Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 209 reacties

Nokia heeft zijn eerste Android-tablet aangekondigd. De N1-tablet is voorzien van een 7,9"-scherm, een Intel Atom-processor en 2GB werkgeheugen. Ook beschikt de tablet over Z Launcher, een launcherapplicatie die door het Finse bedrijf zelf is ontwikkeld.

Het 7,9"-ips-paneel biedt een resolutie van 2048x1536 pixels en is verstevigd met een laagje Gorilla Glass 3. Nokia heeft de N1 voorzien van een op 2,3GHz geklokte Intel Atom Z3580, een quadcore 64bit-soc. Ook is een PowerVR G6430-gpu in de soc opgenomen. In de tablet is 2GB lpddr3-werkgeheugen geplaatst, samen met 32GB flashopslag.

De 318 gram wegende N1 is 6,9mm dik. Aan de achterzijde is een 8-megapixelcamera aanwezig, terwijl aan de voorkant een 5-megapixelcamera is te vinden, samen met twee 0,5W speakertjes. De behuizing is opgetrokken op basis van geanodiseerd aluminium. In de behuizing is een 5300mAh-accu geïntegreerd. Voor communicatie met internet is 802.11ac-wifi aanwezig, terwijl ook bluetooth 4.0 niet ontbreekt. Opvallend is verder dat de tablet een usb-aansluiting heeft die geschikt is voor omkeerbare usb-kabels.

Nokia laat de N1 draaien op Android 5.0 Lollipop en heeft deze onder andere voorzien van zijn zelfontwikkelde Z Launcher. Nokia wil de N1 begin volgend jaar op de markt brengen. In China zou de tablet een prijskaartje krijgen van 250 dollar, omgerekend 200 euro. Andere markten, waaronder Europa en de VS zouden daarop moeten volgen, maar een tijdsindicatie geeft Nokia nog niet.

De tablet is gebouwd door een door Nokia niet nader genoemde oem-partner. Volgens FT gaat het echter om Foxconn. Deze oem, die ook de iPad voor Apple bouwt, heeft van Nokia de merknaam in licentie gekregen en zal zowel de verkoop van de N1 als de ondersteuning aan gebruikers gaan afhandelen.

Nokia N1

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (209)

Voor meer, kijk de hele presentatie op: http://www.youtube.com/watch?v=2yJxGdWkcMo

In de presentatie krijg je uitleg over o.a. Z Launcher. Vanaf 12:20 zit er ook een tweede video van de Nokia N1 in.

Plus deze afbeelding mag een echte Tweakers natuurlijk niet missen: http://www.extremetech.co...4/11/nokia-n1-innards.jpg

[Reactie gewijzigd door JS1982 op 18 november 2014 17:53]

Hoho, zie je direct alweer die Nokia kwaliteit terug.
Ik vind 'm er prachtig uitzien. Ben benieuwd naar de prijs :) Is er al bekend of Nokia z'n eigen schil er overheen gooit of dat het Vanilla Android is?

Edit: Ziet eruit als een eigen skin.

Intel Atom. Kunnen we hier straks Windows 10 op installeren :P

[Reactie gewijzigd door spokje op 18 november 2014 11:01]

Nee, tussen de regels door staat namelijk dat deze tablet gaat gewoon stock Android draaien met als enige verschil de Z Launcher van Nokia. Je kan daar natuurlijk weer de Google Now launcher overheen installeren en dan heb je dezelfde ervaring als bij een nexus apparaat. Bron: http://www.androidpolice....sible-microusb-connector/.
Maar heb je dan ook de update-ervaring net zoals bij een Nexus apparaat? Dat is eigenlijk de vraag.
Waarschijnlijk niet helemaal. Maar het zal dan niet veel moeite kosten deze snel uit te brengen waardoor het (als Nokia dat goed doet) niet lang achter zal lopen met updates.
Er komt in iedergeval een launcher van Nokia op. http://n1.nokia.com/ zie z launcher.
Ook beschikt de tablet over Z Launcher, een launcherapplicatie die door het Finse bedrijf zelf is ontwikkeld.
Klinkt als een schilletje. Als het ŗ la Sony is (redelijk lichtgewicht launcher die niet zo invasief is) dan is dat niet zo erg, maar als ze de Samsung kant op gaan dan toch liever een Nexus voor mij.
Jup, dat is de eigen ontwikkelde Z-launcher zoals ook in het artikel staat (nieuws: Nokia brengt launcher voor Android uit). Beetje laat :P

Ben benieuwd of er ook een Windows variant in de pijplijn zit; zeker gezien de processor. Interessant ding in ieder geval en de marketingafdeling van Nokia was/is goed bezig want iedereen heeft vandaag hun aandacht vanwege die teaser van gisteren. Ben benieuwd wat we nog meer kunnen verwachten! :)

[Reactie gewijzigd door Evest op 18 november 2014 11:08]

Dit staat bij de technische specificatie op de n1.nokia.com website:

Software
Android™ 5.0 Lollipop
Nokia Z Launcher

Een eigen launcher drukt een redelijke stempel op de gebruikerservaring van een Android apparaat maar ik denk dat het toch redelijk dicht bij Vanilla Android zal zitten.
Dat zou het apparaatje nog interessanter maken. Logitech BT toetsenbordje erbij,...
:9~
Zit er prachtig uit. Als het nog eens zo vloeiend gaat als een Windows tablet, wordt het een verkoophit.
Als hier gewoon een ATOM processor in zit, zou je er zelf geen windows op kunnen zetten?
In principe wel, maar veel OEMs locken de bootloader en/of hebben geen EFI.
De vraag is wil je dat? Omdat er praktisch geen Windows Runtime applicaties zijn en veel meer Android applicaties. ( Desktop applicaties draai je niet op zo'n kleine tablet )
Windows tablets zijn geen verkoophit. Op de Surface na wellicht..

