Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Microsoft heeft twee nieuwe midrange-toestellen in de Lumia-lijn aangekondigd. De Lumia 730 Dual Sim en de Lumia 735 beschikken over een 4,7"-scherm en een 5-megapixelcamera, voor onder andere selfies en Skype-videogesprekken.

Het verschil tussen de twee toestellen is dat de Lumia 735 over lte-ondersteuning beschikt en de Lumia 730 twee simkaarten kan huisvesten. Beide toestellen hebben een 4,7"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels. De processor is de Qualcomm Snapdragon 400, die vier cores heeft die op 1,2GHz lopen. De opslagcapaciteit bedraagt 8GB en er is een micro-sd-kaartlezer om dat uit te breiden.

Microsoft Lumia 735

De camera aan de achterkant heeft een capaciteit van 6,7 megapixel en die aan de voorzijde doet daar met 5 megapixel niet veel voor onder. Met de frontcamera kan video op 1080p geschoten worden, zo benadrukt Microsoft. Het bedrijf plaatst op de Nokia Lumia's de nieuwe Selfie-app, die het onder andere  mogelijk maakt om beelden met filters te bewerken.

Microsoft Nokia begint met de levering van de toestellen in oktober in de Benelux. Voor de Lumia 735 noemt het bedrijf een prijs van 265 euro, terwijl voor de Lumia 730 Dual Sim een prijs van 240 te verwachten is, al lijkt deze laatste niet in de Benelux uit te komen. De toestellen draaien bij release Lumia Denim.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

De 730 gaat hem worden voor mij, ook al mag het hele selfie-gedoe mij gestolen worden. Ten opzichte van de (magere) concurrentie is OLED toch echt een voordeel. Toch blijf ik het jammer vinden dat fabrikanten dual-sim toestellen in hun low- en mid-end segment blijven positioneren. De vraag naar dual-sim in het high-end segment zal waarschijnlijk niet groot genoeg zijn. Ik zou toch echt smullen van een dual-sim 930!

[Reactie gewijzigd door dreester op 4 september 2014 13:15]

De reden is commercieel, high-end toestellen worden bijna uitsluitend via providers verkocht, en die willen uiteraard geen dual sim. Ik weet het, in Belgie ligt het anders maar voor die markt alleen gaan OEMs geen telefoons ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 september 2014 14:09]

De vraag naar dual-sim in het high-end segment zal waarschijnlijk niet groot genoeg zijn.
Met zinnige vast/mobiel integratie heb je geen dual SIM nodig voor scheiding van zakelijk/prive. Samen met de aankomende verlagingen van roaming toeslagen in de EU lijkt de markt voor dual SIM toestellen nog verder af te nemen. Als je echt verschillende abonnementen wilt hebben kan dat ook nog altijd met 1 multi IMSI SIM, maar dan wordt het weer meer maatwerk ipv simpel een SIM in het buitenland aanschaffen.
Met zinnige vast/mobiel integratie heb je geen dual SIM nodig voor scheiding van zakelijk/prive.
vast/mobiel integratie doet helemaal niks aan de vrij normale situatie waar werknemers bv een zakelijke Vodafone SIM en een prive Telfort SIM hebben. Je kan die 2 niet op een multi-IMSI SIM zetten, tenminste: ik ben nog niemand tegengekomen die dat aanbiedt.

Roaming binnen de EU gaat er idd per 2016 uit (als het voorstel door de EU Raad komt), maar dat is nog niet 100% zeker, en bovendien heb ik daar als Zwitser niets aan :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 september 2014 18:42]

vast/mobiel integratie doet helemaal niks aan de vrij normale situatie waar werknemers bv een zakelijke Vodafone SIM en een prive Telfort SIM hebben.
Het idee is juist dat je zakelijk en prive combineert op 1 SIM, het 06 nummer van de SIM is prive en de zakelijke gesprekken verlopen via de vast/mobiel integratie via de centrale van het bedrijf.
En weet het OS niet dat je dual sim hebt. Verder zit je met dekking.
Met name in India is dual sim daardoor de standaard.
Inderdaad jammer dat dualsim nog niet voor highend toestellen is maar het begin is er.
De dualsim implementatie van WP8.1 is zeer goed en stabiel. Ik heb nu een lumia 630 met dualsim en ben daar super tevreden over. Ook al is het een budget toestelletje.
De 730 is zeer welkom hier.
Hmm, misschien een upgrade voor mijn 720. Even afwachten wat de 830 gaat worden en de reviews van alle 3 even afwachten. Sinds de 8.1 update van mijn 720 is de battary life van 4 dagen naar 2 dagen gegaan, dus hoop dat 1 van de 3(730, 735, 830) wel weer een langere battary life hebben.
Vergelijking tussen 730 en 830 (en 630)

[Reactie gewijzigd door Triogap op 4 september 2014 12:16]

Wat op 1 of andere manier niet vermeld wordt is dat de 730 ook nog NFC heeft.
Jawel onder de kop Hardware staaat NFC. Voor de 730 staat daarbij:
Pairing
Secure NFC for payment
Sharing
Tagging
Prijs kwaliteit verhouding is geweldig! Dit moet wel een verkoop topper worden. Daarnaast is het aanbod van dualsim toestellen behoorlijk schaars.

