Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 142 reacties

Microsoft heeft de Lumia 535 aangekondigd. Het is de eerste Lumia-smartphone die niet met de Nokia-naam aan de achterkant, maar met de Microsoft-naam uitgebracht wordt. De Lumia 535 is een instapsmartphone met een 5"-scherm.

Microsoft vermarkt de Lumia 535 als een '5x5x5'-smartphone, waarmee de fabrikant verwijst naar het 5"-scherm, de 5-megapixelcamera aan de voorzijde en aan de vijf geïntegreerde Microsoft-diensten Skype, Office, Cortana, OneDrive en Outlook. Het 5"-scherm met ips-paneel heeft een resolutie van 960x540 pixels.

De smartphone bevat een Snapdragon 200-quadcore met kloksnelheid van 1,2GHz en er is 1GB ram en 8GB opslaggeheugen, met mogelijkheid tot uitbreiding via microsd-geheugenkaarten. De frontcamera heeft een capaciteit van 5 megapixel, en het is dezelfde camera als bijvoorbeeld de Lumia 730 en 735, maar video kan op 848x480 pixels geschoten worden. Ook de camera aan de achterkant neemt 5-megapixelafbeeldingen.

Microsoft komt met twee versies van de Lumia 535: een met plek voor een enkele simkaart en een dualsim-variant. Het toestel draait Windows Phone 8.1 en wordt vanuit de fabriek geleverd met de Lumia Denim-update. Het uiterlijk verschilt niet van andere Lumia's met opvallende kleuren waarbij nu echter prominent het Microsoft-logo op de voor- en achterkant staat. De prijs van het toestel is 110 euro, wat inclusief btw rond 133 euro uitkomt. Daarmee wordt de 535 iets duurder dan de Lumia 530, die bij introductie 99 euro was. Microsoft brengt de Lumia 535 echter eerst naar Azië en vervolgens naar Rusland en het Midden-Oosten. Wanneer Nederland en België het toestel kunnen verwachten is nog niet bekend.

Microsoft Lumia 535Microsoft Lumia 535Microsoft Lumia 535Microsoft Lumia 535

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (142)

Opvallend dat onder Nokia's vlag de Lumia 530 echt een low-end smartphone was en Microsoft met de 535 daar toch een mooie upgrade aan geeft: geen 512 MB RAM meer maar 1 GB, geen 4 GB opslag meer maar 8 GB, hogere resolutie en front camera. En zo snel achter de 530. Je zou denken dat Microsoft niet tevreden was met wat Nokia deed met de 530 (en eerlijk gezegd geef ik ze daar wel een beetje gelijk in). Dit belooft veel goeds voor de hogere reeksen Lumia's. :)

Even om de verschillen op te sommen met de Lumia 530 ("530" vs "535"):
- Naast groen, oranje, wit en grijs ook beschikbaar in zwart en blauw
- Windows Phone 8.1 met Cyan vs Windows Phone 8.1 Update met Denim
- 11,7 mm dik vs 8,8 mm dik (formaat natuurlijk groter en 17 gram zwaarder)
- LCD 4" vs IPS LCD 5"
- 1 dag langer standby
- 4 GB opslag vs 8 GB opslag
- 854x480 vs 960x540
- Front camera, voor en achter beide 5 MP
- LED Flash
- Orientation sensor, Lumia Color profile vs Brightness control, Tactile feedback, Orientation sensor, Sunlight readability enhancements, Corningģ Gorillaģ Glass 3, High brightness mode, Scratch resistant glass
- 1430 mAh vs 1905 mAh
- Naast de social apps op de Lumia 530 zijn ook WeChat, Skype, LINE en Sina Weibo geÔnstalleerd (varieert per land)
- Geen ondersteuning voor Nokia Mail
- HERE Drive + en Bing Maps vs HERE Drive +, HERE Maps en Bing Maps
- En de verpakking is een stuk milieu vriendelijker

Wat mij betreft die meerwaarde van 30 euro zeker waard. Ik denk dat ik een opvolger voor mijn 520 (waar de verschillen nog wat groter zijn op sommige vlakken) heb gevonden. Hopelijk komt hij snel naar Europa. :)

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 11 november 2014 15:07]

Ik mis toch die hardware cameraknop wel ten opzichte van de x20 modellen.
Aileen pureview Lumia'a krijgen de camera knop aan de zijkant. Zoas de 830 en de 930/Icon nu nog hebben. Hopen op meer high end Lumia's met Pureview. :)
Ik mis toch die hardware cameraknop wel ten opzichte van de x20 modellen.
Dat. Voor de rest is er weinig op de nieuwe Lumia's aan te merken.
Mwoah. De 630 mist naast die cameraknop onder andere ook de frontcamera, flitser, NFC, het kompas, de hardwaretoetsen en de lichtsensor die de 620 wel had.