EDIT: My bad. Je zin verkeerd gelezen. Hopelijk gaat die inderdaad zonder stotteren etc!

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 18 november 2014 11:06]

Zegt h_aka_r dat dan?

Feit is dat Windows op tablet en telefoon vloeiender is dan Android of iOS. Dus als Nokia/google de specs of Android zelf beter krijgen dat het vloeiender werkt en dan een verkoophit kan worden.

En daar ben ik het mee eens.

Iets anders, Is dit het oude Nokia of Microsoft-Nokia? Ik neem aan van het oude Nokia?
Iets anders, Is dit het oude Nokia of Microsoft-Nokia? Ik neem aan van het oude Nokia?
Dat is een goede. Ik zelf denk gewoon dat het van Nokia is aangezien Microsoft het mobiele gedeelte heeft..
Ik zelf denk gewoon dat het van Nokia is aangezien Microsoft het mobiele gedeelte heeft

Geen van beide O-)

Het is inderdaad Nokia en dus niet het deel dat verkocht is. Maar Nokia zelf doet zo goed als niets Ontwerp, productie, levercing en garantie gaat volledig via een Chinese fabrikant. Nokia geeft enkel de naam, wat software en wat consultant support.

Zeg maar zoals Philips TV's eigenlijk niets meer met het Eindhovense Philips te maken hebben, is dit tablet ook weinig Fins Nokia.
Dit is het oude Nokia; Nokia Corp. --> http://company.nokia.com/en
Er staat Android op dus lijkt me geen Microsoft.
Ik neem aan het oude Nokia dat in dit geval vooral haar naam beschikbaar stelt aan Foxconn in dit geval. De Z Launcher hadden ze al eerder dit jaar uitgebracht. Ik verwacht overigens niet dat Microsoft Android Tablets gaat maken. Ze hebben net Nokia X ten grave gedragen.
Vraag ik me ook af. Ik dacht dat alleen Microsoft de naam Nokia mag gebruiken, in ieder geval tot eind 2015. En tablets valt ook onder mobiel, en dat hadden ze toch verkocht aan MS?
Ik denk dat hij bedoeld hoe soepel en vloeiend het os is
Hij zegt ook niet dat de windows tablets een verkoophit zijn, alleen dat ze vloeiend werken :)
overigens zijn er tegenwoordig windows tablets die best goed verkopen. Dan gaat het om 2-in-1, maar dat zijn de voornaamste windows tablets.

http://tweakers.net/nieuw...nederlandse-pc-markt.html

Uit eigen verkoop ervaring; met name bijvoorbeeld de Acer Switch doet het goed.

Ontopic: Een fantastisch apparaat, eindelijk een merk dat android tablets maakt die er echt mooi en hoogwaardig uit zien (oke, das een aanname gebaseerd op die ene afbeelding in de post). Nu nog hopen dat het ding ook echt goed is. Persoonlijk vind ik het toch jammer dat het geen windows tablet is, maar dat begrijp ik ook wel weer.

On a side note: Het lijkt wel een beetje alsof ze een iPad mini pakten en dachten; op welke punten kan dit beter, maar dan met Android?

[Reactie gewijzigd door Guusrr op 18 november 2014 11:15]

Waarom zou die niet goed werken? Er zit toch een goede cpu en gpu in of niet soms? Voor de rest is ie van alluminium niet al te groot en ips met hoge resolutie. Dus ja....prima tablet lijkt me zo.
Klopt.. Asus T100 en vergelijkbare convertibles zijn geen verkoophit...

Heel jammer dat dit geen dual-boot tablet is geworden. Met alleen android zie ik deze tablet toch echt, net als de 10000 andere android tablets, als speelgoed.
mmmm, de T100 is de best verkopende Asus tablet, en een absoluut success. Apple verkoopt welliswaar meer iPads, maar de T100 verkoopt zeker niet slecht:

http://www.maximumpc.com/...ansformer_book_t100_sales

http://www.umpcportal.com...ffer-at-379-in-stock-now/
Wat veranderd windows dan aan een tablet zodat het geen speelgoed meer is?
Om het even te nuanceren: Hij lijkt verdacht veel op een 6+ in de grootte van de iPad mini, Zelfs de plaatsing van connectoren en speakers is exact hetzelfde en het lijkt erop dat ze zelfs een kloon hebben gemaakt van Apple's Lightning port. De knoppen zijn exact hetzelfde en ook op dezelfde plaats. Vind ik wel een apart verhaal voor een bedrijf wat aangeeft vooruit te denken.
Die poort is micro-usb 3.0 C, die zit over een tijdje overal op. Nokia is de eerste met deze nieuwe standaard.
Deze tablet wordt door Foxconn in elkaar gezet. Ik denk niet dat hardware als connectoren bij Nokia vandaan komen. Dus Foxconn is de eerste hiermee. ;)
Het is gewoon een Foxconn tablet met Nokia label en Nokia launcher software.