Als microsoft nu geen voet in de smartphone markt kan krijgen kunnen ze er beter mee stoppen al betwijfel ik dat het gaat floppen.

[Reactie gewijzigd door downcom op 4 september 2014 12:14]

De winkels zijn mede verantwoordelijk voor de verkopen. Loop eens een willekeurige winkel binnen en vraag naar een Windows phone. De meeste verkopers kijken je glazig aan en zeggen dat je beter een iPhone kunt nemen
Dat klopt maar de prijzen liggen nu dusdanig onder het huidige niveau dat een telefoon verkoper hier niet meer omheen kan.

Lumia 730 ~ 250,-- (zal nog zakken)
Lumia 830 ~ 380,-- (zal nog zakken)

Lumia 930 ~ ¤ 450,--
Lumia 925 ~ ¤ 250,-- (toestel lijkt qua specs op de 830)
Lumia 630 ~ ¤ 130,--
Lumia 530 ~ ¤ 95,--
Lumia 520 ~ ¤ 75,-- (deze word nog soms in de aanbieding gegooid)

Met zulke prijzen ben je wel een enorme slechte verkoper om zulke toestellen niet met een relatief duur abbonement te verkopen.
precies dit.
vraag je naar advies is het eerste wat je hoort ja ik zou een iphone of een samsung nemen .
in de winkels liggen niet echt veel windows Phone toestellen ook . de retailers moeten is wat meer daarmee doen dan zullen ze zien dat die toestellen ook veel beter gaan verkopen. maar zolang ze iedereen maar zonder kennis van zaken een iphone aansmeren blijft het lastig. lijkt wel of winkels nog steeds goed geld krijgen voor elke verkochte iphone . niet normaal gewoon.en dat terwijl de iphone kwa specs al lang niet meer beter is als de rest . het is inmiddels veelal andersom. zelfs goedkopere toestellen van de concurent hebben betere specs voor veel minder geld .
Als je als verkoper een Windows Phone verkoopt en het bevalt niet is de verkoper een eikel geweest om dat aan te raden.

Aks diezelfde verkoper een Android aanraadt van merk X en dat zou niet bevallen, krijgt merk X de schuld.

Je steekt je nek uit als verkoper om iets anders dan mainstrweam te verkopen. Om diezelfde reden liep 5 jaar geleden nog iedereen met een Symbian Nokia rond.

[Reactie gewijzigd door Armin op 4 september 2014 18:41]

Dat en "de hype".

Hoe vaak het volgende niet gezegd werd... ik weet het niet:
"Ik ga/wil ook een iPhone kopen."
En waarom?
"Ik weet het niet, iedereen heeft dat."

Nee hoor, geef mij maar liever WP, lekker compatibel met de pc en de tablet.
Allemaal een kwestie van marges en niet gebaseerd op kennis van zaken. Ik heb net een lumia 930 genomen, eerst had ik een 800. Dit is echt zo geweldig man, heerlijk toestel, rap, batterij makkelijk 2 dagen, draadloos opladen is ook helemaal geweldig, kreeg ik er gratis bij.

Met zo een toestel hoef je echt geen iPhone en al zeker niet die Android Samsung bagger die stukgaat als je er naar kijkt.
Erg mooi dat er een Windows Phone is met 2 sim-kaarten. Ik heb er eerder nog niet eentje gezien. Prima voor de zakelijke markt lijkt mij zo.
De 630 is er al een tijdje met dual sim
Officieel niet in Nederland, voor zover ik weet zijn de dual sim 630's allemaal Duitse importmodellen.
mwa m'n pa heeft m bij Conrad gekocht en dat gaat prima
Dan kan Conrad hem misschien wel geļmporteerd hebben.
Conrad is een Duits bedrijf. ;)
ah, dat verklaart. Zie net inderdaad dat de locatie in Oldenzaal een dochterbedrijf is :)
En de 530 heeft ook al dual sim.
De Lumia 630 heeft ook dual sim, maar dat is echt een budget-telefoon.
Inderdaad mooi dat er nu ook 1 is voor het midden-segment.
Dit lijkt ook een heel geschikte bedrijfstelefoon.
Zeker de Dual SIM versie.
Mooie toestellen maar waarom staat er nog overal Nokia op in plaats van Microsoft of Lumia?
Tijdens de Q&A na de presentatie werd aangegeven dat de naamgeving wel zal veranderen naar Microsoft ipv Nokia maar dat er nog geen definitief moment voor is gepland.
Omdat microsoft de naam Nokia voorlopig voor hun telefoons mag gebruiken, en meer consumenten kennen nokia telefoons dan microsoft telefoons ;)
Microsoft is op dit moment bezig om bij alle Nokia apps de naam Nokia te vervangen door Lumia.
Ik heb gisteren en vandaag een aantal app updates gehad daarvoor.
De camera aan de achterkant heeft een capaciteit van 6,7 megapixel en die aan de voorzijde doet daar met 5 megapixel niet veel voor onder.
Want het hangt alleen van de MP af? NIet van de sensor grote? Niet van de lens? Qua MP doet die inderdaad niet heel veel onder (maar 34% meer pixels aan de voorkant), maar daar is niet alles mee gezegd!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 september 2014 12:56]

nokia kennende zal er wel een goede camera op zitten :)
Dat zal best (de tijd zal het leren), maar mijn opmerking gaat alsnog op :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 september 2014 15:17]