Op de 535 heb ik eigenlijk weinig aan te merken. Een veel waardiger opvolger voor de 520 dan de 530 was. Ze gaan de goeie kant op. :)

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 11 november 2014 10:26]

Inderdaad, spijtig dat die vereiste is verdwenen, maar voor de rest...
Volgens mij heeft de 530 geen front camera; dat is wel echt een enorm voordeel van deze 535 tov de 530; nu kun je er ook echt mee Skypen!

http://www.microsoft.com/.../lumia530/specifications/

http://www.microsoft.com/...B2-9A3E-42A5329F2782-8_10
Staat er toch ook:
- Front camera, beide 5 MP
Als er geen "vs" staat is het een nieuwe feature.
Daar staat toch dat "beide 5MP" hebben. Front camera is AFWEZIG bij 530.
Met "beide" bedoel ik op voor en achter camera van de 535, niet op "beide toestellen".
Tussen de 520 en de 530 zat nog een Lumia 525 tussen die had wel 1gb ram.
Alleen dat toestel is nooit in Nederland uitgekomen
http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_525-5869.php

[Reactie gewijzigd door bladestar5314 op 11 november 2014 12:07]

De Lumia 525 is er inderdaad geweest, maar zoals je zelf al aanduid, het enige verschil met de 520 was de 1GB geheugen. En ook, het toestel is in zeer weinig landen beschikbaar geweest.
Iemand interesse? in 525?, ik heb welgeteld ťťn site gevonden die hem volgensmij nog wel heeft ;) http://twistel.nl/product/nokia-lumia-525
,Geen dank!
Ik snap echt niet dat ze niet voor Lumia gekozen hebben. Maar juist hun suffe naam Microsoft. ( zo jaren 80 naam ) Lumia is al een bekende naam. Praktisch iedereen kent het. Lumia voor telefoons... Surface voor tablets.
Persoonlijk had ik voor Lumia gekozen.. Klinkt hip modern en mooi.

Edit: Ondanks de naam is het wel een telefoon met veel bang voor je buck. Populair gaat hij dan ook zeker worden met deze prijs. Opvolger van het 520 succesnummer? Is dit je budget en zoek je een leuke smartphone is dit zeker een aanrader. Concurreert zeer goed tegen Android toestellen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 11 november 2014 18:52]

En Nokia dan? Dat stond er voorheen op en dat is een nog veeeeel oudere naam. De naam Nokia stamt ergens uit de jaren '60 van de 19e eeuw. Moet wel toegeven dat het mooier klinkt als 'soft' op een stukje hardware.
Voor diegenen die twijfelen aan de uitspraak hierboven:
Nokia werd inderdaad in 1865 opgericht om houtpulp te verwerken.
Elk bedrijf uit de jaren 80 dat iets met Software deed eindigde hun naam met soft. Tevens Soft betekend software.. Terwijl Microsoft nu toch bezig is om ook hardware vaker te gaan maken?
Moet dat dan onder de naam Microhard?
Hoezo hebben ze voor Microsoft gekozen? Het ding heet gewoon Microsoft Lumia, net zoals het eerst Nokia Lumia heette.
Maar er staat twee keer groot Microsoft op...
Op Nokia's Lumia telefoons staat ook geen Lumia, maar wel twee keer Nokia.
Op mijn Nokia Lumia 625 staat nergens "Lumia". Zowel op de voor- als achterkant staat "Nokia".
Wat ik niet snap is dat er voor een highglossy afwerking is gekozen iets wat wel word gesuggereerd in het artikel dat het gelijk is met de vorige lumia toestellen
Het uiterlijk verschilt niet van andere Lumia's met opvallende kleuren waarbij nu echter prominent het Microsoft-logo op de voor- en achterkant staat.
Zie hier een foto met belichting.... het word het niet bepaald beter van

Bron


En de officiŽle video is uit van Microsoft zelf

[Reactie gewijzigd door downcom op 11 november 2014 09:56]