Dus dat die op andere tablet lijkt die Foxconn assembleert is niet zo gek
Jammer dat er geen simkaart voor mobiel internet in kan. Ik ben dol op Nokia maar ik ga er een nodig hebben met deze optie omdat ik dagelijks voor mijn werk in de auto zit en er daar juist een voor wil aanschaffen.
Ik denk dat als ze dat gaan doen dat ze een probleem hebben met Microsoft. Ze hebben de overeenkomst geen telefoons meer te maken. Een tablet met sim-kaart kan al snel gezien worden als grote telefoon.

Al met al denk ik niet dat ze zich gaan wagen aan iets met een sim-kaart.
O, volgens mij is er software voor nodig om te kunnen bellen met een tablet met simkaart. De Surface 2 (US versie) en de Nokia 2520 (beide Microsoft) hebben de mogelijkheid voor een simkaart. Toch noemt Microsoft het geen grote telefoon en kun je er -volgens mij- ook helemaal niet mee bellen. Het is dus bedoeld voor verbinding met internet.
En als ik door middel van die simkaart opeens een stukje software kan gebruiken wat kan smsen? Of als ik er Skype opzet en overal ter wereld kan bellen omdat ik er een simkaart in heb zitten. Dan zitten we meteen in een grijs gebied.

Al met al kan ik me voorstellen dat het voor Nokia een reden is om niet te beginnen aan sim-kaart equipped apparatuur.
Dat kun je dan ook met tethering wel verzinnen. Ik geloof dat iemand zelf 'beren op de weg zet' en dan zijn eigen verzinsel als argument gebruikt waarom een bedrijf als Nokia iets niet 'zou willen beginnen'.
Ik geef alleen maar aan waar de grijze gebieden zitten. Een bedrijf als Microsoft wat net 3mld dollar neer heeft geteld om de telefoontak over te nemen zou ik niet graag tegen de schenen schoppen.
Het is alleen maar een grijs gebied - voor jou - omdat jij niet weet wat Microsoft en Nokia op dat gebied met elkaar hebben afgesproken. Voor Nokia en Microsoft zal het dus 100% duidelijk zijn.
weet niet of het waar is maar ik heb vernomen dat MS hoofdzakelijk rechten heeft gekocht voor een beperkt aantal jaren.
Tijdens het autorijden moet je niet met je tablet bezig zijn, maar met het verkeer ;)
Vind ik ook jammer. Mobiel internet heb ik ook nodig, deze tablet wordt het dus jammer genoeg niet voor mij. Hopelijk brengt Nokia nog later een 4g versie uit als ze zien dat de verkopen goed zijn.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 19 november 2014 03:42]

De prijs ontbreekt, maar ik zie op het internet overal $249 staan. Dus een goed ogend apparaat voor een nette prijs.
Klopt nette prijs.

Het tweakers artikel is nogal onduidelijk:

Foxconn heeft van Nokia de merknaam in licentie gekregen en zal zowel de verkoop van de N1 als de ondersteuning aan gebruikers gaan afhandelen.

Dus de tablet heeft niets met Nokia te maken. Het is foxconn die het onder de naam nokia gaat uitbrengen tegen een hele scherpe prijs.

Wat we nu zien is de herhaling van vele jaren geleden. Foxconn is groot gemaakt door bedrijven als dell appple, hp.
Foxconn wordt nu echter direct concurrent met die bedrijven door zelf de markt te betreden. Grote kans dat dit ten koste gaat van hun eigen klanten.
Foxconn wordt nu echter direct concurrent met die bedrijven door zelf de markt te betreden. Grote kans dat dit ten koste gaat van hun eigen klanten.
Ik denk het niet. Net zoals NVIDIA geen klanten verliest door zelf android hardware op de markt te brengen. Foxconn gebruikt deze tablet gewoon als showcase voor wat het kan.
Waarom dan onder de naam nokia.

Als het een showcase zou zijn breng je het onder eigen naam uit.

Nividia maakt zelf niets, chips laten ze bakken evenals assemblage.
Foxconn zet alles in elkaar zoals acer dat in een ver verleden ook vor grote merken deed. Kijk nu maar eens waar acer als merk is.
Waarom dan onder de naam nokia. (...)
Omdat Nokia de R&D gedaan heeft.

[edit] link

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 18 november 2014 15:17]

Net als Apple dus, alleen daarbij nog het OS.
Ik denk het niet. Het is nog altijd Nokia die bepaalt welke hardware er in deze tablet komt en niet Foxconn want de Nokia naam staat erop. Ook de software van Nokia komt erop te staan. Foxconn is verantwoordelijk voor de produktie en ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 19 november 2014 01:37]

Europese prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar we gaan er vanuit dat deze § 249 zal worden.

