risico op Malware
- Android Browser/Firefox/Chrome zijn minstens evenwaardig aan Internet Explorer 11
- Google Drive ipv SkyDrive
Ik denk dat Nokia met RT de tabletboot mist. Snel een nieuw schip aankondigen!

[update]
Leuk dat ik weggemod word als ik m'n mening geef. Ik had veel verwacht van de Nokia tablet en hoop dan ook serieus dat ze snel een niet RT versie aankondigen zodat ze de boot niet missen!

De meeste fabrikanten hebben afgelopen jaar maar weinig omzet gemaakt met hun RT tablets en de consument lijkt er niet warm voor te lopen. Ik vind Nokia met hun Lumia's juist goed bezig en hoop dan ook dat hun tablets aan gaan slaan! Vandaar mijn niet onderbouwde opmerking.

[Reactie gewijzigd door Scidd0w op 22 oktober 2013 10:14]

Ja, er lijken redelijk wat RT fanboys actief momenteel. Sommige reacties zijn misschien ietwat kort door de bocht, maar momenteel wordt je gewoon ge-1d omdat je RT een slechte keuze vindt lijkt het.
Persoonlijk was ook mijn eerste gedachte van goh, overal lijkt iedereen het zinkende schip genaamd RT te verlaten, en nu komt Nokia aan...

Er zullen vast mensen zijn voor wie RT wel een goede keuze is, maar ik vermoed dat dit apparaat zeker 500 euro gaat kosten gezien de hardware, en dan zitten ze in erg druk vaarwater, met vooral ook flinke concurrentie van x86 windows tablets. En de meeste mensen zullen dan denk ik toch liever de compatibility met hun andere windows computers willen hebben die de x86 tablet biedt.
Er zullen vast mensen zijn voor wie RT wel een goede keuze is, maar ik vermoed dat dit apparaat zeker 500 euro gaat kosten gezien de hardware (...)
Nu.nl weet dit te melden:
De tablet zelf krijgt een adviesprijs van 499 dollar en het Power Keyboard zal voor 149 dollar verkrijgbaar zijn.
Volgens Nokia bedraagt de batterijduur van de tablet zo'n 11 uur, en zal opladen zeer snel gaan. Na een uur moet de batterij voor 80 procent vol zijn.
Het Power Keyboard zal het mogelijk maken om te typen op de tablet, en kan bovendien ook de batterij van de 2520 opladen.
Volgens Nokia voegt het toetsenbord zo'n 5 uur aan accuduur toe aan het toestel.
Dus al met al een mooi toestel, goed OS en goede ondersteuning zal vast aanwezig zijn.
Helaas is de prijsd hoger dan wat ik wil uitgeven aan een tablet omdat ik het niet echt als desktop/laptop vervanger zal gebruiken. Was dat anders geweest had deze tablet op mijn lijst van mogelijke aankopen gestaan.
Micrsoft News meld inderdaad hetzelfde, adviesprijs van USD499 (exclusief BTW etc). Ook hebben ze de volledige hardware specs gepost, voor degene die dat interessant vinden... :)
En de meeste mensen zullen dan denk ik toch liever de compatibility met hun andere windows computers willen hebben die de x86 tablet biedt.
Waarom denk je dat? Hoor je veel klachten van mensen die willen dat ze x86 applicaties op hun iPad of Android tablet willen kunnen draaien? En welke x86 applicaties zouden mensen dan op hun tablets willen draaien? Hoeveel x86 applicaties die ook goed met touch te bedienen zijn heeft de gemiddelde gebruiker eigenlijk?
Kijk nou eens naar boven, naar die foto... Juist, een keyboard dock. Dan is een tablet dus niet meer alleen een tablet. Je kunt er ook gewoon een muis op aansluiten. Dan heb je dus gewoon ook een laptop in je tablet.
En dan zou ik het bv toch echt wel fijn vinden als ik ook even mediamonkey kan opstarten om wat MP3 tags te fixen, want dat gaat over het algemeen maar heel slecht in geoptimaliseerde tablet apps, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Van de iPads en Android is algemeen bekend dat het fundamenteel andere besturingssystemen zijn, er wordt niet verwacht dat ze desktop apps kunnen draaien.

Dat is bij Windows 8 in al zijn vormen wel anders. Als mijn moeder een RT bij de Dixons ziet staan, zie ze een klein laptopje (vanwege de stand) met een Windows voorkant. Dus denkt ze dat het Windows is. Microsoft heeft het aan zichzelf te danken dat deze verwarring er is. Door de UI en hun marketing wordt de verwachting neergezet dat dit Windows is.