Niet alle covers zijn glossy trouwens, de grijze en zwarte zijn mat (wit kan ik zo niet zeggen).
Lumia heeft nooit op de toestellen gestaan, ook niet toen het Nokia was. Er stond alleen Nokia. En nu alleen Microsoft. Volkomen logisch dus.
Lumia heeft ook nooit zelf op de telefoon gestaan. Verder is deze telefoon in eerste instantie bedoeld voor de Aziatische markt en ik weet niet of Lumia daar wel zo'n bekende naam is. Microsoft is wel een bekende naam en als deze telefoon net zo'n succes is als de 520 dan is dit prima reclame voor Microsoft.
De surface tablets staat ion gewoon surface op met windows logo veel beter ja. Of Lumia logo in Zune style is ook cool. ;)
Lumia bekend?! Bij wie, de 3% WP gebruikers op deze aardkloot?

Lumia heeft echt nog geen waarde opgebouwd als merknaam hoor. Lumia trekt geen klanten en heeft geen imago, het is en wordt door de consument niet actief gebruikt en niet op de toestellen gezet, en er wordt vrijwel geen marketing op gebaseerd. Bovendien trekken binnen de Lumia-lijnen de typenummers vooral de aandacht omdat die als enige verschillen aangeven tussen de toestellen.

'Lumia' is gewoon totaal niet hetzelfde als een 'Galaxy', 'One' oid. Niet qua marktaandeel, qua bekendheid, qua imago, gewoon helemaal niet.
Lumia is qua naam misschien niet zo groot als Galaxy of iPhone maar wel zo groot of groter als Nexus of de Zx-lijn of Droid
Het Microsoft logo staat achterop, niet het Windows logo :) Overigens begrijp ik niet waarom er geen Lumia op staat. Dat zou toch de naam zijn ipv Nokia waar ze mee naar buiten treden?
Nokia had de naam Lumia er destijds ook niet op staan. Geen reden om dat nu op eens wel te doen. Uiteraard heet het toestel wel Lumia xxx, maar dat staat gewoon niet op de buitenkant van de telefoon.
Heb zelf de 920 gehad, nu de 930 en bij beide staat rechtsboven toch echt Lumia.

<edit>
Sorry is nog vroeg, ik keek verkeerd :+
</edit>

[Reactie gewijzigd door pietjuhhh1990 op 11 november 2014 09:18]

Er staat op mijn 930 geen Lumia maar Nokia
Dan zou ik die maar goed bewaren want dat lijkt mij een collectors item. Op mijn 930 staat alleen maar Nokia, rechtsboven.
Welke fabrikant zet niet zijn naam op het toestel maar uitsluitend de naam van het toestel? Er zijn Łberhaupt niet zoveel toestellen waarbij de naam van het toestel ook is aangeduid op het toestel.
Daar staat ook gewoon het Apple logo op.
Ja, maar niet de naam. Wel de naam van de telefoon.
Op mijn iPhone 6:

"iPhone" in het groot.
"Designed by Apple in California.."
Grappig dat ze dat erop zetten in plaats van "Made in China". :+

Ontopic: Was te verwachten dat Microsoft de naam Nokia zou laten vallen.

[Reactie gewijzigd door proditaki op 11 november 2014 11:32]

"Assembled" in china staat erachter ;) Vond het niet relevant dus heb ik het weggelaten dmv de ... ;)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 11 november 2014 11:57]

Parts from Korea ;)
Wellicht ook uit Noord-Korea.
Dat is eigenlijk ook wel logisch, want zo'n beetje alles wordt in china gefabriceerd. Alleen de Mac pro wordt in de USA gemaakt en dat staat daar dan ook wel op.

Iedereen weet ondertussen dat alles uit china komt. Als het dan anders is dan vind ik het wel logisch dat je het er op zet. Anders is het puur een waste of space achterop.
Achter 'Designed by Apple in California' staat 'Assembled in China'.
Apple heeft dan ook geen gestileerde naam. Ze gebruiken altijd alleen maar het Apple-logo. Logisch dat ze dat dan ook niet op de iPhone zetten want dat is er simpelweg niet.
Research in Motion schijnt dat wel een tijdje gedaan te hebben...
Nee hoor, dat is het Windows logo en de naam Microsoft.

Edit: blijkbaar wordt de combinatie wel als Microsoft logo gezien, dus klopt wel dan...

[Reactie gewijzigd door The_MAN op 11 november 2014 08:03]

Nee het is het Microsoft logo in zwart/wit.