Wat ik zelf fijn vind aan deze tablet is de microUSB-aansluiting is van het nieuwe type C, waardoor de kabel er op twee manieren in te stoppen is, vergelijkbaar met de Lightning-connector die Apple gebruikt.
Adios kapotte kabeltjes en connectors.
Edit-Qua design lijkt een beetje op de mini.

https://www.youtube.com/w...er_embedded&v=IwJmthxJV5Q

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 18 november 2014 11:09]

Naar mijn idee meer op een iPhone 6, vooral de randen...
Ik vraag me af. Bevat deze tablet Google Play? En mocht dit zo zijn. Staan alle Google apps ee dan ook standaart op. Mocht dit zo zijn zie ik me hem wel nog kopen.
Als Google play eropstaat zit alle Google zooi erin... Dat is de deal.
Ik zie het niet echt als een zooi. 90 % van die apps gebruik ik toch. Ook Nokia zal wss hun eigen apps zoals de Here app er op plaatsen en dat is ook hun recht. Net zoals het Google hun recht is hun apps mee te leveren als je hun versie van Android gebruikt. Microsoft doet het en Apple doet dit op even grote schaal.
HERE is voor iedereen gratis. Ik zie de meerwaarde niet om dat te vermelden m.b.t. 'hun recht'.
Nokia kan natuurlijk de uitbreidingen van HERE Drive + er gratis meegeven. Omdat het een Nokia tablet is. Zou kunnen.
Ja, Google Play aanwezig, in ieder geval voor ons in Europa!

The N1 will also use the Z Launcher, which it launched in June, on top of Android “Lollipop” 5.0. And yes, that’s not a fork and it will include Google Play “in markets where Google Play is available”, a Nokia spokesman told me — in other words, probably not in China, where Google Play doesn’t handle paid apps and many Google services are in any case blocked these days.

Bron: https://gigaom.com/2014/1...n1-tablet-and-z-launcher/
De concurrentie is wel erg sterk onder de 10 inch. De nexus 9, xperia z3 tablet compact, Nvidia shield tablet en de ipad mini zijn allemaal goed beoordeelde tablets.

Met 32 GB opslag hebben ze in ieder geval al een voordeel tegenover de meeste concurrenten.
Er zijn meer voordelen tegenover de meeste (Android) concurrenten. De N9 en Z3 Compact kosten nu nog rond de 400 euro met de helft aan opslagcapaciteit en vergelijkbare specs. Het enige (grote) nadeel (voor de consument) is da onzekerheid of de Google Apps ook meegeleverd gaan worden. Maar dat rechtvaardigt naar mijn mening niet het prijsverschil van ~ 150 euro.

Persoonlijk hoop ik dat het aanleiding is voor Google/HTC (en in zekere mate Sony) om de prijzen van hun tablets naar beneden bij te stellen... :)
Ja, en vanaf 10" zijn er helemaal geen leuke tablets IMHO, OF te veel knoppen (Samsung) OF veel te grote bezels (bijna elk merk)... Op dat gebied zou ik het liefst nog mijn Xoom met zijn zeer geringe bezels willen zien met de nieuwste specs en de aluminium achterkant vervangen door het rubberen bovengedeelte... Maar helaas, zo'n tablet is niet te vinden....
Intel Atom Z3580, zou wellicht ook een nette windows tablet kunnen worden?
Kets er maar het os dat je wil op :9~
Dat was mijn eerste gedachte, vrije keuze, elke OS mogelijk (daar waar het toelaat :P).
Dat zou kunnen, als Nokia de bootloader unlocked en EFI gebruikt.
Android en de soliditeit van Nokia, helemaal geen verkeerde combi, als de prijs goed is.

Toch blijf ik in de overtuiging dat Nokia destijds de overstap had moeten maken naar Android, ipv WP7, dan hadden ze wellicht nog bestaan, bij de introductie van WP7 was het OS qua apps gewoon nog niet klaar, en eigenlijk zijn ze dat nog niet, gezien het marktaandeel dat je op zijn minst teleurstellend mag noemen.

De naam Nokia bleek achteraf niet voldoende om WP7 een echte boost te geven.
Ik denk dat Nokia dan nog sneller onder gegaan was. Bij Android zouden ze gewoon de zoveelste in rij die niet op kon tegen de pletwals van Samsung. Als je de Windows Phone toestellen van Nokia bekijkt zijn dat prima ontworpen toestellen met een matige hardware maar verder niets wat Samsung niet ook doet. Met Windows Phone daarentegen hadden ze tenminste een onderscheidend product. Wel inderdaad jammer dat WP7 niet was wat WP8 wel is.

Ik vind het persoonlijk jammer dat ze deze kant op gaan. Met Windows waren ze onderscheidend. Nu zijn ze voor mij uiteindelijk toch weer de zoveelste in rij geworden. Nokia heeft in de huidige markt als naam voor mij hooguit een klein beetje sentimentele restwaarde maar dat zal mij niet overtuigen een Nokia tablet te kiezen over een Nexus moest ik ooit terug de Android kant op gaan.

Vanuit mijn persoonlijk oogpunt vind ik het dan nog eens extra jammer omdat ik geen Android moet hebben. Allemaal leuk en wel dat er meer apps voor zijn maar er is geen ondersteuning voor x86 programma's en vaak o-zo bloated. Google diensten komen er bij mij al helemaal niet meer in dus er is geen meerwaarde aan Android om het gebrek aan x86 te compenseren. dit tablet heeft geen kans ooit zijn weg naar mijn huis te vinden. Jammer.

edit: nog meer extra jammer is dat die niet nader genoemde OEM dus ook nog eens verantwoordelijk is voor zowel verkoop als ondersteuning. Oftewel hoe Nokia haar (nog steeds) kostbare naam te grabbel gooit. Ik moet bijna een traantje wegpinken.