Om terug te komen op die verwachting, probeer dit eens uit te leggen aan een niet Tweaker:

-- Allereerst is er de schrik van de tegels, W8, in welke vorm dan ook is, is al anders.
- WinRT draait geen desktop apps, behalve dan Office. Het ziet er voor de rest uit als Windows maar draait dus niet je vertrouwde software.
- WinRT draait ook geen WP8 apps (correct me if I'm wrong). Zelfde UI concept, maar werkt toch niet.
- Win8 full draait wel WinRT en ook W8 apps, en daarnaast ook desktop apps
- WP7.x draait eigenlijk niets nieuws
- WP8 draait geen WinRT of W8 apps en ook geen desktop apps

Dat is gewoon niet uit te leggen. Je kunt tien redenen bedenken waarom bovenstaande positionering is zoals hij is, maar het is en blijft gewoon super verwarrend voor een niet-Tweaker.
Het probleem zit hem imho vooral in de naam. Het OS heeft de Windows naam en de Windows 8 interface. Mensen gaan verwachten dat ze hun desktop apps er ook op kunnen gaan draaien, en dat zal velen dik tegenvallen wanneer ze pas na aankoop merken dat dit niet mogelijk is. Jij en ik weten wel dat deze beperking op de RT versie zit, maar vele mensen weten dat niet.
Er zullen vast mensen zijn voor wie RT wel een goede keuze is, maar ik vermoed dat dit apparaat zeker 500 euro gaat kosten gezien de hardware, en dan zitten ze in erg druk vaarwater, met vooral ook flinke concurrentie van x86 windows tablets. En de meeste mensen zullen dan denk ik toch liever de compatibility met hun andere windows computers willen hebben die de x86 tablet biedt.
Klopt ik ga zelf ook voor de Asus T100 met Bay Trail SoC maar dit scherm jongens!!! Deze tablet kun je zover ik weet als enigste tablet zonder problemen buiten in de volle zon gebruiken!!! Op het strand een boekje lezen op deze tablet géén probleem! Dus de twijfel slaat nu wel een beetje toe....nee ga toch voor een Bay Trail SoC!
Wellicht doordat het niet meer dan een loze kreet is en enige onderbouwing mist.
Helaas dat RT gewoon heel goed is, maar door dit soort reacties slecht bekend wordt bij het grote publiek waardoor het de boot mist.
naja veel mensen blijken nog steeds te vergeten dat rt een tablet os is wat je moet vergelijken met android en ios op de ipad. door de goedkopere intel procesoren word de grens steeds vager en idd over een tijd zal het waarschijnlijk allemaal pro worden . maar nu is rt juist voor goedkopere tablets waar de goeie pro tablets nog aardig duur zijn. maar dat komt omdat een pro talet meer een complete laptop is dan een echte tablet. en ja er zijn wat goedkope tablets die ook pro hebben (maar een pro op goedkopere hardware is nog niet optimaal kwa snelheid want met zware pakketten krijg je zoizo problemen ook) en dat maakt de verwarring juist zo groot. maar voor veel mensen is een rt tablet meer dan voldoende. en ja als je voor hetzelfde geld een pro kan hebben dan is dat mooi meegenomen . een andere reden voor rt is is dat dat meer gemaakt is voor arm procesoren die zuiniger zijn kwa batterij verbruik dus dat is een iets wat moet worden meegenomen . en ook hier zijn nieuwe intel chips zijn ook steeds zuiniger . maar goed zo kun je wel ff doorgaan lijkt me.
als je echt desktop software nodig hebt om mee te werken zoals photoshop , visual studio , autocad en andere zware pakketten dan heb je zoizo een duurdere pro nodig met duurdere en snellere hardware om goed te kunnen werken. maar als je dat niet gebruikt kun je met je rt tablet ook alles doen .
Ik vind het een leuk ontwerp om te zien echter, wat gaat het kosten?? (heb het nog niet opgezocht met google!)
Als de koste niet te hoog zijn dan kan dit een leuk ding zijn voor bijvoorbeeld op vakantie.
Maar dan wil ik wat meer weten, accuduur, opslag, dockingstation/toetsenbord los te halen??

De vergelijking met de surface 2 zorgt ervoor dat ik denk dat de prijs ook in die range ligt en dan is het toch wel een duur ding.
$500,- in de US..
Met zo'n prijs zie ik dit geen succes worden.
Voor mij persoonlijk in ieder geval niet.
Bedankt voor de info trouwens !
Cool ding.

Het schanier lijkt wel wat op de constructie die Psion vroeger gebruikte, waarbij het toetsenbord naar voren schuift. Daardoor "valt" ie niet zo snel achterover.
Zo te zien is dit de optionele hoes met toetsenbord, en niet een geheel wat daadwerkelijk vast aan de tablet zit. :)
(het zogenaamde PowerBoard zoals Nokia dit noemt)

[Reactie gewijzigd door Rowdy.nl op 22 oktober 2013 11:26]

De Nokia/Microsoft combinatie gaat qua producten wel zijn vruchten afwerpen zo te zien. Hopelijk zijn het ook goede producten. Juich deze ontwikkelingen toe, ook goed voor Windows Phone als Windows een groter mobiel bereik krijgt via de tablet. En laat ik nu een Windows Phone hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True