Windows logo is alsvolgt: http://news.microsoft.com/?attachment_id=120122 (zie de vorm van de 4 vierkantjes)

Microsoft logo: http://news.microsoft.com/?attachment_id=120093
Wel apart inderdaad. Het huidige Microsoft logo is de tekst en de vier gekleurde blokken en niet in perspectief, die gekleurde blokken hoorden eerst altijd bij het Windows logo. Nu is het Windows logo een recht blok in perspectief en in ťťn kleur (alleen zwart of blauw)
Dit is nu een combinatie van die twee.
Voor Windows was het logo in perspectief gedraaid geweest wat voor de naam van Microsoft staat :)
Een 5" smartphone met een resolutie van 960x540 pixels? 8)7
Ja, ze moeten ergens op besparen. Maar §130 voor een 5 inch telefoon met deze specs is lang niet slecht.
Dat is dan nog de adviesprijs.
In de praktijk zal deze telefoon wel snel naar 100-110 euro zakken.
Wat maakt de resolutie uit? Het belangrijkste is dat de PPI ten opzichte van de 630 gelijk blijft. En daar je een 5 inch smartphone gemiddeld verder van je ogen houd dan een 4 inch smartphone, maakt dat het beeld net iets scherper. Daarbij, dit is een low-end smartphone geprijsd met een ultra-low-end prijs (voor een 5 inch smartphone met minstens 3 jaar software updates), wees blij.
Ik wou net zeggen. Ik vind 960x540 pixels voor deze prijs nog behoorlijk netjes. Niemand begrijpt dat je voor deze lage prijs de beste specs en telefoon in je broekzak hebt.
Deze telefoon wint denk ik makkelijk de prijs: Beste budget smartphone van het jaar. (of iets dergelijks)
Jammer van de resolutie. Toch wel erg weinig voor een 5 inch.
Dit is een telefoon die over een paar maanden voor §100 te koop is. Mijn huidige Lumia 820 heeft een resolutie van 800 x 480, en daar kan ik eigenlijk prima mee uit te voeten. Die resolutiehype komt tot steeds hogere waarden (zelfs hoger dan desktops), maar de meerwaarde wordt steeds minder. Dit is een 'budget smartphone', en heeft voor de prijs erg gebalanceerde hardware.
Op WP merk je echt minder van de lagere resolutie.
Klopt dat het een budget phone is. Voor 10 euro meer kunnen ze best een 720p scherm in zetten. Maar dat is marketing technisch natuurlijk niet zo slim
Tientje meer een beter scherm, tientje meer een snellere processor, tientje meer een nog iets betere camera, tientje meer draadloos opladen, tientje meer snellere GPU, tientje meer een grotere batterij... en je hebt een 735.

Het maken van budgetphones is net zo lang aan de specificaties schaven totdat je een mooie balans voor het gewenste prijspeil hebt. Door een aantal verschillende modellen in de markt te zetten, 530, 535, 630, 635, 730/735 voor allemaal een relatief betaalbaar bedrag, met diverse specificaties enzo, krijg je hopelijk voor iedereen een geschikt model.

Zelf vind ik dat deze telefoon een heel erg mooie balans heeft tussen functies en kosten. Ik twijfel om binnenkort een nieuwe telefoon te kopen, en dit soort budgettelefoons maken het voor mij moeilijk high-end te kiezen.

[Reactie gewijzigd door Luxx op 11 november 2014 15:47]