[Reactie gewijzigd door Vnze op 18 november 2014 12:05]

Nokia was een sterk merk, dat bekend stond om haar solide toestellen, ook de lumia serie was daar een voorbeeld van.

Alleen WP7 (en in weze ook WP8) was/is gewoonweg nog niet volwassen genoeg, een heleboel apps waren simpelweg niet aanwezig, en het succes van een OS hangt toch echt in belangrijke mate af van de beschikbaarheid van software, wat dat aangaat kun je parallellen trekken met linux op de desktop, een prima OS maar geen mainstream software voor te krijgen.

Op het moment dat Nokia in zee ging met Microsoft was Android een prima alternatief
Met jouw mening over WP7 kan ik akkoord gaan maar met WP8 niet. In de praktijk zijn alle grote apps beschikbaar en de apps die dat niet zijn zijn meestal eerder niche producten voor Tweakers en ander 'speciaal' volk. De vergelijking met Linux gaat deels op maar ook deels niet. Linux is voor de leek bijna onwerkbaar (leg mijn vader uit hoe je een programma installeert op Windows en hij snapt het. Hetzelfde voor Linux? Onmogelijk) en zoals ik al zei is op WP8 de meerderheid van de populaire apps wel beschikbaar.

Android is net als Linux beter te tweaken en een soepeler OS maar als je dat niet wilt/nodig hebt en je hebt geen exotischere apps nodig is er werkelijk geen reden om niet voor Windows te kiezen anders dan smaak en persoonlijke voorkeur. WP8 (niet WP7, I know. Al was dat waarschijnlijk deels door de hardware) kent trouwens een beter update beleid dan menig Android toestel. Ook iets wat voor veel mensen belangrijker is dan de apps die er niet zijn.

Ik wou een toestel dat gewoon werkt, alle grote apps beschikbaar heeft, stabieler dan mijn vorige Android en liefst een beter updatebeleid maar ook een toestel dat niet zo duur was als een iPhone en dan is een WP8 toestel zeker geen vreemde keuze. Sure er zit geen octacore in en ik heb geen root toegang maar dat eerste is niet nodig bij WP en dat tweede voor mij irrelevant.

In elk geval blijf ik er bij dat Nokia met Android eens zo snel ten onder gegaan was. Ze konden zich pre WP al een tijdje niet meer onderscheiden. Met Android hadden ze dat ook niet gekund en concurreren in prijzen en specs met Samsung in hetzelfde marktsegment is financiŽle zelfmoord. Blijven verderbouwen op de naam had ook niet lang gewerkt. Na een tijdje merken Jan, Piet en Annemie heus wel dat een Samsung die minder kost betere specs heeft en verder hetzelfde is. Samsung heeft ook oerdegelijke telefoons (en face it het 3310 tijdperk is lang achter ons. Een Lumia is misschien steviger dan een Galaxy Sx maar dat scherm blijft een zeer groot zwaktepunt).

[Reactie gewijzigd door Vnze op 18 november 2014 12:40]

Maar bij de introductie van WP8 was het kwaad al geschied, en was het doek de facto al gevallen voor Nokia.

Linux native en haar app-store (repositories) is niets ingewikkelds aan, het probleem is dat die appstore niet is gevuld met mainstream software, en dat probleem had en heeft WP nog steeds, hoewel daar nu pas stevige stappen worden gezet.

Het updatebeleid hoeft ook niet zo een probleem te zijn aangezien de hardwareboeren hier zelf nogal wat invloed op kunnen uitoefenen, dat had bij Nokia prima kunnen verlopen.

Toen Samsung haar opmars maakte had Nokia nog een enorme cliŽnt-base, die wel degelijk met een goed OS, wat android gewoon is, en met een mooie nokia schil, had kunnen veroveren. Nokia heeft te lang getreuzeld en deze snel groeiende markt, niet goed doorzien, maar dat geld ook voor Microsoft die ultra laat is gekomen met een werkbaar smartphone OS en te lang is blijven hangen in Windows Mobile

Overigens als je een lumia vast hebt, heb je wel degelijk het gevoel dat je iets stevigs in de hand hebt.

[Reactie gewijzigd door TheStef op 18 november 2014 12:47]

Ik weet dat het clichť is maar zeg mij dan eens welke mainstream apps er missen binnen Windows Phone? De enige die mist voor zover ik weet is Youtube en we weten allemaal hoe dat komt "don't be evil" tuurlijk. Linux tja. Hoe vaak ik heb lopen vloeken over missende dependencies en dan commands heb moeten overtypen van het internet om iets "basis" aan de praat te krijgen was niet leuk meer voor mij. Niet dat dat verder afdoet aan Linux als OS maar het is gewoon niets voor mij.

Dat updatebeleid dat is waar. Nokia had dat prima kunnen doen. Ik bedoelde het wel een beetje anders nl. dat bij Android praktisch geen enkele producent dat doet en dat dat daarom een beweegreden is weg van Android. Voor mij althans. De gewone consument denkt trouwens niet na bij zo'n zaken. Maar je hebt zeker een punt.