Lijkt om exact dezelfde camera te gaan als in de L720. Dat was best een goede camera.

Vergelijking met de L920;

http://nokiatheone.com/20...nokia-lumia-920-whos-who/
Het gaat om het verschil wat volgens tweakers klein is niet hoe goed de voorste camera is...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 september 2014 09:28]

Ja, dat las ik. Echter zei je "de tijd zal het leren", maar voor zover bekend gaat het om exact dezelfde camera, dus de prestaties van deze camera zijn al bekend.

(misschien dat de 730 wat kleine verbeteringen heeft)
Zonde dat er onscreen, softwarematige knoppen zijn gebruikt, in plaats van 'fysieke' knoppen. Nu oogt het toestel m.i. minder mooi vanwege de loze, zwarte ruimte onderaan. Buiten dat lijkt het me een perfecte opvolger voor mijn L520 (afgezien van de voor mij nutteloze front camera).
Ja, en de camera knop mist. Jammer. Voor de rest een prachtig toestel, helemaal in de lijn van de Lumia 800. Dat was immers de mooiste telefoon aller tijden. :D
de 830 heeft wel de camera knop ;) (en 930 ook)
Maar die heeft dan weer een heel ander design. Minder mooi imho.. ;)
Wat is er verder mis met on-screen knoppen dan t.o.v. fysieke (uitgezonderd dat het 'minder mooi' is)? Je bedient toch vrijwel alles al op het scherm.
http://conversations.noki.../lumia-730-and-lumia-735/

1.2 ghz Snapdragon staat er.
Het grootste voordeel tov de L830 is het OLED scherm.

De keuze wordt daarom wel lastig tussen de L830 of de L735.
De betere camera tov het betere scherm. (en de L735 is een stuk goedkoper)
Ander verschil is 4G. 735 kan dit wel ontvangen, 730 niet

edit: ik laat 830 even buiten beschouwing.

[Reactie gewijzigd door JeyJey op 4 september 2014 12:36]

De keuze wordt daarom wel lastig tussen de L830 of de L735.
De betere camera tov het betere scherm. (en de L735 is een stuk goedkoper)
De Lumia 735 heeft dus ook geen camera knop, en heeft tevens onscreen knoppen i.t.t. de 830.

Voor mij wordt de keuze dan toch wat makkelijker.
Waar gaat jou keuze dan naartoe?
735 of de 830?
Ik heb op dit moment een 720, en de fysieke cameraknop is onmisbaar om fatsoenlijke foto's te maken.

Verder heb ik zelf liever fysieke knoppen zoals de 830, dus mijn keuze gaat eigenlijk meer naar de 830.

In eerste instantie gehoopt dat Jolla met een nieuw toestel zou komen eind dit jaar, maar dat blijkt nog wel even te duren, en mijn 720 ligt aan diggelen. Aan de andere kant vind ik de adviesprijs van de 830 te hoog, met name t.o.v. de 930.

Dus ik ga het nog even bekijken. Vind zelf de camera wel belangrijk, en alhoewel de 720 al geen slechte camera had, zijn er wel beteren te vinden bij Nokia.
Tsja, je kan het ook "high quality front facing camera for videocalls and photos" noemen maar dat krijg je niet op een billboard.
Is 'THE ULTIMATE SELFIE AND SKYPE PHONES' beter? Dat is nl de term die MS zelf gebruikt(incl de hoofdletters) En ze geven ook nog wat technische info:
The innovative and affordable Lumia 730 Dual SIM and Lumia 735 feature a powerful Full-HD 5MP wide-angle front-facing camera with a focal length of 24mm; perfect for impromptu group snaps with friends and Skype calls with the whole family.

With the wide-angle camera, you’ll find yourself capturing more than ever; more of what’s behind, more to the side and more of what’s right in front of you.
Ze hebben in ieder geval Super Sensitive Touch, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Lumia 630. Wat ik me afvraag, ondersteunen deze Glance? Dit aangezien de nieuwe 930 ook een oledpaneel heeft, en het ook niet ondersteunt

Edit: typo

Edit 2: Als ik WPcentral mag geloven hebben ze geen Glance/Glimp: http://www.wpcentral.com/...a-lumia-730-and-lumia-830

[Reactie gewijzigd door Barts14 op 4 september 2014 22:46]