Nee hoor. Ik trek de grens bij het scherm.
720p voor 5 inch vind ik minimaal.
Het is echt niet zo dat beter onderdelen heel veel duurder zijn. De marges zijn gewoon hoger. De iphone 6+ is 12 dollar duurder dan de 6. En mooi 100 dollar extra vragen. Dus mijn 10 dollar extra is waarschijnlijk al teveel. ;)
Tja toestel van 140 dollar >_< ook geen 720p video opname :P wat verwacht je dan? >_< :P
Alleen al vanwege de dual sim zou ik hem overwegen als extra toestel voor op reis..
Check de 630 dual sim dan eens. Deze is nu al verkrijgbaar in NL voor ongeveer dezelfde prijs.
Er zijn inmiddels een aantal dual sim Lumia's te koop, de 530, de 630 en de 730 (de laatste is eenvoudig te bestellen vanuit Duitsland). Wat wel jammer is, is dat de 1320 niet als dual sim te koop is, die had ik direct gekocht vanwege zijn grote 3400 mAh accu.
In de oude 530 zit een accu van 1.430mAh en in deze een accu v an 1905mAh, iemand een idee wat dat betekent in termen van hoelang je op 1 acculading kan doen?
Het scherm is groter en heeft een hogere resolutie -> meer verbruik. Maar verder zijn de specs vrijwel gelijk. Dus waarschijnlijk zo'n 20% betere accuduur. Mooie telefoon voor het geld in ieder geval!
De 520 had ook een 1.430 mAh accu, die werd geadverteerd met 16h stand-by. De 535 wordt met 23h stand-by geadverteerd. Net geen 50% meer. Wat de Lumia 530 had moet ik zelf ook opzoeken.
Heeft de 535 de wereldwijde navigatie, of is ie zoals de 520 (530 weet ik niet..) beperkt tot het land waar je een abo hebt?
Volgens heb je standaard de kaart geÔnstalleerd van dat land maar kun je altijd kosteloos een kaart downloaden.
Ik meen me te herinneren dat sinds WP 8.1 Here Drive voor iedereen wereldwijd gratis is.

http://360.here.com/2014/...eryone-windows-phone-8-1/
530 wel, heb ik hier.
Nee, ik ben niet gecharmeerd door de nieuwe opdruk op die telefoon. Die nokiabranding had iets stoers, maar deze microsoftbranding ziet mij er maar last minute werk uit.

Het voelt wel raar zo, een Nokia Lumia zonder Nokia Logos. Ik zal Nokia missen!
De achterliggende gedachte is waarschijnlijk dat de inmiddels redelijk geslaagde Lumia's een boost zouden moeten geven aan het verstofte Microsoft imago door pontificaal "Microsoft" op de Lumia's te zetten.

Het risico is dan natuurlijk wel dat het suffe imago van Microsoft negatief kan afstralen op de Lumia's.

Ik weet dat het puur marketing en branding is, maar toch ben ik er ook niet immuun voor. Ik loop ook niet graag met een groot Apple of Samsung logo trouwens.
Nog even een paar jaar wachten en Nokia gaat zelf weer telefoons uitbrengen. Ze zitten vast aan een contract met Microsoft. Daarna zetten ze weer een telefoon afdeling op.
Ziet eruit als een mooi telefoontje. Krijg wel de indruk dat 5" een beetje de standaard begint te worden, ook bij de instappers. Wilde zelf graag terug naar 4,3" :)
Helemaal mee eens. Ook ik zou graag een net wat handzamer telefoon willen, maar in het 4-4.3" formaat komt pratisch niets meer uit.

Het valt me op dat MS veel toestellen met dualsim optie uitbrengt, bij andere fabrikanten lijkt dat minder te zijn. Wat zou de gedachte hierachter zijn?

Deze MS Lumia 535 biedt volgens mij erg veel telefoon voor zijn geld. Voor nog geen §100 heb je een heel redelijk toestel waarmee je bijna alle functionaliteit van het WP8.1 platform binnen haalt. Heel snel zal het niet zijn, maar WP draait redelijk op slome hardware. Verdere hardware (camera, batterij, behuizing, geheugen, SD kaart) is eigenlijk prima in orde; geen top-end, maar kan veel slechter voor dit geld. Ik denk dat dit best eens een succes kan worden.
Dual sim is volgens mij vooral voor zakelijke gebruikers handig die een nummer van de zaak hebben en een eigen nummer, zo sleep ik zelf ook altijd met twee telefoons. Gezien de landen waar deze het eerst op de markt komen zou het ook nog kunnen dat er een verschil in aanbieders zit, dus data bij de ene leverancier en telefoon bij de ander, maar geen idee of dat ergens op slaat :)
Het valt me op dat MS veel toestellen met dualsim optie uitbrengt, bij andere fabrikanten lijkt dat minder te zijn. Wat zou de gedachte hierachter zijn?
De dual sim varianten zijn de standaard varianten die in Azie worden uitgebracht.
In Europa en de VS zijn de standaard verkochte versies zonder dual SIM.
De dual SIM versies zijn er soms daarnaast wel verkrijgbaar maar heel beperkt en alleen als losse toestellen.
Volgens mij heeft er nog geen enkele telco een dual sim Lumia als optie bij een abbo.
Telco's in Europa en de VS hinderen actief de verspreiding van dual sim telefoons

[Reactie gewijzigd door 80466 op 11 november 2014 16:28]