Dat Android een goed OS is kan. Ik ben er geen fan van en ik vind dat het verbazend traag en instabiel is op cutting-edge hardware terwijl WP bewijst dat het anders kan maar goed Android heeft zeker ook zijn voordelen en het een goed OS noemen mag zeker. Maar waarom mag Windows Phone (8) dan geen goed OS genoemd worden? Het heeft zeker voordelen over Android maar Android heeft ook voordelen over Windows Phone. Iets met smaken en voorkeuren die verschillen.

Nokia's getreuzel was al in de pre-Android en dus zeker pre-Windows Phone tijd. Dat ze achter stonden kan je dus niet echt op Microsoft en hun OS steken. De Samsung pletwals was inderdaad nog niet op gang gekomen maar of dat Nokia daar met Android zich had tegen kunnen verzetten trek ik in twijfel.

Nu ga ik maar over Windows Phone vs. Android kappen voor we offtopic gaan. Ik ben niet per se een anti-Android predikant. Ik vind het persoonlijk uit eigen ervaring geen leuk OS terwijl ik dat van Windows (Phone) wel vind.

Bij tablets is het verschil trouwens veel interessanter dan bij telefoons en daarom ook dat ik deze ontwikkeling jammer vind (dus losstaand van telefoons).

Waar het bij telefoons vooral om smaak te doen is en misschien wat niche-apps is Android een sterk gelimiteerd tablet OS waar Windows (zelfs RT maar met name de x86 versie) zo veel krachtiger is een zo'n product veel meer potentieel geeft. Android tablets zijn leuk voor om Candy Crush te spelen op de bank en je Facebook te checken bij het ontbijt maar voor dat doel zijn er al honderden tablets in omloop en weet deze zich dus nauwelijks te onderscheiden. Zeker in combinatie met support die van de OEM zou moeten komen. Over het design stel ik ook mijn vragen gezien de meeste product designers over gegaan zijn naar MS. Dit alles maakt dat dit product gewoon geen Nokia is in mijn ogen.

De toekomst van tablets zit volgens mij eerder in toestellen zoals de Surface van Microsoft. Je kan er nog steeds je Facebook op controleren en een spelletje spelen in de bank maar je kan nu ook je tablet docken en met een volwaardig scherm, toetsenbord en muis aan de slag met Photoshop of je favoriete IDE. Ik kijk dus ook vollop uit naar een OSx tablet of een Ubuntu tablet. Veel interessanter dan een dertien in een dozijn Android tablet voor in de bank.

[Reactie gewijzigd door Vnze op 18 november 2014 13:36]

In den beginne was er geen whatsapp, en er waren nog legio apps die er wel voor Android en iOS was en niet voor WP7, nog zie je dat behoorlijk wat apps niet beschikbaar zijn voor WP8 volgens mij een groot aantal (grotere) spellen worden ook niet voor WP8 uitgebracht, het marktaandeel is simpelweg te klein, ik kan er wel naar googlen maar daar is vriend en vijand het wel over eens. Pas het laatste jaar nadat Microsoft ook serieus geld heeft uitgetrokken voor de apps zie je een substantiŽle groei.

Wanneer heb je overigens voor het laatste een linux-distro gezien. Maar dat hele dependencies verhaal heeft alles te maken met het feit dat grotere ontwikkelaars niet voor dat OS ontwikkelen, en wel om dezelfde reden waarom dat niet voor WP7 gebeurde, te klein marktaandeel. Overigens kan ik mij alleen de dependencies crime herinneren bij distro's voor 2008, als je de software uit de repositories (app store) haalt heeft dat bij mij altijd prima gefunctioneerd, het probleem was alleen dat de software die ik wil hebben of nodig heb, gewoon niet aanwezig is. Dat is de reden dat ik gewoon op mijn windows bakkie werk en niet op een linux-bak.

Ik heb verder geen waardeoordeel over WP8, het OS is prima, net zo goed dat het Video2000 systeem destijds ook geweldig was, en daar zie ik toch echt overeenkomsten, dat systeem heeft het niet gered vanwege de afwezigheid van "specifieke" films van het naturisme-genre. WP8 heeft wel een veel betere uitgangspositie dan Philips destijds, Microsoft heeft immers nog een monopoliepositie op de desktop, en enorme diepe zakken, de zaken waar ze nu mee bezig zijn op het gebied van de cloud en het dat alle systemen met elkaar overweg kunnen kan best betekenen dat het OS een kans heeft. Ze hebben het immers ook met de XBOX laten zien, de eerste XBOX heeft alleen maar geld gekost, vanaf de 360 heeft het platform geld opgeleverd.

Op het moment dat Samsung met haar eerste Galaxy modellen kwam was Android geschikt en toepasbaar voor Nokia, ze hebben alleen de gok gewaagd met Microsoft in de hoop dat die heel snel een heel groot marktaandeel had kunnen pakken, die gok heeft totaal verkeert uitgepakt omdat de consument toen het OS niet bliefte, dat is nog steeds geen waarde oordeel over de kwaliteit van het OS.

Ik hoop voor microsoft dat je voorspelling uit komt, ik zie alleen een hele andere toekomst, ik denk zelf dat het OS op termijn een ondergeschikte rol gaat spelen en dat je veel meer SAAS oplossingen gaat zien, waar het eigenlijk geen fluit meer uitmaakt of je nu met een Android, iOS, Chrome, Windows of WP8 device werkt.

Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van die docking devices, ik heb zelf een hele tijd een Asus TF101 gebruikt die ook van dat concept uitgaat.
Ik denk dat Nokia dan nog sneller onder gegaan was. Bij Android zouden ze gewoon de zoveelste in rij die niet op kon tegen de pletwals van Samsung. Als je de Windows Phone toestellen van Nokia bekijkt zijn dat prima ontworpen toestellen met een matige hardware maar verder niets wat Samsung niet ook doet. Met Windows Phone daarentegen hadden ze tenminste een onderscheidend product. Wel inderdaad jammer dat WP7 niet was wat WP8 wel is.
Imo heeft Nokia verkeerd gegokt en ben ik het derhalve niet eens met je analyse. Je zegt dat jezelf onderscheiden van de massa een unique selling point is; Echter de markt heeft dat niet zo ervaren (zie BB en Windows Phones) . Analisten zijn het erover eens dat de de slag om de consument bepaald werd door het ecosysteem van een OS. Alleen IOS en Android waren volwassen genoeg om consumenten te trekken. Windows had nooit een schijn van kans gehad.
Dan heb je nog het argument dat Nokia de zoveelste Android fabrikant zou worden. So what? Met een sterk merknaam en klanten die graag Nokia telefoons kopen hadden ze zeker een kans gehad. De enige fabrikanten die nu marktaandeel winnen zijn Android makers: Huawei, Xiaomi.
Verkoop van Windows toestellen nog steeds in een stijgende lijn. Alleen groeit de markt sneller dan het OS.

Ik zie trouwens niet in waarom mijn theorie fout zou zijn gewoon omdat Android het grootste is. De meerderheid van de Android producenten doet het nl. gewoon slecht. Vergeet niet dat je het marktaandeel van Android moet verdelen over vele fabrikanten en Windows Phone praktisch alleen Nokia is.

En hoezo "so what" over de zoveelste Android fabrikant? Als je je niet kan onderscheiden ga je ten onder tenzij je Samsung heet. (Of iPhones uitgeeft en dus onderscheidend bent)

Waarop zou Nokia zich kunnen onderscheiden?
  • Prijs? Niet tegen Aziatische merken.
  • Hardware? Weer niet tegen Aziatische merken want die bieden hetzelfde voor minder.
  • Software? De beste versie van Android is de minst bloated versie van Android. Bloatware en launchers maken het geheel trager en zijn misschien inderdaad wel onderscheidend. In de negatieve zin dan.
  • Degelijkheid? Samsung heeft ook nagenoeg onverwoestbare Android telefoons. Sony heeft sublieme waterdichte modellen.
  • Camera? Met de huidige technieken zijn alle camera's in high-end toestellen goed en zit je dus in een niche. Daarnaast als een ander merk een telefoon uitbrengt met 1 megapixel meer is die volgens de consument toch automatisch weer beter dan jouw camera.
  • Design? Misschien ja. Maar is dit genoeg om op te boksen tegen de rest? Ik weet het niet
En dan ziet de consument in de lokale MM Een Nokia met Android (versie of andere "details" maakt de consument niet eens uit) naast een Samsung die twee tientjes minder kost en/of x processorcores meer heeft. Wie mag er mee naar huis? De eerste keer misschien die Nokia "want die 3310 overleefde echt alles!". En dan valt die en is die net zo goed als de Samsung gewoon stuk. Volgende keer gaat die Samsung dus mee.

Ik vrees dat Nokia dan gewoon de richting van dat andere Europese merk uit gegaan was. Ericsson maakte ook leuke telefoons in de tijd.

[Reactie gewijzigd door Vnze op 18 november 2014 14:01]

Je vergis je in 1 belangrijk punt namelijk de premium merknaam Nokia.
Als Nokia een android telefoon had uitgebracht met dezelfde specs als Samsung en bijvoorbeeld met hun gratis Navigatie app dan weet ik zeker dat een hele grote doelgroep zowat blind kiest voor Nokia vanwege de reputatie en het imago van het merk.

We zullen het echter nooit weten, maar mijn gevoel zegt dat Nokia echt meer kans had gemaakt als men destijds voor Android had gekozen.
Ik mis dat punt niet :) zie net onder mijn lijstje. Die naam werkt wel maar dat is ook maar tijdelijk.

De naam komt nl. van het dumbphone tijdperk. Toen was het relatief simpel om een stevige telefoon te bouwen. Een 3310 was praktisch onverwoestbaar! Een Lumia nu is nog steeds een stevig toestel maar onverwoestbaar? Not even close. Dus de reden van de naam van Nokia is weg. Andere merken (zie mijn vorige post) doen hetzelfde en misschien zelfs beter (waterdichte Xperia telefoons). Dus hoe had Nokia hun meerprijs of mindere hardware kunnen blijven verantwoorden? De eerste generatie gaan mensen wellicht nog voor de naam maar als ze dan merken dat hun Nokia niet meer onverwoestbaar is en Samsung eigenlijk goedkoper en/of sneller is maar verder toch hetzelfde blijft dat niet duren.

Dezelfde specs als Samsung was nog gelukt maar dan was de prijs hoger geweest (kleiner bedrijf, niet gebaseerd in een goedkoop land). Hun navigatie app had niet veel geholpen. Die is vťťl recenter dan hun keuze voor Windows Phone (of hun hypothetische keuze voor Android) en was dus met grote kans te laat gekomen.

En de gewone consument (mijn broer, jouw moeder) hebben geen besef van mobile besturingssystemen. Voor hun was het verschil tussen een Android Nokia en een Windows Nokia nihil geweest. Het enige wat Nokia misschien in hun voordeel zou gehad hebben was een beter update beleid. Maar of ze dat ook gehad zouden hebben? De keuze uit dat tijdperk en zelfs nu nog vaak bij Android lijkt geen updates versus een toestel zo ver updaten dat het niet meer vooruit te branden is. Een derde keuze is het niet (software ging zo snel vooruit dat een toestel gewoon ťcht niet meer mee kon) en beiden zijn ook geen goede marketing.

We zullen het inderdaad nooit kunnen weten maar bovenstaand verhaal en het moeten missen van de kapitaalinjectie door MS als ze voor Android waren gegaan... Noem me een pessimist maar ik zie dat niet werken.
Ik mis dat punt niet :) zie net onder mijn lijstje. Die naam werkt wel maar dat is ook maar tijdelijk.


Het is inderdaad tijdelijk, wanneer je niet meegaat met de wens van de consument. De consument had duidelijk gekozen voor IOS en Android en daar had Nokia van kunnen profiteren.

Het kantelmoment is het jaar 2009.

Hieronder een lijstje met best verkochte telefoons uit 2009:

2009[edit]

Nokia 5230, 150 million sold
Apple iPhone 3GS, 65 million sold
LG Chocolate[disambiguation needed], 15 million sold
Samsung Tocco Ultra (S8300), 12 million sold
Samsung Star/Tocco Lite (S5230), 10 million sold
LG Cookie (KP500), 10 million sold
Alcatel One Touch Mini (OT-708), 5 million sold
Motorola Ming A1200, 3 million sold
Nokia N97, 2 million sold
Motorola Milestone/Droid, 1 million sold
HTC Magic, 1 million sold
Nokia 3720 classic, ? sold
Nokia E52, ? sold
Nokia 6700 classic, ? sold

De Nokia 5230 is maar liefst 150 miljoen keer verkocht. Echter draaide dat toestel op Symbian dat hopeloos achterliep op IOS en Android.

Het jaar 2010 wordt Nokia keihard afgestraft met een jaar dat gedomineerd werd door IOS en Android toestellen.

Ik denk weleens als men de Nokia 5230 waar 150 miljoen units van zijn verkocht doorontwikkelde en daar Android als besturingssysteem op had gezet voor de opvolgende modellen dan had Nokia met die enorme userbase echt wel een toptoestel in handen.

Die userbase die Nokia jarenlang blind kocht. Ik ken echt veel mensen die alleen maar Nokia toestellen kochten. Echter men is uiteindelijk geswitched omdat Nokia geen app store van het niveau IOS of Android kon bieden.

[Reactie gewijzigd door simon2000 op 18 november 2014 17:14]

symbian heeft nooit hopeloos achtergelopen op ios en android. Sterker ik zie bij beiden soms nog features toegevoegd worden die Symbian al jaren heeft. Waar het misloopt is de gui, wat een doolhof kon dat zijn en het kon ook wat stijlvoller. Iets wat ze wel degelijk konden, zie meego/maemo.
Inderdaad dan was ik waarschijnlijk op een Nokia overgegaan ipv een Apple, WP7 was voor mij een dealbreaker, ondanks dat het er allemaal wel heel gelikt uitzag.
Alleen al voor de blinkende plastics wil ik geen Samsung. De gebruikte materialen van Nokia zijn stukken beter. En van Touchwizz zullen we ook maar zwijgen, qua software doet Nokia dit ook stukken beter. Dit zijn al twee eigenschappen waarbij Nokia mijn voorkeur heeft op Samsung moest het voor Android gegaan zijn.
Als Nokia met een high end Android telefoon uit zou komen met die pureview camera's waar ik zo jaloers op ben. Zeker dat ik er dan 1 koop!!! Genoeg Linux experts die in Finland rondlopen. Die weten hun weg wel met ontwikkelingen op Android.
Ik was niet blij met de overstap naar Windows, maar Google zou geen betere optie geweest zijn.
Ik had liefst gezien dat ze met meego/maemo waren verder gegaan en heel misschien is daar nog een kleine kans op.
Ik heb een tijdje terug iets gelezen over het idee van een geheim draaiboek welke, als het klopt, een briljante zet zou zijn van Nokia.
Mooi. Die Z-launcher lijkt ook goed: http://youtu.be/lGTR1s-YD34
Innovatief en de gebruiker centraal :)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Marcva op 18 november 2014 11:37]

Ik heb hem toevallig net geinstalleerd. Grappige launcher hoor.
Ziet er netjes uit met Lollipop op de Nexus 5 :D
Ik vraag me alleen af hoe handig het is als je de naam van een app oid niet weet. Blijf je tot in den treure letters invoeren of kan je ook gewoon scrollen door je apps?
Je kan gewoon op een ''menu'' knop drukken. Dan komen de apps in alfabetische volgorde in een lijst te staan :)